Uddannelsesudvalget 2009-10
SB 5 5
Offentligt
1154539_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om udviklingen af
de nationale test
September
2012
Statsrevisorerne beretning SB5/2009 - Bilag 5: Rigsrevisors fortsatte notat af 5. september 2012
1154539_0002.png
RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om udviklingen af de nationale test (beretning nr. 5/2009)
5. september 2012
RN A109/12
1. I dette notat følger jeg op på sagen om udviklingen af de nationale test, som blev indledt
med en beretning i januar 2010.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Notatet indeholder følgende konklusion:
Ministeriet for Børn og Undervisning har håndteret det udestående punkt i min opfølg-
ning, der handler om økonomiske sanktioner af den eksterne leverandør, tilfredsstil-
lende. Det er derfor min opfattelse, at sagen kan afsluttes med dette notat.
Jeg bygger min konklusion på følgende:
Efter Ministeriet for Børn og Undervisning i november 2011 konstaterede proble-
mer med beregningen af testresultater i de nationale test, har Kvalitets- og Tilsyns-
styrelsen afsøgt mulighederne for økonomiske sanktioner over for den eksterne
leverandør og på baggrund af overvejelserne indgået forlig med leverandøren.
Dette finder jeg tilfredsstillende.
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
I.
Baggrund
2. Statsrevisorerne anmodede i februar 2009 Rigsrevisionen om en undersøgelse af udvik-
lingen af de nationale test med den begrundelse, at udviklingen og driften af testene havde
været mere problemfyldt og arbejdskrævende end forventet. Jeg afgav derfor i januar 2010
en beretning om udviklingen af de nationale test.
Beretningen handler om Ministeriet for Børn og Undervisnings styring af projektet om de na-
tionale test. Beretningen viste, at ministeriets styring af projektet havde været god. Rigsrevi-
sionen kunne samtidig konstatere, at leverandøren gennem hele projektet ikke havde kun-
net levere som aftalt. Beretningen viste dog også, at ministeriet med en mere fyldestgøren-
de forberedelse kunne have skabt bedre rammer for projektets gennemførelse.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at de ikke fandt det helt til-
fredsstillende, at ibrugtagningen af de nationale test var blevet forsinket. De første obligato-
riske nationale test skulle have været taget i brug i maj 2007, men blev først afviklet i foråret
2010.
Statsrevisorerne beretning SB5/2009 - Bilag 5: Rigsrevisors fortsatte notat af 5. september 2012
1154539_0003.png
2
4. Som svar på beretningen afgav undervisningsministeren en redegørelse til Statsreviso-
rerne den 26. maj 2010. Af redegørelsen fremgik det, at ministeren tog Statsrevisorernes
bemærkninger til efterretning. Ministeren var opmærksom på, at projektet fra starten var un-
derlagt en stram tidsplan, og at der kunne være udarbejdet mere omfattende økonomiske
analyser som grundlag for beslutningen om projektets gennemførelse.
5. På baggrund af ministerredegørelsen afgav jeg i juni 2010 et notat i henhold til rigsrevi-
sorlovens § 18, stk. 4, hvori jeg fremlagde mine planer for den videre opfølgning på beretnin-
gen. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2009. I notatet lovede jeg,
at jeg ville følge udviklingen på 3 punkter.
Den 31. januar 2012 afgav jeg således et notat til Statsrevisorerne, der fulgte op på de 3
punkter. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2010. Det var min vur-
dering, at sagen kunne afsluttes for så vidt angår 2 af punkterne, mens jeg i forhold til det
3. punkt fandt det rigtigst at fortsætte min opfølgning. Jeg lovede derfor Statsrevisorerne at
følge sagens udvikling i forhold til følgende:
resultatet af Kvalitets- og Tilsynsstyrelsens overvejelser om økonomiske sanktioner over
for den eksterne leverandør som følge af problemerne konstateret i november 2011.
6. I dette notat redegør jeg for resultaterne af min opfølgning.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Ministeriet for Børn og Undervisnings initiativer
7. Jeg gennemgår i det følgende Ministeriet for Børn og Undervisnings initiativer i forhold til
det udestående punkt i sagen. Gennemgangen er baseret på skriftligt materiale fra og løben-
de drøftelser med ministeriet.
Økonomiske sanktioner over for den eksterne leverandør
8. De nationale test indgår i Ministeriet for Børn og Undervisnings projekt ”Fremme af eva-
lueringskulturen i folkeskolen”. Der er udviklet i alt 10 obligatoriske test – 4 test i dansk/læs-
ning (2., 4., 6. og 8. klasse), 2 test i matematik (3. og 6. klasse) og én test i hvert af fagene
engelsk (7. klasse), fysik/kemi (8. klasse), geografi (8. klasse) og biologi (8. klasse). Derud-
over er der til frivillig brug for skolerne udviklet 2 test i dansk som andet sprog, som Kvalitets-
og Tilsynsstyrelsen i juni 2012 har gennemført en pilottest af på 101 skoler.
Der har indtil nu været afviklet 3 obligatoriske testrunder. Den seneste testrunde blev afvik-
let i foråret 2012. Uden for de obligatoriske testrunder kan skolerne benytte testene på frivil-
lig basis op til 2 gange for hver test.
9. Som det fremgår af mit notat til Statsrevisorerne af 31. januar 2012, konstaterede Kvali-
tets- og Tilsynsstyrelsen i november 2011, at resultaterne i 2 af de 10 nationale test i en pe-
riode var blevet beregnet forkert. Det drejede sig om læsetestene for 4. og 8. klasse, hvor sy-
stemet havde udregnet for lave testresultater i perioden juni-november 2011.
Da styrelsen opdagede fejlen, blev skolerne orienteret og opfordret til at udsætte afviklingen
af de 2 berørte test, indtil der var fundet en løsning. Dette skete med udgangen af november
2011, hvor de konstaterede fejl blev rettet.
Statsrevisorerne beretning SB5/2009 - Bilag 5: Rigsrevisors fortsatte notat af 5. september 2012
1154539_0004.png
3
10. Da fejlene opstod, inden Ministeriet for Børn og Undervisning overtog den tekniske drift
af testene fra leverandøren, har Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen overvejet mulighederne for
økonomiske sanktioner af leverandøren som følge af problemerne. Styrelsen har rådført sig
med Kammeradvokaten, som anbefalede en forligsmæssig løsning om delvis dækning af
styrelsens omkostninger ved fejlene, da domstolene efter Kammeradvokatens vurdering for-
mentlig ville være tilbageholdende med at tilkende erstatning i den foreliggende situation.
Dette begrundes bl.a. med det forhold, at de relevante garanti- og mangelbestemmelser i
kontrakten var tidsmæssigt begrænset til kontraktperioden, som udløb den 31. juli 2011.
Styrelsen har efterfølgende indgået et forlig med den eksterne leverandør, som betyder, at
leverandøren skal betale 70.000 kr. til styrelsen som kompensation for styrelsens ekstra om-
kostninger forbundet med fejlene.
11. Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen har opgjort de samlede udgifter til kontrakten med leveran-
døren til i alt 70,6 mio. kr. Der er tale om en mindre afvigelse fra beløbet på 71,6 mio. kr.,
som fremgik af mit notat til Statsrevisorerne af 31. januar 2012, da dette beløb var et estimat
forud for den endelige afregning med leverandøren.
I de samlede udgifter til leverandøren indgår også udgifter til såkaldt genvundet bod. Det dre-
jer sig om bod, som leverandøren har betalt for forsømmelser i henhold til kontrakten, men
som leverandøren har fået mulighed for at genvinde, hvis de nye aftaler om levering blev
overholdt. Leverandøren har i alt genvundet og fået udbetalt 2,23 mio. kr.
Udgifterne til leverandøren afholdes inden for bevillingen på 110,8 mio. kr. fra Akt 191 1/6
2006. Ud over kontrakten har bevillingen dækket udgifter til ekstern konsulentbistand, kva-
litetssikring af opgaver, kampagneaktivitet m.m. Bevillingen har ifølge Akt 41 12/1 2012 dæk-
ket projektet frem til den 31. juli 2010, hvor der tilbagestod 2,7 mio. kr., som overføres til
statskassen.
12. Den eksterne leverandør har i alt betalt 2,8 mio. kr. i bod og kompensation. Dette beløb
tilbageføres til statskassen og kan derfor ikke finansiere andre udgifter i projektet.
13. Jeg finder det tilfredsstillende, at Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen har afsøgt mulighederne
for økonomiske sanktioner over for den eksterne leverandør og på baggrund af overvejel-
serne indgået forlig med leverandøren.
III.
Afslutning
14. Jeg har i min opfølgning set på resultatet af Kvalitets- og Tilsynsstyrelsens overvejelser
om økonomiske sanktioner over for den eksterne leverandør som følge af problemerne kon-
stateret i november 2011. Jeg finder Ministeriet for Børn og Undervisnings initiativer i relation
til det udestående punkt tilfredsstillende, og det er min opfattelse, at sagen kan afsluttes.
15. Jeg kan i øvrigt oplyse, at Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen i juli 2012 har offentliggjort et ud-
bud af en evaluering af nationale test. Resultatet af evalueringen skal indgå i en redegørel-
se, som ministeren for børn og undervisning skal forelægge Folketinget i 2013. Kommisso-
riet for evalueringen har i foråret 2012 været behandlet i forligskredsen bag folkeskoleloven.
Heraf fremgår, at evalueringen skal undersøge, om testene har været anvendt i lærernes
pædagogiske arbejde og derigennem bidraget til en styrket evalueringskultur i folkeskolen.
I den forbindelse vil testenes effekt, indhold, udformning og anvendelse blive evalueret.
Lone Strøm