Finansudvalget 2009-10
SB 9 2
Offentligt
889441_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
www.sum.dk
Indenrigs- og sundhedsministeren
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
Dato: 6. september 2010
Enhed: Primær Sundhed
Sags nr.: 0903623
Dok. nr.: 289508
Redegørelse til Statsrevisorerne vedr. beretning nr. 9/2009
om voksnes adgang til psykiatrisk behandling
Statsrevisorerne har ved brev af 4. maj 2010 fremsendt Rigsrevisionens be-
retning nr. 9/2009 om voksnes adgang til psykiatrisk behandling. Indenrigs- og
Sundhedsministeriet redegør hermed for de foranstaltninger og overvejelser,
som beretningen giver anledning til.
I den anledning skal Indenrigs- og Sundhedsministeriet indledningsvis under-
strege, at ministeriet er enig i, at det er vigtigt og væsentlig opgave at sikre
overensstemmelse mellem behandlingskapacitet og behandlingsbehov på det
psykiatriske område, såvel som det er det i det øvrige sundhedsvæsen. Det er
også derfor, at der fra centralt hold er iværksat en række initiativer, som netop
har til formål at sikre tilstrækkelig behandlingskapacitet og adgang til hurtig
undersøgelse og behandling.
Nedenfor følger ministeriets redegørelse vedrørende delelementerne i Stats-
revisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens beretning.
Kapaciteten i psykiatrien
Statsrevisorerne konstaterer, at regionerne løbende søger at tilpasse plan-
lægning og kapacitet i psykiatrien ud fra analyser og overvågning af behand-
lingsbehovet. I perioden 1998-2008 er antallet af sengepladser således faldet
(22 %), antallet af ambulante behandlinger er steget (20 %), mens antallet af
behandlinger hos privatpraktiserende psykologer og psykiatere er steget mar-
kant (94 %).
Det er et grundlæggende princip i psykiatrien at tilbyde den behandling, der er
effektiv, tilstrækkelig og mindst indgribende i patientens tilværelse og integritet.
Der er på den baggrund sket en udvikling i retning af kortere indlæggelser og
længere behandlingsforløb. Det er en positiv udvikling, fordi patienter i psyki-
atrien dermed bevarer tilknytningen til de nære omgivelser. Som det også ses
af Rigsrevisionens beretning, har udviklingen betydet en markant udbygning af
den ambulante kapacitet og opbygning af en lokal forankret distriktspsykiatri,
der i væsentligt omfang har øget tilgængeligheden til psykiatrisk behandling.
Denne udbygning er sket i takt med en reduktion i antallet af sengepladser.
Udbygning og forbedring af tilbuddene til mennesker med psykiske lidelser har
i en årrække været et politisk prioriteret indsatsområde og været forankret i
flerårige politiske aftaler, som har været fulgt op med statslige midler til realise-
ring af aftalernes målsætninger. I den forbindelse har det også været overve-
jet, hvornår den nedre grænse for sengekapacitet i psykiatrien er nået.
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 6. september 2010
Side 2
Derfor er regionerne med de politiske aftaler fra centralt hold blevet opfordret
til i deres planlægning nøje at overveje behovet for sengepladser. Regeringen
og satspuljepartierne anbefalede således også i satspuljeaftalen for 2009-
2012, at de midler, der blev afsat med aftalen til indførelse af den udvidede
behandlingsret for psykisk syge voksne, anvendes til udbygning i antallet af
specialiserede senge i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens rådgiv-
ning herom.
Statsrevisorerne bemærker, at regionerne og Indenrigs- og Sundhedsministe-
riet fortsat har en væsentlig opgave med at sikre patienterne adgang til psykia-
trisk behandling og overensstemmelse mellem behandlingskapacitet og -
behov.
Udbygning og forbedring af tilbuddene til mennesker med psykiske lidelser har
i en årrække været et politisk prioriteret indsatsområde. Der er således givet et
løft til psykiatrien så regionerne i 2010 har mere end 740 mio.kr. mere til om-
rådet end de havde i 2003. Der er med satspuljeaftalen for 2009 afsat yderli-
gere midler de kommende år til gradvis udbygning kapacitet i forbindelse med
indførelse af den udvidede behandlingsret i voksenpsykiatrien. Det betyder, at
med videreførelse af midler fra satspuljen 2007-2010, vil regionerne fra 2012
og frem have få et løft til psykiatrien på mere end 1. mia. kr. Disse midler har
bl.a. til formål at sikre overensstemmelse mellem behandlingskapaciteten og -
behovet.
Som det også fremgår af Rigsrevisionens beretning, har alle fem regioner ud-
arbejdet psykiatriplaner, der angiver den overordnede ramme for planlægning
og tilpasning af regionernes behandlingskapacitet. Disse planer er med til at
styre den langsigtede udvikling af psykiatrien og sikre, at der tages højde for
det fremtidige behov for behandling. Til at understøtte regionernes arbejde
med psykiatriplanerne yder Sundhedsstyrelsen rådgivning. Sundhedsstyrelsen
har i forbindelse med denne rådgivning bl.a. understreget, at der fortsat er be-
hov for et tilstrækkeligt antal sengepladser i psykiatrien.
I regionernes planlægningsgrundlag indgår også forskellige publikationer fra
Sundhedsstyrelsen bl.a.
”National strategi for psykiatri”
fra 2009, Specialevej-
ledning for Psykiatri og referenceprogrammer for specifikke, psykiatriske lidel-
ser. Indenrigs- og Sundhedsministeriet deler således Rigsrevisionens vurde-
ring af, at regionerne har et relevant grundlag for at planlægge behandlingska-
paciteten i psykiatrien.
Ventetider og ventelisteopgørelser
Statsrevisorerne peger på, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet bør sikre, at
opgørelserne af de erfarede ventetider i Landspatientregisteret er valide. Her-
ved kan det godtgøres, at man lever op til behandlingsretten, og der skabes
grundlag for en bedre udnyttelse af kapaciteten
Det skal bemærkes, at loven om den udvidede behandlingsret i voksenpsyki-
atrien trådte i kraft 1. januar 2010. Det er derfor ikke muligt ud fra opgørelser-
ne i analyseperioden fra 1. januar 2007 til ultimo 2009 i Rigsrevisionens beret-
ning at aflæse lovens indvirkning på kapacitet, aktivitet og ventetider i voksen-
psykiatrien.
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 6. september 2010
889441_0003.png
Side 3
Der har siden indførelse af de udvidede behandlingsrettigheder været adgang
til fremadrettede ventetider på
www.venteinfo.dk.
Som det fremgår af Rigsre-
visionens beretning, forventer Indenrigs- og Sundhedsministeriet i løbet af
2011at følge ventetiden til psykiatrisk behandling via Landspatientregistret
(LPR).
Danske Regioner har som følge af indførelse af de udvidede behandlingsret-
tigheder påbegyndt udarbejdelse af kvartalsvise ventelisteopgørelser med
henblik på at følge ventesituationen på området.
Færdigbehandlede patienter
Statsrevisorerne peger på, at overbelægningen bør mindskes, bl.a. ved at
kommunerne hurtigere hjemtager færdigbehandlede patienter, så de ikke op-
tager sengepladserne.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er enig med Statsrevisorerne i behovet for,
at kommunerne hjemtager færdigbehandlede patienter. I forhold til problemstil-
lingen kan der peges på to centrale værktøjer; sundhedsaftaler og kommunal
medfinansiering af sundhedsvæsenet.
Alle regioner og kommuner skal indgå sundhedsaftaler om indsatsen for men-
nesker med sindslidelser. Et overordnet formål med sundhedsaftalerne er at
sikre effektive og sammenhængende patientforløb for de mennesker med
sindslidelser, som både har behov for et psykiatrisk behandlingstilbud og for
kommunale tilbud, som kan være sundhedsfaglige, sociale, beskæftigelses-
og undervisningsmæssige tilbud, botilbud samt fritidstilbud mv. Sundhedslo-
ven forpligter dermed regioner og kommuner til at indgå aftaler, som bl.a. be-
skriver arbejdsdelingen og koordinationen mellem sektorerne, herunder om
overgangen til sociale tilbud efter udskrivning.
Regioner og kommuner har siden starten af 2010 arbejdet på 2. generation af
de obligatoriske sundhedsaftaler, som skal være indsendt til Sundhedsstyrel-
sen inden udgangen af januar måned 2011 til godkendelse. Som led i regerin-
gens kvalitetsreform er det besluttet, at der skal foretages en evaluering af
sundhedsaftalerne. Denne evaluering vil være fokuseret omkring opsamling og
deling af viden om gode eksempler og aktuelle udfordringer i arbejdet med
sundhedsaftaler samt understøttelse af kommunernes og regionernes fremad-
rettede udvikling og opfølgning på sundhedsaftalerne. Sundhedsstyrelsen for-
venter at afholde en national konference om sundhedsaftaler og offentliggør
efterfølgende en opsamlende evalueringsrapport inden udgangen af 2011.
Som et element i den kommunale medfinansiering betaler kommunerne en
takst for kommunens borgere, som opholder sig på et hospital efter hospitals-
mæssig færdigbehandling. På baggrund af økonomiaftalen for 2009 er der i
fællesskab mellem Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Socialministeriet Fi-
nansministeriet, Danske Regioner og KL udarbejdet en analyserapport om den
kommunale medfinansieringsordning, som beskriver forskellige modeller for en
styrkelse af den kommunale medfinansiering. Det fremgår af Sundhedspakke
2009, at regeringen vil se på kommunernes incitament til at hjemtage færdig-
behandlede patienter og det følger af økonomiaftalen for 2011, at der i efter-
året 2010 skal drøftes en justering af den kommunale medfinansiering.
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 6. september 2010
Side 4
Fastholdelse og tiltrækning af kvalificeret personale
Endelig peger Statsrevisorerne på, at regionerne fortsat bør søge at fastholde
og tiltrække personale med henblik på at minimere antallet af sengepladser,
der ikke kan benyttes på grund af personalemangel mv.
Antallet af speciallæger i psykiatri og børne- og ungdomspsykiatri har betyd-
ning for muligheden for at kunne udbygge kapaciteten på området. Indenrigs-
og Sundhedsministeriet har iværksat en række initiativer til at forøge antallet af
speciallæger i det danske sundhedsvæsen, og herunder også i de 2 psykiatri-
ske specialer. Ministeriet gennemførte således i 2007 en reform af den lægeli-
ge videreuddannelse for at forkorte den samlede uddannelsestid uden tab af
kompetencer. Reformen forventes at medføre 1.600 flere speciallæger på ar-
bejdsmarkedet fra 2016.
Herudover er dimensioneringen af den lægelige videreuddannelse til special-
læge øget sideløbende med reformen. Antallet af årlige hoveduddannelsesfor-
løb i psykiatri er således forøget fra 46 til 50 siden 2006, svarende til en stig-
ning på knap 9 pct. Dette tal forøges gradvist yderligere i takt med, at rekrutte-
ringsgrundlaget forbedres. I børne- og ungdomspsykiatri er antallet af årlige
hoveduddannelsesforløb øget fra 15 til 20 siden 2006, svarende til en stigning
på ca. 33 pct.
Samtidig er der indført differentierede introduktionsstillinger i speciallægeud-
dannelsen for at tilgodese de specialer, hvor der er et stort behov for flere
speciallæger, herunder psykiatri. For hver hoveduddannelsesforløb i psykiatri
opslås der fremover mellem 2 og 3 introduktionsforløb, hvilket gør det lettere
for yngre læger at få adgang til dette speciale.
En forudsætning for en velfungerende psykiatri er også en tværfaglig persona-
lesammensætning og et kompetent personale, der er tilstrækkeligt udannet til
at løse opgaverne med høj kvalitet. Regionerne er fra centralt hold ved flere
lejligheder blevet opfordret til at øge antallet af psykologer i psykiatrien, herun-
der antallet af psykologer med specialuddannelse. Psykologer vil kunne vare-
tage en række opgaver, der kan supplere den lægefaglige arbejdskraft, der er
til rådighed. Også specialuddannede sygeplejersker og andre faggrupper vil
kunne bidrage til den samlede opgaveløsning i psykiatrien.
Sundhedsstyrelsen har i august 2010 sendt et forslag til bekendtgørelse om
uddannelse af specialpsykologer i psykiatrien i høring. Baggrunden for den
nye bekendtgørelse er et ønske om at få etableret en formaliseret uddannelse
til specialpsykolog i børne- og ungdomspsykiatri, og en uddannelse til special-
psykolog i psykiatri (voksenpsykiatri). Formålet er at sikre fagligt kvalificerede
psykologer til behandlingsopgaver inden for psykiatrien. Bekendtgørelsen for-
ventes at træde i kraft ultimo 2010.
Med satspuljeaftalen for 2010 blev det besluttet at igangsætte en afstimagtise-
ringsindsats. Formålet med denne landsdækkende indsats er ikke alene at
skabe øget viden om og forståelse for psykisk sygdom, men gennem mange
og forskellige målrettede initiativer at reducere den sociale afstand, der fører til
stigmatisering, fordomme og social eksklusion. Målet er at skabe større forstå-
else for psykisk sygdom. Indsatsen skal ses i sammenhæng med den generel-
le kapacitetsudvidelse i psykiatrien, modernisering af de bygningsmæssige
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 6. september 2010
889441_0005.png
Side 5
rammer, initiativer til nedbringelse af tvang, implementering af shared care-
modeller, en styrket socialpsykiatri, faglig udvikling og de mange andre initiati-
ver, der er eller vil blive iværksat. Indsatsen adskiller sig imidlertid ved, at fo-
kus er rettet mod befolkningen som helhed og har til formål at ændre det hold-
ningsmæssige grundlag, som de øvrige tiltag skal hvile på. Indsatsen forven-
tes også at få betydning på holdninger hos personalet i psykiatrien.
Udtalelser fra regionsrådene og Danske Regioner
./.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har indhentet udtalelser til beretningen fra
regionsrådene i de fem regioner og Danske Regioner. Nedenfor er hovedind-
holdet i udtalelserne gengivet summarisk og i forhold til emnerne adresseret af
Statsrevisorerne og i Rigsrevisionens beretning. Udtalelserne vedlægges også
i deres helhed.
Generelt
I udtalelsen fra
Danske Regioner
peges på, at det overordnede formål med
Rigsrevisionens undersøgelse er at vurdere voksnes adgang til psykiatrisk be-
handling (ambulant og elektiv) og regionernes planlægning af og initiativer på
det psykiatriske område. Undersøgelsen vedrører perioden 1. januar 2007 til
ultimo 2009. Danske Regioner bemærker i den forbindelse, at Rigsrevisionen
vurderer regionerne op imod den behandlingsret, som blev indført per 1. janu-
ar 2010, men som ikke var indført i den undersøgte periode.
Region Syddan-
mark
peger også på den manglende sammenhæng mellem indførelse af den
udvidede behandlingsret og analyseperioden.
I relation til undersøgelsesperioden bemærker Danske Regioner endvidere, at
regionerne alle er dannet den 1. januar 2007 efter en fusion af flere forskellige
amtslige psykiatriorganisationer. Regionernes psykiatrivirksomheder er såle-
des kun ca. 2 �½ år gamle på analysetidspunktet, og er i den pågældende ana-
lyseperiode primært fokuseret på at harmonisere og standardisere organisati-
onernes serviceniveau, organisatoriske opbygning, styring, it-anvendelse mv.
med henblik på at tilvejebringe et fælles grundlag for udvikling af organisatio-
nen. Som konsekvens heraf er mange styringsinstrumenter fortsat under ud-
vikling og i færd med at blive implementeret i analyseperioden.
Tre ud af fem regioner peger på, at der er særlige styringsmæssige udfordrin-
ger forbundet med, at en del af finansieringen af psykiatrien foregår med sats-
puljemidler. Puljer der udmøntes over en kortere årrække og er øremærket til
konkrete formål. Det gør det ifølge de tre regioner vanskeligt at foretage en
langsigtet planlægning af behandlingspsykiatrien.
Ambulant kapacitet i psykiatrien
Danske Regioner
bemærker, at omlægningen fra elektiv behandling til langt
højere grad af ambulant behandling er sket på baggrund af en bred politisk
opbakning både centralt og regionalt til, at psykiatrisk behandling skal ske efter
mindstemiddelsprincippet. Dette indebærer, at folk så vidt muligt skal behand-
les ambulant, frem for at blive indlagt. Omlægning til øget ambulant behand-
ling har medført opbygning af en lokal forankret distriktspsykiatri, der i væsent-
ligt omfang har øget tilgængeligheden til psykiatrisk behandling. Både i form af
en lokal forankring og i form af øget volumen.
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 6. september 2010
889441_0006.png
Side 6
Region Hovedstaden
oplyser, at der i regionen er gennemført en række ambu-
lante kapacitetsudvidelser på det ikke-psykotiske område, som har reduceret
ventetiderne. I 2011 etableres der en central visitation til psykiatrien, som for-
ventes at medføre en bedre kapacitetsudnyttelse og dermed reducere venteti-
den yderligere. I forhold til ventetiderne undervejs i patientforløbene indføres
der et internt servicemål om maksimalt 6 ugers ventetid mellem 1. og 2. frem-
møde med henblik på at sikre sammenhængende patientforløb. Desuden ind-
føres der fra efteråret pakkeforløb på det ikke-psykotiske område, hvorigen-
nem unødig ventetid undervejs i forløbet forsøges afskaffet.
Af
Region Syddanmarks
udtalelse fremgår, at udbygningen af den ambulante
psykiatri og flere specialiserede sengepladser kan bidrage til at nedbringe ven-
tetiden og overbelægning. I regionens overordnede mål for udviklingen af psy-
kiatrien vægtes bl.a., at den ambulante kapacitet skal øges med 30-50 %, der
skal oprettes flere specialiserede senge, særligt indenfor retspsykiatrien og
endeligt at den stationære kapacitet ikke vil blive justeret før effekterne af den
ambulante udvidelse er kendte.
Stationær kapacitet i psykiatrien
I forhold til Rigsrevisionens analyse af omfanget af overbelægning på de psy-
kiatriske afdelinger gør
Danske Regioner
opmærksomhed på, at ikke alle sen-
gepladser i psykiatrien kan gensidigt substitueres. Som led i regionsdannelsen
og i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens specialeplaner specialiseres
en stadig større del af de psykiatriske sengepladser. Det betyder, at speciali-
serede senge til f.eks. spiseforstyrrede ikke umiddelbart kan belægges med
patienter med andre psykiatriske lidelser.
I et højt specialiseret sygehusvæsen vil der derfor altid forekomme overbe-
lægning på et afsnit/center, mens der er ledige senge på et andet af-
snit/center. Alle psykiatriske patienter kan ikke behandles på et vilkårligt af-
snit/center og den igangværende specialeplanlægning reducerer substituti-
onsmulighederne yderligere. Ifølge Danske Regioner er lejlighedsvis overbe-
lægning nødvendig for at drive en effektiv og driftsøkonomisk forsvarlig psyki-
atri, hvor der som hovedregel ikke anvendes ressources på ledig kapacitet.
Region Hovedstaden
oplyser, at der som en del af såvel den daglige som den
fremadrettede kapacitetsplanlægning arbejdes på at minimere forekomsten af
overbelægning. Regionen vil som led heri etablere psykiatriske akutmodtagel-
ser i regionen. Etablering af akutmodtagelser forventes at medføre kortere
akutte indlæggelser og forbedre mulighederne for at planlægge kapacitetsud-
nyttelsen på de regulære sengeafsnit med mindre overbelægning til følge.
Af udtalelsen fra
Region Sjælland
fremgår, at Regionsrådet har vedtaget en
psykiatriplan i foråret 2008, og at der forlængelse heraf er iværksat en række
initiativer, der sigter mod udvikling af en sammenhængende og tidssvarende
psykiatri. Fokus har været på at opretholde et tilstrækkeligt antal psykiatriske
sengepladser og øge den ambulante aktivitet, således at behandlingsbehovet
hos regionens borgere kan tilgodeses.
Af
Region Syddanmarks
udtalelse fremgår, at for at drive et så godt fagligt,
stationær psykiatrisk tilbud som muligt, inden for de givne økonomiske ram-
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 6. september 2010
Side 7
mer, er kortvarige perioder med overbelægning acceptabelt. Regionen henstil-
ler til, at vurderingen af sengekapaciteten ses i sammenhæng med udbyg-
ningsgraden af ambulante tilbud, herunder specialiserede opsøgende teams,
der for store dele af psykiatriens patientgruppe kan substituere en indlæggelse
samt samspillet med de socialpsykiatriske døgntilbud.
I Region Syddanmark arbejdes der på anlægssiden på opdatering og udbyg-
ning af bygningsmassen til både den stationære og ambulante kapacitet. I den
forbindelse nævnes, at regionen allerede har etableret enestuer til alle patien-
ter på de psykiatriske sengeafsnit. Der er desuden i 2009 udarbejdet en gene-
ralplan, der beskriver værdier, principper og standarder for de fremtidige fysi-
ske rammer i psykiatrien og indeholder en 10 års investeringsplan for alle de
større psykiatribyggerier nødvendiggjort af psykiatriplanens anbefalinger om
sammenlægning af døgnfunktioner, udbygning af retspsykiatrien og etablering
af lokalpsykiatriske centre. Investeringsplanen beløber sig til mere end 2 mia.
kr.
I
Region Midtjylland
opleves forsat et stort pres på de psykiatriske sengeafde-
linger, og der opleves et særligt stort pres på de specialiserede senge primært
retspsykiatriske senge. Det har betydet, at det i en længere periode har været
nødvendigt at indlægge retspsykiatriske patienter på almene psykiatriske sen-
geafsnit. Som en konsekvens af denne udvikling er det besluttet, at der fra ul-
timo juni 2010 etableres et ekstra retspsykiatrisk sengeafsnit med 16 senge.
Regionen oplyser, at belægningen på sengeafdelingerne følges dagligt som
en konsekvens af det store pres på sengeafdelingerne og for bedre at kunne
udnytte sengeafdelinger med ledig kapacitet. Udviklingen i belægningen på de
psykiatriske sengeafdelinger har således stor opmærksomhed, og der foreta-
ges løbende vurdering af hvilke tiltag, der på kort og længere sigt kan gen-
nemføres inden for de økonomiske rammer for at sikre den tilstrækkelige sen-
gekapacitet.
Region Nordjylland
oplyser, at der har været store perioder med overbelæg-
ning på de psykiatriske afdelinger de seneste år. Således har 25 % af senge-
dagene i Nordjylland i Rigsrevisionens undersøgelsesperiode været overbe-
lagte. Der er taget flere initiativer til afhjælpning af overbelægningen bl.a. rettet
mod kapacitet, effektivitet og kvalitet i patientforløbet samt rettet mod fasthol-
delse, rekruttering, opgaveglidning/udvikling og kompetenceudvikling.
Den konkrete udvikling de seneste år i Region Nordjylland har været en styr-
kelse af sengekapaciteten gennem udvidelse og yderligere specialisering af
sengekapaciteten. Aktuelt planlægger Region Nordjylland udvidelse med et
sengeafsnit til behandling af gerontopsykiatriske patienter ultimo 2011.
I 2009 blev der i regionen udvidet med 10 intensive sengepladser (lukket mod-
tageafsnit) for bl.a. at kunne hjemtage behandling af nordjyske patienter fra
Region Midtjylland. I 2009 er der ligeledes sket en styrkelse af den samlede
retspsykiatriske sengekapacitet ved at opnormere et almenpsykiatrisk senge-
afsnit til den retspsykiatriske målgruppe, sengekapaciteten blev netto udvidet
med 4 pladser herved.
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 6. september 2010
889441_0008.png
Side 8
Hertil kommer anbefalinger i Region Nordjyllands Psykiatriplan om udbygning
af den ambulante kapacitet herunder opsøgende psykoseteam, som giver en
klar forventning om at kunne efterkomme hurtigere behandling og nedbringe
belægningen på sygehusene på sigt.
Ventetider og ventelisteopgørelser
Danske Regioner
oplyser, at regionerne hver især og til stadighed har over-
blikket over ventetidssituationen i regionen med henblik på at kunne leve op til
lovgivningen om den udvidede behandlingsret. Danske Regioner følger via
kvartalsvise opgørelser venteliste- og ventetidssituationen i både voksen og
børne- og ungdomspsykiatrien tæt. Opgørelserne lægges løbende på forenin-
gens hjemmeside.
Region Hovedstaden
bemærker, at indførelse af den udvidede behandlingsret
i psykiatrien betyder, at antallet af patienter, der venter mere end to måneder,
er reduceret betragteligt, og at disse patienter venter, fordi de har valgt ikke at
gøre brug af deres behandlingsret.
Region Sjælland
oplyser, at regionen har øget kadencen for monitorering af
ventetider, og at belægningen i psykiatrien er øget i den undersøgte periode
med henblik på at sikre det bedst mulige grundlag for kapacitetsudnyttelse og
visitation.
Region Syddanmark
oplyser, at regionen løbende arbejder med tiltag for at
kunne tilbyde borgere med relevant behandlingsbehov udredning og behand-
ling inden for garantien. Dette sker bl.a. ved løbende monitorering af ventetider
og indførelse af en takstafregningsmodel, som skal understøtte, at der opret-
holdes et tilfredsstillende aktivitetsniveau. Samtidig tilpasses psykiatriplanen
løbende i forhold til de nye rammer, som psykiatrien har som følge af specia-
leplanlægning mv. Endelig planlægges også nye analyser af dækningsgraden
indenfor de enkelte kommuner i forhold voksenpsykiatrien.
Region Syddanmark oplyser, at regionen er enig i, at vejen frem mod at ned-
bringe ventetid og overbelægning er at udvide den ambulante kapacitet. Det
sker bl.a. ved, at meraktivitet honoreres, at der oprettes nye specialiserede
ambulante teams, som aflaster den stationære psykiatri, og at der arbejdes
med
”trykudligning” forstået på den måde, at der viderevisiteres patienter fra
afdelinger med højere ventetider til afdelinger med lavere ventetider.
Af Rigsrevisionens beretning fremgår det, at der i
Region Midtjylland
pr. 31.
marts 2009 var i alt 1.301 personer på venteliste. Heraf havde 384 (30 %) ven-
tet mere end 2 måneder. Pr. 31. marts 2010 var der i alt 1.288 på venteliste.
Heraf havde 290 (23 %) voksenpsykiatriske patienter ventet i mere end to må-
neder. Der er således efter indførelsen af udvidet behandlingsret for psykisk
syge voksne sket en reduktion i antallet af ventende psykiatriske patienter over
2 måneder i Region Midtjylland.
I 2010 er der i regionen taget konkrete initiativer til at reducere ventetiden på
de ambulante psykiatriske behandlingstilbud, hvor ventetiden er længst. Det er
sket ved at tilføre ekstra ressourcer med henblik på at gennemføre et aftalt an-
tal ekstra ambulante behandlingsforløb. Der er i 2010 endvidere sket en styr-
kelse af den ambulante aktivitet i Skive, Viborg og Silkeborg som en konse-
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 6. september 2010
889441_0009.png
Side 9
kvens af en omlægning af behandlingsaktiviteten. Omlægningen forventes at
bidrage til at reducere ventetiden, ligesom det forventes at have en positiv
virkning på behovet for psykiatrisk indlæggelse.
I budgettet for 2010 er der vedtaget en produktivitetsforbedring af den ambu-
lante aktivitet på cirka 3,5 %. Produktivitetsforbedringen søges bl.a. tilveje-
bragt ved at øge den direkte og faglige patientkontakt i psykiatrien fra 43 % til
50 %.
Psykiatrien i
Region Nordjylland
overvåger systematisk og kontinuerligt vente-
lister samt ventetiderne til behandling i de enkelte ambulatorier. Også i forhold
til hvilke diagnoser og behandling der er efterspørgsel på, og der indberettes
fremover systematisk og løbende ventetider til venteinfo.dk om aktuelle vente-
tider i de kliniske ambulatorier.
Det fremgår af regionens udtalelse, at regionen på opgørelsestidspunktet har
den største andel (77 %) patienter på venteliste, der har ventet i mindre end 2
måneder på at komme i behandling. Regionen er aktuelt på samme niveau og
arbejder målrettet med forskellige tiltag for fortsat at kunne sikre, at en stor
andel af patienterne tilbydes behandling inden for 2 måneder.
Færdigbehandlede patienter
Danske Regioner
konstaterer, at antallet af færdigbehandlede patienter, der
ikke har kunnet udskrives på grund af manglende tilbud i socialsektoren de
senere år har ligget omkring de 150. Det svarer til ca. 5 pct. af den samlede
sengekapacitet i voksenpsykiatrien. Emnet er genstand for drøftelser mellem
regioner og kommuner i forbindelse med indgåelse af sundhedsaftalerne, men
Danske Regioner har tidligere påpeget, at den såkaldte færdigbehandlings-
takst, som kommunerne skal betale, er for lav. Danske Regioner efterlyser
større kommunalt incitament til hurtigt at levere de fornødne sociale tilbud,
som en forsvarlig udskrivelse forudsætter.
Region Hovedstaden
konstaterer, at overbelægningen i vidt omfang kan hen-
føres til færdigbehandlede patienter, som ikke hjemtages af kommunerne,
samt ikke-disponible sengepladser, som særligt er affødt af interne ombygnin-
ger. Færdigbehandlede patienter er en problemstilling, som Region Hovedsta-
den løbende drøfter med kommunerne i regi af samordningsudvalgene og
fremover tillige vil drøfte i sundhedskoordinationsudvalget.
I
Region Sjælland
bliver antallet af færdigbehandlede patienter fulgt tæt
så-
vel administrativt som politisk. I konkrete sager etableres den fornødne dialog
mellem regionen og den relevante kommune. Regionen peger på organisatio-
nen omkring opfølgning på Sundhedsaftalerne som en krumtap i drøftelser af
denne karakter.
Region Syddanmark
er enig i Statsrevisorernes bemærkning om, at kommu-
nerne skal hjemtage færdigbehandlede patienter, så de ikke optager senge-
pladserne, om end problemet ikke har haft så stort et omfang i Region Syd-
danmark. Det bemærkes i øvrigt, at regionen løbende er i dialog med kommu-
nerne på ledelsesniveau om gensidige ændringer i kapaciteten netop for at
imødegå eksempelvis, at færdigbehandlede patienter optager sengepladser.
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 6. september 2010
889441_0010.png
Side 10
I Region Syddanmark var de primære årsager til overbelægning i den periode,
som analyseres i Rigsrevisionens beretning, ombygning og renoveringer samt
ferieafvikling.
Region Midtjylland
anfører, at der i Rigsrevisionens beretning er beskrevet
problemer med at færdigbehandlede patienter på landsplan optager 137 sen-
gepladser. I forbindelse med kommunalreformens ikrafttrædelse fra 1. januar
2007 blev der foretaget bloktilskudsreguleringer til de nye regioner. Bloktil-
skudsreguleringerne blev foretaget ud fra de tidligere amters udgifter. Det var i
den forbindelse forudsat, at en del af regionernes udgifter blev finansieret ved
indtægter fra færdigbehandlede patienter. I Region Midtjylland er der i budget-
tet for 2009 således forudsat en indtægt på 10,8 mio. kr. Dette svarer til, at
knap 17 senge konstant er belagt med færdigbehandlede patienter.
Det betyder, at det er en forudsætning i regionernes budgetter, at der er et vist
antal færdigbehandlede patienter, der venter på at få et kommunalt tilbud. Det-
te er i modsætning til ønsket om at reducere antallet af færdigbehandlede pa-
tienter for at begrænse overbelægningen. Der er således et modsatrettet inci-
tament om, at regionerne ønsker, at kommunerne hurtigst muligt finder et til-
bud til de færdigbehandlede patienter, og at regionerne på den anden side
fastholder et vist antal færdigbehandlede patienter med henblik på at sikre
budgetoverholdelse. Dette paradoks giver en risiko for, at der ikke sker en op-
timal styring i forhold til færdigbehandlede patienter.
Region Midtjylland understreger, at regionen under alle omstændigheder ar-
bejder hen imod til hver en tid at begrænse antallet af færdigbehandlede pati-
enter i samarbejde med kommunerne.
Region Nordjylland
oplyser, at det er en væsentlig problemstilling for psykiatri-
ske patienter samt for kapaciteten i regionens sengeafdelinger, at de psykiatri-
ske afdelinger har færdigbehandlede patienter indlagt, der ikke kan udskrives,
fordi de nødvendige kommunale sociale bo- og støtteforanstaltninger ikke er
sat i værk. Regionen har sammen med kommunerne beliggende i regionen
gjort problemstillingen med færdigbehandlede patienter til et selvstændigt og
fælles indsatsområde i de kommende sundhedsaftaler. Der tilgår således alle-
rede nu kvartalsvis statistik til de enkelte kommuner om færdigbehandlede pa-
tienter.
Fastholdelse og tiltrækning af kvalificeret personale
Danske Regioner
gør opmærksom på, at især regionernes muligheder for at
allokere økonomiske og personalemæssige ressourcer er afgørende for, om
kapaciteten kan imødekomme efterspørgslen på behandling. Et fællestræk i
alle regioner
men især udenfor hovedstadsområdet
er de begrænsede mu-
ligheder for at rekruttere læger og speciallæger til psykiatrien.
Danske Regioner oplyser videre, at rekruttering og fastholdelse af medarbej-
dere til sundhedsvæsenet har udgjort et af de helt store indsatsområder i regi-
onernes første leveår. Udsigten til at store årgange forlader arbejdsmarkedet
de kommende år og erstattes af små årgange, har skærpet kampen om med-
arbejderressourcerne i samfundet generelt og i den offentlige sektor specielt.
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 6. september 2010
Side 11
For psykiatrien gælder f.eks., at 23 pct. af alle normerede lægestillinger i psy-
kiatrien var vakante i 2007. Som konsekvens var 3 og 4 pct. af de psykiatriske
sengepladser i henholdsvis 2007 og 2008 ikke disponible på grund af persona-
lemangel. Sundhedsstyrelsens lægeprognose forudser desuden betydelig læ-
geudviklingen helt frem til 2025. Dermed er regionernes muligheder for at
planlægge og tilrettelægge nye psykiatriske behandlingstilbud begrænsede.
I lyset heraf igangsatte Danske Regioner i samarbejde med regionerne bl.a.
initiativet ”Psykiater Ja tak!” med det formål at synliggøre psykiatrien som en
attraktiv arbejdsplads for kommende læger. Som led heri er der etableret en
årlig prisopgave i psykiatri for medicinstuderende.
Danske Regioner har endvidere udviklet en ny specialuddannelse for psykolo-
ger ansat i psykiatrien. Uddannelsen består af et 4-årigt uddannelsesforløb,
der dels skal ruste psykologerne til at løfte en større del af den samlede be-
handlingsopgave dels skal bidrage til at psykiatrien også fremadrettet fremstår
som et attraktivt og udviklende ansættelsessted for psykologer. De første ud-
dannelsesforløb forventes igangsat i foråret 2011.
Som led i regionernes bestræbelser på at besætte de mange ledige lægestil-
linger i psykiatrien har regionerne også arbejdet målrettet med rekruttering af
udenlandske læger.
Region Hovedstaden
oplyser, at der ikke er vakante stillinger pt. Opgaven er
derfor snarere fremadrettet at sikre, at der også kan rekrutteres det rette per-
sonale, når de demografiske forhold ændrer sig. Således blev der i 2009
iværksat en rekrutteringskampagne samt et større sygefraværsprojekt i regio-
nen. I relation til udsigterne til personalemangel kan det desuden bemærkes,
at der er fokus på muligheden for opgaveglidning, og at en special-psykolog-
uddannelse er under udvikling.
Af
Region Sjællands
udtalelse fremgår, at regionen ikke har været i en situati-
on, hvor antallet af sengepladser er reduceret som følge af mangel på perso-
nale. Kun i perioder, hvor sengeafsnit er under ombygning eller renovering,
kan en midlertidig lukning af sengepladser være nødvendig. Alligevel har regi-
onen fokus på fastholdelse og rekruttering af kvalificeret personale.
Region Syddanmark
anerkender, at der er en række generelle udfordringer i
forhold til rekruttering og fastholdelse af personale. Derfor er psykiatrien med i
rekruttering af især speciallæger i Region Syddanmarks fællesregional projekt:
”Strategisk
rekruttering af udenlandsk sundhedspersonale”. Herudover har
psykiatrien i Region Syddanmark igangsat en særlig indsats for at gøre medi-
cinstuderende og nyuddannede læger interesserede i at søge ansættelse i
psykiatrien.
For at optimere og sikre den bedst mulige arbejdstilrettelæggelse for det nu-
værende personale er der ligeledes iværksat en række initiativer. Eksempelvis
gennemføres pilotprojekter med ”Min Tid”, som er et ny fleksibel arbejdstids-
planlægningsværktøj, og der gennemføres også projekter ift. opgaveglidning,
herunder kan nævnes, at alle regioner er med i forhold til en specialuddannel-
se for psykologer, som på sigt kan medvirke til at afhjælpe den forventede
fremtidige mangel på psykiatere.
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 6. september 2010
Side 12
Region Nordjylland
har som et led i Psykiatriplanen truffet beslutning om en
HR strategi for Psykiatrien, der indeholder anbefalinger om en mangestrenget
indsats for, at det også fremover kan lykkes at dække behovet for psykiatrisk
behandling.
Manglen på læger og specielt speciallæger i psykiatri har været udtalt i Region
Nordjylland. En systematisk og omfattende rekrutteringsindsats er lykkedes
således, at antallet af læger ansat i psykiatrien i regionen er steget væsentligt.
Manglen er primært afhjulpet ved rekruttering af udenlandsk arbejdskraft, hvor
den samlede sprog- og kulturindsats og oplæring i danske psykiatriske for hold
stadig pågår. Det er således forventningen, at den lægelige styrkelse fremover
vil bedre muligheden for mere behandlingsintensive forløb, der muliggør en
nedbringelse af overbelægningssituation og ventetider til behandling.
Regionen ser desuden frem til specialuddannelsen for psykologer i psykiatri,
der starter op i 2011. Psykiatrien i Nordjylland har allerede arbejdet konkret
med opgaveudvikling/-glidning fra psykiater til psykolog i særligt projekt i sam-
arbejde med Dansk Psykiatrisk Selskab og Dansk Psykologisk Forening, og
projektet har givet handlingsanvisninger til den fortsatte udvikling hermed.
På plejeområdet støttes specialuddannelsen til psykiatriske sygeplejersker for
at sikre højt kvalificerede sygeplejersker i psykiatrien. Regionen har også gen-
nemført en specialuddannelse for social- og sundhedsassistenter i psykiatri,
som vil blive evalueret.
Ministeriets bemærkninger til udtalelserne
Som det fremgår af regionernes og Danske Regioners udtalelser, har regio-
nerne i Rigsrevisionens analyseperiode haft stor fokus på at harmonisere og
standardisere organisationernes serviceniveau, organisatoriske opbygning,
styring, it-anvendelse i forbindelse med sammenlægningen af amter. Efter mi-
nisteriets vurdering kan det konstateres, at dette fokus nu er blevet afløst af
øget fokus på styring, langsigtet planlægning og udvikling af psykiatriområdet.
Rigsrevisionens beretning viser, at regionerne har taget en række initiativer for
at udbygge kapaciteten, nedbringe ventetiden, nedbringe overbelægningen og
forbedre rekrutteringen af kvalificeret personale i psykiatrien. Regionernes og
Danske Regioners udtalelser viser, at dette arbejde er fortsat og intensiveret
efter undersøgelsesperioden og ikke mindst efter indførelse af den udvidede
behandlingsret 1. januar 2010.
Tre ud af fem regioner peger på, at det forhold, at psykiatrien igennem en år-
række er tilført ekstra midler fra satspulje, vanskeliggør regionernes mulighed
for langsigtet planlægning. Ministeriet skal i den forbindelse gøre opmærksom
på, at satspuljemidlerne afsættes for en 4 årig periode, og at langt de fleste
satspuljemidler til psykiatrien efterfølgende tilføres regionerne som permanen-
te bevillinger via det statslige tilskud til sundhedsvæsenet. På denne måde er
regionernes økonomiske ramme til drift af psykiatrien, blevet løftet markant i
gennem de seneste mange år.
Som nævnt indledningsvis er Indenrigs- og Sundhedsministeriet enigt med
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen i, at det er vigtigt og væsentlig opgave at
Statsrevisorerne beretning SB9/2009 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af 6. september 2010
Side 13
sikre overensstemmelse mellem behandlingskapacitet og behandlingsbehov
på det psykiatriske område. Som det fremgår af redegørelsen, arbejdes der
både centralt og decentralt for at sikre denne overensstemmelse. Fra centralt
hold er der især fokus på at sikre gode lovgivningsmæssige rammer, tilføre
ressourcer og sikre regionerne det nødvendige grundlag for at kunne planlæg-
ge behandlingskapaciteten.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder
Et eksemplar af denne redegørelse er sendt til rigsrevisor, Landgreven 4,
Postboks 9009, 1022 København K.