Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
SB 15 6
Offentligt
938726_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om statens anvendelse
af private konsulenter
Januar
2011
Statsrevisorerne beretning SB15/2009 - Bilag 6: Rigsrevisors notat af 21. december 2010
938726_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 15/2009 om statens anvendelse af private
konsulenter
Miljøministerens redegørelse af 22. november 2010
Skatteministerens redegørelse af 23. november 2010
Undervisningsministerens redegørelse af 30. november 2010
Finansministerens redegørelse af 2. december 2010
21. december 2010
RN A207/10
I.
Indledning
1. Beretningen handlede om statens anvendelse af private konsulenter. Statsrevisorerne
anmodede om beretningen for at få undersøgt, i hvilket omfang og på hvilken måde staten
anvender private konsulenter i opgaveløsningen.
Rigsrevisionen undersøgte, om Økonomistyrelsens database over statens indkøb gav et
samlet overblik over statens udgifter til konsulentydelser og grundlag for at indgå fælles-
statslige indkøbsaftaler. Rigsrevisionen undersøgte desuden, om 3 udvalgte institutioner
havde en strategisk anvendelse af konsulenter, og om institutionerne fulgte op på deres
køb af konsulentydelser og vurderede nytteværdien af ydelserne.
De 3 udvalgte institutioner var SKAT, Undervisningsministeriets departement og By- og
Landskabsstyrelsen.
II.
Opgørelse af statens udgifter til konsulenter
2. Statsrevisorerne fandt, at indberetningerne til Økonomistyrelsens indkøbsdatabase var
præget af nogen usikkerhed.
Det fremgik endvidere af beretningen, at SKAT ikke havde været konsekvent i brugen af
indkøbskategorierne i 2008 og 2009.
3. Finansministeren har i sin redegørelse oplyst, at den mindre grad af usikkerhed, der er
forbundet med opgørelsen, skyldes, at det er ministerierne selv, der er ansvarlige for ind-
beretningerne til databasen, og at ministerierne i visse tilfælde er overladt et vist skøn i for-
hold til, hvilken indkøbskategori der er mest dækkende for et konkret indkøb.
Finansministeren har videre oplyst, at indkøbsrapporteringen skal bidrage til et overordnet
datagrundlag for indgåelse af fællesstatslige indkøbsaftaler og ikke til at tilvejebringe eksak-
te regnskabsmæssige data på indkøbsområdet. Med henblik på at reducere usikkerheden
arbejder Økonomistyrelsen på at opdatere vejledningen om indkøbskategorierne. Derudover
arbejdes der på yderligere systemunderstøttelse af indkøbsrapporteringen, så Økonomisty-
relsen i højere grad kan få adgang til indkøbsdata gennem Statens Koncernsystem (SKS).
Statsrevisorerne beretning SB15/2009 - Bilag 6: Rigsrevisors notat af 21. december 2010
938726_0003.png
2
Jeg finder det positivt, at Økonomistyrelsen arbejder med at opdatere vejledningen om ind-
købskategorierne og med at systemunderstøtte indkøbsrapporteringen yderligere. Jeg for-
står det sådan, at disse tiltag kan bidrage til at mindske usikkerheden i institutionernes ind-
beretninger til indkøbsdatabasen.
4. Skatteministeren har i sin redegørelse oplyst, at Skatteministeriet vil have fokus på, at
forretningsgange og systemunderstøttelse fremadrettet understøtter en konsekvent anven-
delse af indkøbskategorierne.
Jeg finder det tilfredsstillende, at skatteministeren dermed søger at understøtte en mere sik-
ker indrapportering af SKATs indkøb i indkøbsdatabasen.
5. Jeg vil fortsat følge Økonomistyrelsens arbejde med at opdatere vejledningen om indkøbs-
kategorierne i indkøbsdatabasen og arbejdet med at understøtte institutionernes indkøbsrap-
portering yderligere.
III.
Strategisk anvendelse af konsulenter
6. Statsrevisorerne fandt, at når statens institutioner anvender konsulenter, bør det ske ud
fra et strategisk valg med hensyn til, om opgaven mest hensigtsmæssigt udføres af en pri-
vat konsulent eller af virksomhedens egne medarbejdere. I forlængelse heraf præciserede
Statsrevisorerne, at de generelt forventer, at statslige institutioner, der i stort omfang eller
ofte anvender private konsulenter, baserer anvendelsen af konsulenter på grundige strate-
giske og økonomiske overvejelser over, hvorfor en opgave mest hensigtsmæssigt løses af
private konsulenter. Det gælder ikke mindst, når køb af konsulentydelser sker ud fra et be-
hov for at få tilført ekstra resurser.
Derudover fandt Statsrevisorerne, at SKAT som den eneste af de 3 institutioner købte kon-
sulentydelser med udgangspunkt i en samlet strategi for anvendelse af konsulenter på it-
området og på rådgivnings- og managementområdet. Statsrevisorerne fandt det ikke helt
tilfredsstillende, at Undervisningsministeriet og By- og Landskabsstyrelsen kun delvist hav-
de formuleret en strategi for anvendelse af private konsulenter.
7. Finansministeren har i sin redegørelse bemærket Statsrevisorernes forventning til, at
statslige institutioner baserer anvendelsen af konsulenter på grundige strategiske og øko-
nomiske overvejelser. Ministeren har i den forbindelse oplyst, at ministeriet, parallelt med
Rigsrevisionens undersøgelse, har gennemført en analyse af statens brug af konsulenter.
Ministeren forventer, at analysen i starten af 2011 udmønter sig i en række konkrete anbe-
falinger på området. Finansministeren peger på, at ministeriet forventer at anbefale, at de
statslige institutioner, der i stort omfang eller ofte anvender private konsulenter, etablerer
centrale kompetencer, der vurderer behovet for konsulentassistance og deltager i indkøbet.
Dette kan bidrage til at effektivisere købet af konsulentydelser og sikre en ledelsesmæssig
vurdering af behovet.
Jeg finder det positivt, at Finansministeriet har gennemført en selvstændig analyse af områ-
det og på den baggrund vil komme med forskellige anbefalinger, der kan styrke institutioner-
nes strategiske anvendelse af private konsulenter.
Finansministeren har videre oplyst, at han er enig i betragtningen om, at statslige institutio-
ner bør sikre, at der er klare og konkrete etiske retningslinjer for institutionernes samarbej-
de med private konsulenter og virksomheder, jf. Personalestyrelsens publikation ”God ad-
færd i det offentlige”.
8. Skatteministeren tager i sin redegørelse Statsrevisorernes og Rigsrevisionens bemærk-
ninger til efterretning. Derudover finder skatteministeren det glædeligt, at Statsrevisorerne
og Rigsrevisionen konstaterer, at SKAT har en strategisk anvendelse af konsulenter.
Statsrevisorerne beretning SB15/2009 - Bilag 6: Rigsrevisors notat af 21. december 2010
938726_0004.png
3
9. Undervisningsministeren har i sin redegørelse oplyst, at ministeriet som opfølgning på
beretningen har færdiggjort arbejdet med en indkøbsstrategi. Indkøbsstrategien har – ud
over at understøtte ministeriets køb af konsulentydelser – til formål at understøtte imple-
menteringen af Statens Indkøbspolitik fra marts 2010 og gennemførelsen af Statens Ind-
købsprogram.
Jeg har tidligere modtaget et udkast til indkøbsstrategien, og jeg finder det positivt, at Un-
dervisningsministeriet har færdiggjort arbejdet med en indkøbsstrategi.
10. Undervisningsministeren har desuden bemærkninger til forudsætningerne for beregnin-
gen af, at 29 % (svarende til 145 mio. kr.) af departementets driftsbevillinger går til indkøb
af konsulentydelser. Dette fremgik af beretningens tabel 1.
Jeg er enig i ministerens bemærkninger og skal beklage, at ministeriets udgifter til konsulen-
ter i forhold til ministeriets bevillinger ikke fremstod præcist i beretningens tabel 1.
11. Miljøministeren har i sin redegørelse oplyst, at By- og Landskabsstyrelsen og Skov- og
Naturstyrelsen fusioneres i en ny Naturstyrelse fra den 1. januar 2011. De fleste af ministe-
riets driftsmidler til opgaver, hvor det er naturligt at anvende konsulenter, samles i Natursty-
relsen. På den baggrund vurderer miljøministeren, at der vil være behov for, at Naturstyrel-
sen udarbejder en samlet strategi for anvendelsen af private konsulenter. Miljøministeren op-
lyser, at en sådan strategi vil være klar primo 2011.
Miljøministeren bemærker derudover, at By- og Landskabsstyrelsen har kunnet redegøre
for de undersøgte køb, hvor der har været behov for at få tilført ekstra resurser. Ministeren
er enig med Statsrevisorerne i, at der bør ligge grundige overvejelser til grund, før det be-
sluttes, at opgaver skal løses af private konsulenter, og at overvejelserne skal kunne doku-
menteres. Miljøministeren oplyser, at hun nu vil indskærpe over for ministeriets institutioner,
at sådanne overvejelser skal kunne dokumenteres.
Endelig henviser miljøministeren til publikationen ”God adfærd i det offentlige” og peger på,
at alle institutioner i ministeriet i dag anvender denne vejledning.
Jeg finder det tilfredsstillende, at Naturstyrelsen udarbejder en samlet strategi på området,
og at miljøministeren vil sikre, at ministeriets institutioner kan dokumentere sine overvejel-
ser bag beslutningen om at anvende private konsulenter.
12. Jeg vil fortsat følge finansministerens initiativer på baggrund af ministeriets analyse,
herunder anbefalingen om, at statslige institutioner, der i stort omfang eller ofte anvender
private konsulenter, etablerer centrale kompetencer, der kan vurdere behovet for konsu-
lentassistance og deltage i indkøbet.
IV.
Opfølgning på konsulenternes ydelser
13. Finansministeren har oplyst, at han er enig med Rigsrevisionen i, at ministerierne bør
følge op på købet af konsulentydelser og fokusere på den opnåede nytteværdi, herunder
særligt institutionens egen projektstyring og samarbejde med konsulenten. Denne opfølg-
ning bør kunne dokumenteres, så der kan foretages erfaringsopsamling i forbindelse med
fremtidige køb af konsulentydelser.
Finansministeren oplyser videre, at ministeriet i sin rapport ”Professionalisering af arbejdet
med it-projekter i staten” har anbefalet, at der foretages en tværgående opfølgning på og
evaluering af statens brug af it-konsulenter. På den baggrund indføres en halvårlig tværgå-
ende evaluering af både leverandører og rådgivere på større igangværende it-projekter.
Evalueringen skal både vurdere styrelsernes erfaringer med brug af konsulenter og konsu-
lenternes egen opfattelse af områder, hvor relationen med stat og virksomhed kan forbed-
res. Økonomistyrelsen er i gang med at udvikle en model for den løbende evaluering, så
opfølgning og evaluering kan blive igangsat i 2011.
Statsrevisorerne beretning SB15/2009 - Bilag 6: Rigsrevisors notat af 21. december 2010
938726_0005.png
4
Jeg har bemærket, at finansministeren på baggrund af ministeriets egen analyse har anbe-
falet en tættere opfølgning på køb af it-konsulentydelser. Jeg finder initiativet med en tvær-
gående evaluering af både leverandører og rådgivere på større igangværende it-projekter
positiv, da det kan medvirke til en bedre udnyttelse af statens anvendelse af private konsu-
lenter på it-området.
14. Skatteministeren har i sin redegørelse oplyst, at det er glædeligt, at Statsrevisorerne
og Rigsrevisionen konstaterer, at der generelt følges op på ministeriets køb af konsulent-
ydelser og nytteværdien af dem.
Skatteministeren har videre oplyst, at Skatteministeriet fremover vil have fokus på, at doku-
mentation for opfølgningen er til stede i alle større projekter.
Jeg finder det positivt, at skatteministeren derved søger at styrke opfølgningen, så det kan
godtgøres, at konsulenternes ydelser lever op til formålet.
15. Miljøministeren har i sin redegørelse erklæret sig enig i, at en løbende evaluering af pro-
jektstyringen bør indgå i den samlede evaluering af de enkelte køb af konsulentydelser, og
miljøministeren bemærker, at ministeriets projektmodel med tilhørende skabeloner indehol-
der tjeklister for en sådan evaluering.
Miljøministeren har endelig oplyst, at hun er tilfreds med, at beretningen konkluderer, at de
berørte institutioner for de undersøgte ydelser har beskrevet formålet med konsulentydel-
sen, og hvad den skal anvendes til, og har fulgt op på, om ydelsen er leveret som aftalt og
lever op til formålet.
Jeg noterer mig, at miljøministeren er enig i, at en løbende evaluering af egen projektstyring
er vigtig, og at ministeriet har forudsætningerne herfor.
16. Jeg vil fortsat følge Økonomistyrelsens arbejde med at udvikle en model for løbende
evaluering af større igangværende it-projekter.
V.
Sammenfatning
17. Jeg finder ministrenes redegørelser tilfredsstillende.
Jeg vil følge udviklingen på følgende områder:
Økonomistyrelsens arbejde med at opdatere vejledningen om indkøbskategorierne i ind-
købsdatabasen og arbejdet med at understøtte institutionernes indkøbsrapportering yder-
ligere
Finansministerens initiativer på baggrund af ministeriets analyse, herunder anbefalingen
om, at statslige institutioner, der i stort omfang eller ofte anvender private konsulenter,
etablerer centrale kompetencer, der kan vurdere behovet for konsulentassistance og del-
tage i indkøbet
Økonomistyrelsens arbejde med at udvikle en model for løbende evaluering af større
igangværende it-projekter.
Jeg vil orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning.
Henrik Otbo