Uddannelsesudvalget 2013-14
SB 5 7
Offentligt
1358159_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om udviklingen af
de nationale test
April
2014
Statsrevisorerne beretning SB5/2009 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 10. april 2014
1358159_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om beretning om udviklingen af de nationale test
(beretning nr. 5/2009)
10. april 2014
RN 1102/14
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om udviklingen af de nationale test, som
blev indledt med en beretning i 2010.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Rigsrevisionen finder samlet set Undervisningsministeriets initiativer i forbindelse med
de nationale test tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Undervisningsministeriet har gennemført evalueringen af de nationale test, som
det fremgik af lovgrundlaget, at de skulle.
Evalueringen viser, at testene har haft en positiv effekt på elevernes faglige niveau,
og at de i nogen grad har bidraget til at styrke skolernes evalueringskultur. Evalue-
ringen viser dog også, at der stadig er forbedringspotentiale i forhold til testenes
anvendelse, effekt, indhold og udformning.
Undervisningsministeriet har iværksat en lang række initiativer som opfølgning på
evalueringens resultater og anbefalinger og er i gang med at forberede drøftelsen
af en række øvrige spørgsmål om de nationale test med forligskredsen, som føl-
ger af aftalen om et fagligt løft af folkeskolen.
Undervisningsministeriet burde dog tidligere have taget initiativ til at igangsætte
supplerende undersøgelser med henblik på at belyse elevernes kundskaber og
færdigheder i udvalgte fag og på udvalgte klassetrin inden for områder, der ikke
er omfattet af testene.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB5/2009 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 10. april 2014
1358159_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Statsrevisorerne anmodede i februar 2009 Rigsrevisionen om at undersøge udviklingen
af de nationale test, fordi udviklingen og driften af testene havde været mere problemfyldt
og arbejdskrævende end forventet. Rigsrevisionen afgav efterfølgende i januar 2010 en be-
retning om udviklingen af de nationale test.
Rigsrevisionens beretning viste, at Undervisningsministeriets styring af projektet havde væ-
ret god. Rigsrevisionen kunne samtidig konstatere, at leverandøren gennem hele projektet
ikke havde kunnet levere som aftalt. Beretningen viste dog også, at ministeriet med en me-
re fyldestgørende forberedelse kunne have skabt bedre rammer for projektets gennemførel-
se.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at de ikke fandt det helt
tilfredsstillende, at ibrugtagningen af de nationale test var blevet forsinket. De første obliga-
toriske nationale test skulle have været taget i brug i maj 2007, men blev først afviklet i for-
året 2010.
4. Som svar på beretningen afgav undervisningsministeren i maj 2010 en redegørelse til
Statsrevisorerne. Af redegørelsen fremgik det, at ministeren tog Statsrevisorernes bemærk-
ninger til efterretning. Ministeren var opmærksom på, at projektet fra start var underlagt en
stram tidsplan, og at der kunne have været udarbejdet mere omfattende økonomiske analy-
ser som grundlag for beslutningen om projektets gennemførelse.
5. På baggrund af ministerredegørelsen afgav Rigsrevisionen i juni 2010 et notat i henhold
til rigsrevisorlovens § 18, stk. 4, hvoraf Rigsrevisionens planer for den videre opfølgning på
beretningen fremgik. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2010. Det
fremgik af notatet, at Rigsrevisionen ville følge udviklingen på 3 punkter:
Skolestyrelsens anvendelse af bod og kompensation i forhold til den eksterne leverandør,
herunder de udgiftsmæssige konsekvenser
Skolestyrelsens vurdering af, om opgavebankens størrelse lever op til kontraktens krav
Undervisningsministeriets tilrettelæggelse og risikostyring i forbindelse med videreførel-
sen af testene efter den 31. maj 2011.
6. I januar 2012 afgav Rigsrevisionen et notat til Statsrevisorerne, der fulgte op på de 3 punk-
ter. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2011. Rigsrevisionen vur-
derede, at sagen kunne afsluttes for så vidt angik 2 af punkterne, men fandt, at det 3. punkt
(resultatet af Kvalitets- og Tilsynsstyrelsens overvejelser om økonomiske sanktioner over
for den eksterne leverandør som følge af problemerne konstateret i november 2012) kræ-
vede yderligere opfølgning.
7. I september 2012 afgav Rigsrevisionen derfor endnu et notat, der fulgte op på Kvalitets-
og Tilsynsstyrelsens eventuelle sanktioner over for den eksterne leverandør. Notatet findes
i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2011. Rigsrevisionen fandt det tilfredsstillen-
de, at styrelsen havde afsøgt mulighederne for økonomiske sanktioner over for den ekster-
ne leverandør og på baggrund af overvejelserne havde indgået forlig med leverandøren.
Rigsrevisionen fandt på den baggrund, at beretningssagen kunne afsluttes.
8. Da Statsrevisorerne behandlede notatet, besluttede de imidlertid, at beretningssagen ik-
ke skulle afsluttes, før Statsrevisorerne havde modtaget en orientering fra Rigsrevisionen
om resultatet af den planlagte evaluering af de nationale test.
9. Rigsrevisionen orienterer i dette notat om Undervisningsministeriets initiativer i forbindel-
se med de nationale test, herunder resultatet af evalueringen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB5/2009 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 10. april 2014
1358159_0004.png
3
II.
Undervisningsministeriets initiativer i forbindelse med de nationale test
10. Ifølge lovgrundlaget for de nationale test skulle undervisningsministeren 3 år efter ikraft-
trædelsen af de første test over for Folketinget redegøre for virkningerne af testene og vur-
dere behovet for eventuelle ændringer.
Rigsrevisionen har gennemgået Undervisningsministeriets redegørelse fra december 2013
til Folketinget om de nationale test i folkeskolen, evalueringen af de nationale test og rele-
vant lovgrundlag. Vi har endvidere brevvekslet med ministeriet.
I det følgende redegøres for Undervisningsministeriets initiativer i forbindelse med de natio-
nale test, herunder:
resultatet af evalueringen og ministeriets opfølgning på anbefalingerne
ministeriets øvrige initiativer som følge af aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
status i forbindelse med socioøkonomisk reference og supplerende undersøgelser.
Resultatet af evalueringen og Undervisningsministeriets opfølgning på anbefalingerne
Evalueringens formål og samlede konklusion
11. Formålet med evalueringen har været at vurdere, om de nationale test som pædagogisk
værktøj har styrket skolernes evalueringskultur og højnet elevernes faglige niveau. Derud-
over skulle evalueringen belyse positive og negative effekter af indførelsen af de nationale
test i forhold til formålet med testene, jf. boks 1.
BOKS 1. FORMÅLET MED DE NATIONALE TEST
Formålet med indførelsen af de nationale test var at styrke evalueringskulturen i folkeskolen som et
vigtigt element til at løfte elevernes faglige niveau. Testene blev indført som et pædagogisk værktøj,
der – sammen med resultaterne af den øvrige løbende evaluering af elevens tilegnelse af kundska-
ber og færdigheder – skulle anvendes fremadrettet til brug for den videre planlægning af undervisnin-
gen og i forbindelse med vejledningen af den enkelte elev og underretningen af forældrene. Formålet
var at tilrettelægge en undervisning og et forældresamarbejde, der understøtter eleven bedst muligt.
I evalueringen besvares følgende spørgsmål:
Hvordan anvender lærere og skoleledere de nationale test?
Har de nationale test haft en positiv effekt på elevernes faglige niveau og på skolernes
evalueringskultur?
Er valg af testfag og profilområder (fx test af geometri i matematik) hensigtsmæssige?
Fungerer udformningen af testene på tilfredsstillende vis?
12. I overensstemmelse med lovgrundlaget er evalueringen gennemført 3 år efter, at de na-
tionale test blev taget i brug. Ifølge Undervisningsministeriets redegørelse til Folketinget er
det en tidlig evaluering af testenes virkning, hvorfor resultaterne må fortolkes med en vis for-
sigtighed. Desuden betyder det, at evalueringen af testenes effekt på elevernes faglige ni-
veau kun er sket på baggrund af testen i dansk (læsning).
Evalueringen bygger bl.a. på analyser af elevers resultater fra de obligatoriske nationale test,
spørgeskemaundersøgelser samt på interviews med skoleledere, lærere, forældre, elever,
forvaltningsrepræsentanter og ekspertvurderinger.
Eleverne skal i løbet af deres
skoletid gennemføre 10 obliga-
toriske test inden for dansk
(læsning), matematik, engelsk,
geografi, biologi og fysik/kemi.
Statsrevisorerne beretning SB5/2009 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 10. april 2014
1358159_0005.png
4
13. Evalueringens samlede konklusion er, at de nationale test har haft en positiv effekt på
elevernes faglige niveau, og at de nationale test i nogen grad har været en medvirkende år-
sag til den styrkede evalueringskultur, der har udviklet sig i folkeskolen i de senere år.
Derudover indeholder evalueringen en lang række konklusioner og opmærksomhedspunkter
vedrørende testenes anvendelse, effekt, indhold og udformning, som vi nedenfor redegør
for.
Konklusioner vedrørende testenes anvendelse, effekt, indhold og udformning
14. Med hensyn til testenes
anvendelse
viser evalueringen, at lærerne og skolelederne pri-
mært anvender testresultaterne til at skabe oveblik over og monitorere det faglige niveau
blandt elever, klasser og skolen som helhed, og kun i mindre grad til at tilrettelægge en un-
dervisning, der tager udgangspunkt i den enkelte elev.
Undervisningsministeriet fremhæver derfor i redegørelsen til Folketinget en række initiativer
i forbindelse med aftalen fra juni 2013 om et fagligt løft af folkeskolen, der efter ministeriets
vurdering vil understøtte, at testresultaterne i højere grad også anvendes til at tilrettelægge
undervisningen over for den enkelte elev. Initiativerne omfatter bl.a.:
styrket vejledningsindsats over for skoler og kommuner for at understøtte lærernes og
skoleledernes anvendelse af testresultater til planlægning af undervisningen og som
grundlag for individuel feedback til eleven
etablering af ordning med læringskonsulenter, der tilbyder at vejlede skolerne om anven-
delse af evalueringer og testresultater
forenkling og videreudvikling af elevplanen, så den i højere grad opleves som et relevant
redskab i forhold til at understøtte systematisk og løbende evaluering.
15. Med hensyn til testenes
effekt
indikerer analysen, at indførelsen af de nationale test har
haft en positiv effekt på elevernes faglige resultater. Undersøgelsen tyder på, at det både
skyldes, at lærere og elever har brugt testresultaterne til at arbejde på at blive dygtigere til
faget, og at eleverne med tiden bliver bedre til at gennemføre test i det hele taget.
Evalueringen af testenes effekt tyder også på, at skolernes evalueringskultur er blevet styr-
ket, og der er flere indikationer på, at de nationale test har medvirket hertil, idet de har un-
derstreget fokus på faglige resultater og bidraget til en større systematik i skolernes evalu-
ering. Det fremgår dog samtidig af evalueringen, at den styrkede evalueringskultur ikke kan
tilskrives de nationale test alene.
16. Med hensyn til testenes
indhold
konkluderer evalueringen, at valg af testfag og profil-
områder samlet set synes hensigtsmæssige. Det anbefales dog at genoverveje antallet af
test og placeringen på klassetrin med henblik på at understøtte den pædagogiske anven-
delse af testresultaterne. Fx bør det overvejes, om det er hensigtsmæssigt, at der fremover
vil gå 7 år, før eleverne testes i engelsk, når de fra 2014/15 skal undervises i engelsk fra
1. klasse. Desuden peger flere lærere på, at testen i nogle fag gennemføres for sjældent til
at give mening som pædagogisk redskab.
Undervisningsministeriet oplyser i den forbindelse i redegørelsen til Folketinget, at ministe-
riet vil drøfte spørgsmålet om en eventuel justering af den nuværende placering af test på
fag og klassetrin med forligskredsen i løbet af 2014.
Derudover påpeger evalueringen, at der inden for flere testfag er mangel på svære opga-
ver i opgavebanken.
Statsrevisorerne beretning SB5/2009 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 10. april 2014
1358159_0006.png
5
Undervisningsministeriet oplyser i redegørelsen til Folketinget, at der løbende foregår udskift-
ning af gamle og produktion af nye testopgaver. Således har ministeriets opgavekommissio-
ner (som består af folkeskolelærere med undervisningserfaring og undervisere ansat på læ-
reruddannelsen) gennemgået opgavebanken og er for indeværende i gang med sikre, at al-
le opgaver er af høj sproglig og faglig kvalitet. I forbindelse med faget dansk (læsning) har
ministeriet desuden igangsat et udviklingsarbejde i samarbejde med en læseforsker, ligesom
der er planlagt et kompetenceudviklingsforløb med fokus på testmetode og -produktion for
alle medlemmer af opgavekommissionerne. Endelig vil ministeriet løbende have fokus på
at sikre, at der er et tilstrækkeligt antal testopgaver på de forskellige niveauer, herunder at
der er svære opgaver nok.
17. Med hensyn til testenes
udformning
viser evalueringen, at afviklingen af de nationale
test, herunder den praktiske forberedelse, fungerer på tilfredsstillende vis. Det er dog langt
fra alle lærere, der gør brug af testsystemets mange muligheder og får omsat testresulta-
terne til en undervisningspraksis, der tager udgangspunkt i den enkelte elev. Dette skyldes
bl.a., at det kræver et relativt stort fortolknings- og analysearbejde af den enkelte lærer at
omsætte testresultaterne til en undervisningspraksis, der tager udgangspunkt i den enkelte
elev.
Som nævnt ovenfor vil Undervisningsministeriets læringskonsulenter adressere behovet for
at anvende testresultaterne til at tilrettelægge undervisningen for den enkelte elev.
Undervisningsministeriets øvrige initiativer som følge af aftalen om et fagligt løft af
folkeskolen
18. Undervisningsministeriet oplyser i redegørelsen til Folketinget, at aftalen om et fagligt
løft af folkeskolen har givet anledning til en række øvrige initiativer, som også vedrører de
nationale test. Ministeriet vil for det første supplere de normbaserede resultater med
kriterie-
baserede resultater,
så resultaterne kan anvendes til at følge udviklingen i de nationale re-
sultatmål for folkeskolen. Det tilstræbes at fastlægge niveauerne, så de svarer til PISA’s
kategorisering, så det bliver muligt at sammenholde resultaterne med de nationale test med
resultaterne fra PISA-undersøgelserne.
De kriteriebaserede resultater forventes implementeret i foråret 2014 og anvendt af alle sko-
ler fra skoleåret 2014/15. Dette forventes at bidrage til at styrke indsatsen over for den en-
kelte elev, da det medfører, at lærerens tilbagemelding på de nationale test også vil kunne
relateres til de faglige kriterier.
19. For det andet vil ministeriet drøfte spørgsmålet om
retningslinjer for fritagelse for at ta-
ge test og elevers brug af hjælpemidler
med forligskredsen. I dag er det skolelederen, der
træffer afgørelse om eventuel fritagelse for test og anvendelse af hjælpemidler for elever
med særlige behov, og evalueringen viser, at lærerne efterspørger retningslinjer og en stør-
re grad af ensretning, så testresultaternes validitet øges.
20. Ministeriet vil også drøfte spørgsmålet om
testresultaternes fortrolighed
med forligskred-
sen. Ifølge folkeskoleloven er testresultaterne fortrolige, men indførelsen af de nationale mål
for elevernes faglige mål i folkeskolen medfører, at anvendelsen af nationale test som sty-
ringsinstrument kan medføre udfordringer i forhold til, at resultater fra de nationale test er
fortrolige.
21. Derudover vil ministeriet drøfte forskellige muligheder for at håndtere
den statistiske
usikkerhed
ved de nationale test med forligskredsen, da den løbende kvalitetssikring har
vist, at den statistiske usikkerhed forbundet med resultaterne er større end hidtil antaget.
Hvor normbaserede test måler
elevernes præstationer i forhold
til andre elevers, vil en kriterie-
baseret tilbagemelding angive,
i hvilken grad eleven har nået
et bestemt fagligt niveau.
Statsrevisorerne beretning SB5/2009 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 10. april 2014
1358159_0007.png
6
22. Endelig har ministeriet iværksat en række initiativer for at styrke mål- og resultatstyrin-
gen i kølvandet på aftalen om et fagligt løft af folkeskolen. Det drejer sig om:
Måltal for folkeskolen fra 2014
1.
Mindst 80 % af eleverne skal
være gode til at læse og reg-
ne i de nationale test.
2.
Andelen af de allerdygtigste
elever i dansk og matematik
skal stige år for år.
3.
Andelen af elever med dårli-
ge testresultater i de nationa-
le test for dansk (læsning)
og matematik skal – uanset
social baggrund – reduceres
år for år.
4.
Elevernes trivsel skal øges.
nationale resultatmål, måltal og nye Fælles Mål
kompetenceudvikling af ledere og forvaltningschefer, så de rustes til at styre gennem
mål og evalueringer og anvende efteruddannelse af lærere og pædagoger strategisk til
at nå skolens mål
vejledning om målstyret undervisning samt anvendelsen af de nationale test som grund-
lag for vurdering af faglig progression og som led i kommunernes tilsyn med folkesko-
len
etablering af et webbaseret ledelsesinformationssystem, der samler relevante indikato-
rer på folkeskoleområdet
nyt koncept for kvalitetsrapporten, så den i højere grad kan understøtte en systematisk
evaluering og resultatopfølgning på kommunalt niveau.
Status i forbindelse med socioøkonomisk reference og supplerende undersøgelser
23. Ifølge lovgrundlaget for de nationale test skulle Undervisningsministeriet i sin redegø-
relse til Folketinget også redegøre for indhøstede erfaringer i forbindelse med udviklingen
af metoder til korrektion af testresultater vedrørende forhold, som skolerne ikke har direkte
indflydelse på (socioøkonomisk
reference)
og udvikling af
supplerende undersøgelser,
der
har til formål at belyse elevernes kundskaber og færdigheder i udvalgte fag og på udvalg-
te klassetrin inden for områder, der ikke er omfattet af testene.
Med hensyn til
socioøkonomisk reference
fremgår det af redegørelsen til Folketinget, at ud-
viklingen af den socioøkonomiske reference blev påbegyndt i 2007 og afsluttet i 2010. Den
socioøkonomiske reference gør det muligt for skolelederen og den givne kommune at se,
hvordan skolens elever har klaret sig i de nationale test i forhold til elever på landsplan med
samme baggrund. Undervisningsministeriet oplyser, at den socioøkonomiske reference bli-
ver beregnet for skolens elevgrundlag ud fra udvalgte faktorer på individniveau (fx køn, her-
komst, forældres uddannelse og indkomst). Det er kun skoleledere og kommuner, der har
adgang til de socioøkonomiske referencer, og ministeriet har udarbejdet vejledningsmate-
riale.
24. Med hensyn til de
supplerende undersøgelser
fremgår det af lovgrundlaget fra 2006, at
undervisningsministeren ville gennemføre supplerende undersøgelser for at belyse elever-
nes kundskaber og færdigheder i udvalgte fag og på udvalgte klassetrin inden for områder,
der ikke var omfattet af testene. Formålet var at understøtte det ønskede brede perspektiv
på elevernes kundskaber og færdigheder. Som eksempler herpå har Undervisningsmini-
steriet nævnt elevens evne til selvstændig formulering, analyse, problemorientering og -løs-
ning mv.
25. Undervisningsministeriet oplyser i redegørelsen til Folketinget, at igangsættelsen af sup-
plerende undersøgelser vil blive drøftet i forligskredsen i 2014, og at aftalen om et fagligt
løft af folkeskolen indeholder en række initiativer, som vurderes at spille sammen med hen-
sigten bag de supplerende undersøgelser. Det drejer sig fx om målet om mere varierede
undervisningsformer, projekt- og produktorienterede undervisningsforløb, indførelse af triv-
selsmål og formulering af nye Fælles Mål.
Ministeriet har efterfølgende til Rigsrevisionen oplyst, at forligskredsen skal tage stilling til,
om der måtte være behov for at gennemføre yderligere undersøgelser.
26. Rigsrevisionen vurderer, at Undervisningsministeriet tidligere burde have taget initiativ
til at igangsætte de
supplerende undersøgelser,
og finder det derfor positivt, at ministeriet
har oplyst til Folketinget, at de vil drøfte spørgsmålet med forligskredsen i 2014.
Statsrevisorerne beretning SB5/2009 - Bilag 7: Rigsrevisionens fortsatte notat af 10. april 2014
1358159_0008.png
7
III.
Afslutning
27. Evalueringen af de nationale test viser, at de har haft en positiv effekt på elevernes fag-
lige resultater og har bidraget til at styrke skolernes evalueringskultur, men at der stadig er
forbedringspotentiale i forhold til testenes anvendelse, effekt, indhold og udformning.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at Undervisningsministeriet på tilfredsstillende vis har
igangsat initiativer, der skal tage hånd om evalueringens anbefalinger, og forberedt drøftel-
ser med forligskredsen om forhold, der følger af aftalen om et fagligt løft af folkeskolen.
Rigsrevisionen finder dog, at ministeriet tidligere burde have taget initiativ til at igangsætte
de supplerende undersøgelser med henblik på at belyse elevernes kundskaber og færdig-
heder i udvalgte fag og på udvalgte klassetrin inden for områder, der ikke er omfattet af te-
stene.
28. Rigsrevisionen finder samlet set Undervisningsministeriets initiativer tilfredsstillende og
vurderer, at sagen kan afsluttes.
Lone Strøm