Uddannelsesudvalget 2008-09
SB 6 3
Offentligt
750167_0001.png
6/2008
Beretning om
Undervisningsministeriets forvalt-
ning af tilskuddet til Sydslesvig
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0002.png
6/2008
Beretning om
Undervisningsministeriets forvalt-
ning af tilskuddet til Sydslesvig
Statsrevisorerne fremsender denne beretning
med deres bemærkninger til Folketinget og
vedkommende minister, jf. § 3 i lov om
statsrevisorerne og § 18, stk. 1, i lov om
revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2009
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres eventuelle bemærkninger Rigsrevisionens beretning til Folketinget og vedkommende
minister.
Undervisningsministeren afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til undervisningsministerens redegørelse.
På baggrund af ministerens redegørelse og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beretningen, hvilket
forventes at ske midt i juni 2009.
Undervisningsministerens redegørelse, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles i
Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i april måned – i dette tilfælde
Endelig betænkning over statsregnskabet 2008, som afgives i 2010.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0003.png
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Christiansborg
Prins Jørgens Gård 2
1240 København K
Telefon: 33 37 55 00
Fax: 33 37 59 95
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.ft.dk/statsrevisorerne
Yderligere eksemplarer kan
købes ved henvendelse til:
Schultz Distribution
Herstedvang 10
2620 Albertslund
Telefon: 43 22 73 00
Fax: 43 63 19 69
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.schultzboghandel.dk
ISSN 0108-3902
ISBN 978-87-7434-309-7
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0004.png
STATSREVISORERNES BEMÆRKNING
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorerne,
den 18. februar 2009
BERETNING OM UNDERVISNINGSMINISTERIETS FORVALTNING AF
TILSKUDDET TIL SYDSLESVIG
Danmark har siden folkeafstemningen om grænsedragningen mellem Danmark og
Tyskland efter 1. verdenskrig givet tilskud til det danske mindretals foreninger i Syd-
slesvig.
I 2009 beløber tilskuddet sig samlet til over 500 mio. kr., og denne beretning handler
om den andel heraf – 431,5 mio. kr. – som administreres af Undervisningsministeriet.
Tilskuddet gives til pædagogisk og kulturel virksomhed i Sydslesvig. Den praktiske
forvaltning af tilskuddet er delt mellem ministeriet og ”Udvalget vedrørende Danske
Kulturelle Anliggender i Sydslesvig” (Seksmandsudvalget), som er udpeget af parti-
er med minimum 10 mandater i Folketinget. Udvalget fordeler og administrerer til-
skuddet, mens ministeriet varetager sekretariatsbehandling og godkender tilskuds-
modtagernes regnskaber.
Statsrevisorerne kritiserer Undervisningsministeriets administration af tilskuddet til
pædagogisk og kulturel virksomhed i Sydslesvig.
Statsrevisorerne skal bl.a. pege på, at
en så omfattende tilskudsordning bør have hjemmel i lov
formålet med tilskuddet, kravene til ansøgningerne og kriterierne for tildelingen
bør konkretiseres
ansøgninger om tilskud bør indeholde konkrete oplysninger om aktiviteter, mål
og resultater og bør behandles efter fastlagte procedurer
ministeriet bør følge op på mangler ved regnskaberne og evt. kritiske forhold
ministeriet lejlighedsvis bør evaluere tilskudsordningen.
Peder Larsen
Henrik Thorup
Helge Adam Møller
Svend Erik Hovmand
Mogens Lykketoft
Manu Sareen
Statsrevisorerne forventer, at tilskuddet fremover administreres i overensstemmelse
med god statslig tilskudsforvaltning.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0006.png
Beretning til Statsrevisorerne om
Undervisningsministeriets forvalt-
ning af tilskuddet til Sydslesvig
Rigsrevisionen afgiver hermed denne beretning til
Statsrevisorerne i henhold til § 17, stk. 2, i rigsrevi-
sorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 3 af 7. januar
1997 som ændret ved lov nr. 590 af 13. juni 2006.
Beretningen vedrører finanslovens § 20. Undervis-
ningsministeriet.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0008.png
Indholdsfortegnelse
I.
II.
Introduktion og resultater ............................................................................................. 1
Indledning .................................................................................................................... 4
A. Baggrund .............................................................................................................. 4
B. Formål ................................................................................................................... 7
C. Afgrænsning.......................................................................................................... 8
D. Metode .................................................................................................................. 9
Rammer for tilskuddet ................................................................................................ 10
A. Lovgrundlaget for tilskuddet ................................................................................ 10
B. Den administrative ramme for forvaltningen af tilskuddet ................................... 11
Administration af tilskuddet ........................................................................................ 14
A. Seksmandsudvalgets beslutningsgrundlag......................................................... 14
B. Beslutninger om fordeling af tilskud .................................................................... 15
Opfølgning på brug af tilskuddet ................................................................................ 18
A. Undervisningsministeriets økonomiske opfølgning ............................................. 18
B. Opfølgning på aktiviteter ..................................................................................... 20
III.
IV.
V.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0009.png
Beretningen vedrører finanslovens § 20. Undervisningsministeriet.
Bertel Haarder har været minister i hele undersøgelsesperioden.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0010.png
INTRODUKTION OG RESULTATER
1
I. Introduktion og resultater
1. Denne beretning handler om det tilskud, som den danske stat hvert år giver til det dan-
ske mindretal i Sydslesvig. Danmark har siden 1920’erne givet tilskud til Sydslesvig, og i
2009 beløber tilskuddet sig samlet til over 500 mio. kr.
2. Rigsrevisionen har undersøgt Undervisningsministeriets forvaltning af det tilskud, der
ydes til pædagogisk og kulturel virksomhed i Sydslesvig. Tilskuddet gives til foreninger og
organisationer i Sydslesvig, og med sine 431,5 mio. kr. i 2009 udgør dette størstedelen af
det samlede danske tilskud til Sydslesvig. Rigsrevisionen igangsatte undersøgelsen på
eget initiativ i april 2008.
3. Det er undervisningsministeren, der som tilskudsyder har ansvaret for bevillingen og der-
med også forvaltningen af tilskuddet til kulturelle anliggender. Den praktiske forvaltning er
dog delt mellem Undervisningsministeriet og ”Udvalget vedrørende Danske Kulturelle
Anliggender i Sydslesvig” (Seksmandsudvalget). Seksmandsudvalgets medlemmer er efter
sædvane udpeget af partier i Folketinget med minimum 10 mandater. Udvalget fordeler og
administrerer tilskuddet, mens Undervisningsministeriet primært varetager sekretariatsbe-
tjening af udvalget samt godkender tilskudsmodtagernes regnskaber.
4. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Undervisningsministeriet, herunder Seks-
mandsudvalget, forvalter tilskuddet tilfredsstillende. En tilfredsstillende forvaltning indebæ-
rer efter Rigsrevisionens opfattelse, at Undervisningsministeriet administrerer tilskuddet, så
det er klart, hvad tilskuddet gives til, og om tilskuddet har den ønskede effekt.
5. For at undersøge, om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet er tilfredsstillen-
de, har Rigsrevisionen opstillet følgende 3 spørgsmål:
Er der fastlagt overordnede rammer for forvaltningen af tilskuddet til Sydslesvig, som si-
krer, at tilskuddet kan forvaltes tilfredsstillende?
Administreres tilskuddet på en måde, der sikrer, at det er tydeligt, på hvilket grundlag til-
skuddet ydes?
Følges der op på, om tilskuddet anvendes i overensstemmelse med tilskudsordningens
formål og med størst mulig effekt?
Nuværende medlem-
mer af Seksmands-
udvalget
Kim Andersen (MF),
Venstre (formand)
Torben Rechen-
dorff, Konservative
Jørn Ulrik Larsen,
SF
Søren Krarup (MF),
Dansk Folkeparti
Bente Dahl (MF),
Det Radikale Ven-
stre
Lise Von Seelen
(MF), Socialdemo-
kraterne.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0011.png
2
INTRODUKTION OG RESULTATER
UNDERSØGELSENS RESULTATER
Det er Rigsrevisionens samlede vurdering, at tilskuddet til pædagogisk og kulturel
virksomhed i Sydslesvig ikke forvaltes, så det er klart, hvad tilskuddet gives til, og
om tilskuddet har effekt. Det skyldes, at en betydelig del af de almindelige opgaver,
som en statslig tilskudsyder skal varetage, ikke varetages i den nuværende model
for forvaltning af tilskuddet.
Rigsrevisionen anbefaler derfor, at undervisningsministeren etablerer en mere tids-
svarende model for forvaltningen af tilskuddet til Sydslesvig, hvor hele den alminde-
lige tilskudsforvaltning varetages af Undervisningsministeriet, mens Seksmandsud-
valget varetager forbindelsen mellem Folketinget og det danske mindretal i Sydsles-
vig.
I øvrigt bør tilskudsordningen have hjemmel i lov frem for den nuværende tekstan-
mærkning til finansloven. I en sådan lov bør formålet med tilskuddet og kriterierne
for at modtage tilskuddet præciseres væsentligt. Undervisningsministeriet har tilken-
degivet, at man er indstillet på at udarbejde en lov om tilskud til danske kulturelle an-
liggender i Sydslesvig, der bl.a. angiver formål og fastlægger de overordnede ram-
mer for tilskuddet.
Denne samlede vurdering er baseret på følgende:
De overordnede rammer for tilskuddet udgør ikke et tilstrækkeligt grundlag til,
at tilskuddet kan forvaltes tilfredsstillende.
Lovgrundlaget for tilskuddet findes i en tekstanmærkning til finansloven. Rigsre-
visionen finder, at god lovgivningsskik og praktisk-administrative hensyn tilsiger,
at mere omfattende tilskudsordninger har hjemmel i lov.
Det fremgår af tekstanmærkningen, at formålet med tilskuddet er, at undervis-
ningsministeren yder tilskud til dansk pædagogisk og kulturel virksomhed i Syd-
slesvig. Der er således tale om et meget bredt formuleret formål. Formålet er ik-
ke operationaliseret, fx ved kriterier for at modtage tilskud, som Seksmandsud-
valget ellers har mulighed for at fastlægge ifølge tekstanmærkningen.
Den administrative ramme for forvaltningen af tilskuddet indeholder ikke proce-
durer for fx behandlingen af foreningernes ansøgninger.
Der er efter Rigsrevisionens opfattelse flere administrative uhensigtsmæssighe-
der forbundet med den nuværende administrative praksis, hvor fx budgetmøder-
ne med de sydslesvigske foreninger og udvalgets udmelding af tilskud ligger tid-
ligt på året i forhold til finanslovsforhandlingerne.
Tilskuddet til Sydslesvig administreres ikke, så det er tydeligt, på hvilket grund-
lag tilskuddet gives. Seksmandsudvalget har reelt en tilbagetrukken rolle i for-
delingen af tilskuddet.
Foreningernes ansøgninger om tilskud indeholder meget sparsomme oplysnin-
ger om aktiviteter, mål og resultater, og der foretages ikke en dybdegående be-
handling af foreningernes ansøgnings- og regnskabsmateriale. Rigsrevisionen
vurderer, at beslutningsgrundlaget er spinkelt, hvorfor det er vanskeligt for Seks-
mandsudvalget at prioritere mellem ansøgningerne og bedømme foreningernes
egentlige behov for tilskud på baggrund af ansøgningsmaterialet.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0012.png
INTRODUKTION OG RESULTATER
3
Beslutningerne om tilskud følger normalt foreningernes ansøgninger samt fore-
ningernes koordinerede indstilling til fordelingen af anlægsmidler. Seksmands-
udvalget stiller almindeligvis ikke betingelser til, hvad foreningerne skal anvende
deres tilskud til. Set over en årrække viser det sig, at forholdet mellem tilskuddet
til de enkelte foreninger stort set ligger fast, mens størrelsen på tilskuddet til de
enkelte foreninger stiger jævnt. På den baggrund vurderer Rigsrevisionen, at til-
skuddet har karakter af løbende driftstilskud til foreningerne.
Der foretages ikke den nødvendige opfølgning på anvendelsen af tilskuddet.
Foreningernes uafhængige revisorer har mange bemærkninger til foreningernes
årsregnskaber og administration, fx vedrørende ukorrekt opførelse af henlæggel-
ser og reservationer, manglende skatteindbetalinger på grund af udlejning af me-
get billige tjenesteboliger, rentefrie personalelån mv.
Efter Rigsrevisionens opfattelse giver revisorernes bemærkninger indtryk af, at
flere foreninger har administrative problemer, ligesom flere foreninger begunsti-
ger deres personale i usædvanlig grad. Rigsrevisionen har tillige konstateret, at
der er en række mangler ved foreningernes aflagte regnskaber set i forhold til
den gældende bekendtgørelse på området, og ikke alle tilskudsmodtagere har
aflagt regnskab.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at Undervisningsministeriet burde have fulgt op
på manglerne ved regnskaberne og de kritiske forhold ved foreningernes brug af
tilskuddet.
Der følges ikke op på, hvilke aktiviteter foreningerne bruger tilskuddet til, ligesom
tilskudsordningen aldrig er blevet evalueret i sin helhed.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0013.png
4
INDLEDNING
II. Indledning
A.
Baggrund
6. Denne beretning handler om forvaltningen af Undervisningsministeriets tilskud til kultu-
relle anliggender i Sydslesvig, som undervisningsministeren yder til dansk pædagogisk og
kulturel virksomhed. I 2009 er tilskuddet på 431,5 mio. kr.
7. Hvert år giver den danske stat en række tilskud til det danske mindretal i Sydslesvig. I
tabel 1 ses en oversigt over tilskuddene.
Tabel 1. Tilskud fra den danske stat til Sydslesvig, 2009
(Mio. kr.)
Ministerium
Undervisningsministeriet
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Kirkeministeriet
Kulturministeriet
Finansministeriet
I alt
Kilde: Finansloven for 2009.
Modtager
Sydslesvigske foreninger m.m.
Sundhedstjenesten i Sydslesvig
Dansk Kirke i Sydslesvig
Sydslesvigsk Forening
Pensionsfonden af 1951
431,5
24,5
14,2
0,5
61,0
531,7
8. Som det fremgår af tabel 1, giver den danske stat ud over Undervisningsministeriets til-
skud også en række andre tilskud til det danske mindretal i Sydslesvig. Samlet beløber til-
skuddene sig i 2009 til mere end 500 mio. kr.
9. Rigsrevisionen har ved tidligere revisioner gennemgået Undervisningsministeriets for-
valtning af tilskuddet til kulturelle anliggender i Sydslesvig og påpeget en række uhensigts-
mæssigheder herved. Formålet med denne undersøgelse er derfor at vurdere, om Under-
visningsministeriets forvaltning af tilskuddet i dag er tilfredsstillende.
Danmarks politiske forpligtelser over for det danske mindretal
10. Efter afslutningen på 1. verdenskrig blev der afholdt en folkeafstemning i Slesvig om
grænsedragningen mellem Danmark og Tyskland. Afstemningsresultatet betød, at Nord-
slesvig (nuværende Sønderjylland) blev dansk, og Sydslesvig forblev tysk. Dermed blev et
antal dansksindede i Sydslesvig ”ladt tilbage” i Tyskland. I forbindelse med genforenings-
festen på Dybbøl i 1920 udtalte den danske statsminister Niels Neergaard om de dansk-
sindede i Sydslesvig: ”Det
kan jeg sige på regeringens, ja, jeg tør sige på hele det danske
folks vegne: De skal ikke blive glemt!”.
Siden har den danske stat givet tilskud til det dan-
ske mindretals foreninger i Sydslesvig.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0014.png
INDLEDNING
5
11. I 1955 indgik Tyskland og Danmark en bilateral aftale om mindretalspolitiske principper
og basale, enslydende rettigheder for de 2 mindretal i det dansk-tyske grænseland – de så-
kaldte København-Bonn erklæringer. Centralt i erklæringerne står, at spørgsmålet omkring
nationalitet ikke må bestrides eller efterprøves. Det er derfor op til den enkelte i grænselan-
det selv at afgøre sit sindelag. Endvidere er det i forbindelse med denne undersøgelse cen-
tralt, at erklæringerne danner grundlaget for, at såvel Danmark som Tyskland yder økono-
misk støtte til sine respektive mindretal.
12. I europæisk regi har Danmark forpligtet sig til at sikre mindretalsrettigheder til mindretal
på dansk jord, jf. Europarådets rammekonvention om beskyttelse af nationale mindretal. Da
det tyske mindretal i Sønderjylland er det eneste anerkendte nationale mindretal i Danmark,
betyder det, at Danmark alene er forpligtet til at sikre rettighederne for dette mindretal.
13. På trods af at der er tale om en særlig historisk konstruktion med den parallelle støtte
over den dansk-tyske grænse, er det ikke et særsyn i Europa, at stater giver tilskud over
grænser til nationale mindretal, der bekender sig til den pågældende stat, se boks 1.
BOKS 1. TILSKUD OVER GRÆNSER TIL EGNE MINDRETAL I ANDRE STATER
Europarådet nedsatte i 2001 en kommission (The Venice Commission), som i sin rapport fra 2005
har undersøgt den grænseoverskridende støtte til nationale mindretal i nabolande. Venice-rappor-
ten viser, at Ungarn, Tyskland, Rumænien, Østrig, Italien og en række andre centraleuropæiske
lande yder politisk, kulturel og/eller økonomisk støtte til egne mindretal, som i forbindelse med græn-
seændringer er blevet ”efterladt” i andre lande. Rapporten viser, at en del af støtteordningerne er
forholdsvis nye, men der foreligger ikke nogen egentlig kortlægning af økonomisk støtte til mindre-
tal.
14. Som det fremgår af boks 1, er det ikke kun i det dansk-tyske grænseland, at der fore-
kommer økonomisk støtte til mindretal over grænserne i Europa. Der eksisterer dog hver-
ken megen eller samlet viden om omfanget af den støtte, der krydser grænserne, og heller
ikke om støtteordningernes indretning m.m.
Organiseringen af tilskudsforvaltningen
15. Tilskudsforvaltningens organisering afspejles i finanslovens tekstanmærkning om grund-
laget for tilskuddet, se boks 2.
BOKS 2. UDDRAG AF FINANSLOVENS TEKSTANMÆRKNING (STK. 1-4)
Undervisningsministeren yder tilskud til dansk pædagogisk og kulturel virksomhed i Sydslesvig.
Stk. 2. Udvalget vedrørende Danske Kulturelle Anliggender i Sydslesvig forestår fordelingen og
administrationen af tilskuddet. Udvalget kan fastlægge rammer og vilkår for anvendelsen.
Stk. 3. Tilskudsmodtagende foreninger m.fl. kan inden for deres formål og i overensstemmelse
med de af udvalget stillede vilkår m.m., jf. stk. 2, frit disponere over tilskuddet. De aflægger regn-
skab over for udvalget for tilskuddets anvendelse. Undervisningsministeriet har den endelige god-
kendelseskompetence i forhold til regnskabet.
Stk. 4. Undervisningsministeren bemyndiges til at fastlægge nærmere regler om opstilling og re-
vision af regnskaber for tilskuddet.
16. Af boks 2 fremgår det, at undervisningsministeren yder tilskud til pædagogisk og kulturel
virksomhed i Sydslesvig, mens Seksmandsudvalget forestår fordelingen og administratio-
nen af tilskuddet og fastlægger rammer og vilkår for anvendelsen. Tilskudsmodtager skal
aflægge et tilskudsregnskab over for udvalget, mens undervisningsministeren bemyndiges
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0015.png
6
INDLEDNING
til at fastlægge nærmere regler om opstilling og revision af regnskaber for tilskuddet samt
har den endelige godkendelseskompetence i forhold til regnskabet.
17. Derudover er også Grænseforeningen involveret i forvaltning af tilskuddet. Af figur 1
fremgår det, hvordan de 3 aktører indgår i forvaltningen.
Figur 1. Fordeling af arbejdsopgaver
Undervisningsministeriet
Sekretariatsbetjening af Seksmandsudvalget
Finanslovsbidrag
Gennemgang af og opfølgning på forenin-
ger mfl.’s regnskaber
Udbetaling af tilskuddet til Dansk Skole-
forening og Flensborg Avis A/S
Udbetaling af foreningernes tilskud til
Grænseforeningen
Seksmandsudvalget
Fastlæggelse af tilskudskriterier
Behandling af foreningernes ansøgninger
Klausur- og budgetmøder med foreningerne
Fordeling af tilskud til foreningerne
Tilsagn om eller afslag vedrørende tilskud
Besigtigelsesture i Sydslesvig
Grænseforeningen
Udbetaling af tilskuddet til 5 af de syd-
slesvigske foreninger
Kilde: Rigsrevisionen med udgangspunkt i Undervisningsministeriets procedurebeskrivelse og
finansloven.
18. Som figur 1 viser, er det Seksmandsudvalget, der fordeler og administrerer tilskuddet,
mens Undervisningsministeriet primært varetager sekretariatsbetjeningen af Seksmands-
udvalget samt godkender foreningernes regnskaber. Grænseforeningen videreformidler en
del af tilskuddet til 5 af de sydslesvigske foreninger.
19. Denne arbejdsdeling har ikke indflydelse på, hvem der har ansvaret for bevillingen. Det
er undervisningsministeren, der som tilskudsyder er ansvarlig. Det forhold, at Seksmands-
udvalget skal fordele og administrere tilskuddet, betyder alene, at udvalget har lovfastsatte
opgaver og beføjelser i forbindelse med ministerens disponering over bevillingen. Udvalget
er derfor at betragte som en del af den udøvende magt og skal forvalte tilskuddet efter sam-
me normer, som andre statslige tilskud forvaltes efter.
Tilskudsmodtagerne
20. Der er en forholdsvis fast kreds af foreninger og organisationer (kaldes herefter forenin-
ger), som modtager tilskud fra Undervisningsministeriet. Foreningerne, deres formål og til-
skud for 2009 fremgår af tabel 2.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0016.png
INDLEDNING
7
Tabel 2. Tilskudsmodtagere i Sydslesvig
(Mio. kr.)
Forening
Dansk Skoleforening for Sydslesvig
(Skoleforeningen)
Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger
Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig
Flensborg Avis A/S
Sydslesvigsk Forening
Sydslesvigsk Vælgerforening
Fælleslandboforeningen for Sydslesvig
Federal Union of European Nationalities
(FUEN)
Nordisk Informationskontor i Sønder-
jylland
Sydslesvigsk Kultursamfund
Primært formål
At drive dansk pædagogisk virksomhed for det danske
mindretal.
At fremme dansk ungdomsarbejde i Sydslesvig gennem
kultur, idræts- og oplysningsarbejde for unge.
At drive biblioteksvirksomhed til gavn for det danske
mindretal.
At drive forlags- og trykkerivirksomhed – især for den
danske grænsepresse.
At udbrede og pleje dansk sprog og kultur.
At organisere det danske mindretal politisk.
At varetage alle faglige opgaver, der tjener landbruget.
At repræsentere etniske grupper i Europa og arbejde for,
at nationale minoriteter kan bevare deres identitet, sprog,
kultur og historie.
At udbrede kendskabet til nordisk kultur og samfunds-
forhold gennem en række aktiviteter i grænselandet.
At virke for unge sydslesvigske studerendes uddannelse.
Bevilling i 2009
313,9
31,6
25,7
23,4
22,7
2,8
1,2
0,189
0,167
0,08
Kilde: Tilsagnsbreve til foreningerne om tilskud samt foreningernes hjemmesider.
21. Tabel 2 viser, at det er en bred palet af foreninger med forskellige formål, der modtager
tilskud fra Undervisningsministeriet. Der er også stor forskel på størrelsen af de tilskud, som
foreningerne modtager. Langt det største tilskud modtager Skoleforeningen, som i 2009 får
ca. 314 mio. kr. Dernæst modtager Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger, Dansk Central-
bibliotek for Sydslesvig, Flensborg Avis A/S og Sydslesvigsk Forening mellem ca. 23 og 32
mio. kr. Endelig modtager FUEN, Nordisk Informationskontor i Sønderjylland, Sydslesvigsk
Vælgerforening, Fælleslandboforeningen for Sydslesvig og Sydslesvigsk Kultursamfund min-
dre tilskud. For flertallet af foreningerne er de danske tilskud en stor indtægtskilde.
22. I forbindelse med Rigsrevisionens undersøgelse er Undervisningsministeriet i færd med
at afklare, om tilskuddet til Flensborg Avis A/S er omfattet af anmeldelsespligten i EF-trak-
tatens artikel 88, stk. 3. Denne procedureregel henviser til, at medlemsstaterne ifølge arti-
kel 87, stk. 1, i visse tilfælde skal anmelde statsstøtte til virksomheder mv. til Europa-Kom-
missionen med henblik på Kommissionens godkendelse. I denne proces har Undervisnings-
ministeriet konsulteret Konkurrencestyrelsens statsstøttesekretariat, som primo februar 2009
har anbefalet, at sagen nu undersøges nærmere i ministeriet.
B.
Formål
23. Efter almindelige standarder for statens forvaltning af tilskud skal tilskudsmyndigheden
sikre og efterfølgende dokumentere, at tilskuddet er anvendt til de formål, som midlerne er
bevilget til, og i overensstemmelse med de forudsætninger, der er fastsat for tilskudstilde-
lingen.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0017.png
8
INDLEDNING
24. Rigsrevisionen har derfor i denne undersøgelse taget udgangspunkt i, at Undervisnings-
ministeriet, herunder Seksmandsudvalget, skal forvalte tilskuddet til Sydslesvig, så det er
klart, hvad tilskuddet gives til. Derudover skal forvaltningen også være tilrettelagt, så den
størst mulige effekt af tilskuddet opnås.
25. Som det fremgår af boks 3, kan en effektiv tilskudsforvaltning opdeles i 3 faser.
BOKS 3. FASER I TILSKUDSFORVALTNINGEN
Designfasen:
Her etableres de overordnede rammer for tilskudsordningen, og der fastlægges vilkår
for den konkrete administration og opfølgning.
Administrationsfasen:
Denne fase omfatter de arbejdsgange, der er forbundet med tildelingen af
tilskud i relation til bl.a. behandling af ansøgninger og svar til ansøger.
Opfølgningsfasen:
Her følges op på de økonomiske og aktivitetsmæssige resultater, herunder om
tilskuddet anvendes efter formålet. Effekten af tilskuddet evalueres.
Kilde: Økonomistyrelsens ”Vejledning om effektiv tilskudsforvaltning”.
26. Med udgangspunkt i ovenstående har Rigsrevisionen opstillet følgende 3 spørgsmål for
at besvare formålet med undersøgelsen:
Er der fastlagt overordnede rammer for forvaltningen af tilskuddet til Sydslesvig, som si-
krer, at tilskuddet kan forvaltes tilfredsstillende?
Administreres tilskuddet på en måde, der sikrer, at det er tydeligt, på hvilket grundlag til-
skuddet ydes?
Følges der op på, om tilskuddet anvendes i overensstemmelse med tilskudsordningens
formål og med størst mulig effekt?
C.
Afgrænsning
27. Som nævnt yder den danske stat en række tilskud til anliggender i Sydslesvig. Under-
visningsministeriet, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Kirkeministeriet, Kulturmini-
steriet og Finansministeriet har alle ordninger, hvor de yder tilskud til Sydslesvig.
28. Da tilskudsordningerne er temmelig forskellige, har Rigsrevisionen valgt at tage udgangs-
punkt i de 3 tilskud, hvor Seksmandsudvalget er involveret i forvaltningen. Det drejer sig ho-
vedsageligt om Undervisningsministeriets tilskud, men også tilskud fra Kirkeministeriet og
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, mens tilskud fra Finansministeriet og Kulturmini-
steriet ikke er indgået i undersøgelsen, da udvalget ikke er involveret her. Det samme gæl-
der Byggestøttefonden, der indeholder statens pant i de sydslesvigske foreningers anlæg,
samt tipsmidler.
29. Seksmandsudvalget er dog reelt kun involveret i forvaltningen af Undervisningsministe-
riets tilskud. Da dette tilskud er langt det største enkelte tilskud, og da tidligere revisioner
har vist uhensigtsmæssigheder i forvaltningen, er fokus i beretningen alene på udvalgets
og Undervisningsministeriets forvaltning heraf.
30. Rigsrevisionen har revideret de tilskud til Sydslesvig, der ydes af Ministeriet for Sund-
hed og Forebyggelse og Kirkeministeriet, parallelt med denne undersøgelse. Der har ikke
vist sig væsentlige problemer i ministeriernes forvaltning af tilskuddene.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0018.png
INDLEDNING
9
31. Undervisningsministeriet har selv gennemgået dele af tilskudsforvaltningen i ”Rapport
fra arbejdsgruppen til gennemgang af tilskudsordningen vedr. Sydslesvig” fra 2008. Rigsre-
visionen har valgt ikke at inddrage eller kommentere rapportens konklusioner i denne be-
retning, da rapporten sideløbende er blevet behandlet i Seksmandsudvalget.
32. Undersøgelsen dækker i udgangspunktet perioden 2007-2008. Gennemgangen af fore-
ningernes regnskaber dækker dog primært 2007, mens regnskaberne for 2006 også er gen-
nemset.
D.
Metode
33. Undersøgelsen er først og fremmest baseret på dokumentstudier. I den forbindelse har
Rigsrevisionen gennemgået en lang række dokumenter i tilknytning til tilskudsordningen.
Det gælder bl.a. lovgrundlag, mødereferater samt andet sagsmateriale fra Seksmandsud-
valget og Undervisningsministeriet og ikke mindst ansøgnings- og regnskabsmateriale fra
de sydslesvigske foreninger.
34. Som led i undersøgelsen har Rigsrevisionen gennemført interviews med alle Seks-
mandsudvalgets medlemmer og repræsentanter for de sydslesvigske foreninger og Un-
dervisningsministeriet.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0019.png
10
RAMMER FOR TILSKUDDET
III. Rammer for tilskuddet
UNDERSØGELSENS RESULTAT
De overordnede rammer for tilskuddet udgør ikke et tilstrækkeligt grundlag til, at til-
skuddet kan forvaltes tilfredsstillende.
A.
Lovgrundlaget for tilskuddet
35. Tilskuddet til Sydslesvig fremgår ikke af en almindelig materiel lov. Lovgrundlaget skal i
stedet findes i finanslovens § 20.84.01 og tekstanmærkning nr. 104. Tekstanmærkningen
har eksisteret siden 1995. I boks 4 er et uddrag af tekstanmærkningen.
BOKS 4. UDDRAG AF FINANSLOVENS TEKSTANMÆRKNING (STK. 1-2)
Undervisningsministeren yder tilskud til dansk pædagogisk og kulturel virksomhed i Sydslesvig.
Stk. 2. Udvalget vedrørende Danske Kulturelle Anliggender i Sydslesvig forestår fordelingen og
administrationen af tilskuddet. Udvalget kan fastlægge rammer og vilkår for anvendelsen.
36. Af boks 4 fremgår det, at undervisningsministeren yder tilskud til pædagogisk og kultu-
rel virksomhed i Sydslesvig, og at Seksmandsudvalget fastlægger rammer og vilkår for an-
vendelsen.
37. Tekstanmærkningens formulering om, at ”Undervisningsministeren yder tilskud til dansk
pædagogisk og kulturel virksomhed i Sydslesvig”, er det eneste eksplicitte formulerede for-
mål med at give tilskuddet. Der er her tale om et så overordnet og bredt formuleret formål,
at det ikke kan siges at være særligt præcist. I tekstanmærkningen gives Seksmandsud-
valget mulighed for at formulere rammer og vilkår for anvendelsen af tilskuddet. Men ud-
valget har ikke udnyttet denne mulighed og fx ved hjælp af tilskudskriterier operationalise-
ret tilskuddets upræcise formål.
Vurdering
38. Lovgrundlaget for tilskuddet findes i en tekstanmærkning til finansloven. Rigsrevisionen
finder, at god lovgivningsskik og praktisk-administrative hensyn tilsiger, at mere omfattende
tilskudsordninger har hjemmel i lov.
39. Det fremgår af tekstanmærkningen, at formålet med tilskuddet er, at undervisningsmi-
nisteren yder tilskud til dansk pædagogisk og kulturel virksomhed i Sydslesvig. Der er såle-
des tale om et meget bredt formuleret formål. Formålet er ikke operationaliseret, fx ved kri-
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0020.png
RAMMER FOR TILSKUDDET
11
terier for at modtage tilskud, som Seksmandsudvalget ellers har mulighed for at fastlægge
ifølge tekstanmærkningen.
B.
Den administrative ramme for forvaltningen af tilskuddet
40. Overordnet ligger budgetmøderne mellem Seksmandsudvalget og de sydslesvigske
foreninger, udbetalingen af tilskuddet samt den økonomiske opfølgning i faste rammer.
41. Først på året mødes Seksmandsudvalget med de sydslesvigske foreninger til klausur-
mødet. Dette er et forum, hvor parterne kan orientere hinanden om forskellige mindretals-
relaterede emner. Efter klausurmødet udarbejder Det Sydslesvigske Samråd en koordine-
ret og prioriteret indstilling til Seksmandsudvalget om fordeling af tilskud til anlæg i Sydsle-
svig, og foreningerne sender deres ansøgninger om tilskud til Seksmandsudvalget. Ca. 1
måned efter afholdes de egentlige budgetmøder mellem Seksmandsudvalget og de syd-
slesvigske foreninger, se boks 5.
BOKS 5. BUDGETMØDERNE
Seksmandsudvalget indbyder de enkelte sydslesvigske foreninger til at fremlægge deres budgetøn-
sker og vende dem med udvalget. Foreningerne får således foretræde for udvalget i ca. 1 time. Ud
over udvalget og den pågældende forening deltager også Grænseforeningens formand og general-
sekretær samt udvalgets arkitekt, der rådgiver i sager om tilskud til anlæg.
Det Sydslesvigske
Samråd
er paraplyfo-
rum for Dansk Central-
bibliotek for Sydslesvig,
Dansk Skoleforening
for Sydslesvig, Dansk
Kirke i Sydslesvig,
Dansk Sundhedstje-
neste i Sydslesvig,
Flensborg Avis A/S,
Friisk Foriining, Syd-
slesvigs danske Ung-
domsforeninger, Syd-
slesvigsk Forening og
Sydslesvigsk Fore-
nings tilsluttede orga-
nisationer samt Syd-
slesvigsk Vælgerfore-
ning.
42. Som det beskrives i boks 5, diskuteres de enkelte foreningers ansøgninger om tilskud
på budgetmøderne. Her har Seksmandsudvalget og foreningerne mulighed for at gennem-
gå foreningernes ansøgninger nærmere.
43. På baggrund af de skriftlige ansøgninger, foreningernes fremlæggelser på budgetmø-
derne og den koordinerede indstilling fra Det Sydslesvigske Samråd træffer Seksmands-
udvalget beslutninger om tilskuddets fordeling.
44. For så vidt angår udbetalingerne af tilskud til foreningerne er praksis i overensstemmel-
se med anmærkningerne til finansloven. Undervisningsministeriet udbetaler tilskud til bl.a.
Skoleforeningen og Flensborg Avis A/S, mens Grænseforeningen videreformidler tilskud til
5 navngivne sydslesvigske foreninger. Grænseforeningen varetager ikke yderligere opga-
ver i den forbindelse.
45. Endelig følger Undervisningsministeriet med udgangspunkt i tekstanmærkningen årligt
op på foreningernes brug af tilskuddet via en gennemgang af foreningernes regnskaber.
46. Undersøgelsen af den administrative praksis har vist, at der ikke er etableret egentlige
administrative procedurer for udvalgets behandling af foreningernes ansøgninger og for,
hvordan udvalget træffer sine beslutninger. Der foregår heller ikke en systematisk opfølg-
ning på de aktiviteter, som udvalget har givet penge til, og Undervisningsministeriet afrap-
porterer ikke resultaterne af sin gennemgang af foreningernes regnskaber til Seksmands-
udvalget.
Administrative uhensigtsmæssigheder
47. Rigsrevisionen vil i det næste afsnit fremhæve 3 forhold vedrørende dele af den admi-
nistrative ramme, som Rigsrevisionen opfatter som uhensigtsmæssige.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0021.png
12
RAMMER FOR TILSKUDDET
Tidspunktet for budgetmøderne og udmeldingen af tilskud
48. Rigsrevisionen kan ud fra Undervisningsministeriets procedurevejledning konstatere, at
budgetmøderne mellem Seksmandsudvalget og de sydslesvigske foreninger og selve ud-
meldingen af tilskud foregår meget tidligt i forhold til det øvrige finansår i Danmark, se figur 2.
Figur 2. Sammenstilling af budgetåret 2009 i Sydslesvig og finansåret 2008 i Danmark
Udsendelse af
bevillingsbreve
2009
Klausurmøde Budgetmøder
BUDGETÅRET I SYDSLESVIG
Frist for regnskabs-
aflæggelse 2007
Besigtigelsestur
Jan.
Feb.
Mar.
Apr.
Maj
Juni
Juli
Aug.
Sep.
Okt.
Nov.
Dec.
Rammefastsættelse
Finanslovsforslag
Fremsættelse, behandling
og vedtagelse i Folketinget
FINANSÅRET I DANMARK
49. Som det fremgår af figur 2, giver Seksmandsudvalget tilsagn om tilskud for det følgende
bevillingsår allerede i begyndelsen af april året før.
50. Tidspunkterne for budgetmøderne og selve udmeldingen af tilskud er efter Rigsrevisio-
nens opfattelse af flere årsager ikke hensigtsmæssige. For det første skal foreningerne al-
lerede i februar forholde sig til næste års aktivitetsniveau og bevillingsbehov, hvorfor der er
risiko for, at de fremlagte budgetønsker ikke er velfunderede. For det andet bliver Seks-
mandsudvalgets grundlag for at træffe beslutninger om fordelingen af næste års bevilling
spinkelt, da foreningernes budgetudmeldinger kan være usikre, og Undervisningsministeri-
et ikke på dette tidspunkt har gennemgået foreningernes regnskaber. Disse 2 forhold bety-
der, at hverken foreningerne eller Seksmandsudvalget kan have fuldt fokus på effekten af
tilskudsanvendelsen. Endelig er bevillingen ikke bare principielt, men også reelt løsrevet
fra den øvrige statslige budgetlægning. Seksmandsudvalget har tilkendegivet, at udvalget
er enig i Rigsrevisionens vurdering.
Grænseforeningens deltagelse i Seksmandsudvalgets møder
51. Rigsrevisionen kan konstatere, at 2 repræsentanter fra Grænseforeningen, sædvanlig-
vis formanden og generelsekretæren, deltager i alle Seksmandsudvalgets møder. Det om-
fatter også møder, hvor udvalget træffer beslutningen om tilskuddets fordeling. Det er Rigs-
revisionens opfattelse, at Seksmandsudvalget omhyggeligt bør vurdere, hvornår Grænse-
foreningen kan deltage i udvalgets møder.
Grænseforeningens rolle i udbetalingen af tilskud
52. Ordningen med, at Grænseforeningen videreformidler et tilskud, der svarer til ca. 20 %
af bevillingen til de sydslesvigske foreninger i 2009 (ca. 82 mio. kr.), er optrykt i anmærknin-
gerne til finansloven. Grænseforeningens opgave består alene i at ekspedere pengene vi-
dere fra Undervisningsministeriet til de sydslesvigske foreninger, der er omfattet af denne
ordning.
53. Grænseforeningen opnåede i 2006, 2007 og 2008 dårligere vekselkurser end staten
ved overførslen af tilskuddet til foreningerne. Det har for de pågældende år betydet en
merudgift for staten på henholdsvis ca. 139.000 kr. for 2006, ca. 103.000 kr. for 2007 og
ca. 87.000 kr. for 2008.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0022.png
RAMMER FOR TILSKUDDET
13
54. Rigsrevisionen er af den opfattelse, at Grænseforeningen som videreformidler ikke til-
fører tilskudsforvaltningen nogen fordele.
Vurdering
55. Den administrative ramme for forvaltningen af tilskuddet indeholder ikke procedurer for
fx behandlingen af foreningernes ansøgninger.
56. Der er efter Rigsrevisionens opfattelse flere administrative uhensigtsmæssigheder for-
bundet med den nuværende administrative praksis, hvor fx budgetmøderne med de syd-
slesvigske foreninger og udvalgets udmelding af tilskud ligger tidligt på året i forhold til fi-
nanslovsforhandlingerne.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0023.png
14
ADMINISTRATION AF TILSKUDDET
IV. Administration af tilskuddet
UNDERSØGELSENS RESULTAT
Tilskuddet til Sydslesvig administreres ikke, så det er tydeligt, på hvilket grundlag til-
skuddet gives. Seksmandsudvalget har reelt en tilbagetrukken rolle i fordelingen af
tilskuddet.
A.
Seksmandsudvalgets beslutningsgrundlag
57. De sydslesvigske foreninger ansøger Seksmandsudvalget om tilskud både ved skriftligt
ansøgningsmateriale og en mundtlig fremlæggelse på budgetmøderne. Derfor har Rigsrevi-
sionen gennemgået både foreningernes skriftlige ansøgningsmateriale og referater fra fore-
ningernes fremlæggelser af tilskudsønsker til budgetmøderne.
58. For bevillingsårene 2008 og 2009 har Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig, Skolefore-
ningen, Flensborg Avis A/S, Fælleslandboforeningen for Sydslesvig, Sydslesvigsk Forening,
Sydslesvigsk Vælgerforening og Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger ansøgt om tilskud.
Tilskuddene til disse foreninger beløber sig både for 2008 og 2009 til ca. 98 % af de sam-
lede bevillinger. Det skal hertil bemærkes, at Sydslesvigsk Kultursamfund, FUEN og Nor-
disk Informationskontor i Sønderjylland alle modtager tilskud i både 2008 og 2009. Under-
visningsministeriet har oplyst, at der ikke foreligger ansøgninger fra disse tilskudsmodtage-
re, idet der er tale om tilskud, der automatisk videreføres.
59. Det ansøgningsmateriale, som de sydslesvigske foreninger har indgivet til Seksmands-
udvalget, har en meget forskelligartet karakter, og Seksmandsudvalget stiller ikke krav til
udformningen af ansøgningerne. Det er derfor op til den enkelte forening at sammensætte
ansøgningsmaterialet. Omfanget af ansøgningerne udgør fra 1 side til tæt på 100 sider.
60. Praksis er, at de sydslesvigske foreninger ansøger Seksmandsudvalget om et tilskud,
der ca. svarer til det foregående års tilskud samt en fremskrivningsprocent. Derudover be-
står ansøgningerne primært af foreløbige regnskabstal fra det foregående år samt forslag
til budget. Hertil kommer, at nogle foreninger i deres ansøgninger har inkluderet forskellige
former for statistiske oplysninger, ligesom flere foreninger over et par sider beskriver årets
gang, særlige udfordringer i det kommende år og deres budgetønske.
61. Rigsrevisionen har vurderet kvaliteten af foreningernes ansøgninger om tilskud til Seks-
mandsudvalget ud fra, om der indgår oplysninger om følgende 3 forhold:
hvilke aktiviteter foreningerne planlægger at gennemføre for det tilskud, de ansøger om
hvilke mål der er for de planlagte aktiviteter, der ansøges om tilskud til
hvilke resultater der er opnået i det foregående år (effekten af tilskuddet).
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0024.png
ADMINISTRATION AF TILSKUDDET
15
62. Disse 3 forhold er basale at få oplyst, hvis Seksmandsudvalget skal have et oplyst be-
slutningsgrundlag at foretage fordeling og prioritering af tilskud ud fra.
63. Rigsrevisionen har fundet, at indholdet i foreningernes ansøgningsmateriale for 2008
og 2009 kun i meget begrænset omfang belyser deres aktiviteter, mål og resultater. Fx ta-
ger rapporteringen på aktiviteter ikke udgangspunkt i, hvordan foreningernes aktiviteter
medvirker til at realisere foreningernes formål, og det er kun en meget lille del af de aktivi-
teter, som tilskuddet skal dække, der beskrives. Med hensyn til rapportering om mål er det
kun Skoleforeningen, der har rapporteret om mål for dens aktiviteter. Og endelig vedrøren-
de rapporteringen om resultater forekommer den kun i meget begrænset omfang og løsre-
vet fra mål, hvorfor der ikke sker en sidestilling af mål og resultater.
64. For så vidt angår foreningernes mundtlige fremlæggelser af deres ansøgninger fremgår
det af referaterne, at foreningerne ved møderne i høj grad formidler de samme budskaber,
som indgår i det skriftlige ansøgningsmateriale. Der fremkommer hermed ikke umiddelbart
nye oplysninger på budgetmøderne, der kvalificerer beslutningsgrundlaget væsentligt i for-
hold til det skriftlige ansøgningsmateriale.
65. Seksmandsudvalget har ikke tradition for en dybdegående behandling af ansøgnings-
og regnskabsmateriale. Udvalgets behandling af foreningernes tilskudsønsker baserer sig
derfor samlet set alene på, hvad foreningerne har oplyst i ansøgningsmaterialet og ved bud-
getmøderne. Umiddelbart forholder Seksmandsudvalget sig ikke til baggrunden for forenin-
gernes oplysninger, hvorfor der heller ikke tilføjes noget til udvalgets beslutningsgrundlag i
den forbindelse.
Vurdering
66. Foreningernes ansøgninger om tilskud indeholder meget sparsomme oplysninger om
aktiviteter, mål og resultater, og der foretages ikke en dybdegående behandling af forenin-
gernes ansøgnings- og regnskabsmateriale. Rigsrevisionen vurderer, at beslutningsgrund-
laget er spinkelt, hvorfor det er vanskeligt for Seksmandsudvalget at prioritere mellem an-
søgningerne og bedømme foreningernes egentlige behov for tilskud på baggrund af ansøg-
ningsmaterialet.
B.
Beslutninger om fordeling af tilskud
67. Rigsrevisionen har undersøgt, hvilke beslutninger om fordeling af tilskuddet for 2008 og
2009 Seksmandsudvalget har truffet. Særligt er der her fokus på sammenhængen mellem
udvalgets beslutninger og foreningernes ansøgninger samt Det Sydslesvigske Samråds
indstillinger. Desuden vil det blive belyst, hvordan tilskuddet har fordelt sig over tid.
Beslutninger om tilskud til foreningerne
68. Ved fordelingen af tilskuddet for 2008 og 2009 har Seksmandsudvalget kun med få mar-
ginaler afveget fra foreningernes tilskudsønsker i ansøgningsmaterialet, se tabel 3.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0025.png
16
ADMINISTRATION AF TILSKUDDET
Tabel 3. Foreningernes ansøgninger sammenholdt med tilsagn om tilskud
(Euro)
2007
(Tilskud for 2008)
Ansøgt
Dansk Skoleforening for
Sydslesvig
Dansk Centralbibliotek for
Sydslesvig
Flensborg Avis A/S
Fælleslandboforeningen for
Sydslesvig
Sydslesvigs danske Ungdoms-
foreninger
Sydslesvigsk Forening
Sydslesvigsk Vælgerforening
40.796.174
3.382.700
3.208.350
137.000
4.199.988
2.886.000
373.926
Bevilget
40.796.200
3.361.400
3.033.400
137.000
4.200.000
2.886.000
373.900
Difference
26
÷21.300
÷174.950
0
12
0
÷26
Ansøgt
42.061.890
3.445.250
3.133.628
159.000
4.243.000
3.043.700
381.405
2008
(Tilskud for 2009)
Bevilget
42.075.500
3.445.300
3.133.600
159.000
4.243.000
3.043.700
381.400
Difference
13.610
50
÷28
0
0
0
÷5
Kilde: Seksmandsudvalgets notater vedrørende fordeling af tilskuddet.
69. Det fremgår af tabel 3, at Seksmandsudvalget almindeligvis imødekommer foreninger-
nes ansøgninger, hvis der ses bort fra de meget små udsving, der fremgår af tabellen. I ét
enkelt tilfælde (Skoleforeningen) har Seksmandsudvalget valgt at bevilge mere end det an-
søgte, da udvalget ønskede at løfte voksenundervisningen i dansk. I 2 tilfælde har udvalget
bevilget mindre end det ansøgte. Det drejer sig for 2008 om, at Flensborg Avis A/S søgte
om et øget tilskud, bl.a. på grund af tabt portostøtte, men Seksmandsudvalget afviste den-
ne anmodning af principielle grunde. Samme år fik Dansk Centralbibliotek bevilget et tilskud,
der var en smule lavere end ansøgt, da biblioteket i stedet kunne hente disse penge på sin
opsparing.
70. Seksmandsudvalget stiller generelt ikke betingelser for, hvordan foreningerne skal an-
vende pengene, undtagen når udvalget yder tilskud til anlæg. Foreningerne får heller ikke
skriftlige begrundelser for afslag på tilskudsønsker.
71. Det Sydslesvigske Samråd indgiver en koordineret indstilling til Seksmandsudvalget
vedrørende tilskud til anlæg. Seksmandsudvalget har valgt at følge samtlige af samrådets
indstillinger for 2009 og har stort set fulgt indstillingerne for 2008. Det peger på, at udvalget
i høj grad finder det vigtigt at følge indstillingen fra samrådet, der afspejler de prioriteringer,
som de sydslesvigske foreninger indbyrdes har kunnet blive enige om.
Udvalgets beslutninger om tilskud over tid
72. Rigsrevisionen har set på Seksmandsudvalgets beslutninger om tilskud til foreningerne
over en årrække. Figur 3 viser de 5 største foreningers andel af det samlede tilskud i perio-
den 2000-2009.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0026.png
ADMINISTRATION AF TILSKUDDET
17
Figur 3. De 5 største foreningers andel af det samlede tilskud i perioden 2000-2009
(finansloven)
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
72,9%
74,0%
73,8%
74,1%
74,4%
74,6%
74,7%
74,9%
75,3%
75,2%
5,6%
6,0%
7,0%
8,4%
5,6%
5,7%
6,6%
8,2%
6,1%
5,7%
6,3%
8,0%
5,5%
6,3%
6,2%
7,9%
5,5%
5,8%
6,4%
7,9%
5,5%
5,8%
6,3%
7,9%
5,4%
5,8%
6,3%
7,8%
5,3%
5,8%
6,2%
7,8%
5,3%
5,6%
6,2%
7,6%
5,4%
5,6%
6,2%
7,6%
Dansk Skoleforening for Sydslesvig
Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger
Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig
Flensborg Avis A/S
Sydslesvigsk Forening
73. Figur 3 viser, at der er meget små udsving fra år til år i det tilskud, som foreningerne
modtager. Skoleforeningen modtager ca. 75 % af tilskuddet, ligesom tilskuddet til de 4 an-
dre foreninger også er meget stabilt. Dertil kommer, at foreningerne, som ovenfor nævnt,
modtager et tilskud, der ca. svarer til det foregående års tilskud plus en fremskrivningspro-
cent. Dermed ligger fordelingen af tilskuddet mellem foreningerne stort set fast, mens stør-
relsen af tilskuddet til den enkelte forening er jævnt stigende.
Vurdering
74. Beslutningerne om tilskud følger normalt foreningernes ansøgninger samt foreningernes
koordinerede indstilling til fordelingen af anlægsmidler. Seksmandsudvalget stiller alminde-
ligvis ikke betingelser til, hvad foreningerne skal anvende deres tilskud til. Set over en år-
række viser det sig, at forholdet mellem tilskuddet til de enkelte foreninger stort set ligger
fast, mens størrelsen på tilskuddet til de enkelte foreninger stiger jævnt. På den baggrund
vurderer Rigsrevisionen, at tilskuddet har karakter af løbende driftstilskud til foreningerne.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0027.png
18
OPFØLGNING PÅ BRUG AF TILSKUDDET
V. Opfølgning på brug af tilskuddet
UNDERSØGELSENS RESULTAT
Der foretages ikke den nødvendige opfølgning på anvendelsen af tilskuddet.
75. Ifølge tekstanmærkningen har Undervisningsministeriet den endelige godkendelses-
kompetence i forhold til det regnskab, som foreningerne skal aflægge for deres brug af til-
skuddet. Dette opfatter Rigsrevisionen som, at Undervisningsministeriet skal varetage den
økonomiske opfølgning på tilskuddets anvendelse. Det fremgår ikke eksplicit af tekstan-
mærkningen, hvem der foretager den aktivitetsmæssige opfølgning, herunder kontrol og
tilsyn, eller evalueringer af tilskuddets effekt. Det bør efter Rigsrevisionens opfattelse være
en del af den almindelige tilskudsforvaltning, som her primært udføres af Seksmandsud-
valget.
A.
Undervisningsministeriets økonomiske opfølgning
Bekendtgørelse om
regnskab og revision
Undervisningsministe-
ren bemyndiges i tekst-
anmærkningen til at
fastlægge nærmere
regler om opstilling og
revision af regnskaber
for tilskuddet. Under-
visningsministeriet har
udmøntet bestemmel-
sen i bekendtgørelse
nr. 978 af 2. december
2002.
76. Undervisningsministeriets økonomiske opfølgning på foreningernes anvendelse af til-
skuddet består af en gennemgang af foreningernes regnskaber. Rigsrevisionen har gen-
nemført en tilskudsrevision, hvilket bl.a. betyder, at Rigsrevisionen har gennemgået fore-
ningernes regnskaber for 2007 og i den forbindelse undersøgt, hvordan Undervisningsmi-
nisteriet har behandlet foreningernes regnskaber og revisors bemærkninger hertil. I det føl-
gende vil Rigsrevisionen præsentere resultaterne af tilskudsrevisionen, dog vil regnskabet
for Sydslesvigsk Kultursamfund ikke indgå grundet det begrænsede tilskud.
Bekendtgørelsens krav til foreningernes regnskab og revision
77. Udgangspunktet for at vurdere Undervisningsministeriets økonomiske opfølgning er
ministeriets bekendtgørelse om regnskab og revision for sydslesvigske foreninger og insti-
tutioner, der modtager støtte fra Undervisningsministeriet. Rigsrevisionen har gennemgået
bekendtgørelsens krav og forholdt disse til det materiale, som Undervisningsministeriet har
modtaget, for dermed at kunne belyse og vurdere, om Undervisningsministeriet har foreta-
get den nødvendige økonomiske opfølgning.
Regnskabsmaterialet
78. Bekendtgørelsen gør bl.a. gældende, at alle tilskudsmodtagere skal udarbejde et års-
regnskab, der omfatter årsberetning, ledelsespåtegning, revisionspåtegning, anvendt regn-
skabspraksis, resultatopgørelse, balance og noter. Dertil kommer, at revisor skal foretage
forvaltningsrevision for at vurdere, om foreningerne bruger tilskuddet økonomisk hensigts-
mæssigt.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0028.png
OPFØLGNING PÅ BRUG AF TILSKUDDET
19
79. Rigsrevisionen har i foreningernes indsendte regnskabsmateriale konstateret flere af-
vigelser fra bekendtgørelsens krav.
80. Det drejer sig først om, at ikke alle tilskudsmodtagere har indsendt et årsregnskab, da
FUEN, Nordisk Informationskontor i Sønderjylland og Frederiksstad Orkestret (orkestret
modtog i 2007 et engangsbeløb på 2.000 euro fra Seksmandsudvalget) ikke har aflagt
regnskab for deres brug af tilskuddet over for ministeriet. Desuden har Flensborg Avis A/S
og Sydslesvigsk Vælgerforening ikke indsendt et årsregnskab til Undervisningsministeriet,
der lever op til kravene i bekendtgørelsen. Endelig er det gennemgående, at flertallet af re-
visionsberetningerne alene indeholder en meget overfladisk beskrivelse af den forvaltnings-
revision, som revisor har udført.
Undervisningsministeriets opfølgning
81. Undervisningsministeriet har ikke efterlyst de manglende årsregnskaber fra de forenin-
ger, der ikke har indsendt et sådant. I forhold til de foreninger, der har indsendt et årsregn-
skab, har ministeriet ikke bedt foreningerne om at udbedre eller uddybe manglerne i års-
regnskaberne, fx med hensyn til forvaltningsrevisionen.
82. Ministeriet har oplyst til Rigsrevisionen, at det foreliggende materiale overordnet set in-
deholder de nødvendige oplysninger for ministeriets økonomiske opfølgning. Dog mener
Rigsrevisionen, at Undervisningsministeriet skal sørge for, at foreningerne efterlever be-
kendtgørelsens krav til regnskabsmaterialet. I den forbindelse kan ministeriet overveje at
justere bekendtgørelsen og fx sætte en bagatelgrænse for den revision, der forlanges af
små tilskudsmodtagere som Frederiksstad Orkestret.
83. Rigsrevisionen har i forbindelse med gennemgangen konstateret, at Undervisningsmi-
nisteriet ikke har oplyst Seksmandsudvalget om, at ikke alle tilskudsmodtagere har aflagt
regnskab, og at der er mangler i årsregnskaberne.
Revisorernes bemærkninger i revisionsberetningerne
84. I tillæg til årsregnskaberne skal foreningerne ifølge bekendtgørelsen fremsende en re-
visionsberetning, hvor foreningernes uafhængige revisor afrapporterer revisionen af års-
regnskabet og den øvrige administration. Rigsrevisionen har gennemgået revisionsberet-
ningerne og set på, hvordan Undervisningsministeriet har fulgt op på oplysningerne fra re-
visorerne.
85. De foreninger, der har indsendt regnskabsmateriale for 2007, har alle undtagen Syd-
slesvigsk Vælgerforening sendt revisionsberetninger. Det fremgår af revisionsberetninger-
ne, at årsregnskaberne har revisionspåtegninger uden forbehold. Men generelt har reviso-
rerne dog mange bemærkninger til årsregnskaberne og administrationen. Revisorernes
bemærkninger retter sig mod meget forskelligartede forhold ved foreningernes regnskaber
og administration såsom manglende inventarfortegnelser, tab af kontingentindtægter, mang-
lende skatteindbetalinger, brud på god regnskabspraksis etc.
86. Et eksempel på brud med god regnskabspraksis er, at Dansk Centralbiblioteket for Syd-
slesvig i resultatopgørelsen har udgiftsført 350.300 euro som reservationer, på trods af at
beløbet ikke er udtryk for et forbrug, men derimod et forventet forbrug på inventargenstan-
de og ombygning i det efterfølgende år. Herved er det mindre klart, hvor mange penge Cen-
tralbiblioteket egentlig har brugt i løbet af året, og regnskabet giver det indtryk, at Central-
biblioteket har brugt flere penge, end det reelt har. Det skal bemærkes, at revisoren i sin
beretning anbefaler, at tilskudsgiver informeres om størrelsen og arten af reservationerne.
87. Revisorerne har i revisionsberetningerne tillige bemærket forhold, der ifølge Rigsrevisio-
nen indirekte peger på, at flere foreninger har administrative problemer, der er forbundet
med betydelige risici for foreningernes økonomi. Fx skal Skoleforeningen og Sydslesvigs
danske Ungdomsforeninger betale restskat, fordi de ifølge de tyske skattemyndigheder har
lejet boliger ud til deres ansatte så langt under markedsværdi, at det må betragtes som løn-
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0029.png
20
OPFØLGNING PÅ BRUG AF TILSKUDDET
tilskud, der skal beskattes og betales socialsikring af. Et andet eksempel er, at revisorerne
bemærker over for Centralbiblioteket og Fælleslandboforeningen, at de risikerer at miste
deres skattefritagelse på grund af manglende overblik over egne indkomstforhold.
88. Flere af revisorernes bemærkninger peger efter Rigsrevisionens opfattelse også på, at
der er usædvanligt gunstige personaleforhold i flere af foreningerne. Fx har Sydslesvigsk
Forening og Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger ydet rentefrie personalelån. Og hertil
kommer, som nævnt ovenfor, at Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger har udlejet tjene-
steboliger meget billigt til sit personale.
Undervisningsministeriets opfølgning på revisorernes bemærkninger
89. Efter Rigsrevisionens opfattelse viser revisorernes bemærkninger i revisionsberetnin-
gerne, at foreningerne ikke har tilstrækkeligt fokus på at bruge tilskuddet økonomisk hen-
sigtsmæssigt. Når Undervisningsministeriet foretager den økonomiske opfølgning, bør mi-
nistreret følge op på disse forhold.
90. Rigsrevisionen kan konstatere, at Undervisningsministeriet ikke har fulgt op på de for-
hold, som foreningernes revisorer gør opmærksom på i deres beretninger. I forlængelse
heraf kan Rigsrevisionen tillige konstatere, at Undervisningsministeriet ikke har oplyst Seks-
mandsudvalget om, at revisionsberetningerne indirekte peger på, at flere foreninger ikke
bruger deres penge økonomisk hensigtsmæssigt.
Vurdering
91. Foreningernes uafhængige revisorer har mange bemærkninger til foreningernes års-
regnskaber og administration, fx vedrørende ukorrekt opførelse af henlæggelser og reser-
vationer, manglende skatteindbetalinger på grund af udlejning af meget billige tjenesteboli-
ger, rentefrie personalelån mv.
92. Efter Rigsrevisionens opfattelse giver revisorernes bemærkninger indtryk af, at flere
foreninger har administrative problemer, ligesom flere foreninger begunstiger deres perso-
nale i usædvanlig grad. Rigsrevisionen har tillige konstateret, at der er en række mangler
ved foreningernes aflagte regnskaber set i forhold til den gældende bekendtgørelse på om-
rådet, og ikke alle tilskudsmodtagere har aflagt regnskab.
93. Det er Rigsrevisionens vurdering, at Undervisningsministeriet burde have fulgt op på
manglerne ved regnskaberne og de kritiske forhold ved foreningernes brug af tilskuddet.
B.
Opfølgning på aktiviteter
94. Rigsrevisionen har undersøgt, hvorvidt der følges op på de aktiviteter, som foreninger-
ne har fået tilskud til at iværksætte, og om tilskudsordningen er blevet evalueret for at sæt-
te fokus på effekten af tilskuddet.
95. Seksmandsudvalget foretager årligt en besigtigelsestur i Sydslesvig, som ifølge Under-
visningsministeriets procedurebeskrivelse har det formål, ”…
ved stedligt besøg at have di-
rekte kontakt med foreningerne og institutionerne og gennem samtale med de besøgte le-
dere, medarbejdere m.fl. at få indblik i de lokale forhold samt drøfte eventuelle ideer og tan-
ker om kommende projekter og lignende”.
Der indgår altså ikke en egentlig kontrol af eller
tilsyn med aktiviteterne i besigtigelsesturen.
96. På budgetmøderne mellem Seksmandsudvalget og foreningerne har udvalgsmedlem-
merne også mulighed for at spørge foreningerne om, hvordan tilskuddet er blevet anvendt
de foregående år. Dertil kommer, at Seksmandsudvalgets medlemmer deltager i mange af
mindretallets arrangementer i Sydslesvig. Dette kan dog ikke efter Rigsrevisionens opfattel-
se sidestilles med en systematisk aktivitetsmæssig opfølgning.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 3: Beretning om Undervisningsministeriets forvaltning af tilskuddet til Sydslesvig
750167_0030.png
OPFØLGNING PÅ BRUG AF TILSKUDDET
21
Vurdering
97. Der følges ikke op på, hvilke aktiviteter foreningerne bruger tilskuddet til, ligesom til-
skudsordningen aldrig er blevet evalueret i sin helhed.
Rigsrevisionen, den 11. februar 2009
Henrik Otbo
/Inge Laustsen