Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
I Statsrevisorernes beretning nr. 15/2009 om statens anvendelse af priva-
te konsulenter, finder Statsrevisorerne det
ikke helt tilfredsstillende,
at Un-
dervisningsministeriet kun delvist har formuleret en strategi for anven-
delse af private konsulenter, selv om det blev anbefalet i Statsrevisorer-
nes beretning nr. 10 2006 om statens køb af konsulentydelser
–
og selv
om 29% af departementets driftsbevillinger går til indkøb af konsulent-
ydelser.
Statsrevisorerne forventer generelt, at statens virksomheder baserer an-
vendelse af konsulenter på grundige strategiske og økonomiske overve-
jelser om, hvorfor en opgave mest hensigtsmæssigt løses af private kon-
sulenter.
Jeg er enig med Statsrevisorerne i, at anvendelse af private konsulenter
skal ske på baggrund af strategiske og økonomiske overvejelser. Under-
visningsministeriet udarbejdede efter Statsrevisorernes beretning nr. 10
2006 en strategi for køb af konsulentydelser efter Rigsrevisionens ret-
ningslinjer. Strategien, som blev fremsendt til Rigsrevisionen den 6. janu-
ar 2009, var en integreret del af en ydelses- og leverandøroversigt, der
havde til formål at understøtte ministeriets sagsbehandlere i forbindelse
med indkøb og udbud af konsulentydelser i Undervisningsministeriet.
Undervisningsministeriet har som opfølgning på Statsrevisorernes beret-
ning nr. 15/2009 færdiggjort arbejdet med indkøbsstrategien, som erstat-
ter den tidligere strategi for køb af konsulentydelser. Den reviderede
indkøbsstrategi har endvidere til formål at understøtte implementeringen
af Statens Indkøbspolitik fra marts 2010 og gennemførelse af Statens
Indkøbsprogram.
Derudover har jeg et par supplerende bemærkninger til forudsætningerne
for beregningen af, at 29 pct. (svarende til 145 mio. kr.) af departemen-
tets driftsbevillinger går til indkøb af konsulentydelser.
Undervisningsministeriet har over for Rigsrevisionen oplyst, at ministeri-
et har indgået flerårige kontrakter om driften af 7 regionale vejlednings-
centre, og at de udgifter, der er forbundet med denne opgave, ikke kan
defineres som indkøb af konsulentydelser. Rigsrevisionen har imidlertid