Finansudvalget 2008-09
SB 13 7
Offentligt
1234601_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om TV 2 Danmark A/S’
økonomi
April
2013
Statsrevisorerne beretning SB13/2008 - Bilag 7: Rigsrevisors fortsatte notat nr. 2 af 8. april 2013
1234601_0002.png
RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om beretning om TV 2 Danmark A/S’ økonomi
(beretning nr. 13/2008)
8. april 2013
RN 1402/13
1. I dette notat følger jeg op på sagen om TV 2 Danmark A/S’ økonomi, som blev indledt
med en beretning i 2009.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Notatet indeholder følgende konklusion:
TV 2 Danmark A/S (TV 2) kom i 2007/2008 ud i økonomiske problemer. Problemer-
ne førte til, at selskabet i 2008 måtte have et midlertidigt lån fra staten. Som en betin-
gelse for godkendelsen af statslånet stillede Europa-Kommissionen krav om, at der
blev udarbejdet en omstruktureringsplan, der skulle genoprette selskabets langsigte-
de rentabilitet. Planen har afhjulpet TV 2’s likviditets- og gældsproblemer, og TV 2
har oplyst, at indførelsen af abonnementsbetaling for hovedkanalen, som planen ba-
serede sig på, har skabt grundlaget for et mere robust TV 2 i fremtiden. Det er på
den baggrund min opfattelse, at sagen kan afsluttes.
Jeg bygger min konklusion på følgende:
Omstruktureringsplanen blev godkendt af Europa-Kommissionen i april 2011. En
af TV 2’s konkurrenter anlagde i maj 2012 sag mod Kommissionen for at få god-
kendelsen annulleret. Søgsmålet er imidlertid trukket tilbage i december 2012, og
Kommissionens godkendelse står dermed ved magt.
Omstruktureringsplanen har afhjulpet selskabets økonomiske problemer på kort
sigt, og TV 2 har oplyst, at planen samtidig har sikret grundlaget for et mere robust
TV 2 på længere sigt. Dette er dels sket ved, at TV 2 i 2010 som følge af frasalg
af aktiver kunne indfri det statslige lån på 223 mio. kr. og blive gældfri, dels ved at
der er indført abonnementsbetaling på TV 2’s hovedkanal fra 2012. Abonnements-
betalingen sikrer ifølge TV 2 et mere stabilt indtægtsgrundlag for TV 2 og dermed
en mere robust forretningsmodel.
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Statsrevisorerne beretning SB13/2008 - Bilag 7: Rigsrevisors fortsatte notat nr. 2 af 8. april 2013
1234601_0003.png
2
Europa-Kommissionens afgørelse indeholdt som vilkår for godkendelsen af om-
struktureringsplanen bl.a. et krav om, at den danske stat skulle gennemføre en
uafhængig analyse af TV 2’s kapitalstruktur ved at sammenligne den med andre
relevante medieselskabers og – hvis der var tale om væsentlige afvigelser – til-
passe kapitalstrukturen på selskabets generalforsamling i april 2013 for at rette
op på denne situation. Vilkåret skulle sikre, at planen ikke førte til, at TV 2 blev
overkapitaliseret. I forlængelse af den analyse, som Kulturministeriet har fået fo-
retaget, indstiller TV 2 i årsrapporten for 2012, at der på generalforsamlingen i
april 2013 træffes beslutning om udlodning af udbytte på 135 mio. kr. til staten
med henblik på tilpasning af selskabets kapitalstruktur. TV 2’s ledelse har vurde-
ret, at en sådan udlodning er forsvarlig på trods af de igangværende retssager
mod selskabet.
I.
Baggrund
2. Jeg afgav i maj 2009 en beretning om TV 2 Danmark A/S’ økonomi. Beretningen handler
om årsagerne til TV 2’s økonomiske problemer i 2007. Problemerne første til, at selskabet i
2008 havde behov for midlertidig statslig låntagning. Beretningen viste bl.a., at TV 2’s økono-
miske problemer skyldtes, at TV 2’s daværende direktion og bestyrelse generelt havde hånd-
teret økonomien utilfredsstillende.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de bl.a., at TV 2’s økonomiske
problemer skyldtes dårlig ledelse og utilfredsstillende økonomistyring hos den daværende
direktion og bestyrelse. Statsrevisorerne fandt det samtidig særdeles relevant, at Kulturmini-
steriet havde igangsat en række initiativer, der skal sikre, at statens midler forvaltes forsvar-
ligt, og at staten ikke lider tab.
4. Som svar på beretningen afgav kulturministeren en redegørelse til Statsrevisorerne i sep-
tember 2009. Heri redegjorde ministeren for de initiativer, der var iværksat i forlængelse af
beretningen. Ministeren oplyste bl.a., at der på baggrund af kritikken i beretningen var iværk-
sat en granskningsundersøgelse, der havde til formål at vurdere, om der forelå et juridisk
grundlag for at gennemføre et erstatningskrav mod TV 2’s tidligere bestyrelse og direktion
for tab, som selskabet måtte have lidt som følge af selskabets økonomiske og forretnings-
mæssige dispositioner.
Samtidig redegjorde ministeren for, at TV 2’s nye ledelse havde iværksat flere initiativer for
at forbedre styringen i selskabet, ligesom Kulturministeriet havde iværksat en række tiltag
for at styrke ministeriets tilsyn.
Endelig oplyste ministeren, at den danske stat havde anmeldt en omstruktureringsplan for
TV 2 over for Europa-Kommissionen. Omstruktureringsplanen skulle udarbejdes som en
konsekvens af, at staten i 2008 havde tildelt TV 2 et midlertidigt statslån.
5. På baggrund af kulturministerens redegørelse afgav jeg i oktober 2009 et notat i henhold
til rigsrevisorlovens § 18, stk. 4. I notatet fremlagde jeg mine planer for den videre opfølg-
ning på beretningen. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2009. I
notatet lovede jeg, at jeg ville følge udviklingen på følgende områder:
resultatet af granskningsundersøgelsen
resultatet af Europa-Kommissionens behandling af omstruktureringsplanen for TV 2.
6. I september 2010 fulgte jeg op på sagen med et notat om den fortsatte udvikling i TV 2’s
økonomi. Notatet handler om opfølgningen på resultatet af granskningsundersøgelsen. På
tidspunktet for udarbejdelsen af notatet forelå der ikke nyt om Europa-Kommissionens be-
handling af omstruktureringsplanen for TV 2, og punktet blev derfor ikke behandlet i notatet.
Statsrevisorerne beretning SB13/2008 - Bilag 7: Rigsrevisors fortsatte notat nr. 2 af 8. april 2013
1234601_0004.png
3
Jeg oplyste også, at jeg betragtede punktet vedrørende resultatet af granskningsundersø-
gelsen som afsluttet. Samtidig lovede jeg, at jeg fortsat ville følge udviklingen med hensyn til:
resultatet af Europa-Kommissionens behandling af omstruktureringsplanen for TV 2.
I dette notat redegør jeg for resultaterne af min opfølgning vedrørende omstruktureringspla-
nen for TV 2.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Opfølgning på Europa-Kommissionens behandling af omstruktureringsplanen
for TV 2
7. Jeg gennemgår i det følgende status i forhold til Europa-Kommissionens behandling af
omstruktureringsplanen for TV 2. Jeg har herunder fulgt op på, om planen er godkendt, og
om gennemførelsen af planen har ført til, at TV 2’s økonomiske problemer er blevet løst.
Gennemgangen er baseret på drøftelser og brevveksling med Kulturministeriet.
III.
Godkendelsen af omstruktureringsplanen
8. Som reaktion på TV 2’s økonomiske problemer gav Kulturministeriet i august 2008 TV 2
adgang til midlertidig statslig låntagning på op til 1 mia. kr.
Den midlertidige låneadgang var forinden godkendt af Europa-Kommissionen efter regler-
ne om støtte til redning og omstrukturering af kriseramte virksomheder. Ved anvendelsen
af muligheden for at yde lån til TV 2 forpligtede den danske stat sig til inden 6 måneder at
udarbejde en omstruktureringsplan for TV 2, der skulle sikre genoprettelse af selskabets
langsigtede rentabilitet. Omstruktureringsplanen skulle ligeledes godkendes af Europa-Kom-
missionen.
I januar 2009 blev der ved tillægsaftale til Medieaftale 2007-2010 indgået en politisk aftale
om en omstruktureringsplan for TV 2, der som udgangspunkt dækkede en omstrukturerings-
periode frem til 31. december 2012. Planen havde til formål at rette op på TV 2’s forretnings-
svagheder – særligt den alt for store vægt på kortfristet gæld på TV 2’s balance og en for-
retningsmodel for TV 2’s hovedkanal, som ikke blev vurderet til at være bæredygtig på grund
af selskabets totale afhængighed af finansiering via konjunkturfølsomme reklameindtæg-
ter. Planen baserede sig således bl.a. på hovedkanalens overgang til betalings-tv-kanal pr.
1. januar 2012.
9. Omstruktureringsplanen blev i februar 2009 sendt til Europa-Kommissionen, der i juli 2009
indledte en formel undersøgelsesprocedure med det formål at undersøge, om støtten var
i overensstemmelse med ovennævnte regelsæt. Formålet var især at vurdere, om TV 2 vil-
le kunne overleve uden fortsat statsstøtte, og om de i planen indeholdte foranstaltninger til
modvirkning af støttens konkurrencefordrejende virkning stod i et rimeligt forhold til statsstøt-
ten. Samtidig fik interesserede parter mulighed for at afgive bemærkninger til planen. Pro-
ceduren blev afsluttet med, at planen blev godkendt den 20. april 2011. Det skete efter, at
planen var blevet justeret som følge af, at der politisk var indgået aftale om, at hovedkana-
lens overgang til betalings-tv-kanal skulle ske efter en ”ren” betalingsmodel og ikke efter den
oprindeligt forudsatte ”TV 2-alene-kort-model”, der indebar, at TV 2 ikke skulle opkræve be-
taling fra husstande, der ikke i øvrigt abonnerede på betalings-tv.
10. Europa-Kommissionens godkendelse blev offentliggjort i Den Europæiske Unions Tiden-
de den 23. februar 2012. Datoen for offentliggørelsen har betydning, idet det først efter det-
te tidspunkt er muligt at iværksætte eventuelle klagesager.
Statsrevisorerne beretning SB13/2008 - Bilag 7: Rigsrevisors fortsatte notat nr. 2 af 8. april 2013
1234601_0005.png
4
TV 2’s konkurrent Viasat anlagde den 18. maj 2012 sag ved Retten i Luxembourg med på-
stand om, at Kommissionens godkendelse skulle annulleres. Det var Viasats påstand, at
Kommissionen begik en retlig fejl, da Kommissionen ikke i vurderingen havde inddraget støt-
te, som var blevet tildelt TV 2 via de regionale tv-foretagender. Viasat har efterfølgende be-
gæret søgsmålet trukket tilbage, og Retten har i december 2012 slettet sagen. Dermed står
Kommissionens godkendelse af omstruktureringsplanen ved magt.
IV.
Gennemførelsen af omstruktureringsplanen
11. Forud for udarbejdelsen af omstruktureringsplanen gennemførte en ekstern finanseks-
pert en analyse af TV 2’s virksomhed, økonomi og rammebetingelser. I analysen blev det
konkluderet, at TV 2 som nævnt havde 2 hovedproblemer, der skulle løses i forbindelse med
omstruktureringsplanen:
TV 2 havde – på kort sigt – et gældsproblem. TV 2’s gæld var ikke hensigtsmæssig i for-
hold til TV 2’s størrelse, indtjening og kapitalstruktur. Gælden skulle nedbringes.
TV 2’s forretningsmodel blev ikke vurderet til at være bæredygtig på længere sigt. TV 2
havde underskud på hovedkanalen, og der var udsigt til, at underskuddet – hvis der ik-
ke blev reageret – ville stige de kommende år, så selskabet samlet set ikke ville have en
levedygtig økonomi. Underskuddet skyldtes, at indtægter fra reklamer som følge af sti-
gende konkurrence og faldende seertal havde udvist en faldende tendens. Samtidig er
hovedkanalen omfattet af en public service-forpligtelse, der begrænser TV 2’s mulighed
for at reducere omkostningerne i takt med de faldende reklameindtægter.
12. Omstruktureringsplanen indeholdt initiativer, der havde til formål at afhjælpe begge pro-
blemer. Planen indeholdt desuden et vilkår i form af en bestemmelse om, at TV 2 – så læn-
ge selskabet var under omstrukturering og havde adgang til statslige lån – ikke måtte åbne
nye tv- og radiokanaler. Tabel 1 viser initiativerne og indeholder desuden en status i forhold
til gennemførelsen af initiativet.
Tabel 1. Initiativer/vilkår i omstruktureringsplanen
Initiativer/vilkår i omstruktureringsplanen
Initiativer – gældsproblemet
Om muligt frasalg af 50 % ejerskabsinteresser i sendenet
(master, transmissionsnet og driftsselskabet Broadcast
Service Danmark).
Belåning af Kvægtorvet i Odense.
Udsættelse og nedjustering af planlagte kapitalinvesteringer
og salg af TV 2’s ejerandele i en række mindre selskaber.
Yderligere statslige garanti- og kreditfaciliteter (til et samlet
beløb på 1.375 mio. kr.).
Besparelser på driften.
Initiativer – TV 2’s forretningsmodel
TV 2 skal fra 1. januar 2012 have adgang til at opkræve
abonnementsbetaling.
Vilkår
TV 2 må ikke åbne nye tv-kanaler (og radiokanaler) i
omstruktureringsperioden.
Bestemmelsen blev efterlevet frem til, at bestemmelsen
blev ophævet ved omstruktureringsperiodens udløb pr. ja-
nuar 2012. TV 2 går i foråret 2013 i luften med en ny kanal,
TV 2 Fri.
Abonnementsbetaling på 10 kr. pr. måned er iværksat den
1. januar 2012.
Sendenettet (både DR’s og TV 2’s del) blev i september 2010
solgt til Teracom AB.
Kvægtorvet i Odense blev belånt med 80 mio. kr.
TV 2 frasolgte mindretalsinteresser i visse virksomheder
(bl.a. Momondo i 2011).
Dette element blev aldrig iværksat, bl.a. som følge af salget
af sendenettet.
TV 2 har gennemført besparelser i løbet af 2008 og 2009
for i alt ca. 200 mio. kr.
Status
Statsrevisorerne beretning SB13/2008 - Bilag 7: Rigsrevisors fortsatte notat nr. 2 af 8. april 2013
1234601_0006.png
5
Som det fremgår af tabel 1, er hovedparten af elementerne i planen gennemført. Initiativet
om, at staten i omstruktureringsperioden skulle stille yderligere garanti- og kreditfaciliteter til
rådighed (op til 1.375 mio. kr.), blev ikke iværksat. Det skyldtes bl.a. besparelserne på driften
og salget af TV 2’s sendenet, der indbragte mere end forventet. Samtidig opretholdt TV 2’s
bankforbindelser de kreditfaciliteter, der var til rådighed for TV 2.
Initiativerne fra planen havde en positiv effekt på udviklingen i TV 2’s nettogæld, jf. figur 1.
Figur 1. Udviklingen i TV 2’s nettorentebærende gæld/indestående for perioden 2007-2012
(Mio. kr.)
400
200
0
2007
-200
2008
2009
2010
2011
2012
-400
-600
-800
Kilde: TV 2’s årsrapport for 2011 og 2012.
Det fremgår af figur 1, at TV 2’s nettogæld i perioden 2007-2009 steg fra 564 mio. kr. til 659
mio. kr. I 2010 solgte TV 2 sammen med DR sendenettet. Provenuet fra salget blev anvendt
til at indfri store dele af TV 2’s gæld, herunder statslånet fra 2008, hvor TV 2 havde trukket
i alt 223 mio. kr. TV 2 har herefter haft et nettoindestående. Gennemførelsen af initiativerne
fra omstruktureringsplanen har dermed bidraget til, at TV 2’s gældsproblem er blevet løst.
Samtidig har planen ført til, at TV 2 efter eget udsagn har fået skabt en sundere forretnings-
model. TV 2 har således i sin årsrapport for 2012 oplyst, at selskabet med indførelsen af
abonnementsbetalingen er sikret en mere robust forretningsmodel.
V.
Tilpasning af TV 2’s kapitalstruktur
13. Europa-Kommissionens afgørelse indeholdt som vilkår for godkendelsen af omstruktu-
reringsplanen bl.a. et krav om, at den danske stat skulle gennemføre en uafhængig analyse
af TV 2’s kapitalstruktur. Vilkåret skulle sikre, at planen ikke førte til, at TV 2 blev overkapi-
taliseret. Den danske regering – i praksis Kulturministeriet – skulle derfor i slutningen af 2012
eller begyndelsen af 2013 lade en uafhængig finansekspert analysere TV 2’s kapitalstruk-
tur ved at sammenligne den med kapitalstrukturen i andre relevante medieselskaber. Hvis
TV 2’s kapitalstruktur afveg væsentligt fra medianen eller gennemsnittet for de relevante me-
dieselskaber, skulle den danske regering tilpasse kapitalstrukturen på TV 2’s generalforsam-
ling i april 2013 for at rette op på situationen.
Statsrevisorerne beretning SB13/2008 - Bilag 7: Rigsrevisors fortsatte notat nr. 2 af 8. april 2013
1234601_0007.png
6
Retssager mod TV 2
TV 2’s konkurrenter
har rejst påstand om,
at TV 2 har overtrådt
konkurrencereglerne.
De samlede retskrav
mod TV 2 beløber sig
til over 4 mia. kr. med
forbehold om forhøjel-
se. Retssagerne for-
ventes at være langva-
rige. TV 2 og selska-
bets juridiske rådgive-
re er ikke enige i stør-
relsen på kravene i de
anlagte erstatningssa-
ger, hvorfor TV 2 ikke
har foretaget hensæt-
telser til de mulige krav.
Analysen af TV 2’s kapitalstruktur blev gennemført i efteråret 2012 af en uafhængig finans-
ekspert, der i januar 2013 afleverede en fortrolig rapport til Kulturministeriet. Rapporten inde-
holder en sammenligning af TV 2’s kapitalstruktur med andre selskaber ud fra flere økono-
miske nøgletal. I sammenligningen er der som et væsentligt forhold lagt vægt på forholdet
mellem TV 2’s nettorentebærende gæld og indtjening. Ifølge TV 2’s årsrapport for 2012 kon-
kluderes det i analysen, at TV 2’s egenkapital er 135 mio. kr. for høj. I denne vurdering er
der som forudsat af Kulturministeriet ved udarbejdelse af kommissoriet for analysen ikke ta-
get hensyn til, at TV 2 er genstand for flere retssager anlagt af TV 2’s konkurrenter. Retssa-
gerne vedrører samlet erstatningskrav mod TV 2 på over 4 mia. kr.
Det fremgår af TV 2’s årsrapport for 2012, at TV 2 på grund af de igangværende retssager
og afhængigheden af konjunkturfølsomme reklameindtægter har brug for et betydeligt finan-
sielt beredskab. På trods af dette vurderer TV 2’s ledelse, at en udlodning af 135 mio. kr. er
forsvarlig. TV 2 har derfor indstillet til selskabets generalforsamling ultimo april 2013, at der
udbetales et udbytte på 135 mio. kr. til den danske stat. Dette sker med henblik på tilpasning
af selskabets kapitalstruktur. Det er ministeriets opfattelse, at det sidste vilkår for Kommis-
sionens godkendelse af omstruktureringsplanen for TV 2 hermed er opfyldt.
VI.
Afslutning
14. Omstruktureringsplanen, der blev iværksat i forlængelse af TV 2’s økonomiske problemer
i 2007/2008, er blevet godkendt af Europa-Kommissionen. Planen har afhjulpet TV 2’s likvi-
ditets- og gældsproblemer. TV 2 har samtidig oplyst, at indførelsen af abonnementsbetaling
for hovedkanalen, som planen baserede sig på, har skabt grundlaget for et mere robust TV 2
i fremtiden. Det er på den baggrund min opfattelse, at sagen kan afsluttes.
Lone Strøm