Skatteudvalget 2009-10
SB 13 2
Offentligt
894838_0001.png
Skatteministeren
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
Telefon 3392 3392
Telefax 3392 4258
www.skat.dk
[email protected]
CVR-nr 19552101
EAN.NR. 5798000033788
Dato
Skatteministerens redegørelse for Statsrevisorernes beretning nr. 13/2009
om SKATs fusion af inddrivelsesområdet
Statsrevisorerne har ved brev af 1. juli 2010 sendt mig beretning nr. 13/2009 om
SKATs fusion på inddrivelsesområdet og anmodet mig om at redegøre for de
foranstaltninger og overvejelser som beretningen giver anledning til. Redegørel-
sen er samtidig sendt i kopi til Rigsrevisor.
Jeg vil i det følgende forholde mig til Statsrevisorernes bemærkninger, beretnin-
gens indhold og konklusioner.
Statsrevisorerne kritiserer skarpt, at SKAT ikke har formået at reducere de sam-
lede restancer efter fusionen, som ultimo 2009 udgjorde 66,9 mia. kr. Herudover
har Statsrevisorerne fundet det utilfredsstillende, at SKAT 4�½ år efter fusionen
stadig ikke har opfyldt flere af de mål, som Folketinget har opstillet for fusionen
på inddrivelsesområdet.
Jeg er glad for, at Statsrevisorerne har bemærket, at SKAT har gennemført en
række organisatoriske og administrative tiltag, der bidrager til at opfylde de mål,
som Folketinget har opstillet for fusionen i 2005 mellem den statslige og kom-
munale skatte- og inddrivelsesforvaltning. Rigsrevisionen nævner, at SKAT har
etableret et enstrenget inddrivelsessystem, udviklet en ny strategi og retningslin-
jer for at inddrive restancer til det offentlige og taget initiativ til at udvikle nye
statistikker. SKAT har også skabt rammerne for en tættere styring og styrket
retssikkerheden på området. Endelig har SKAT sparet personale som forudsat og
kortlagt medarbejdernes kompetencer.
Der er vurderinger og kritikpunkter i beretningen, som jeg ikke er helt enig i,
men det ændrer ikke ved revisionens hovedkonklusioner, som jeg tager til efter-
retning.
Jeg tager Rigsrevisionens beretning og Statsrevisorernes bemærkninger til Folke-
tinget meget alvorligt. Jeg har lige fra min tiltræden som skatteminister haft fo-
kus på inddrivelsesområdet, og jeg blev hurtigt klar over den alvorlige situation
Side 1 / 13
Statsrevisorerne beretning SB13/2009 - Bilag 2: Skatteministerens redegørelse af 23. september 2009
på inddrivelsesområdet. Det var baggrunden for, at jeg meget hurtigt varslede en
handlingsplan på inddrivelsesområdet, som jeg oprindeligt har stillet i udsigt
inden sommerferien. En del af handleplanen indgår i aftale mellem regeringen og
Kommunernes Landsforening om kommunernes økonomi for 2011 som blev
indgået før sommerferien.
Jeg har gennemgået Rigsrevisionens beretning og Statsrevisorernes bemærknin-
ger med henblik på at vurdere om handleplanen i tilstrækkeligt omfang tager
højde for den kritik som nu er fremført. Handleplanen præsenteres samtidig med
afgivelse af denne redegørelse, og de konkrete punkter i planen er omtalt neden-
for.
Ud over handleplanen havde SKAT
fortrinsvis i 2009 - sat en række initiativer
i gang, som Rigsrevisionen har omtalt positivt i sin beretning. Jeg vurderer, at vi
endnu ikke har set den fulde effekt af disse initiativer, og da slet ikke på restan-
cestatistikken. Jeg har derfor fundet det for absolut nødvendigt at iværksætte en
ekstra indsats på området, som netop afspejles i handleplanen.
Ca. halvdelen af de offentlige restancer vedrører inddrivelige restancer (32,4
mia. kr. ultimo 2009). Det er restancer, hvor SKAT har vurderet, at virksomhe-
der og personer reelt har en betalingsevne. Stigningen i de inddrivelige restancer
er markant i 2008 og 2009 set i forhold til niveauet i 2006 og 2007 for så vidt
angår skatter og afgifter samt kommunale restancer.
Den anden halvdel af den offentlige restancemasse vedrører ikke-inddrivelige
virksomhedsrestancer og uerholdelige personrestancer på i alt 34,5 mia. kr. Der
er her tale om restancer, der er akkumuleret over flere år. Gennem overvågning
af restancemassen afventer SKAT, at skyldner igen får betalingsevne med hen-
blik på at genoptage inddrivelsen.
Rigsrevisionen har i beretningen opregnet en række faktorer, der har påvirket
udviklingen i restancerne. Som en ydre påvirkning nævnes bl.a. den aktuelle lav-
konjunktur, som havde sin opstart i 2008. Herunder har Rigsrevisionen fremsat
den formodning, at SKAT overtog den samlede offentlige inddrivelse med virk-
ning fra 1. november 2005 på et tidspunkt, hvor den danske samfundsøkonomi
og særligt beskæftigelsen var inde i en god periode indtil finanskrisen indtrådte i
løbet af 2008. Rigsrevisionen konkluderer på den baggrund, at SKAT ikke har
formået at udnytte de gunstige økonomiske forhold i perioden fra fusionen til
medio 2008 til at reducere de samlede restancer.
Efter min vurdering undervurderer Rigsrevisionen betydningen af den effekt som
den finansielle krise og heraf følgende aktuelle lavkonjunktur har på udviklingen
i restancemassen. Krisen reducerer i betydeligt omfang muligheden for at inddri-
ve restancer og forringer muligheden for at indhente det oparbejdede efterslæb.
Jeg er ikke tilfreds med restanceudviklingen i perioden fra fusionen, omvendt vil
jeg fremhæve, at overtagelsen af inddrivelsesopgaven er en omfattende opgave
som naturligt har været en stor udfordring for SKAT. Det kan ikke forventes, at
Side 2 / 13
Statsrevisorerne beretning SB13/2009 - Bilag 2: Skatteministerens redegørelse af 23. september 2009
den positive effekt af en så stor fusion, viser sig fra dag 1. Det kan være en af
årsagerne til, at restancerne ikke er faldende i 2006 og 2007. Stigningen i samle-
de offentlige restancer er dog ikke markant fra ultimo 2006 til ultimo 2007 reg-
net i faste 2009 priser (fra 50,1 mia. kr. til 51,7 mia. kr., svarende til 1,6 mia.
kr.). Hertil kommer, at der i denne periode ikke har været nogen sikkerhed for, at
kommunerne og andre statsinstitutioner har overført alle reelle offentlige restan-
cer straks i forbindelse med fusionen, men at det er sket kontinuerligt. Som ek-
sempel herpå har SKAT bl.a. konstateret, at den samlede overførte restancemas-
se fra politiet var 1,3 mia. kr. større end forventet, og først primo 2008 er over-
førslen fra politiet endeligt tilendebragt, jf. i øvrigt beretningens tabel 5. Restan-
cetilgangen i de første år har således både været præget af tilgang af eksisterende
restancer, der har været bogført hos fordringshaverne og ikke hos SKAT, og til-
gang af nye restancer fra disse fordringshavere. Hertil kommer, at størstedelen
(65 %) af de kommunale restancer udgøres af underholdsbidrag, hvor restancer-
ne akkumuleres år efter år, uden at SKAT lovgivningsmæssigt har haft effektive
værktøjer, der har kunnet standse en kontinuerlig stigning, ikke kun i perioden
fra fusionen i 2005, men helt tilbage fra 1999.
Jeg mener derfor, at man skal være forsigtig med at konkludere, at SKAT ikke
har udnyttet den omtalte højkonjunktur, der både var aktuel på fusionstidspunktet
og til et stykke ind i 2008.
Den væsentligste stigning i restancemassen kommer først i 2008 og 2009, hvilket
periodemæssigt falder sammen med starten af den nuværende internationale lav-
konjunktur, som har påvirket konjunktursituationen i Danmark. Også den private
sektor har i samme periode været stærkt påvirket af konjunktursituationen. Jeg
skal blot her nævne udviklingen i RKI-registreringer, antal konkurser, antal
tvangsauktioner, bankernes udlån og tab samt udviklingen i ledigheden. Denne
parallelitet mellem den nævnte negative udvikling i den private sektor og den
offentlige restancemasse er det meget svært at dæmme op for, specielt i en situa-
tion, hvor det offentlige i mange situationer naturligt er tvangskreditor.
Jeg anser lavkonjunkturperioden som den væsentligste faktor for den negative
udvikling i den offentlige restancemasse.
Jeg skal samtidig fremhæve effekten af den helt bevidste opprioritering af rets-
sikkerhedshensynet over for den enkelte skyldner og opnåelse af ensartethed i
inddrivelsen efter fusionen. Det handler dels om, at skyldnere oplever en ensartet
og gennemsigtig behandling på tværs af kommunegrænser. Dels at der ikke
iværksættes inddrivelsesskridt over for skyldnere uden reel betalingsevne.
Skyldnere på offentlig forsørgelse er således efter lovgivningen og det såkaldte
”tabeltræk”, som gennemførtes i forbindelse med fusionen, som hovedregel
fri-
holdt for inddrivelse. Der har været bred politisk konsensus om at højne retssik-
kerheden på inddrivelsesområdet, og det kan aflæses i restancetallene.
Side 3 / 13
Statsrevisorerne beretning SB13/2009 - Bilag 2: Skatteministerens redegørelse af 23. september 2009
Rigsrevisionen har også nævnt en række interne forhold, som faktorer, der har
påvirket den negative restanceudvikling. Her vil jeg fremhæve Rigsrevisionens
delkonklusion om, at SKATs aktivitetsniveau på inddrivelsesområdet er faldet i
den undersøgte periode. Præmissen for at konkludere, at aktivitetsniveauet er
faldet er efter min opfattelse forkert. Udgangspunktet synes at være at sammen-
holde ressourceforbrug med spredte aktivitetsmålinger og helt overordnet med
udviklingen i restancerne. I en situation hvor forudsætningen er, at en opgave
effektiviseres gennem en reduktion i årsværksforbruget (som følge af stordrifts-
fordele, forenklinger og lovgivning) vil en aktivitetsmåling med udgangspunkt i
antallet af årsværk næsten pr. definition give et skævt billede af aktivitetsudvik-
lingen. Således har det været en helt bevidst strategi at reducere antallet af ud-
lægsforretninger, da det er et af de mest ressourcekrævende inddrivelsesværktø-
jer. Såfremt der både før og efter fusionen havde været et tilstrækkeligt data-
grundlag for at gennemføre en sådan analyse, ville det have været muligt mere
sikkert bl.a. at kunne vurdere sammenhængen mellem årsag og virkning.
Jeg er således enig med Rigsrevisionen i, at SKAT i en periode efter fusionen har
manglet et tilstrækkeligt datagrundlag bl.a. med henblik på at dokumentere, i
hvilket omfang man indfrier Folketingets intentioner om en mere effektiv restan-
ceinddrivelse. Jeg kan heller ikke afvise kritikken vedrørende den påviste geo-
grafiske uensartede sagsbehandling, herunder en svingende kvalitet i arbejdet.
.
Der har fra fusionens start naturligt ikke været skræddersyede strategier, inddri-
velsesplaner og effektive ledelsesmæssige prioriteringer klar med henblik på fuld
og øjeblikkelig implementering. Der er sket en udvikling og forbedringer i peri-
oden fra 2005. Jeg er da også glad for, at Rigsrevisionen vurderer, at SKAT i den
undersøgte 5 års periode har iværksat forskellige styringsmæssige initiativer,
men at man dog først i 2009 har etableret rammerne for det ledelsesmæssige fo-
kus på området gennem oprettelsen af en produktionsdirektion og skatteregio-
ner/inddrivelsescentret. Grundlaget for bedre at prioritere indsatsen mod skyld-
nere med størst betalingsevne er således skabt både organisatorisk og styrings-
mæssigt.
Statsrevisorerne har fremhævet, at der måtte afskrives 781,5 mio. kr.
bl.a. på
grund af forældelse
i forbindelse med skattecentrenes overførsel af restancesa-
ger.
Jeg er ikke helt enig i denne konklusion, idet den fremstår som om staten regn-
skabsmæssigt har måttet konstatere et ekstraordinært tab på 781,5 mio. kr. i for-
bindelse med overførslen. De nævnte 781,5 mio. kr. vedrører en del af en større
overførsel den 8. marts 2006 af ca. 25.000 allerede afskrevne fordringer fra et it-
system for retskraftige uerholdelige fordringer (RUF) til Inddrivelsescentrets
restanceinddrivelsessystem (RIS). De restancesager, der blev overført, havde
ikke en tilstrækkelig kvalitet, da de daværende skattecentre pakkede sagerne for
overførsel. Inddrivelsescentret gennemførte en kvalitetssikring af de overførte
sager. Ved udgangen af 2007 havde denne kvalitetssikring som konsekvens, at
Side 4 / 13
Statsrevisorerne beretning SB13/2009 - Bilag 2: Skatteministerens redegørelse af 23. september 2009
en restancemasse på 781,5 mio. kr. påhvilende i alt 2.378 personer var forælde-
de, og dermed ikke længere retskraftige.
Da der på det tidspunkt var en generel 5 års forældelsesfrist, er der tale om, at de
regnskabsmæssige afskrivninger er sket i perioden forud for finansåret 2002 i
overensstemmelse bl.a. med Finansministeriets budgetvejledning fra 2001 (gæl-
dende for finansårene 2001
2006). Der er reelt tale om oprindelige afskrivnin-
ger af uerholdelige fordringer med hjemmel i den dagældende budgetvejledning.
Den tabsrisiko staten har haft ved at de nævnte 781,5 mio. kr. blev anset for for-
ældet i 2007 er alene, at staten har gået glip af ekstraordinære indtægter, hvis
nogle af de pågældende 2.378 personer efterfølgende skulle være kommet til
penge, og hvor der f.eks. ville have kunnet være sket modregning, foretaget løn-
indeholdelse, foretaget udlæg eller lignende. Det er SKATs erfaring, at kun en
forsvindende lille del af allerede afskrevne, men retskraftige fordringer, kommer
i statskassen. Tabsrisikoen ved den manglende kvalitet i sagsoverførslen er såle-
des kun en meget lille delmængde af de nævnte 781,5 mio. kr.
Jeg kan tilføje, at Skatteministeriets Interne Revision i sin rapport af 17. novem-
ber 2009, jr. nr. 07-190639, alene nævner forældelsen af de 781, 5 mio. kr., som
følge af den dårlige kvalitet i overførslen af sager, men ikke skriver noget om et
deraf følgende konstateret tab for statskassen i form af en regnskabsmæssig af-
skrivning på det nævnte beløb.
Det er et faktum, at SKATs systemmodernisering endnu ikke er fuldført, og at
den er meget forsinket i forhold til den oprindelige plan. Flere effektiviseringer
af administrative forenklinger er afhængige af de nye systemer, og kan først gen-
nemføres, når de nye it-systemer er klar. Det nye inddrivelsessystem, EFI, er en
integreret del af systemmoderniseringen, hvilket er årsagen til, at SKAT endnu
ikke har kunnet gennemføre en række effektiviseringer og forenklinger på ind-
drivelsesområdet. Som en delvis kompensation herfor er der foretaget system-
mæssige ændringer i de eksisterende inddrivelsessystemer siden fusionen. Ek-
sempelvis er der systemmæssigt foretaget en spejling af restancer i det såkaldte
Debitor/Restancesystem (det tidligere statslige system) over i det tidligere kom-
munale, men nu statslige inddrivelsessystem, KMD-IND.
Rigsrevisionen anfører, at hvis SKAT skal inddrive restancer mere effektivt, for-
udsætter det, at SKAT råder over medarbejdere med de rette kompetencer.
Det er min vurdering, at ud over it er medarbejdernes kompetencer et centralt
element for at realisere fusionen. Konkret for inddrivelsesområdet er der ligesom
for øvrige forretningsområder i SKAT udarbejdet kompetenceplaner i løbet af
2009 og 2010. Disse opsummerer behov for kompetenceudvikling på landsplan
set ud fra målet om en optimal opgaveløsning. Kompetenceplanerne gælder for
både person- og erhvervsinddrivelsen. Kompetenceplanerne forventes udmøntet i
perioden fra nu og frem til 2012. Kompetenceudviklingen har siden fusionen
været fokuseret på såvel individ- som på organisationsniveau. Opbygning af det
landsdækkende inddrivelsescenter er sket for at stabilisere det faglige miljø og
Side 5 / 13
Statsrevisorerne beretning SB13/2009 - Bilag 2: Skatteministerens redegørelse af 23. september 2009
gøre opgaveløsningen mere robust i forhold til kravet om nedgang i ressourcean-
vendelsen generelt for SKAT. Derudover har der været iværksat kurser med fo-
kus på såvel bredde som dybde i opgaveløsningen. Der er iværksat uddannelses-
aktiviteter, som konsekvens af, at inddrivelse er et strategisk fokusområde i Skat-
teministeriets strategiplan 2010-2013.
Rigsrevisionen noterer sig, at SKAT først i 2009 fik gennemført en kortlægning
af medarbejdernes kompetencer, som kan indgå i det fremadrettede arbejde.
Jeg må erkende, at den i 2006 gennemførte kompetenceregistrering ikke gav det
forventede overblik. Kortlægning af medarbejdernes uddannelsesmæssige bag-
grund fra 2009 skal blandt andet anvendes til at vurdere og analysere behov for
videreuddannelser. Kortlægning vil også efterfølgende blive anvendt til at vurde-
re behov for efteruddannelser.
Kombinationen af kompetenceplaner, kortlægning af uddannelsesbaggrund og
fremskrivninger af medarbejderudviklingen giver tilsammen et godt og solidt
grundlag for at kunne arbejde systematisk og strategisk med kompetenceudvik-
ling på inddrivelsesområdet. Med disse værktøjer er der endnu bedre muligheder
for at fokusere på Skatteministeriets behov for kompetenceudvikling af medar-
bejderne med henblik på at sikre en optimal opgaveløsning.
På baggrund af henholdsvis en generel analyse og evaluering af SKATs organi-
sation et par år efter fusionen, den markante negative udvikling i restancemassen
i løbet af 2008 samt flere kritiske interne revisionsrapporter sætter SKAT ekstra
ledelsesmæssig fokus på inddrivelsesområdet.
Det er min vurdering, at SKAT i dag er i en situation, hvor vi enten har løst eller
er godt i gang med at løse en del af Rigsrevisionens kritikpunkter. Disse initiati-
ver er da også nævnt i Rigsrevisionens beretning. Som jeg nævnte i indledningen
af denne redegørelse blev jeg straks efter min tiltrædelse som skatteminister klar
over, at situationen på inddrivelsesområdet var alvorlig, og at der var et behov
for hurtigt at supplere allerede tagne initiativer med en handleplan. Det er mit
helt klare mål, at de iværksatte initiativer samt handleplanen skal være et væsent-
ligt element i bestræbelserne på at vende den negative restanceudvikling, og væ-
re startskuddet til at sikre en fremtidig stabil nedgang i restancerne.
I det efterfølgende vil jeg mere konkret redegøre for allerede tagne initiativer,
som jeg vil følge op på, samt i hovedpunkter for det konkrete indhold af den
handleplan, som jeg har offentliggjort samtidig med afgivelsen af denne redegø-
relse. Jeg har således fået lejlighed til at vurdere indholdet af handleplanen også
ud fra kritikpunkterne rejst af Rigsrevisionen og ud fra Statsrevisorernes be-
mærkninger til Folketinget.
Det er min vurdering, at både allerede besluttede initiativer og min handleplan
vil medvirke til at rette op og justere ind i forhold til Rigsrevisionens og Statsre-
visorernes kritik, og herunder ikke mindst opnå bedre resultater på bundlinjen.
Side 6 / 13
Statsrevisorerne beretning SB13/2009 - Bilag 2: Skatteministerens redegørelse af 23. september 2009
Det er mit helt klare mål at sikre, at SKAT
om end noget sent
opfylder de
mål, Folketinget har opstillet for fusionen.
1. Skatteministerens handleplan
1.1 Initiativer med i Kommuneaftalen
En arbejdsgruppe med Skatteministeriet og KL har afdækket en række initiativer,
som kan medvirke til at styrke den fælles opkrævnings- og inddrivelsesopgave.
Det drejer sig blandt andet om ensretning og effektivisering af opkrævningsom-
rådet, sikring af at oversendte krav til inddrivelse er retskraftige og en ny proces
for inddrivelse af ejendomsskatter.
Der udarbejdes en model for, hvordan mindre krav så som P-bøder, DSB-
bøder, licens etc. kan inddrives med et mindre månedligt beløb uaf-
hængigt af inddrivelsen af andre restancer. Som udgangspunkt er der
plads til inddrivelse af disse krav uanset indkomstforhold. I forhold til
virksomheder identificeres andre initiativer med henblik på forebyggelse
og inddrivelse af disse restancer.
Regelsættet vedrørende underholdsbidrag er uhensigtsmæssig og indebæ-
rer risiko for spekulation og oparbejdelse af restancer. Der igangsættes et
arbejde med sigte på regeljusteringer på området. Skatteministeriet vil al-
lerede nu foretage justeringer i inddrivelsesreglerne for at mindske væk-
sten i restancerne på bidragsområdet.
Kommunerne skal anvende de nuværende modregningsadgange. Den
gældende lovgivning skal derfor gennemgås med henblik på at præcisere
kommunernes pligt til at benytte modregningsadgange med mindre særli-
ge sociale og økonomiske forhold gør sig gældende. Samtidig styrkes
modregningsreglerne ved at indføre 100 pct. modregningsadgang af dag-
institutionsbetalingen i børnefamilieydelsen.
Skatteministeriet vil fremadrettet levere oplysninger om restancer i skat-
temappen, så den enkelte har overblik og en oversigt kan gives til bank-
forbindelser mv. i forbindelse med kreditvurdering.
Skatteministeriet har pr. 1. januar 2009 foretaget en reorganisering af
inddrivelsesområdet med henblik på at sikre en effektiv og styrket ind-
drivelsesindsats. Som led heri er der etableret et helt nyt landsdækkende
inddrivelsescenter, som i alt væsentligt vil blive fuldt ansvarlig for ind-
drivelse af alle personrelaterede restancer. Overførslen af alle personre-
stancer til Inddrivelsescentret vil være gennemført inden udgangen af
2010. Erhvervsinddrivelsen varetages fortsat regionalt.
De konkrete initiativer omfattet af kommuneaftalen vil skulle vurderes i forhold
til reglerne om skyldnernes økonomiske formåen ud fra en betragtning om rets-
Side 7 / 13
Statsrevisorerne beretning SB13/2009 - Bilag 2: Skatteministerens redegørelse af 23. september 2009
garanti og retssikkerhed i overensstemmelse med principperne for gennemførelse
af inddrivelsen siden samling af inddrivelsesopgaven i staten.
Parterne er enige om at følge udviklingen i de kommunale restancer og gøre sta-
tus i foråret 2011.
1.2 Yderligere initiativer i skatteministerens handleplan
Ekstra ressourceindsats på udvalgte inddrivelsesområder
Der sker længerevarende tilførsel af ekstra ressourcer til inddrivelsesområdet
indenfor de eksisterende rammer svarende til ca. 150 årsværk. Udgangspunktet
er, at de ekstra ressourcer skal anvendes til en styrket og målrettet indsats tilrette-
lagt som landsdækkende projekter, hvor enhedsorganiseringen i SKAT udnyttes.
Projekterne skal målrettes udvalgte restanceområder, hvor disse vurderes at have
den størst mulige effekt. Det kan være på områder, som udgør en stor udfordring,
eller områder, hvor der hidtil ikke er gjort en tilstrækkelig indsats. Det svarer
principielt til den måde vi tilrettelægger landsdækkende projekter på indsatsom-
rådet, men indtil nu ikke har anvendt i nævneværdigt omfang på inddrivelsesom-
rådet.
Projekterne skal endvidere tilpasses således, at de til rådighed værende ressour-
cer og kompetencer udnyttes bedst muligt. Det må derfor også påregnes, at de
ekstra 150 årsværk ikke udgøres af - en én gang for alle
udpeget fast medarbej-
derkreds, men at der i forbindelse med rekrutteringen til de enkelte projekter sker
en sammensætning af medarbejdere med de nødvendige kompetencer, ligesom
kompetenceudvikling og efteruddannelse af både de nye og gamle medarbejdere
på inddrivelsesområdet sker løbende.
Der er som nævnt tale om en længerevarende tilførsel af ekstra 150 årsværk. I
første omgang anvendes ca. 150 årsværk året ud til nedenstående
”Operation
Rent Bord”.
”Operation Rent Bord”
Pr. 1. januar 2008 nedsatte Folketinget fristen for forældelse. Det skete både ud
fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt og for at sikre, at restancemassen kun
består af restancer, som det faktisk vil være muligt at inddrive.
Omkring 150 ekstra medarbejdere vil året ud assistere det landsdækkende Ind-
drivelsescenter og den regionale erhvervsinddrivelse for at gennemføre Operati-
on Rent Bord.
Oprydningen indebærer følgende: Et betydeligt antal krav skal gennemgås for at
fastslå, hvordan de skal håndteres.
Der er overordnet fire muligheder:
a) Krav, som ikke er under afvikling, men hvor der er betalingsevne, skal sættes
i afvikling enten ved hjælp af en betalingsaftale eller automatisk lønindehol-
Side 8 / 13
Statsrevisorerne beretning SB13/2009 - Bilag 2: Skatteministerens redegørelse af 23. september 2009
delse. Det indebærer, at flere afvikler på deres restancer og inddrivelsespro-
venuet stiger.
b) Krav, der opfylder betingelserne for at kunne afskrives efter de nye afskriv-
ningsregler, afskrives. Det betyder, at kravene ikke længere tæller med i re-
stancestatistikken. Restancetallene vil dermed blive
”renset” for restancer,
som aldrig ville kunne komme ind. Kravene returneres til fordringshaverne,
herunder kommunerne, med besked om at de er afskrevet efter lovgivningens
regler om endelig afskrivning.
c) Vi skal have ryddet op en gang for alle. Det betyder, at krav, som er forælde-
de uden SKAT har nået at behandle dem, skal returneres til kommunerne og
de øvrige fordringshavere.
d) De resterende krav skal under behandling. I første omgang sender vi en så-
kaldt gældserkendelse for at afbryde forældelsen. Hvis skyldnerne svarer på
gældserkendelsen og vedkender sig deres gæld forælder den ikke. For de
skyldnere, som ikke svarer, er vi nødt til at sende en foged ud til hver enkelt
skyldner.
Yderligere indsats for at inddrive p-bøder
P-bøder vil som led i kommuneaftalen blive opkrævet ved lønindeholdelse med
et mindre månedligt beløb uanset ved lønindeholdelse uanset indtægt og anden
gæld. Derudover skal inddrivelsen af virksomheders p-bøder styrkes. Der over-
vejes lige nu forskellige løsninger som for eksempel indberetning til RKI af
mindre bøder og en løsning med hjul-låse og konfiskation af biler indtil alle ube-
talte bøder er betalt.
Øget brug af indberetning til RKI
Et pilotprojekt i SKAT har vist, at alene truslen om at indberette virksomheder til
RKI har fået en lang række virksomheder til at betale deres gæld. Projektet skal
nu udvides til hele landet, så indberetning af virksomheders gæld bliver en inte-
greret del af inddrivelsen af virksomheders gæld.
Samtidig iværksættes et pilotprojekt, hvor også personers gæld indberettes til
RKI for at vurdere om det har samme effekt som for virksomhedernes gæld. Det
vil i samme ombæring blive vurderet, om grænsen for hvornår man kan indberet-
te gæld til RKI, kan nedsættes.
2. Øvrige initiativer (ud over handleplanen)
I det følgende opregnes en række initiativer besluttet som led i den omtalte eks-
traordinære ledelsesmæssige fokus på inddrivelsesområdet. De medtagne initia-
tiver er enten allerede gennemført, men effekten er endnu ikke slået igennem på
bundlinjen, eller også er det initiativer, som er besluttet, men hvor implemente-
ring har en lidt længere tidshorisont.
Side 9 / 13
Statsrevisorerne beretning SB13/2009 - Bilag 2: Skatteministerens redegørelse af 23. september 2009
2.1 Organisation, ledelse og styring
Pr. 1. januar 2010 fik Skatteministeriet én fælles direktion. En række
funktioner i departementet og i SKATs Hovedcenter er samordnet eller
sammenlagt. I den faglige opgaveløsning er lovprocessen og den efter-
følgende lovfortolkningsproces samlet for at opnå en helhedsorientering i
arbejdsprocessen. Dette gælder også overordnet på inddrivelsesområdet.
Som led i dannelsen af Koncerncentret er den fælles analysefunktion
styrket.
Vi har i indeværende år styrket koordineringen og styringen af inddrivel-
sesområdet i Koncerncentret ved at oprette et tværgående inddrivelses-
projekt. Det er bl.a. projektets opgave at overvåge og sikre fremdrift i al-
lerede igangsatte initiativer og udvikle ideer til yderligere forbedringer af
administrativ og procecessuel karakter og ikke mindst identificere hvor
og hvordan vi kan styre indsatsen derhen, hvor der er særlige udfordrin-
ger og/eller hvor indsatsen gør mest gavn.
I løbet af 2010 og 2011 søges virksomhedsinddrivelsen ensrettet ved fæl-
les processer samt indførelsen af en ny virksomhedsinddrivelsespolitik. I
tilknytning hertil har et etableret Produktionsforum besluttet en fælles
prioriteringsgrænse på 100.000 kr. gældende for 2010. Disse tiltag skal
sikre, at de enkelte regioner håndterer alle sagerne ens og ned til den på-
gældende prioriteringsgrænse. Regioner, der ikke kan nå ned til denne
beløbsgrænse, kan anmode om bistand fra andre regioner.
Det landsdækkende inddrivelsescenter blev etableret i 2009. Etablerings-
fasen og indkøring pågår stadig i 2010. Den positive effekt af denne store
reorganisering forventes at blive endnu tydeligere i den resterende del af
2010, i 2011 og fremover.
Med de sidste justeringer vurderer jeg, at vi har den rigtige organisatoriske og
strukturelle platform på inddrivelsesområdet og der er skabt et endnu større le-
delsesmæssigt og produktionsmæssigt fokus i Skatteministeriet på inddrivelses-
området.
2.2 Produktion, kvalitet og processer
Siden reorganiseringen af inddrivelsesområdet fra 2009 er der sat fokus
på ensretning af arbejdsprocesser både vedrørende person- og virksom-
hedsinddrivelsen. Denne ensretning, der skal sikre ensartethed og bedre
kvalitet i sagsbehandlingen gennemføres i perioden fra 2009 til 2011.
Der er i 2010 gennemført målrettede temadage i regionerne som opfølg-
ning på kritiske revisionsrapporter fra Skatteministeriets interne revision.
Side 10 / 13
Statsrevisorerne beretning SB13/2009 - Bilag 2: Skatteministerens redegørelse af 23. september 2009
Et stort fokus har her været den nye lovgivning på området, praksis på
området og udsendte centrale styresignaler om administration af lovgiv-
ningen.
Der vil i perioden 2010 til 2011 ske målrettet opfølgning i forhold til de
direkte personaleledere på inddrivelsesområdet bl.a. for at sikre, at med-
arbejderne får tilstrækkelig viden og information om politikker, strategi-
er, fastlagte processer og øvrige retningslinjer. Afdelingslederne på virk-
somhedsinddrivelsesområdet har i den forbindelse i juni 2010 været sam-
let til en fælles temadag. Der vil blive gennemført en fælles temadag for
alle afdelingsledere på inddrivelsesområdet i efteråret 2010.
Fra 2010 vil der systematisk blive etableret landsdækkende interne kon-
troller på inddrivelsesområdet på særligt udvalgte områder, netop for at
sikre ved nærmere fastlagte ensartede ledelsesmæssige stikprøver, at pro-
cesser og retningslinier følges i praksis.
2.3 Systemmoderniseringen
SKATs systemmodernisering har stor politisk årvågenhed. Skatteministeriet har
stor ledelsesmæssig fokus på fremdriften, herunder det nye inddrivelsessystem,
EFI.
EFI er planlagt til at kunne gå i drift i 4. kvartal i 2011.
Der er etableret en styregruppe med ekstern deltagelse, så der er sikret inddragel-
se af den størst mulige ekspertise på området.
Der afgives løbende statusrapporter til Finansudvalget og Skatteudvalget om
fremdriften i systemmoderniseringen.
2.4 Kompetencer
På både person- og erhvervsområdet er en lang række konkrete kompetenceud-
viklingsaktiviteter undervejs til gennemførelse i 2010-2012, jf. kompetencepla-
nerne.
I 2010 og 2011 vil der blive fokuseret på erhvervsinddrivelsen gennem en række
kurser med et højt fagligt indhold, bl.a. på masterniveau. Til efteråret 2010 ud-
bydes ny diplomuddannelse og i 2011 forventes udbud af ny Master i Skatter og
afgifter, hvori inddrivelse også indgår. På akademiniveau er der ligeledes nu
etableret en ny fleksibel uddannelse, som SKATs medarbejdere kan deltage i fra
primo 2011. Også her er der målrettede inddrivelsesfag på vej.
Personinddrivelsen styrkes i 2010 og 2011 gennem kurser i Betalingsevne og
kreditvurdering, Gældssanering og eftergivelser, Konflikthåndtering, Forældelse,
SAP systemet, et trivselsprojekt samt temadag for alle inddrivelsesmedarbejdere.
Side 11 / 13
Statsrevisorerne beretning SB13/2009 - Bilag 2: Skatteministerens redegørelse af 23. september 2009
På erhvervsområdet er bl.a. planlagt kurser på pantefogedområdet, udlægsforret-
ninger, procesret, regnskabsforståelse planlagt samt en række tema-dage.
På sigt er der brug for en vedvarende HR indsats til styrkelsen af området
såvel
ledelsesmæssigt som kompetencemæssigt. Der nedsættes straks en hurtigt arbej-
dende arbejdsgruppe på tværs af regionerne, Inddrivelsesprojektet og HR fagom-
rådet med overordnet reference til HR-direktøren. Arbejdsgruppen skal fastlægge
konkrete HR initiativer der kan udfolde problemstillinger der skal adresseres på
inddrivelsesområdet i et HR perspektiv.
Desuden vil Udvidet direktion følge fremdriften for igangsætning og implemen-
tering af HR aktiviteterne som et fast punkt på dagsordenen.
2.5 Restancestatistik, mål og målinger
Skatteministeriet har i 2009 arbejdet på en ny restancestatistik, der implemente-
res i løbet af 2010. Dette vil bidrage til bedre muligheder for ledelsesmæssig
opfølgning på indddrivelsesopgaven. Det vil endvidere i højere grad og mere
detaljeret gøre Skatteministeriet i stand til at kunne redegøre for udviklingen i
restancerne.
Udover implementeringen af den nye restancestatistik har Skatteministeriet be-
sluttet at fortage datatilkøb med henblik på at forbedre denne nye restancestati-
stik yderligere. Datatilkøbene skal videreudvikle restancestatistikken, således at
Skatteministeriet sikrer en større og forbedret statistisk dokumentation. Dette
skal medvirke til, at Skatteministeriet ved opgørelsen af restancerne bliver i
stand til, at være mere konkrete i begrundelserne for restancernes udvikling over-
for offentligheden. Samtidig vil Skatteministeriet i højere grad være i stand til at
følge udviklingen i restancerne, således at der kan udvises rettidig omhu og
iværksættes de fornødne inddrivelsesmæssige tiltag. Det handler samtidig om at
nyttiggøre faktuelle oplysninger og allerede eksisterende viden, som dermed kan
danne grundlag for en yderligere målretning af indsatsen. Dette både i forhold til
det restanceforebyggende arbejde og anvendelse af de mest effektive inddrivel-
sesværktøjer i forhold til kravstyper og restanter. Effekten af disse datatilkøb
forventes implementeret med fuld virkning fra 2011.
Forbedringerne i restancestatistikken vil betyde, at Skatteministeriet fra 2011 vil
kunne belyse:
Skatter og afgifter
Tilgang af restanter
Afgang ved betalingsaftaler og modregning for virksomheder med A-
skat, moms m.v., undtagen selskabsskat og punktafgifter.
Afgang af personskatterestancer ved afdragsordninger og lønindeholdelse
Afgang ved realisation af udlæg, undertagen for virksomheder med sel-
skabsskat
Side 12 / 13
Statsrevisorerne beretning SB13/2009 - Bilag 2: Skatteministerens redegørelse af 23. september 2009
Afgang ved eftergivelse/afskrivninger
Øvrige restancer
Tilgang af nye restanter
Afgang ved afdragsordninger og lønindeholdelser
Dertil kommer, at det bedre vil blive muligt at udarbejde mindre analyser på ud-
valgte områder, således at f.eks. udvikling på specifikke områder kan belyses.
3. Afsluttende bemærkninger
Som det fremgår af ovennævnte er det afgørende for mig, at der rettes op bl.a.
med udgangspunkt i Statsrevisorernes og Rigsrevisionens kritik, og herunder
ikke mindst, at opnå bedre resultater på bundlinjen og også, at vi kan dokumente-
re, at vi opfylder de mål, Folketinget har opstillet for fusionen.
Jeg vil selv følge op på inddrivelsesområdet, og jeg har pålagt koncerndirektio-
nen kontinuerligt at følge op og sikre den forventede fremdrift og udvikling på
området.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
Side 13 / 13