Trafikudvalget 2008-09
SB 4 3
Offentligt
750034_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om vedligeholdelse
af statens broer og veje mv.
Maj
2009
Statsrevisorerne beretning SB4/2008 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 12. maj 2009
750034_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 4/2008 om vedligeholdelse af statens broer og
veje mv.
Transportministerens redegørelse af 14. april 2009
12. maj 2009
RN A604/09
I.
Indledning
1. Beretningen handler om Vejdirektoratets vedligeholdelse af statens broer og veje mv.
2. Regeringen indgik i oktober 2002 en flerårsaftale med Dansk Folkeparti om at indlede
en indhentning af vedligeholdelsesefterslæbet. Aftalen lagde for perioden 2004-2007 de
økonomiske rammer for vedligeholdelse af statsvejnettet. Der blev ifølge aftaleteksten af-
sat en merbevilling på ca. 1,5 mia. kr. til vedligeholdelse i perioden 2004-2007.
3. I oktober 2007 var der i medierne en omtale af, at Langelandsbroen blev holdt sammen
ved hjælp af plastikposer og træklodser. Det gav anledning til, at Statsrevisorerne på deres
møde den 10. oktober 2007 bad Rigsrevisionen om at undersøge vedligeholdelsen af sta-
tens broer og veje.
II.
Vedligeholdelse af statens broer og veje mv.
4. Statsrevisorerne kritiserede skarpt i deres bemærkning til beretningen, at statens broer
og veje ikke var tilfredsstillende vedligeholdt.
Statsrevisorerne henstillede, at transportministeren snarest muligt tilvejebragte en troværdig
og veldokumenteret opgørelse af vedligeholdelsesefterslæbet med henblik på fremover at
tilvejebringe et sikkert grundlag for Folketingets beslutninger om bevillinger til statens broer
og veje.
5. Transportministeren oplyser i sin redegørelse, at ministeren fuldt ud deler opfattelsen af,
at der er behov for at ændre på de nuværende opgørelses- og opfølgningsmetoder på om-
rådet. Ministeren oplyser ligeledes, at der er behov for et nyt grundlag for de fremtidige po-
litiske beslutninger på området.
Ministeren oplyser videre, at regeringen som led i aftale om grøn transportpolitik af 29. ja-
nuar 2009 har igangsat en analyse af Vejdirektoratets vedligeholdelsesområde. Analysen
gennemføres med brug af eksterne konsulenter. En af hovedmålsætningerne med analy-
sen er, at der opstilles velunderbyggede scenarier for den fremtidige indsats.
6. Jeg vil følge ministeriets arbejde med at analysere Vejdirektoratets vedligeholdelsesom-
råde.
Statsrevisorerne beretning SB4/2008 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 12. maj 2009
750034_0003.png
2
III.
Udvikling i vedligeholdelsesefterslæbet
7. Statsrevisorerne bemærkede, at Vejdirektoratet ved en flerårsaftale 2004-2007 fik en
ekstra bevilling til at indhente vedligeholdelsesefterslæbet. Statsrevisorerne konstaterede,
at den 4-årige ekstra bevilling på i alt 236 mio. kr. og de forudsatte effektiviseringer ikke var
tilstrækkelige til at indhente efterslæbet.
8. Transportministeren oplyser, at der med aftalen om en grøn transportpolitik er afsat 625
mio. kr. til en særlig ekstraordinær vedligeholdelsesindsats på vejnettet. Langt hovedpar-
ten af arbejderne vil blive gennemført i 2009, og projekteringen af de resterende arbejder
vil være foretaget i 2009 med henblik på udførelse i 2010.
9. Jeg finder dette tilfredsstillende.
Vejdirektoratets resultatkontrakt og planlægningsgrundlaget for flerårsaftalen
10. Statsrevisorerne kritiserede, at Transportministeriet og Vejdirektoratet indgik en resul-
tatkontrakt med krav om, at efterslæbet skulle stige i 2004-2007, på trods af at det var for-
udsat at falde i flerårsaftalen.
Statsrevisorerne kritiserede videre, at det hverken af resultatkontrakten, flerårsaftalen eller
finansloven for 2003 er fremgået, at årlige effektiviseringer på 2 % i Vejdirektoratet var nød-
vendige for at indhente efterslæbet i 2010.
11. Transportministeren oplyser, at en af hovedmålsætningerne med analysen af Vejdirek-
toratet er, at der fremlægges forslag til konkret udmøntning af et realistisk effektiviserings-
potentiale såvel på drifts- og vedligeholdelsesområdet som i Vejdirektoratet generelt. Som
led i analysen skal organisation, økonomistyring og arbejdstilrettelæggelse vurderes.
12. Jeg vil følge Vejdirektoratets resultatkontrakt og ministeriets arbejde med at udmønte
et realistisk effektiviseringspotentiale.
IV.
Vejdirektoratets økonomiske opgørelse af vedligeholdelsesefterslæbet
13. Statsrevisorerne kritiserede, at Vejdirektoratets metoder til økonomisk at opgøre vedli-
geholdelsesefterslæbet er forbundet med stor usikkerhed, samt at Vejdirektoratet ikke er i
stand til at dokumentere, at man anvender den økonomisk mest fordelagtige vedligeholdel-
sesstrategi.
14. Transportministeren oplyser, at der i forbindelse med analysen af Vejdirektoratet skal
tilknyttes en gennemsigtig og klar opgørelse af reparationsbehovet med tilhørende følsom-
hedsanalyser til de respektive fagområder. Bl.a. skal en analyse af prisudviklingen indgå
som et væsentligt element.
Ministeren oplyser videre, at den nye opgørelsesmetode skal sikre gennemsigtighed og
sporbarhed i den bevillingsmæssige anvendelse og prioritering, herunder sammenhæng
mellem bevilling og aktivitet. Analysearbejdet vil inddrage såkaldte ”life cycle cost”-analy-
ser for de respektive fagområder inden for drifts- og vedligeholdelsesområdet med henblik
på at afdække et både teknisk og økonomisk hensigtsmæssigt vedligeholdelsesniveau.
Ministeren oplyser endvidere, at der vil blive inddraget følsomhedsanalyser (prisudvikling
mv.) i de fremtidige prognoser til opgørelse af efterslæbet.
15. Jeg finder dette tilfredsstillende.
Statsrevisorerne beretning SB4/2008 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 12. maj 2009
750034_0004.png
3
V.
Opfølgning på udviklingen i vedligeholdelsesindsatsen
16. Statsrevisorerne kritiserede, at hverken transportministeren eller Vejdirektoratet har fulgt
tilstrækkeligt op på den utilstrækkelige vedligeholdelse og manglende effektivisering, fx har
udviklingen i efterslæbet ikke indgået i Vejdirektoratets økonomi- og ledelsessystem.
17. Transportministeren oplyser, at analysen skal resultere i forslag til løbende afrapporte-
ring af Vejdirektoratets indsats, resultater og reparationsbehov, og at den skal indeholde
forslag til rapporteringsmetode og frekvens.
18. Jeg vil følge ministeriets arbejde med forslag til løbende afrapportering af Vejdirektora-
tets indsats, resultater og reparationsbehov.
VI.
Afslutning
19. Jeg finder transportministerens redegørelse tilfredsstillende.
20. Jeg vil fortsat følge ministeriets arbejde med at analysere Vejdirektoratets vedligeholdel-
sesområde, Vejdirektoratets resultatkontrakt og udmøntningen af et realistisk effektiviserings-
potentiale samt forslag til løbende afrapportering af Vejdirektoratets indsats, resultater og
reparationsbehov.
21. Jeg vil orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning.
Henrik Otbo