Trafikudvalget 2008-09
SB 4 2
Offentligt
750029_0001.png
Udkast
NOTAT
MINISTEREN
Statsrevisoratet
Christiansborg
1240 København K
Dato
Dok.id
J. nr.
14. april 2009
798292
013-81
Center for Veje og Broer
Vedr. svar på Statsrevisorernes beretning 4/2008 om vedligeholdel-
se af statens broer og veje mv.
Statsrevisorerne har med brev af 4. februar 2009 bedt mig redegøre for hvilke
overvejelser og foranstaltninger, jeg finder, at Rigsrevisionens beretning
4/2008 om vedligeholdelse af statens veje og broer samt Statsrevisorernes be-
mærkninger hertil, måtte give anledning til.
Nedenfor følger min redegørelse, der endvidere er sendt i et eksemplar til rigs-
revisor Henrik Otbo.
Formålet med Rigsrevisionens undersøgelse er at vurdere, om der er en til-
fredsstillende vedligeholdelse af statens broer og veje mv. Statsrevisorerne og
Rigsrevisionen kritiserer på en række punkter den hidtidige indsats og henstil-
ler, at transportministeren snarest muligt tilvejebringer en troværdig og veldo-
kumenteret opgørelse af vedligeholdelsesefterslæbet med henblik på at tilveje-
bringe et sikkert grundlag for Folketingets beslutninger om bevillinger til sta-
tens broer og veje.
Jeg vil indledningsvis gerne sige, at jeg synes, at det er overordentligt vigtigt, at
Vejdirektoratet klart har tilkendegivet, at der ikke er sikkerhedsmæssige pro-
blemer på statsvejnettet, hvilket Rigsrevisionen også har noteret sig.
Jeg vil samtidig sige, at jeg fuldt ud deler opfattelsen af, at der er behov for at
ændre på de nuværende opgørelses- og opfølgningsmetoder på området, og at
der er behov for et nyt grundlag for de fremtidige politiske beslutninger på om-
rådet.
Jeg kan oplyse, at regeringen som led i aftale om grøn transportpolitik af 29.
januar 2009 har igangsat en analyse af Vejdirektoratets vedligeholdelsesområ-
de, der gennemføres med brug af eksterne konsulenter.
Hovedmålsætningerne med analysen er:
At der sikres gennemsigtighed og sporbarhed i den bevillingsmæssige
anvendelse, herunder konkret sammenhæng mellem bevilling og akti-
vitet.
Statsrevisorerne beretning SB4/2008 - Bilag 2: Transportministerens redegørelse af 14. april 2009
750029_0002.png
At der sikres transparens og klarhed i forhold til den konkrete til-
standsudvikling for de enkelte delområder (bygværker, udstyr m.v.) i
vedligeholdelsesindsatsen.
At der opstilles velunderbyggede scenarier for den fremtidige indsats,
som kan udgøre grundlaget for et oplæg til en ny politisk aftale for ved-
ligeholdelsesindsatsen på statsvejnettet.
At der fremlægges forslag til konkret udmøntning af et realistisk effek-
tiviseringspotentiale såvel på drifts- og vedligeholdelsesområdet som i
Vejdirektoratet generelt. Som led heri skal organisation, økonomisty-
ring og arbejdstilrettelæggelse vurderes.
Side 2/3
Der skal til de respektive fagområder tilknyttes en gennemsigtig og klar opgø-
relse af reparationsbehovet med tilhørende følsomhedsanalyser. I den sam-
menhæng skal en analyse af prisudviklingen indgå som et væsentligt element.
De nye opgørelsesmetoder skal sikre gennemsigtighed og sporbarhed i den be-
villingsmæssige anvendelse og prioritering, herunder sammenhæng mellem
bevilling og aktivitet.
I den forbindelse kan jeg oplyse, at analysearbejdet, hvor det er hensigtsmæs-
sigt, bl.a. vil inddrage såkaldte ”life cycle cost” analyser for de respektive fag-
områder indenfor drift og vedligeholdelsesområdet med henblik på at afdække
et både teknisk og økonomisk hensigtsmæssigt vedligeholdelsesniveau.
Endvidere vil der blive arbejdet med følsomhedsanalyser (prisudvikling mv.) i
de fremtidige prognoser til opgørelse af efterslæbet.
Analysen skal resultere i forslag til løbende afrapportering af Vejdirektoratets
indsats, resultater og reparationsbehov og skal indeholde forslag til rapporte-
ringsmetode og frekvens.
Der skal som led i arbejdet udarbejdes et oplæg til en række velunderbyggede
scenarier for det fremtidige bevillingsniveau til drift og vedligeholdelse inde-
holdende klare præmisser for, og konsekvenser, af de enkelte scenarier med
henblik på en politisk stillingtagen.
Scenarierne forudsættes i videst muligt omfang tilrettelagt således, at der op-
stilles et grundniveau for den rutinemæssige drift og vedligeholdelse kombine-
ret med den konkrete fornyelsesaktivitet.
Udarbejdelsen af analysen indgår som et resultatkrav i resultatkontrakten for
Vejdirektoratet for 2009.
Statsrevisorerne beretning SB4/2008 - Bilag 2: Transportministerens redegørelse af 14. april 2009
750029_0003.png
Som anført i aftalen om en grøn transportpolitik, vil partierne bag aftalen drøf-
te det hermed udarbejdede beslutningsgrundlaget i efteråret 2009.
Der er endvidere med aftalen om en grøn transportpolitik afsat i alt 625 mio.kr.
til en særlig ekstraordinær vedligeholdelsesindsats på vejnettet. Som anført i
Akt 97 af 10. februar 2009 vedrørende denne del af aftalen afsættes 125 mio.kr.
til en særlig ”vedligeholdelsespakke” i 2009, idet en række vedligeholdelsesop-
gaver i forhold til visse broer og bygværker er særligt påtrængende.
Herudover afsættes yderligere 500 mio.kr. til en ekstraordinær vedligeholdel-
sesindsats på statsvejnettet. Vejdirektoratet igangsætter således i 2009 nye
vedligeholdelsesarbejder 625 mio. kr., hvoraf langt hovedparten af arbejderne
vil blive gennemført i 2009, og hvor projekteringen af de resterende arbejder
vil være foretaget i 2009 med henblik på udførsel i 2010.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Lars Barfoed
Transportminister