Finansudvalget 2008-09
SB 9 2
Offentligt
750235_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
FORSVARSMINISTEREN
11. maj 2009
MINISTERREDEGØRELSE - BERETNING 9/2008 OM BESLUTNINGSGRUNDLAGET FOR ET EVENTUELT KØB
AF NYE KAMPFLY
Statsrevisorerne har den 25. marts 2009 givet bemærkninger til Rigsrevisionens beretning 9/2008 om be-
slutningsgrundlaget for et eventuelt køb af nye kampfly. Hermed fremsendes min redegørelse, der adres-
serer beretningens konklusioner.
Formålet med Rigsrevisionens undersøgelse var at vurdere Forsvarsministeriets og forsvarets foreløbige
arbejde med at udarbejde et beslutningsgrundlag om nye kampfly til forsvaret. Rigsrevisionen har i den
forbindelse besvaret følgende tre spørgsmål, som beretningen ligeledes er struktureret efter:
Hvordan opgør forsvaret det fremtidige behov for eventuelle nye kampfly?
Hvordan evaluerer forsvaret kampflykandidaterne?
Hvordan beregner forsvaret, hvad nye kampfly koster?
Rigsrevisionens undersøgelse adskiller sig fra tidligere undersøgelser, idet Rigsrevisionen har undersøgt en
igangværende proces, der først afsluttes efter Rigsrevisionens beretning er afgivet. I sagens natur har
Rigsrevisionen derfor ikke kunnet undersøge det færdige beslutningsgrundlag, hvorfor en række af beret-
ningens konklusioner skal anskues i dette perspektiv.
I forlængelse heraf skal det fremhæves, at Forsvarsministeriet anvender en omfattende ekstern kvalitets-
sikring af beslutningsgrundlaget og de bagvedliggende evalueringer m.v. Den eksterne kvalitetssikring ud-
føres af Deloitte Business Consulting og Teknologisk Institut i fællesskab. Kvalitetssikring pågår, indtil be-
slutningsgrundlaget er færdiggjort og klar til fremlæggelse. Jeg har i den forbindelse med tilfredshed no-
teret mig, at Statsrevisorerne finder anvendelsen af ekstern kvalitetssikring en væsentlig styrke ved pro-
cessen, ligesom Rigsrevisionen finder Forsvarsministeriets anvendelse af ekstern kvalitetssikring tilfreds-
stillende.
Statsrevisorerne beretning SB9/2008 - Bilag 2: Forsvarsministerens redegørelse af 11. maj 2009
Det er min opfattelse, at de sidste 1�½ års samarbejde med Rigsrevisionen i forbindelse med undersøgel-
sen og udarbejdelse af beretningen er forløbet konstruktivt, hvilket gennem den løbende dialog har med-
virket til at optimere processen. Jeg kan generelt tilslutte mig beretningens konklusioner og anbefalinger,
hvilket tydeliggøres efterfølgende i nærværende redegørelse. Samtlige anbefalinger ses således enten at
være imødekommet i beslutningsgrundlaget eller planlagt håndteret i forbindelse med de eventuelt kom-
mende kontraktforhandlinger.
Hvordan opgør forsvaret det fremtidige behov for eventuelle nye kampfly?
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisionen finder, at beslutningsgrundlaget bør være baseret på de fremtidige
opgaver for kampfly.
Forsvarskommissionen af 2008 offentliggjorde sin beretning ”Dansk forsvar, Globalt engagement”
den 26.
marts 2008
dvs. dagen efter Statsrevisorerne gav bemærkninger til Rigsrevisionens beretning. I beret-
ningen fremgår det blandt andet, at kommissionen ser et fremtidigt behov for kampfly til nationale og in-
ternationale operationer, samt at kampfly i forbindelse med internationale operationer kan varetage rele-
vante opgaver inden for alle områder af opgavespektret. I kraft af Forsvarskommissionens beretning fore-
ligger der efter Forsvarsministeriets opfattelse en afklaring af de fremtidige opgaver for kampfly, hvilket
beslutningsgrundlaget vil være baseret på i overensstemmelse med Rigsrevisionens anbefaling.
Jeg noterer endvidere, at Rigsrevisionen har konstateret, at analysearbejdet af mulighederne for levetids-
forlængelse af F-16 flyene ikke var fuldstændigt på tidspunktet for beretningens udfærdigelse. Rigsrevisi-
onen peger endvidere på, at beslutningsgrundlaget ikke på nuværende tidspunkt inddrager andre mulig-
heder for eventuelt at videreføre kampfly baseret på F-16.
Som tidligere nævnt stoppede Rigsrevisionens undersøgelse før beslutningsgrundlaget var færdiggjort,
hvilket selvsagt har betydning for Rigsrevisionens observationer og efterfølgende konklusioner i beretnin-
gen. Beslutningsgrundlaget vil således indeholde en række analyser i relation til at videreføre kampfly ba-
seret på F-16. Det omhandler blandt andet analyser, der belyser mulighederne for at anskaffe nye eller
brugte F-16 fly samt mulighederne for levetidsforlængelse og forlænget anvendelse af forsvarets F-16 fly,
hvor man ved en ændret anvendelse af flyene kan anvende disse i længere tid end den nuværende plan-
lægning foreskriver.
Hvordan evaluerer forsvaret kampflykandidaterne?
Vedrørende forsvarets evaluering af kampflykandidaterne har jeg noteret mig, at Rigsrevisionen påpeger,
at forsvaret inden evalueringen burde have fastlagt, hvilke egenskaber ved flyene, der tillægges mest
vægt.
Evaluering af kampfly og anskaffelse af disse er en kompleks begivenhed, der forekommer så sjældent, at
man næppe kan tale om, at der eksisterer standarder herfor. Det er blandt andet årsagen til, at For-
svarsministeriet valgte at få foretaget ekstern kvalitetssikring af beslutningsgrundlaget samt de bagvedlig-
gende evalueringer. Forsvarets evaluering af kampflykandidaterne samt det baggrundsmateriale, der dan-
ner udgangspunkt for forsvarets evaluering, er således genstand for en gennemgribende ekstern kvali-
tetssikring, der blandt andet har til formål at sikre gennemsigtighed, sporbarhed og ligebehandling i for-
svarets evaluering. Endeligt stiller den valgte fremgangsmåde krav til, at det klart og udførligt beskrives,
hvordan den endelige vægtning er foretaget, ganske som Rigsrevisionen også anbefaler i beretningen.
Side 2/3
Statsrevisorerne beretning SB9/2008 - Bilag 2: Forsvarsministerens redegørelse af 11. maj 2009
Jeg har endvidere noteret mig, at Rigsrevisionen anbefaler, at forsvaret i løbet af eventuelt kommende
kontraktforhandlinger sikrer, at der er sammenhæng i de økonomiske oplysninger, som producenten afgi-
ver. Jeg kan med tilfredshed notere, at forsvaret agter at inddrage dette forhold i strategien for eventuelt
kommende kontraktforhandlinger.
I den forbindelse er det væsentligt at holde for øje, at kampflyprocessen er usædvanlig blandt andet i
kraft af det potentielle omfang samt den naturligt store politiske bevågenhed. Det betyder, at processen
på dette tidlige tidspunkt er langt mere omfattende end sædvanligt i forbindelse med forsvarets anskaffel-
ser, ligesom indholdet er anderledes. Den endelige politiske beslutning om eventuel anskaffelse af nye
kampfly foretages først, når kontraktforhandlingerne er så fremskredne, at der foreligger et udkast til kon-
trakt, hvilket tidligst forventes omkring 2012. Et kontraktudkast vil i sagens natur indeholde bindende op-
lysninger fra producenten om blandt andet prisen på flyene.
Hvordan beregner forsvaret, hvad nye kampfly koster?
Jeg noterer med tilfredshed, at både Statsrevisorerne og Rigsrevisionen finder, at det er en væsentlig
styrke, at de økonomiske forhold i beslutningsgrundlaget behandles i en tværministeriel arbejdsgruppe.
Det skal dertil nævnes, at Finansministeriet i regi af den tværministerielle arbejdsgruppe fastlægger,
hvordan usikkerheder og risici skal håndteres i de økonomiske beregninger, hvilket jeg har noteret mig, at
Rigsrevisionen finder tilfredsstillende.
Afsluttende bemærkninger
Det er således min opfattelse, at udarbejdelsen af beslutningsgrundlaget vedrørende anskaffelse af nye
kampfly er i god gænge. Som nævnt i indledningen tager beslutningsgrundlaget og processen for de ef-
terfølgende kontraktforhandlinger hånd om samtlige af beretningens anbefalinger. Jeg har da også med
stor tilfredshed noteret mig, at både Statsrevisorerne og Rigsrevisionens beretning konkluderer, at beslut-
ningsgrundlaget for anskaffelse af nye kampfly forventes at være væsentlig bedre end ved tidligere større
materielanskaffelser i forsvaret.
Med venlig hilsen
Søren Gade
Side 3/3