Finansudvalget 2008-09
SB 15 2
Offentligt
794573_0001.png
NOTATARK
Notat: Udtalelse vedrørende Rigsrevisionens beretning nr. 15/2008 om
pris, kvalitet, og adgang til behandling på private sygehuse.
Region Nordjylland kan på baggrund af jeres anmodning om en udtalelse
vedrørende Rigsrevisionens beretning nr. 15/2008 om pris, kvalitet, og adgang
til behandling på private sygehuse og Statsrevisorernes udtalelser herom,
bemærke følgende.
Til beretningen
Region Nordjylland gør i høringssvarene i forbindelse med rapporten
opmærksom på, at der ikke i beretning er anvendt en omkostningsanalyse, til
at bestemme forskellen mellem de faktisk afregnede priser og omkostningerne
hos privathospitalerne.
Region Nordjylland påpeger ligeledes potentielle problemer omkring
anvendelsen af udbud i et marked med udvidet frit sygehusvalg.
Beretningen giver ellers et retvisende billede af forholdene for samspillet
mellem det privat og offentlige sundhedsvæsen.
Til Statsrevisorernes udtalelser
Flertalsudtalelsen
I flertalsudtalelsen bliver regionerne kritiseret for ikke i tilstrækkelig grad, at
have fastsat kvalitetskrav i forbindelse med fællesaftalerne med de private
sygehuse. Det bliver bemærket, at der i de bilaterale aftaler har været et større
fokus på kvalitet.
Statsrevisorernes udtalelse skal ses i lyset af, at Region Nordjylland har den
opfattelse, at vi ikke er tilsynsmyndighed for private sundhedsudbydere, men
at Sundhedsstyrelsen er tilsynsmyndighed. Dette kan anskueliggøres ved, at
det Sundhedsstyrelsen der i forbindelse med speciale planlægningen
godkender de enkelte privathospitaler til at kunne varetage specifikke
behandlinger. Det er således Sundhedsstyrelsen opgave at sikre, at private
udbydere af sundhedsydelser lever op til de kvalitetskrav, der er i Danmark,
eller i hvert fald sikrer, at den sundhedsfaglige kvalitet er forsvarlig.
Region Nordjylland vil i fællesskab med de andre regioner indarbejde
kvalitetskrav til de private sundhedsudbydere, der ønsker at indgå aftale om
behandling af patienter henvist i forbindelse med udvidet frit sygehusvalg.
Region Nordjylland vil ligeledes indarbejde et større fokus på kvalitet i
forbindelse med de bilaterale aftaler, der bliver indgået med private aktører.
Statsrevisorerne bemærker, at de fremtidige takster skal tage udgangspunkt i
omkostningsniveauet hos de mest omkostningseffektive offentlige sygehuse
og ikke ved markedsprøvning i form af udbud. Forhandlingerne vil ikke sigte
Budget og finans
J.nr.:1-42-72-0056-07
Ref.:CKP
Dato: 4. september 2009
e-mail: [email protected]
Statsrevisorerne beretning SB15/2008 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af. 22. oktober 2009
på konkurrence mellem de private sygehuse i form af rammeudbud e.l., selv
om det ville kunne føre til lavere priser.
Region Nordjylland tager til efterretning, at der nu tages udgangspunkt i
omkostningerne på de mest omkostningseffektive offentlige sygehuse, men
regionen må stadig fastholde, at skal priserne ikke findes gennem en
markedsprøvning, så bør taksterne tage udgangspunkt i de faktiske
omkostninger, de enkelte behandlinger medfører og ikke blive beregnet på
baggrund af de offentlige DRG takster.
DRG-taksterne og de omkostninger, der indgår heri, kan ikke sammenlignes
med de omkostningerne til de enkelte behandlinger, som private må afholde
for at levere disse behandlinger.
En markedsprøvning, der skal sikre de korrekte priser, skal foregå i et marked
uden et udvidet frit sygehusvalg, da det ellers ikke kan sikres, at de sande
priser i marked fremkommer.
Beregningen af de faktiske omkostninger bør gennemføres selv med en
markedsprøvning, da det vil vise, om priserne, der fremkommer gennem en
markedsprøvning, er korrekte.
Mindretalsudtalelsen
Mindretalsudtalelsen tager afstand fra flertalsudtalelsen på to områder, der
vedrører regionerne. Det første punkt vedrører ansvaret for sikring af kvalitet,
mens det andet område vedrører regionernes brug af udbud.
Mindretallet mener ikke, at sundhedsministeriet kan kritisers for ikke at tage
tilstrækkelig hensyn til kvaliteten i forbindelse med aftalerne med de private
sygehuse. Mindretallet mener, at det udelukkende er regionerne, der har
ansvaret for at sikre kvaliteten i forbindelse med de aftaler, der er indgået.
Igen kan det konstateres, at der er forskellige opfattelser af hvem, der har
ansvaret for sikring af kvaliteten. Region Nordjylland deler ikke mindretallets
opfattelse af, at Sundministeriet ikke har et ansvar for kvaliteten hos de private
aktører. Sundhedsstyrelsen og dermed Sundhedsministeriet har ansvaret for,
at kvaliteten hos alle private sundhedsaktører, om de har aftale med Danske
Regioner eller ej, er inden for de krav, der stilles i lovgivningen om behandling
ydet af sundhedsfagligt personale.
Region Nordjylland indarbejder kvalitetskrav i de bilaterale aftaler, der indgås.
Mindretallet fremfører ligeledes, at Sundhedsministeriet ikke kan kritiseres for,
at regionerne ikke har anvendt strategiske udbud.
Region Nordjylland har i forbindelse med høringssvar til beretningen gjort
opmærksomt på, at udbud i et marked, hvor der eksisterer et udvidet frit
sygehusvalg ikke med sikkerhed giver de samme priser, som udbud uden det
udvide frie sygehusvalg vil give. Det er derfor ikke sandsynligt, at en øget brug
af strategiske udbud i et marked med udvidet frit sygehusvalg vil give priser,
der afspejler den faktiske pris på markedet og derved sikre at det offentlige
ikke betaler en pris, der ligger over markedsprisen.
Region Nordjylland har ikke yderligt at tilføje til Rigsrevisionens beretning nr.
15/2008 om pris, kvalitet, og adgang til behandling på private sygehuse og
Statsrevisorernes udtalelser derom.
Side 2 af 2