Uddannelsesudvalget 2008-09
SB 6 2
Offentligt
750175_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om Undervisnings-
ministeriets forvaltning af
tilskuddet til Sydslesvig
April
2009
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 2: Rigsrevisors notat af 3. april 2009
750175_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 6/2008 om Undervisningsministeriets forvaltning af
tilskuddet til Sydslesvig
Undervisningsministerens redegørelse af 19. marts 2009
3. april 2009
RN A104/09
I.
Indledning
1. Beretningen handler om, hvordan Undervisningsministeriet, herunder Seksmandsudval-
get, forvalter det tilskud, som den danske stat hvert år giver til kulturelle anliggender i Syd-
slesvig.
2. Rigsrevisionen har i beretningen fokus på, at Undervisningsministeriet skal forvalte til-
skuddet, så det er klart, hvad tilskuddet gives til, og om tilskuddet har effekt. Derfor har
Rigsrevisionen set på 3 forhold ved Undervisningsministeriets forvaltning:
hvilke overordnede rammer der er for tilskuddet
hvordan tilskuddet bliver administreret
hvordan der følges op på, hvad tilskuddet er anvendt til.
3. Undervisningsministeren har i sin redegørelse erklæret sig enig i såvel beretningens ind-
hold og konklusioner som Statsrevisorernes bemærkninger hertil. Ministeren tilkendegiver
også, at tilskuddet fremover skal forvaltes i overensstemmelse med god statslig forvaltning.
II.
Rammer for tilskuddet
4. Statsrevisorerne peger i deres bemærkninger til beretningen på 2 forhold vedrørende ram-
merne for tilskuddet. For det første, at en så omfattende tilskudsordning bør have hjemmel
i lov, og for det andet, at formålet med tilskuddet, kravene til ansøgningerne og kriterierne
for tildelingen bør konkretiseres.
5. Undervisningsministeren erklærer sig i sin redegørelse enig i, at god lovgivningsskik og
praktisk-administrative hensyn tilsiger, at mere omfattende tilskudsordninger har hjemmel i
lov. Derfor har Undervisningsministeriet også taget initiativ til at udarbejde et forslag til lov
om tilskud til Sydslesvig. Hermed vil tilskudsordningen være hjemlet i lov og ikke blot i en
tekstanmærkning. Ministeren forventer, at en lov om tilskud til Sydslesvig vil kunne træde i
kraft med virkning fra januar 2010.
6. Ifølge undervisningsministeren vil konkretiseringen af formålet med tilskuddet, kravene til
ansøgningerne og kriterierne for tildelingen være en hovedopgave – blandt andre forhold –
for ministeriets kommende arbejde med opfølgningen på beretningen.
7. Jeg vil følge ministeriets arbejde med at udforme rammerne for tilskuddet.
Statsrevisorerne beretning SB6/2008 - Bilag 2: Rigsrevisors notat af 3. april 2009
750175_0003.png
2
III.
Administration af tilskuddet
8. Statsrevisorerne peger i deres bemærkninger til beretningen også på, at ansøgninger
om tilskud bør indeholde konkrete oplysninger om aktiviteter, mål og resultater og bør be-
handles efter fastlagte procedurer.
9. Undervisningsministeren er enig i denne betragtning og finder, at der fremover kan stil-
les nærmere krav til mål og resultater, og at der kan følges op på, at der er en god overens-
stemmelse mellem aktiviteter og tilskuddenes størrelse. Ministeren peger på, at denne kon-
kretisering af oplysningerne om mål og resultater vil indgå i det kommende arbejde.
10. Rigsrevisionen har i beretningen anbefalet, at undervisningsministeren etablerer en me-
re tidssvarende model for forvaltningen af tilskuddet til Sydslesvig, hvor hele den almindeli-
ge tilskudsforvaltning varetages af Undervisningsministeriet, mens Seksmandsudvalget va-
retager forbindelsen mellem Folketinget og det danske mindretal i Sydslesvig.
11. Undervisningsministeren bemærker hertil, at det vil være et led i det kommende arbejde
at genoverveje Seksmandsudvalgets rolle og opgaver.
12. Jeg vil følge ministeriets initiativer til at sikre en mere tidssvarende administration af til-
skuddet.
IV.
Opfølgning på brug af tilskuddet
13. Statsrevisorerne bemærker, at ministeriet bør følge op på mangler ved regnskaberne og
eventuelle kritiske forhold, og at ministeriet lejlighedsvis bør evaluere tilskudsordningen.
14. Rigsrevisionen har i beretningen bl.a. konstateret, at der i forhold til den gældende be-
kendtgørelse på området er en række mangler ved de regnskaber, som de sydslesvigske
foreninger har indsendt til Undervisningsministeriet. Rigsrevisionen finder i beretningen og-
så, at visse af de uafhængige revisorers bemærkninger til foreningernes regnskaber og ad-
ministration kunne give indtryk af, at foreningerne har administrative problemer og ikke bru-
ger tilskuddet økonomisk hensigtsmæssigt. Rigsrevisionen vurderer, at Undervisningsmini-
steriet burde have reageret over for foreningerne, ligesom oplysningerne om manglerne mv.
burde være givet videre til Seksmandsudvalget.
15. Undervisningsministeren oplyser i sin redegørelse, at Undervisningsministeriet nu er ble-
vet pålagt at gennemføre en langt grundigere regnskabsgennemgang og foretage den nød-
vendige opfølgning på regnskaberne. Hertil kommer, at Seksmandsudvalget også fremover
skal orienteres om resultatet af regnskabsgennemgangen.
16. Ministeren peger i sin redegørelse også på det væsentlige i, at effekten af tilskuddet bli-
ver belyst bedre, end det gør i dag. Derfor finder ministeren også, at tilskudsordningen med
mellemrum bør evalueres.
17. Jeg vil følge ministeriets arbejde med at forbedre opfølgningen på brugen af tilskuddet.
V.
Afslutning
18. Jeg finder undervisningsministerens redegørelse tilfredsstillende.
19. Jeg vil fortsat følge Undervisningsministeriets arbejde med at etablere en tidssvarende
tilskudsordning, der er rodfæstet i principperne for god statslig tilskudsforvaltning.
20. Jeg vil orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning.
Henrik Otbo