Finansudvalget 2008-09
SB 9 5
Offentligt
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om beslutningsgrundlaget
for et eventuelt køb af nye kampfly
Juni
2009
Statsrevisorerne beretning SB9/2008 - Bilag 5: Rigsrevisors notat af 29. maj 2009
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 9/2008 om beslutningsgrundlaget for et eventuelt
køb af nye kampfly
Forsvarsministerens redegørelse af 11. maj 2009
Økonomi- og erhvervsministerens redegørelse af 11. maj 2009
Finansministerens redegørelse af 18. maj 2009
29. maj 2009
RN A501/09
I.
Indledning
1. Beretningen handler om, hvordan Forsvarsministeriet og Forsvaret forbereder et beslut-
ningsgrundlag for eventuelt at anskaffe kampfly til Forsvaret.
Rigsrevisionen har i beretningen set på Forsvarets vurderinger af behovet for nye fly, hvor-
dan Forsvaret til sin tid vil begrunde at pege på et bestemt fly som det mest egnede til at af-
løse de nuværende F-16 kampfly og på Forsvarets beregninger af, hvor meget nye kamp-
fly vil koste i flyenes samlede levetid.
Jeg afgav beretningen til Statsrevisorerne, før Forsvarsministeriet og Forsvaret havde af-
sluttet arbejdet med beslutningsgrundlaget. Ministeriet og Forsvaret arbejder fortsat på at
færdiggøre grundlaget. Jeg har ikke indhentet yderligere oplysninger siden afgivelsen af
beretningen.
2. Forsvarsministeren tilslutter sig generelt beretningens konklusioner og anbefalinger. Mi-
nisteren slår fast, at samtlige anbefalinger enten vil være imødekommet i beslutningsgrund-
laget eller er planlagt håndteret ved eventuelt kommende kontraktforhandlinger i det tilfæl-
de, at Folketinget beslutter, at Forsvaret skal købe nye fly.
3. Økonomi- og erhvervsministeren erklærer sig enig i de vurderinger i beretningen, der ved-
rører ministerens ressort, og støtter de anbefalinger, der vedrører behovet for detaljering af
det skriftlige beslutningsgrundlag.
4. Finansministeren noterer sig de forhold, som Statsrevisorerne i deres bemærkninger fin-
der kan nyttiggøres i det videre arbejde med beslutningsgrundlaget og i de politiske forhand-
linger.
II.
Det fremtidige behov for eventuelle nye kampfly
5. Statsrevisorerne peger i deres bemærkninger til beretningen på 2 forhold om det fremtidi-
ge behov for kampfly. For det første, at forberedelsen af beslutningsgrundlaget har fundet
sted uden en politisk afklaring af behovet, og at grundlaget vil blive tilpasset, når der er truf-
fet politisk beslutning om de fremtidige opgaver for kampfly. For det andet, at beslutnings-
grundlaget kun vil indeholde en enkelt vurdering af, hvordan F-16 flyene kan levetidsforlæn-
ges i en kortere periode.
Statsrevisorerne beretning SB9/2008 - Bilag 5: Rigsrevisors notat af 29. maj 2009
2
6. Forsvarsministeren tilkendegiver om det første forhold, at der med Forsvarskommissio-
nens beretning nu foreligger en politisk afklaring af de fremtidige opgaver for kampfly. Jeg
kan konstatere, at det af Forsvarskommissionens beretning fremgår, at kommissionen ser
et fremtidigt behov for kampfly til nationale og internationale operationer, og at kampfly i in-
ternationale operationer kan varetage opgaver inden for alle områder af opgavespektret.
Om F-16 alternativer fastslår ministeren, at Forsvarsministeriet og Forsvaret udvider ana-
lyserne af F-16 i beslutningsgrundlaget. Der vil derfor indgå flere analyser af at videreføre
kampfly baseret på F-16. Det omhandler bl.a. mulighederne for at købe nye eller brugte
F-16 fly, forlænge anvendelsen af F-16 ved at gennemføre færre flyvninger eller forlænge
deres levetid ved at øge det antal timer, flyene kan flyve. Det finder jeg tilfredsstillende.
7. Jeg vil følge, hvordan Forsvarsministeriet og Forsvaret tilpasser beslutningsgrundlaget
efter den endelige politiske stillingtagen til behovet for kampfly og flyenes fremtidige opga-
ver. Jeg vil desuden følge, hvilke analyser af mulighederne for at videreføre kampfly base-
ret på F-16 ministeriet inddrager i beslutningsgrundlaget, og hvordan Forsvarsministeriet
dokumenterer fravalget af øvrige beslutningsmuligheder.
III.
Forsvarets evaluering af kampflykandidaterne
8. Statsrevisorerne påpeger i deres bemærkninger til beretningen, at Forsvaret ikke på for-
hånd har fastlagt, hvilke egenskaber ved flyene man vil lægge afgørende vægt på, hvilket
kan medføre manglende gennemsigtighed i evalueringen af kandidaterne til at erstatte F-16.
Rigsrevisionen anbefaler i beretningen, at Forsvarsministeriet ved offentliggørelsen af be-
slutningsgrundlaget udarbejder en klar og udførlig beskrivelse af, hvilke områder der er ble-
vet lagt vægt på for hver kandidat, og at den eksterne kvalitetssikring omfatter rangordnin-
gen af kandidaterne.
Forsvarsministeren erklærer sig enig i, at den valgte fremgangsmåde stiller krav til, at For-
svarsministeriet klart og udførligt beskriver, hvordan den endelige vægtning er foretaget.
Samtidig henviser ministeren til, at den eksterne kvalitetssikring har til formål at sikre gen-
nemsigtighed, sporbarhed og ligebehandling i Forsvarets evaluering.
Jeg finder det tilfredsstillende, at Forsvarsministeriet har fokus på at sikre gennemsigtighed
i evalueringen af kandidaterne og i det beslutningsgrundlag, der skal offentliggøres. Når eva-
lueringsarbejdet til brug for beslutningsgrundlaget er tilendebragt, vil jeg følge op på Forsva-
rets evaluering og endelige rangordning af kandidaterne, den eksterne kvalitetssikring her-
af samt ministeriets præsentation af resultaterne af evalueringen.
9. Statsrevisorerne bemærker, at flyproducenternes oplysninger om flyenes økonomi og ope-
rative forhold ikke er bindende, og at sikkerheden i oplysningerne varierer mellem de 3 kan-
didater.
Rigsrevisionen anbefaler i beretningen, at Forsvaret løbende i processen frem mod en even-
tuel kontrakt sikrer, at der er sammenhæng i de oplysninger, producenten løbende har af-
givet om økonomiske forhold. Forsvarsministeren bekræfter i sin redegørelse, at Forsvaret
vil inddrage dette forhold i strategien for eventuelt kommende kontraktforhandlinger. Samti-
dig peger forsvarsministeren på, at et kontraktudkast – der tidligst forventes i 2012 – vil inde-
holde bindende oplysninger fra producenten om bl.a. prisen på flyene.
Jeg finder det tilfredsstillende, at Forsvaret som en del af kontraktstrategien har fokus på at
sikre sammenhæng i de oplysninger, producenten afgiver. Jeg vil fortsat følge, hvordan For-
svaret efterprøver sikkerheden af især de økonomiske oplysninger, der indgår i beslutnings-
processerne omkring et eventuelt indkøb af nye kampfly. Jeg vil endvidere følge, hvordan
ministeriet beskriver sikkerheden af de oplysninger, der indgår i beslutningsgrundlaget.
Statsrevisorerne beretning SB9/2008 - Bilag 5: Rigsrevisors notat af 29. maj 2009
3
IV.
Forsvarets beregninger af, hvad nye kampfly koster
10. Statsrevisorerne peger i deres bemærkninger til beretningen på, at Forsvaret arbejder
målrettet med analysen af levetidsomkostninger for de 3 kampfly, der kandiderer til at aflø-
se F-16, og søger at afdække risiko- og usikkerhedsmomenter. Statsrevisorerne påpeger
endvidere, at det er en væsentlig styrke ved processen, at det økonomiske beslutnings-
grundlag behandles i en tværministeriel arbejdsgruppe, og at der anvendes ekstern kvali-
tetssikring af det samlede beslutningsgrundlag.
Forsvarsministeren henviser i sin redegørelse til, at den tværministerielle økonomiske ar-
bejdsgruppe behandler de økonomiske forhold i beslutningsgrundlaget, og at Forsvarsmi-
nisteriet i regi af arbejdsgruppen fastlægger, hvordan usikkerheder og risici skal håndteres
i de økonomiske beregninger.
Rigsrevisionen peger i beretningen på en række af de udfordringer, Forsvaret har med at
beregne, hvad det i givet fald vil koste at anskaffe og bruge hvert af de 3 kandidatfly. Jeg
kan konstatere, at arbejdet i den tværministerielle arbejdsgruppe endnu ikke er afsluttet, og
at det økonomiske grundlag fortsat er under udvikling. Jeg vil derfor følge op på resultatet
af den tværministerielle økonomiske arbejdsgruppe og den eksterne kvalitetssikring af det
økonomiske grundlag. Rigsrevisionen har i beretningen en række anbefalinger til den øko-
nomiske del af beslutningsgrundlaget. Med det udgangspunkt vil jeg specifikt følge op på:
•
•
•
•
•
•
hvordan Forsvaret opgør det antal fly, det er nødvendigt at anskaffe til at løse opgaver-
ne, herunder om forudsætningerne for at opgøre antallet af fly er vurderet kritisk
hvordan arbejdsgruppen beskriver sammenhængen mellem antal fly og hvilke opgaver,
det er muligt at løse
resultatet af Forsvarets sammenligning af de danske og norske beregninger af levetids-
omkostningerne
Forsvarets beregning af F-16 flyenes driftsomkostninger og vurdering af, hvilken betyd-
ning det har for Forsvarets bevillinger og råderum at anskaffe nye kampfly
hvordan arbejdsgruppen beslutter at behandle risici og usikkerheder i de økonomiske
beregninger
hvordan Forsvaret og arbejdsgruppen tilrettelægger analyserne af, hvor følsomme leve-
tidsomkostningerne er over for ændringer i forhold med store usikkerheder som fx brænd-
stof.
11. Finansministeren har i sin redegørelse erklæret sig enig i Rigsrevisionens opfattelse af,
at forudsætningerne, som Forsvaret lægger til grund i forhold til opgørelsen af behovet for
antallet af kampfly, bør vurderes kritisk for at sikre gennemsigtighed i beregningerne og
eventuelt udvirke besparelser i det samlede antal fly. Ministeren erklærer sig også enig i
Rigsrevisionens anbefaling om, at Forsvarsministeriet på et overordnet niveau bør kunne
forklare forskellen mellem de danske og norske beregninger af levetidsomkostninger for
Joint Strike Fighter.
Jeg vil følge, hvordan Finansministeriet fastlægger forudsætningerne for at beregne valuta-
risiko, reallønsvækst, brændstof og inflation. Desuden vil jeg som bemærket i pkt. 10 følge,
om Forsvaret vurderer forudsætningerne for at opgøre antallet af fly kritisk.
12. Rigsrevisionen anbefaler i beretningen, at vurderingen af kandidaternes industrisamar-
bejde bør afspejle de uens vilkår, som flyproducenterne står over for, og at analysen af de
samfundsøkonomiske konsekvenser ved at købe kampfly bør omfatte en vurdering og lø-
bende afklaring af centrale usikkerheder.
Økonomi- og erhvervsministeren erklærer sig i sin redegørelse enig heri.
Jeg vil følge arbejdet med at vurdere de samfundsøkonomiske konsekvenser ved at købe
kampfly.
Statsrevisorerne beretning SB9/2008 - Bilag 5: Rigsrevisors notat af 29. maj 2009
4
V.
Afslutning
13. Jeg finder samlet set forsvarsministerens, økonomi- og erhvervsministerens og finans-
ministerens redegørelser tilfredsstillende.
Jeg vil fortsat følge ministeriernes arbejde med beslutningsgrundlaget. Som jeg har rede-
gjort for, vil jeg især følge op på:
Opgørelsen af behovet for kampfly
•
hvordan Forsvarsministeriet tilpasser beslutningsgrundlaget efter en politisk stillingtagen
til behovet for kampfly og kampflyenes fremtidige opgaver
•
hvordan Forsvarsministeriet inddrager analyser af mulighederne for at videreføre kamp-
fly baseret på F-16 i beslutningsgrundlaget, og om ministeriet dokumenterer fravalget af
øvrige beslutningsmuligheder.
Evalueringen af kampflykandidaterne
•
Forsvarets evaluering og endelige rangordning af kandidaterne, den eksterne kvalitets-
sikring heraf samt ministeriets præsentation af resultaterne af evalueringen
•
hvordan Forsvaret efterprøver sikkerheden af især de økonomiske oplysninger, der ind-
går i beslutningsprocesserne omkring et eventuelt køb af nye kampfly, og hvordan mini-
steriet beskriver sikkerheden af de oplysninger, der indgår i beslutningsgrundlaget.
Det økonomiske grundlag for en eventuel anskaffelse
•
udviklingen i det økonomiske grundlag, herunder resultatet af arbejdet i den tværministe-
rielle økonomiske arbejdsgruppe og resultatet af den eksterne kvalitetssikring af det øko-
nomiske grundlag.
14. Det vil være relevant at følge op på beretningen på forskellige tidspunkter. Når Forsvars-
ministeriet har offentliggjort beslutningsgrundlaget, vil det være naturligt, at jeg følger op på
mine anbefalinger om beslutningsgrundlaget i beretningen. Der vil i tiden efter en eventuel
principbeslutning om at anskaffe nye kampfly være andre milepæle, hvor det kan komme på
tale at følge op. Det gælder fx det tidspunkt, hvor Forsvaret fremlægger et aktstykke om ind-
købet, så Folketinget kan træffe en endelig politisk beslutning, efter at resultatet af Forsva-
rets forhandlinger med den foretrukne leverandør er kendt.
15. Jeg vil orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning.
Henrik Otbo