Finansudvalget 2008-09
SB 14 3
Offentligt
750612_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om Finanstilsynets
aktiviteter i forhold til
Roskilde Bank A/S
November
2009
Statsrevisorerne beretning SB14/2008 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 29. oktober 2009
750612_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 14/2008 om Finanstilsynets aktiviteter i forhold til
Roskilde Bank A/S
Økonomi- og erhvervsministerens redegørelse af 2. oktober 2009
29. oktober 2009
RN A204/09
I.
Indledning
1. Beretningen omhandlede Finanstilsynets aktiviteter i forhold til Roskilde Bank A/S, her-
under hvorvidt Finanstilsynet var opmærksom på problemerne i Roskilde Bank A/S. Rigs-
revisionen undersøgte i den forbindelse grundlaget for Finanstilsynets tilsyn med pengein-
stitutterne, herunder Finanstilsynets planlægning og gennemførelse af tilsyn. Desuden inde-
holdt beretningen en vurdering af rammerne for Finanstilsynets virksomhed og indgrebet
over for Roskilde Bank A/S.
II. Økonomi- og erhvervsministerens redegørelse om Finanstilsynets aktiviteter i
forhold til Roskilde Bank A/S
Finanstilsynets tilsyn med pengeinstitutter
2. Det fremgik af beretningen, at Finanstilsynet har ført et risikobaseret tilsyn på tilfredsstil-
lende vis, men at tilsynets planlægning af tilsynsaktiviteter kan forbedres, fx ved at inddra-
ge data fra kvartalsvise overvågninger af pengeinstitutterne. Tilsynet vil derudover kunne
forbedres, ved at Finanstilsynets procedurer for opfølgning skærpes.
3. Økonomi- og erhvervsministeren oplyser i sin redegørelse, at Finanstilsynet fremover vil
følge mere aktivt og systematisk op på de påbud, der afgives. Finanstilsynet har tilkendegi-
vet over for ministeren, at det fremover særskilt vil følge op på påbud og særlige risikooplys-
ninger, hvad angår pengeinstitutter, der figurerer på observationslisten, eller som er under
skærpet tilsyn.
4. I forhold til Finanstilsynets opfølgning på påbud vurderede Rigsrevisionen i beretningen,
at det ville være hensigtsmæssigt, hvis pengeinstituttets eksterne revisor havde pligt til at
redegøre for instituttets efterlevelse af påbud og ikke som i dag, hvor revisor kun skal angi-
ve bemærkninger i revisionsprotokollatet, hvis påbuddet ikke er efterkommet.
5. Økonomi- og erhvervsministeren oplyser i den forbindelse, at revisionsbekendtgørelsen
med virkning fra årsrapporterne for 2009 vil blive skærpet. Skærpelsen af reglerne indebæ-
rer, at der fremover vil være en pligt for revisionen til i revisionsprotokollatet positivt at for-
holde sig til hvert enkelt af de afgivne påbud, herunder om påbuddet er efterlevet, og sær-
ligt hvordan påbuddet konkret er blevet efterlevet.
6. Ministeren oplyser endvidere i sin redegørelse, at ministeriet har igangsat en række ini-
tiativer, der skal styrke Finanstilsynets kontrol med pengeinstitutterne, herunder styrke op-
følgningen. Med lov nr. 67 af 3. februar 2009 om statsligt kapitalindskud i kreditinstitutter
har Finanstilsynet fremover mulighed for at påbyde penge- og realkreditinstitutter at offent-
Statsrevisorerne beretning SB14/2008 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 29. oktober 2009
750612_0003.png
2
liggøre Finanstilsynets vurdering af instituttet i form af påbud, påtaler og risikooplysninger.
Der er med loven tillige truffet beslutning om, at Finanstilsynet kan fastsætte regler for pen-
ge- og realkreditinstitutters offentliggørelse af deres opgørelse af det individuelle solvens-
behov, hvilket vil ske med virkning fra og med årsrapporten for 2009. Ministeren oplyser
også, at Finanstilsynet fremover bl.a. skal gennemgå solvensbehovet for kreditinstitutter
mindst én gang om året. Dette gælder alle kreditinstitutter bortset fra de allermindste. Sam-
tidig har Finanstilsynet igangsat et arbejde med yderligere stramninger af Finanstilsynets
arbejde med inspektioner af kreditinstitutterne.
7. Jeg vil følge op på effekten af opstramningerne af Finanstilsynets kontrol med pengein-
stitutter. Jeg vil derudover følge op på anvendelsen af data fra kvartalsvise overvågninger
af pengeinstitutterne.
Finanstilsynets tilsyn med Roskilde Bank A/S
8. Statsrevisorerne fandt det særdeles kritisabelt, at Finanstilsynet ikke fastholdt sine skøn
over bankens solvensbehov og ikke systematisk fulgte op på bankens opfølgning på tilsy-
nets påbud og risikooplysninger. Statsrevisorerne konstaterede endvidere, at en række
fremadrettede tiltag var iværksat sideløbende med Rigsrevisionens undersøgelse, samt at
der kunne være mulighed for at overveje yderligere tiltag, når forløbet i Roskilde Bank A/S
var yderligere undersøgt.
9. Det fremgik af beretningen, at Finanstilsynets afrapportering til pengeinstitutterne kunne
gøres mere klar, så det er tydeligt, hvornår der er tale om forhold af alvorlig karakter.
10. I forhold til fastholdelse af solvenskrav bemærker økonomi- og erhvervsministeren i sin
redegørelse, at Roskilde Bank A/S forhøjede sit solvensbehov betydeligt, efter at Finanstil-
synet havde vurderet bankens solvensbehov. Endvidere oplyser ministeren, at der er knyt-
tet en vis usikkerhed til de forskellige metoder for opgørelsen af solvensbehovet, hvilket
også gælder for den metode, som anvendes af Finanstilsynet. Denne usikkerhed var ifølge
ministeren medvirkende til, at Finanstilsynet og Det Finansielle Virksomhedsråd acceptere-
de et solvensbehov på kun 10,75 %.
11. I beretningen konstaterede Rigsrevisionen, at Finanstilsynet alene anvendte påbud og
risikooplysninger over for Roskilde Bank A/S, idet tilsynets øvrige redskaber ikke blev bragt
i anvendelse over for banken. Det fremgik ligeledes af beretningen, at Finanstilsynet burde
forbedre modellen for fastsættelse af værdien af fast ejendom samt fastsætte procedurer
for, hvornår solvensbehov eller nedskrivninger skal korrigeres.
12. Økonomi- og erhvervsministeren oplyser i sin redegørelse, at ministeriet arbejder med
at gøre det lettere for Finanstilsynet at anvende de øvrige redskaber, som Finanstilsynet
har til rådighed i relation til afgivelse af påbud. Det drejer sig bl.a. om mulighederne for at
afskedige bestyrelsesmedlemmer eller direktøren i pengeinstitutter, der ikke følger de på-
bud, der er udstedt af Finanstilsynet.
13. Statsrevisorerne fandt, at der kunne være mulighed for at iværksætte yderligere tiltag,
når Finanstilsynets undersøgelse af, om den interne og den eksterne revision har udfyldt
deres roller på forsvarlig vis, og Finanstilsynets særlige redegørelse om forløbet omkring
Roskilde Bank A/S var blevet offentliggjort.
14. Økonomi- og erhvervsministeren oplyser, at der er foretaget en advokatundersøgelse
på vegne af Roskilde Bank A/S’ bestyrelse. Det vurderes i undersøgelsen, at ledere i Ros-
kilde Bank A/S, enkelte medlemmer af bankens daværende bestyrelse samt intern og eks-
tern revision i enkelte tilfælde har handlet kritisabelt og ansvarspådragende for banken. På
baggrund af undersøgelsen har bestyrelsen i Roskilde Bank A/S besluttet at indlede retslige
skridt over for de pågældende.
Statsrevisorerne beretning SB14/2008 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 29. oktober 2009
750612_0004.png
3
Ministeren oplyser i forlængelse heraf, at Finanstilsynet vil starte processen med at udar-
bejde udkast til politianmeldelser til forelæggelse for Det Finansielle Virksomhedsråd. Af
efterforskningsmæssige årsager har Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet
bedt om, at Det Finansielle Virksomhedsråds afgørelse ikke offentliggøres.
15. Finanstilsynet har derudover foretaget en intern undersøgelse af, om den interne og
eksterne revision har udfyldt deres roller på forsvarlig vis, som ligger til grund for tilsynets
udarbejdelse af udkast til politianmeldelser. Dette fremgår ikke af ministerredegørelsen.
Jeg har ingen bemærkninger hertil, men jeg vil for en god ordens skyld indhente resulta-
terne af den interne undersøgelse og rapportere til Statsrevisorerne herom.
16. Endelig oplyser økonomi- og erhvervsministeren, at ministeren vil igangsætte en uvil-
dig forundersøgelse af, om der kan placeres et tjenstligt ansvar hos ledelsen i Finanstilsy-
net. Ifølge ministeren forventes det, at forundersøgelsen kan iværksættes inden for den
nærmeste fremtid, og at den vil blive gennemført af en uvildig advokat.
17. Jeg vil følge op på ministerens arbejde med at lette Finanstilsynets mulighed for at an-
vende andre redskaber over for pengeinstitutter, der ikke følger Finanstilsynets påbud. Jeg
vil endvidere følge de retslige tiltag over for den tidligere ledelse og revisorerne i Roskilde
Bank A/S samt Finanstilsynets eventuelle politianmeldelser og ministeriets undersøgelse
af, om der kan placeres et tjenstligt ansvar hos ledelsen i Finanstilsynet. Endelig vil jeg føl-
ge Finanstilsynets initiativer i forhold til at forbedre afrapporteringen til pengeinstitutterne
samt Finanstilsynets arbejde med at forbedre modellen til fastsættelse af værdien af fast
ejendom.
Indgrebene over for Roskilde Bank A/S
18. Det fremgik af beretningen, at de 2 indgreb over for Roskilde Bank A/S blev udviklet ad
hoc og gennemført ud fra en række forudsætninger, som Økonomi- og Erhvervsministeriet
havde opstillet. Økonomi- og Erhvervsministeriet tilvejebragte den nødvendige lovhjemmel
til at overlade selve afviklingen af Roskilde Bank A/S til det statslige afviklingsselskab Finan-
siel Stabilitet.
19. Jeg vil som en del af min opfølgning give en status på afviklingen af Roskilde Bank A/S.
Rammerne for Finanstilsynets virksomhed
20. Det fremgik af beretningen, at Finanstilsynet har haft tilstrækkelige økonomiske resur-
ser, men har vanskeligt ved at tiltrække og fastholde bl.a. kreditspecialister. Endvidere
fremgik det, at reglerne om Finanstilsynets tavshedspligt er blevet ændret, så offentlighe-
den fremover har mulighed for at få bedre kendskab til de finansielle virksomheders øko-
nomiske situation.
21. Jeg har noteret mig, at økonomi- og erhvervsministeren oplyser i sin redegørelse, at
Finanstilsynet har fået tilført yderligere resurser, der ifølge ministeren vil medføre en styrkel-
se af Finanstilsynets arbejde.
22. Jeg vil følge op på Finanstilsynets mulighed for at tiltrække og fastholde bl.a. kreditspe-
cialister.
III.
Afslutning
23. Jeg finder samlet set økonomi- og erhvervsministerens redegørelse tilfredsstillende.
Jeg vil følge udviklingen på følgende områder:
Finanstilsynets tilsyn med pengeinstitutter
ministeriets initiativer til at styrke Finanstilsynets kontrol med pengeinstitutter
anvendelsen af data fra den kvartalsvise overvågning af pengeinstitutter.
Statsrevisorerne beretning SB14/2008 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 29. oktober 2009
750612_0005.png
4
Finanstilsynets tilsyn med Roskilde Bank A/S
Finanstilsynets muligheder for at anvende andre redskaber over for pengeinstitutter,
der ikke følger Finanstilsynets påbud
resultatet af Finanstilsynets interne undersøgelse af, om den interne og eksterne revi-
sion har udfyldt deres roller på forsvarlig vis
resultatet af de retslige tiltag over for den tidligere ledelse og revisorerne i Roskilde
Bank A/S samt Finanstilsynets eventuelle politianmeldelser
resultatet af ministeriets undersøgelse af, om der kan placeres et tjenstligt ansvar hos
ledelsen i Finanstilsynet
initiativerne til at forbedre Finanstilsynets afrapportering til pengeinstitutterne
arbejdet med at forbedre modellen til fastsættelse af værdien af fast ejendom.
Indgrebene over for Roskilde Bank A/S
afviklingen af Roskilde Bank A/S.
Rammerne for Finanstilsynets virksomhed
Finanstilsynets mulighed for at tiltrække og fastholde bl.a. kreditspecialister.
Jeg vil orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning.
Henrik Otbo