Uddannelsesudvalget 2009-10
SB 5 2
Offentligt
Undervisningsministeriet
Den 26. maj 2010
Statsrevisorerne
Christiansborg
Jeg har ved brev af 28. januar 2010 fra Statsrevisorernes Sekretariat fået
tilsendt beretning nr. 5/2009 om udviklingen af de nationale test med henblik
på mine bemærkninger til beretningen og statsrevisorernes bemærkninger.
Først og fremmest glæder jeg mig over, at Statsrevisorerne på baggrund af
beretningen finder, at Undervisningsministeriet i vid udstrækning har styret
projektet tilfredsstillende. Herunder at Statsrevisorerne finder det positivt:
at Undervisningsministeriet har defineret og fastholdt klare mål for,
hvad de nationale test skulle kunne, og at man undervejs har hævet
kravene til testopgaverne,
at ministeriet løbende har vurderet og handlet på de risici, der blev
identificeret i projektet, hvad angår tid, indhold og økonomi,
at Statsrevisorerne konstaterer, at undervisningsministerens oplys-
ninger til Folketinget har givet et korrekt billede af projektets status.
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
Jeg konstaterer samtidig, at beretningen og Statsrevisorernes bemærknin-
ger indeholder kritikpunkter, der navnlig er knyttet til forberedelsesfasen, og
som jeg tager til efterretning. Jeg er således opmærksom på, at projektet fra
starten var underlagt en stram tidsplan, og at der kunne være udarbejdet
mere omfattende økonomiske analyser som grundlag for beslutningen om
projektets gennemførelse. For så vidt angår andet udbud, vil jeg dog gerne
fremføre nogle bemærkninger om baggrunden for Undervisningsministeriets
dispositioner.
I det følgende redegøres for konkrete forhold under projektforløbet, den ak-
tuelle status for udviklingen og ibrugtagningen af de nationale test og for de
fremadrettede initiativer, der er iværksat med henblik på at forbedre styrin-
gen af ministeriets it-projekter.
Projektforløbet
I Undervisningsministeriets risikoanalyser har der gennem hele forløbet væ-
ret stor bevågenhed om tidsplanen. Det var ministeriets vurdering, at tids-
planen for andet udbud var realistisk, da såvel ministeriet som leverandører-
ne gennem erfaringerne fra første udbud var bedre rustet til opgaven. Sam-
tidig blev andet udbud ændret i forhold til første udbud, således at en del af
opgaven med testdesignet blev flyttet til tilbudsfasen, hvilket efter ministeri-
ets opfattelse har sparet tid i udviklingsfasen ved andet udbud.
Ligeledes var der efter ministeriets opfattelse med den først udbudsrunde
sket en afdækning af de muligheder, markedet faktisk kunne levere
her-
under af de økonomiske, faglige og tekniske forhold. Ministeriet fandt på
denne baggrund ikke, at der var grundlag for at antage, at mere detaljerede
analyser, herunder økonomiske, forud for fastsættelsen af rammen for andet
udbud ville kunne kvalificere de oplysninger, som ministeriet allerede besad
efter afslutningen af første udbud.
Ministeriets egne risikoanalyser viste, at der var et begrænset antal egnede
leverandører til rådighed
især inden for det testfaglige felt. Ministeriet fandt
imidlertid ud fra en samlet vurdering af de interne ressourcer, der på det
tidspunkt var til rådighed, og opgavens kompleksitet, at det var mere fordel-
agtigt at udbyde opgaven på én gang som en tjenesteydelse, frem for flere
selvstændig udbudsfaser, hvor en konsortieleder med samlet ansvar skulle
samle de relevante leverandører og forestå koordineringen.
Statsrevisorerne beretning SB5/2009 - Bilag 2: Undervisningsministerens redegørelse af 26. maj 2010
2
Vedrørende ressourcerne til projektstyring var det ministeriets vurdering, at
der fra starten af projektet var en stringent organisation i Undervisnings-
ministeriet, som afspejlede de risikovurderinger, der blev foretaget i tilbuds-
evalueringerne. Der blev foretaget en række strategiske beslutninger for at
nedbringe risikoniveauet i projektets etableringsfase, herunder ved overdra-
gelse til Skolestyrelsen. Fx traf Undervisningsministeriet kort forud for pro-
jektstart aftale med Devoteam om at stille en projektleder til rådighed.
Derudover har Undervisningsministeriets organisering været et gennemgå-
ende punkt i alle risikoanalyserne. I takt med leverandørens manglende
evne til at levere måtte ministeriet løbende forstærke sin projektstyring og til
sidst ændre strategi (partnerskab, parallelorganisation mv.)
Det er samtidig ministeriets opfattelse, at alle større problemfelter blev iden-
tificeret i risikoanalyserne i forbindelse med andet udbud forud for kontrakt-
indgåelse og påbegyndelsen af kontraktfasen, og passende imødegåelses-
foranstaltninger var blevet forberedt.
Under ministeriets forberedelse viste der sig ikke tegn på, at der skulle være
specielle problemer med at udforme opgaver til testene, herunder i bestemte
fag. Ministeriet inddrog testfaglige eksperter i forberedelsen, og der var ikke
forhold
hverken i ministeriets risikoanalyser eller i dialogen med tilbudsgi-
verne
der pegede på, at selve opgaveproduktionen skulle være forbundet
med særlige vanskeligheder.
Samlende vil jeg bemærke, at jeg, som ovenfor nævnt, tager kritikken fra
Rigsrevisionen og Statsrevisorerne til efterretning. Jeg har været og er fort-
sat opmærksom på, at opgaven kunne være grebet an på en anden måde,
som måske kunne have givet et bedre forløb og resultat. Disse overvejelser
vil indgå i den fremadrettede løsning fra medio 2011, hvor kontrakten med
COWI ophører.
Status for udvikling og ibrugtagning af de nationale test
De nationale test er i foråret 2010 blevet taget i brug som obligatoriske test i
henhold til tidsplanen i Akt 35 18/12 2008. Fra 15. februar 2010 har skolerne
kunnet gennemføre test i matematik for 3. og 6. klasse, engelsk for 7. klasse
og biologi, geografi og fysik/kemi for 8. klasse. Fra 1. marts 2010 har skoler-
ne desuden kunnet gennemføre test i dansk, læsning for 2., 4., 6. og 8. klas-
se.
COWI har forud for de obligatoriske test meddelt, at testene nu lever op til
mindst niveau A i de internationale retningslinjer for tilgængelighed for bru-
gere med funktionsnedsættelser. Niveau A er det niveau for tilgængelighed,
som for de fleste løsninger er angivet i kontrakten med COWI. Testene kan
nu anvendes af elever, der ikke kan bruge mus, og af døve og kognitivt han-
dicappede (fx elever med hukommelses-, koncentrations- og indlæringspro-
blemer). Testene kan ikke anvendes af blinde og stærkt svagsynede elever,
og der er derfor sat en proces i gang med henblik på at afdække mulighe-
derne for evaluering af disse elevers faglige færdigheder.
Testene har syv skoledage i begyndelsen af marts 2010 været lukket ned,
efter at skolerne begyndte at opleve lange svartider mellem opgaverne. Der
blev åbnet for test igen, da COWI havde nedbragt svartiderne. De skoler,
som havde booket tid til test i den periode, hvor testene var lukket, har haft
mulighed for at tage testene på et senere tidspunkt. Af hensyn til skolernes
planlægning har det været frivilligt for skolerne, om de ville benytte denne
mulighed. Alle test, som ikke er blevet berørt af nedlukningen, har skullet
gennemføres på normal vis som obligatoriske test.
Statsrevisorerne beretning SB5/2009 - Bilag 2: Undervisningsministerens redegørelse af 26. maj 2010
3
COWI har siden foråret 2009 betalt bod for manglende opfyldelse af tre mi-
lepæle i kontrakten. COWI har fået mulighed for at genvinde de betalte
bodsbeløb, hvis COWI inden 15. december 2009, 1. februar 2010 og 30.
april 2010 har opfyldt kontraktens krav til henholdsvis antallet af opgaver til
de seks test, som ikke er dansk, læsning, antallet af opgaver til de fire test i
dansk, læsning, og lancering og idriftsættelse af testene. Skolestyrelsen er
med rådgivning fra Kammeradvokaten i gang med at vurdere, om der er
grundlag for at tilbagebetale boden for én eller flere af milepælene. Mens
vurderingen pågår, er bodsopkrævningen sat i bero fra udløbet af fristerne.
Testene indeholder nu et tilstrækkeligt antal opgaver til, at testene kan an-
vendes som obligatoriske test. Det er endnu ikke afklaret, om testene i
dansk, læsning indeholder et tilstrækkeligt antal svære opgaver til at leve op
til kontraktens krav. Skolestyrelsen forventer, at en endelig opgørelse over
antallet af læseopgaver foreligger inden sommeren 2010. Skolestyrelsen er i
gang med at vurdere, om afbrydelsen af testene i begyndelsen af marts
2010 kan få betydning for, om boden vedrørende lancering og idriftsættelse
af testene skal tilbagebetales. Skolestyrelsen vil konsultere Kammeradvoka-
ten for at sikre, at mulighederne for bod og eventuel kompensation bliver
udnyttet i videst muligt omfang.
Bevillingen for projekt ”Fremme af evalueringskulturen i folkeskolen”, herun-
der de nationale test, udgør 110,8 mio. kr. for perioden 2005
2009. Skole-
styrelsen forventer, at bevillingen kan dække udgifterne til projektet syv må-
neder længere, dvs. til 31. juli 2010. I perioden 2005 til 2009 er der brugt
93,8 mio. kr. til projektet. Hovedparten af de resterende midler er øremærket
til finansiering af optioner, som faktureres i 2010, herunder kontraktforlæn-
gelsen med COWI frem til medio 2010. Kontrakten med COWI er i januar
2010 blevet forlænget til 31. juli 2011.
Et orienterende aktstykke til Finansudvalget, hvori der redegøres for kon-
traktforlængelsen med COWI, projektudviklingen og ibrugtagningen af de
obligatoriske nationale test i foråret 2010, er pt. under forberedelse.
Fremadrettede konsekvenser
Når kontrakten med COWI udløber efter 31. juli 2011, skal de nationale test
videreføres med en eventuel ny leverandør. Det vurderes, at der er en risiko
over middel for, at der i forbindelse med udløbet af kontrakten kan opstå
problemer med overdragelsen af testene, som for eksempel kan få betyd-
ning for, hvornår testene kan stilles til rådighed på frivillig basis for skolerne.
Undervisningsministeriet er i gang med at vurdere, hvordan videreførelsen af
testene efter udløbet af kontrakten med COWI kan tilrettelægges mest hen-
sigtsmæssigt. Undervisningsministeriet har særligt fokus på at sikre, at te-
stene fremadrettet kan gennemføres med en høj grad af driftssikkerhed.
Der er på finansloven for 2010 afsat henholdsvis 7,0 mio. kr., 13,0 mio. kr.,
13,0 mio. kr. og 12,4 mio. kr. for årene 2010, 2011, 2012 og 2013. Be-
villingen, der er finansieret inden for Undervisningsministeriets bevillings-
ramme, forudsættes anvendt til udarbejdelse og drift af nationale eva-
lueringsværktøjer, herunder it-baserede test mv.
Undervisningsministeriets igangværende afklaring af den mest hensigts-
mæssige videreførelse af de nationale test betyder, at det fremadrettede
finansieringsbehov fortsat er usikkert. Det forventes, at der i 2011 vil blive
forelagt et aktstykke vedrørende videreførelse af de nationale test. En even-
tuel merudgift hertil vil blive finansieret inden for Undervisningsministeriets
bevillingsramme.
Jeg kan oplyse, at der i Undervisningsministeriet pr. 1. december 2009 er
gennemført en organisationsændring med henblik på at styrke opgaveløs-
Statsrevisorerne beretning SB5/2009 - Bilag 2: Undervisningsministerens redegørelse af 26. maj 2010
4
ningen på it-området, som indebærer, at en række opgaver vedrørende it,
som hidtil er varetaget i departementet, samles i UNI*C, som i forvejen har
betydelige it-kompetencer, både styringsmæssige og tekniske, herunder til
udbuds- og leverandørstyring.
Foruden den styrkede styring af it-projekter arbejder ministeriet aktuelt på
koncernniveau på at styrke sin risikostyring i de dele af beslutningsproces-
sen, der ligger forud for igangsættelsen af store digitaliseringsprojekter, samt
i selve it-projektstyringen.
Det er min forventning, at kritikken fra Rigsrevisionen og Statsrevisorerne,
samt de initiativer ministeriet i den forbindelse har taget, fremadrettet vil
styrke ministeriets styring af større digitaliseringsprojekter.
Kopi af min redegørelse er d.d. fremsendt til rigsrevisor.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard