Forsvarsudvalget 2009-10
SB 6 2
Offentligt
887407_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
FORSVARSMINISTEREN
19. april 2009
MINISTERREDEGØRELSE
BERETNING NR. 6/2009 OM FORSVARETS INDKØB AF MATERIEL
Statsrevisoratet har d. 19. februar 2010 fremsendt Statsrevisorernes bemærkninger til Rigsrevi-
sionens beretning nr. 6/2009 om forsvarets indkøb af materiel. Hermed fremsendes min redegø-
relse for de foranstaltninger og overvejelser, som bemærkningerne og beretningen har givet an-
ledning til. Redegørelsen er samtidigt fremsendt til Rigsrevisor.
Det overordnede formål med Rigsrevisionens undersøgelse har været at vurdere forsvarets ind-
køb af materiel. Dette er undersøgt ved at besvare to spørgsmål:
Anskaffer forsvaret større materiel til den planlagte tid, pris og kvalitet?
Har Forsvarsministeriet et tilstrækkeligt grundlag for at oplyse bevilgende myndigheder
om forsvarets materielindkøb?
Det er generelt Forsvarsministeriets opfattelse, at der i forbindelse med Rigsrevisionens udar-
bejdelse af beretningen har været tale om et konstruktivt samarbejde, hvis resultater på hen-
sigtsmæssig vis vil kunne bidrage til forsvarets fremadrettede planlægning og gennemførelse af
indkøb af materiel.
Overordnet set skal det bemærkes, at undersøgelsen hovedsageligt dækker perioden 2005-
2009, og at alle de undersøgte projekter er startet op i den tidligere organisation på materielom-
rådet. Jeg kan generelt tilslutte mig beretningens konklusioner og anbefalinger og skal i den for-
bindelse bemærke, at ministeriet og forsvaret
herunder Forsvarets Materieltjeneste
allerede
på tidspunktet for beretningens udfærdigelse havde iværksat initiativer til at imødegå en række
Statsrevisorerne beretning SB6/2009 - Bilag 2: Forsvarsministerens redegørelse af 19. april 2010
af de kritikpunkter, som er rejst i beretningen. Jeg har således med tilfredshed noteret mig Rigs-
revisionens konklusion om, at mange af de værktøjer, forsvaret vil anvende, er baseret på bed-
ste praksis for investeringer.
Statsrevisorerne har tilkendegivet, at man ikke finder det helt tilfredsstillende, at Forsvarets Ma-
terieltjeneste tre år efter omlægningen stadig ikke er helt på plads. Jeg tager bemærkningen til
efterretning. Det skal dog hertil bemærkes, at etableringen af en ny organisation ved sammen-
lægning af flere enkeltstående organisationer, ofte er en kompleks proces. Hertil kommer, at
etableringen af organisationen er sket på et tidspunkt, hvor det samlede forsvar var under om-
strukturering. Det har i det lys været nødvendigt for Forsvarets Materieltjeneste siden etablering
i 2007 at lave de fornødne justeringer til den samlede organisation ad flere omgange.
Anskaffer forsvaret større materiel til planlagte tid, pris og kvalitet?
Statsrevisorerne finder det velbegrundet, at forsvaret har iværksat tiltag, der skal forbedre og
professionalisere forsvarets indkøb af materiel. Jeg har med tilfredshed noteret mig, at de
iværksatte tiltag således imødekommer de identificerede problemstillinger.
Statsrevisorerne bemærker og Rigsrevisionen konkluderer, at forsvaret har anskaffet 1/3 af de
undersøgte materielprojekter med forsinkelser på 1 år eller mere, og at det blandt andet skyl-
des, at forsvaret ikke i alle tilfælde har fastlagt frister for indsættelse i operativt brug. Jeg note-
rer mig dog Rigsrevisionens konklusion om, at forsinkelser også kan skyldes andre forhold uden
for forsvarets indflydelse. Jeg bemærker endvidere Rigsrevisionens konklusion om, at forsvaret
generelt har prioriteret pris og kvalitet på bekostning af at overholde tidsfrister. Jeg tager be-
mærkninger og konklusioner til efterretning.
I relation til vurderingerne vedrørende de bevillingsmæssige forhold har jeg med tilfredshed no-
teret mig Statsrevisorernes bemærkning og Rigsrevisionens konklusion om, at forsvaret i langt
de fleste tilfælde overholder bevillingen, og Rigsrevisionens konklusion om, at der i de to tilfæl-
de, hvor bevillingen er væsentlig overskredet, er indhentet hjemmel hertil ved Finansudvalgets
godkendelse. I den forbindelse noterer jeg mig også bemærkningen og konklusionen om, at der
er eksempler på, at forsvaret har anvendt en uhensigtsmæssig praksis, hvor krav til materiellet
var opgivet, eller hvor midler, der var afsat til reservedele, var anvendt til andre udgifter. Jeg
tager bemærkninger og konklusioner til efterretning.
Statsrevisorerne har bemærket, at kun få projekter har problemer med materiellets kvalitet.
Forbundet hermed noterer jeg mig, at Statsrevisorerne finder det velbegrundet, at forsvaret i
højere grad køber standardprodukter Rigsrevisionens konkluderer i sin beretning, at forsvaret i
vurderingen af kvaliteten af materiellet især mangler formelt at vurdere, om det indkøbte mate-
riel kan bruges til at løse de opgaver, det var forudsat til. Forsvaret er, som Rigsrevisionen tillige
konkluderer, i gang med at udarbejde nye bestemmelser for indkøb af større materiel. Det er
min forståelse, at problemstillingen vedrørende den formelle vurdering af materiellets kvalitet vil
Side 2/3
Statsrevisorerne beretning SB6/2009 - Bilag 2: Forsvarsministerens redegørelse af 19. april 2010
blive adresseret i disse nye bestemmelser. Jeg tager bemærkninger og konklusioner til efterret-
ning.
Har Forsvarsministeriet et tilstrækkeligt grundlag for at oplyse bevilgende myndig-
heder om forsvarets materielindkøb?
Statsrevisorerne finder det velbegrundet, at Forsvarsministeriet har styrket tilsynet med områ-
det. Jeg bemærker endvidere Rigsrevisionens konklusion om, at Forsvarsministeriet forsat ar-
bejder på at forbedre dette, samt konklusionen om, at forsvarets statusrapporter, som For-
svarsministeriet anvender i forbindelse med tilsynet på materielområdet, endnu ikke opfylder
ministeriets krav. Jeg har med tilfredshed noteret mig, at de iværksatte tiltag imødekommer de
identificerede problemstillinger. Jeg kan endvidere oplyse, at Forsvarskommandoen har iværksat
en reorganisering, der blandt andet vil styrke materielområdet.
Som Rigsrevisionen korrekt anfører, har Forsvarsministeriet og forsvaret iværksat et arbejde
med at ændre indstillingstidspunktet for aktstykker. Dette arbejde forventes at ville give et væ-
sentligt bedre grundlag for de faglige oplysninger, som indgår i aktstykket, herunder forhold
vedrørende tidspunkt for operativ indsættelse, pris og kvalitet. Jeg noterer mig i den forbindelse,
at Statsrevisorerne finder dette særdeles relevant. Jeg har desuden noteret mig Rigsrevisionens
anbefaling om, at Finansministeriet og Forsvarsministeriet bør samarbejde om at fastlægge,
hvordan en senere forelæggelse for Finansudvalget eventuelt kan ske, og at dette bør ske, in-
den nye større materielanskaffelser forelægges Finansudvalget. Jeg tager bemærkninger og
konklusioner til efterretning.
Jeg har afslutningsvis noteret mig Statsrevisorernes bemærkning om, at de bevilgende myndig-
heder
ligesom forsvarsforligskredsen
bør oplyses rettidigt om væsentlige ændringer i mate-
riellets indhold, kvalitet eller ved anden anvendelse af bevillingerne. Forsvarsministeriet vil frem-
over inddrage Finansudvalget, hvis der sker væsentlige ændringer i anskaffelsernes tid, pris eller
kvalitet. Forsvarsministeriet vil i den forbindelse indlede dialog med Finansministeriet om proce-
dure for og omfang af denne styrkede orientering af Finansudvalget.
Med venlig hilsen
Gitte Lillelund Bech
Side 3/3