Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
SB 15 5
Offentligt
925926_0001.png
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
I Statsrevisorernes beretning nr. 15/2009 om statens anvendelse af priva-
te konsulenter, finder Statsrevisorerne det
ikke helt tilfredsstillende,
at Un-
dervisningsministeriet kun delvist har formuleret en strategi for anven-
delse af private konsulenter, selv om det blev anbefalet i Statsrevisorer-
nes beretning nr. 10 2006 om statens køb af konsulentydelser
og selv
om 29% af departementets driftsbevillinger går til indkøb af konsulent-
ydelser.
Statsrevisorerne forventer generelt, at statens virksomheder baserer an-
vendelse af konsulenter på grundige strategiske og økonomiske overve-
jelser om, hvorfor en opgave mest hensigtsmæssigt løses af private kon-
sulenter.
Jeg er enig med Statsrevisorerne i, at anvendelse af private konsulenter
skal ske på baggrund af strategiske og økonomiske overvejelser. Under-
visningsministeriet udarbejdede efter Statsrevisorernes beretning nr. 10
2006 en strategi for køb af konsulentydelser efter Rigsrevisionens ret-
ningslinjer. Strategien, som blev fremsendt til Rigsrevisionen den 6. janu-
ar 2009, var en integreret del af en ydelses- og leverandøroversigt, der
havde til formål at understøtte ministeriets sagsbehandlere i forbindelse
med indkøb og udbud af konsulentydelser i Undervisningsministeriet.
Undervisningsministeriet har som opfølgning på Statsrevisorernes beret-
ning nr. 15/2009 færdiggjort arbejdet med indkøbsstrategien, som erstat-
ter den tidligere strategi for køb af konsulentydelser. Den reviderede
indkøbsstrategi har endvidere til formål at understøtte implementeringen
af Statens Indkøbspolitik fra marts 2010 og gennemførelse af Statens
Indkøbsprogram.
Derudover har jeg et par supplerende bemærkninger til forudsætningerne
for beregningen af, at 29 pct. (svarende til 145 mio. kr.) af departemen-
tets driftsbevillinger går til indkøb af konsulentydelser.
Undervisningsministeriet har over for Rigsrevisionen oplyst, at ministeri-
et har indgået flerårige kontrakter om driften af 7 regionale vejlednings-
centre, og at de udgifter, der er forbundet med denne opgave, ikke kan
defineres som indkøb af konsulentydelser. Rigsrevisionen har imidlertid
Statsrevisorerne beretning SB15/2009 - Bilag 5: Undervisningsministerens redegørelse af 30. november 2010
2
valgt at inkludere de samlede udgifter hertil i opgørelserne, som i 2008
beløb sig til 42,5 mio. kr. En tilsvarende beregning eksklusiv denne ud-
gift, ville medføre, at det er 21 pct. af departementets driftsbevillinger,
der anvendes til indkøb af konsulentydelser.
Jeg gør endvidere opmærksom på, at der i Rigsrevisionens opgørelse er
indregnet køb af konsulentydelser for 44,5 mio. kr. foretaget på Under-
visningsministeriets konti for forsøgs- og udviklingsmidler. Da såvel for-
brug som bevilling (der i 2008 udgjorde 1.001 mio. kr.) på disse konti er
fuldstændig adskilt fra departementets driftsbevilling, er jeg ikke enig
med Rigsrevisionen i, at der i den samlede opgørelse medregnes indkøb
på kontiene for forsøgs- og udviklingsmidler uden samtidig at medregne
bevillingerne. Hvis opgørelserne foretages udelukkende for departemen-
tets driftsbevilling, hvilket vil sige eksklusiv udgifter til driften af de 7
vejledningscentre og udgifter til konsulentydelser for forsøgs- og udvik-
lingsmidler, udgør købet af konsulentydelser ca. 58 mio. kr. og da depar-
tementets bevilling i 2008 udgjorde 492,7 mio. kr., svarer det til, at 12
pct. af departementets driftsbevillinger er gået til indkøb af konsulent-
ydelser.
Kopi af denne redegørelse er samtidig sendt til Rigsrevisor.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard