Statsrevisorerne 2008
5
Offentligt
923092_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
forsvarets anskaffelse og ibrugtagning
af EH-101 helikopterne
Maj
2008
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 5: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
923092_0002.png
RIGSREVISORS FAKTUELLE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
14. maj 2008
RN A507/08
I.
Indledning
1. Statsrevisorerne anmodede mig på deres møde den 6. februar 2008 om i et notat at re-
degøre for forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af 14 EH-101 helikoptere. Notatet skulle
behandle følgende emner:
forsvarets forberedelse af anskaffelsen, herunder begrundelsen for at vælge EH-101
frem for alternativerne
forsvarsministerens orientering af Folketinget om anskaffelsen mv.
forsvarets kontrakt med leverandøren og opfølgning herpå
hvorfor forsvaret tidligere og stadig har fravalgt producentens tilbud om at garantere
80 % flyvetid
forsvarets tiltag til teknisk og uddannelsesmæssigt at sikre gennemførelsen af projektet
med hensyn til:
redningsberedskabet
transportopgaver
forsvarets planlagte og realiserede anvendelse af helikopterne med hensyn til:
redningsberedskabet
transportopgaver, herunder troppetransport.
2. Jeg nævnte på mødet den 6. februar 2008, at flere forhold pegede på en tværgående
undersøgelse af forsvarets større materielanskaffelser. Jeg vil i et selvstændigt notat rede-
gøre for tilrettelæggelsen af en sådan større undersøgelse.
3. Rigsrevisionen har i forbindelse med undersøgelsen holdt møder med Forsvarsministe-
riet, Forsvarskommandoen, Flyvertaktisk Kommando, Helicopter Wing Karup og Forsvarets
Materieltjeneste. Endvidere har Rigsrevisionen gennemgået relevant materiale vedrørende
grundlaget for og gennemførelsen af anskaffelsen. Oplysningerne i notatet er indsamlet i
perioden primo marts - primo maj 2008.
II.
Baggrund
4. Forsvarets primære redningshelikopterkapacitet har hidtil bestået af 8 S-61 Sikorsky
helikoptere (herefter S-61). Helikopterne anvendes til eftersøgnings- og redningsopgaver,
patientbefordring, specialopgaver for politiet, miljøovervågning samt transport af personer
fra kongehus og regering. Helikopterne anvendes endvidere som supplement til den dedi-
kerede havmiljøovervågning. EH-101 helikopterne skal overtage dette opgavekompleks fra
S-61 helikopterne. Samtidig fremgår det af aftale af 10. juni 2004 om forsvarets ordning for
2005-2009, at der skal tilmeldes ét transporthelikopterelement på 4 helikoptere på højt be-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 5: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
923092_0003.png
2
redskab til NATO. Også denne opgave skal varetages af EH-101 helikopterne. Helikopter-
ne opstilles af Helicopter Wing Karup.
5. Det blev besluttet i forbindelse med aftale af 25. maj 1999 om forsvarets ordning for
2000-2004, at Flyvevåbnet skulle anskaffe en afløser for S-61 redningshelikopterne, samt
at der skulle anskaffes et antal transporthelikoptere til den danske internationale brigade.
6. I kap. III redegøres der for forsvarets forberedelse af anskaffelsen og begrundelsen for
at vælge EH-101. I kap. IV behandles Forsvarsministeriets orientering af Folketinget om
anskaffelsen. Kap. V behandler forsvarets kontrakt med leverandøren samt spørgsmålet
om, hvorvidt forsvaret har modtaget og fravalgt et tilbud fra leverandøren om at garantere
80 % flyvetid. I kap. VI beskrives forsvarets tiltag til at sikre gennemførelsen af projektet.
Endelig beskrives forsvarets planlagte og realiserede anvendelse af EH-101 helikopterne i
kap. VII.
III.
A.
Forberedelsen af anskaffelsen og begrundelsen for at vælge EH-101
Forberedelsen af anskaffelsen
7. Forsvarets større materielanskaffelser gennemløber en række faser, fra behovet for en
anskaffelse erkendes, til materiellet overdrages til den operative kommando. Forsvarets
materielanskaffelsesproces er beskrevet i forsvarets materielhåndbog. Processen bliver
dog løbende tilpasset og er ændret både under og efter anskaffelsen af EH-101 helikopter-
ne.
Undersøgelsen har vist, at forberedelsen af anskaffelsen af EH-101 forløb over en længere
årrække fra midten af 1990’erne til slutningen af 2001.
8. I det følgende redegøres for behovsopgørelsen, forsvarets deltagelse i et nordisk helikop-
tersamarbejde, udarbejdelsen af krav til helikopteranskaffelsen, udvælgelsesprocessen og
typevalget.
a.
Behovsopgørelse
9. Det såkaldte konceptuelle grundlag for EH-101 helikopteranskaffelsen, der beskriver
behovet for anskaffelsen, består af flere dele.
Grundlaget for erstatning af S-61 redningshelikopterne foreligger i et delkoncept fra 1996,
der er udarbejdet af en arbejdsgruppe i Flyvertaktisk Kommando. Delkonceptet beskriver
behovet for helikoptere til gennemførelse af eftersøgnings- og redningsoperationer og an-
befaler anskaffelse af en standardhelikopter.
Grundlaget for at etablere en helikopterkapacitet til troppetransport i forsvaret foreligger i et
delkoncept for en flyvetjeneste i hæren fra 1995. Delkonceptet, der er udarbejdet af Hærens
Operative Kommando, beskriver behovet for troppetransporthelikoptere til hæren og anbe-
faler anskaffelsen af et antal transporthelikoptere.
10. Forsvarskommandoen konkluderede i en rapport fra april 1999, at antallet af helikopter-
typer i forsvaret kunne reduceres gennem en standardisering. Det betød, at forsvaret be-
sluttede at anskaffe én helikoptertype, der skulle klare både eftersøgnings- og redningsop-
gaver og troppetransportopgaver.
b.
Nordisk helikoptersamarbejde
11. De nordiske landes forsvarsmyndigheder indledte i 1996 et samarbejde med henblik
på at undersøge mulighederne for en fælles anskaffelse af en standardhelikopter inden for
rammerne af det såkaldte Nordic Standard Helicopter Programme. Kandidaterne til en fæl-
lesnordisk standardhelikopter var EH-101, der blev produceret af AgustaWestland, NH-90,
der skulle produceres af NH Industries i et europæisk samarbejde, samt den amerikanske
S-92, der blev produceret af Sikorsky.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 5: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
923092_0004.png
3
12. Forsvaret valgte i løbet af 2000 – parallelt med arbejdet i det nordiske helikopterpro-
gram – at gennemføre nationale drøftelser med potentielle leverandører. I december 2001
trådte forsvaret endeligt ud af det nordiske samarbejde og definerede derefter sit eget an-
skaffelsesprojekt.
Forsvaret har oplyst, at årsagen til at forlade det nordiske helikoptersamarbejde var, at der
efter forsvarets vurdering for tidligt var fokus på en enkelt kandidat, nemlig NH-90. Forsva-
ret vurderede ikke NH-90 som en ideel kandidat til at dække de danske militære behov. Dertil
kom, at NH-90 indebar en stor projektrisiko, da der var tale om et udviklingsprojekt. Forsva-
ret har endvidere oplyst, at den direkte årsag til, at forsvaret valgte at føre parallelle forhand-
linger med potentielle leverandører, var en beslutning i nordisk regi i slutningen af 2001 om
at udelukke EH-101 som kandidat til det fællesnordiske helikopterprogram. Norge fravalgte
EH-101 primært på grund af dens størrelse, og Sverige og Finland fravalgte EH-101 primært
på grund af for høje levetidsomkostninger. Derudover har forsvaret oplyst, at en væsentlig
begrundelse for at træde ud af det nordiske projekt var at fastholde en konkurrencesitua-
tion til gavn for Danmark. En sammenligning viste, at NH-90 var relativt dyr i forhold til de
andre kandidater, i betragtning af at den var mindre end de andre helikoptere.
13. Forsvaret har påpeget, at udbyttet ved deltagelsen i det nordiske helikoptersamarbej-
de bl.a. var, at forsvaret opnåede et bredt erfaringsgrundlag for opstilling af krav til en heli-
kopterkapacitet, evaluering af mulige kandidater og drøftelser med potentielle leverandø-
rer. Denne erfaring indgik i forsvarets arbejde med at opstille krav til en dansk standardhe-
likopter.
c.
Udarbejdelsen af krav til helikopteranskaffelsen
14. Forsvaret udarbejdede i perioden 1999-2001 såkaldte ”Grundlæggende Militære Krav”
(herefter kravene) med henblik på at fastlægge de militære krav til en ny helikopterkapaci-
tet. Kravene er den operative brugers funktionelle krav. Kravene skal være målelige og lig-
ge inden for den økonomiske ramme for anskaffelsen. Kravene er ikke det samme som
den tekniske specifikation og selve udbudsmaterialet, og de må ikke være så fastlagte, at
de kun giver mulighed for ét typevalg.
Kravene opdeles i 3 niveauer:
ubetingede krav, der skal være opfyldt, for at materiellet kan anvendes til udførelsen af
den tiltænkte opgave
betingede krav, der kan fraviges, såfremt evnen til at udføre den tiltænkte opgave ikke
begrænses
ønskede krav, som er krav, der bør tilstræbes opfyldt.
15. Forsvarskommandoen anmodede den 28. maj 1999 den daværende Flyvemateriel-
kommando om at iværksætte en markedsundersøgelse og udarbejde krav til anskaffelsen
af en standardhelikopter. Det blev anført, at det samlede projekt skulle omfatte standardise-
rede helikoptere til erstatning for S-61 samt tilvejebringe et antal troppetransporthelikoptere.
Kravene blev udarbejdet i et samarbejde mellem Flyvematerielkommandoen og Flyvertak-
tisk Kommando på baggrund af det konceptuelle grundlag i delkoncepterne, erfaringer fra
det nordiske helikoptersamarbejde samt operative erfaringer.
Flyvertaktisk Kommando har oplyst, at kravene til dels blev opstillet ved, at det nordiske
kravdokument blev renset for de øvrige nordiske landes krav og tilrettet retningslinjerne i
forsvarets materielhåndbog.
Det første udkast til krav forelå i november 1999, og den endelige version blev godkendt af
Forsvarskommandoen i august 2001.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 5: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
923092_0005.png
4
16. Forsvaret formulerede som en del af udarbejdelsen af kravene en række operations-
scenarier, som en ny helikopterkapacitet skulle kunne varetage. Operationsscenarierne
omfattede missionsprofiler for troppetransport samt eftersøgnings- og redningsberedskab,
krav til en basishelikopter samt missionsspecifikke krav i relation til troppetransport og ef-
tersøgnings- og redningsopgaver.
17. Et af de operative krav, der blev opstillet til helikopteranskaffelsen, var et betinget krav
om en operativ rådighed på 80 % i fred og 85 % i krig. En helikopter er til rådighed for ope-
rationer, hvis den er flyveklar eller flyver, dvs. er indsat i operationer.
Undersøgelsen har vist, at kravet om 80 % rådighed i fredstid er opstillet som et betinget
krav, der kan fraviges, såfremt evnen til at udføre den tiltænkte opgave ikke begrænses.
Begrebet rådighed er i øvrigt ikke defineret nærmere.
Forsvaret har oplyst, at kravet om 80 % rådighed i fredstid blev fastlagt under drøftelserne
om anskaffelsen af en fællesnordisk helikopter. Der er derfor tale om, at kravet er overtaget
direkte fra det fællesnordiske kravdokument, der også angav et rådighedskrav på 80 %.
Forsvaret har videre oplyst, at det er et NATO-krav, at en kapacitet er 70 % klar ved inspek-
tion. Det betyder, at et krav om minimum 70 % rådighed er blevet ”best practice”. Forsvaret
har endelig oplyst, at det formentlig var en generel antagelse, at nye helikoptere ville kunne
levere ligeså meget eller mere rådighed end fx S-61, der på daværende tidspunkt kunne
levere en rådighed på ca. 68 %.
18. Undersøgelsen har vist, at samtlige ubetingede, betingede og ønskelige militære krav
er inkluderet i den tekniske kravspecifikation. Herudover indeholder kravspecifikationen et
stort antal tekniske designkrav. Forsvaret har oplyst, at den danske tekniske specifikation
blev udarbejdet efter anerkendte, internationale metoder og standarder.
Forsvaret har oplyst, at det under kontraktforhandlingerne blev sikret, at alle ubetingede
samt flest mulige betingede og ønskelige militære krav blev opfyldt.
d.
Udvælgelsesprocessen
19. Forsvaret indledte i forbindelse med udtrædelsen af det nordiske helikoptersamarbej-
de drøftelser med AgustaWestland om EH-101 og efterfølgende også med de 2 andre kan-
didater, NH-90 og S-92.
20. Udvælgelsen af kandidaterne var baseret på en operativ vurdering, der inkluderede
kandidaternes flyvegenskaber, aktionsradius, løftekapacitet, evne til opsamling, udsyn fra
kabine, strukturstyrke ved havari og vindbegrænsninger. De operative udvælgelseskriterier
var baseret på militære krav med fokus på områder med væsentlig betydning for rednings-
og troppetransportopgaverne. Øvrige udvælgelseskriterier omfattede anskaffelsespris, leve-
tidsomkostninger, teknologisk stade, operativ rådighed, leveringsplaner og projektrisiko.
21. Undersøgelsen har vist, at forsvaret primært baserede evalueringen af kandidaterne
på data og oplysninger fra leverandørerne.
Forsvaret har oplyst, at forsvaret søgte at indhente oplysninger fra andre kilder end leve-
randøren i relation til EH-101. Flyvematerielkommandoen havde kontakt til det britiske for-
svarsministerium, da det britiske forsvar var det eneste, som havde EH-101 i operativ drift.
Forsvaret har oplyst, at der imidlertid ikke kom oplysninger fra Storbritannien, der antydede
problemer i relation til driften.
22. De indledende analyser blev suppleret med operative afprøvninger. Kandidaterne NH-90
og EH-101 gennemgik således en operativ afprøvning i perioden februar-december 2001,
der resulterede i en anbefaling af EH-101.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 5: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
923092_0006.png
5
e.
Typevalg
23. Typevalget af EH-101 blev godkendt i forbindelse med forsvarschefens orientering af
forligskredsen den 27. august 2001.
Forsvaret har oplyst, at det især var krav til løsning af eftersøgnings- og redningsopgaven,
der blev bestemmende for valget af EH-101. Imidlertid var det især de specifikke krav til
varetagelse af troppetransport, der var omkostningskrævende i forbindelse med anskaffel-
sen af EH-101.
24. Ved Akt 17 10/10 2001 blev anskaffelse af 14 standardhelikoptere af typen EH-101 til-
trådt.
B.
Begrundelsen for at vælge EH-101
25. Forsvaret har oplyst, at ingen af kandidaterne levede op til samtlige militære krav. S-92
faldt dårligst ud i den indbyrdes sammenligning af kandidaterne og blev fravalgt. Forsvaret
konkluderede, at valget mellem NH-90 og EH-101 ville afhænge af vægtningen af de opera-
tive udvælgelseskriterier. EH-101 blev vurderet til at have en væsentlig bedre generel kapa-
citet i form af løfteevne og rækkevidde. Tidligt i forløbet blev NH-90 vurderet til at være bed-
re til at gennemføre opsamlingsoperationer i forbindelse med redningsopgaven, men efter
gennemførelsen af en række operative test, der bl.a. fokuserede på opsamlingsevne, kon-
kluderede forsvaret, at der ikke var nogen væsentlige forskelle mellem kandidaternes evne
til at gennemføre opsamlingsoperationer.
26. Undersøgelsen har vist, at anskaffelsesprisen kun var afgørende i relation til at sikre, at
den valgte kandidat kunne anskaffes inden for rammen. I forsvarsforliget 2000-2004 blev der
afsat en samlet ramme på 2,9 mia. kr. til helikopteranskaffelsen (prisniveau 1999). Anskaf-
felsesprisen for 14 NH-90 var 2,9 mia. kr., mens den for 14 EH-101 var 2,8 mia. kr.
27. Undersøgelsen har videre vist, at forskelle i anskaffelses- og driftsomkostningerne, dvs.
levetidsomkostningerne, ikke fik nogen betydning i den endelige udvælgelse. Forsvaret vur-
derede på tidspunktet for udvælgelsen, at der var en samlet forskel i kandidaternes levetids-
omkostninger på i alt 342 mio. kr. over en 40-årig periode. EH-101 var relativt dyrere end
NH-90 med samlede levetidsomkostninger i en driftsperiode på 40 år på i alt 5,7 mia. kr.
Da forskellen på baggrund af beregningerne imidlertid ikke blev vurderet at være væsent-
lig, besluttede forsvaret, at levetidsomkostningerne ikke var afgørende for valget af helikop-
tertype.
28. Undersøgelsen har derudover vist, at leveringsplanerne for de nye helikoptere var af-
gørende i relation til mulighederne for at påbegynde udfasningen af S-61. Forsvaret havde
tidligere indhentet oplysninger fra producenten af S-61, Sikorsky, der kun ville forpligte sig
til at understøtte driften af S-61 frem til år 2000. Derfor var leveringsplanen afgørende for
muligheden for at indfase en erstatning samtidig med udfasningen af S-61. På tidspunktet
for udvælgelsen gav leveringsplanen for EH-101 mulighed for at påbegynde udfasning af
S-61 i første halvdel af 2004 med afslutning ca. 1 år senere. For NH-90 vurderedes udfas-
ningen af S-61 at være udskudt til perioden 2006-2008.
29. Undersøgelsen har ligeledes vist, at EH-101 blev vurderet til at have en lavere projekt-
risiko end NH-90, da der var tale om en eksisterende helikopter, mens NH-90 stadig var
under udvikling. Ved projektrisiko forstod forsvaret risikoen forbundet med, om leverandø-
ren ville kunne levere en flyvedygtig helikopter som beskrevet i tilbuddet til tiden. Forsvaret
har oplyst, at eventuelle risici forbundet med helikopternes driftsfase ikke blev vurderet i
forbindelse med udvælgelsen.
30. Undersøgelsen har endelig vist, at udvælgelseskriterierne ikke var forankret i en egentlig
model. Udvælgelseskriterierne blev vægtet mod hinanden, men principperne for denne vægt-
ning var ikke beskrevet på forhånd.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 5: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
923092_0007.png
6
C. Samlet vurdering af forsvarets forberedelse af anskaffelsen og begrundelsen
for at vælge EH-101
31. Jeg finder samlet set, at forsvarets anskaffelse af EH-101 helikopterne har fulgt de da-
værende procedurer for materielanskaffelser i forsvaret. Selve forberedelsen af anskaffel-
sen forløb over en meget lang periode. Forsvaret har oplyst, at forsvaret siden 2003 har
haft overvejelser om at gøre anskaffelsesprocessen mere anvendelsesorienteret og korte-
re, hvilket bl.a. førte til en forsøgsordning, der bruges i Forsvarets Materieltjeneste i dag.
32. Jeg vurderer, at forsvaret opstillede relevante kriterier for sammenligning af kandidater
til anskaffelse af en standardhelikopter. Udvælgelsen var baseret på et omfattende arbejde
med at specificere krav til kandidaterne og evaluere kandidaternes opfyldelse af kravene.
33. Jeg kan konstatere, at kravet om 80 % operativ rådighed blev opstillet som et betinget
krav, der kunne fraviges, hvis det ikke begrænsede evnen til at udføre opgaven i væsentlig
grad.
34. Jeg kan konstatere, at levetidsomkostninger for anskaffelsen blev brugt som et kriteri-
um i udvælgelsen af den endelige kandidat, men at operativ kapacitet blev vægtet højere.
Hensynet til økonomiske parametre kom primært til udtryk i form af hensynet til, at den sam-
lede anskaffelse skulle ligge inden for den overordnede bevillingsramme, mens forskelle i
driftsomkostninger ikke fik afgørende vægt, da disse blev vurderet at være marginale.
Jeg kan endelig konstatere, at forsvaret ikke vurderede, om der var eventuelle risici forbun-
det med helikopternes driftsfase i forbindelse med udvælgelsen.
IV.
A.
Forsvarsministerens orientering af Folketinget om anskaffelsen mv.
Anskaffelsen og leveringen af EH-101
35. Anskaffelsen af EH-101 helikopterne er indeholdt i forsvarsforliget 2000-2004. Partier-
ne bag beslutningen om at anskaffe EH-101 helikopterne omfatter partierne bag den nu-
værende forligsperiode samt Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten (kaldet den udvidede
forligskreds).
36. Undersøgelsen har vist, at den udvidede forligskreds hen over sommeren 2001 løben-
de blev involveret i typevalget, der blev endeligt godkendt i august 2001.
37. Anskaffelsen af i alt 14 standardhelikoptere af typen EH-101 blev bevilget ved Akt 17
10/10 2001. Aktstykket blev før og efter godkendelsen i Finansudvalget sendt til forligskred-
sen og Forsvarsudvalget.
38. Forligskredsen blev første gang i april 2005 orienteret om forsinkelser i leveringen af
EH-101 i forhold til den oprindelige tidsplan samt de afledte konsekvenser for S-61. Forsvars-
ministeren orienterede efterfølgende om udviklingen i leveringen af EH-101 på et møde i
den udvidede forligskreds i september 2005 og skriftligt til den udvidede forligskreds i sep-
tember og december samme år.
39. Finansudvalget påtegnede den 23. juni 2007 et orienterende aktstykke fra Forsvarsmini-
steriet om overdragelse af 6 EH-101 troppetransporthelikoptere til Storbritannien. Forsvars-
ministeren orienterede løbende forligskredsen og Forsvarsudvalget om overdragelsen i pe-
rioden før og efter.
B.
Ibrugtagningen af EH-101 helikopterne
40. Forsvarsministeriet orienterede første gang den udvidede forligskreds bag anskaffel-
sen af EH-101 helikopterne om helikopternes manglende operative rådighed på et møde
den 1. februar 2008. Forsvarsministeriet sendte et notat fra Forsvarskommandoen til parti-
erne, hvor der blev redegjort for det kontraktuelle økonomiske og strukturelle grundlag for
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 5: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
923092_0008.png
7
anskaffelsen, de hidtidige erfaringer med EH-101, den aktuelle vurdering af den operative
drift samt mulige løsningsmodeller.
Forsvarsministeriet sendte efterfølgende den 20. februar 2008 et notat om forsvarets EH-
101 helikoptere samt et notat om den operative rådighed for det britiske forsvars helikopte-
re til den udvidede forligskreds.
41. Forsvaret modtog de første EH-101 helikoptere i december 2005 og den sidste primo
2007. Forsvaret indhøstede løbende i perioden efter modtagelsen af den første helikopter
erfaringer med drift og operation af EH-101 helikopteren. Først fra april 2007 havde forsva-
ret en fuld EH-101 flådestruktur.
Forsvarskommandoen modtog primo 2007 oplysninger fra Flyvertaktisk Kommando og
Forsvarets Materieltjeneste om problemer med vedligeholdelsesstrukturen, manglende re-
servedele, forøgede driftsomkostninger samt en betydelig lavere operativ rådighedsgrad
end forventet for forsvarets EH-101 helikoptere. Siden marts 2007 har EH-101 helikopter-
ne været under et øget projekttilsyn af Forsvarskommandoen.
42. Undersøgelsen har vist, at forsvaret i løbet af 2007 erkendte, at der var et stigende ved-
ligeholdelsesomfang og manglende operativ rådighed for EH-101 helikopteren. Forligskred-
sen blev orienteret herom i starten af 2008, efter at et omfattende redegørelsesarbejde var
pågået i forsvaret i løbet af 2007 på foranledning af Forsvarskommandoen.
Undersøgelsen har vist, at Forsvarskommandoen fra primo 2007 til primo 2008 ikke formelt
orienterede Forsvarsministeriet om problemerne med EH-101 helikopternes manglende
operative rådighed.
C. Samlet vurdering af forsvarsministerens orientering af Folketinget om anskaf-
felsen
43. Jeg kan konstatere, at forsvarsministeren løbende har orienteret den udvidede forligs-
kreds bag anskaffelsen af EH-101 helikopterne om anskaffelsesprojektet samt om forsin-
kelsen af leveringen af EH-101 og overdragelsen af 6 EH-101 helikoptere til Storbritannien.
Forsvarsministeriet orienterede primo 2008 den udvidede forligskreds bag anskaffelsen af
EH-101 helikopterne om den manglende operative rådighed på grundlag af en intern under-
søgelse i forsvaret.
V.
Kontrakten med leverandøren
44. Forsvarskommandoen anmodede den 19. november 2001 Flyvematerielkommandoen
om at iværksætte anskaffelsen af 14 EH-101 helikoptere i overensstemmelse med Akt 17
10/10 2001. Forsvarskommandoen anmodede samtidig materielkommandoen om at sikre,
at Forsvarskommandoen blev holdt orienteret om anskaffelsens forløb.
A.
Kontraktforhandlingerne med leverandøren om EH-101
45. Undersøgelsen har vist, at Flyvematerielkommandoen anvendte den kontrakt, der var
blevet indgået 12 måneder tidligere i forbindelse med anskaffelsen af forsvarets Hercules
transportfly C-130J, som skabelon for kontrakten om EH-101. Kammeradvokaten deltog i
udformningen af C-130J kontrakten og forhandlingerne med leverandøren af C-130J.
Flyvematerielkommandoen besluttede på baggrund af erfaringerne fra forløbet omkring
C-130J selv at gennemføre kontraktforhandlingerne om EH-101 uden at inddrage Kam-
meradvokaten. Forsvaret har oplyst, at Flyvematerielkommandoen modtog udkast til kon-
trakt fra leverandøren, der ikke umiddelbart var anvendelige, og derfor besluttede, at ele-
menter fra C-130J kontrakten skulle genanvendes.
Forsvaret har oplyst, at forsvaret under kontraktforhandlingerne ikke kunne få tilslutning fra
leverandøren til de samme formuleringer som i C-130J kontrakten. Derudover har forsvaret
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 5: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
923092_0009.png
8
oplyst, at leverandøren ikke var indstillet på at imødekomme forsvarets krav om systemga-
rantier eller at påtage sig et driftsansvar. En systemgaranti indebærer en overordnet garanti
for den gennemsnitlige tid mellem fejl på systemet, mens et driftsansvar indebærer en garan-
ti for operativ rådighed. Forsvaret har hertil oplyst, at det i øvrigt må betragtes som normalt
på daværende tidspunkt, at leverandøren ikke garanterede eller tog ansvar for driften, når
det gælder systemer, som brugeren efterfølgende vil anvende i krig.
46. Undersøgelsen har endvidere vist, at typevalget blev offentliggjort i september 2001,
mens kontrakten blev indgået 3 måneder senere i december 2001. Forsvaret har oplyst, at
idet typevalget blev offentliggjort relativt lang tid før kontraktindgåelsen, viste det sig meget
vanskeligt at få gennemført krav over for leverandøren i kontraktforhandlingerne.
47. Undersøgelsen har endelig vist, at der efter indgåelsen af kontrakten i december 2001
løbende blev gennemført i alt 24 tillæg til kontrakten, der på forskellig vis var udtryk for kor-
rigerende handlinger i forhold til den oprindelige kontrakt. Forsvaret har oplyst, at kontrakt-
tillæggene skyldes, at der har været behov for ændringer af den oprindelige kontrakt, og at
tillæggene i øvrigt er udtryk for, at det løbende er lykkedes at opnå forhandlingsresultater
med leverandøren.
B.
Indholdet af forsvarets kontrakt med leverandøren og opfølgningen herpå
48. Der er en række elementer i relation til kontrakten, der set i lyset af udviklingen i EH-101
helikopternes rådighed har særlig interesse, og som bl.a. er eller har været genstand for
juridisk opfølgning i forsvaret. Disse omfatter:
a.
leveringstakt
kontraktens omtale af operativ rådighed
kontraktens vedligeholdelseskoncept
kontraktens omtale af logistiske garantier.
Leveringstakt
49. Leveringen af EH-101 helikopterne blev udsat flere gange, bl.a. på grund af problemer
med halerotoren. Efter et havari i det britiske søværn primo 2004 på grund af halerotoren
på EH-101 afviste forsvaret at modtage helikopterne som planlagt. Der blev som en konse-
kvens heraf gennemført en efterfølgende kontraktforhandling mellem forsvaret og leveran-
døren. Resultatet blev bl.a., at forsvaret accepterede at modtage helikopteren til gengæld
for, at leverandøren omkostningsfrit ville færdigmontere helikopterne efter leveringen. Sam-
tidig blev forsvaret pålagt hyppigere eftersyn af halerotoren, men modtog til gengæld kom-
pensation for de ulemper, de hyppigere eftersyn medførte.
Undersøgelsen har vist, at den samlede forsinkelse af leveringen af de enkelte helikoptere
var på 9-18 måneder. Oprindeligt var leveringen planlagt til at foregå i perioden 2004-2006,
men Danmark modtog ikke de første helikoptere før ultimo 2005, og de sidste blev leveret
primo 2007.
b.
Kontraktens omtale af operativ rådighed
50. Kontrakten indeholder en række scenarier for eftersøgnings- og redningsberedskab og
troppetransportopgaver. Scenarierne er defineret med udgangspunkt i en forventet rådig-
hed på eller over 80 % og et gennemsnitligt antal flyvetimer på 400 timer pr. helikopter pr.
år. Forsvaret har oplyst, at scenarierne blev inkluderet i kontrakten, med henblik på at leve-
randøren og forsvaret havde forudsætninger for at dimensionere logistik og støttestruktur.
51. Forsvaret anmodede i august 2007 Kammeradvokaten om at redegøre for forsvarets
retsstilling i relation til bl.a. spørgsmålet om operativ rådighed for EH-101. Det fremgår af
Kammeradvokatens redegørelser fra august 2007, at leverandøren ikke er forpligtet til at
sikre en operativ rådighed på 80 % eller til at sikre et gennemsnit på 400 flyvetimer pr. heli-
kopter pr. år.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 5: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
923092_0010.png
9
52. Forsvaret har oplyst, at leverandøren på tidspunktet for kontraktindgåelse ikke ønske-
de at indgå en kontrakt med forsvaret med en garantiforpligtelse på en operativ rådigheds-
grad på 80 %. Forsvaret har endvidere oplyst, at forsvaret ved indgåelsen af kontrakten i
2001 kunne konstatere, at forsvaret ikke ville være i stand til at opfylde de krav, som leve-
randøren ville have stillet for at garantere en fast operativ rådighed. Kravene ville bl.a. om-
fatte krav til registrering af data og dokumentation af fx forsvarets rådighed over mandskab
til vedligeholdelse mv., da en del af vedligeholdelsen som udgangspunkt skulle udføres af
forsvarets egen vedligeholdelsesorganisation.
53. Forsvaret har oplyst, at underskrivelsen af kontrakten var materielkommandoens an-
svar, og at eventuelle begrænsninger i kontrakten ikke blev rapporteret til Forsvarskom-
mandoen.
54. Undersøgelsen har vist, at AgustaWestland og EH-101 brugernationerne ikke har væ-
ret enige om, hvordan operativ rådighed har skullet defineres. Forsvaret har oplyst, at for-
svaret i samarbejde med en række øvrige landes forsvarsmyndigheder i februar 2008 er
blevet enige med AgustaWestland om, at operativ rådighed defineres som det antal fly, der
er operativt anvendelige i forhold til den samlede flåde af EH-101 helikoptere hos den en-
kelte nation. En fast definition af operativ rådighed er bl.a. relevant med henblik på at fast-
lægge, om vedligeholdelseskonceptet for EH-101 virker.
55. Jeg kan konstatere, at kontrakten med leverandøren ikke indeholder en garanti fra le-
verandøren om at levere 80 % operativ rådighed eller et bestemt antal flyvetimer pr. år pr.
helikopter.
Om forsvaret har modtaget og fravalgt et tilbud om at garantere 80 % flyvetid
56. Undersøgelsen har vist, at det britiske forsvar har indgået en særlig vedligeholdelses-
aftale med AgustaWestland, som har medvirket til at opnå en operativ rådighedsgrad for
de britiske helikoptere, der er højere end den danske på ca. 30 %, men som stadig ikke er
tæt på 80 % om året. Aftalen betyder, at AgustaWestland varetager en større del af vedli-
geholdelsen og garanterer, at der er reservedele til vedligeholdelsen på deres fabrik. Afta-
len løber i 25 år med genforhandling hvert 5. år.
Forsvaret har oplyst, at den britiske aftale med AgustaWestland i høj grad er baseret på, at
betalingen af leverandøren er knyttet til, om EH-101 helikopterflåden faktisk er til rådighed.
Forsvarsministeriet orienterede i februar 2008 den udvidede forligskreds om rådighedsgra-
derne for 2 af de britiske EH-101 helikoptertyper, der kan sammenlignes med de danske
EH-101 helikoptere i henholdsvis rednings- og troppetransportudgaven. Forsvarsministeri-
et har på baggrund af oplysninger fra det britiske forsvarsministerium beregnet, at de briti-
ske helikoptere er til rådighed under 40 % af tiden.
57. Forsvaret har oplyst, at AgustaWestland har tilbudt det danske forsvar samme vilkår
som det britiske forsvar, hvis forsvaret tilslutter sig en lignende aftale. Heri ligger dog ikke
et tilbud fra leverandøren om at garantere 80 % operativ rådighed.
Forsvaret har vurderet, at AgustaWestlands tilbud strider mod EU’s konkurrenceregler, at
forsvaret ikke har mulighed for at indgå handels- og købsaftaler af en varighed på 25 år,
samt at forsvaret skal sende opgaven i EU-udbud. Endvidere er det forsvarets vurdering,
at EU’s konkurrenceregler kun accepterer rammeaftaler af en 4-årig varighed. I tilfælde af
indgåelse af en aftale af kortere varighed end 25 år, er det forsvarets vurdering, at Agusta-
Westland vil kræve en højere pris for at indgå en aftale.
Jeg har i forbindelse med dette notat ikke nærmere kunnet vurdere forsvarets argumenter
for at undlade at indgå i forhandlinger med AgustaWestland om en aftale svarende til den
britiske.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 5: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
923092_0011.png
10
58. Forsvaret har oplyst, at forsvaret i øvrigt mener at kunne opnå en operativ rådighed på
samme niveau som briterne gennem andre tiltag end indgåelse af en aftale svarende til den
britiske aftale.
59. Jeg kan konstatere, at forsvaret ikke har fået et tilbud fra leverandøren om at garantere
80 % operativ rådighed.
c.
Kontraktens vedligeholdelseskoncept
60. Leverandøren opstillede i 2001 et vedligeholdelseskoncept for EH-101 helikopteren
som udgangspunkt for kontrakten. En del af vedligeholdelseskonceptet beskriver indhol-
det, mængden og omfanget af de eftersyn, som EH-101 helikopteren skal gennemgå. Det
fremgår af kontrakten, at formålet med vedligeholdelseskonceptet er at sikre den højst mu-
lige operative rådighed ved de lavest mulige levetidsomkostninger.
Forsvaret har godkendt det vedligeholdelseskoncept, der var indeholdt i kontrakten, og har
dimensioneret vedligeholdelsesstrukturen herudfra. Konceptet blev ikke testet i forbindelse
med kontraktindgåelsen. Efterfølgende har leverandøren ændret vedligeholdelseskoncep-
tet 13 gange. Forsvaret har oplyst, at ingen af de efterfølgende ændringer i vedligeholdel-
seskonceptet er godkendt af forsvaret.
Ændringerne har bl.a. betydet, at vedligeholdelsesintervallerne er flyttet i forhold til det, der
var beskrevet i kontrakten. Forsvaret har oplyst, at vedligeholdelsesomfanget i leverandø-
rens seneste vedligeholdelseskoncept nu er øget med 148 % for planlagt vedligeholdelse
og 215 % for uplanlagt vedligeholdelse i forhold til kontraktgrundlaget.
61. Undersøgelsen har vist, at leverandøren i forbindelse med indgåelsen af kontrakten
beregnede vedligeholdelseskonceptet på baggrund af erfaringer fra driften af de britiske
EH-101 helikoptere. Forsvaret har oplyst, at den nationale tilpasning, der er sket af den dan-
ske version af EH-101 i forhold til den britiske, kan have haft en effekt på vedligeholdelses-
omfanget. Imidlertid er den forværrede vedligeholdelsessituation kendetegnende for alle
EH-101 brugernationer, og den kan derfor ikke udelukkende tilskrives den danske version
af EH-101.
d.
Kontraktens omtale af logistiske garantier
62. Kontrakten med AgustaWestland indeholder en række garantier, der relaterer sig til
forskellige logistiske forhold.
Garantier for planlagt vedligeholdelse
63. Kontrakten indeholder 3 garantier, der relaterer sig til omfanget af den planlagte vedli-
geholdelse af EH-101 helikopterne. Leverandøren garanterer:
at der højst går et gennemsnitligt antal flyvetimer, inden en reservedel skal til eftersyn
at reservedelene til EH-101 har en gennemsnitlig levetid, før de skal udskiftes
at de periodiske eftersyn, som forsvaret skal foretage af EH-101, kan foretages inden
for nogle bestemte frister.
Forsvaret har oplyst, at forsvaret har konstateret overskridelser af alle 3 garantier.
64. For det første har forsvaret konstateret overskridelser af garantien vedrørende det gen-
nemsnitlige antal flyvetimer, inden en reservedel skal til eftersyn. Overskridelser af garanti-
en betyder, at vedligeholdelsesomfanget i relation til de omfattede reservedele er større end
forventet.
65. For det andet har forsvaret konstateret overskridelser af garantien vedrørende reser-
vedelenes gennemsnitlige levetid. Overskridelser af garantien betyder, at reservedelsbe-
hovet er større end forventet, da reservedele ikke holder så længe som forudsat i forbin-
delse med indkøb af reservedele.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 5: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
923092_0012.png
11
Både den første og den anden garanti vedrører reservedele. Ifølge kontrakten skulle garan-
tierne i relation til reservedelene analyseres senest 6 måneder efter levering af den sidste
EH-101, dvs. i august 2007, med henblik på at opgøre det faktiske vedligeholdelsesomfang
og det faktiske merbehov for reservedele.
Forsvaret har oplyst, at leverandøren i september 2007 sendte en ny oversigt over reser-
vedele med angivelse af, hvor ofte de skal til eftersyn og deres levetid. Forsvarets Materiel-
tjeneste er i gang med at analysere betydningen af denne oversigt, herunder konsekven-
serne for vedligeholdelsesomfanget og reservedelsbehovet samt i sidste ende effekterne
på den operative rådighed med henblik på eventuelt at gøre et krav gældende over for le-
verandøren i relation til garantierne.
66. For det tredje har forsvaret konstateret, at byrden af periodiske eftersyn er øget i for-
hold til den oprindelige kontrakt. Det betyder, at de periodiske eftersyn, som forsvaret skal
foretage af EH-101, ikke kan foretages inden for et gennemsnitligt antal arbejdstimer som
garanteret i kontrakten.
Forudsætningen for at vurdere, hvorvidt garantien for periodiske eftersyn er overholdt, er
gennemførelsen af en test af vedligeholdelsesomfanget. Forsvaret har oplyst, at denne
test er udskudt af forskellige årsager. De væsentligste er, at leverandøren arbejder på at
reducere vedligeholdelsesomfanget, herunder at sikre færre eftersynspunkter og øgede in-
tervaller mellem eftersyn, og at testen for at afspejle normal drift skal gennemføres, når ind-
fasningsperioden er overstået. Forsvaret har oplyst, at testen af vedligeholdelsesomfanget
i relation til de periodiske inspektioner p.t. beror på, at leverandøren godkender den fore-
slåede testmodel.
Garantireparationer
67. Kontrakten indeholder en beskrivelse af garantireparationer, hvor leverandøren i garan-
tiperioden skal sikre reparation af relevante komponenter inden for fastsatte frister, der er
nærmere angivet.
Forsvaret har oplyst, at det er konstateret, at reservedele, der sendes til garantireparation
ved leverandøren, ikke repareres inden for de frister, der er fastsat i kontrakten. Det er kon-
stateret, at den faktiske gennemsnitlige reparationstid er højere end garanteret for adskilli-
ge komponenter. Forsvaret er i gang med at dokumentere dette forhold over for leverandø-
ren og har taget forbehold for erstatning.
Reservedele
68. Kontrakten indeholder et detaljeret bilag, der oplister hver enkelt reservedel med pris
og antal. Forsvaret har oplyst, at reservedele er indkøbt efter anbefaling fra leverandøren.
Forsvaret har endvidere oplyst, at den reservedelspakke, der blev indkøbt i forbindelse med
anskaffelsen, i samarbejde med leverandøren blev beregnet til 2 års forbrug pr. helikopter
efter leveringen. Kontrakten indeholder dog ikke en garanti for, at de oplistede reservedele
er tilstrækkelige til 2 års forbrug.
C.
Samlet vurdering af forsvarets kontrakt med leverandøren og opfølgningen herpå
69. Jeg kan konstatere, at kontraktmodellen for EH-101 udspringer af C-130J kontrakten,
men at forsvaret under kontraktforhandlingerne ikke kunne få tilslutning fra AgustaWest-
land til de samme formuleringer som i C-130J kontrakten. Jeg kan samtidig konstatere, at
Flyvematerielkommandoen på baggrund af erfaringer fra forløbet omring C-130J, der var
gennemført 12 måneder tidligere, valgte at undlade at rådføre sig med Kammeradvokaten i
forbindelse med indgåelse af EH-101 kontrakten.
Da det viste sig vanskeligt at få tilslutning fra leverandøren til de samme formuleringer i kon-
trakten om EH-101 som i kontrakten om C-130J, finder jeg, at det ville have været hensigts-
mæssigt, hvis forsvaret havde sikret ekstern juridisk bistand i forbindelse med indgåelse af
kontrakten med leverandøren.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 5: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
923092_0013.png
12
Forsvarets Materieltjeneste er senere blevet pålagt i større omfang at anvende Kammerad-
vokaten til juridisk rådgivning i forbindelse med materielanskaffelser. Samtidig har forsvaret
oplyst, at kontraktfunktionen er ændret siden 2001. Bl.a. er der sket en professionalisering
af kontraktfunktionen ligesom et større antal chef- og specialkonsulenter med juridisk eks-
pertise kan tilknyttes komplekse projekter.
På baggrund af forsvarets oplysninger om, at det viste sig vanskeligt at få gennemført krav
over for leverandøren, fordi typevalget var blevet offentliggjort før forhandlingerne om kon-
trakten, finder jeg, at Forsvarsministeriet bør overveje, hvordan forløbet omkring indgåelse
af en kontrakt ved større materielanskaffelser fremover kan tilrettelægges med henblik på
at sikre forsvarets forhandlingsposition bedst muligt.
70. Jeg kan konstatere, at forsvaret løbende har fulgt op på kontrakten med leverandøren,
bl.a. ved forhandling af en række kontrakttillæg.
71. Jeg kan samtidig konstatere, at leverandøren har ændret vedligeholdelseskonceptet
for EH-101 helikopterne i forhold til det koncept, som forsvaret oprindeligt godkendte i for-
bindelse med kontraktindgåelse.
72. Undersøgelsen har vist, at leverandøren ikke er forpligtet til at sikre en operativ rådig-
hed på 80 % eller til at sikre et gennemsnit på 400 flyvetimer pr. helikopter pr. år, samt at
det ikke ved kontraktindgåelsen blev rapporteret til Forsvarskommandoen, at kontrakten
om køb af EH-101 ikke indeholdt en garanti for 80 % operativ rådighed. Dette til trods for,
at en operativ rådighed på 80 % og et gennemsnitligt antal flyvetimer på 400 pr. år var for-
udsætningen for det planlagte opgavekompleks.
Jeg kan ikke vurdere, hvorvidt det ville have været muligt at opnå en garanti på 80 % rådig-
hed. Forsvaret har imidlertid oplyst, at en eventuel garanti bl.a. ville have betydet, at forsva-
ret skulle betale en højere pris, og at leverandøren skulle varetage en større del af vedlige-
holdelsesopgaven, end tilfældet er i dag.
Forsvaret har oplyst, at forsvaret i forbindelse med større materielanskaffelser fremover vil
have øget fokus på at vurdere mulighederne for at opnå systemgarantier, hvor det er rele-
vant.
73. Jeg kan konstatere, at kontrakten indeholder en række garantier i relation til de logisti-
ske forhold, herunder omfanget af den planlagte vedligeholdelse. Forsvaret er i gang med
en proces med henblik på eventuelt at gøre krav gældende over for leverandøren i relation
til disse garantier, hvor der er konstateret overskridelser. Kammeradvokaten er involveret i
denne proces. En del af denne proces omfatter etableringen af et datagrundlag og gennem-
førelse af test til dokumentation af problemernes omfang og karakter.
Jeg kan endelig konstatere, at kontrakten ikke indeholder en garanti for, at initialanskaffel-
sen af reservedele dækker 2 års forbrug.
VI. Forsvarets tiltag til teknisk og uddannelsesmæssigt at sikre gennemførelsen af
projektet samt forsvarets projektstyring
A.
a.
Tekniske tiltag
Den samlede helikoptervedligeholdelse
74. Vedligeholdelsen og driften af EH-101 helikopterstrukturen skal ses i sammenhæng
med den samlede helikoptervedligeholdelse i forsvaret.
Det fremgik af Akt 17 10/10 2001 om anskaffelsen af EH-101, at vedligeholdelseskoncep-
tet for transportfly, inspektionsfly og helikoptere ville blive vurderet med henblik på en mu-
lig optimering af vedligeholdelsen. Det blev som en del af forsvarsforliget 2005-2009 be-
sluttet, at hovedvedligeholdelsen af transportfly, inspektionsfly og helikoptere skulle udlici-
teres, herunder at hovedværkstedet på Flyvestation Værløse skulle nedlægges.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 5: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
923092_0014.png
13
75. Flyvematerielkommandoen gennemførte i perioden primo 2005 - ultimo 2006 en ud-
budsrunde med henblik på at udlicitere opgaven med vedligeholdelse af samtlige forsva-
rets helikopteres større materieldele.
Forsvaret modtog 2 eksterne tilbud samt et internt kontroltilbud. Forsvaret vurderede efter-
følgende, at begge eksterne tilbud skulle afvises, idet tilbuddene ikke svarede på udbuddet.
Kammeradvokaten deltog i vurderingen af tilbuddene. Tilbuddene oversteg endvidere det
beløb, der var afsat til udlicitering af helikoptervedligeholdelsen i forsvarsforliget. Forsvars-
kommandoen traf derfor ultimo 2006 beslutning om at vurdere og analysere problemerne
med vedligeholdelsen af samtlige forsvarets helikoptertyper, bl.a. med henblik på at fast-
lægge, hvordan den fremtidige vedligeholdelse skulle varetages.
76. Forsvaret har oplyst, at forsvaret efterfølgende har tilrettelagt helikoptervedligeholdel-
sen med et omfattende udbud af delopgaver, der samlet overstiger 85 % af samtlige heli-
koptervedligeholdelsesopgaver.
b.
Forsvarets vedligeholdelseskontrakt med leverandøren
77. Forsvaret indgik i oktober 2004 en separat vedligeholdelseskontrakt med AgustaWest-
land, omtalt som ”Repair and Overhaul Support Scheme for Denmark” (ROSS-D). Det cen-
trale i ROSS-D vedligeholdelseskontrakten er, at AgustaWestland inden for fastsatte frister
garanterer at gennemføre reparation og vedligeholdelse af komponenter. AgustaWestlands
ydelser er i et vist omfang performance-baserede og måles ud fra en garanteret repara-
tionstid. AgustaWestland leverer ydelserne under ROSS-D aftalen på forsvarets område i
Karup.
ROSS-D aftalen omfatter en større mængde reservedele end den oprindelige kontrakt.
78. Forsvaret har oplyst, at det er konstateret, at de fastsatte frister for garantireparationer
i ROSS-D vedligeholdelsesaftalen overskrides. Forsvaret er i gang med at dokumentere
dette forhold over for leverandøren og har taget forbehold for erstatning.
c.
Omfanget af vedligeholdelsesbyrden for EH-101 helikopterne
79. Undersøgelsen har vist, at strukturen for drift af EH-101 i udgangspunktet blev etable-
ret i forhold til erfaringer og tilgængeligt materiale samt anbefalinger fra leverandøren. Ud-
gangspunktet var bl.a. leverandørens vedligeholdelseskoncept, der er omtalt i kap. V.B.c.
Det var forventet, at vedligeholdelsesomfanget for EH-101 helikopterne ville være ca. 20 %
af levetiden, og at helikopterne ville være til rådighed for de operative brugere de resteren-
de 80 % af levetiden.
80. Undersøgelsen har vist, at den samlede vedligeholdelsesbyrde er vokset med over
200 % i forhold til udgangspunktet i kontrakten. Dette tal dækker dels over, at intervallerne
mellem eftersyn og udskiftning af reservedele er formindsket (med op til 25 %), og dels over,
at omfanget og dybden af eftersynene er steget. Hver helikopter skal fx gennemgå 3-4 ef-
tersyn om måneden ved operativ indsættelse, mens det til sammenligning blev lovet ved
kontraktindgåelsen, at hver helikopter skulle gennemgå 1 eftersyn ved operativ indsættel-
se. Samtidig tager det gennemsnitligt dobbelt så lang tid som forventet at gennemføre ved-
ligeholdelsesarbejderne.
81. Ud over de planlagte eftersyn, der udgør en fast mængde vedligeholdelsesarbejder, er
der en variabel mængde vedligeholdelsesarbejder, som afhænger af fejlhyppigheden.
Forsvaret har oplyst, at der er konstateret en meget høj gennemsnitlig fejlhyppighed for
EH-101. Fejlhyppigheden måles i flyvetimer som den gennemsnitstid, EH-101 flyver, mel-
lem der opstår fejl på helikopteren. Figur 1 viser en sammenligning af gennemsnitlig flyve-
tid pr. fejl på 3 af forsvarets helikoptertyper pr. 2007.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 5: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
923092_0015.png
14
Figur 1. Antal flyvetimer pr. fejl for 3 af forsvarets helikoptere i 2007
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
EH-101
Lynx
S-61
4,8
6,65
1,45
Note: Data for Lynx og S-61 er registreret i perioden 1994-2000. Data for EH-101 er registreret i 2007.
Kilde: Helicopter Wing Karup.
Det fremgår af figur 1, at gennemsnitsflyvetiden mellem fejl på EH-101 helikopterne i 2007
var 1,45 timer. S-61 helikopteren fløj derimod gennemsnitlig 6,65 timer, før en fejl opstod,
eller næsten 5 gange så lang tid som EH 101.
En kort gennemsnitstid mellem fejl har flere konsekvenser. For det første betyder en kort
gennemsnitstid mellem fejl mere vedligeholdelse og hyppigere fejludbedring. For det andet
medfører en kort gennemsnitstid mellem fejl et større behov for reservedele end aftalt med
leverandøren. Endelig betyder en kort gennemsnitstid mellem fejl en lavere operativ rådig-
hed for helikopterne. Forsvaret har oplyst, at kontrakten ikke indeholder en eksplicit garanti
for, at gennemsnitstiden mellem fejl skal være på et bestemt niveau for de danske EH-101
helikoptere.
82. Forsvarskommandoen har oplyst, at forsvarets vedligeholdelsesorganisation er under-
dimensioneret, selv om forsvaret har fulgt leverandørens anbefalinger og kontraktens op-
rindelige vedligeholdelseskoncept. Baggrunden er bl.a., at vedligeholdelsesbyrden og fejl-
hyppigheden er forøget væsentligt i forhold til udgangspunktet i kontrakten.
83. Jeg kan konstatere, at omfanget af vedligeholdelsesbyrden og fejlhyppigheden for EH-
101 helikopterne er væsentligt forøget i forhold til det forventede, og at dette har stor effekt
på det samlede vedligeholdelsesomfang og dermed på EH-101 helikopternes samlede ope-
rative rådighed.
84. Forsvaret har oplyst, at forsvaret har igangsat et arbejde med at registrere tidsforbru-
get på gennemførelsen af samtlige vedligeholdelses- og eftersynsopgaver i forbindelse
med EH-101 helikopterne. Forsvaret vil på baggrund af det registrerede tidsforbrug doku-
mentere, om leverandørens dimensionering af vedligeholdelseskonceptet var korrekt.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 5: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
923092_0016.png
15
d.
Anskaffelsen og brugen af reservedele til EH-101
85. Undersøgelsen har vist, at anskaffelsen og indkøb af reservedele til EH-101 helikop-
terne ved indgåelsen af kontrakten blev dimensioneret efter leverandørens anbefalinger
samt forsvarets egne erfaringer med S-61 redningshelikopterne.
86. Undersøgelsen har imidlertid vist, at forsvaret har manglet reservedele til den del af
vedligeholdelsen, som flyvevåbnet har ansvaret for. Der er flere årsager hertil:
For det første har undersøgelsen vist, at initialanskaffelsen af reservedele ikke har været
optimal, og at den ikke dækker de forventede 2 års forbrug. Det skyldes dels, at forbruget
af reservedele har været anderledes end forventet af både leverandøren og forsvaret, dels
at vedligeholdelsesomfanget generelt har været større end forudset.
For det andet har undersøgelsen vist, at der ikke har været etableret en tilstrækkelig orga-
nisering af anskaffelsesprocessen af nye reservedele mellem Flyvertaktisk Kommandos
helikopterværksteder og Forsvarets Materieltjeneste. Det har betydet, at genbestilling samt
nyindkøb af nødvendige reservedele ikke er sket rettidigt. Samtidig er leveringstiden for re-
servedele generelt lang og over den gennemsnitlige leveringstid, som leverandøren har an-
slået.
For det tredje har undersøgelsen vist, at reservedele, der sendes til garantireparation ved le-
verandøren, ikke overholder kontraktens reparationstider. Dette forhold er omtalt i kap. V.B.d.
87. Flyvertaktisk Kommando har på et møde med Rigsrevisionen i marts 2008 oplyst, at
manglen på reservedele har stor effekt på antal fly til rådighed, idet forsvaret kun har kom-
ponenter til, hvad der svarer til 6 ud af 8 helikoptere.
Undersøgelsen har vist, at forsvaret i kritiske situationer i 420 tilfælde i løbet af 2007 har
flyttet reservedele fra operative EH-101 helikoptere eller helikoptere på værksted til forsva-
rets øvrige operative EH-101 helikoptere, så disse har kunnet holdes operative. Materiel-
flytningen er sket på grund af mangel på reservedele.
88. Forsvaret har oplyst, at forsvaret har nedsat flere arbejdsgrupper, der har analyseret
problemerne med manglende reservedele, og at forsvaret er i dialog med leverandøren om
at sikre forsvaret tilstrækkelige reservedele. Endvidere har forsvaret afsat flere resurser og
gennemgået styringen og håndteringen af opgaven. Det er forsvarets vurdering, at anskaf-
felsen af tilstrækkelige reservedele i perioden 2008-2014 vil medføre en meromkostning på
0,8-1 mia. kr. Forudsætningen for denne vurdering er, at 14 helikoptere varetager det sam-
lede opgavekompleks, herunder både eftersøgnings- og redningsberedskabet samt troppe-
transport, over en forventet levetid på 30-35 år.
89. Jeg kan konstatere, at initialanskaffelsen af reservedele har vist sig ikke at være opti-
mal, og at den ikke dækker 2 års forbrug.
B.
a.
Uddannelsesmæssige tiltag
Uddannelse og omskoling af personel
90. Varetagelsen af det planlagte opgavekompleks kræver ca. 19 eftersøgnings- og red-
ningsbesætninger og ca. 10 troppetransportbesætninger.
91. Undersøgelsen har vist, at uddannelsen og omskolingen af forsvarets personel, piloter
og teknikere til EH-101 helikopterne og udførelsen af rednings- og troppetransportopgaver-
ne har været gennemført med betydelige forsinkelser.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 5: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
923092_0017.png
16
Forsvaret råder på nuværende tidspunkt over i alt 17 besætninger, som er fordelt med 4
besætninger til EH-101 helikopterne og 13 besætninger til S-61 helikopterne. Forsvaret ud-
dannede ved anskaffelsen i alt 8 piloter og teknikere til varetagelse af eftersøgnings- og
redningsopgaven med EH-101, som efterfølgende har forestået den løbende uddannelse
og omskoling af den resterende gruppe af medarbejdere til EH-101. Dette har aktuelt med-
ført, at i alt 18 piloter og teknikere er uddannet, og at i alt 4 piloter og teknikere er under om-
skoling til EH-101.
92. Troppetransportopgaven forventes ikke løftet før 2012. Imidlertid foregår uddannelsen
af besætninger til troppetransportopgaven p.t. i det britiske forsvar i forbindelse med udsen-
delse af personale til de 6 helikoptere, der er overdraget til Storbritannien. Forsvaret vil først
fra ultimo 2009 have en kapacitet til i Danmark at uddanne og omskole den øvrige gruppe
af medarbejdere til løsning af troppetransportopgaven.
93. Undersøgelsen har vist, at forsvaret på nuværende tidspunkt ikke råder over et tilstræk-
keligt antal flymekanikere og teknikere til fuldt ud at kunne varetage de nødvendige vedlige-
holdelsesopgaver. Vedligeholdelsesstrukturen for EH-101 helikopterne er normeret til 45
stillinger, hvoraf der er 8 ubesatte stillinger. Endvidere har forsvaret i betragtelig grad haft
mangel på ingeniører samt indkøbere.
Forsvaret har oplyst, at forsvaret har igangsat flere initiativer for at imødegå manglen på
teknisk personel. Forsvaret har bl.a. foretaget personalerokeringer samt tilrettelagt en mål-
rettet hvervning af nye mekanikere og teknikere.
C.
Projektstyring
94. Forsvaret opnåede først i perioden efter modtagelsen af de første helikoptere i decem-
ber 2005 egne erfaringer med den operative drift og brug af EH-101.
95. Forsvaret har oplyst, at Forsvarskommandoen primo 2007 begyndte at modtage oplys-
ninger om problemer med implementeringen af EH-101. EH-101 har været under et øget
projekttilsyn af Forsvarskommandoen siden marts 2007, bl.a. i ”Styregruppe Helikopterved-
ligeholdelse”, der består af forsvarets relevante myndigheder og forsvarsstaben. Styregrup-
pen, hvor Forsvarsministeriet ikke er repræsenteret, blev oprindeligt etableret primo 2007
for at adressere forsvarets samlede helikoptervedligeholdelse.
Forsvaret har oplyst, at styregruppen fra marts 2007 fokuserede på EH-101, idet der fra
det tidspunkt var et empirisk grundlag for at konkludere, at der var behov for korrektioner
på EH-101 området. Det empiriske grundlag bestod især af data indsamlet af de operative
brugere, der i starten af 2007 begyndte at opsamle data og lave målinger af vedligeholdel-
sesomfanget for EH-101. Referater fra møderne i styregruppen viser, at der løbende i 2007
er blevet gjort opmærksom på problemer med stigende vedligeholdelsesomfang for EH-101,
manglende flyvetimeproduktion for EH-101, spørgsmål i relation til vedligeholdelsesstruk-
turen, manglende reservedele, kontakten med leverandøren omkring vedligeholdelsesbyr-
den mv.
Undersøgelsen har vist, at Forsvarskommandoen på et møde i styregruppen i marts 2007
anmodede Forsvarets Materieltjeneste om at genvurdere vedligeholdelsesstrukturen for
EH-101. Forsvarskommandoen anmodede i juli 2007 Flyvertaktisk Kommando og Forsva-
rets Materieltjeneste om uddybende redegørelser for tekniske, juridiske og operative pro-
blemstillinger i relation til EH-101. Baggrunden herfor var, at Forsvarskommandoen i juli
2007 vurderede implementeringstakten og investeringsomfanget for EH-101 anderledes
end Forsvarets Materieltjeneste.
Kammeradvokaten har været inddraget i udredningen af forsvarets retsstilling over for le-
verandøren siden maj 2007.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 5: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
923092_0018.png
17
I august 2007 vurderede Forsvarets Materieltjeneste fortsat ikke, at vedligeholdelsesbyr-
dens omfang var alarmerende. Forsvarsministeriet har oplyst, at baggrunden herfor var, at
også andre forhold end den øgede vedligeholdelsesbyrde, fx fejlraten og reservedelssitua-
tionen, havde betydning for den reducerede operative rådighed.
96. Forsvaret har oplyst, at der indtil medio 2007 ikke skete en tilstrækkelig koordination
mellem på den ene side overvejelserne om vedligeholdelsesstrukturen, der foregik i For-
svarets Materieltjeneste, og de praktiske erfaringer med vedligeholdelsen hos de operative
brugere i Helicopter Wing Karup.
Forsvarets Materieltjeneste var af den opfattelse, at leverandøren skulle præsentere et en-
deligt vedligeholdelseskoncept, før det ville være muligt at vurdere, om brugernes erfaringer
med et stigende vedligeholdelsesomfang var udtryk for indkøringsvanskeligheder, eller for
at leverandørens vedligeholdelseskoncept ikke fungerede.
97. I løbet af anden halvdel af 2007 tog forsvaret initiativ til at få udarbejdet analyser af
EH-101 situationen af eksterne konsulenter.
I november 2007 præsenterede en ekstern konsulentvirksomhed et review af den danske
EH-101 flåde med fokus på driftsomkostninger og operativ rådighed. Konsulentvirksomhe-
den konkluderede på baggrund af sammenligninger med den britiske EH-101 flåde, at en
faktisk operativ rådighed på ca. 30 % ikke er tilstrækkelig. Et realistisk mål er at øge rådig-
heden til samme niveau som den britiske på ca. 50 %. Det er ikke sandsynligt, at rådighe-
den kan øges til det forudsatte niveau på 80 %.
I december 2007 præsenterede en anden ekstern konsulentvirksomhed resultaterne af en
analyse af vedligeholdelsesstrukturens effektivitet ved Helicopter Wing Karup. Analysen
dækkede den samlede helikoptervedligeholdelse. Konsulentvirksomheden vurderede sam-
let set, at det nuværende bemandingsniveau i vedligeholdelsesstrukturen for EH-101 ideelt
set kan opnå en operativ rådighed på 54 %, hvis reservedelsproblemerne løses.
98. Undersøgelsen har vist, at forsvaret ikke har et rapporteringssystem, der angiver, når
implementeringen af et anskaffelsesprojekt får problemer, fx i form af et stigende vedlige-
holdelsesomfang eller stigende driftsudgifter.
Forsvaret etablerede medio 2007 et rapporteringssystem for forsvarets materielanskaffel-
ser, et såkaldt trafiklyssystem, hvor grøn viser, at et projekt forløber som planlagt, gul indi-
kerer, at der skal iværksættes forebyggende handlinger, og rød indikerer, at en risiko er
blevet til et problem. Dette system afspejler ikke effekten og driften af anskaffelserne. Un-
dersøgelsen har vist, at der samtidig mangler klare principper for anvendelse af trafiklyse-
ne, dvs. klare beskrivelser af, hvilke oplysninger der skal forårsage, at en anskaffelse vur-
deres som fx rød i stedet for gul. Undersøgelsen har vist, at EH-101 anskaffelsen i marts
2008 stadig var i gul, til trods for at der er konstateret klare mangler i bl.a. den operative
rådighed, og at EH-101 anskaffelsen efter almindelige kriterier må anses for at være i rød.
Forsvaret har anført, at et rapporteringssystem, der afspejler driften af en anskaffelse, for-
udsætter en generel genberegning af levetidsomkostningerne for forsvarets materielanskaf-
felser. Det vil være muligt at opstille et mere relevant trafiklyssystem på materielanskaffel-
ser, der også afspejler driften, med udgangspunkt i en genberegning, der inkluderer bereg-
ninger af levetidsomkostningerne for alle materielkapaciteter.
D.
Samlet vurdering af forsvarets tiltag til at sikre projektet
99. Jeg kan konstatere, at omfanget af vedligeholdelsesbyrden og fejlhyppigheden for
EH-101 helikopterne er væsentligt forøget i forhold til det forventede, og at dette har stor
effekt på det samlede vedligeholdelsesomfang og reservedelsbehov.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 5: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
923092_0019.png
18
Jeg kan konstatere, at forsvarets vedligeholdelsesorganisation ikke er tilstrækkelig i forhold
til vedligeholdelsesbyrden for EH-101, selv om forsvarets vedligeholdelsesorganisation er
dimensioneret efter leverandørens anbefalinger og i overensstemmelse med udgangspunk-
tet i kontrakten. Jeg kan endvidere konstatere, at initialanskaffelsen af reservedele har vist
sig ikke at være optimal, og at den ikke dækker 2 års forbrug.
100. Jeg kan konstatere, at forsvaret primo 2007 havde indikationer af, at der var proble-
mer med implementeringen af EH-101. Forsvarskommandoen satte umiddelbart herefter
EH-101 under et øget projekttilsyn i en projektorganisation. Det er min vurdering, at For-
svarskommandoen siden juli 2007 har arbejdet intensivt med at afklare omfanget og kon-
sekvenserne af problemerne med EH-101 projektet, bl.a. via involvering af ekstern eksper-
tise.
Jeg kan i forlængelse heraf konstatere, at der fra midten af 2007 skete en koordinering af
overvejelserne om vedligeholdelsesstrukturen i Forsvarets Materieltjeneste og de faktiske
erfaringer, der blev opsamlet hos de operative brugere.
Jeg kan endvidere konstatere, at forsvaret arbejder på at etablere et relevant datagrundlag,
som skal dokumentere omfanget af vedligeholdelsesbyrden samt effekterne heraf i relation
til den operative rådighed.
101. Jeg kan konstatere, at forsvaret har igangsat en række aktiviteter med henblik på at
sikre implementeringen af EH-101. Jeg har i dette notat ikke kunnet vurdere, om forsvarets
tiltag vil have de ønskede effekter. Forsvaret har oplyst, at det er tvivlsomt, om helikopterne
kan bringes op på mere end 50 % operativ rådighed, og at det formentlig vil indebære be-
tydelige investeringer.
VII. Forsvarets planlagte og realiserede anvendelse af EH-101 helikopterne
A.
Opgavekompleks
102. Den samlede EH-101 struktur skal løse både troppetransport samt varetage eftersøg-
nings- og redningsberedskab. Det opgavemæssige grundlag for de 14 EH-101 helikoptere
er at afløse 8 S-61 redningshelikoptere på 3 permanente positioner i Skrydstrup, Aalborg
og Roskilde og 1 position på Bornholm, som opretholdes under særlige vindforhold, samt
periodevist at kunne indsætte en troppetransportkapacitet på indtil 4 operative helikoptere i
internationale operationer.
103. Forsvaret har anskaffet 8 EH-101 helikoptere til eftersøgnings- og redningsopgaven
og 6 EH-101 helikoptere til troppetransport. Den sidste af de 14 EH-101 helikoptere blev
leveret til forsvaret primo 2007. Medio 2007 overdrog forsvaret 6 troppetransporthelikopte-
re til Storbritannien. I den forbindelse indgik forsvaret aftale med Storbritannien om leve-
ring af 6 nye troppetransporthelikoptere i perioden 2009-2010 som erstatning for de 6 heli-
koptere, der blev overdraget. Den nuværende EH-101 struktur er derfor på 8 helikoptere,
som anvendes til eftersøgnings- og redningsopgaver.
104. Forsvaret har oplyst, at EH-101 helikopterne ifølge det aktuelle planlægningsgrund-
lag skal løfte eftersøgnings- og redningsopgaven fra de 3 permanente positioner fra okto-
ber 2008 og indsættes i troppetransportrollen fra 2012. Oprindeligt skulle EH-101 struktu-
ren varetage eftersøgnings- og redningsopgaven fra 2007 og troppetransportopgaven fra
2009.
B.
Faktisk operativ rådighed og varetagelse af opgavekomplekset
105. Det samlede opgavekompleks for EH-101 helikopterne medfører et behov for en ka-
pacitet på 14 EH-101 helikoptere med en operativ rådighed på 80 %, der samlet set kan
levere ca. 6.400 flyvetimer om året.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 5: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
923092_0020.png
19
106. Forsvaret har i forbindelse med anskaffelsen planlagt, at EH-101 helikopterne på års-
basis i gennemsnit skal levere ca. 180 flyvetimer pr. helikopter til eftersøgnings- og red-
ningsopgaven og ca. 240 flyvetimer pr. helikopter til troppetransportopgaven, i alt ca. 420
flyvetimer pr. helikopter om året. Forsvaret har oplyst, at det gennemsnitlige antal flyveti-
mer pr. helikopter pr. 1. april 2008 ligger på ca. 270 timer pr. år.
107. Tabel 1 nedenfor viser de realiserede flyvetimer og den operative rådighed for EH-101
og S-61 i perioden 2006-2008.
Tabel 1. EH-101 og S-61 realiserede flyvetimer og rådighed i perioden 2006-2008
EH-101
2006:
Realiserede flyvetimer
Rådighed
2007:
Realiserede flyvetimer
Rådighed
Pr. 4. maj 2008:
Realiserede flyvetimer
Rådighed
1)
2)
1)
S-61
2)
876
42 %
2.255
68 %
1.394
30 %
1.848
66 %
556
25 % (uge 1-11)
45-50 % (uge 12-19)
545
75 %
Den samlede EH-101 flådestruktur varierede i perioden mellem 8 og 14 helikoptere.
Den samlede S-61 flådestruktur var på 8 helikoptere.
Note: Tallene er afrundet.
Kilde: Forsvarskommandoen og Flyvertaktisk Kommando. Den operative rådighed er ud-
regnet i Flyvertaktisk Kommando med udgangspunkt i antal operative klarmeldte
helikopterstel.
Det fremgår af tabel 1, at rådighedsgraden for EH-101 i perioden 2006 - maj 2008 har lig-
get betydeligt under forsvarets ønske om en rådighedsgrad på 80 %. Det fremgår endvide-
re af tabellen, at EH-101 helikopternes rådighedsgrad i hele perioden ligger markant under
den ældre og levetidsforlængede S-61 redningshelikopters rådighedsgrad.
I dag er EH-101 helikopterne således kun til rådighed for operative opgaver i ca. 30 % af
tiden. EH-101 helikopterne løfter kun ca.
af redningsberedskabet og løser rednings- og
eftersøgningsberedskabet fra 1-2 af de permanente positioner (Aalborg og Skrydstrup).
108. Ultimo januar 2008 fik samtlige EH-101 helikoptere flyveforbud, idet en drivaksel i en
helikopter gik i stykker under en træningsflyvning. Flyveforbuddet havde en varighed af 2
uger, hvor redningsberedskabet blev dækket af S-61 helikopterflåden alene.
Forsvaret har oplyst, at S-61 flåden stadig kan holdes operativ, selv om den var forudsat
udfaset fra 2004, fordi forsvaret i 1990’erne opkøbte en stor mængde brugte S-61 motorer
til brug som reservedele. Baggrunden var, at det var planlagt, at S-61 skulle sælges i ope-
rativ stand.
109. Det er forsvarets vurdering, at det ikke er muligt at opnå en tilstrækkelig stabil drift
med de til rådighed værende 8 EH-101 helikoptere i 2008, til at eftersøgnings- og rednings-
opgaven kan overtages fuldt ud af EH-101 helikopterflåden. S-61 helikopterne anvendes
for tiden operativt på 2 af de 3 permanente positioner og fungerer som en operativ backup-
kapacitet for EH-101 helikopterstrukturen. Forsvaret har primo 2008 besluttet at forlænge
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 5: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
923092_0021.png
20
den operative periode for S-61 helikopterstrukturen til 2010. Dette medfører en driftsmæs-
sig meromkostning på ca. 100 mio. kr. frem til 2010.
Forsvaret har derudover vurderet, at eftersøgnings- og redningsopgaven efter en normali-
sering af helikopterflåden vil lægge beslag på op mod 12 ud af de 14 EH-101 helikoptere.
En normalisering indebærer, at EH-101 helikopterne får en operativ rådighed på maksimalt
50 %. EH-101 strukturen kan med en operativ rådighed på omkring 50 % løfte redningsbe-
redskabet, men kun ved, at et større antal helikoptere end forudset varetager opgaven. Til
sammenligning løste S-61 redningsberedskabet med i alt 8 helikoptere.
Forsvaret har oplyst, at leverandøren har oplyst over for samtlige EH-101 brugernationer,
at det er leverandørens målsætning at hæve rådigheden med 20 procentpoint over 2 år i
forhold til det nuværende niveau.
Forsvaret kan i øvrigt ikke garantere, at EH-101 helikopterne vil kunne opnå en samlet ope-
rativ rådighed på 50 % efter en normalisering.
110. Forsvaret har indtil videre ikke kunnet udføre troppetransportopgaven. Årsagen er til
dels den manglende operative rådighed, men siden medio 2007 har overdragelsen af 6
EH-101 troppetransporthelikoptere til Storbritannien betydet, at varetagelsen af opgaven er
udsat, indtil Storbritannien leverer 6 nye helikoptere til Danmark i løbet af perioden 2009-
2010.
111. Forsvaret har vurderet, at en øget udnyttelse af EH-101 kræver omfattende investe-
ringer på mellem 0,8 og 1 mia. kr. i perioden 2008-2012 og en markant forøgelse af den
årlige driftsramme i forhold til forligsgrundlaget. Forsvaret forventer imidlertid ikke, at den
nuværende EH-101 helikopterstruktur vil kunne varetage både rednings- og troppetrans-
portopgaverne på nuværende tidspunkt og fremover, uanset om der investeres yderligere
i strukturen.
Forsvaret har oplyst, at forsvaret i øjeblikket vurderer forskellige løsningsmodeller med hen-
blik på at sikre varetagelse af eftersøgnings- og redningsberedskabet samt troppetransport-
opgaven.
112. Forsvaret har oplyst, at til trods for problemer med den operative rådighed for EH-101
helikopterne så er der i dag, hvor S-61 og EH-101 tilsammen varetager beredskabet, mere
overskudskapacitet i eftersøgnings- og redningsberedskabet end i 2006 og 2007, hvor S-61
alene varetog beredskabet. Årsagen til den øgede overskudskapacitet er, at beredskabet
varetages af 2 helikoptertyper med tilhørende struktur i stedet for én helikoptertype.
I perioden 2008-2010 planlægger forsvaret at fortsætte med at varetage beredskabet med
2 helikoptertyper. Fra 2010 planlægger forsvaret at varetage eftersøgnings- og rednings-
beredskabet udelukkende med EH-101. Forsvaret forventer på dette tidspunkt, at EH-101
vil være relativt velafprøvet, og at forsvaret har opnået tilstrækkelige drifts- og vedligehol-
delseserfaringer med EH-101. Samtidig forventer forsvaret, at risikoen for flyveforbud mv.
for EH-101 alt andet lige vil være faldende, da der er tale om nye helikoptere.
Forsvarsministeriet skal imidlertid i 2008 tage en strategisk beslutning om den fortsatte va-
retagelse af eftersøgnings- og redningsberedskabet, da en eventuel fortsættelse af S-61
ud over 2010 skal forberedes og iværksættes i 2008. Fx skal eventuelle omskolinger af
personale fra EH-101 til S-61 iværksættes i 2008 for at sikre et eventuelt beredskab med
S-61 ud over 2010.
Forsvarsministeriet har oplyst, at forsvaret er i færd med at tilvejebringe grundlaget for en
sådan beslutning.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 5: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
923092_0022.png
21
C.
Anskaffelses- og driftsomkostninger
113. Anskaffelsen af EH-101 blev tiltrådt ved Akt 17 10/10 2001. Bevillingen omfattede an-
skaffelsesomkostninger til 14 standardhelikoptere af typen EH-101 inkl. danske tilpasninger
af helikopterens grundfiguration, anskaffelse af initiallogistik, reservedele, jordudstyr, træ-
ning, dokumentation, konsulentydelser, tjenesterejser mv. for i alt 2.995 mio. kr. (prisniveau
2001).
Forsvaret har oplyst, at Forsvarets Materieltjeneste på nuværende tidspunkt forventer en
overskridelse på ca. 21 mio. kr. (prisniveau 2001) af den samlede bevilling til anskaffelsen.
114. Forsvarsministeriet oplyste ved Akt 17 10/10 2001, at de årlige driftsomkostninger på
materieldriftsområdet for 14 EH-101 helikoptere med en produktion af 400 flyvetimer pr. he-
likopter var vurderet til at udgøre ca. 62 mio. kr. (prisniveau 2001).
115. Undersøgelsen har vist, at Flyvematerielkommandoen medio 2001 før indstillingen om
anskaffelsen gennemførte beregninger af anskaffelses- og driftsomkostningerne for EH-101.
Beregningerne viste, at de årlige driftsomkostninger ville udgøre ca. 130 mio. kr. for 14
EH-101 helikoptere (prisniveau 2001). Beregningerne fremgår af et notat udarbejdet af
Flyvematerielkommandoen i august 2001 i forbindelse med evalueringen af kandidaterne.
116. Forsvaret har oplyst, at forsvaret i forbindelse med forsvarsforliget 2005-2009 foretog
en genberegning af udgifterne til driften af EH-101. Genberegningen viste, at den årlige ma-
terieldrift ville være ca. 134 mio. kr. (prisniveau 2004), hvilket er udgangspunktet for den nu-
værende vedligeholdelsesstruktur for EH-101.
117. De årlige driftsomkostninger pr. EH-101 helikopter er primo 2008 vurderet til at udgø-
re ca. 8,7 mio. kr., hvilket samlet set udgør årlige driftsomkostninger på ca. 122 mio. kr. for
14 EH-101 helikoptere (prisniveau 2007). Dette udgør en stigning på ca. 75 % i driftsom-
kostningerne i forhold til ministeriets oplysninger i aktstykket. Forsvaret har samtidig oplyst,
at driften af 8 EH-101 helikoptere på nuværende tidspunkt beløber sig til 134 mio. kr. sva-
rende til niveauet for den samlede vedligeholdelsesstruktur for 14 EH-101 helikoptere (pris-
niveau 2007).
118. Forsvaret har oplyst, at beregningen, der lå til grund for skønnet af de årlige drifts-
omkostninger for 14 EH-101 helikoptere i 2001, var funderet på driftsomkostningerne for 8
S-61 redningshelikoptere. På tidspunktet for anskaffelsen af EH-101 udgjorde de årlige
driftsomkostninger til S-61 ca. 35 mio. kr. (prisniveau 2001). Derudover indgik et øget be-
hov for ekstra personale i beregningerne af driftsomkostningerne for EH-101.
119. Forsvarsministeriet har oplyst, at de forventede driftsomkostninger for EH-101 heli-
kopteren pr. flyvetime vil ligge væsentligt over det beregnede niveau i forbindelse med til-
trædelsen af Akt 17 10/10 2001. Forsvaret har oplyst, at det var forventet, at det ville koste
25.000 kr. pr. flyvetime at holde EH-101 i luften, men at den pris bliver mindst 25-75 % hø-
jere. Forsvaret har oplyst, at dette bl.a. skyldes, at flyvetimeproduktionen i implementerings-
fasen har været noget lavere end planlagt.
Forsvaret har oplyst, at driftsomkostningerne for EH-101 pr. flyvetime set over de første 2
års drift forventes at være 45.000 kr. pr. time. Forudsætningen herfor er en planlagt flyve-
timeproduktion for EH-101 på 2.650 timer i 2008 samt en gennemsnitsbetragtning for om-
kostningerne over 2007 og 2008. Til sammenligning vil driftsomkostningerne pr. flyvetime
for S-61 i 2008 være ca. 23.000 kr. efter en tilsvarende beregning. Forsvaret har, som det
fremgår af tabel 1, realiseret ca. 550 flyvetimer med EH-101 helikopterne i den første tred-
jedel af året. Det er dermed usikkert, om forsvarets mål for den samlede flyvetimeproduk-
tion i 2008 bliver opfyldt.
Forsvaret har hertil oplyst, at flyvetimepriser ikke anvendes til intern styring af forsvarets ak-
tiviteter.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 5: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
923092_0023.png
22
Jeg kan konstatere, at driftsomkostningerne samt prisen pr. flyvetime for EH-101 helikop-
terne er væsentligt højere, end forsvaret har forudsat.
D.
Samlet vurdering af anvendelsen af EH-101 helikopterne
120. Jeg konstaterer, at forsvaret på baggrund af den lave realiserede rådighedsgrad ikke
har kunnet varetaget de planlagte opgaver med EH-101.
Kravet til helikopternes rådighed har været en afgørende forudsætning for dimensionerin-
gen af EH-101 strukturen både for så vidt angår antallet af helikoptere til at varetage opga-
vekomplekset og omfanget af vedligeholdelsesstrukturen. Konsekvenserne af, at denne
forudsætning har vist sig ikke at holde, er omfattende.
Forsvarets problemer med EH-101 helikopterne har indtil videre ikke påvirket løsningen af
redningsberedskabet. Det skyldes, at det har været muligt at holde S-61 operativ. Jeg kan
samtidig konstatere, at der er behov for, at forsvaret i løbet af 2008 tager en strategisk be-
slutning vedrørende den fremtidige varetagelse af eftersøgnings- og redningsopgaven.
Det er samlet min vurdering, at det er afgørende, at forsvaret når til en hurtig afklaring af de
mulige løsningsmodeller med henblik på at sikre fortsat varetagelse af de fremtidige opga-
ver, herunder især eftersøgnings- og redningsberedskabet.
Jeg kan ikke vurdere, om forsvarets løsningsforslag vil kunne forbedre anvendelsen af
EH-101 samt øge EH-101 helikopternes rådighedsgrad.
121. Jeg kan konstatere, at driftsomkostningerne for EH-101 helikopterne langt overstiger
det forventede niveau i Akt 17 10/10 2001.
VIII. Sammenfatning
122. Jeg finder samlet set, at forsvarets anskaffelse af EH-101 helikopterne i store træk har
fulgt de daværende procedurer for materielanskaffelser i forsvaret, og at forsvaret opstille-
de relevante kriterier for sammenligning af kandidater til anskaffelse af en standardhelikop-
ter.
123. Efter anskaffelsen af EH-101 har forsvaret på en række områder oplevet problemer.
Problemerne omfatter bl.a. et større vedligeholdelsesomfang, en øget fejlhyppighed og et
større reservedelsbehov end forudsat samt manglende operativ rådighed. Undersøgelsen
har endvidere vist, at driftsomkostningerne for EH-101 helikopterne langt overstiger det for-
ventede niveau i Akt 17 10/10 2001.
I dag er EH-101 helikopterne kun til rådighed for operative opgaver i ca. 30 % af tiden, selv
om det var forudsat, at de skulle være til rådighed 80 % af tiden. Det betyder, at forsvaret
ikke har kunnet varetage det planlagte opgavekompleks med EH-101, hverken i eftersøg-
nings- og redningsberedskabet eller troppetransportrollen. Indtil videre har forsvarets pro-
blemer med EH-101 helikopterne ikke påvirket løsningen af redningsberedskabet, da for-
svarets S-61 helikopter, der skulle have været udfaset, i dag løser hovedparten af bered-
skabet. Forsvaret forventer ikke, at den nuværende EH-101 helikopterstruktur vil kunne va-
retage både rednings- og troppetransportopgaverne på nuværende tidspunkt og fremover,
uanset om der investeres yderligere i strukturen.
124. Jeg kan konstatere, at kravet om, at helikopterne skulle være til rådighed 80 % af ti-
den, har været en afgørende forudsætning for dimensioneringen af EH-101 strukturen bå-
de for så vidt angår antallet af helikoptere til et varetage opgavekomplekset og omfanget af
vedligeholdelsesstrukturen. Konsekvenserne af, at denne forudsætning har vist sig ikke at
holde, er omfattende.
Jeg kan konstatere, at leverandøren ikke er forpligtet til at sikre en operativ rådighed på
80 % eller til at sikre et gennemsnit på 400 flyvetimer pr. helikopter pr. år, samt at det ikke
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 5: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af EH-101 helikopterne
923092_0024.png
23
ved indgåelsen af kontrakten blev rapporteret til Forsvarskommandoen eller Forsvarsmini-
steriet, at kontrakten om køb af EH-101 ikke indeholdt en garanti om 80 % operativ rådig-
hed. Dette til trods for, at en operativ rådighed på 80 % og et gennemsnitligt antal flyveti-
mer på 400 pr. år var forudsætningen for det planlagte opgavekompleks.
Da det viste sig vanskeligt at få tilslutning fra leverandøren til de samme formuleringer i
kontrakten om EH-101 som i kontrakten om C-130J, finder jeg, at det ville have været hen-
sigtsmæssigt, hvis forsvaret havde sikret ekstern juridisk bistand i forbindelse med indgåel-
se af kontrakten med leverandøren.
På baggrund af forsvarets oplysninger om, at det viste sig vanskeligt at få gennemført krav
over for leverandøren, fordi typevalget var blevet offentliggjort, før forhandlingerne om kon-
trakten, finder jeg, at Forsvarsministeriet bør overveje, hvordan forløbet omkring indgåelse
af en kontrakt ved større materielanskaffelser fremover kan tilrettelægges med henblik på
at sikre forsvarets forhandlingsposition bedst muligt.
125. Undersøgelsen har vist, at forsvarsministeren løbende har orienteret den udvidede
forligskreds bag anskaffelsen af EH-101 helikopterne.
126. Jeg finder det vigtigt, at forsvaret med involvering af Kammeradvokaten er i gang med
en proces med henblik på eventuelt at gøre krav gældende over for leverandøren i relation
til de vedligeholdelsesgarantier, der er indeholdt i kontrakten, og hvor der er konstateret
overskridelser. Jeg kan endvidere konstatere, at forsvaret arbejder på at etablere et rele-
vant datagrundlag, som skal dokumentere omfanget af vedligeholdelsesbyrden samt effek-
terne heraf i relation til den operative rådighed.
Det er min vurdering, at Forsvarskommandoen siden juli 2007 har arbejdet intensivt med at
afklare omfanget og konsekvenserne af problemerne med EH-101 projektet og søge løsnin-
ger herpå. Jeg kan konstatere, at forsvaret har igangsat en række aktiviteter med henblik
på at sikre implementeringen af EH-101. På baggrund af undersøgelsen kan jeg ikke vur-
dere, om forsvarets tiltag vil have de ønskede effekter og øge EH-101 helikopternes rådig-
hedsgrad, eller om forsvarets løsningsforslag vil kunne forbedre opgavevaretagelsen.
Det er samlet min vurdering, at det er afgørende, at forsvaret når til en hurtig afklaring af
mulige løsningsmodeller med henblik på at sikre fortsat varetagelse af de forskellige opga-
ver, herunder især eftersøgnings- og redningsopgaven.
127. Arbejdet med notatet har givet mig anledning til at overveje at iværksætte en generel
undersøgelse af forsvarets større materielanskaffelser. De problemstillinger, der er blevet
afdækket, har relevans i forhold til forsvarets generelle håndtering af større materielanskaf-
felser og forsvarets muligheder for at opnå de ønskede effekter af større materielanskaffel-
ser.
Jeg vil redegøre for tilrettelæggelsen af en kommende undersøgelse af forsvarets større
materielanskaffelser i et separat notat til Statsrevisorerne.
Henrik Otbo