Statsrevisorerne 2008
13
Offentligt
923100_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
adgangen til at foretage revision og
regnskabsgennemgang samt udarbejde
større undersøgelser på de regionale
og kommunale regnskaber
December
2008
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 13: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om adgangen til at foretage revision og regnskabsgennemgang samt udarbejde større undersøgelser på de regionale og kommunale regnskaber
923100_0002.png
RIGSREVISORS FAKTUELLE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Adgangen til at foretage revision og regnskabsgennemgang samt udarbejde større
undersøgelser på de regionale og kommunale regnskaber
2. december 2008
RN C604/08
I.
Indledning
1. På mødet den 23. maj 2008 drøftede Statsrevisorerne flere spørgsmål om adgangen til
at gennemgå de regionale og kommunale regnskaber. Det blev på den baggrund aftalt, at
jeg i et faktuelt notat orienterede Statsrevisorerne herom.
2. Dette notat behandler lovgrundlaget for Statsrevisorernes og rigsrevisors adgang til at
gennemgå regionernes og kommunernes regnskaber, samt hvordan Rigsrevisionen har til-
rettelagt og gennemfører revisionen og regnskabsgennemgangen. Endelig er det i notatet
oplyst, hvilke beretninger Rigsrevisionen i de seneste år har udarbejdet, hvor det regionale
og kommunale område er inddraget.
3. Både regioner og kommuner modtager betydelige midler fra staten. Regionerne modta-
ger et statstilskud, og kommunerne modtager bloktilskud og statsrefusion af kommunernes
udgifter til en række borgerrettede ydelser. Statens samlede overførsler til regioner og kom-
muner på disse områder er i 2008 budgetteret til ca. 297 mia. kr.
Foruden de ovennævnte statstilskud og refusioner kan kommunerne også modtage statsli-
ge tilskud til fx byfornyelse, puljemidler mv. Disse midler revideres som tilskudsrevision og
behandles ikke nærmere i notatet.
A.
Disposition
4. I notatets kap. II gennemgår jeg lovgrundlaget for Rigsrevisionens adgang til gennem-
gang af regionernes og kommunernes regnskabsmateriale. Tilskud til regionerne berøres i
kap. III, og grundlaget for regnskabsgennemgangen af regionernes regnskaber behandles
i kap. IV og V. Statens bloktilskud og øvrige tilskud til kommunerne og statens refusion af
kommunernes udgifter til en række borgerrettede ydelser behandles i kap. VI, og grundla-
get for regnskabsgennemgang i kommunerne behandles i kap. VII og VIII.
II. Lovgrundlaget for adgangen til at foretage revision samt udarbejde større under-
søgelser i regioner og kommuner
5. Rigsrevisors adgang til regionernes og kommunernes regnskaber er fastsat i lov om re-
visionen af statens regnskaber (rigsrevisorloven). Rigsrevisors adgang er hjemlet i lovens
§§ 4 og 5. Statsrevisorerne har samme adgang til regionernes regnskaber, jf. § 2, stk. 4, nr.
1, i lov om statsrevisorerne (statsrevisorloven) og kommunernes regnskaber, jf. § 2, stk. 4,
nr. 2, i statsrevisorloven.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 13: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om adgangen til at foretage revision og regnskabsgennemgang samt udarbejde større undersøgelser på de regionale og kommunale regnskaber
923100_0003.png
2
A.
Regionernes regnskaber
6. I regionerne har rigsrevisor adgang til at gennemgå alle dele af regnskaberne. Regnska-
berne kan indhentes direkte eller gennem vedkommende minister, jf. rigsrevisorlovens § 4,
stk. 1, nr. 1. Bestemmelsen blev indsat i rigsrevisorloven i 2007 som følge af strukturrefor-
men.
7. Foruden hjemlen i rigsrevisorloven er der også i lov nr. 537 af 24. juni 2005 om regioner
og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens
Sygehusfællesskab (regionsloven) med senere ændringer i § 28, stk. 3, skabt hjemmel til,
at rigsrevisor af egen drift eller på anmodning af Statsrevisorerne kan foranstalte undersø-
gelser af regionernes regnskaber samt udvalgte regnskabsområder herunder. Rigsrevisor
har til brug for sådanne undersøgelser adgang til regionernes regnskabsmateriale, jf. rigs-
revisorlovens §§ 12 og 13.
B.
Kommunernes regnskaber
8. Kommunernes anvendelse af statens bloktilskud er ikke omfattet af rigsrevisors adgang
til kommunernes regnskaber. Her er rigsrevisors revisionsadgang begrænset til Velfærds-
ministeriets administration af tilskuddet, herunder beregningsgrundlaget og procedurerne
for udbetalingen mv.
9. I kommunerne har rigsrevisor adgang til at gennemgå den del af de kommunale regnska-
ber, som vedrører virksomhed, for hvilken der skal ske afregning over for staten (refusions-
området), jf. rigsrevisorlovens § 5.
10. Endvidere kan rigsrevisor direkte eller gennem vedkommende minister kræve regnska-
ber forelagt til gennemgang fra institutioner, foreninger, fonde mv., der modtager kapitalind-
skud, tilskud, lån, garanti eller anden støtte fra staten eller en af de i rigsrevisorlovens § 2,
stk. 1, nr. 2-4, nævnte institutioner mv., eller som modtager bidrag, afgift eller anden indtægt
i henhold til lov, jf. rigsrevisorlovens § 4, stk. 1, nr. 2. Bestemmelsen benyttes i forhold til
kommunerne i det omfang, der ikke er tale om virksomhed, for hvilken der skal ske afreg-
ning over for staten (refusionsområdet). Tilskud af denne art revideres som tilskudsrevision
og behandles ikke yderligere i notatet.
C.
Hvad skal rigsrevisor undersøge?
11. På de nævnte områder skal Rigsrevisionen navnlig påse, at regnskabet er undergivet
betryggende revision, at vilkårene for tilskud mv. er opfyldt, at midlerne er anvendt i over-
ensstemmelse med givne bestemmelser, og at der i øvrigt er taget skyldige økonomiske
hensyn ved forvaltningen af midlerne, jf. rigsrevisorlovens § 6, stk. 1.
12. Det er forudsat i rigsrevisorlovens § 6, stk. 1, at regnskaberne, inden Rigsrevisionens
regnskabsgennemgang, er revideret af andre revisorer. Den første opgave er derfor at ef-
terprøve, om regnskaberne er revideret, om den udførte revision er betryggende, og om
revisionen har givet anledning til forbehold i revisionspåtegningen eller særlige bemærk-
ninger i revisionsprotokol mv. I særlige tilfælde kan der blive tale om at vurdere revisors
kvalifikationer.
a.
Rigsrevisors rapportering til Statsrevisorerne
13. Afrapporteringen om regnskabsgennemgangen vedrørende regionerne er indarbejdet i
beretning om revisionen af statsregnskabet. Dette gælder også for regnskabsgennemgan-
gen af bloktilskuddet til kommunerne og statens refusion til kommunerne. Derudover afgiver
Rigsrevisionen særskilte beretninger om større undersøgelser i regioner og kommuner.
En beretning om en større undersøgelse på det regionale område afgives til Statsrevisorer-
ne, efter den har været forelagt regionsrådet efter bestemmelsen i rigsrevisorlovens § 17,
stk. 3, 2. punktum.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 13: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om adgangen til at foretage revision og regnskabsgennemgang samt udarbejde større undersøgelser på de regionale og kommunale regnskaber
923100_0004.png
3
III.
Statens tilskud til regionerne
14. Hovedopgaven for regionerne er sundhedsområdet, som primært omfatter sygehus- og
sygesikringsområdet. Derudover har regionerne forskellige udviklingsopgaver samt drift af
institutioner på social- og undervisningsområdet.
15. De 3 områder har hver deres finansiering gennem én eller en kombination af følgende
3 finansieringskilder:
det generelle statstilskud
bidrag fra kommunerne
aktivitetsbestemte bidrag fra kommunerne og staten.
16. Bestemmelserne om regionernes finansiering findes i lov om regionernes finansiering.
Sundhedsområdet finansieres primært via et generelt statstilskud, der bl.a. er beregnet på
grundlag af regionernes socioøkonomiske udgiftsbehov. Derudover yder kommunerne et
årligt grundbidrag med et fast beløb pr. indbygger til finansieringen af sundhedsområdet.
Sundhedsområdet finansieres tillige ved aktivitetsafhængige bidrag fra både staten og kom-
munerne på grundlag af antal gennemførte behandlinger på sygehusene. De aktivitetsaf-
hængige tilskud fra staten til regionerne beregnes af Sundhedsstyrelsen.
17. Statens tilskud til regionernes udviklingsopgaver fastsættes på grundlag af regionernes
demografiske og strukturelt betingede udgiftsbehov. Til finansiering af den regionale udvik-
lingsopgave betaler kommunerne et årligt udviklingsbidrag, der udgør et fast beløb pr. ind-
bygger. Driften af institutioner på social- og undervisningsområdet finansieres ved takstba-
serede betalinger fra de kommuner, som henviser klienter til regionens institutioner.
18. Statens tilskud til regionerne er i 2008 budgetteret med ca. 70 mia. kr., mens kommu-
nernes bidrag er budgetteret til ca. 20 mia. kr.
IV.
Regnskabsgennemgang i regionerne
19. Rigsrevisionen har adgang til alle dele af regionernes regnskaber. Rigsrevisionens regn-
skabsgennemgang på det regionale område består af en gennemgang af regionernes revi-
derede regnskab og vurdering af revisionens tilrettelæggelse. Derudover foretager Rigsre-
visionen revision af statens beregninger og udbetalinger af statstilskuddet til regionerne.
Hertil kommer den forvaltningsrevision, som Rigsrevisionen udfører i regionerne ved gen-
nemførelsen af større undersøgelser.
A.
Regionernes revisorer
20. Regionernes regnskaber revideres af private revisorer. Revisorerne afgiver en beretning
om revisionen af årsregnskabet og kan desuden afgive beretninger i årets løb, når det er
foreskrevet, eller revisionen finder det hensigtsmæssigt.
21. Revisor skal afgive en bemærkning, hvis denne vurderer, at regnskabet ikke er rigtigt,
eller at de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, ikke er i overensstem-
melse med meddelte bevillinger, øvrige beslutninger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis. Revisor skal tillige gøre bemærkning, hvis det vur-
deres, at der ved forvaltningen af midlerne og driften af de virksomheder, hvis regnskaber
er omfattet af revisionen, ikke er taget skyldige økonomiske hensyn, jf. § 7, stk. 1, i bekendt-
gørelse om regionernes budget, regnskabsvæsen og revision. Revisionen udføres således
efter god offentlig revisionsskik.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 13: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om adgangen til at foretage revision og regnskabsgennemgang samt udarbejde større undersøgelser på de regionale og kommunale regnskaber
923100_0005.png
4
B.
Rigsrevisionens regnskabsgennemgang i regionerne
22. Rigsrevisionens regnskabsgennemgang omfatter alle dele af regionernes regnskaber,
herunder det generelle statstilskud og statens aktivitetsbestemte bidrag til regionerne. Ved
Rigsrevisionens gennemgang af regionernes regnskaber bliver det navnlig påset, at regn-
skaberne er undergivet betryggende revision, at vilkårene for tilskud er opfyldt, at midlerne
er anvendt i overensstemmelse med givne bestemmelser, og at der i øvrigt er taget skyldige
økonomiske hensyn ved forvaltningen af midlerne.
23. Gennemgangen af regionernes regnskaber tager udgangspunkt i det foreliggende regn-
skabsmateriale, herunder de revisionsberetninger og anden rapportering, som revisor afgi-
ver til regionen om resultatet af revisionen. Desuden indhenter Rigsrevisionen informationer
ved besøg i regionerne samt ved møder med den enkelte regions sagkyndige revision.
24. Rigsrevisionen vurderer tillige, om regionerne har tilrettelagt revisionen på en betryggen-
de måde. Det sker for det første med udgangspunkt i en gennemgang af udbud af revisions-
ydelsen, valg af revisionsfirma og kontraktindgåelse med det valgte revisionsfirma samt re-
visors tiltrædelsesprotokol. Videre vurderer Rigsrevisionen, om regionens revisionsregula-
tiv og øvrige revisionsbestemmelser lever op til de forudsatte krav.
C.
Rigsrevisionens revision i ministeriet af statstilskuddet til regionerne
25. Rigsrevisionens revision af det generelle statslige tilskud til regionerne er baseret på en
vurdering af beregningsgrundlaget i Velfærdsministeriet. Det påses, at tilskuddet er bereg-
net efter gældende regler, at det statiske grundlag er korrekt i beregningerne, og at de giv-
ne bevillinger er overholdt.
26. Kontrollen af statens aktivitetsafhængige bidrag til regionerne er baseret på en revision
af Sundhedsstyrelsens beregninger. Regionernes sagkyndige revisorer er pligtige til at revi-
dere regionernes indberetninger om aktiviteter til Sundhedsstyrelsen og årligt at afgive en
beretning herom til regionerne samtidig med den årlige revisionsberetning.
V.
Større undersøgelser i regionerne
27. Rigsrevisor fik fra 1. januar 2007 hjemmel til at foretage større undersøgelser og afgive
beretninger om regionerne. På den baggrund igangsatte Rigsrevisionen primo januar 2007
den første større undersøgelse på regionernes område, beretning nr. 2/2007 om it-under-
støttelsen af sygehusenes opgaver. Beretningen blev afgivet til Statsrevisorerne i oktober
2007.
28. Siden er der gennemført yderligere 3 større undersøgelser, der i forskelligt omfang om-
handler og inddrager regionerne. Det drejer sig om beretning nr. 3/2007 om Cancerregiste-
ret og beretning nr. 5/2007 om maksimale ventetider på kræftbehandling. Endelig har Rigs-
revisionen i 2008 gennemført en større undersøgelse af sammenhængende patientforløb.
Beretningen om denne undersøgelse forventes afgivet til Statsrevisorerne primo 2009.
29. Ved udarbejdelsen af større undersøgelser vurderer Rigsrevisionen, om forvaltningen
af et givent område er hensigtsmæssig. I sin vision for 2012 har Rigsrevisionen bl.a. sat
fokus på forvaltningens effektivitet. På den baggrund retter undersøgelserne sig bl.a. mod
områder, hvor der vurderes at være en risiko for, at forvaltningen ikke fungerer effektivt for
borgere og virksomheder. Områderne udpeges bl.a. på baggrund af risikovurderinger samt
strategiske analyser.
30. Rigsrevisionens større undersøgelser vil normalt inddrage flere regioner. Undersøgel-
serne tager udgangspunkt i materiale, der belyser forvaltningens tilrettelæggelse og udfø-
relse, fx interne strategier, sagsdokumenter, referater og aftaler mv.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 13: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om adgangen til at foretage revision og regnskabsgennemgang samt udarbejde større undersøgelser på de regionale og kommunale regnskaber
923100_0006.png
5
VI.
Statens tilskud til kommunerne
31. Kommunernes aktiviteter er finansieret af skatteindtægter og brugerbetaling. Dertil kom-
mer en betydelig statslig finansiering via bloktilskuddet, øvrige statslige tilskud (fx puljemid-
ler) og statsrefusionen. Rigsrevisionens revisionsmæssige adgang på det kommunale om-
råde er betinget af, hvilken finansieringsform der er tale om. Rigsrevisionens adgang omfat-
ter alene de områder, hvor staten enten yder tilskud til særlige aktiviteter eller refusion af
kommunale udgifter.
A.
Bloktilskuddet og andre generelle tilskud til kommunerne
32. Statens bloktilskud til kommunerne blev med virkning fra 1. januar 2007 omlagt, så sta-
tens tilskud til kommunerne finansierer hovedparten af den kommunale udligning, mens den
resterende del af statstilskuddet ydes som et generelt tilskud til kommunerne. Hertil kommer
en række andre generelle tilskud til ældreplejen, mindre øer mv., der fordeles efter fortrins-
vis objektive kriterier. Reglerne for udmåling og administration af tilskuddene findes i lov nr.
499 af 7. juni 2006 med senere ændringer om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommunerne.
33. Bloktilskuddet og de generelle tilskud ydes til kommunernes udgifter generelt og ikke til
et specifikt formål i modsætning til statsrefusionerne. I 2008 udgør statens bloktilskud til kom-
munerne ca. 54 mia. kr., mens de øvrige tilskud samlet udgør ca. 20 mia. kr.
B.
Statsrefusion til kommunerne
34. Udbetalingen af statsrefusionen til kommunerne har hjemmel i love under Velfærdsmi-
nisteriet, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration (Integrationsministeriet) samt
Beskæftigelsesministeriet.
35. I tabel 1 er vist, på hvilke lovområder der ydes statsrefusion samt de budgetterede ud-
gifter i 2008.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 13: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om adgangen til at foretage revision og regnskabsgennemgang samt udarbejde større undersøgelser på de regionale og kommunale regnskaber
923100_0007.png
6
Tabel 1. Opgørelse over statsrefusionen fordelt på ministerområde
(Mia. kr.)
Ministerområde
Velfærdsministeriet
Refusionsbelagte lovområder
Lov om social service
Lov om social pension
Lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Lov om individuel boligstøtte
Lov om almene boliger m.v., §§ 62 og 74, stk. 1-5
Lov om boliger for ældre og personer med handicap
Lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag
Lov om integration af udlændinge i Danmark
Lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
Repatrieringsloven
Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
Lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats
Lov om aktiv socialpolitik
Lov om sygedagpenge
Lov om delpension
Lov om fleksydelse
Lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel
Lov om børnepasningsorlov
Budget 2008
118,8
Integrationsministeriet
0,9
Beskæftigelsesministeriet
33,4
I alt
153,1
36. Refusionen omfatter en lang række forskellige borgerrettede ydelser, som kommunerne
forestår udbetalingen af. Det drejer sig bl.a. om folkepension, kontanthjælp, integrations-
ydelse og sygedagpenge. Samlet er der 89 forskellige ordninger. Den største enkeltståen-
de udgift er refusionen af kommunernes udgifter til folkepension, der udgør ca. 85 mia. kr.
37. Øvrige kommunale områder, såsom administrationsomkostninger, driften af folkeskolen,
ældreplejen mv., er ikke refusionsbelagte områder og er derfor ikke omfattet af Rigsrevisio-
nens gennemgang på det kommunale område.
VII. Regnskabsgennemgang i kommunerne
38. Rigsrevisionens regnskabsgennemgang på det kommunale område omfatter de områ-
der, hvor staten yder statsrefusion. Hertil kommer den forvaltningsrevision, som Rigsrevi-
sionen udfører på det kommunale område ved gennemførelsen af større undersøgelser.
39. Rigsrevisionens revision i relation til bloktilskuddet omfatter alene ministeriets beregning
og udbetaling af bloktilskuddet.
A.
De kommunale revisorer
40. Revisionen i kommunerne skal udføres af en sagkyndig revision, jf. styrelseslovens § 42,
og skal omfatte alle de regnskabsområder, der hører under kommunalbestyrelsen, jf. styrel-
seslovens § 42, stk. 2. Ved revisionen efterprøves, om regnskabet er rigtigt, og om de dis-
positioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte
bevillinger, kommunalbestyrelsens øvrige beslutninger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis. Endvidere vurderes det, om udførelsen af kommu-
nalbestyrelsens og udvalgenes beslutninger og den øvrige forvaltning af kommunens an-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 13: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om adgangen til at foretage revision og regnskabsgennemgang samt udarbejde større undersøgelser på de regionale og kommunale regnskaber
923100_0008.png
7
liggender er varetaget på en økonomisk hensigtsmæssig måde, jf. styrelseslovens § 42,
stk. 2. Det påhviler revisionen regelmæssigt at foretage en kritisk gennemgang af kommu-
nens regnskabsføring og de i forbindelse hermed etablerede kontrolforanstaltninger med
henblik på at efterprøve, om disse er betryggende, jf. styrelseslovens § 42, stk. 3.
41. For de refusionsbelagte områder er der tillige udstedt en særlig bekendtgørelse, der stil-
ler nærmere krav til den udførte revision. Velfærdsministeren har efter forhandling med be-
skæftigelsesministeren og ministeren for flygtninge, indvandrere og integration udstedt be-
kendtgørelse nr. 1498 af 12. december 2007 om statsrefusion og tilskud samt regnskabs-
aflæggelse og revision. Bekendtgørelsen angiver de nærmere betingelser, som kommuner-
ne skal efterleve for at kunne hjemtage statsrefusionen på et korrekt grundlag. Kommunens
revisor skal tillige efterprøve kommunernes forretningsgange, sagsbehandling og opfølgning
samt anvendelsen af it-systemer på området. På de refusionsbelagte områder foretages
finansiel revision, idet revisor bl.a. undersøger, hvorvidt der er foretaget bogføring af udgif-
ter på de korrekte konti (henholdsvis refusionsbelagte eller ikke refusionsbelagte). Juridisk-
kritisk revision foretages ved sagsgennemgang på de udvalgte områder, hvor fokus er på
overholdelse af lovgivning og regler på området. Revisionen udføres således også på det-
te område efter god offentlig revisionsskik.
B.
Rigsrevisionens regnskabsgennemgang vedrørende bloktilskuddet
42. Rigsrevisionen reviderer ministeriets beregning og udbetaling af bloktilskuddet. Ved re-
visionen bliver det påset, at bloktilskuddet til kommunerne er bogført rigtigt i statsregnska-
bet, og at udbetalingerne til kommunerne er beregnet i overensstemmelse med loven. Ved
revisionen efterprøver Rigsrevisionen stikprøvevist beregningsgrundlaget for tilskuddene.
Revisionen fortages alene på grundlag af materiale, der findes i Velfærdsministeriet. Rigs-
revisionen vurderer, om ministeriets forretningsgange og interne kontroller medvirker til at
sikre, at tilskud beregnes og udbetales korrekt. Resultaterne af revisionen indgår i beretning
om revisionen af statsregnskabet.
Kommunernes anvendelse af bloktilskuddet er ikke omfattet af Rigsrevisionens revision.
C.
Rigsrevisionens revision vedrørende statsrefusion til kommunerne
43. Rigsrevisionens revision af de refusionsbelagte områder er dels baseret på en revision
af ministeriernes forretningsgange, administrative rutiner og interne kontroller i forbindelse
med budgettering, udbetaling, opfølgning og regnskabsaflæggelse, dels på en regnskabs-
gennemgang i kommunerne, hvor det bl.a. vurderes, om kommunerne har etableret en for-
valtning, der sikrer, at vilkårene for modtagelse af statsrefusion er opfyldt.
a.
Rigsrevisionens revision af statsrefusion i ministerierne
44. Statsrefusionen til kommunerne administreres som nævnt af Beskæftigelsesministeriet,
Integrationsministeriet og Velfærdsministeriet. Udbetalingen af refusionen til kommunerne
varetages af Velfærdsministeriet på vegne af de øvrige ministerier på baggrund af indgåede
driftsaftaler.
45. Det enkelte ressortministerium har det overordnede ansvar for administrationen af egne
refusionsordninger, herunder for regnskabsaflæggelse og regnskabsmæssige forklaringer i
forhold til statsregnskabet. Velfærdsministeriet varetager udbetalingen af refusionerne og
foretager registrering af kommunernes refusionsanmodninger, der indgår som en del af bud-
getteringsgrundlaget for de øvrige ministerier. Det er endvidere ressortministeriernes an-
svar at føre tilsyn med kommunernes administration af lovgivningen på områder med stats-
refusion. Tilsynet er primært tilrettelagt ved en gennemgang af de kommunale revisionsbe-
retninger samt orientering af kommunerne om ændringer med refusionsmæssig betydning.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 13: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om adgangen til at foretage revision og regnskabsgennemgang samt udarbejde større undersøgelser på de regionale og kommunale regnskaber
923100_0009.png
8
46. Ministeriernes gennemgang af de kommunale revisionsberetninger afsluttes med et
brev til kommunen (en decisionsskrivelse), hvori det fremgår, om ministeriet betragter sa-
gerne for det pågældende regnskabsår for afsluttet. Hvis resultaterne i den kommunale re-
visionsberetning giver anledning hertil, har ministerierne flere sanktionsmuligheder over for
kommunerne. De kan bl.a. bede kommunen om at foretage en skønsmæssig berigtigelse
på baggrund af de fejl, som revisionen har påpeget. I sjældnere tilfælde kan ministerierne
kræve en fuldstændig sagsgennemgang af et konkret område, hvis revisionen fx har på-
peget væsentlige og systematiske fejl, der ikke er rettet.
47. Ved revisionen vurderer Rigsrevisionen, om ministeriernes regnskaber er rigtige på de
enkelte refusionsordninger. Derudover vurderer Rigsrevisionen ministeriernes tilsyn med
de overførte statslige midler til kommunerne.
48. Revisionen i det enkelte ministerium omfatter forretningsgange, administrative rutiner
og interne kontroller i forbindelse med budgettering, udbetaling, opfølgning og regnskabs-
aflæggelse med henblik på at vurdere, om ministeriets tilrettelæggelse af administrationen
medvirker til en sikker og korrekt udbetaling af refusioner til kommunerne samt korrekt regn-
skabsmæssig registrering. Revisionen omfatter tillige ministeriets tilsyn med overførte mid-
ler til kommunerne, hvilket primært vil omfatte ministeriets forretningsgange og sagsbehand-
lingen i forbindelse med gennemgangen af de kommunale revisionsberetninger.
49. Revisionen omfatter således en finansiel revision samt en vurdering af, hvordan mini-
sterierne har tilrettelagt og gennemført tilsynet med kommunernes administration af de re-
fusionsbelagte områder (forvaltningsrevision).
b.
Rigsrevisionens regnskabsgennemgang af statsrefusion i kommunerne
50. Rigsrevisionens regnskabsgennemgang i kommunerne har overordnet til formål at vur-
dere, om ministeriets tilsyn med kommunernes administration af de refusionsbelagte om-
råder er hensigtsmæssigt tilrettelagt, og om de regler, ministerierne har fastlagt for kommu-
nernes administration, er hensigtsmæssige. Regnskabsgennemgangen er tilrettelagt som
en gennemgang af materiale fra og revisionsbesøg i udvalgte kommuner.
51. Hvert år udvælger Rigsrevisionen et antal kommuner til regnskabsgennemgang. Ved
Rigsrevisionens gennemgang i kommunerne undersøges det, om kommunerne har etable-
ret en forvaltning, der sikrer, at grundlaget for hjemtagelse af statsrefusion er opfyldt. I den
forbindelse vurderer Rigsrevisionen bl.a.:
om kommunerne har etableret forretningsgange og interne kontroller, der sikrer et kor-
rekt og dokumenteret grundlag for hjemtagelse af statsrefusion
om kommunerne på tilfredsstillende vis følger op på revisionsberetningerne og ministe-
riernes decisionsskrivelser
om regnskabet er undergivet betryggende revision.
52. Som led i regnskabsgennemgangen udvælger Rigsrevisionen årligt, ud fra en væsent-
lighedsvurdering, et særligt område til gennemgang. Formålet er dels at vurdere, om mini-
steriernes retningslinjer for administrationen af området er hensigtsmæssige, dels at vurde-
re, om kommunerne har tilrettelagt administrationen af området, så den størst mulige effekt
af indsatsen kan opnås. Denne gennemgang afrapporteres i den årlige beretning om revi-
sionen af statsregnskabet. Fra og med beretning om revisionen af statsregnskabet for 2003
er Rigsrevisionens gennemgang af områder med statsrefusion optaget som et selvstændigt
bidrag. Temaerne for de enkelte års bidrag fremgår af bilag 1.
53. Rigsrevisionens gennemgang i den enkelte kommune afsluttes med en afrapportering
til borgmesteren. Rapporterne har ud over bemærkninger til konkrete forhold et fremadret-
tet fokus, idet der for de konstaterede forhold så vidt muligt formuleres en række anbefalin-
ger til den pågældende kommune.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 13: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om adgangen til at foretage revision og regnskabsgennemgang samt udarbejde større undersøgelser på de regionale og kommunale regnskaber
923100_0010.png
9
54. På områder med statsrefusion vurderer Rigsrevisionen tillige, om kommunens regnskab
på de respektive områder er underlagt betryggende revision. Dette gøres bl.a. ved at vurde-
re, om revisionen har levet op til god offentlig revisionsskik, herunder de krav til revisionen,
der fremgår af den tidligere nævnte regnskabs- og revisionsbekendtgørelse. Det bliver i den-
ne forbindelse vurderet, hvorvidt den juridisk-kritiske revision i relation til gennemgang af
personsager bygger på tilstrækkelige og relevante kriterier.
55. Rigsrevisionen underretter de kommunale revisorer om resultaterne, herunder om gen-
nemgangen har givet anledning til bemærkninger om den udførte revision.
VIII. Større undersøgelser på det kommunale område
56. Rigsrevisionens større undersøgelser i form af beretninger til Statsrevisorerne kan også
omhandle det kommunale område. Idet kommunerne udfører væsentlige samfundsmæssi-
ge opgaver, der ofte har betydning for undersøgelsesfeltet i beretningerne, søger Rigsrevi-
sionen at inddrage kommunerne, hvor det er relevant, og hvor de kan tilføje nødvendig vi-
den til undersøgelsen. Bilag 2 viser en oversigt over Rigsrevisionens større undersøgelser,
der omfatter kommunerne.
IX.
Sammenfatning
57. Staten har i 2008 budgetteret med en udgift på ca. 297 mia. kr. til regioner og kommuner
som statstilskud, bloktilskud og refusion af kommunernes udgifter for en række borgerret-
tede ydelser.
Kommunernes og regionernes regnskaber revideres af eksterne revisionsfirmaer, der ud-
fører revisionen efter god offentlig revisionsskik samt gældende lovgivning på områderne.
Ved revision efter god offentlig revisionsskik efterprøver revisor ikke alene om regnskabet
er rigtigt, dvs. uden væsentlige fejl og mangler, men undersøger også en række aspekter
vedrørende den offentlige forvaltnings lovlighed og økonomiske tilrettelæggelse. Det bety-
der, at det bliver efterprøvet om forvaltningens dispositioner er i overensstemmelse med
bevillinger, love og indgåede aftaler mv. Ligeledes efterprøves, om der er taget skyldige
økonomiske hensyn ved forvaltningen af statslige midler.
Rigsrevisionen udfører såvel større undersøgelser som regnskabsgennemgang på regio-
nalt og kommunalt niveau.
I regionerne har Rigsrevisionen, efter særlig hjemmel, adgang til regnskabsgennemgang
på alle områder. Rigsrevisionen gennemgår regionernes regnskaber og påser navnlig, at
regnskabet er undergivet betryggende revision, at vilkårene for tilskud er opfyldt, at midler-
ne er anvendt i overensstemmelse med givne bestemmelser, og at der i øvrigt er taget skyl-
dige økonomiske hensyn ved forvaltningen af midlerne.
Rigsrevisionens adgang til regionernes regnskaber indebærer, at Rigsrevisionen kan udfø-
re større undersøgelser (forvaltningsrevision) på de områder, som regionerne har ansvaret
for at forvalte, og som rigsrevisor finder anledning til at undersøge efter en vurdering af de-
res økonomiske eller principielle betydning. På det kommunale område har Rigsrevisionen
kun adgang til at udføre sådanne undersøgelser på de refusionsbelagte områder.
Ved revisionen af de refusionsbelagte områder reviderer Rigsrevisionen ministeriernes ad-
ministration af de refusionsbelagte ordninger, herunder også ministeriernes tilsyn med kom-
munerne, der primært er baseret på en behandling af de kommunale revisionsberetninger.
Ved revisionen af statens bloktilskud til kommunerne efterprøver Rigsrevisionen stikprøve-
vist beregningsgrundlaget for statens tilskud og påser, at regnskabet er rigtigt, og at bereg-
ningerne er foretaget efter gældende regler.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 13: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om adgangen til at foretage revision og regnskabsgennemgang samt udarbejde større undersøgelser på de regionale og kommunale regnskaber
923100_0011.png
10
I kommunerne har Rigsrevisionen adgang til regnskabsgennemgang af de dele af regnska-
bet, der vedrører statslige tilskud og statsrefusion. Øvrige kommunale områder, der udeluk-
kende finansieres af skatteindtægter og bloktilskud, er derfor ikke omfattet af Rigsrevisio-
nens regnskabsgennemgang. Rigsrevisionen gennemgår kommunernes grundlag for hjem-
tagelse af statsrefusion, kommunernes opfølgning på revisionsberetningerne og ministeri-
ernes decisionsskrivelser. Gennemgangen omfatter også en vurdering af, om kommuner-
nes regnskab er undergivet en betryggende revision.
Endvidere vurderer Rigsrevisionen, om kommunerne administrerer de refusionsbelagte om-
råder, så størst mulig effekt opnås.
Jeg finder generelt, at tilrettelæggelsen af revisionen i regionerne og kommunerne er vel-
fungerende.
Henrik Otbo
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 13: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om adgangen til at foretage revision og regnskabsgennemgang samt udarbejde større undersøgelser på de regionale og kommunale regnskaber
923100_0012.png
11
Bilag 1. Oversigt over tværgående bidrag om kommunerne i beretning om revisio-
nen af statsregnskabet (RS)
RS
RS 2003
Ministerområde
Økonomi- og Erhvervsministeriet,
Socialministeriet, Beskæftigelses-
ministeriet og Integrationsministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Undersøgelsestema
Tværgående undersøgelse om statens administration af kom-
munale refusionsordninger.
RS 2004
Tværgående sammenligning mellem 15 kommuners organise-
ring og styring af kontanthjælp, aktivering og revalidering.
Tværgående sammenligning af 15 kommuners forvaltning af
ydelser til familier med børn med nedsat funktionsevne.
Tværgående sammenligning mellem 15 kommuners administra-
tion af tilskud til introduktionsprogrammet og danskundervisning.
Tværgående sammenligning af 6 kommuners administration af
førtidspension.
RS 2005
Socialministeriet
RS 2006
Integrationsministeriet
RS 2007
Velfærdsministeriet
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2008 nr. 13: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om adgangen til at foretage revision og regnskabsgennemgang samt udarbejde større undersøgelser på de regionale og kommunale regnskaber
923100_0013.png
12
Bilag 2. Oversigt over større undersøgelser siden 2001, der berører kommunale for-
hold
Oversigtens kolonne 1 viser de undersøgelser, der i en eller anden grad omhandler kom-
munerne, og hvor Rigsrevisionen har inddraget kommunerne aktivt i undersøgelsen. Rigs-
revisionen har efter aftale typisk gennemført revisionshandlinger, fx i form af interviews og
dokumentgennemgang i kommunerne, i enkelte tilfælde i samarbejde med kommunernes
egne revisorer.
Kolonne 2 viser de undersøgelser, der i en eller anden grad omhandler kommunerne, uden
at Rigsrevisionen har gennemført revisionshandlinger i kommunerne. Rigsrevisionen kan fx
have behandlet kommunerne som en væsentlig part på det forvaltningsområde, der under-
søges, uden at de har indgået aktivt i undersøgelsen.
Undersøgelser, der inddrager kommunerne, hvor der efter
aftale er gennemført revisionshandlinger
12/2007: Beretning om effekten af integrationsindsatsen
over for nyankomne udlændinge
Undersøgelser, der omhandler kommunerne
15/2007: Beretning om viden om effekter af de sociale
indsatser
4/2007: Beretning om fusionen mellem den statslige og
kommunale skatte- og inddrivelsesforvaltning
7/05: Beretning om pulje til socialt udsatte grupper
6/05: Beretning om administration af folkepension
2/05: Beretning om ToldSkats indsats mod sort
økonomi
10/04: Beretning om Trafikministeriets håndtering af kontrak-
ten med ARRIVA
8/04: Beretning om Helsinki-konventionens bestemmelser
om forurening af havmiljøet
6/04: Beretning om administrationen af Den Europæiske
Socialfond i Danmark
3/04: Beretning om Ørestads- og Metroprojektet (nr. 2)
14/03: Beretning om Energistyrelsens tilsyn med energi-
konsulenter og kontrol med energibesparende tilskud
10/03: Beretning om Bygnings- og Boligregistret
3/03: Beretning om skattemyndighedernes information
og vejledning af virksomheder
2/03: Beretning om Integrationsministeriets opgavevare-
tagelse i forbindelse med integrationsindsatsen
13/02: Beretning om statens restanceinddrivelse
8/01: Beretning om Energistyrelsens tilskudsforvaltning
17/01: Beretning om barmarksværkerne
16/01: Beretning om selskabsligningen
11/01: Beretning om grønne regnskaber og miljøledelse
7/01: Beretning om Trafikministeriets overdragelse af
statshavnene til kommunerne
3/01: Beretning om kontrol af punktafgifter