Uddannelsesudvalget 2008-09
SB 6 4
Offentligt
924888_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om Undervisnings-
ministeriets forvaltning af
tilskuddet til Sydslesvig
December
2010
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 4: Rigsrevisors fortsatte notat af 30. november 2010
924888_0002.png
RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til
Sydslesvig (beretning nr. 6/2008)
30. november 2010
RN A106/10
I.
Indledning
1. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 3. april 2009 i henhold til rigsrevisorlovens
§ 18, stk. 4, om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig, at jeg ville
følge udviklingen på dette område. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnska-
bet for 2008, s. 62-64.
2. I beretningen havde Rigsrevisionen fokus på, om Undervisningsministeriet administrere-
de tilskuddet, så det var klart, hvad tilskuddet blev givet til, og om tilskuddet havde den øn-
skede effekt. Undervisningsministeriets forvaltning blev undersøgt inden for 3 områder:
hvilke overordnede rammer der var for tilskuddet
hvordan tilskuddet blev administreret
hvordan der blev fulgt op på, hvad tilskuddet var anvendt til.
3. I dette notat vil jeg følge op på disse punkter, og jeg vil særligt fokusere på den lov ved-
rørende tilskuddet til Sydslesvig, der er vedtaget og trådt i kraft i 2010.
4. I forbindelse med undersøgelsen har Rigsrevisionen gennemgået lovgivning (og forarbej-
der hertil) og andet materiale fra Undervisningsministeriet. Derudover har Rigsrevisionen
holdt møde med Sydslesvigudvalgets sekretariat og Undervisningsministeriet om tilrettelæg-
gelsen af forvaltningen af tilskuddet til Sydslesvig.
II.
Lovgivningens rammer for forvaltningen af tilskuddet til Sydslesvig
5. Statsrevisorerne kritiserede i bemærkningerne til beretningen ministeriets administration
af tilskuddet og pegede bl.a. på, at en så omfattende tilskudsordning (435,4 mio. kr. i 2010)
burde have hjemmel i lov og ikke alene i en tekstanmærkning på finansloven.
6. Allerede inden afgivelsen af beretningen havde Undervisningsministeriet også tilkendegi-
vet over for Rigsrevisionen, at ministeriet var parat til at udarbejde en lov om tilskuddet til
danske kulturelle anliggender i Sydslesvig, der bl.a. skulle angive formål og fastlægge de
overordnede rammer for tilskuddet. Undervisningsministeren har fremsat forslag til lov om
Sydslesvigudvalget og tilskudsordninger på undervisningsministerens område for det dan-
ske mindretal i Sydslesvig (også kaldet Sydslesvigloven), som herefter blev behandlet og
vedtaget af Folketinget. Sydslesvigloven (lov nr. 287 af 29. marts 2010) trådte i kraft den
1. april 2010.
Hermed har tilskudsordningen fået hjemmel i lov, hvilket jeg finder tilfredsstillende.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 4: Rigsrevisors fortsatte notat af 30. november 2010
924888_0003.png
2
7. Sydslesvigloven adresserer mange af de kritiske forhold ved den samlede tilskudsforvalt-
ning, der blev peget på i beretningen. Det gælder: tilskudsordningens formål, Sydslesvigud-
valgets rolle, ydelsen af tilskud og opfølgning (fx regnskab, revision og evaluering). I det føl-
gende vil jeg kort gennemgå de dele af loven, der beskæftiger sig med punkter, som Stats-
revisorerne og Rigsrevisionen kritiserede i beretningen.
Formålet med tilskuddet
8. Statsrevisorerne pegede i deres bemærkninger på, at formålet med tilskuddet burde kon-
kretiseres. Formålet med ordningen var ifølge tekstanmærkningen, at undervisningsministe-
ren yder tilskud til dansk pædagogisk og kulturel virksomhed i Sydslesvig. Dermed var for-
målet meget bredt formuleret, og det var ikke operationaliseret i fx tilskudskriterier.
9. Det fremgår af loven, at det er formålet med tilskuddet at støtte aktiviteter til gavn for det
danske mindretal i Sydslesvig. Aktiviteterne nævnes så mere specifikt i den følgende para-
graf. Det gælder:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
dagsinstitutions- og skolevirksomhed
biblioteks- og arkivvirksomhed
udgivelse af aviser, tidsskrifter o.l.
kulturel og folkeoplysende virksomhed, herunder om det danske sprog
mindretallets foreningsmæssige organisering
varetagelse af faglige opgaver, der tjener landbruget
anden virksomhed til gavn for mindretallet.
Dernæst gør loven det eksplicit, at det også er hensigten, at tilskuddet skal kunne gives til
andre relaterede aktiviteter, der mere sigter mod at skabe forståelse for mindretallets sær-
lige vilkår. Det er fx folkeoplysende virksomhed i Danmark om mindretallet.
10. Med formuleringen af en formålsparagraf for tilskuddet til Sydslesvig finder jeg, at der
er defineret et sigte med tilskudsordningen, der viser, hvem tilskuddet retter sig mod.
Sydslesvigudvalgets rolle
11. Statsrevisorerne fremhævede i deres bemærkninger, at de forventede, at tilskuddet
fremover blev administreret i overensstemmelse med god statslig tilskudsforvaltning. Rigs-
revisionen anbefalede i beretningen, at undervisningsministeren i arbejdet med at skabe
en mere tidssvarende forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig lod Undervisningsministeriet
varetage hele den almindelige tilskudsforvaltning, mens Seksmandsudvalget skulle vare-
tage forbindelsen mellem Folketinget og det danske mindretal i Sydslesvig.
12. Seksmandsudvalget bliver med loven erstattet af Sydslesvigudvalget. Undervisnings-
ministeren nedsætter Sydslesvigudvalget efter hvert valg – første gang bliver efter næste
valg. Indtil da varetager Seksmandsudvalget Sydslesvigudvalgets funktioner.
Ifølge loven skal Sydslesvigudvalget virke som bindeled mellem Folketinget og det danske
mindretal i Sydslesvig. Derudover skal Sydslesvigudvalget efter ansøgning træffe afgørelse
om tilskud og lån inden for de årlige bevillinger på finansloven. Det er også udvalget, der
indgår resultataftaler med foreninger, organisationer mv., som har søgt tilskud. Sydslesvig-
udvalget skal dog, inden udvalget træffer en begunstigende afgørelse om tilskud eller lån
og indgår resultataftaler, indhente en udtalelse fra undervisningsministeren om den påtænk-
te afgørelse eller resultataftale.
Hidtil har Undervisningsministeriet sekretariatsbetjent udvalget, og Undervisningsministeri-
et vil også fremover assistere udvalget i administrationen af tilskuddet.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 4: Rigsrevisors fortsatte notat af 30. november 2010
924888_0004.png
3
13. Jeg kan konstatere, at den tidligere forvaltningsmodel med udvalget som både bindeled
mellem Folketinget og det danske mindretal og administrator af tilskuddet føres videre. Fol-
ketinget har med vedtagelsen af Sydslesvigloven også fastlagt rammer for samarbejdet mel-
lem Undervisningsministeriet og Sydslesvigudvalget i forbindelse med ydelsen af tilskud og
lån til det danske mindretal i Sydslesvig.
Ydelsen af tilskud
14. Statsrevisorerne pegede i deres bemærkninger til beretningen også på en række forhold
vedrørende selve grundlaget for at yde tilskud, som de fandt burde forbedres. Det drejede
sig om, at kravene til ansøgningerne og kriterierne for tildelingen burde konkretiseres, lige-
som ansøgninger om tilskud burde indeholde konkrete oplysninger om aktiviteter, mål og
resultater og behandles efter fastlagte procedurer.
15. I loven listes en række krav op til de foreninger mv., der kan søge om tilskud. For at for-
eninger mv. kan modtage tilskud eller lån, skal de derudover indgå en resultataftale med
Sydslesvigudvalget. Aftalen skal som minimum fastsætte: aftalens varighed, de aktiviteter,
som aftalen omfatter, mål for aktiviteter, krav til tilskudsmodtagers faglige afrapportering til
udvalget og undervisningsministeren, tilskuddenes størrelse, udbetalingstidspunkter for til-
skuddene og krav til de oplysninger, som tilskudsmodtager skal indsende forud for de enkel-
te tilskudsudbetalinger.
Sydslesvigudvalgets sekretariat har oplyst, at det er planen at bruge 2011 til et pilotprojekt,
hvor Sydslesvigudvalget har resultataftaler med Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig, Syd-
slesvigs danske Ungdomsforeninger og Sydslesvigsk Forening, der tilsammen modtog ca.
84 mio. kr. i 2009. De 3 resultataftaler er underskrevet i slutningen af september 2010. Fra
og med 2012 indgår Sydslesvigudvalget resultataftaler med alle tilskudsmodtagende fore-
ninger.
Sydslesvigudvalget kan også yde tilskud til foreninger mv. til enkeltstående projekter, som
ikke varer over 3 år. Udvalget fastlægger en tilskudspolitik for tildelingen af projektmidler.
Medio oktober 2010 har Sydslesvigudvalget fastlagt tilskudspolitikken for fordelingen af pro-
jektmidlerne for 2011 (ca. 3 mio. kr.). I politikken lægger udvalget bl.a. vægt på, at projekt-
tilskuddet skal medvirke til at skabe nytænkning og innovation. Tilskudspolitikken revideres
årligt.
16. Jeg finder, at der med de ovennævnte elementer er skabt forudsætninger for, at tilskud-
det til Sydslesvig kan administreres, så det er tydeligt, på hvilket grundlag tilskuddet gives.
Opfølgning
17. Statsrevisorerne fandt, at Undervisningsministeriet burde følge op på mangler ved regn-
skaberne og eventuelt kritiske forhold, og at ministeriet lejlighedsvis burde evaluere tilskuds-
ordningen. I beretningen blev der også gjort opmærksom på, at resultaterne af Undervis-
ningsministeriets gennemgang af regnskaber mv. burde gå videre til Seksmandsudvalget.
18. Loven stiller forskellige krav til det materiale, som tilskudsmodtager skal indsende til brug
for Undervisningsministeriets revision af brugen af tilskuddet. Som noget nyt er det indført,
at der kan fastsættes forskellige krav til den type af information, som ministeriet skal have,
med baggrund i størrelsen af de ydede tilskud og lån. Nærmere regler om regnskaber og
revision mv. skal dog fastsættes i en bekendtgørelse. Denne bekendtgørelse er Undervis-
ningsministeriet netop i gang med at udforme, og ministeriet forventer at have den færdig
ved udgangen af 2010. Den nye bekendtgørelse vil dog først være gældende for forenin-
gernes regnskaber mv. for tilskuddet for 2011.
Undervisningsministeriet har dog allerede før lovens vedtagelse styrket gennemgangen af
foreningernes regnskaber og opfølgningen herpå. Dertil kommer, at Sydslesvigudvalget
(Seksmandsudvalget) nu modtager ministeriets regnskabsgennemgang.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 4: Rigsrevisors fortsatte notat af 30. november 2010
924888_0005.png
4
19. I loven er det også fastsat, at undervisningsministeren årligt skal afgive en opfølgnings-
rapport til Sydslesvigudvalget om foreningernes årsrapporter mv. med en vurdering af, om
de udbetalte tilskud for det forudgående finansår er anvendt i overensstemmelse med udval-
gets afgørelser. Dertil kommer, at Sydslesvigudvalget årligt afgiver en beretning om sin virk-
somhed, årsregnskab, indgåede resultatkontrakter og tilskudspolitik.
20. Som noget nyt er det med loven også fastlagt, at Sydslesvigudvalget skal føre tilsyn
med de foreninger mv., der modtager tilskud. I den forbindelse er der i loven fastsat en op-
lysningsforpligtelse, der gælder Sydslesvigudvalgets og Undervisningsministeriets mulighe-
der for at indhente oplysninger fra tilskudsmodtager om de aktiviteter, der er ydet tilskud til.
21. Jeg finder, at Undervisningsministeriet og Sydslesvigudvalget med de forskellige redska-
ber har mulighed for at foretage den nødvendige opfølgning på anvendelsen af tilskuddet.
III.
Afslutning
22. Jeg finder det tilfredsstillende, at Undervisningsministeriet nu har udformet en egentlig
lov for tilskuddet til det danske mindretal i Sydslesvig. Med vedtagelsen af Sydslesvigloven
har Folketinget fastlagt rammerne for såvel tilskudsforvaltningen som samarbejdet mellem
Undervisningsministeriet og Sydslesvigudvalget.
23. Jeg betragter hermed sagen som afsluttet.
Henrik Otbo