Forsvarsudvalget 2009-10
SB 6 3
Offentligt
887409_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om Forsvarets indkøb
af større materiel
Maj
2010
Statsrevisorerne beretning SB6/2009 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 7. maj 2010
887409_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 6/2009 om Forsvarets indkøb af større materiel
Forsvarsministerens redegørelse af 19. april 2010
7. maj 2010
RN A508/10
I.
Indledning
1. Beretningen handlede om, hvordan Forsvaret indkøber forsvarsmateriel. Rigsrevisionen
undersøgte i beretningen, om Forsvaret anskaffer større materiel til den planlagte tid, pris og
kvalitet, og om Forsvarsministeriet har et tilstrækkeligt grundlag for at oplyse de bevilgende
myndigheder om Forsvarets materielindkøb.
I beretningen undersøgte Rigsrevisionen i alt 18 materielprojekter.
Forsvarsministeren bemærker overordnet, at undersøgelsen hovedsageligt dækker perioden
2005-2009, og at alle de undersøgte projekter er startet i den tidligere organisation på mate-
rielområdet. Ministeren kan generelt tilslutte sig beretningens konklusioner og anbefalinger.
II.
Rammer for Forsvarets materielindkøb
2. Statsrevisorerne fandt det velbegrundet, at Forsvaret har iværksat tiltag, der skal forbedre
og professionalisere Forsvarets indkøb af materiel. Statsrevisorerne fandt det dog ikke helt
tilfredsstillende, at Forsvarets Materieltjeneste – 3 år efter omorganiseringen – stadig ikke er
helt på plads og klar til at gennemføre indkøb under forsvarsforliget 2010-2014 efter nye prin-
cipper og retningslinjer.
Forsvarsministeren noterer sig med tilfredshed, at de iværksatte tiltag imødekommer de iden-
tificerede problemstillinger. Ministeren bemærker i øvrigt, at ministeriet og Forsvaret – her-
under Forsvarets Materieltjeneste – allerede på tidspunktet for beretningens udfærdigelse
havde iværksat initiativer til at imødegå en række af de kritikpunkter, der er rejst i beretnin-
gen.
I beretningen konstaterede Rigsrevisionen, at materielområdet er præget af omorganiserin-
ger og nye initiativer, der endnu ikke er færdigudviklet og anvendt i organisationen.
Ministeren tager Statsrevisorernes bemærkning om Forsvarets Materieltjenestes omlægning
til efterretning, men bemærker også, at etableringen af en ny organisation ved sammenlæg-
ning af flere enkeltstående organisationer ofte er en kompleks proces. Hertil kommer, at eta-
bleringen af organisationen er sket på et tidspunkt, hvor det samlede forsvar var under om-
strukturering. Det har i det lys været nødvendigt for Forsvarets Materieltjeneste siden eta-
bleringen i 2007 at foretage de fornødne justeringer til den samlede organisation ad flere om-
gange.
Statsrevisorerne beretning SB6/2009 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 7. maj 2010
887409_0003.png
2
Jeg vil følge udviklingen i Forsvarets Materieltjeneste, herunder materieltjenestens arbejde
med at færdigudvikle og bruge de nye projektværktøjer, der skal medvirke til at forbedre og
professionalisere materielindkøbet.
III.
Tid, pris og kvalitet
Tid
3. Statsrevisorerne konstaterede, at
af materielprojekterne leveres med en forsinkelse på
mellem 1 og 3 år, men at Forsvaret ikke i alle tilfælde har fastsat frister for levering og ind-
sættelse i operativt brug. Forsinkelserne vil kunne minimeres, når Forsvaret i højere grad
køber standardprodukter.
Forsvarsministeren tager Statsrevisorernes bemærkning om tid til efterretning. Ministeren
noterer dog også Rigsrevisionens konklusion om, at forsinkelser også kan skyldes andre
forhold, hvor Forsvarets indflydelse er begrænset, og bemærker videre Rigsrevisionens kon-
klusion om, at Forsvaret generelt har prioriteret pris og kvalitet på bekostning af at overhol-
de tidsfrister.
Jeg vil følge Forsvarets arbejde med at sikre, at større materiel anskaffes til den rette tid, her-
under om Forsvaret fra starten af et materielprojekt klart definerer frister for levering og ind-
sættelse i operativt brug.
Pris
4. Statsrevisorerne konstaterede videre, at materiellet generelt er anskaffet inden for bevil-
lingerne. Der er dog eksempler på, at bevillingsoverholdelsen kun er muliggjort ved en uhen-
sigtsmæssig praksis, hvor krav til materiellet opgives, eller hvor midler, der var afsat til re-
servedele, anvendes til andre udgifter.
Rigsrevisionen fandt det i beretningen tilfredsstillende, at Forsvarsministeriet fra forsvars-
forliget 2010-2014 vil oplyse Finansudvalget om de driftsmæssige konsekvenser af at an-
skaffe materiel, og at Forsvaret fremover vil vurdere, hvad de planlagte anskaffelser koster
over hele levetiden.
Forsvarsministeren noterer med tilfredshed Statsrevisorernes bemærkning om, at Forsva-
ret i langt de fleste tilfælde overholder bevillingen, og Rigsrevisionens konklusion om, at der
i de 2 tilfælde, hvor bevillingen er væsentligt overskredet, er indhentet hjemmel hertil ved
Finansudvalgets godkendelse. Ministeren noterer sig også Statsrevisorernes bemærkning
om en uhensigtsmæssig praksis i Forsvaret.
Jeg vil følge Forsvarets arbejde med at sikre, at større materiel anskaffes til den rette pris,
herunder
om Forsvarsministeriet fra forsvarsforliget 2010-2014 oplyser Finansudvalget om de
driftsmæssige konsekvenser af at anskaffe materiel
om Forsvaret vurderer, hvad de planlagte anskaffelser koster over hele levetiden
hvordan Forsvaret vil undgå, at krav til materiellet opgives, eller at midler, der er afsat
til reservedele, anvendes til andre udgifter for at overholde bevillingen.
Kvalitet
5. Statsrevisorerne konstaterede i deres bemærkning til beretningen, at kun få projekter har
problemer med materiellets kvalitet, men at Forsvaret ikke i alle tilfælde har opstillet krav til
og fulgt op på materiellets kvalitet. Statsrevisorerne fandt det også velbegrundet, at Forsva-
ret i højere grad køber standardprodukter.
Statsrevisorerne beretning SB6/2009 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 7. maj 2010
887409_0004.png
3
Rigsrevisionen anbefalede i beretningen, at Forsvaret i alle projekter fra starten definerer
klare kriterier for kvaliteten, så Forsvaret kan følge disse fra start til slut, og fandt det des-
uden tilfredsstillende, at Forsvaret fremover i højere grad vil søge at minimere omfanget af
krav for at sikre størst mulig konkurrence og reducere kompleksiteten af projekterne, og at
Forsvaret i højere grad vil søge at købe standardprodukter. Rigsrevisionen anbefalede og-
så, at Forsvaret ved planlægningen af de enkelte materielprojekter opstiller en prioriteret
oversigt over krav, der eventuelt kan nedjusteres, så bevillingen kan holde. Endelig konsta-
terede Rigsrevisionen i beretningen, at Forsvaret især formelt mangler at vurdere, om det
indkøbte materiel kan bruges til at løse de opgaver, det var forudset til, og at Forsvaret bør
prioritere løbende at følge og dokumentere, om materiellet forventes at kunne løse de plan-
lagte opgaver.
Forsvarsministeren noterer sig Statsrevisorernes bemærkning om indkøb af standardpro-
dukter. Ministeren oplyser desuden, at Forsvaret er i gang med at udarbejde nye bestem-
melser for indkøb af større materiel, og at det er ministerens forståelse, at problemstillingen
vedrørende den formelle vurdering af materiellets kvalitet vil blive adresseret i disse bestem-
melser.
Jeg finder det tilfredsstillende, at Forsvaret vil sikre en formel vurdering af materiellets kva-
litet for at vurdere, om materiellet kan løse dets opgaver. Jeg vil følge Forsvarets arbejde
med at sikre, at større materiel anskaffes til den rette kvalitet, herunder
om Forsvaret fra starten definerer klare kriterier for kvaliteten, så Forsvaret kan følge
disse fra start til slut
om Forsvaret i højere grad søger at købe standardprodukter
om Forsvaret ved planlægningen af de enkelte materielprojekter opstiller en prioriteret
oversigt over krav, der eventuelt kan nedjusteres, så bevillingen kan holde
om Forsvaret løbende følger og dokumenterer, om materiellet forventes at kunne løse
de planlagte opgaver.
Forsvarsministeriets grundlag for at oplyse om materielindkøb
IV.
6. Statsrevisorerne fandt det særdeles relevant, at Forsvarsministeriet vil reducere usikker-
heden i oplysningerne til de bevilgende myndigheder om indkøbenes pris, leveringstid og
kvalitet.
Forsvarsministeren noterer sig Statsrevisorernes bemærkning. Ministeren forventer, at For-
svarsministeriet og Forsvarets arbejde med at ændre indstillingstidspunktet for aktstykker,
så aktstykker forelægges Finansudvalget på et senere tidspunkt, vil give et væsentligt bed-
re grundlag for de faglige oplysninger i aktstykker, herunder forhold vedrørende operativ ind-
sættelse, pris og kvalitet. Ministeren noterer sig desuden Rigsrevisionens anbefaling om, at
Finansministeriet og Forsvarsministeriet bør samarbejde om, hvordan en senere forelæg-
gelse for Finansudvalget eventuelt kan ske, og at dette bør ske, inden nye større materiel-
anskaffelser forelægges Finansudvalget.
Jeg vil følge Forsvarsministeriets arbejde med at reducere usikkerheden i oplysningerne til
de bevilgende myndigheder om Forsvarets materielindkøb, herunder arbejdet med at ændre
tidspunktet for forelæggelse af aktstykker for Finansudvalget.
7. Statsrevisorerne bemærkede, at de bevilgende myndigheder – ligesom forsvarsforligs-
kredsen – bør oplyses rettidigt om væsentlige ændringer i materiellets indhold, kvalitet eller
ved anden anvendelse af bevillingerne.
Statsrevisorerne beretning SB6/2009 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 7. maj 2010
887409_0005.png
4
Forsvarsministeren noterer sig Statsrevisorernes bemærkning og oplyser, som det også
fremgik af beretningen, at Forsvarsministeriet fremover vil inddrage Finansudvalget, hvis
der sker væsentlige ændringer i anskaffelsernes tid, pris og kvalitet. Ministeren oplyser vi-
dere, at Forsvarsministeriet vil indlede dialog med Finansministeriet om procedure for og
omfang af en styrket orientering af Finansudvalget.
Jeg finder det tilfredsstillende, at Forsvarsministeriet vil indlede en dialog med Finansmini-
steriet om en styrket orientering af Finansudvalget og vil følge ministeriets arbejde med at
sikre, at de bevilgende myndigheder oplyses rettidigt om væsentlige ændringer i materiel-
projekter.
8. Statsrevisorerne fandt det endelig velbegrundet, at Forsvarsministeriet har styrket tilsy-
net med materielområdet.
Rigsrevisionen konstaterede i beretningen, at Forsvarsministeriet siden 2008 gradvist har
styrket tilsynet med Forsvarets materielanskaffelser og materieldrift og fortsat arbejder på
at forbedre dette, og at Forsvarets statusrapporter, som ministeriet bruger i tilsynet, endnu
ikke opfylder ministeriets krav.
Forsvarsministeren noterer sig Statsrevisorernes bemærkning og Rigsrevisionens konklu-
sioner om ministeriets tilsyn. Ministeren har med tilfredshed yderligere noteret sig, at de
iværksatte tiltag imødekommer de identificerede problemstillinger, og oplyser desuden, at
Forsvarskommandoen har iværksat en reorganisering, der bl.a. vil styrke materielområdet.
Jeg finder det tilfredsstillende, at Forsvarskommandoen vil styrke sin indsats på materielom-
rådet. Jeg vil følge, om Forsvarsministeriet til brug for tilsynet på materielområdet får pålide-
lige statusrapporter fra Forsvaret i overensstemmelse med ministeriets krav.
V.
Sammenfatning
9. Jeg finder forsvarsministerens redegørelse tilfredsstillende.
10. Jeg vil følge udviklingen på følgende områder:
udviklingen i Forsvarets Materieltjeneste, herunder materieltjenestens arbejde med at
færdigudvikle og bruge de nye projektværktøjer, der skal medvirke til at forbedre og pro-
fessionalisere materielindkøbet
Forsvarets arbejde med at sikre, at større materiel anskaffes til den rette tid, pris og kva-
litet
Forsvarsministeriets arbejde med at reducere usikkerheden i oplysningerne til de bevil-
gende myndigheder om indkøbenes pris, leveringstid og kvalitet samt ministeriets arbej-
de med at sikre, at de bevilgende myndigheder oplyses rettidigt om væsentlige ændrin-
ger i materielprojekter
Forsvarets statusrapporter til Forsvarsministeriet til brug for ministeriets tilsyn.
Jeg vil orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning.
Henrik Otbo