Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
SB 12 3
Offentligt
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om kommunernes
beskæftigelsesindsats over for
kontanthjælpsmodtagere
Oktober
2009
Statsrevisorerne beretning SB12/2008 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 12. oktober 2009
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 12/2008 om kommunernes beskæftigelsesindsats
over for kontanthjælpsmodtagere
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 23. september 2009
12. oktober 2009
RN A105/09
I.
Indledning
1. Beretningen handler om de kommunale jobcentres indsats for at få kontanthjælpsmodta-
gerne i arbejde og Beskæftigelsesministeriets tilsyn med indsatsen. Beretningens fokus var
på, om jobcentrene sikrede, at kontanthjælpsmodtagerne fik den beskæftigelsesindsats, de
havde ret og pligt til. Rigsrevisionen havde i undersøgelsen set på følgende 4 forhold:
•
•
•
•
jobcentrenes beskæftigelsesindsats over for kontanthjælpsmodtagere
jobcentrenes rådighedsvurderinger af arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere
kommunernes administration af 300-timers-reglen
beskæftigelsesministeriets tilsyn med kommunernes beskæftigelsesindsats.
2. Statsrevisorernes bemærkninger til beretningen indeholdt kritik af jobcentrenes beskæf-
tigelsesindsats over for kontanthjælpsmodtagere. Desuden fandt Statsrevisorerne, at Be-
skæftigelsesministeriet mere aktivt burde søge at nyttiggøre de oplysninger, som ministeri-
et har om kommuners beskæftigelsesindsats, og at der var behov for at forenkle regelsæt-
tet på beskæftigelsesområdet.
3. Beskæftigelsesministeren har i sine generelle bemærkninger til beretningen tilkendegi-
vet, at det naturligvis ikke er tilfredsstillende, at der er jobcentre, som ikke sikrer, at kon-
tanthjælpsmodtagere får den aktive indsats, som de har krav på. Ministeren oplyser i rede-
gørelsen, at ministeren umiddelbart efter offentliggørelsen af beretningen lancerede en
handlingsplan med 6 indsatsområder, som skal understøtte jobcentrenes beskæftigelses-
indsats og håndtere de konstaterede problemer.
II.
Jobcentrenes beskæftigelsesindsats over for kontanthjælpsmodtagere
4. Statsrevisorerne kritiserede i deres bemærkninger til beretningen, at jobcentrene ikke si-
krede, at kontanthjælpsmodtagerne rettidigt fik den indsats, de havde ret og pligt til ifølge
loven. Desuden fandt Statsrevisorerne det utilfredsstillende, at nogle kommuner i strid med
reglerne hjemtog statsrefusion for kontanthjælpsmodtagere, der ikke var rettidigt aktiveret.
5. Beskæftigelsesministeren har i sin redegørelse oplyst, at Rigsrevisionens undersøgelse
for så vidt angår jobcentrenes rettidighed i indsatsen er på linje med ministeriets egne må-
linger. Beskæftigelsesministeriet havde derfor allerede i efteråret 2008 intensiveret opfølg-
ningen over for de jobcentre, som ikke leverede en indsats til tiden, hvilket allerede har gi-
vet målbare resultater på landsplan.
Statsrevisorerne beretning SB12/2008 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 12. oktober 2009
2
6. Endvidere har beskæftigelsesministeren i sin handlingsplan iværksat 3 initiativer, som
skal understøtte det fortsatte arbejde med at sikre, at kontanthjælpsmodtagerne får og del-
tager i den beskæftigelsesindsats, som de har ret og pligt til. Det drejer sig om:
•
•
•
en taskforce, som skal bidrage til at effektivisere arbejdsgangene i de enkelte jobcentre
en intensiveret formidling af best practise gennem beskæftigelsesregionerne
målrettet visitationstilsyn – rettet mod jobcentre med problemer med at holde samtaler
til tiden.
7. Beskæftigelsesministeren finder det helt uacceptabelt, at nogle kommuner modtager re-
fusion af kontanthjælp, hvis jobcentrene ikke gennemfører den indsats, som de har pligt til.
Ministeren har i et brev til landets borgmestre indskærpet reglerne. Desuden har ministeren
som led i sin handlingsplan taget initiativ til at iværksætte en fokusrevision af refusionsområ-
det i regnskaberne for 2010, hvor de kommunale revisorer skal foretage en særlig stikprøve-
baseret revision af den aktive beskæftigelsesindsats.
8. Jeg vil følge beskæftigelsesministerens initiativer med henblik på at sikre, at kontant-
hjælpsmodtagerne får en aktiv indsats til tiden. Desuden vil jeg følge de kommunale revi-
sorers fokusrevision af den aktive beskæftigelsesindsats.
III. Jobcentrenes rådighedsvurderinger af arbejdsmarkedsparate kontanthjælps-
modtagere
9. Statsrevisorerne kritiserede også i deres bemærkninger til beretningen, at der var stor
forskel i jobcentrenes vurderinger af, om arbejdsmarkedsparate kontanthjælpere stod til
rådighed for arbejdsmarkedet. Ministeren er helt enig i, at dette forhold skal undersøges
nærmere for at vurdere, om nogle kommuner foretager for få rådighedsvurderinger. Mini-
steren oplyser, at Arbejdsdirektoratet er ved at undersøge, hvordan denne problemstilling
kan indgå i det kommunale rådighedstilsyn.
10. Beskæftigelsesministeren oplyser desuden, at kommunerne fra den 1. januar 2009 har
skullet registrere og indberette, hver gang en ledig udebliver fra jobsamtaler, aktivering el-
ler lignende situationer, der rejser tvivl om en persons rådighed for arbejdsmarkedet. Ifølge
ministeren er de nye regler indført for at skabe mere viden om jobcentrenes rådighedsvur-
deringer. Desuden vil oplysningerne om jobcentrenes rådighedsvurderinger løbende blive
offentliggjort på Arbejdsdirektoratets hjemmeside for at skaffe et bedre sammenlignings-
grundlag af kommunernes administration af rådighedsområdet.
11. Jeg vil følge ministerens arbejde med at skaffe bedre information om kommunernes
administration af rådighedsvurderinger og med at udvikle ministeriets tilsyn på området.
Desuden vil jeg følge udviklingen i forskellen mellem kommunernes rådighedsvurderinger.
IV.
Kommunernes administration af 300-timers-reglen
12. Rigsrevisionens undersøgelse viste, at kommunernes administration af 300-timers-
reglen for ægtepar på kontanthjælp skete i overensstemmelse med loven.
13. Beskæftigelsesministeren tilkendegiver, at dette er meget tilfredsstillende. Ministeren
finder det endvidere tilfredsstillende, at kommunerne har fokus på kvalitetskontrol af de af-
gørelser om bortfald af kontanthjælp, der træffes. Ministeren oplyser, at ministeren vil følge
administrationen af 300-timers-reglen nøje.
14. Jeg vil følge beskæftigelsesministerens opfølgning vedrørende administrationen af
300-timers-reglen.
Statsrevisorerne beretning SB12/2008 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 12. oktober 2009
3
V.
Beskæftigelsesministeriets tilsyn med kommunernes beskæftigelsesindsats
15. Rigsrevisionen fandt i sin beretning, at Beskæftigelsesministeriet bør overveje om det
særlige lovbestemte tilsyn er tilrettelagt på en måde, som tjener til at forbedre de kommu-
nale jobcentres beskæftigelsesindsats.
16. Statsrevisorerne pegede i deres bemærkninger på, at Beskæftigelsesministeriet mere
aktivt burde søge at nyttiggøre de oplysninger, det har om kommunernes beskæftigelses-
indsats over for kontanthjælpsmodtagere.
17. Beskæftigelsesministeren bemærker, at det altid har været et klart mål for Beskæftigel-
sesministeriet, at resultaterne af ministeriets tilsyn og overvågning skal nyttiggøres. Ifølge
ministeren gøres det bl.a. ved at stille diverse data til rådighed for fx kommunerne og be-
skæftigelsesregionerne. Ministeren tilkendegiver samtidig, at der ikke er behov for flere
særlige lovbestemte tilsyn.
18. Beskæftigelsesministeren har imidlertid som led i sin handlingsplan taget initiativ til at
målrette og intensivere Beskæftigelsesministeriets visitationstilsyn. Det lovbestemte visita-
tionstilsyn bliver fremover rettet mod de kommuner, der har særlige problemer med at af-
holde jobsamtaler med kontanthjælpsmodtagerne til tiden. Ligeledes er Arbejdsdirektoratet
som tidligere nævnt ved at undersøge, hvordan direktoratet ved rådighedstilsynet kan un-
dersøge, om nogle jobcentre foretager for få rådighedsvurderinger.
19. Beskæftigelsesministeren anfører i sin redegørelse, at de kommunale revisorer har ho-
vedansvaret for at føre tilsyn med kommunerne. Ministeren har derfor som led i sin hand-
lingsplan besluttet at fremsætte et lovforslag med henblik på at sikre en generel bemyndi-
gelse til at fastsætte nærmere retningslinjer om de kommunale revisorers tilsyn på beskæf-
tigelsesområdet. Det giver ifølge ministeren mulighed for hurtigt at kunne gennemføre yder-
ligere stramninger via de kommunale revisorer, hvis kommunerne ikke retter op på proble-
merne.
20. Jeg vil følge det målrettede og intensiverede visitationstilsyn. Endvidere vil jeg følge
ministerens arbejde med at få en generel bemyndigelse til at fastsætte regler for de kom-
munale revisorers tilsyn på beskæftigelsesområdet.
VI.
Regelforenkling
21. Statsrevisorerne fremhæver i deres bemærkninger behovet for at forenkle det kompli-
cerede regelsæt på beskæftigelsesområdet.
22. Beskæftigelsesministeren er enig i, at regelsættene på området er komplicerede, og at
der er behov for regelforenkling. Ministeren bemærker, at regeringen allerede i 2007 i gang-
satte et såkaldt ”afbureaukratiseringsprojekt” med det formål at forenkle og mindske bureau-
kratiet på beskæftigelsesområdet. På baggrund af projektet er der fremkommet en lang ræk-
ke konkrete forslag til forenkling af regler og procedurer. Flere forslag har kunnet gennem-
føres administrativt i jobcentrene og er ifølge ministeren gennemført. Andre regelforenklin-
ger har krævet lovændringer. Disse lovændringer træder først i kraft i 2009 og 2010.
23. Beskæftigelsesministeren vurderer, at regeringen har haft stort fokus på behovet for
forenklinger af regelsættene på området, og at dette fokus vil blive fastholdt i fremtiden.
VII. Afslutning
24. Jeg finder beskæftigelsesministerens redegørelse tilfredsstillende. Jeg konstaterer, at
ministeren med sin handlingsplan har taget en række initiativer, der skal understøtte kom-
munernes aktive beskæftigelsesindsats over for kontanthjælpsmodtagere.
Statsrevisorerne beretning SB12/2008 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 12. oktober 2009
4
Jeg vil derfor følge udviklingen på følgende områder:
•
ministerens initiativer med henblik på at sikre, at kontanthjælpsmodtagerne får en aktiv
indsats til tiden samt de kommunale revisorers fokusrevision af den aktive beskæftigel-
sesindsats
ministerens arbejde med at skaffe bedre information om kommunernes administration
af rådighedsvurderinger og med at udvikle ministeriets tilsyn på området
hvordan ministeren har fulgt kommunernes administration af 300-timers-reglen
det målrettede og intensiverede visitationstilsyn samt ministerens arbejde med at få en
generel bemyndigelse til at fastsætte regler for de kommunale revisorers tilsyn på be-
skæftigelsesområdet.
•
•
•
Jeg vil orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning.
Henrik Otbo