Finansudvalget 2008-09
SB 15 2
Offentligt
794568_0001.png
NOTAT
17-06-2009
Sag nr. 09/1035
Dokumentnr. 33638/09
Kvalitets- og dokumentationskrav til private leverandører under udvi-
det frit valg
Det har fremgået af flere medier, at der ikke stilles krav til de private leve-
randører under det udvidede frie valg. Det er ikke rigtigt. Der stilles en lang
række krav, og med de nye aftaler gældende fra juli 2009 er kravene på vis-
se områder blevet skærpet.
Danske Regioner vil tage initiativ til at vurdere yderligere kvalitets- og do-
kumentationskrav hen over efteråret med henblik på de nye aftaler, der skal
gælde fra januar 2010. Det fremgår bl.a. af den hensigtserklæring, Danske
Regioner har udarbejdet sammen med de to brancheforeninger for private
hospitaler mv. (BPK og SPPD) (link)
Nedenfor er eksempler på kvalitets- og dokumentationskrav for de private
leverandører under udvidet frit valg:
Den private leverandør skal kunne redegøre for behandlingserfa-
ring, faglige kvalifikationer, vagtberedskab, apparaturstand, behand-
lingsprincipper, kvalitetsudviklingsinitiativer mv.
Den private leverandør skal omfattes af akkrediteringssystemet Den
Danske Kvalitetsmodel, når det stilles til rådighed for det enkelte
hospital. Modellen implementeres fra 2010.
Den private leverandør er forpligtet til at indberette til de relevante
kliniske kvalitetsdatabaser og til at overholde de relevante faglige
referenceprogrammer. Det private hospital mv. skal kunne redegøre
for, at de faglige referenceprogrammer overholdes.
Den private leverandør skal kunne dokumentere tilstedeværelsen af
nødstrømsanlæg.
Den private leverandør skal kunne dokumentere instrukser for for-
holdsregler vedr. brand, hjertestop, akut overflytning af patient til et
offentligt sygehus, håndtering af akutte komplikationer.
Statsrevisorerne beretning SB15/2008 - Bilag 2: Sundhedsministerens redegørelse af. 22. oktober 2009
Den private leverandør skal sikre patienternes rettigheder efter
Sundhedslovens bestemmelser, herunder at den enkelte patient in-
formeres løbende om sygdomsforløbet bl.a. i forhold til risiko for
komplikationer og bivirkninger. Ingen behandling må indledes uden
samtykke fra patienten.
Hvis den private leverandør har indlagte patienter, stilles der krav
om, at der skal være et vagtberedskab.
Den private leverandør skal ved patientens første fremmøde oplyse
patienten om navn på kontaktsygeplejersker eller kontaktlæge.
For specialiserede behandlinger (lands- og landsdelsfunktioner mv.)
er den private leverandør forpligtet til at dokumentere forhold vedr.
lægelig kompetence, kapacitet, dimensionering samt overholdelsen
af gældende lovgivning. Danske Regioner vil på baggrund heraf
indhente vejledning fra Sundhedsstyrelsen vedr. hospitalet.
Den private leverandør skal senest 8 hverdage efter at have modta-
get henvisning, oplyse om dato og sted for undersøgelse eller be-
handling.
Den private leverandør skal indberette behandling mv. til Landspa-
tientregisteret. Indberetning er en forudsætning for afregning.
Den private leverandør skal udarbejde en genoptræningsplan til pa-
tienten, hvis der vurderes at være et behov. Genoptræningsplanen
skal sendes til bopælskommunen og den praktiserende læge og ind-
berettes til Landspatientregisteret.
Den private leverandør skal på linje med de offentlige sygehuse
indrapportere eventuelle utilsigtede hændelser.
Ved udskrivning er det private hospital mv. forpligtet til at sikre, at
bopælskommunen er orienteret i nødvendigt omfang, således at pa-
tienten er sikret, at kommunen har mulighed for at reagere i forhold
til genoptræning eller hjælp i øvrigt.
I forhold til den rent lægefaglige kvalitet, er det Sundhedsstyrelsens autori-
sation, der gælder. Det er her Sundhedsstyrelsen der giver autorisationen til
de konkrete læger mv., og Sundhedsstyrelsen kan fratage autorisationen og
eventuelt iværksætte undersøgelser og kontrolforanstaltninger af den enkel-
te.
Side 2