Finansudvalget 2008-09
SB 13 2
Offentligt
Kulturministeren
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
Tlf.
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
10. september 2009
Statsrevisorernes beretning nr. 13/2008 om
TV 2/DANMARK A/S’ økonomi
Statsrevisorernes Sekretariat har ved brev af 11. juni 2009 anmodet mig om at redegøre
for de foranstaltninger og overvejelser, som Statsrevisorernes beretning nr. 13/2008 om
TV 2/DANMARK A/S’ økonomi giver anledning til.
Jeg har i anledning af anmodningen indhentet en udtalelse fra TV 2’s bestyrelse, jf.
Rigsrevisorlovens § 18, stk. 3. Kopi af udtalelsen vedlægges.
Jeg vil i det følgende redegøre for de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen
giver anledning til, idet redegørelsen forholder sig til såvel beretningens indhold og
konklusioner som til Statsrevisorernes bemærkninger. Herudover indeholder redegørel-
sen mine kommentarer til udtalelsen fra TV 2’s bestyrelse.
Rigsrevisionens og Statsrevisorernes konklusioner og bemærkninger omhandler dels
den tidligere ledelse af TV 2
– dvs. TV 2’s tidligere bestyrelse og direktion –
dels Kul-
turministeriet.
Den tidligere ledelse af TV 2
Rigsrevisionen og Statsrevisorerne konkluderer samlet, at årsagen til TV 2’s økonomi-
ske problemer i 2007 og 2008 skyldtes den tidligere direktions og bestyrelses håndtering
af
TV 2’s økonomi.
Rigsrevisionen konkluderer
overordnet, at ledelsens håndtering af TV 2’s økonomi i
2007 har været særdeles utilfredsstillende og ikke har levet op til principperne for god
statslig selskabsledelse. Endvidere konkluderer Rigsrevisionen, at en række konkrete
dispositioner fra ledelsens side har været kritisable. Bestyrelsen forholdt sig i vidt
omfang ukritisk til iværksættelsen af initiativerne og til udviklingen i TV 2’s økonomi
og levede dermed ikke op til sit ledelsesansvar.
Statsrevisorerne finder det særdeles kritisabelt, at den daværende bestyrelse forholdt
sig for ukritisk og passivt til:
J. NR. 2004-21818-309
Statsrevisorerne beretning SB13/2008 - Bilag 2: Kulturministerens redegørelse af 10. september 2009
Side 2
at den daværende direktion i 2006 og 2007 iværksatte en række nye forretningsini-
tiativer, fx TV 2 Radio, på baggrund af urealistiske budgetter og ringe beslutnings-
grundlag
at TV 2’s konstituerede
administrerende direktør i strid med tegningsreglerne
indgik en tillægsaftale om TV 2’s lejemål, som var og fortsat er økonomisk belasten-
de og ufordelagtig for TV 2
og at den konstituerede direktør indgik flere usædvan-
lige aftaler om distribution af tv-kanaler,
som påvirkede TV 2’s økonomi negativt, og
undlod at informere bestyrelsen tilstrækkeligt om den økonomiske status.
Statsrevisorerne bemærker endvidere,
at TV 2’s nuværende direktion
og bestyrelse
siden december 2007 har arbejdet på at forbedre
TV 2’s økonomi.
Kritikken mod den tidligere ledelse af TV 2 er af så alvorlig karakter, at jeg allerede på
tidspunktet for offentliggørelsen af beretningen
om TV 2’s økonomi den 20. maj 2009
tilkendegav, at regeringen ville iværksætte en nøjere undersøgelse af, om der foreligger
et juridisk grundlag for at gennemføre et erstatningskrav mod
TV 2’s tidligere bestyrel-
se og direktion for tab, som selskabet måtte have lidt som følge af selskabets økonomi-
ske og forretningsmæssige dispositioner. I løbet af sommeren har Kulturministeriet i
samarbejde med Kammeradvokaten arbejdet med at udforme et kommissorium for en
sådan undersøgelse, og jeg har den 20. august 2009 på Kulturministeriets hjemmeside
offentliggjort kommissoriet for undersøgelsen. Da kritikken primært retter sig imod
forhold i perioden 2006-2007, er undersøgelsen rettet imod denne periode samt budget-
lægningen for 2008.
Undersøgelsen vil have form af en granskning efter aktieselskabslovens regler og
vil indeholde en erstatningsretlig vurdering af de forhold, der er fremhævet i Statsrevi-
sorernes beretning, særligt beretningens kapitel V, herunder
en vurdering af om ledelsens (bestyrelse og direktion) behandling af virksomhe-
dens budgetter for 2006, 2007 og 2008 baserede sig på et forsvarligt beslut-
ningsgrundlag
en vurdering af om virksomhedens ledelse (bestyrelse og direktion) i forsvarligt
omfang fulgte udviklingen i TV 2’s økonomi
og reagerede i relevant omfang på
udviklingen i løbet af 2007
en vurdering af, om ledelsen (bestyrelse og direktion) havde tilvejebragt et for-
svarligt beslutningsgrundlag forud for beslutning af en række nye forretnings-
initiativer, herunder
etableringen af TV 2 Radio og en række ”New Bizz Areas”-
initiativer
en vurdering af direktionens indgåelse af tillægsaftale af 29. oktober 2007 til le-
jekontrakt om leje af Teglholmen, - herunder om direktionen har haft den for-
nødne kompetence og om virksomhedens ledelse (bestyrelse og direktion) havde
tilvejebragt et forsvarligt beslutningsgrundlag herfor, og
Statsrevisorerne beretning SB13/2008 - Bilag 2: Kulturministerens redegørelse af 10. september 2009
750600_0003.png
Side 3
en vurdering af direktionens indgåelse af aftaler om distribution af tv-kanaler i
efteråret 2007 - samt en tillægsaftale til aktionæroverenskomsten vedrørende
TV 2 Sport A/S, herunder om dette er sket i virksomhedens interesse - og om le-
delsen (bestyrelse og direktion) havde tilvejebragt et forsvarligt beslutnings-
grundlag herfor.
Det indgår i den forbindelse i kommissoriet, at såfremt granskningsmanden på bag-
grund af en gennemgang af ovenstående forhold måtte vurdere, at den daværende
ledelse (bestyrelse og direktion) har handlet erstatningsretligt ansvarspådragende,
ønskes der en vurdering af, hvorvidt ledelsens informationer til og dialog med eneaktio-
næren (Kulturministeriet) kan give anledning til begrænsninger i mulighederne for at
gennemføre et erstatningskrav mod den daværende ledelse.
Granskningsmanden skal således
hvis han på baggrund af en gennemgang af de
undersøgte forhold finder det relevant
undersøge, om den daværende ledelses infor-
mationer til og dialog med Kulturministeriet kan begrænse mulighederne for at gen-
nemføre et erstatningskrav.
Granskningsmanden vil blive valgt efter et åbent udbud i henhold til tilbudsloven. Der
sigtes imod, at undersøgelsesrapporten foreligger inden udgangen af indeværende år.
Der vil, når der efter et udbud er fundet en granskningsmand til at forestå undersøgel-
sen, blive afholdt en ekstraordinær generalforsamling i TV 2, så granskningen hurtigst
muligt kan sættes i værk.
Den nuværende ledelse af TV 2
Jeg har som indledningsvist nævnt indhentet en udtalelse fra TV 2’s
nuværende besty-
relse, jf. Rigsrevisorlovens § 18, stk. 3.
Det fremgår af udtalelsen, at TV 2’s bestyrelse har valgt ikke at kommentere konklusi-
onerne i beretningen, og at bestyrelsens bemærkninger derfor koncentrerer sig om
ændringerne i selskabets ledelse m.v., og hvilke tiltag den nuværende ledelse har
iværksat.
For så vidt angår ændringerne i selskabets ledelse m.v. og de iværksatte tiltag oplyser
TV 2 følgende:
”TV 2|DANMARK A/S’ ledelse
Der har været udskiftning i TV
2|DANMARK A/S’ direktion. Merete Eldrup
blev ansat
som administrerende direktør for TV 2|DANMARK A/S den 1. december 2007, og Peter
Normann tiltrådte som finansdirektør den 1. april 2008.
Der har endvidere været udskiftning i TV 2|DANMARK A/S’ bestyrelse. Den 14. de-
cember 2007 blev formandskabet udskiftet, idet Lars Liebst tiltrådte som formand og
Tine Roed som næstformand. Endvidere indtrådte Frank Jensen, mens Jess Myrthu og
Gina Øbakke udtrådte. Ved medarbejdervalget i februar 2008 blev Jørgen Badstue valgt
Statsrevisorerne beretning SB13/2008 - Bilag 2: Kulturministerens redegørelse af 10. september 2009
750600_0004.png
Side 4
ind i bestyrelsen. Han erstattede Martin Iversen. På generalforsamlingen i april 2009
indtrådte Bodil Nyboe Andersen og Steffen Kjærulff-Schmidt i stedet for Ulla Dahlerup
og Arne Bang Mikkelsen.
TV 2|DANMARK A/S’ revision
På generalforsamlingen i april 2008 blev antallet af revisorer reduceret fra 2 til 1, og det
er blevet præciseret, at revisionen skal foretage en generel vurdering og gennemgang af
kontinuiteten i de procedurer, som anvendes ved udarbejdelsen af halvårsrapporten og
3. kvartalsregnskabet. På generalforsamlingen i april 2009 blev det endvidere besluttet
at skifte revisor, så TV
2|DANMARK A/S’ regnskaber fremover revideres
af Deloitte.
Vedtægter, forretningsorden, direktionsinstruks, intern og ekstern rapportering m.v.
Den nye ledelse foranledigede, at selskabets forretningsorden af 14. januar 2004 og
direktionsinstruks af 7. marts 2003 blev ændret i april 2008. Ændringerne bestod ho-
vedsagelig af en forenkling, ensretning og ikke mindst opdatering af procedurereglerne.
Derudover blev selskabets vedtægter ændret på generalforsamlingen i april 2008.
Bestyrelsen har gennemgået OMX Nordic Exchange Copenhagen A/S’ ajourførte anbefa-
linger for god selskabsledelse, og bestyrelsen har valgt som udgangspunkt at følge
anbefalingerne.
Direktionen har udvidet økonomirapporteringen til bestyrelsen bl.a. derved, at rappor-
teringen nu også omfatter likviditetsudviklingen i koncernen.
Derudover har ledelsen besluttet at udvide den eksterne økonomirapportering i halv- og
helårsrapporterne, og bestyrelsen har derudover besluttet at offentliggøre kvartalsregn-
skaberne.
Ledelsen besluttede endvidere, at direktionens beretning på bestyrelsesmøderne frem-
over skulle afgives skriftligt og udsendes forud for bestyrelsesmøderne. Derudover blev
det besluttet at supplere bestyrelsesreferaterne med en liste over udestående sager,
bestyrelsen skal følge op på.
I februar 2009 opdaterede direktionen reglerne for, hvorledes aftaler behandles og
underskrives på TV 2, og i dette regelsæt er det indskærpet, at aftaler skal forelægges
juridisk afdeling til godkendelse, inden de underskrives.
TV 2|DANMARK A/S’ økonomi
TV 2 har i flere omgange gennemført sparerunder for at begrænse TV 2s omkostninger
og anlægsinvesteringer, hvilket bl.a. har resulteret i en betydelig stillingsreduktion og
en afvikling af TV 2 Radio, og derudover er TV 2s New Bizz-afdeling blevet nedlagt, og
hovedparten af aktiviteterne lukket ned, så TV 2 fremover har fokus på TV 2s kerneak-
tiviteter.
Statsrevisorerne beretning SB13/2008 - Bilag 2: Kulturministerens redegørelse af 10. september 2009
750600_0005.png
Side 5
På bestyrelsesmødet i marts 2008 blev der foretaget en gennemgang af byggeriet på
Teglholm Allé, og bestyrelsen har efterfølgende løbende modtaget orientering om bygge-
rierne i henholdsvis Odense og København.
Endelig betyder den omstruktureringsplan, der blev fremsendt til EU-Kommissionen
den 4. februar 2009 som opfølgning på tildeling af redningsstøtten i august 2008, at
TV 2 frem til udgangen af omstruktureringsperioden bl.a. ikke må starte nye kanaler,
og at TV 2 skal afhænde sendenettet for derigennem at nedbringe sin gæld, og TV 2 er i
omstruktureringsperioden underkastet intensiv kontrol.
Kommunikationen mellem TV 2|DANMARK A/S og Kulturministeriet
Den nye ledelse redegjorde på et møde den 18. januar 2008 i Kulturministeriet for
TV 2s økonomiske situation, og der har efterfølgende været afholdt kvartalsvise møder
mellem TV 2s ledelse og Kulturministeriet med henblik på en orientering om TV 2s
forhold.”
Endelig fremgår det af TV 2’s bestyrelses udtalelse, at TV 2’s bestyrelse
finder det
vigtigt at pointere, at det også fremover er bestyrelsen og direktionen, der forestår
ledelsen af TV 2 i overensstemmelse med aktieselskabslovens bestemmelser.
TV 2’s bestyrelses udtalelse giver mig anledning til at
bemærke,
at TV 2’s bestyrelse
har
iværksat en række tiltag, som er relevante i forhold til centrale kritikpunkter af
TV 2’s
tidligere ledelse m.v. i beretningen og i Statsrevisorernes bemærkninger. Jeg kan til-
slutte mig, at det er bestyrelse og direktion, der efter aktieselskabslovens ordning fore-
står ledelsen af TV 2. Jeg finder derfor også
som jeg har redegjort for nedenfor
–,
at
tilsynet med TV 2 skal tilrettelægges på en måde, der fuldt ud respekterer den grund-
læggende arbejds- og ansvarsfordeling mellem bestyrelse og aktionær, der er fastlagt i
aktieselskabsloven.
For så vidt angår de af TV 2’s bestyrelse nævnte vedtægtsændringer
på generalforsam-
lingen i april 2008 kan jeg oplyse, at disse vedrørte nogle mindre ændringer af vedtæg-
terne således, at det blev muligt at lade selskabets regnskab revidere af en enkelt revi-
sor.
Kulturministeriets tilsyn med TV 2
For så vidt angår Kulturministeriets tilsyn med TV 2 har jeg noteret, at Rigsrevisionen
i beretningen konkluderer, at ministeriet som eneejer har etableret et overordnet tilsyn
med TV 2, som tager udgangspunkt i principperne for udøvelse af statsligt ejerskab.
Rigsrevisionen finder også, at
Kulturministeriet aktivt har forholdt sig til TV 2’s strate-
giske overvejelser om iværksættelse af en række nye initiativer i 2006 og 2007
og
Rigsrevisionen konstaterer, at ministeriet sammen med Finansministeriet i en ned-
skrevet styringsmodel har fastlagt de overordnede rammer for udøvelsen af det statslige
ejerskab.
Samtidig kan jeg konstatere, at Rigsrevisionen og Statsrevisorerne dog har to specifikke
kritikpunkter af Kulturministeriet.
Statsrevisorerne beretning SB13/2008 - Bilag 2: Kulturministerens redegørelse af 10. september 2009
Side 6
For det første finder Rigsrevisionen og Statsrevisorerne, at Kulturministeriet i 2006 og
2007 burde
have spurgt mere ind til TV 2’s økonomi.
For det andet burde Kulturmini-
steriet
hurtigere have iværksat en bagudrettet undersøgelse af TV 2’s tidligere ledelses
dispositioner.
Jeg vil i det følgende redegøre for de tiltag, som jeg vil iværksætte som følge af kritik-
punkterne. Samtidig skal jeg gøre opmærksom på, at jeg har haft lejlighed til over for
Folketingets Finansudvalg på et samråd i udvalget den 23. juni 2009 at redegøre for
min holdning til kritikpunkterne. Jeg tillader mig i den forbindelse at henvise til mit
svar af 26. juni 2009 på spørgsmål nr. 50 stillet af Folketingets Finansudvalg den 23.
juni 2009, hvorved jeg til Finansudvalget oversendte mit talepapir fra samrådet.
Tilsynet
med TV 2’s økonomi
Rigsrevisionen finder på dette punkt, at Kulturministeriet i forbindelse med drøftelser
med TV 2 om selskabets strategiovervejelser i 2006 og 2007 burde have efterspurgt flere
oplysninger om, hvorvidt projekterne samlet set kunne rummes inden for selskabets
økonomiske ramme. Statsrevisorerne bemærker, at de finder det naturligt, at Kultur-
ministeriet i 2006 og 2007 ikke bare havde forholdt sig til TV 2’s strategi og investerin-
ger, men også til spørgsmålet om, hvorvidt investeringerne kunne rummes inden for TV
2’s økonomi.
Jeg tager naturligvis dette til efterretning. Jeg har derfor sammen med både mine og
andre relevante ministeriers embedsmænd set på, hvordan Kulturministeriet kan
tilrettelægge tilsynet med TV 2’s økonomi på en sådan måde, at ministeriet fremover
alle punkter kan leve op til de krav, som Rigsrevisionen opstiller i beretningen.
Samtidig hermed skal det dog sikres, at tilsynet tilrettelægges på en måde, der fuldt ud
respekterer den grundlæggende arbejds- og ansvarsfordeling mellem bestyrelse og
aktionær, der er fastlagt i aktieselskabsloven. Inden jeg omtaler de konkrete initiativer,
som jeg vil iværksætte som følge af kritikpunkterne, vil jeg kort redegøre for rammerne
for denne arbejds- og ansvarsfordeling.
En ministers pligter i forhold til statslige selskaber er gennemgået i dels publikationen
”Statslige selskaber – tilsyn, ansvar og styring”
(Finansministeriet, Justitsministeriet,
Statsministeriet, Trafikministeriet og Økonomi- og Erhvervsministeriet) fra september
2003,
dels publikationen ”Staten som aktionær”
(Finansministeriet, Trafikministeriet og
Økonomi- og Erhvervsministeriet) fra januar 2004. Sidstnævnte publikation fokuserer
især på det statslige ejerskab ud fra en operationel synsvinkel. Der er herved etableret
en samlet styringsramme for selskaber med statslig deltagelse. Jeg vil i det følgende
skitsere de relevante hovedelementer i denne styringsramme.
Efter aktieselskabslovens ordning er det bestyrelse og direktion, der forestår ledelsen af
aktieselskabet. Det er således bestyrelse og direktion, der har retten til og ansvaret for
at drive selskabet, og de overlades dermed ansvaret for at forvalte de midler, som staten
har indskudt i selskabet bedst muligt. Heri ligger også, at det er selskabets ledelse, der
Statsrevisorerne beretning SB13/2008 - Bilag 2: Kulturministerens redegørelse af 10. september 2009
Side 7
træffer investeringsbeslutninger, og skal sørge for, at disse investeringer kan finansie-
res på en hensigtsmæssig måde.
Rigsrevisionen anerkender i beretningen denne grundlæggende arbejds- og ansvarsfor-
deling mellem bestyrelse og aktionær, herunder at staten som ejer
ikke mindst af
hensyn til bestyrelsens lovsikrede uafhængighed
ikke bør påtage sig den faktiske
ledelse af selskabet.
En minister, der varetager statens ejerskab, antages at have pligt til at udøve de befø-
jelser, der tilkommer enhver aktionær
dvs. deltage i og afgive stemme på generalfor-
samlingen. I den forbindelse er det centralt i forhold til statens økonomiske interesser,
at den bestyrelse, der vælges, er sammensat af kompetente personer.
Da ministeren dermed ikke er ansvarlig for selve driften af virksomheden, udgør mini-
sterens pligt til at varetage statens økonomiske interesser forsvarligt et overordnet
tilsynsansvar. Det overordnede tilsynsansvar indebærer videre en pligt til dels at følge
den overordnede økonomiske udvikling i selskabet, dels til
inden for de gældende
retlige rammer, herunder aktieselskabsloven,
at gribe ind over for en økonomisk
udvikling, der truer statens midler i selskabet.
Med hensyn til pligten til at følge den overordnede økonomiske udvikling i selskabet vil
ministeren almindeligvis kunne basere sit tilsyn på de ordinære oplysninger, som mini-
steren modtager på f.eks. generalforsamlingen og via selskabets helårs- og halvårsrap-
porter. Derimod ses der ikke at være en pligt til, at ministeren har pligt til generelt at
kræve flere oplysninger af selskabet, end de oplysninger, som selskabet er forpligtet til
at meddele ministeren.
Jeg har i mine overvejelser omkring ministeriets fremtidige tilsyn med TV 2 lagt vægt
på at respektere princippet om, at en minister almindeligvis vil kunne basere tilsynet
med statslige aktieselskaber på den information, som selskaberne er forpligtet til at
offentliggøre i medfør af aktieselskabsloven og årsregnskabsloven.
TV 2 aflægger i dag regnskab hvert halve år. Jeg agter at foranledige selskabets ved-
tægter ændret, så TV 2 fremover skal aflægge regnskab hvert kvartal. En regnskabsaf-
læggelse på kvartalsbasis vil give ministeriet mulighed for bedre at kunne følge den
økonomiske udvikling i selskabet samtidig med, at ansvarsfordelingen mellem staten
som aktionær og selskabet
som jeg har redegjort for ovenfor
respekteres. Jeg har i
den forbindelse noteret, at TV 2’s bestyrelse i sin udtalelse anfører,
at bestyrelsen har
besluttet at offentliggøre kvartalsregnskaber.
Herudover vil jeg iværksætte en yderligere formaliseret mødekadence
mellem TV 2’s
ledelse og Kulturministeriet med faste dagsordenspunkter.
Jeg vil i den forbindelse foranledige, at der skriftligt bliver fastsat udbyggede retnings-
linier for kommunikationen mellem TV 2 og Kulturministeriet. De forskellige kommu-
nikationsformer og -krav vil omfatte:
Statsrevisorerne beretning SB13/2008 - Bilag 2: Kulturministerens redegørelse af 10. september 2009
Side 8
Løbende information om udvikling og strategi:
Kulturministeriet skal automa-
tisk modtage relevant information, der offentliggøres af TV 2 i medfør af lovgiv-
ningen, herunder aktieselskabsloven.
Faste møder mellem ministeren/ministeriet og TV 2:
Der skal afholdes mindst 2
faste møder årligt mellem ministeren og TV 2’s bestyrelsesformand m.h.p. drøf-
telse af selskabets udvikling (herunder afrapportering af økonomi) og strategi,
bestyrelsens sammensætning samt andre forhold af væsentlig betydning.
Faste
dagsordenspunkter
for disse møder vil omfatte
1) status for TV 2’s rammevilkår,
2) afrapportering af den økonomiske udvikling, herunder i forhold til selskabets
ordinære rapportering, 3) status for TV 2’s strategiarbejde og forventninger til
større investeringsprojekter, og 4) bestyrelsens forhold. Herudover skal der af-
holdes kvartalsvise møder,
hvor TV 2’s økonomidirektør
orienterer ministeriet
om regnskabsaflæggelse.
Forhåndsorientering af ministeren om væsentlige forhold:
Ud
fra princippet ”in-
gen overraskelser” skal der ske en orientering af ministeren forud for større
strategiske beslutninger, eller hvis den økonomiske udvikling afviger væsentligt
fra det hidtil udmeldte.
Jeg agter yderligere at formalisere kravet om, at der skal ske en forhåndsorientering af
ministeren om væsentlige forhold, ved at foranledige, at der i selskabets vedtægter
indsættes en bestemmelse herom.
De udbyggede retningslinier vil give ministeriet mulighed for bedre at kunne følge med
i den forretningsmæssige udvikling for TV 2, herunder overvejelser omkring strategi
m.v. Det forhold, at bestyrelsesformanden og direktionen for TV 2 på møderne fast vil
skulle gennemgå de forskellige væsentlige ledelsesmæssige dispositioner, der er foreta-
get siden sidste møde, samt redegøre for den fremadrettede strategi og forventninger
om eventuelle større investeringsprojekter, må formodes at øge ministeriets muligheder
for at forudse eventuelle problematiske forhold. Samtidig vil møderne øge fokus på
ledelsens arbejde og dermed antagelig også skærpe ledelsens opmærksomhed på egne
dispositioner.
Endvidere vil jeg fremover sikre mig, at alle nye bestyrelsesmedlemmer i TV 2 gøres
bekendt med statens anbefalinger, krav og forventninger til statslig selskabsledelse, jf.
publikationen ”Staten som aktionær”.
Endelig kan jeg oplyse, at Finansministeriet netop har igangsat et arbejde med en
opfølgning på
”Staten
som aktionær”, der som nævnt sammen med publikationen
”Statslige
aktieselskaber
tilsyn, ansvar og styring” de sidste 5 år har etableret en
samlet styringsramme for selskaber med statslig deltagelse. Arbejdet gennemføres i
samarbejde med relevante ministerier, herunder Kulturministeriet.
Statsrevisorerne beretning SB13/2008 - Bilag 2: Kulturministerens redegørelse af 10. september 2009
Side 9
Arbejdet har karakter af et serviceeftersyn af de anbefalinger, krav og forventninger,
der er formuleret i ”Staten som aktionær”,
i lyset af erfaringerne, udviklingen i lovgiv-
ningen og i anbefalingerne til børsnoterede selskaber i de forløbne 5 år. På baggrund
heraf er det hensigten at opstille et opdateret sæt af anbefalinger m.v. rettet dels mod
ministerier, der udøver statens ejerskab i selskaber, dels mod selskaberne, dvs. i første
omgang medlemmerne af selskabernes bestyrelser.
Kulturministeriet ser frem til at bidrage til dette arbejde, og ministeriet vil imødese de
evt. præciseringer, moderniseringer m.v., der som resultat af arbejdet måtte blive fore-
taget i de nuværende anbefalinger, krav og forventninger, samt indrette ministeriets
tilsyn med TV 2 i overensstemmelse hermed.
Iværksættelse af bagudrettet
undersøgelse af TV 2’s tidligere ledelse
For så vidt angår dette kritikpunkt anfører Rigsrevisionen i sine konklusioner, at Kul-
turministeriet ikke har varetaget ejerskabet af TV 2 tilstrækkeligt aktivt efter det
primo 2008 kom til ministeriets kendskab, at forretningsførelsen i TV 2 det foregående
år havde været kritisabel. Statsrevisorerne kritiserer, at kulturministeren var for pas-
siv i rollen som ejer af TV 2, da kulturministeren primo 2008 blev bekendt med den
kritisable forretningsførelse i TV 2.
Endelig bemærker Statsrevisorerne, at de finder det særdeles relevant, at ministeren
nu har igangsat en række initiativer, der skal sikre, at statens midler forvaltes forsvar-
ligt, og at staten ikke lider tab.
Jeg har forstået kritikken således, at ministeriet primo 2008 burde have iværksat, eller
foranlediget iværksat, en form for nærmere undersøgelse af TV 2’s ledelses dispositioner
i efteråret 2007.
Som opfølgning på den alvorlige kritik, der rettes mod den tidligere ledelse af TV 2,
og
de i beretningen i den forbindelse tilvejebragte oplysninger
har jeg som redegjort for
ovenfor besluttet at iværksætte en undersøgelse af, om der foreligger et juridisk grund-
lag for at gennemføre et erstatningskrav mod TV 2’s tidligere bestyrelse og direktion for
tab, som selskabet måtte have lidt som følge af selskabets økonomiske og forretnings-
mæssige dispositioner. Det vil således med undersøgelsesrapporten blive klargjort om
der er grundlag for at anlægge en erstatningssag ved de ordinære domstole.
Kopi af denne redegørelse
med den bilagte udtalelse fra TV 2’s bestyrelse
er sendt til
Rigsrevisionen, Landgreven 4, Postboks 9009, 1022 København K.
Med venlig hilsen
Carina Christensen
Statsrevisorerne beretning SB13/2008 - Bilag 2: Kulturministerens redegørelse af 10. september 2009
Side 10