Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
SB 15 7
Offentligt
1070558_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om statens anvendelse
af private konsulenter
Februar
2012
Statsrevisorerne beretning SB15/2009 - Bilag 7: Rigsrevisors fortsatte notat af 20. januar 2012
1070558_0002.png
RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om statens anvendelse af private konsulenter
(beretning nr. 15/2009)
20. januar 2012
RN A201/12
I.
Indledning
1. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 21. december 2010 i henhold til rigsrevisor-
lovens § 18, stk. 4, om statens anvendelse af private konsulenter, at jeg ville følge udviklin-
gen på følgende områder:
Økonomistyrelsens arbejde med at opdatere vejledningen om indkøbskategorierne i ind-
købsdatabasen og arbejdet med at understøtte institutionernes indkøbsrapportering yder-
ligere
Finansministerens initiativer på baggrund af ministeriets analyse, herunder anbefalingen
om, at statslige institutioner, der i stort omfang eller ofte anvender private konsulenter,
etablerer centrale kompetencer, der kan vurdere behovet for konsulentassistance og del-
tage i indkøbet
Økonomistyrelsens arbejde med at udvikle en model for løbende evaluering af større
igangværende it-projekter.
Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2009.
2. Rigsrevisionen har holdt møde med Finansministeriet, Digitaliseringsstyrelsen og Moder-
niseringsstyrelsen (begge tidligere Økonomistyrelsen). Finansministeriet, Digitaliseringssty-
relsen og Moderniseringsstyrelsen har efterfølgende fremsendt en redegørelse og dokumen-
tation for de iværksatte initiativer.
II. Moderniseringsstyrelsens arbejde med at opdatere vejledningen og understøtte
institutionernes indkøbsrapportering
3. Rigsrevisionens beretning til Statsrevisorerne om statens anvendelse af private konsu-
lenter viste, at der var konstateret usikkerhed forbundet med, hvordan institutionerne brugte
kategorierne i Moderniseringsstyrelsens indkøbsdatabase. Det drejede sig bl.a. om indbe-
retning under kategorien it-konsulenter.
Moderniseringsstyrelsen har i 2011 forbedret vejledningen om indkøbskategorier ved at ud-
vide listen over eksempler, der skal hjælpe institutionerne til at anvende de rigtige kategori-
er, bl.a. for udgifter til konsulentydelser. Rigsrevisionen konstaterer, at Moderniseringsstyrel-
sen har taget højde for den uklarhed ved indberetning af køb af it-konsulenter, som Rigsre-
visionen pegede på i beretningen. Det er sket ved at præcisere eksemplerne for henholds-
vis it-driftsydelser, it-konsulenter og øvrige it-tjenesteydelser.
Statsrevisorerne beretning SB15/2009 - Bilag 7: Rigsrevisors fortsatte notat af 20. januar 2012
1070558_0003.png
2
Rigsrevisionen konstaterer endvidere, at Moderniseringsstyrelsen nu har indført en mere
formaliseret procedure for opdatering af vejledningens eksempler. Det indebærer, at præ-
ciseringer, som skal lette brugernes valg af indkøbskategorier, nu indarbejdes hurtigere i
eksemplerne.
4. Derudover har Moderniseringsstyrelsen oplyst, at styrelsen indtil udgangen af 2010 ge-
nerelt modtog kvartalsvise indberetninger fra de statslige institutioner om afholdte udgifter
til bl.a. private konsulenter fordelt på indkøbskategorierne i indkøbsdatabasen.
De fleste statslige institutioner er tilsluttet Statens Koncernsystem (SKS), som er Moderni-
seringsstyrelsens rapporteringssystem, og institutionerne indberetter derfor ikke længere
disse data særskilt, men i et særligt modul i SKS. Indberetninger i dette format har medført
en lettelse af den administrative byrde og færre fejl, ved at de indberettede oplysninger kan
sammenholdes med oplysninger i andre registre.
5. Jeg finder det tilfredsstillende, at vejledningen om kategorier i indkøbsdatabasen nu frem-
står klarere, og at der er sat et nyt system til indkøbsrapportering i drift.
III.
Finansministerens initiativer på baggrund af ministeriets analyse
6. Finansministeren nævnte i sin redegørelse til beretningen, at ministeriet parallelt med
Rigsrevisionens undersøgelse havde gennemført en analyse af statens brug af konsulen-
ter. I forbindelse hermed ville ministeriet bl.a. overveje, om det skulle anbefales, at institu-
tioner, der ofte eller i stort omfang gør brug af private konsulenter, etablerer centrale kom-
petencer, der kan vurdere behovet for konsulentassistance og deltage i købet.
Finansministeriet har efterfølgende vurderet, at formålet vil kunne nås på anden måde. Det
forventes, at de centralt udmeldte budgetreduktioner vil give ministerierne fornødent incita-
ment til at effektivisere og strømline deres forbrug og anvendelse af eksterne konsulenter.
Justeringerne drejer sig for det første om negative budgetreguleringer på 125 mio. kr. årligt
på statens driftsramme til reduktion af konsulentforbruget. For det andet reduceres central-
administrationens udgifter til løn og øvrig drift med 2,5 % fra 2012, som øges til 5 % i 2013.
I forbindelse hermed vil de statslige institutioner få til opgave at udarbejde handlingsplaner
for effektivisering og prioritering af nuværende arbejdsopgaver. Hvis der skulle vise sig yder-
ligere behov for at rette fokus på statens konsulentforbrug, vil Finansministeriet overveje,
hvordan ministerierne mest hensigtsmæssigt organiserer indkøb og anvendelse af konsu-
lentydelser.
7. Jeg konstaterer, at Finansministeriet har fokus på at effektivisere de statslige institutio-
ners forbrug og anvendelse af eksterne konsulenter.
IV.
Digitaliseringsstyrelsens arbejde med en model for evaluering af it-projekter
Statens It-projektråd
rådgiver de statslige
institutioner ved større
it-anskaffelser. Det
omfatter bl.a. obligato-
risk risikovurdering af
projekter over 10 mio.
kr. og overvågning af
eksterne reviews af
projekter med høj risi-
ko eller med udgifter
over 60 mio. kr.
8. Finansministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at ministerierne bør følge op
på købet af konsulentydelser og dokumentere den opnåede nytteværdi med henblik på at
bruge den indsamlede viden ved fremtidige køb af konsulentydelser.
9. Finansministeriet anbefalede i sin rapport ”Professionalisering af arbejdet med it-projek-
ter i staten” fra maj 2010, at der blev foretaget en tværgående opfølgning på og evaluering
af statens brug af it-konsulenter.
Finansministeriet nedsatte i forlængelse af rapporten Statens It-projektråd i begyndelsen af
2011 med det formål at understøtte statslige beslutningstagere bag store it-projekter. Op-
gaverne varetages i samarbejde med Ministeriernes Projektkontor, som den daværende
Økonomistyrelse – nu Digitaliseringsstyrelsen – oprettede nogenlunde samtidig med Sta-
tens It-projektråd.
Statsrevisorerne beretning SB15/2009 - Bilag 7: Rigsrevisors fortsatte notat af 20. januar 2012
1070558_0004.png
3
I forbindelse med disse initiativer har Digitaliseringsstyrelsen igangsat et arbejde med bl.a.
at kortlægge ministeriernes anvendelse af leverandører og rådgivere på de større it-projek-
ter.
Statens It-projektråd overvejer for tiden metoder til at evaluere samarbejdet mellem statsli-
ge bestillere, leverandører og rådgivere med henblik på, at en færdigudviklet evaluerings-
model kan anvendes fra medio 2012.
10. Jeg konstaterer, at der arbejdes med en model for evaluering af it-projekter, som forven-
tes indført medio 2012.
V.
Afslutning
11. Jeg finder, at Moderniseringsstyrelsens arbejde med at opdatere vejledningen og under-
støtte institutionernes indkøbsrapportering er tilfredsstillende. Endvidere konstaterer jeg, at
Finansministeriet har fokus på at effektivisere de statslige institutioners forbrug og anven-
delse af eksterne konsulenter, samt at Digitaliseringsstyrelsen arbejder med en model for
evaluering af it-projekter, som forventes indført medio 2012.
Jeg betragter hermed sagen som afsluttet.
Henrik Otbo