Udenrigsudvalget 2009-10
SB 12 2
Offentligt
Udenrigsministeriet
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Girokonto 3 00 18 06
Kontor
Bilag
Journalnummer
104.DAN.6-6.b.
ØKO
1. oktober 2010
Statsrevisorernes beretning nr. 12/2009 om Danmarks bistand
til Tanzania
Med henvisning til brev af 1. juli 2010 fra Statsrevisorernes sekretariat,
hvormed beretning nr. 12/2009 om Danmarks bistand til Tanzania blev
fremsendt, skal jeg hermed redegøre for de foranstaltninger og
overvejelser, som beretningen har givet anledning til. Nærværende
redegørelse er samtidig sendt til Rigsrevisionen. Jeg er blevet informeret
om, at Statsrevisorernes besøg i Tanzania og Uganda er forløbet
planmæssigt.
Folketinget endosserede den 1. juni 2010 en ny strategi for Danmarks
udviklingssamarbejde, ”Frihed fra Fattigdom –
Frihed til
Forandring”.
Strategien slår fast, at resultaterne af udviklingsbistanden skal
dokumenteres, kommunikeres og anvendes i nye indsatser. Der skal
sættes klare mål for fremskridt i partnerlandene, og målingen af resultater
skal styrkes. Partnerlandets vilje og evne til at skabe resultater inden for
afgørende områder så som demokrati og menneskerettigheder samt
vækst og beskæftigelse vil således få betydning for samarbejdets omfang.
Med den nye strategi har regeringen således sat fornyet fokus på
bistandens mål og resultater. Som opfølgning på den nye strategi er
Kontoret for Kvalitetssikring i Udenrigsministeriet ved at opdatere
rammeværket for resultatmåling fra 2006 (”Results Based Management
and Performance Management Framework”). En ny opdateret version
forventes i oktober 2010.
Af konkrete forbedringer kan nævnes, at der arbejdes på at indføre et
antal globale standardindikatorer for dansk bistand. Disse indikatorer kan
formidle Danida’s samlede indsats på bestemte områder til
offentligheden f.eks. i form af bidrag til opfyldelsen af de internationale
MDG-mål eller bidrag i form af antal skabte arbejdspladser, antal
vaccinationer, antal husholdninger med adgang til drikkevand m.v..
Statsrevisorerne beretning SB12/2009 - Bilag 2: Udviklingsministerens redegørelse af 1. oktober 2010
2
På de enkelte bistandsprogrammer planlægges det endvidere at øge
antallet af overvågede fremdriftsindikatorer fra det nuværende niveau på
én enkelt retningsgivende indikator pr. komponent til omkring 3-5
indikatorer pr. komponent. Planen er at disse fremdriftsindikatorer skal
følges og rapporteres konsekvent fra start til slut i hele programcyklus.
Der arbejdes endvidere på at udvikle et risikobarometer, som skal
illustrere politiske, operationelle og finansielle risici ved bistanden,
vurdere deres sandsynlighed og eventuelle konsekvenser samt
sammenkæde mål, resultater og risikoelementer. Den forbedrede
resultatmåling vil blive indarbejdet i bistandsprogrammer og i Danidas
bistandsvejledninger samt i de elektroniske rapporteringsformater.
Ud over disse tiltag igangsættes et større internationalt orienteret
forskningsprogram der skal forske i og dokumentere hvad der virker, og
hvordan
forskellige
udviklingsindsatser
bidrager
til
fattigdomsbekæmpelse.
Jeg har noteret mig, at Statsrevisorerne finder det tilfredsstillende, at
Udenrigsministeriet sammen med Tanzania overordnet set har opnået
positive resultater i forhold til de opstillede mål for udviklingsbistanden.
Den konklusion er jeg meget tilfreds med, ligesom jeg hilser det
velkomment, at beretningen påpeger nødvendigheden af at styrke
operationaliseringen af de opstillede mål og forbedre den afsluttende
rapportering.
Da de anvendte indikatorer ofte bygger på partnerlandenes egne
systemer
i overensstemmelse med Paris erklæringen
vil
kapacitetsopbygning og dialog med partnerlandene om styrkelse af deres
egne mål- og resultatstyringssystemer være afgørende for målstyring og
dokumentation af resultaterne i udviklingssamarbejdet. For Tanzania
gælder dette i forhold til forbedringer af målene indenfor generel
budgetstøtte, hvor opfyldelsen af de ambitiøse mål ikke er
tilfredsstillende samt indenfor retsreformprogrammet. Ambassaden vil
især på disse to områder fortsætte arbejdet med at sikre en bedre
målopfyldelse Generelt set arbejder donorerne også på at styrke de
nationale statistiske institutioner i udviklingslandene med henblik på at
tilstræbe så stort lokalt ejerskab som muligt.
Den igangværende gennemgang af bistandsvejledningerne vil også se
mere specifikt på, hvordan en styrkelse af operationaliseringen af de
opstillede mål og en forbedret afsluttende rapportering kan sikres. Målet
vil være at skabe større sammenhæng mellem indikatorer i
Statsrevisorerne beretning SB12/2009 - Bilag 2: Udviklingsministerens redegørelse af 1. oktober 2010
3
programdokumenter, indikatorer der løbende vurderes i forbindelse med
programimplementeringen og indikatorer der anvendes i forbindelse
med den afsluttende rapportering.
Beretningen vurderer endvidere, at Udenrigsministeriet gennem
systematiske reviews og evalueringer får viden om, hvilke indsatser der
giver de bedste resultater. Rigsrevisionen anfører, at Udenrigsministeriet
ikke foretager stikprøver af reviewrapporter for at undersøge, om
rapporterne har den ønskede kvalitet. Udenrigsministeriet gennemførte
dog en analyse af ministeriets reviewrapporter i 2007 og af selve
processen for gennemførelse af reviews. Denne gennemgang resulterede
i en række justeringer i retningslinjerne. Udenrigsministeriet vil som
opfølgning på Rigsrevisionens rapport gennemføre en ny stikprøvevis
gennemgang af reviewrapporter i 2011.
Beretningen understreger, at der bør stilles præcise kvalitetskrav til
reviews i retningslinjerne. Retningslinjerne indeholder krav til det
generelle indhold af reviewrapporten og til processen for reviews.
Retningslinjerne udstikker dog ikke kvalitetskrav til reviews gennemført
sammen med andre donorer (fælles reviews). I lyset af at reviews i
stigende grad foregår fælles med andre donorer, men i forskellige
formater alt efter land og sektor, vil Udenrigsministeriet udarbejde
kvalitetskrav, som ministeriet, herunder særligt ambassaderne, vil søge at
fremme i dialogen med modtagerlandet og andre donorer. Derudover vil
Udenrigsministeriet i den interne vurdering af fremdriften i
programmerne (Assessment of Programme Support) forbedre
stringensen i brugen af indikatorer, herunder sprogbrugen, således at
vurderingerne fremstår mere ensartede og konsistente. Der vil endvidere
blive draget omsorg for, at opfølgningen på anbefalinger fra tidligere
reviews dokumenteres mere systematisk, som anbefalet i beretningen.
Beretningen
indeholder
endvidere
en
undersøgelse
af
Udenrigsministeriets praksis for evaluering af udviklingsbistandens
resultater og effekt, som anmodet om af Statsrevisorerne. Baggrunden
for Statsrevisorernes anmodning var kritik i medierne af, at
Udenrigsministeriet ikke i tilstrækkelig grad fulgte op på negative
evalueringer af indsatsen og kritik af, at de konsulenter, som udfører
evalueringerne, ikke var tilstrækkeligt uafhængige af Udenrigsministeriet.
Jeg noterer på den baggrund med tilfredshed, at beretningen
konkluderer, at Udenrigsministeriets retningslinjer for evalueringer er i
overensstemmelse
med
internationale
standarder,
og
at
Evalueringskontoret uafhængigt af det øvrige ministerium kan
tilrettelægge og offentliggøre evalueringer, ligesom retningslinjerne for
sikring af konsulenternes uafhængighed følger god praksis.
Statsrevisorerne beretning SB12/2009 - Bilag 2: Udviklingsministerens redegørelse af 1. oktober 2010
4
For så vidt angår opfølgning på evalueringer, kan jeg oplyse, at
Evalueringskontoret siden 2007 har undersøgt de procedurer, der bliver
anvendt ved opfølgning på gennemførte evalueringer, bl.a. gennem en
række analyser udarbejdet af uafhængige konsulenter. Som det også
nævnes i beretningen ledte disse undersøgelser til, at det i marts 2010
blev besluttet, at Kontoret for Kvalitetssikring i Udenrigsministeriet
fremover årligt vil monitorere opfølgningen på de seneste to års
evalueringer. Herved sikres en mere systematisk opfølgning på de
gennemførte evalueringer.
Udenrigsministeriet har løbende opdateret retningslinjerne for
evaluering, og der vil i efteråret 2010 blive igangsat en revision af de
nuværende retningslinjer fra 2006. Blandt andet er der behov for, som
det nævnes i Beretningen, at tilpasse retningslinjerne til OECD’s
udviklingskomité, DACs, reviderede retningslinjer fra februar 2010. Der
vil dog også på andre områder blive foretaget justeringer. Det gælder
bl.a. i forhold til spørgsmål i forbindelse med udbudsprocedurer og de
deltagende konsulenters habilitet, det styrkede fokus på fælles
evalueringer og de nye procedurer for opfølgning på evalueringerne. De
reviderede retningslinjer forventes at være færdige i foråret 2011.
Jeg ser beretningen som et velkomment indspil til regeringens
målsætning om at øge fokus på resultater af udviklingsbistanden og til
det fortsatte arbejde med at implementere den nye strategi for Danmarks
udviklingssamarbejde.
Med venlig hilsen
Søren Pind