Finansudvalget 2008-09
SB 8 3
Offentligt
750218_0001.png
Statsrevisorernes
Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
FORSVARSMINISTEREN
27. maj 2009
MINISTERREDEGØRELSE
BERETNING NR. 8/2008 OM BUDGETOVERSKRIDELSER I STATSLIGE BYGGE-
OG ANLÆGSPROJEKTER
Statsrevisorernes Sekretariat har den 3. april 2009 fremsendt Statsrevisorernes Beretning nr. 8 2008 om
budgetoverskridelser i statslige bygge- og anlægsprojekter. Hermed fremsendes min redegørelse for de
foranstaltninger og overvejelser, som beretningen har givet anledning til. Redegørelsen er samtidig sendt
til Rigsrevisor.
Jeg kan generelt tilslutte mig beretningens konklusioner og anbefalinger, og skal i tilslutning hertil be-
mærke, at forsvaret fremadrettet vil tage hensyn til disse i bygge- og anlægsprojekter. Forsvarskomman-
doen vil endvidere tilse, at anbefalingerne medtages i sagsbehandlingen.
Jeg har noteret mig Statsrevisorernes bemærkning om, at budgetoverholdelse ikke bør være et resultat af
systematisk overbudgettering, og at der heller ikke bør være så ensidigt fokus på budgetoverholdelse, at
projektet på afgørende punkter forringes. Forsvarskommandoen har oplyst, at dette ikke har været eller
er anvendt praksis inden for bygge- og anlægsområdet i Forsvarskommandoens regi.
Jeg enig i, at det kan være relevant at anvende projektspecifikke risikotillæg i forbindelse med store
og/eller komplicerede byggerier. Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste er netop nu ved at im-
plementere forsvarets nye projektstyringssystem inden for bygge- og anlægsområdet. Forsvarets Byg-
nings- og Etablissementstjeneste vil vurdere, hvorvidt anvendelsen af projektspecifikke risikotillæg kan
implementeres. Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste bemærker i den forbindelse, at forhold,
der kan eller burde forudses af bygherren, som udgangspunkt bør imødegås ved korrekt og systematisk
styring af projekterne.
Rigsrevisionen anfører, at anbefalingen om at indsamle og anvende nøgletal om enhedspriser kan danne
grundlag for mere præcise budgetoverslag og bedre ekstern kvalitetssikring heraf for institutioner med en
betydelig anlægsaktivitet. Da anlægsarbejder kun udgør en mindre del af forsvarets bygge- og anlægsak-
tiviteter, finder jeg, at denne anbefaling ikke er relevant for forsvaret for indeværende.
Statsrevisorerne beretning SB8/2008 - Bilag 3: Forsvarsministerens redegørelse af 27. maj 2009
Hvad angår anbefalingen om at sikre en kort tidsmæssig afstand mellem beslutningen om at gennemføre
et projekt og igangsættelsen, er jeg enig heri.
Vedrørende anbefalingen om at udarbejde kataloger over mulige besparelser, har Forsvarskommandoen
oplyst, at forsvaret allerede i et vist omfang arbejder med et princip, der har sammenfald med dette for-
slag. En væsentlig del af de strukturrelaterede projekter, der gennemføres i indeværende forsvarsforlig,
gennemføres
efter et ”design to cost” princip, som indebærer, at projektet tilpasses den rådige økonomi,
idet der på forhånd er defineret en række konkrete sparemuligheder.
Forsvarskommandoen har oplyst, at det er forsvarets erfaring, at et sådant princip er velegnet i forbindel-
se med mindre besparelser. Større besparelser vil dog som oftest være i konflikt med projektets grund-
læggende idé, da forsvarets projekter er baseret på opfyldelse af minimumsbehov. En større besparelse
vil derfor som udgangspunkt indebære, at projektet i givet fald enten må tilføres flere midler eller opgives.
Forsvarskommandoen finder dog ideen med et sparekatalog velegnet i et vist omfang. Forsvarets Byg-
nings- og Etablissementstjeneste vil derfor iværksætte en systematisk registrering af sparemulighederne i
større projekter inden for de rammer, der ligger til grund for projektet.
Jeg er også enig i Rigsrevisionens anbefaling om systematisk at indsamle nøgletal og erfaringer om entre-
prenører og rådgivere mv., men noterer mig, at den retter sig mod institutioner med betydelig anlægsak-
tivitet. Forsvarets bygge- og anlægsvirksomhed omfatter, i det væsentligste, byggearbejder, hvorfor Rigs-
revisionens anbefaling ikke umiddelbart ses at være relevant for forsvaret med den nuværende fordeling
af aktiviteterne. Skulle dette forhold ændre sig, vil Forsvarskommandoen anvende denne anbefaling.
Jeg noterer mig, at 11 ud af forsvarets 12 projekter har overholdt den givne bevilling, mens et enkelt pro-
jekt har overskredet bevillingen med et mindre beløb. Der er således ingen af forsvarets 12 projekter, der
har overskredet bevillingen med mere end 10 %, hvilket jeg finder tilfredsstillende.
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen om byggeprojektet
”Flyvevåbnets hoveddepot på Flyvestation Skryds-
trup”
konkluderer, at den opnåede besparelse på ca. 32,4 mio. kr., skyldtes, at forsvaret på daværende
tidspunkt anvendte for høje enhedspriser. Jeg er, som anført ovenfor, helt enig i, at budgetoverholdelse
ikke bør være et resultat af systematisk overbudgettering. Derfor noterer jeg med tilfredshed, at forsvaret
de senere år har intensiveret udarbejdelsen af nøgletalsanalyser til brug for bl.a. budgetoverslag, hvilket
har bevirket, at ankerbudgetterne nu ligger tættere på licitationsresultaterne og de efterfølgende indgåe-
de entreprenørkontrakter.
Søren Gade
/Peter Pilgaard
Side 2/2