Finansudvalget 2013-14
SB 9 7
Offentligt
1321992_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om voksnes adgang
til psykiatrisk behandling
Januar
2014
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 14. januar 2014
1321992_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om voksnes adgang til psykiatrisk behandling (beretning
nr. 9/2009)
14. januar 2014
RN 401/14
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om voksnes adgang til psykiatrisk behand-
ling, som blev indledt med en beretning i 2010.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og regionerne har taget flere initiativer til at
sikre, at voksne patienter har adgang til psykiatrisk behandling. Til trods for de igang-
satte initiativer er ventetid til psykiatrisk behandling dog fortsat med at stige. Patien-
ternes gennemsnitlige ventetid til første kontakt er således steget fra 35 dage i 2010
til 43 dage i 2013. Antallet af patienter, der venter mere end 2 måneder på første kon-
takt, er steget fra 13 % i 2010 til 20 % i 2013.
Rigsrevisionen er opmærksom på, at effekten af en række af de initiativer, som Mini-
steriet for Sundhed og Forebyggelse og regionerne har gennemført, først kan forven-
tes på længere sigt. Rigsrevisionen finder det dog ikke tilfredsstillende, at ventetider-
ne er fortsat med at stige, siden beretningen om voksnes adgang til psykiatrisk be-
handling blev afgivet i 2010, og at der ifølge ministeriet først fra 2016 kan forventes
en positiv udvikling i ventetiderne.
Rigsrevisionen finder det afgørende, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og
regionerne har fokus på at sikre, at der er overensstemmelse mellem behandlingsbe-
hov og -kapacitet på det psykiatriske område, så behandlingsrettigheder for psykia-
triske patienter overholdes. Det betyder bl.a., at regionerne skal arbejde aktivt og mål-
rettet med at udnytte de eksisterende potentialer til at forbedre kapaciteten i psykia-
trien.
Danske Regioner kan ikke redegøre for, hvornår de forventer, at ventetiden vil ændre
sig i positiv retning.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har oplyst, at der med afsæt i Psykiatriud-
valgets rapport vil blive udarbejdet en samlet langsigtet plan for området.
Sammenfattende er det Rigsrevisionens vurdering, at mulighederne for ved en revi-
sionsmæssig undersøgelse at opnå større klarhed om, hvilken betydning de gennem-
førte og igangsatte initiativer vil få for udviklingen i ventetid til psykiatrisk behandling,
er udtømte.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 14. januar 2014
1321992_0003.png
2
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at de udestående punkter i forbindelse
med beretningssagen om voksnes adgang til psykiatrisk behandling kan afsluttes,
idet Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse først fra 2016 forventer en positiv ud-
vikling i ventetiderne. Rigsrevisionen vil i planlægningen af fremtidige revisioner fort-
sat have fokus på psykiatriområdet, da det er et væsentligt område.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i april 2010 en beretning om voksnes adgang til psykiatrisk behand-
ling. Beretningen handlede om voksnes adgang til psykiatrisk behandling samt regionernes
planlægning og initiativer på det psykiatriske område. Beretningen viste, at patienterne hav-
de adgang til både ambulant psykiatrisk behandling og psykiatrisk indlæggelse, men at en
væsentlig del af patienterne oplevede ventetider og overbelægning. Beretningen viste også,
at ikke-disponible sengepladser og færdigbehandlede patienter, der optog en seng, havde
bidraget til overbelægningen.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at Ministeriet for Sundhed
og Forebyggelse og regionerne fortsat har en væsentlig opgave med at sikre patienterne ad-
gang til psykiatrisk behandling og overensstemmelse mellem behandlingsbehov og -kapaci-
tet. Statsrevisorerne pegede i den forbindelse på, at ministeriet bør sikre, at opgørelserne af
erfarede ventetider i Landspatientregisteret er valide, at overbelægningen bør mindskes, og
at regionerne fortsat bør søge at fastholde og tiltrække personale for at minimere antallet af
sengepladser, der ikke kan benyttes på grund af bl.a. personalemangel.
4. Som svar på beretningen afgav ministeren for sundhed og forebyggelse en redegørelse
til Statsrevisorerne i september 2010. Heri oplyste ministeren, at ministeren var enig i, at det
er vigtigt og væsentligt at sikre overensstemmelse mellem behandlingsbehov og -kapacitet
på det psykiatriske område.
5. På baggrund af ministerredegørelsen afgav Rigsrevisionen i september 2010 et notat i
henhold til rigsrevisorlovens § 18, stk. 4, hvori Rigsrevisionens planer for den videre opfølg-
ning på beretningen fremgik. Det fremgik af notatet, at Rigsrevisionen ville følge udviklingen
på følgende områder:
regionernes arbejde med at sikre, at patienterne har adgang til både ambulant behand-
ling og psykiatrisk indlæggelse
ministerens arbejde med at opgøre erfarede ventetider til psykiatrisk behandling via
Landspatientregisteret.
6. Rigsrevisionen afgav som opfølgning på beretningen et notat til Statsrevisorerne i august
2012. Notatet viste, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og regionerne havde taget
flere initiativer til at sikre, at voksne patienter har adgang til både ambulant behandling og
psykiatrisk indlæggelse, og at der offentliggøres ventetider i det psykiatriske sundhedsvæ-
sen ud fra indberetninger til Landspatientregisteret.
7. Statsrevisorerne konstaterede på baggrund af notatet, at der til trods for Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelses og regionernes initiativer til at forbedre den voksenpsykiatriske
behandling har været en negativ udvikling i de ventetider, som patienterne oplever. Den gen-
nemsnitlige ventetid på psykiatrisk behandling var således steget fra gennemsnitligt 33 da-
ge i 2008 til 37 dage i 2011. Endvidere var andelen af patienter, der venter mere end 2 må-
neder, steget fra 13 % i 2010 til 14 % i 2011 på landsbasis.
Statsrevisorerne bemærkede, at der fortsat var en udestående opgave, og afsluttede derfor
ikke sagen.
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 14. januar 2014
1321992_0004.png
3
8. Rigsrevisionen har bedt Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og regionerne om at re-
degøre for de initiativer, der er sat i gang for at nedbringe ventetid til psykiatrisk behandling.
Derudover har Rigsrevisionen holdt møde med Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.
9. Rigsrevisionen redegør i dette notat for udviklingen i ventetid på psykiatrisk behandling
og status for de initiativer, som Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og regionerne har
iværksat.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Ventetid til psykiatrisk behandling
Erfaret ventetid
udtrykker den
samlede ventetid, fra første
henvisning er modtaget, til be-
handlingen starter. Fratrukket
er dog perioder, hvor patienten
reelt ikke er ventende, fx pe-
rioder, hvor patienten melder
afbud.
10. Nedenfor gennemgås udviklingen i ventetid til første kontakt i psykiatrien. Ventetiden er
opgjort som den erfarede ventetid, som patienterne har haft fra første henvisning til første
kontakt i form af konsultation eller behandling på sygehus.
11. Ventetiderne til behandling i psykiatrien er fortsat med at stige, siden beretningen blev
afgivet i 2010. Figur 1 viser udviklingen i den gennemsnitlige erfarede ventetid til første kon-
takt i psykiatrien for de 5 regioner og på landsplan i perioden 2010-2013.
Figur 1. Gennemsnitlig erfaret ventetid til første kontakt i psykiatrien for voksne psykiatriske
patienter i perioden 2010-2013
(Antal dage)
60
50
40
30
20
10
0
Region
Nordjylland
2011
Region
Midtjylland
2012
2013
1)
Region
Syddanmark
Region
Hovedstaden
Region
Sjælland
Hele landet
2010
1)
Tallene for 2013 er baseret på data fra januar til og med august.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af data fra Statens Serum Institut.
Det fremgår af figur 1, at der i 4 regioner har været vækst i patienternes gennemsnitlige ven-
tetid til første kontakt i psykiatrien i perioden 2010-2013. Det fremgår videre af figuren, at
der er væsentlig forskel på den erfarede ventetid i regionerne. Region Sjælland har således
den korteste gennemsnitlige ventetid på 30 dage i 2013, mens Region Hovedstaden har den
længste gennemsnitlige ventetid på 53 dage i 2013.
Den gennemsnitlige ventetid til første kontakt er på landsplan steget fra 35 dage i 2010 til
43 dage i 2013. Patienter med psykiske lidelser ventede således i gennemsnit knap 1�½ må-
ned på første kontakt i psykiatrien i 2013.
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 14. januar 2014
1321992_0005.png
4
12. Tabel 1 viser, hvor stor en andel af patienterne der har ventet mere end 2 måneder på
første kontakt eller behandling. De 2 måneder følger af den udvidede behandlingsret, der
blev indført fra den 1. januar 2010, og som giver patienter med psykiske lidelser ret til at væl-
ge at blive behandlet på en privat klinik, hvis ventetiden er over 2 måneder.
Tabel 1. Andel voksne psykiatriske patienter, som venter mere end 2 måneder på
første kontakt eller behandling (erfarede ventetider)
2010
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Hele landet
1)
2011
14 %
19 %
11 %
19 %
2%
14 %
2012
23 %
25 %
13 %
24 %
3%
19 %
2013
1)
23 %
18 %
7%
18 %
2%
13 %
11 %
26 %
13 %
34 %
3%
20 %
Tallene for 2013 er baseret på data fra januar til og med juni.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af data fra Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
(Statens Serum Institut).
Det fremgår af tabel 1, at antallet af patienter, der venter mere end 2 måneder på første kon-
takt i psykiatrien, på landsplan er steget fra 13 % i 2010 til 20 % i 1. halvår 2013.
Det fremgår desuden af tabellen, at der er stor variation mellem regionerne. I Region Hoved-
staden har 34 % af patienterne i 1. halvår 2013 ventet mere end 2 måneder på første kon-
takt eller behandling, mens det kun gælder for 3 % af patienterne i Region Sjælland. Regi-
on Nordjylland har som den eneste region nedbragt andelen af patienter, der venter mere
end 2 måneder.
Danske Regioner har over for Rigsrevisionen oplyst, at de ikke er enige i ovenstående op-
gørelse. Danske Regioner bruger en anden opgørelse, der foretages på et givet tidspunkt
ved observationer i ventelisten. Rigsrevisionen har valgt at tage udgangspunkt i data fra Sta-
tens Serum Institut, der er de officielle.
Årsager til stigning i ventetiderne
13. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, regionerne og Danske Regioner har oplyst, at
der er 2 væsentlige forklaringer på stigningen i den gennemsnitlige ventetid og stigningen i
antallet af patienter, der venter mere end 2 måneder på første kontakt.
For det første har der været en øget efterspørgsel på behandling. Tal fra Danske Regioner
viser, at antallet af patienter er steget fra 91.742 personer i 2009 til 96.869 personer i 2012,
svarende til en stigning på 5,6 %. I samme periode er aktiviteten i voksenpsykiatrien steget
for både indlæggelse og ambulant behandling. Fx er antallet af ambulante besøg steget fra
788.628 besøg i 2009 til 855.050 besøg i 2012, svarende til en stigning på 8,4 %.
For det andet mangler der speciallæger i psykiatrien, hvilket betyder, at den normerede ka-
pacitet ikke udnyttes fuldt ud.
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 14. januar 2014
1321992_0006.png
5
III.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses og regionernes initiativer
14. Det fremgår af notat til Statsrevisorerne fra august 2012 om beretning om voksnes ad-
gang til psykiatrisk behandling, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og regionerne
havde taget flere initiativer, som skal tilpasse kapaciteten til behovet og sikre, at voksne pa-
tienter har adgang til både ambulant behandling og psykiatrisk indlæggelse.
Kapacitetsanalyse
15. I henhold til aftalen mellem regeringen og Danske Regioner om regionernes økonomi for
2013 er der gennemført en analyse af kapaciteten på det psykiatriske område. Formålet med
analysen var at kortlægge psykiatriens kapacitet og økonomi, belyse muligheder og barrie-
rer for en bedre kapacitetsudnyttelse og vurdere det fremtidige kapacitetsbehov.
Analysen viser, at der en betydelig variation i kapaciteten på tværs af regionerne, som af-
spejler forskelle i organisering, arbejdstilrettelæggelse og patientforløb. Fx varierer antallet
af patienter pr. overordnet læge fra 162 i Region Hovedstaden til 316 i Region Syddanmark.
Analysen konkluderer bl.a., at der er en række uudnyttede potentialer for forbedret kapaci-
tetsudnyttelse i psykiatrien.
Kapacitetsanalysen har ikke afdækket det fremtidige kapacitetsbehov i psykiatrien, men har
i stedet undersøgt muligheder for optimering og tilpasning af den samlede kapacitet og set
på potentialer for en bedre kapacitetsanvendelse.
Psykiatriudvalget
16. Regeringen nedsatte i april 2012 Psykiatriudvalget, der skulle komme med forslag til,
hvordan indsatsen for personer med en psykisk sygdom tilrettelægges og gennemføres bedst
muligt.
Psykiatriudvalgets konklusion blev præsenteret i en rapport i oktober 2013. Rapporten bely-
ser følgende 6 fokusområder, hvor en styrket indsats er nødvendig:
forebyggelse og tidlig indsats
styrket sammenhæng i indsatsen
høj kvalitet i den faglige indsats
inddragelse af pårørende og civilsamfund
nedbringelse af tvang
bedre styring og resurseanvendelse.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har oplyst, at regeringen med afsæt i Psykiatriud-
valgets overvejelser og forslag vil udarbejde en samlet langsigtet plan for den fremtidige ud-
vikling og udbygning på området.
17. Rigsrevisionen har bedt Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, regionerne og Dan-
ske Regioner redegøre for de øvrige initiativer, initiativernes betydning for at nedbringe voks-
nes ventetid på psykiatrisk behandling, og hvornår initiativerne forventes at få effekt.
Rigsrevisionen følger nedenfor op på de øvrige igangsatte og gennemførte initiativer.
Speciallæger i psykiatri
18. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har oplyst, at ministeriet arbejder på at få flere
speciallæger uddannet inden for psykiatrien. Antallet af årlige hoveduddannelsesforløb til
speciallæge i psykiatri er således opnormeret fra 50 til 53 i perioden 2013-2017. Ministeriet
understreger, at ministeriet ikke forventer alle hoveduddannelsesforløb i psykiatri besat, hvor-
for et øget antal besatte hoveduddannelsesforløb i psykiatri må forventes at ske gradvist over
en årrække.
For at blive
speciallæge i
psykiatri
skal lægerne gen-
nemføre et hoveduddannel-
sesforløb i psykiatri.
Hoveduddannelsesforløbet va-
rer 4 år og består af ansæt-
telse på 2 eller 3 psykiatriske
afdelinger og �½ års ansættel-
se på en neurologisk afdeling.
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 14. januar 2014
1321992_0007.png
6
Regionerne vil dog – trods de flere hoveduddannelsesforløb til speciallæge i psykiatri – fort-
sat mangle speciallæger i psykiatrien. Ministeriet har oplyst, at der inden for voksenpsykia-
trien forventes et fald fra 808 speciallæger i 2012 til 790 speciallæger i 2015, svarende til et
årligt fald på 0,75 %.
Udrednings- og behandlingsret
19. Regeringen har fremsat et lovforslag om udrednings- og behandlingsret i psykiatrien (lov-
forslag nr. L 87). Hvis forslaget vedtages, forventes der fra september 2014 indført en diffe-
rentieret behandlingsret (én måned ved alvorlig psykisk sygdom og 2 måneder ved mindre
alvorlig psykisk sygdom) og udredningsret på 2 måneder. Fra september 2015 er fristen for
udredning på én måned som i resten af sygehusvæsenet.
20. Der blev i aftalen om regionernes økonomi for 2013 afsat 200 mio. kr. til at udbygge ka-
paciteten i psykiatrien for at forberede indførelsen af udrednings- og behandlingsretten. Det
fremgår endvidere af aftalen om regionernes økonomi for 2014, at regeringen og Danske Re-
gioner er enige om, at udrednings- og behandlingsretten ikke bør føre til udvidelser i behand-
lingspsykiatriens målgruppe, herunder ændringer i henvisningspraksis til psykiatrien. Der vil
derfor blive fulgt op på udviklingen i henvisningspraksis.
Danske Regioner har oplyst, at udrednings- og behandlingsretten indføres med afsæt i en
fælles forståelse af, at regionerne har igangsat en omstilling af psykiatrien med fokus på pak-
keforløb, centraliseret visitation og introduktion af styringsmodeller, der knytter aktivitet og
økonomi tættere sammen.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har oplyst, at ministeriet forventer, at kliniske ret-
ningslinjer og visitationsretningslinjer kan være med til at sikre, at udrednings- og behand-
lingsretten ikke medfører øget henvisning af patienter, der burde blive behandlet i praksis-
sektoren eller i kommunale tilbud.
Danske Regioner har oplyst, at de forventer en positiv effekt af den kommende udrednings-
og behandlingsret, men at retten fortsat vil presse kapaciteten og udgøre en betydelig ud-
fordring for regionerne. Danske Regioner forventer dog, at regionerne i udstrakt grad vil le-
ve op til fristerne for udredning og behandling, når disse er fuldt implementeret fra septem-
ber 2015.
Region Syddanmark har desuden oplyst, at regionen har besluttet at indføre udredningsret-
ten allerede pr. 1. januar 2014, så alle psykiatriske patienter herefter har ret til udredning in-
den for én måned.
Pakkeforløb i psykiatrien
21. Der er fra 1. januar 2013 indført standardiserede ambulante pakkeforløb for ikke-psyko-
tiske diagnoser i voksenpsykiatrien og en udredningspakke.
Danske Regioner har oplyst, at pakkeforløb skal være med til at sikre en mere ensartet ud-
redning og behandling af høj kvalitet.
Pakkeforløbene monitoreres, så der kan følges op på, om udredning og behandling af pa-
tienterne lever op til de faglige krav, som er fastsat i pakkerne.
Udrednings- og behand-
lingsret for psykiatriske pa-
tienter
Fra september 2014 skal alle
psykiatriske patienter være
udredt inden for 2 måneder
eller have en plan for det vide-
re udredningsforløb. Fra sep-
tember 2015 er fristen én må-
ned.
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 14. januar 2014
1321992_0008.png
7
Central visitation
22. Danske Regioner har oplyst, at regionerne har centraliseret deres visitation af patienter
for at understøtte, at pakkeforløbene anvendes fagligt og kapacitetsmæssigt fornuftigt. En
centraliseret visitation skal medvirke til at sikre, at udrednings- og behandlingsindsatsen
igangsættes ud fra ensartede kriterier og fælles retningslinjer for, hvilke faggrupper der va-
retager hvilke opgaver.
Danske Regioner har videre oplyst, at pakkeforløb sammen med en centraliseret visitation
er helt afgørende for, at regionerne fremadrettet kan nedbringe ventetid til udredning og be-
handling.
Uddannelse til specialpsykolog
23. Danske Regioner har i samarbejde med regionerne etableret en ny specialuddannelse
for psykologer i psykiatrien. Uddannelsen skal styrke psykologernes kompetencer inden for
udredning, diagnosticering og behandling. Uddannelsen skal samtidig øge og kvalificere psy-
kologernes bidrag til den samlede udrednings- og behandlingsindsats i psykiatrien. Danske
Regioner har oplyst, at uddannelsen forventes at styrke den samlede behandlingskapacitet
i en tid, hvor der er mangel på speciallæger i psykiatri.
Regionerne forventer, at de første ca. 19 specialuddannede psykologer er færdiguddannet
i december 2015. Herefter følger 41 i 2016 og 30 i 2017. De nye specialpsykologer vil ifølge
Danske Regioner medføre et betydeligt kvalitets- og kapacitetsmæssigt løft i udredningen og
behandlingen af patienterne.
Shared Care
24. Regionerne er i gang med at udrulle en samarbejdsmodel mellem psykiatrien og almen
praksis, der kaldes Shared Care. Danske Regioner har oplyst, at Shared Care på sigt har
store perspektiver i forhold til at sikre hurtig og effektiv udredning og behandling af menne-
sker med psykisk sygdom, ligesom Shared Care bidrager til at sikre, at indsatsen følger
LEON-princippet (laveste effektive omsorgs- og behandlingsniveau). Shared Care er p.t. på
projektniveau, og der er ikke for nuværende udsigt til implementering i fuld skala.
Lokale initiativer
25. Rigsrevisionens gennemgang af regionernes svar viser, at der er igangsat og gennem-
ført yderligere en række lokale initiativer. Nedenfor gennemgås 2 af de lokale initiativer, som
regionerne forventer kan bidrage til at nedbringe ventetid, understøtte en bedre udnyttelse
af kapaciteten og understøtte optimale behandlingsforløb.
Lean
26. Region Hovedstaden har i perioden 2010-2012 gennemført 9 lean-forløb på en række
ambulatorier og i en akutmodtagelse. Ifølge Region Hovedstaden har forløbene resulteret i
mere effektive arbejdsgange og bedre organisering af behandlingen. I 2013 er lean-indsat-
sen blevet udvidet, og 4 af regionens 11 psykiatriske centre er således i gang med at imple-
mentere lean-principper i hele centerorganisationen. I 2014 forventes det, at de resterende
7 centre vil arbejde med lean.
Samarbejde med kommuner
27. Region Midtjylland, Region Nordjylland og Region Syddanmark har igangsat initiativer,
der bl.a. skal sikre et bedre samarbejde med kommunerne for at nedbringe antallet af fær-
digbehandlede psykiatriske patienter, som til trods herfor stadig er indlagt.
Uddannelsen til specialpsy-
kolog
er 4-årig og består af 2
forløb: et 1-årigt introduktions-
forløb (I-forløb) og et 3-årigt ho-
vedforløb (H-forløb). Der er tale
om deciderede uddannelsesstil-
linger, som opslås én gang år-
ligt til besættelse i regionerne.
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 14. januar 2014
1321992_0009.png
8
Den forventede udvikling
28. Rigsrevisionen har bedt Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse oplyse, hvornår mini-
steriet forventer, at den gennemsnitlige ventetid til psykiatrisk behandling vil falde.
Ministeriet forventer, at der vil ske en positiv udvikling i ventetiderne i løbet af 2016. Mini-
steriets vurdering bygger på en forventning om, at kapaciteten på det psykiatriske område
øges gennem produktivitetsforbedringer, og at behovet for specialiseret behandling begræn-
ses.
Ministeriet forventer således, at styringsmæssige tiltag vil øge produktiviteten på psykiatri-
området med 2 % om året. Den stigende produktivitet vil betyde en fortsat positiv aktivitets-
udvikling frem til 2020 på trods af et fald i antallet af speciallæger i psykiatrien. Derudover
forventer ministeret, at uddannelse af specialpsykologer og en mere fleksibel varetagelse
af opgaver vil have en mærkbar positiv effekt på det effektive arbejdsudbud.
I forhold til at begrænse behovet for specialiseret behandling forudsætter ministeriet bedre
forebyggende indsatser, der kan forebygge udvikling eller forværring af psykisk sygdom og
dermed også behovet for indlæggelser og specialiseret behandling.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse fremhæver bl.a. Sundhedsstyrelsens forebyggel-
sespakke fra 2012 om mental sundhed, som er under implementering i flere kommuner. Fo-
rebyggelsespakken består af en række anbefalinger for den kommunale indsats og skal
fremme borgernes mentale sundhed og forebygge mentale helbredsproblemer hele vejen
gennem livsforløbet. Derudover fremhæver ministeriet initiativer, der skal udbygge de nære
regionale tilbud, så psykiatriske patienter kan få hurtig støtte og opbakning i akutte situatio-
ner og dermed eventuelt undgå akut (gen)indlæggelse. Endelig nævner ministeriet initiati-
ver, som skal styrke samarbejdet mellem behandlingspsykiatrien og praksissektoren om be-
handling af patienter med fx ikke-psykotiske lidelser. Et sådant samarbejde kan ifølge mini-
steriet understøtte, at psykiske sygdomme af lettere eller moderat karakter behandles i prak-
sissektoren, og forebygge behovet for specialiseret behandling, hvormed kapaciteten i psy-
kiatrien udnyttes bedst muligt.
29. Rigsrevisionen har ligeledes bedt Danske Regioner redegøre for, hvornår den gennem-
snitlige ventetid til psykiatrisk behandling forventes at falde. Danske Regioner forventer en
positiv effekt, men ser sig for nuværende ikke i stand til at redegøre for, hvornår den forven-
tes at komme.
IV.
Afslutning
30. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og regionerne har taget flere initiativer til at si-
kre, at voksne patienter har adgang til psykiatrisk behandling. Til trods for de igangsatte ini-
tiativer er ventetid til psykiatrisk behandling dog fortsat med at stige. Patienternes gennem-
snitlige ventetid til første kontakt er således steget fra 35 dage i 2010 til 43 dage i 2013. An-
tallet af patienter, der venter mere end 2 måneder på første kontakt, er steget fra 13 % i 2010
til 20 % i 2013.
31. Rigsrevisionen er opmærksom på, at effekten af en række af de initiativer, som Ministe-
riet for Sundhed og Forebyggelse og regionerne har gennemført, først kan forventes på læn-
gere sigt. Rigsrevisionen finder det dog ikke tilfredsstillende, at ventetiderne er fortsat med
at stige, siden beretningen om voksnes adgang til psykiatrisk behandling blev afgivet i 2010,
og at der ifølge ministeriet først fra 2016 kan forventes en positiv udvikling i ventetiderne.
Rigsrevisionen finder det afgørende, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og regio-
nerne har fokus på at sikre, at der er overensstemmelse mellem behandlingsbehov og -ka-
pacitet på det psykiatriske område, så behandlingsrettigheder for psykiatriske patienter over-
holdes. Det betyder bl.a., at regionerne skal arbejde aktivt og målrettet med at udnytte de
eksisterende potentialer til at forbedre kapaciteten i psykiatrien.
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 14. januar 2014
1321992_0010.png
9
32. Danske Regioner kan ikke redegøre for, hvornår de forventer, at ventetiden vil ændre
sig i positiv retning.
33. Psykiatriudvalgets rapport belyser 6 fokusområder, hvor en styrket indsats er nødvendig,
for at indsatsen for personer med psykisk sygdom tilrettelægges og gennemføres bedst mu-
ligt. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har oplyst, at der med afsæt i Psykiatriudval-
gets overvejelser og forslag vil blive udarbejdet en samlet langsigtet plan for den fremtidige
udvikling og udbygning på området.
Sammenfattende er det Rigsrevisionens vurdering, at mulighederne for ved en revisions-
mæssig undersøgelse at opnå større klarhed om, hvilken betydning de gennemførte og
igangsatte initiativer vil få for udviklingen i ventetid til psykiatrisk behandling, er udtømte.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at de udestående punkter i forbindelse med be-
retningssagen om voksnes adgang til psykiatrisk behandling kan afsluttes, idet Ministeriet
for Sundhed og Forebyggelse først fra 2016 forventer en positiv udvikling i ventetiderne. Rigs-
revisionen vil i planlægningen af fremtidige revisioner fortsat have fokus på psykiatriområdet,
da det er et væsentligt område.
Lone Strøm