Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
SB 4 7
Offentligt
1085743_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om handicapindsatsen
på uddannelses- og beskæftigelses-
området
Marts
2012
Statsrevisorerne beretning SB4/2009 - Bilag 7: Rigsrevisors fortsatte notat af 24. februar 2012
1085743_0002.png
RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om handicapindsatsen på uddannelses- og beskæftigelses-
området (beretning nr. 4/2009)
24. februar 2012
RN A103/12
1. Dette notat følger op på sagen om handicapindsatsen på uddannelses- og beskæftigel-
sesområdet, som jeg indledte med en beretning i januar 2010. Notatet handler om Social-
og Integrationsministeriets (tidligere Indenrigs- og Socialministeriet) arbejde med at gennem-
føre de forpligtelser, der følger af FN’s handicapkonvention.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Notatet indeholder følgende konklusion:
Social- og Integrationsministeriet har de seneste år arbejdet med at gennemføre de
forpligtelser, der følger af FN’s handicapkonvention. For at styrke koordinationen af
indsatsen på handicapområdet og for at understøtte prioriteringen og den økonomi-
ske styring af indsatsen står ministeriet desuden i spidsen for udarbejdelsen af en
tværministeriel, langsigtet handlingsplan for handicapområdet. Det finder jeg tilfreds-
stillende, og jeg afslutter derfor med dette notat sagen om handicapindsatsen på ud-
dannelses- og beskæftigelsesområdet.
Jeg bygger min konklusion på følgende:
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Social- og Integrationsministeriet har på tilfredsstillende vis taget tiltag for at sikre,
at målsætninger og initiativer på handicapområdet koordineres med afsæt i FN’s
handicapkonvention, herunder gennem arbejdet med en ny langsigtet handlings-
plan for handicapområdet.
Folketinget traf i december 2010 beslutning om at placere opgaven med at frem-
me, beskytte og overvåge gennemførelsen af FN’s konvention i Institut for Men-
neskerettigheder.
Regeringen afleverede den 24. august 2011 Danmarks første beretning til FN’s
handicapkomité i overensstemmelse med bestemmelserne i artikel 35, stk. 1, i
FN’s handicapkonvention.
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB4/2009 - Bilag 7: Rigsrevisors fortsatte notat af 24. februar 2012
1085743_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Jeg afgav i januar 2010 en beretning om handicapindsatsen på uddannelses- og beskæf-
tigelsesområdet. Beretningen viste, at Børne- og Undervisningsministeriet (tidligere Under-
visningsministeriet), Uddannelsesministeriet (tidligere Videnskabsministeriet) og Beskæfti-
gelsesministeriet sætter mange initiativer i gang for at kompensere personer med handicap
for de barrierer, de møder, når de tager en uddannelse eller skal i beskæftigelse. Beretnin-
gen viste også, at ministerierne arbejdede med at sikre, at der tages hensyn til personer med
handicap i deres generelle opgavevaretagelse.
Rigsrevisionen fandt dog, at ministerierne burde styrke deres indsats for at få overblik over
behovene hos personer med handicap og på baggrund heraf udarbejde mål og handlings-
planer til brug for prioriteringen af deres initiativer. Rigsrevisionen anbefalede, at Social- og
Integrationsministeriet benyttede lejligheden i forbindelse med arbejdet med ratificeringen
af FN’s handicapkonvention til at styrke opmærksomheden om den samlede handicapind-
sats og herunder overveje, om der skal udarbejdes en samlet handlingsplan for handicap-
området.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at den samlede handicap-
indsats på statsligt niveau kunne styrkes ved en mere koordineret og prioriteret overvejelse
af behov, mål og handlingsplaner, ligesom resultaterne af indsatsen burde overvåges i over-
ensstemmelse med FN’s handicapkonvention.
4. Som svar på beretningen afgav ministrene for de ministerier, der indgik i beretningen, hver
en ministerredegørelse til Statsrevisorerne i foråret 2010.
Den daværende socialminister oplyste i sin ministerredegørelse, at Danmarks ratifikation af
FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap i 2009 fremover ville sætte ram-
merne for målsætninger og konkrete initiativer på handicapområdet. Endvidere oplyste mi-
nisteren, at et tværministerielt embedsmandsudvalg arbejdede på at placere den overvåg-
ningsopgave, der fremgår af artikel 33, stk. 2, i konventionen. Endelig oplyste ministeren, at
der som følge af konventionens artikel 35, stk. 1, senest i sommeren 2011 skulle afgives en
beretning til komitéen for rettigheder for personer med handicap om de foranstaltninger, som
Danmark havde truffet for at gennemføre de forpligtelser, der følger af konventionen.
5. På baggrund af ministerredegørelserne afgav jeg i maj 2010 et notat i henhold til rigsre-
visorlovens § 18, stk. 4, hvori jeg fremlagde mine planer for den videre opfølgning på be-
retningen. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2009. I notatet lo-
vede jeg, at jeg ville følge udviklingen på følgende punkter:
socialministerens arbejde med at koordinere målsætningerne og kommende initiativer
på handicapområdet med afsæt i FN’s handicapkonvention
arbejdet med at placere den overvågningsopgave, der følger af artikel 33, stk. 2, i FN’s
handicapkonvention
regeringens afgivelse af den beretning, der følger af artikel 35, stk. 1, i FN’s handicap-
konvention.
Dette notat indeholder min opfølgning på de nævnte punkter.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk.
Statsrevisorerne beretning SB4/2009 - Bilag 7: Rigsrevisors fortsatte notat af 24. februar 2012
1085743_0004.png
3
II. Resultatet af opfølgningen på beretningen om handicapindsatsen på uddannel-
ses- og beskæftigelsesområdet
6. Jeg gennemgår i det følgende de udestående punkter. Opfølgningen er baseret på møde
og korrespondance med Social- og Integrationsministeriet og gennemgang af relevant ma-
teriale, der viser sagens udvikling, siden beretningen blev afgivet.
Arbejdet med at koordinere målsætninger og initiativer på handicapområdet
7. Som beskrevet i Rigsrevisionens notat fra maj 2010 betyder ratifikationen af FN’s konven-
tion om rettigheder for personer med handicap af 23. august 2009, at konventionen skal ud-
gøre rammen for alle initiativer og prioriteringer på handicapområdet.
Social- og integrationsministeren er udpeget som regeringens handicapkoordinerende mi-
nister og har ansvaret for det tværministerielle embedsmandsudvalg om handicapspørgs-
mål med repræsentanter fra alle ministerier. Embedsmandsudvalget skal varetage opgaven
som koordinerende funktion i centraladministrationen i overensstemmelse med konventio-
nens artikel 33, stk. 1. Det indebærer, at udvalget skal understøtte koordinationen af de ini-
tiativer, der tages med afsæt i FN’s handicapkonvention på tværs af sektorer og niveauer.
Social- og Integrationsministeriet har oplyst, at det tilstræbes, at det tværministerielle em-
bedsmandsudvalg holder møde ca. 3 gange årligt i det samlede udvalg. I 2011 blev der dog
kun afholdt ét møde på grund af folketingsvalget, og fordi der skulle nedsættes et nyt udvalg.
På møderne orienterer repræsentanterne fra de forskellige ministerier om ministeriets akti-
viteter på handicapområdet, og udvalget drøfter relevante henvendelser fra brugerorgani-
sationer og andre interessenter. Desuden fungerer udvalget mere generelt som forum for
faglig videndeling, fx gennem relevante oplæg.
8. I maj 2011 besluttede den daværende regering at igangsætte arbejdet med en ny lang-
sigtet handlingsplan for handicapområdet. Efter regeringsskiftet besluttede den nye social-
og integrationsminister i november 2011 at fortsætte arbejdet med handlingsplanen.
Social- og Integrationsministeriet har oplyst, at handlingsplanen vil indeholde en handicap-
strategi på tværs af sektorer og vil have et 5-10 års sigte. Formålet er at styrke den tværgå-
ende koordination af indsatsen på handicapområdet, understøtte prioriteringen mellem ind-
satser, styrke styringen af de offentlige udgifter på det specialiserede socialområde og syn-
liggøre de mange indsatser, der allerede i dag gennemføres på området.
Arbejdet med handlingsplanen er forankret i en tværministeriel arbejdsgruppe med deltagere
fra Social- og Integrationsministeriet (formand), Finansministeriet, Beskæftigelsesministeriet,
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet, Børne- og Undervisningsministeriet, Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse og Transportministeriet. Arbejdet er indledt med en analyse, der
skal afdække centrale tendenser og udfordringer på handicapområdet. Undersøgelsen gen-
nemføres af et eksternt konsulentfirma og inddrager relevante interessenter. Med udgangs-
punkt i analysens resultater vil arbejdsgruppen udarbejde et forslag til handlingsplan.
Social- og Integrationsministeriet har oplyst, at ministeriet forventer at kunne præsentere
den færdige handlingsplan for handicapområdet i august 2013.
9. Jeg finder, at Social- og Integrationsministeriet på tilfredsstillende vis har taget tiltag for
at sikre, at målsætninger og initiativer på handicapområdet koordineres med afsæt i FN’s
handicapkonvention, herunder gennem arbejdet med en ny langsigtet handlingsplan for
handicapområdet.
Statsrevisorerne beretning SB4/2009 - Bilag 7: Rigsrevisors fortsatte notat af 24. februar 2012
1085743_0005.png
4
Placering af overvågningsopgaven efter FN’s handicapkonvention
10. Som det blev beskrevet i Rigsrevisionens notat fra maj 2010, er Danmark ifølge handi-
capkonventionens artikel 33, stk. 2, forpligtet til at udpege eller etablere en uafhængig funk-
tion med henblik på at fremme, beskytte og overvåge gennemførelsen af FN’s konvention.
11. Folketinget besluttede i december 2010, at opgaven med at fremme, beskytte og over-
våge gennemførelsen af handicapkonventionen skulle varetages af Institut for Menneske-
rettigheder.
Det fremgår af bemærkningerne til beslutningsforslaget, at forslaget byggede på en rapport
fra et tværministerielt embedsmandsudvalg. I rapporten skitseres flere mulige løsninger på
overvågningsopgaven. Social- og Integrationsministeriet har oplyst, at valget af Institut for
Menneskerettigheder i høj grad skyldes, at instituttet er akkrediteret efter FN’s Paris-princip-
per. De 15 Paris-principper stiller en række krav til nationale menneskerettighedsinstitutioner
om bl.a. mandat, ekspertise og uafhængighed.
I forbindelse med placeringen af overvågningsopgaven blev Center for Ligebehandling af
Handicappede nedlagt, og en del af medarbejderne overgik til Institut for Menneskerettighe-
der.
12. Institut for Menneskerettigheder vil bl.a. varetage opgaven med at fremme, beskytte og
overvåge gennemførelsen af handicapkonventionen ved at gennemgå lovgivning inden for
handicapområdet, rådgive regeringen og Folketinget om at gennemføre konventionens for-
pligtelser, udarbejde uafhængige rapporter til FN om Danmarks gennemførelse af konven-
tionen og gennemføre undersøgelser om praksis på handicapområdet set i forhold til kon-
ventionen. Instituttet har udarbejdet en handlingsplan for arbejdet med handicapmandatet.
Social- og Integrationsministeriet har oplyst, at ministeriet har indgået en samarbejdsaftale
med Institut for Menneskerettigheder, som betyder, at instituttet og ministeriet er i tæt dialog
og løbende udveksler viden om udviklingen på handicapområdet.
13. Social- og Integrationsministeriet har oplyst, at Det Centrale Handicapråd og Folketingets
Ombudsmand indgår i rammen for overvågningen af gennemførelsen af handicapkonven-
tionen sammen med Institut for Menneskerettigheder. Det Centrale Handicapråd fungerer
med rådets repræsentanter fra brugerorganisationer mv. som et forum for drøftelse af over-
ordnede problemstillinger, fremtidige udfordringer og perspektiver i forhold til ligebehandlin-
gen af personer med handicap. Ombudsmanden bidrager til overvågningen i kraft af sit ar-
bejde med at følge udviklingen i ligebehandlingen af handicappede i medfør af folketings-
beslutningen B43 fra 1993.
14. Jeg finder det tilfredsstillende, at Folketinget har truffet beslutning om placeringen af op-
gaven med at fremme, beskytte og overvåge gennemførelsen af FN’s konvention.
III.
Beretning til FN’s handicapkomité
15. Som følge af artikel 35, stk. 1, i FN’s handicapkonvention skal Danmark hvert 4. år afle-
vere en beretning til FN’s handicapkomité om de foranstaltninger, komitéen har truffet til gen-
nemførelse af forpligtelserne efter konventionen, og om de fremskridt, der er gjort i den hen-
seende. Den første beretning skal afgives senest 2 år efter ratificeringen af konventionen.
Danmark har således den 24. august 2011 afgivet sin første beretning til FN’s handicap-
komité. Beretningen redegør for de politiske initiativer, der er taget på de forskellige minister-
områder i perioden 2009-2011 med henblik på at efterleve opfyldelsen af FN’s handicapkon-
vention.
Statsrevisorerne beretning SB4/2009 - Bilag 7: Rigsrevisors fortsatte notat af 24. februar 2012
1085743_0006.png
5
16. Social- og Integrationsministeriet har oplyst, at beretningen er udarbejdet af en tværmi-
nisteriel arbejdsgruppe. Undervejs har ministeriet søgt at inddrage brugerorganisationer og
andre interessenter gennem et åbent møde i juni 2011.
Den færdige beretning er godkendt af alle ministerier.
17. På baggrund af beretningen skal Danmark til eksamen hos FN-komitéen. Her vil komité-
en komme med anbefalinger til, hvordan handicappolitikken vil kunne ændres i overensstem-
melse med intentionerne i handicapkonventionen.
Social- og Integrationsministeriet har oplyst, at der i øjeblikket er et efterslæb i gennemlæs-
ningsarbejdet i komitéen, hvilket gør, at Danmarks beretning tidligst forventes at blive be-
handlet af komitéen i efteråret 2013.
18. Jeg har noteret mig, at regeringen 24. august 2011 afleverede Danmarks første beret-
ning til FN’s handicapkomite i overensstemmelse med bestemmelserne i artikel 35, stk. 1, i
FN’s handicapkonvention.
IV.
Næste skridt i sagen
Da ovenstående var de eneste udestående punkter i sagen om handicapindsatsen på ud-
dannelses- og beskæftigelsesområdet, betragter jeg nu sagen som afsluttet.
Henrik Otbo