Sundhedsudvalget 2008-09
SB 7 3
Offentligt
839892_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om sammenhængende
patientforløb
Marts
2010
Statsrevisorerne beretning SB7/2008 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 3. marts 2010
839892_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 7/2008 om sammenhængende patientforløb
Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 11. februar 2010 inkl.
redegørelser fra regionerne
3. marts 2010
RN A303/10
I.
Indledning
1. Dette notat erstatter mit tidligere notat til Statsrevisorerne af 30. juli 2009, da Ministeriet
for Sundhed og Forebyggelse har afgivet en ny redegørelse den 11. februar 2010, der inde-
holder regionernes høringssvar.
Beretningen handlede om Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses og regionernes arbejde
med at understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af 3 sektorer: almen praksis,
sygehus og kommune.
2. Rigsrevisionen vurderede i beretningen, om Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og
regionerne havde etableret rammer for samarbejde, kommunikation og finansiering af sund-
hedsydelser, som understøtter sammenhængende patientforløb mellem almen praksis, syge-
hus og kommune.
II.
Rammer for samarbejdet
3. Statsrevisorerne konstaterede i deres bemærkninger til beretningen, at der er iværksat
initiativer, som fremmer arbejdet med sammenhængende patientforløb.
4. Statsrevisorerne konstaterede videre, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse ikke
fuldt ud har grundlag for at vurdere, om der er sammenhæng i patientforløb på tværs af
sektorer – og dermed i hvilken udstrækning lovens intentioner er imødekommet. Det frem-
gik af beretningen, at ministeriet har taget en række initiativer, som skal støtte regionernes
og kommunernes arbejde med sammenhængende patientforløb. Endvidere fremgik det af
beretningen, at ministeriet endnu ikke har tilvejebragt et klart overblik over, i hvilken udstræk-
ning der er sammenhæng mellem ydelserne.
5. Ministeren anfører i sin redegørelse, at såvel lovgivningen som ministeriets indsats un-
derstøtter regionernes og kommunernes arbejde med sundhedslovens overordnede mål-
sætning om sammenhængende patientforløb. Det gælder reglerne om sundhedskoordi-
nationsudvalg og sundhedsaftaler, hvor ministeriet har revideret bekendtgørelsen på om-
rådet på baggrund af erfaringer fra de første sundhedsaftaler (bekendtgørelse nr. 778 af
13. august 2009). En større ændring i forhold til den tidligere bekendtgørelse er, at der er
indført et nyt obligatorisk indsatsområde om opfølgning på utilsigtede hændelser. Sund-
hedsstyrelsen har ligeledes på baggrund af erfaringer fra de første sundhedsaftaler udar-
bejdet en revideret vejledning for sundhedsaftalerne i dialog med kommuner og regioner
(vejledning nr. 9698 af 21. august 2009). Opfølgningsdelen er styrket i den nye vejledning,
Statsrevisorerne beretning SB7/2008 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 3. marts 2010
839892_0003.png
2
og den giver mere fleksible rammer for regionernes og kommunernes arbejde med 2. ge-
neration af sundhedsaftalerne. I forbindelse med finanslovsaftalen for 2009 er der des-
uden afsat 3,6 mio. kr. til evaluering af sundhedsaftalerne i 2010 og 2011.
6. Ministeren peger videre på en række allerede igangsatte initiativer såsom kræftpakker,
MedCom (skabeloner for elektronisk kommunikation), Det Fælles Medicinkort og patienttil-
fredshedsundersøgelser, der skal sikre sammenhængende patientforløb. Ministeriet oply-
ser videre, at der som led i regeringens kvalitetsreform er afsat 590 mio. kr. i en ansøgnings-
pulje for 2009 og 2010 til udvikling og gennemførelse af forløbsprogrammer mv. Hensigten
med initiativet er at fremme sammenhængende patientforløb på tværs i sundhedsvæsenet
for patienter med kronisk sygdom.
Endelig oplyser ministeren, at det i finansloven for 2010 er aftalt, at der under Sundheds-
styrelsen nedsættes en styregruppe med relevante myndigheder, som skal belyse, hvor-
dan der kan skabes øget sammenhæng i behandlingsforløbet på tværs af kommuner og
regioner.
7. Jeg finder det tilfredsstillende, at ministeriet og regionerne har taget en række initiativer,
som skal understøtte regionernes og kommunernes arbejde med sammenhængende pa-
tientforløb. Jeg ser frem til at følge evalueringerne af sundhedsaftalerne, ligesom jeg fort-
sat vil følge ministeriets arbejde med at forbedre grundlaget for at vurdere sammenhæng i
patientforløb på tværs af sektorerne.
III.
Rammer for kommunikationen
8. Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende, at der fortsat er barrierer for et sammenhæn-
gende patientforløb. Barriererne vedrører kommunikationen på tværs af almen praksis, sy-
gehus og kommune, der endnu ikke er it-understøttet og standardiseret.
9. Ministeren deler ikke denne konklusion og tilføjede, at det danske sundhedsvæsen er
kendetegnet ved en høj grad af it-understøttelse, hvilket er med til at fremme sammenhæn-
gende patientforløb. Ifølge ministeren har MedCom-projektet, hvorigennem der er opbyg-
get et fælles sundhedsdatanet, givet Danmark en global førerstilling i tværgående elektro-
nisk kommunikation i sundhedsvæsenet, navnlig i praksissektoren. Ministeren oplyser i sin
redegørelse, at MedCom-projektet har vakt betydelig international opmærksomhed, og prin-
cipperne herfra er kopieret i flere lande.
10. Rigsrevisionen vurderede i beretningen, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse,
bl.a. via formandskabet i MedCom, har medvirket til, at kommunikationen på tværs af sek-
torerne kan it-understøttes. Rigsrevisionen konstaterede videre, at MedCom-standarderne
endnu ikke er fuldt implementeret, hvilket er en væsentlig barriere for sammenhængende
patientforløb. Ministeriet har stillet krav om, at regioner og kommuner i 2008 skulle vedtage
fælles strategier for, hvordan de vil øge anvendelsen af elektronisk kommunikation. Regio-
nerne har i samarbejde med kommuner og almen praksis udarbejdet planer for overgang til
elektronisk kommunikation med anvendelse af MedCom-standarder. Rigsrevisionen fandt,
at regionerne burde fremme implementeringen af MedCom-standarderne mest muligt.
11. Regionerne oplyser i deres redegørelser, at it-kommunikation i sundhedsvæsenet fort-
sat er et udviklingsområde, men at der i alle regioner er gjort fremskridt. Som eksempel har
regionerne oplyst, at alle sygehuse og kommuner i Region Syddanmark kommunikerer elek-
tronisk, og at sygehusene i Region Sjælland kommunikerer elektronisk med almen praksis.
12. Jeg finder det tilfredsstillende, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har medvirket
til at opbygge et fælles sundhedsdatanet og tilvejebragt en række standarder for de alminde-
lige meddelelsestyper mellem de relevante parter. Jeg finder det dog mindre tilfredsstillende,
at standarderne endnu ikke er fuldt implementeret og dermed ikke i tilstrækkelig grad under-
støtter sammenhængende patientforløb på tværs af almen praksis, sygehuse og kommuner.
Statsrevisorerne beretning SB7/2008 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 3. marts 2010
839892_0004.png
3
13. Jeg har noteret mig, at ministeren og regionerne i deres redegørelser henviser til, at
sundhedsvæsenet i høj grad er it-understøttet. Denne betragtning er jeg enig i, men skal –
som det også fremgår af beretningen – tilføje, at kommunikationen, herunder udveksling af
information mellem sektorerne, ikke er fuldstændig elektronisk. Jeg vil fortsat følge initiati-
verne på området, herunder udbredelsen af kommunikationsstandarderne.
IV.
Rammer for finansiering af sundhedsydelserne
14. Statsrevisorerne pegede i deres bemærkninger til beretningen på, at finansieringsmodel-
lerne for sygehuse og kommuner ikke i tilstrækkelig grad giver økonomiske incitamenter til
at fremme sammenhængende patientforløb. Videre fandt Statsrevisorerne, at almen prak-
sis ikke i tilstrækkelig grad forpligtes eller opmuntres til at understøtte sammenhængende
patientforløb gennem overenskomsten med almen praksis, regionernes supplerende afta-
ler e.l.
15. Ministeren oplyser i sin redegørelse, at det som opfølgning på aftalen om regionernes
økonomi for 2009 er besluttet at nedsætte et udvalg, der skal vurdere mulighederne for at
styrke det generelle kommunale incitament gennem ændringer af den nuværende model
for medfinansiering.
16. Region Sjælland oplyser i sin redegørelse, at de modeller, der ligger til grund for syge-
husenes og kommunernes finansiering af sundhedsvæsenet, lægger forhindringer i vejen
for et sammenhængende patientforløb. Region Syddanmark anfører i sin redegørelse, at
kommunerne ikke har store økonomiske incitamenter til at fremme sammenhængende pa-
tientforløb.
17. Ministeren oplyser vedrørende overenskomsten med almen praksis, at der i 2008 blev
gennemført et udvalgsarbejde vedrørende den rolle, almen praksis skal have i fremtidens
sundhedsvæsen. Det fremgår af udvalgsrapportens sammenfatning, at der mere specifikt
er behov for en overenskomstmæssig forpligtelse til – som en basal del af den funktion,
almen praksis har – at følge retningslinjer og aftaler mv. om arbejdsdeling og samarbejde
med det øvrige sundhedsvæsen, fx i forhold til pakkeforløb for kræft- eller hjertepatienter,
retningslinjer for ambulant udredning i sygehusvæsenet og forløbsprogrammer for kronisk
sygdom.
18. Flere regioner bakker op om rapportens anbefalinger, idet de oplyser, at en væsentlig
hindring for at opnå sammenhængende patientforløb er regionernes manglende mulighed
for at forpligte almen praksis på at overholde sundhedsaftalerne gennem overenskomsten.
Ministeriet har noteret sig regionernes tilkendegivelse. Ministeren oplyser desuden, at vilkår
om samarbejde og honorarer for de alment praktiserende læger er ved at blive fastlagt i re-
gi af overenskomstsystemet.
19. Videre oplyser ministeren, at der som led i økonomiaftalen med regionerne for 2009 er
udarbejdet en rapport om effektiv styring på sygehusområdet (juni 2009). Rapporten inde-
holder en række anbefalinger om udvikling af DRG-systemet og peger i øvrigt på, at det er
et ledelsesmæssigt ansvar at udbrede effektive patientforløb, og at det gennem løbende til-
pasninger skal sikres, at DRG-systemet understøtter dette. Afregning med DRG-takster må
således ikke være begrænsende for, at opgaver løses på et lavere specialiseringsniveau.
Afslutningsvis oplyser ministeren, at finansieringsmodellerne på sundhedsområdet under-
støtter regionerne og kommunerne i at fremme sammenhængende patientforløb.
20. Region Syddanmark gør opmærksom på, at der løbende arbejdes på at tage højde for
DRG-systemets uhensigtsmæssigheder i forhold til at give patienterne et godt og sammen-
hængende forløb. I 2010 indføres der fx mulighed for at få udbetalt DRG-takst for flere am-
bulante besøg på samme dag.
Statsrevisorerne beretning SB7/2008 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 3. marts 2010
839892_0005.png
4
21. Jeg finder det tilfredsstillende, at Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har nedsat et
udvalg, der skal vurdere mulighederne for at ændre den nuværende model for kommunal
medfinansiering. Jeg vil fortsat følge udviklingen i forhold til at forpligte almen praksis i ar-
bejdet med at sikre effektive og sammenhængende patientforløb samt følge op på eventu-
elle initiativer til udvikling af DRG-systemet.
V.
Afslutning
22. Jeg finder Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses og regionernes redegørelser til-
fredsstillende. Jeg vil fortsat følge ministeriets og regionernes arbejde med at sikre sam-
menhængende patientforløb på tværs af sektorerne.
Jeg vil orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning.
Henrik Otbo