Finansudvalget 2009-10
SB 9 4
Offentligt
1140013_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om voksnes adgang
til psykiatrisk behandling
August
2012
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 4: Rigsrevisors fortsatte notat af 28. juni 2012
1140013_0002.png
RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om voksnes adgang til psykiatrisk behandling
(beretning nr. 9/2009)
28. juni 2012
RN A304/12
1. I dette notat følger jeg op på sagen om voksnes adgang til psykiatrisk behandling, som
blev indledt med en beretning i 2009. Notatet handler om regionernes og Ministeriet for Sund-
hed og Forebyggelses (herefter Sundhedsministeriet) arbejde med at sikre adgang til ambu-
lant behandling og indlæggelse, herunder nedbringe ventetiderne for voksne psykiatriske pa-
tienter.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
Notatet indeholder følgende konklusion:
Regionerne og Sundhedsministeriet har taget flere initiativer til at sikre, at voksne pa-
tienter har adgang til både ambulant behandling og psykiatrisk indlæggelse. Ministe-
riet offentliggør ventetider i det psykiatriske sundhedsvæsen ud fra indberetninger til
Landspatientregisteret. Det finder jeg tilfredsstillende, og det er derfor min opfattelse,
at de udestående punkter i beretningssagen om voksnes adgang til psykiatrisk be-
handling kan afsluttes.
Jeg bygger min konklusion på følgende:
Regionerne har iværksat og gennemført en række initiativer, som skal tilpasse ka-
paciteten til behovet. Danske Regioner og regionerne arbejder bl.a. med at indfø-
re pakkeforløb for psykiatriske behandlingsforløb og en ny uddannelse for psyko-
loger, så de kan indgå i udrednings- og behandlingsindsatsen i psykiatrien.
Regionerne har iværksat lokale initiativer, bl.a. centraliseret visitation af patienter,
øget dialog med kommunerne om patienter, som er færdige med behandlingen,
men endnu ikke udskrevet, rekruttering og fastholdelse af psykiatere samt fokus
på udnyttelse af ny teknologi.
Der er nedsat et udvalg, som medio 2013 skal komme med anbefalinger til, hvor-
dan behandlingen af psykiatriske patienter tilrettelægges og gennemføres bedst
muligt. Regeringen vil efterfølgende tage afsæt i anbefalingerne og udarbejde en
langsigtet plan for den fremtidige udvikling og udbygning af indsatsen over for psy-
kiatriske patienter.
Sundhedsministeriet har i november 2011 offentliggjort ventetider til psykiatrisk sy-
gehusbehandling baseret på indberetninger til Landspatientregisteret. Ministeriet
kan desuden opgøre andelen af patienter, som venter mere end de 2 måneder,
der er aftalt i den udvidede behandlingsret for psykiatriske patienter.
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 4: Rigsrevisors fortsatte notat af 28. juni 2012
1140013_0003.png
2
I.
Baggrund
En
ikke-disponibel
sengeplads
er en
seng, som er ude af
drift i en kortere eller
længere periode, fx på
grund af ledige stillin-
ger, ombygning/reno-
vering og/eller syg-
dom, ferie mv.
2. Jeg afgav i april 2010 en beretning om voksnes adgang til psykiatrisk behandling. Beret-
ningen viste, at patienterne havde adgang til både ambulant psykiatrisk behandling og psy-
kiatrisk indlæggelse, men at en væsentlig del af patienterne oplevede ventetider og overbe-
lægning. Undersøgelsen viste også, at ikke-disponible sengepladser og færdigbehandlede
patienter, der optog en seng, havde bidraget til overbelægningen.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at Sundhedsministeriet bur-
de sikre, at opgørelserne af erfarede ventetider i Landspatientregisteret er valide, at overbe-
lægningen burde mindskes, og at regionerne fortsat burde søge at fastholde og tiltrække per-
sonale for at minimere antallet af sengepladser, der ikke kan benyttes på grund af bl.a. per-
sonalemangel.
4. Som svar på beretningen afgav sundhedsministeren en redegørelse til Statsrevisorerne i
september 2010. Heri oplyste ministeren, at han var enig i, at det er vigtigt og væsentligt at
sikre overensstemmelse mellem behandlingsbehov og -kapacitet på det psykiatriske område.
5. På baggrund af ministerredegørelsen afgav jeg i september 2010 et notat i henhold til rigs-
revisorlovens § 18, stk. 4, hvori jeg fremlagde mine planer for den videre opfølgning på be-
retningen. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2009. I notatet love-
de jeg, at jeg ville følge udviklingen på følgende områder:
regionernes arbejde med at sikre, at patienterne har adgang til både ambulant behand-
ling og psykiatrisk indlæggelse
ministerens arbejde med at opgøre erfarede ventetider til psykiatrisk behandling via Lands-
patientregisteret.
6. I dette notat redegør jeg for resultaterne af min opfølgning.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Regionernes og Sundhedsministeriets initiativer
7. Jeg gennemgår i det følgende regionernes og Sundhedsministeriets initiativer i forhold til
de udestående punkter. Gennemgangen er baseret på oplysninger fra regionerne, Danske
Regioner og Sundhedsministeriet.
Patienternes adgang til psykiatrisk behandling
8. Regionerne opgør årligt antallet af ambulante besøg. Tabel 1 viser den årlige udvikling i
antallet af ambulante besøg i perioden 2007-2011.
Tabel 1. Oversigt over antallet af ambulante besøg i perioden 2007-2011
2007
732.950
2008
718.694
2009
788.628
2010
808.756
2011
822.635
Kilde: Danske Regioner.
Tabel 1 viser, at antallet af ambulante besøg i perioden 2007-2011 har været stigende. I
2011 var der 89.685 eller 12 % flere ambulante besøg end i 2007. I 2008 var der et mindre
fald på 14.256 eller 2 %, hvorefter der var en kraftig stigning i 2009 på 69.934 eller knap
10 %. Fra 2010 til 2011 steg antallet af ambulante besøg med 13.879 eller knap 2 %.
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 4: Rigsrevisors fortsatte notat af 28. juni 2012
1140013_0004.png
3
9. Regionerne opgør desuden årligt det samlede antal normerede sengepladser. Tabel 2
viser en opgørelse for perioden 1. januar 2007 - 1. januar 2012.
Tabel 2. Oversigt over udviklingen i antal normerede senge i perioden 2007-2012 for voksenpsykiatrien opgjort
pr. 1. januar det pågældende år
Region
Nordjylland
Midtjylland
1)
2007
269
483
534
1.420
366
3.072
2008
269
484
534
1.412
366
3.065
2009
262
468
534
1.355
366
2.985
2010
262
456
538
1.327
359
2.942
2011
261
468
538
1.156
355
2.778
2012
269
472
534
1.115
355
2.745
Syddanmark
Hovedstaden
Sjælland
I alt
1)
Inkl. retspsykiatriske sengepladser til grønlandske patienter. I 2007 og 2008 var der 14 sengepladser og i 2009-2012
18 sengepladser.
Kilde: Regionerne.
Tabel 2 viser, at antallet af normerede sengepladser til voksne psykiatriske patienter er fal-
dende i perioden 2007-2012. Samlet set for regionerne er der tale om et fald fra 3.072 sen-
gepladser i 2007 til 2.745 sengepladser den 1. januar 2012. Det er et fald på i alt 327 senge-
pladser, svarende til 11 %. Faldet skyldes primært reduktioner i Region Hovedstaden.
Jeg kan konstatere, at antallet af normerede sengepladser har været faldende siden regio-
nernes dannelse, og at antallet af ambulante besøg i samme periode har været stigende.
Tabel 2 viser desuden, at Region Hovedstaden fra 2007 til 2011 har et fald på 305 normere-
de sengepladser (21 %), mens Region Midtjylland har et fald på 11 normerede sengeplad-
ser (2 %). Region Sjælland har også et fald på 11 normerede sengepladser (3 %). Region
Nordjylland og Region Syddanmark har samme antal normerede sengepladser den 1. ja-
nuar 2012, som de havde den 1. januar 2007.
10. Region Nordjylland har oplyst, at faldet på én sengeplads fra 2010 til 2011 var en admi-
nistrativ flytning af en sengeplads fra voksenpsykiatrien til børne- og ungdomspsykiatrien,
idet den reelt havde været en kapacitet for børne- og ungdomspsykiatrien i flere år. Stignin-
gen i kapaciteten fra 2011 til 2012 (8 sengepladser) skyldes en reel opnormering på 5 sen-
gepladser og hjemtagning af sengepladser fra Region Midtjylland.
11. Region Midtjylland har oplyst, at faldet i antallet af sengepladser fra 2007 til 2011 (11
sengepladser) dækker over en løbende tilpasning af den stationære kapacitet, herunder
Region Nordjyllands hjemtagning af egne patienter. Stigningen fra 2010 til 2011 (12 senge-
pladser) skyldes omlægning af de psykiatriske skadestuer til visiterede modtagelser. 4 nye
sengepladser er åbnet i 2012.
12. Region Syddanmark har oplyst, at årsagen til stigningen fra 2009 til 2010 skyldes en ge-
nerel opnormering på 4 sengepladser på Psykiatrisk Afdeling Esbjerg-Ribe. Faldet i antal-
let af sengepladser fra 2011 til 2012 skyldes omlægning af aktivitet fra stationær til ambu-
lant aktivitet på Psykiatrisk Afdeling Kolding og Psykiatrisk Afdeling Vejle.
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 4: Rigsrevisors fortsatte notat af 28. juni 2012
1140013_0005.png
4
13. Region Hovedstaden har oplyst, at faldet i sengepladser fra 2010 til 2012 (212 senge-
pladser) bl.a. afspejler, at der er nedlagt sengepladser på Psykiatrisk Center Sct. Hans, dels
som følge af besparelser, dels som følge af regionens psykiatriplan 2020, som fastlægger,
at der fra at være 265 sengepladser skal være 180 sengepladser på centret. Ligeledes har
lukning af 24 sengepladser på Psykoterapeutisk Center Stolpegård i forbindelse med, at cen-
tret overgik til kun at have ambulant behandling, bidraget til faldet i antallet af sengepladser.
14. Region Sjælland har oplyst, at regionsrådet i 2008 besluttede at foretage en renovering
af patientstuerne i Psykiatrien Vordingborg, så der blev etableret enestuer. Det medførte et
fald i antal sengepladser fra 2009 til 2010 (7 sengepladser).
15. Sundhedsministeriet har oplyst, at partierne bag fordelingen af satspuljemidlerne i no-
vember 2011 indgik en aftale om udmøntning af puljen på sundhedsområdet. Der blev afsat
en ansøgningspulje på 140 mio. kr. i perioden 2012-2015 til etablering af nye sengepladser
i almen psykiatri ud over den allerede eksisterende kapacitet.
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at regionerne opretholder en solid og fagligt bæredygtig ind-
læggelseskapacitet i psykiatrien. Den stationære kapacitet skal både imødekomme behovet
for længerevarende indlæggelser, forebygge uhensigtsmæssige genindlæggelser og sikre
intensive velplanlagte patientforløb. Det er et regionalt ansvar at sikre det nødvendige antal
sengepladser. Heri ligger også et ansvar for at tage Sundhedsstyrelsens anbefaling om at
opretholde en solid og fagligt bæredygtig indlæggelseskapacitet i psykiatrien i betragtning.
16. Ministeriet har desuden oplyst, at der i henhold til regeringsgrundlaget er nedsat et ud-
valg, som får til opgave at komme med anbefalinger til, hvordan behandlingen af mennesker
med sindslidelser tilrettelægges og gennemføres bedst muligt. Udvalget skal bl.a. se på mu-
lighederne for at optimere den samlede kapacitet, herunder forholdet mellem sengekapaci-
tet og ambulant kapacitet. Udvalgets samlede afrapportering skal foreligge medio 2013, hvor-
efter regeringen med afsæt i udvalgets forslag vil udarbejde en langsigtet plan for den frem-
tidige udvikling og udbygning af indsatsen over for psykiatriske patienter.
17. I den nye økonomiaftale mellem regeringen og Danske Regioner for 2013 er der afsat
200 mio. kr. til at påbegynde en kapacitetsudredning i psykiatrien for at forberede en udred-
nings- og behandlingsret i psykiatrien.
18. Danske Regioner har oplyst, at de i samarbejde med regionerne har iværksat en række
nationale initiativer. Fra medio 2012 indføres fx standardiserede pakkeforløb for flere psy-
kiatriske diagnoser. Pakkeforløbene forventes at medføre en mere effektiv resurseudnyttel-
se. Et andet initiativ er en ny specialuddannelse for psykologer i psykiatrien. Uddannelsen
skal øge og kvalificere psykologernes bidrag til udrednings- og behandlingsindsatsen i psy-
kiatrien. Danske Regioner har tillige oplyst, at regionerne på baggrund af en række overord-
nede principper introducerer en model (Shared Care) for samarbejde mellem psykiatrien og
almen praksis. Regionerne forventer ved brug af modellen at kunne forebygge mange, svæ-
re sygdomsforløb og indlæggelser for patienter med bl.a. angst og depression.
19. Regionerne har videre oplyst, at de har iværksat regionale initiativer ud over de nationa-
le initiativer. Initiativerne skal forbedre kapaciteten for voksnes behandling i psykiatrien og er
rettet mod de ambulante patienter samt antallet af og fordelingen af sengepladser mellem
forskellige behandlingsbehov.
Et initiativ, som alle regionerne fremhæver, er, at de er i gang med eller allerede har indført
en centraliseret visitation for patientgrupper eller hele det psykiatriske område i den enkelte
region. Regionerne oplyser, at den centrale regionale visitation vil sikre en lettere og mere
ensartet adgang til behandlingen for patienterne gennem en bedre udnyttelse af kapacite-
ten og behandlingstilbuddene.
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 4: Rigsrevisors fortsatte notat af 28. juni 2012
1140013_0006.png
5
2 ud af 5 regioner har oplyst, at de har øget samarbejdet med kommunerne for at nedbringe
antallet af patienter, som er færdigbehandlede, men optager en sengeplads. De 2 regioner
arbejder desuden på at rekruttere og fastholde psykiatere for at øge kapaciteten. Én region
har også oplyst, at de tester mulighederne for at bruge ny teknologi til at udnytte kapaciteten
bedre, fx videodialog mellem behandler og patient frem for et fysisk møde. Videodialog for-
ventes at spare transporttid og give mulighed for at tilrettelægge og udnytte behandlernes
resurser bedre.
20. Jeg kan konstatere, at både ministeriet og regionerne har sat en række relevante initia-
tiver i gang med det formål at forbedre kapaciteten og fordelingen af kapaciteten mellem for-
skellige typer af behandlingsbehov. Jeg finder, at det udvalg, regeringen har nedsat vedrø-
rende kapaciteten i psykiatrien, og de anbefalinger, som udvalget må forventes at fremlæg-
ge, er afgørende for den langsigtede tilrettelæggelse af kapaciteten og den samlede plan-
lægning af indsatsen over for psykisk syge patienter.
Ventetider
21. Voksne psykiatriske patienter fik pr. 1. januar 2010 en udvidet behandlingsret. Behand-
lingsretten giver patienter ret til at vælge behandling på et andet sygehus, som regionsrådet
har indgået aftale med, hvis regionen ikke kan påbegynde behandling senest 2 måneder
efter, henvisningen er modtaget, og hvis ventetiden til det pågældende sygehus er kortere
end ventetiden i regionen.
22. I beretningen om voksnes adgang til psykiatrisk behandling er det omtalt, at data til at
opgøre erfarede ventetider ifølge Sundhedsministeriet ikke var tilstrækkeligt valide. Statens
Serum Institut, som pr. 1. marts 2012 overtog Sundhedsstyrelsens opgaver vedrørende
sundhedsdokumentation, har nu udarbejdet en opgørelse af ventetiderne til psykiatrisk sy-
gehusbehandling, som er offentliggjort i november 2011. Ventetiderne er baseret på regi-
streringer i Landspatientregisteret og omfatter den planlagte aktivitet på de offentlige syge-
huse samt på private sygehuse og klinikker, der er betalt af patientens bopælsregion. Ta-
bel 3 viser antal dage, som en voksen psykiatrisk patient i gennemsnit har ventet (erfaret
ventetid).
Erfaret ventetid
ud-
trykker den samlede
ventetid, fra sygehuset
modtager henvisnin-
gen, til behandlingen
starter. Perioder, hvor
patienten reelt ikke er
ventende, fx perioder,
hvor patienten melder
afbud, fratrækkes.
Tabel 3. Gennemsnitligt antal dage, som en voksen psykiatrisk patient har ventet,
fra sygehuset modtager henvisning til patientens første fremmøde (erfaret ventetid)
2008
33
Kilde: Statens Serum Institut.
2009
34
2010
35
2011
37
Tabel 3 viser, at den gennemsnitlige erfarede ventetid i 2011 var 37 dage. Den gennemsnit-
lige ventetid har været stigende i perioden 2008-2011. Figur 1 viser den gennemsnitlige ven-
tetid i regionerne for voksne psykiatriske patienter.
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 4: Rigsrevisors fortsatte notat af 28. juni 2012
1140013_0007.png
6
Figur 1. Oversigt over gennemsnitlig ventetid i regionerne for voksne psykiatriske patienter
i perioden 2008-2011
(Antal dage)
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Nordjylland
2008
2009
Midtjylland
2010
2011
Syddanmark
Hovedstaden
Sjælland
Kilde: Statens Serum Institut.
Figur 1 viser, at der er forholdsvis stor forskel på det gennemsnitlige antal dage, som voks-
ne psykiatriske patienter skal vente på behandling. Figuren viser, at Region Sjælland i 2011
havde en gennemsnitlig ventetid på 25 dage, mens Region Hovedstaden havde en gennem-
snitlig ventetid på 44 dage. Figuren viser desuden, at Region Nordjylland – som den eneste
region – havde et fald i den gennemsnitlige ventetid fra 2010 til 2011. De resterende 4 regio-
ner bidrager alle til, at gennemsnittet for regionerne som helhed er steget fra 35 dage i 2010
til 37 dage i 2011.
23. Jeg finder det tilfredsstillende, at ministeriet nu kan opgøre den gennemsnitlige erfarede
ventetid. Ministeriet og regionerne kan derved følge udviklingen i ventetiderne.
24. Statens Serum Institut har foruden den gennemsnitlige erfarede ventetid for regionerne
som helhed mulighed for at opgøre andelen af patienter, som venter mere end 2 måneder,
for hver region. Tabel 4 viser opgørelsen for 2010 og 2011 over ventetider baseret på ind-
beretninger til Landspatientregisteret for patienter, der venter mere end 2 måneder, jf. den
udvidede behandlingsret.
Tabel 4. Oversigt over andel af voksne psykiatriske patienter, som venter mere end 2 måneder på første konsultation
eller behandling (erfarede ventetider)
Region
Nordjylland
2010
2011
23 %
14 %
Region
Midtjylland
18 %
19 %
Region
Syddanmark
7%
11 %
Region
Hovedstaden
18 %
19 %
Region
Sjælland
2%
2%
Hele
landet
13 %
14 %
Kilde: Statens Serum Institut.
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 4: Rigsrevisors fortsatte notat af 28. juni 2012
1140013_0008.png
7
Tabel 4 viser, at 14 % af alle patienter i 2011 ventede mere end 2 måneder. I 2010, hvor
den udvidede behandlingsret blev indført, ventede 13 % af patienterne mere end 2 måne-
der. Tabellen viser også, at udviklingen dækker over store regionale forskelle. Region Nord-
jylland har reduceret antallet af patienter, som venter mere end 2 måneder, fra 23 % til 14 %.
Region Syddanmark har derimod den største stigning af patienter, som venter mere end 2
måneder, fra 7 % til 11 %, men regionen har i 2011 den næstlaveste andel af patienter, som
venter mere end 2 måneder, og er fortsat under landsgennemsnittet.
Tabellen viser yderligere, at kun 2 % af de voksne psykiatriske patienter i Region Sjælland
i 2011 ventede mere end 2 måneder, mens 19 % i Region Hovedstaden og Region Midtjyl-
land ventede mere end 2 måneder.
25. Ministeriet har oplyst, at der fortsat er nogen usikkerhed i opgørelsen over de erfarede
ventetider. Region Nordjylland, Region Midtjylland og Region Hovedstaden har gennem mi-
nisteriet oplyst, at de i perioden 2008-2011 har indført nye systemer til registrering af patient-
administrative data, som overfører data til Landspatientregisteret, og det har muligvis ført til
brud i patienternes registrerede venteforløb. Region Sjælland oplyser, at de har haft organi-
sationsændringer, som kan have påvirket registreringen af data i 2008.
26. Statens Serum Instituts opgørelse af ventetider, der er baseret på indberetninger til Lands-
patientregisteret, giver regionerne et grundlag for, at de kan opgøre erfarede ventetider for
voksne psykiatriske patienter og dermed vurdere, i hvilken udstrækning behandlingsretten
for psykisk syge overholdes. Selv om overgangen til nye registreringssystemer er forbundet
med nogen datausikkerhed, er det min vurdering, at ministeriet og regionerne fremadrettet
vil have mulighed for at følge udviklingen i og effekten af både nationale og regionale initia-
tiver.
III.
Afslutning
27. Jeg finder regionernes og Sundhedsministeriets initiativer tilfredsstillende, og det er min
opfattelse, at sagen kan afsluttes.
Lone Strøm