Statsrevisorerne 2009
1
Offentligt
899947_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
revisionen af Nordisk Råd,
Nordisk Ministerråd og
Nordisk Kulturfond for 2007
Januar
2009
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2009 nr. 1: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionen af Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond for 2007
899947_0002.png
RIGSREVISORS FAKTUELLE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Revisionen af Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond for 2007
8. januar 2009
RN D201/09
I.
Indledning
1. Jeg giver med dette notat Statsrevisorerne en orientering om revisionen af de fællesnor-
diske aktiviteter for 2007. Revisionen afgav påtegninger og beretninger om 2007-regnska-
berne for Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond i juni 2008. Nordisk Råds
kontrolkomité behandlede de 3 revisionsberetninger og afgav komitéens betænkninger med
tilhørende beslutningsforslag herom til Nordisk Råds 60. session, der fandt sted i Helsinki
den 27.-29. oktober 2008.
Jeg vedlægger til Statsrevisorernes orientering revisionsberetningerne for 2007 vedrørende
Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond. Endvidere vedlægger jeg kopi af
kontrolkomitéens 3 betænkninger vedrørende beretningerne mv.
Efter Nordisk Råds plenarforsamlings behandling af kontrolkomitéens betænkninger mv.
er regnskabs- og revisionsprocessen vedrørende 2007 afsluttet, og årsregnskaberne god-
kendt.
I kap. II er givet et resumé af revisionen for 2007, og i kap. III, IV og V er omtalt henholds-
vis Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond. Endelig har jeg i kap. VI anført
mine afsluttende bemærkninger.
2. Revisionen har været tilrettelagt med henblik på at efterprøve, om årsregnskaberne er
udarbejdet i overensstemmelse med økonomireglementerne mv. Det er påset, at årsregn-
skaberne er retvisende og giver de fornødne oplysninger til bedømmelse af sekretariater-
nes forvaltning af budgetterne. Revisionen er udført efter de gældende regler i det internor-
diske revisionsreglement.
Ud over den finansielle revision omfatter revisionen en vurdering af, om der er etableret for-
retningsgange og interne kontroller, der i videst muligt omfang sikrer, at de dispositioner,
der er omfattet af årsregnskaberne, er i overensstemmelse med love og andre forskrifter
samt indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
Samtidig er formålet med revisionen at foretage en vurdering af, hvorvidt der for udvalgte
områder er taget skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af de 3 institutioner, og
om oplysningerne i årsregnskaberne om mål og resultater er dokumenterede og dækkende
for institutionernes virksomhed i 2007.
3. Det anvendte regnskabsprincip og den anvendte regnskabspraksis for årsregnskaberne
er uændret i forhold til sidste år.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2009 nr. 1: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionen af Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond for 2007
899947_0003.png
2
II.
Resumé
4. På baggrund af de gennemførte revisioner er det min opfattelse, at årsregnskaberne for
Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond gav et retvisende billede af institu-
tionernes resultat for 2007 og finansielle stilling pr. 31. december 2007. Kontrolkomitéens
gennemgang og behandling af årsregnskaberne og revisionens beretninger bekræftede
denne opfattelse, og kontrolkomitéen indstillede til Nordisk Råds plenarforsamling, at års-
regnskaberne og beretningerne blev taget til efterretning.
5. Jeg kan konstatere, at regnskabsaflæggelsen for 2007 for Nordisk Råd, Nordisk Minister-
råd og Nordisk Kulturfond har været bedre end for det tidligere år, hvilket jeg finder tilfreds-
stillende. Det er min vurdering, at Nordisk Ministerråds sekretariat fortsætter bestræbelser-
ne på at forbedre økonomifunktionen, bl.a. gennem en løbende dialog med Rigsrevisionen.
6.
Nordisk Råd
havde et overskud på 1,3 mio. kr. i 2007. Præsidiet behandlede årsregnska-
bet på sit møde i september 2008 og tog bl.a. stilling til disponering af årets overskud.
7. Nordisk Råds sekretariat havde i 2007 en bedre styring af uddelte og udbetalte journalist-
stipendier i forhold til tidligere, og der er i 2008 igangsat procedurer, der fremover vil sikre
en tættere opfølgning på bevilgede og udbetalte stipendier. Dette finder jeg tilfredsstillende,
og revisionen vil følge op på dette forhold ved revisionen for 2008.
8. Rigsrevisionen konstaterede, at der fortsat ikke skete en tilfredsstillende periodisk afstem-
ning af tilgodehavender og gamle fordringer. Dette forhold er afhjulpet i 2008.
9. I
Nordisk Ministerråd
var regnskabsaflæggelsen for 2007 bedre end for det tidligere år.
Rigsrevisionen har løbende haft en positiv dialog med Nordisk Ministerråds økonomiafde-
ling om optimering af regnskabsaflæggelsen.
10. Rigsrevisionen anbefalede i 2006, at ansvarsfordelingen mellem sekretariaterne i Nor-
disk Råd, Nordisk Kulturfond og Nordisk Ministerråd blev tydeliggjort i de indgåede samar-
bejdsaftaler. Rigsrevisionen konstaterede, at kompetencefordelingen mellem sekretariater-
ne nu er gjort mere tydelig, og at økonomiforvaltningen i Nordisk Ministerråds sekretariat
varetages mere tilfredsstillende end tidligere. Der kan dog stadig ske forbedringer, fx i rela-
tion til overholdelse af betalingstidsfristerne over for leverandører, afregning af rejseudlæg
mv.
11. Nordisk Ministerråd havde et overskud på 12,1 mio. kr. i 2007, der er blevet betalt tilba-
ge til medlemslandene i 2008. Nordisk Ministerråd har siden 2005 haft en negativ egenka-
pital på 50 mio. kr. Forholdet om den negative egenkapital medførte en ændring af Nordisk
Ministerråds økonomireglement i 2007/2008. Jeg finder det tilfredsstillende, at forholdet er
løst gennem denne ændring, så den regnskabsmæssige behandling af kapitalforholdene i
Nordisk Ministerråds årsregnskaber er afklaret.
12. Rigsrevisionens årlige besøg ved et udvalg af Nordisk Ministerråds kontorer i Baltikum
og Nordvestrusland afdækkede nogle forhold om regnskabsaflæggelse og omkostninger,
som Rigsrevisionen tidligere har anbefalet at få afklaret i Nordisk Ministerråds sekretariat.
Nordisk Ministerråds generalsekretær har på et møde i december 2008 beklaget, at forhol-
dene endnu ikke var blevet afklaret, men at Nordisk Ministerråd nu vil sikre sig, at det vil ske
på en tilfredsstillende måde.
13.
Nordisk Kulturfond
blev revideret af tidligere folketingsmedlem Elisabeth Arnold og mig
i forening.
Kulturfonden, der primært administrerer budgetmidler fra Nordisk Ministerråd, havde et un-
derskud på 0,3 mio. kr. i 2007.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2009 nr. 1: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionen af Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond for 2007
899947_0004.png
3
Revisorerne har gennem de seneste år haft en dialog med Nordisk Kulturfond om fondens
egen kontrol af regnskaber for projekter med bevillinger op til 50.000 kr., idet der ikke læn-
gere er revisionspligt for disse projekter. Revisorerne vil i forbindelse med den stikprøvevi-
se revision af de mindre projektregnskaber for 2008 vurdere, om fonden har implementeret
en hensigtsmæssig gennemgang og kontrol af projektregnskaberne.
III.
Revisionen af Nordisk Råd
14. Nordisk Råds indtægter var på 33,3 mio. kr. i 2007 og var stort set uændrede i forhold til
2006. Indtægterne bestod af bidrag fra delegationerne (30,7 mio. kr.) og intern afgift af løn
og renteindtægter.
Omkostningerne var på 32,0 mio. kr., hvilket var 0,7 mio. kr. mere end i 2006.
Det samlede resultat var på 1,3 mio. kr. for 2007, hvilket var 0,4 mio. kr. mindre end i 2006.
15. Rigsrevisionen konstaterede, at Nordisk Råds sekretariat havde etableret en bedre sty-
ring af uddelte og udbetalte journaliststipendier i 2007 i forhold til tidligere. Desuden er der
igangsat procedurer, der fremover vil sikre en tættere opfølgning på bevilgede og udbetalte
stipendier. Dette finder jeg tilfredsstillende.
16. Rigsrevisionen har tidligere anbefalet, at der blev foretaget periodisk gennemgang af til-
godehavender med henblik på at få afklaret gamle fordringer. Rigsrevisionen konstaterede,
at der i 2007 fortsat ikke blev foretaget periodiske afstemninger, hvilket var utilfredsstillende.
Rigsrevisionen er nu fra Nordisk Ministerråds sekretariat orienteret om, at der i 2008 fore-
tages en løbende afstemning af fordringerne.
17. Egenkapitalen udgjorde 3,5 mio. kr. pr. 31. december 2007 efter overførsel af årets re-
sultat for 2007 på 1,3 mio. kr.
Rigsrevisionen har konstateret, at Præsidiet på sit møde i september 2008 har truffet be-
slutning om, at hele resultatet for 2007 på 1,3 mio. kr. skal reserveres til bl.a. en ny opinions-
undersøgelse, Nordisk Råds andel af omkostningerne til informationsarbejde, øgede om-
kostninger til tolkning og oversættelser, Præsidiets ordinære møder samt en overgangs-
ordning for Baltic Sea Parliamentary Conference (BSPC).
18. Det er min opfattelse, at årsregnskabet var aflagt i overensstemmelse med gældende
regler, og at årsregnskabet gav et retvisende billede af Nordisk Råds resultat for 2007 og
finansielle stilling pr. 31. december 2007.
Revisionen gav ikke anledning til supplerende bemærkninger eller forbehold.
19. I kontrolkomitéens betænkning af 24. september 2008 over Rigsrevisionens beretning
konstaterede komitéen bl.a., at Rigsrevisionens anbefalinger fra tidligere år i stor grad er
fulgt op af Nordisk Råd, og kontrolkomitéen anbefalede, at Nordisk Råd følger op på årets
anmærkninger.
Kontrolkomitéen var ligesom Rigsrevisionen af den opfattelse, at Nordisk Råds årsregn-
skab var aflagt efter gældende regler og gav et retvisende billede af Nordisk Råds resultat
for 2007 og finansielle stilling pr. 31. december 2007. Komitéen foreslog, at årsregnskabet
og revisionsberetningen for Nordisk Råd for 2007 blev taget til efterretning.
Årsregnskabet og revisionsberetningen blev godkendt på Nordisk Råds session i oktober
2008.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2009 nr. 1: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionen af Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond for 2007
899947_0005.png
4
IV.
Revisionen af Nordisk Ministerråd
20. Rigsrevisionen fandt, at regnskabsaflæggelsen for 2007 var bedre end det tidligere år.
Rigsrevisionen har løbende haft en positiv dialog med Nordisk Ministerråds økonomiafde-
ling om optimering af regnskabsaflæggelsen, og på grundlag af erfaringer fra regnskabsaf-
læggelsen for 2007 vil dialogen fortsætte med henblik på yderligere at fremme regnskabs-
aflæggelsen i de kommende år.
21. Nordisk Ministerråds sekretariat havde i lighed med de tidligere år samarbejdsaftaler
med såvel Nordisk Råds sekretariat som Nordisk Kulturfond om en række tjenesteydelser,
som Nordisk Ministerråds sekretariatet mod betaling stiller til rådighed for de 2 sekretariater.
Rigsrevisionen konstaterede, at sekretariaterne nu bruger samarbejdsaftalen til tydeliggørel-
se af kompetencefordelingen mellem sekretariaterne, og at økonomiforvaltningen i Nordisk
Ministerråds sekretariat varetages mere tilfredsstillende end tidligere. Der kan dog fortsat
ske forbedringer, fx i relation til overholdelse af betalingstidsfristerne over for leverandører,
afregning af rejseudlæg mv.
22. Nordisk Ministerråds indtægter udgjorde 870,7 mio. kr. i 2007 mod 845,5 mio. kr. i 2006.
Af de samlede indtægter udgjorde bidrag fra de nordiske lande i alt 845,7 mio. kr. Beløbet
blev fastsat af samarbejdsministrene i forbindelse med Nordisk Råds session den 1.-2. no-
vember 2006.
23. De samlede omkostninger udgjorde 858,6 mio. kr. i 2007 mod 839,7 mio. kr. i 2006.
Årsregnskabet for 2007 viste et ordinært resultat på 12,1 mio. kr. mod et ordinært resultat
på 5,8 mio. kr. i 2006.
24. I forbindelse med Rigsrevisionens gennemgang af lønområdet har Rigsrevisionen an-
befalet, at reglerne for udbetaling af godtgørelse ved medarbejderes fratræden bliver tyde-
liggjort og indføjet i personalehåndbogen, at der løbende bliver beregnet og betalt svensk
social afgift, samt at der sker korrekte indberetninger af alle løndele, herunder skattefrie
udlandstillæg og børnetillæg, sociale afgifter og rejsegodtgørelse mv.
Rigsrevisionen er fra Nordisk Ministerråds sekretariat blevet orienteret om, at lønadministra-
tionen i 2008 er blevet tilført yderligere kompetencer, så Rigsrevisionens anbefalinger kan
blive fulgt.
25. Rigsrevisionen konstaterede, at Nordisk Ministerråds sekretariat havde indgået aftale
om finansiel leasing af kopimaskiner til sekretariatet, hvilket ikke er i overensstemmelse
med de gældende regler for Nordisk Ministerråd. Jeg anbefalede, at aftalen blev opsagt
hurtigst muligt, og Rigsrevisionen er fra Nordisk Ministerråds sekretariat blevet orienteret
om, at alle leasingarrangementer vil blive gennemgået og opdateret i 2008.
26. Egenkapitalen udgjorde ÷37,9 mio. kr. pr. 31. december 2007, svarende til årets resul-
tat for 2007 med fradrag af det afskrevne krav på landene i 2005 på 50 mio. kr. Samarbejds-
ministrene (NSK/MR-SAM) har godkendt regnskabet. I overensstemmelse med ministerrå-
dets økonomireglement er det ordinære overskud på 12,1 mio. kr. blevet betalt tilbage til
giverlandene i 2008 ved modregning i indbetalingerne for 2. halvår 2008.
NSK/MR-SAM har i 2007 og 2008 vedtaget en ændring af økonomireglementet omkring
overførte midler og egenkapital, så der kan opbygges en positiv eller negativ egenkapital i
Nordisk Ministerråds årsregnskab. Det er herefter NSK/MR-SAM, der i forbindelse med
godkendelse af årsregnskabet samtidig træffer beslutning om disposition af årets resultat.
En negativ egenkapital kan fordres udlignet, såfremt likviditeten betinger dette.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2009 nr. 1: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionen af Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond for 2007
899947_0006.png
5
Jeg finder det tilfredsstillende, at der er truffet beslutning om ændring af økonomireglemen-
tet, så den regnskabsmæssige behandling af kapitalforholdene i Nordisk Ministerråds års-
regnskaber er defineret i økonomireglementet.
27. Projekter, støtteordninger o.l., som administreres af statslige institutioner mv., revideres
som hovedregel stikprøvevist af det enkelte lands rigsrevision som led i revisionen af på-
gældende institutions/forvaltningsorgans regnskab. Andre projekter og støtteordninger mv.
revideres af private revisorer. Rigsrevisionen reviderede i 2007, som for tidligere år, stikprø-
vevist de projekter, der administreredes af Nordisk Ministerråds sekretariat. Vi konstaterede,
at udbetalinger var sket på et korrekt grundlag, og at der generelt var en tilfredsstillende ad-
ministrativ styring af enkeltprojekterne. Rigsrevisionen er fra Nordisk Ministerråds sekreta-
riat orienteret om, at sekretariatet arbejder på at videreudvikle systemet for administration
af enkeltprojekter. Dette finder jeg tilfredsstillende og vil følge den videre implementering af
dette tiltag.
28. I skyldige projektmidler var indeholdt udisponerede projektmidler på 23,6 mio. kr. i 2007
mod tilsvarende 38,4 mio. kr. i 2006. Disse projektmidler udgør den del af budgetmidlerne,
der ikke var disponeret til specifikke formål ved årets udgang. Midlerne bliver da reserveret
for anvendelse til andre nye projekter inden for budgetrammen for det enkelte fagområde.
Rigsrevisionen har konstateret, at Nordisk Ministerråds sekretariat i 2007 anvendte den nye
beregningsmodel for tilbageførsel af udisponerede midler i overensstemmelse med det æn-
drede økonomireglement. Jeg finder det tilfredsstillende, at Nordisk Ministerråd på den må-
de har mere fokus på de udisponerede projektmidler.
29. I 2007 var i alt 19 fællesnordiske institutioner omfattet af Nordisk Ministerråds budget,
hvoraf Nordisk Uddannelsescenter for Døvblindepersonale (NUD), der er beliggende i Dan-
mark, blev revideret af Rigsrevisionen. De øvrige institutioner blev revideret af de andre nor-
diske landes rigsrevisioner eller private revisionsfirmaer. Rigsrevisionen har derfra modta-
get revisionsberetninger mv. om den gennemførte revision vedrørende 2007. Ligeledes
har Rigsrevisionen modtaget sammendrag, der indeholdt såvel generelle bemærkninger
som mere specifikke bemærkninger om enkelte institutioner.
Alle institutionerne fik revisionspåtegninger uden forbehold og supplerende oplysninger.
30. Rigsrevisionen aflagde i 2007 revisionsbesøg ved Nordisk Ministerråds kontorer i Riga
og Vilnius samt ved det nyetablerede kontor i Kaliningrad. Rigsrevisionen konstaterede, at
der ved kontorerne var en tilfredsstillende overordnet administration, og at man i kontorerne
i Riga og Vilnius i vid udstrækning havde efterkommet Rigsrevisionens anbefalinger fra det
foregående besøg i 2005. Ved besøgene konstaterede Rigsrevisionen dog nedenstående
forhold, som Rigsrevisionen efterfølgende vil følge op på.
31. For alle 3 kontorer konstaterede Rigsrevisionen, at der fra Nordisk Ministerråd ikke var
sket fuld udbetaling af tildelte ordinære budgetmidler, og Rigsrevisionen anbefalede, at der
sker udligning af en eventuel restsaldo snarest efter regnskabsårets udløb.
32. Ved kontoret i Riga konstaterede Rigsrevisionen, at der over kontorets regnskab var
indkøbt bohave til direktørens bolig i større omfang, og anbefalede, at disse dispositioner
blev afklaret sammen med Nordisk Ministerråd. Rigsrevisionen forventede, at Nordisk Mi-
nisterråd løste dette forhold. Da det ikke skete, måtte Rigsrevisionen tage spørgsmålet op
over for Nordisk Ministerråd på et møde i december 2008. Nordisk Ministerråds generalse-
kretær beklagede, at forholdet ikke var blevet afklaret endnu. Generalsekretæren oplyste
samtidig, at der nu var indgået en aftale om tilbagebetaling af personlige udgifter til bohave,
og at der var blevet igangsat initiativer for at imødegå denne type dispositioner i fremtiden.
Dette indebærer, at der udarbejdes skriftlig instruks om vilkår for direktørerne ved ansæt-
telsen, herunder hvordan boligforhold etableres, og hvordan indbo kan anskaffes. Rigsre-
visionen finder initiativerne tilfredsstillende.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2009 nr. 1: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionen af Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond for 2007
899947_0007.png
6
33. Ved kontoret i Vilnius konstaterede Rigsrevisionen bl.a., at økonomifunktionen var ble-
vet outsourcet til et eksternt regnskabsbureau. På grundlag af Rigsrevisionens undersøgel-
ser ved besøget på kontoret og efterfølgende korrespondance med regnskabsbureauet i
løbet af efteråret og vinteren 2007/2008 er det Rigsrevisionens vurdering, at det eksterne
regnskabsbureau ikke er i stand til at afgive korrekte regnskabsrapporter mv. over for Nor-
disk Ministerråd og kontorets ledelse. Rigsrevisionen fandt, at regnskabsaflæggelsen og
økonomifunktionen skulle forbedres væsentligt. På mødet med Rigsrevisionen i december
2008 beklagede Nordisk Ministerråds generalsekretær, at heller ikke dette forhold var ble-
vet afklaret i løbet af 2008. Efter en drøftelse af Rigsrevisionens undersøgelser oplyste ge-
neralsekretæren, at Nordisk Ministerråd nu vil sikre sig, at der fra kontoret sker en tilfreds-
stillende regnskabsaflæggelse i overensstemmelse med Nordisk Ministerråds regnskabs-
principper.
34. Kontoret i Kaliningrad er oprettet i 2006. Rigsrevisionen konstaterede, at der i 2007 fort-
sat var store vanskeligheder med bl.a. implementering af et bogføringssystem, der kunne
anvendes for rapporteringen til Nordisk Ministerråd. Efter oplysning fra Nordisk Ministerråds
sekretariat er der i 2008 implementeret en it-løsning via Nordisk Ministerråds eget økonomi-
system. Dette finder jeg tilfredsstillende.
Rigsrevisionen konstaterede endvidere, at der i forbindelse med etableringen af kontoret var
købt en række konsulentydelser i direktørens personlige firma. Rigsrevisionen tilkendegav,
at dette burde undgås af habilitetsmæssige årsager. Aftalen om konsulentydelserne havde
ikke været forelagt Nordisk Ministerråd for godkendelse, og Rigsrevisionen anbefalede, at
eventuelle fremtidige aftaler blev forelagt Nordisk Ministerråd.
35. Det er min opfattelse, at årsregnskabet for Nordisk Ministerråd var aflagt i overensstem-
melse med gældende regler, og at årsregnskabet gav et retvisende billede af Nordisk Mini-
sterråds resultat for 2007 og finansielle stilling pr. 31. december 2007.
Revisionen gav ikke anledning til supplerende bemærkninger eller forbehold.
36. I betænkning af 24. september 2008 konstaterede kontrolkomitéen med udgangspunkt
i Rigsrevisionens beretning, at der var få bemærkninger til Nordisk Ministerråds regnskab
og virksomhed, og kontrolkomitéen anbefalede, at Nordisk Ministerråd følger op på årets
anmærkninger, der for en dels vedkommende er gentaget fra tidligere år.
Kontrolkomitéen var enig i Rigsrevisionens konklusion om, at Nordisk Ministerråds årsregn-
skab var aflagt efter gældende regler og gav et retvisende billede af Nordisk Ministerråds
resultat for 2007 og finansielle stilling pr. 31. december 2007. Kontrolkomitéen foreslog, at
Nordisk Råd tog revisionsberetningen om Nordisk Ministerråds virksomhed 2007 til efterret-
ning.
Årsregnskabet og revisionsberetningen blev godkendt på Nordisk Råds session i oktober
2008.
V.
Revisionen af Nordisk Kulturfond
37. Årsregnskabet for Nordisk Kulturfond blev revideret af tidligere folketingsmedlem Elisa-
beth Arnold og mig i forening. Revisorerne vælges for 2 år ad gangen, og min medrevisor
vælges blandt Folketingets medlemmer.
38. Nordisk Kulturfond havde indtægter på 35,7 mio. kr. i 2007 mod 33,7 mio. kr. i 2006 og
omkostninger på 36,0 mio. kr. i 2007 mod 34,7 mio. kr. i 2006.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2009 nr. 1: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionen af Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond for 2007
899947_0008.png
7
39. Årets underskud på 0,3 mio. kr. blev overført til egenkapitalen, der udgjorde 0,5 mio. kr.
pr. 31. december 2007.
40. I forbindelse med revisorernes gennemgang af lønområdet anbefalede vi, at der sker
korrekte indberetninger af alle løndele, herunder skattefrie udlandstillæg og børnetillæg,
sociale afgifter og rejsegodtgørelse mv.
Revisorerne er fra Nordisk Ministerråds sekretariat blevet orienteret om, at lønadministratio-
nen i 2008 er blevet tilført yderligere kompetencer, så vores anbefalinger kan blive fulgt.
41. Nordisk Kulturfonds bestyrelse vedtog i 2004, at der for bevillinger på indtil 50.000 kr.
ikke længere vil blive stillet krav om ekstern revision af det endelige projektregnskab, idet
en uforholdsmæssig stor del af projektmidlerne ville medgå til revisionen. Rigsrevisionen
har i perioden 2005 - medio 2007 bistået fondens sekretariat med en stikprøvevis gennem-
gang af disse projektregnskaber med henblik på at tilrettelægge en smidig og enkel kontrol
af midlerne, som fondens sekretariat selv kunne udføre.
Revisorerne kunne ved revisionen af fondens årsregnskab for 2007 konstatere, at Nordisk
Kulturfond ikke har ført det arbejde videre, som blev gennemført med bistand fra Rigsrevi-
sionen. Revisorerne henstillede derfor, at Nordisk Kulturfond implementerede en hensigts-
mæssig kontrol og gennemgang af disse mindre projektregnskaber. Revisorerne vil i for-
bindelse med den stikprøvevise revision af de mindre projektregnskaber for 2008 vurdere,
om fonden har implementeret en hensigtsmæssig gennemgang og kontrol af projektregn-
skaberne.
42. Det er revisorernes opfattelse, at årsregnskabet var aflagt i overensstemmelse med
gældende regler, herunder de af Nordisk Ministerråd udarbejdede forskrifter, og at årsregn-
skabet gav et retvisende billede af Nordisk Kulturfonds resultat for 2007 og finansielle stil-
ling pr. 31. december 2007.
Revisionen gav ikke anledning til supplerende oplysninger eller forbehold.
43. I kontrolkomitéens betænkning af 24. september 2008 fremgik det bl.a., at kontrolkomi-
téen fandt, at der var en god administration af Nordisk Kulturfond.
Kontrolkomitéen opfordrede Nordisk Ministerråds økonomikontor til at bestræbe sig på at
indberette korrekte lønoplysninger.
Med baggrund i ovenstående anbefalede kontrolkomitéen, at Nordisk Råd godkendte Nor-
disk Kulturfonds årsregnskab for 2007, bevilgede fondens bestyrelse ansvarsfrihed for 2007
og tog virksomheds- og revisionsberetningen for 2007 til efterretning.
Årsregnskabet og revisionsberetningen blev godkendt på Nordisk Råds session i oktober
2008.
VI.
Afsluttende bemærkninger
44. Jeg kan konstatere, at der fortsat tages initiativer til at forbedre økonomiforvaltningen af
de fællesnordiske aktiviteter, og at regnskabsaflæggelsen for Nordisk Råd, Nordisk Mini-
sterråd og Nordisk Kulturfond for 2007 har været bedre end for det tidligere år.
Det er min opfattelse, at årsregnskaberne for Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk
Kulturfond giver et retvisende billede af de fællesnordiske aktiviteter for 2007.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2009 nr. 1: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionen af Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond for 2007
899947_0009.png
8
45. Revisionen har endvidere givet nogle anbefalinger i forbindelse med regnskabsaflæg-
gelserne for 2006, som er blevet fulgt ved regnskabsaflæggelserne for 2007. Jeg kan kon-
statere, at der fortsat fremkommer nye forhold, der vil påvirke de kommende regnskabsaf-
læggelser for det nordiske område, fx nye retningslinjer for overførsel af udisponerede pro-
jektmidler og budgetprocedurer i Nordisk Ministerråd. Jeg finder det tilfredsstillende, at Rigs-
revisionen fortsat løbende inddrages i løsningen af problemstillingerne, og revisionen vil
følge op på dette ved revisionen af regnskaberne for 2008.
Henrik Otbo