Finansudvalget 2008-09
SB 14 2
Offentligt
750611_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
09/04742-1
ØKONOMI- OG
Redegørelse vedrørende Statsrevisorernes beretning 14/2008 om Fi-
nanstilsynets aktiviteter i forhold til Roskilde Bank A/S
På baggrund af Statsrevisorernes beretning nr. 14 af 2008 om Finanstil-
synets aktiviteter i forhold til Roskilde Bank A/S vil jeg i det følgende
under henvisning til § 18, stk. 2 i lov om revision af statens regnskaber
m.m. - redegøre for de overvejelser, som beretningen giver anledning til.
Det fremgår af Statsrevisorernes bemærkning, at Rigsrevisionens under-
søgelse viser, at Finanstilsynet har ført tilsyn med Roskilde Bank A/S i
overensstemmelse med tilsynets daværende retningslinjer, og at man var
opmærksom på bankens problemer. Statsrevisorerne finder det særdeles
kritisabelt, at Finanstilsynet ikke fastholdt sit skøn over bankens solvens-
behov og ikke systematisk fulgte op på bankens opfølgning på tilsynets
påbud og risikooplysninger.
Jeg har taget Rigsrevisionens beretning og Statsrevisorernes kritik til ef-
terretning.
I relation til opfølgningen på Finanstilsynets påbud til Roskilde Bank A/S
kan jeg oplyse, at revisionen i finansielle virksomheder i revisionsproto-
kollatet til årsrapporter skal opsummere samtlige bemærkninger, som re-
visionen har givet anledning til at fremføre over for bestyrelsen. Af revi-
sionsbekendtgørelsen fremgår det endvidere eksplicit, at lovovertrædelser
og manglende efterlevelse af påbud skal give anledning til bemærkninger
af relevans
for bestyrelsen
.
Som en del af det løbende tilsyn med Roskilde Bank A/S har Finanstilsy-
net oplyst, at tilsynet årligt har gennemgået bankens årsrapporter og revi-
sionsprotokollater. Disse indeholdt ikke nogen bemærkninger om lov-
overtrædelser og manglende efterlevelse af de ved inspektionerne i Ros-
kilde Bank afgivne påbud. Da banken og dens revision således angav, at
Finanstilsynets påbud blev efterlevet, fandt Finanstilsynet ikke grundlag
for at antage, at der var problemer i relation til påbuddene.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
oem@oem.dk
www.oem.dk
Statsrevisorerne beretning SB14/2008 - Bilag 2: Økonomi- og erhvervsministerens redegørelse af 2. oktober 2009
Finanstilsynet har imidlertid tilkendegivet overfor mig, at Finanstilsynet
fremover vil følge mere aktivt og systematisk op på de påbud, der afgi-
ves.
Samtidig vil jeg tage initiativ til, at revisionsbekendtgørelsen med virk-
ning fra årsrapporterne for 2009 bliver skærpet. Skærpelsen af reglerne
indebærer, at der fremover vil være en pligt for revisionen til i revisions-
protokollatet positivt at forholde sig til hver enkelt af de afgivne påbud,
herunder om påbuddet er efterlevet, og særligt hvordan påbuddet konkret
er blevet efterlevet.
For så vidt angår det andet kritikpunktet om, at Finanstilsynet ikke fast-
holdt sine skøn over bankens solvensbehov skal jeg bemærke, at Roskilde
Bank A/S forhøjede sit solvensbehov betydeligt, efter at Finanstilsynet
havde vurderet bankens solvensbehov.
Roskilde Bank A/S havde i 2006 selv fastsat bankens solvensbehov til 8,5
pct. Finanstilsynet meddelte banken, at tilsynet vurderede, at bankens
solvensbehov var mindst 10,99 pct. Roskilde Bank A/S forhøjede på den
baggrund bankens solvensbehov til 10,75 pct., hvilket Det Finansielle
Virksomhedsråd efter indstilling fra Finanstilsynet accepterede på et mø-
de den 11. december 2006.
I praksis udgjorde forskellen mellem Roskilde Bank A/S’ oprindelige
vurdering af solvensbehovet på 8,5 pct. i 2006 og det endelige solvensbe-
hov på 10,75 pct., en forøgelse på knap 750 mio. kr. Til sammenligning
var der en forskel på 0,24 procentpoint mellem solvensbehovet på 10,75
pct. og Finanstilsynets vurdering på 10,99 pct. svarende til 80 mio. kr.
Som det også bemærkes i Rigsrevisionens undersøgelse, så er der knyttet
en vis usikkerhed til de forskellige metoder for opgørelsen af solvensbe-
hovet - dette gælder også for den metode, som anvendes af Finanstilsynet.
Denne usikkerhed var medvirkende til, at Finanstilsynet og Det Finansiel-
le Virksomhedsråd accepterede et solvensbehov på kun 10,75 pct. Jeg
kan i øvrigt oplyses, at bankens faktiske solvens på daværende tidspunkt
var på 12,8 pct.
Jeg kan endvidere oplyse, at jeg allerede - med bred politisk opbakning i
Folketinget - har taget en række initiativer, der skal styrke Finanstilsynets
kontrol med pengeinstitutterne, herunder at styrke opfølgningen. Med lov
nr. 67 af 3. februar 2009 om statsligt kapitalindskud i kreditinstitutter er
der åbnet mulighed for, at Finanstilsynet kan påbyde penge- og realkre-
ditinstitutter at offentliggøre Finanstilsynets vurdering af instituttet i form
af påbud, påtaler og risikooplysninger.
Der er med loven tillige truffet beslutning om, at Finanstilsynet kan fast-
sætte regler for penge- og realkreditinstitutters offentliggørelse af deres
opgørelse af det individuelle solvensbehov, hvilket vil ske med virkning
fra og med årsrapporten for 2009.
Statsrevisorerne beretning SB14/2008 - Bilag 2: Økonomi- og erhvervsministerens redegørelse af 2. oktober 2009
Desuden har Finanstilsynet fået tilført yderligere ressourcer, der medfører
en styrkelse af Finanstilsynets arbejde. Fremover skal Finanstilsynet
blandt andet gennemgå solvensbehovet for kreditinstitutter mindst én
gang om året. Dette gælder alle kreditinstitutter bortset fra de allermind-
ste.
Endvidere arbejder Økonomi- og Erhvervsministeriet med at gøre det let-
tere for Finanstilsynet at anvende de øvrige redskaber, som Finanstilsynet
har til rådighed i relation til afgivelse af påbud. Det drejer sig blandt an-
det om mulighederne for at afskedige bestyrelsesmedlemmer eller direk-
tøren i pengeinstitutter, der ikke følger de påbud, der er udstedt af Finans-
tilsynet.
Dette sker samtidig med, at Finanstilsynet har igangsat et arbejde med
yderligere stramninger af Finanstilsynets arbejde med inspektioner af
kreditinstitutterne. På baggrund af Rigsrevisionens vurdering har Finans-
tilsynet tilkendegivet overfor mig, at Finanstilsynet fremover særskilt vil
følge op på påbud og særlige risikooplysninger, hvad angår banker, der
figurerer på observationslisten, eller som er under et skærpet tilsyn.
I forhold til Statsrevisorernes bemærkninger om at overveje yderligere til-
tag kan jeg oplyse, at advokaterne Mogens Skipper-Pedersen og Henrik
Stenbjerre på vegne af Roskilde Bank A/S’ bestyrelse har gennemført
en
”Redegørelse om advokatundersøgelse
af visse forhold i Roskilde Bank
A/S” i august 2009.
Det vurderes i undersøgelsen, at ledere i Roskilde
Bank A/S, enkelte medlemmer af bankens daværende bestyrelse samt in-
tern og ekstern revision i enkelte tilfælde har handlet kritisabelt og an-
svarspådragende for banken. På baggrund af undersøgelsen har bestyrel-
sen i Roskilde Bank A/S besluttet at indlede retslige skridt over for de
pågældende.
I forlængelse heraf har Finanstilsynet tilkendegivet, at de vil starte pro-
cessen med at udarbejde udkast til politianmeldelser til forelæggelse for
Det Finansielle Virksomhedsråd. Finanstilsynet har lagt vægt på at be-
handle sagerne hurtigst muligt. Af efterforskningsmæssige årsager har
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet bedt om, at Det Fi-
nansielle Virksomhedsråds afgørelse ikke offentliggøres.
Jeg kan oplyse, at jeg på baggrund af statsrevisorernes kritik, har taget
initiativ til at igangsætte en uvildig forundersøgelse af, om der kan place-
res et tjenstligt ansvar hos ledelsen i Finanstilsynet. Jeg forventer, at for-
undersøgelsen kan iværksættes indenfor den nærmeste fremtid, og at den
vil blive gennemført af en uvildig advokat.
Statsrevisorerne beretning SB14/2008 - Bilag 2: Økonomi- og erhvervsministerens redegørelse af 2. oktober 2009
Afslutningsvist vil jeg i øvrigt bemærke, at det fremgår af advokatunder-
søgelsen af Roskilde Bank A/S, at banken ikke har givet en reel beskri-
velse af virkeligheden, (Roskilde Bank A/S’ situation) i svar til Finanstil-
synet.
Med venlig hilsen
Lene Espersen
Kopi af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisor, St. Kongensgade 45,
1264 København K