Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
SB 12 2
Offentligt
750592_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 01
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
23. september 2009
Redegørelse for foranstaltninger og overvejelser i anledning af Statsreviso-
rernes beretning nr. 12/2008 om kommunernes beskæftigelsesindsats over
for kontanthjælpsmodtagere
J.nr. 2009-0004084
Statsrevisoratet har i brev af 29. maj 2009 anmodet om en redegørelse for de foran-
staltninger og overvejelser beretningen har givet anledning til. Redegørelsen vil
forholde sig til såvel beretningens indhold og konklusioner som til statsrevisorernes
bemærkninger.
Statsrevisorerne kritiserer i beretningen, at jobcentrene ikke i tilstrækkelig grad sik-
rer, at kontanthjælpsmodtagerne får og deltager i den beskæftigelsesindsats, som de
har ret og pligt til ifølge loven.
Statsrevisorerne vurderer endvidere, at
Det er utilfredsstillende, at nogle kommuner i strid med reglerne hjemtager
statsrefusion for kontanthjælpsmodtagere, der ikke er rettidigt aktiveret.
Det er kritisabelt, at der er stor forskel i jobcentrenes vurdering af, om ar-
bejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere står til rådighed for arbejds-
markedet, herunder stor spredning i anvendelsen af sanktioner.
Beskæftigelsesministeriet mere aktivt bør søge at nyttiggøre de oplysnin-
ger, man har om kommunernes beskæftigelsesindsats over for kontant-
hjælpsmodtagere.
Der er behov for at forenkle det komplicerede regelsæt på området.
Det fremgår endvidere af beretningen, at det er vurderingen, at det særlige lovbe-
stemte tilsyn ikke dækker helt centrale og problemfyldte dele af indsatsen, fx akti-
veringstilbud og jobsøgning.
Generelle bemærkninger
Rigsrevisionen har udarbejdet en omfattende beretning. Undersøgelsen viser på lin-
je med vores egne løbende målinger i Beskæftigelsesministeriet, at der endnu er
jobcentre, som ikke sikrer, at kontanthjælpsmodtagerne modtager den aktive ind-
sats, som de har krav på. Det er naturligvis ikke tilfredsstillende. Alle borgere, og
Statsrevisorerne beretning SB12/2008 - Bilag 2: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 23. september 2009
det gælder ikke mindst dem, der har svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarke-
det, skal have en hyppig og aktiv hjælp af jobcentrene.
For at understøtte arbejdet med den aktive beskæftigelsesindsats i kommunerne
lancerede jeg umiddelbart efter offentliggørelsen af beretningen en handlingsplan.
Handlingsplanen indeholder seks punkter, der skal understøtte den allerede igang-
værende særlige indsats, der skal sikre en aktiv indsats til tiden. Derudover skal
den adressere problemet vedrørende ukorrekt kontering af kontanthjælp, som Rigs-
revisionen har gjort opmærksom på. Punkterne i handlingsplanen er:
1. Kraftig indskærpelse over for landets borgmestre om at rette op hurtigst
muligt på ukorrekt kontering af kontanthjælpsudgifter
2. Kommunal fokusrevision af den aktive beskæftigelsesindsats
3. Task force til effektivisering af arbejdsgange i jobcentrene
4. Intensiv formidling af best practice på tværs af jobcentrene
5. Målretning og intensivering af visitationstilsynet
6. Bemyndigelse til beskæftigelsesministeren til at fastsætte nærmere ret-
ningslinjer om de kommunale revisorers tilsyn på beskæftigelsesområdet
Det er min overbevisning, at initiativerne i handlingsplanen bidrager til at forbedre
arbejdet i kommunerne med den aktive beskæftigelsesindsats.
Beskæftigelsesministeriet følger løbende, hvordan initiativerne fra handlingsplanen
slår igennem. Det foregår bl.a. via portalen Jobindsats.dk, der er et unikt overvå-
ningssystem, som gør det muligt på månedsbasis at følge udviklingen i målingerne
for, hvor vidt beskæftigelsesindsatsen gives til tiden. Målingerne er offentlige, og
der stilles således aktuel ledelsesinformation om beskæftigelsesindsatsen til rådig-
hed for alle jobcentre og kommuner.
Herudover har ministeriet to særlige tilsyn - visitationstilsynet og rådighedstilsynet
der via stikprøveundersøgelser af godt 4.000 konkrete sager årligt bidrager til at
give ministeriet en god indsigt i kommunernes håndtering af beskæftigelsesindsat-
sen og i kvaliteten heraf.
Vi følger således udviklingen i kommunernes beskæftigelsesindsats, og vil være
klar til at tage yderligere initiativer, hvis det viser sig nødvendigt for at sikre, at alle
ledige får den aktive indsats, de har ret og pligt til.
Jeg vil i det følgende forholde mig til Statsrevisorernes bemærkninger punkt for
punkt og relatere mine bemærkninger til initiativerne i min handlingsplan.
Jobcentrenes indsats overfor kontanthjælpsmodtagerne
Statsrevisorerne kritiserer i beretningen, at jobcentrene ikke i tilstrækkelig grad sik-
rer, at kontanthjælpsmodtagerne får og deltager i den beskæftigelsesindsats, som de
har ret og pligt til ifølge loven. Undersøgelsen er på dette punkt på linje med Be-
skæftigelsesministeriets løbende målinger, og kommer ikke bag på mig. Vi har der-
for igennem et stykke tid arbejdet målrettet på at rette op på problemerne.
Allerede i efteråret 2008 lancerede Beskæftigelsesministeriet en handlingsplan,
med det særlige formål at sikre ledige kontant- og starthjælpsmodtagere en aktiv
indsats til tiden. Handlingsplanen har medført, at Beskæftigelsesregionerne siden
2
Statsrevisorerne beretning SB12/2008 - Bilag 2: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 23. september 2009
efteråret 2008 har fulgt særligt intensivt op på den aktive indsats på deres løbende
dialogmøder med jobcentrene. Langt de fleste af de jobcentre, der ikke i tilstrække-
ligt omfang har formået at give kontanthjælpsmodtagere en aktiv indsats til tiden,
har i løbet af foråret 2009 udarbejdet en jobcenterspecifik plan med fokus på, hvor-
dan jobcentret genopretter indsatsen. De regionale beskæftigelsesråd inddrages lø-
bende i den politiske dialog om indsats til tiden, med det formål at styrke de politi-
ske signaler om indsatsens vigtighed.
Arbejdet med at forbedre den aktive indsats i kommunerne er begyndt at give re-
sultater og jobcentrene melder om igangsatte initiativer, der forventes at give yder-
ligere resultater i den nærmeste fremtid. Målingerne af indsats til tiden har udviklet
sig på følgende vis:
Andelen af jobsamtaler, der gives til tiden er steget til 84 pct. i 2. kvartal 2009
fra 75 pct. i 2. kvartal 2008.
Andelen af første aktiveringstilbud, der gives til tiden er steget til 67 pct. i 2.
kvartal 2009 fra 59 pct. i 2. kvartal 2008.
Andelen af gentagne aktiveringstilbud, der gives til tiden er steget til 65 pct. i 2.
kvartal 2009 fra 63 pct. i 2. kvartal 2008.
Disse forbedringer skal tillige ses i lyset af de seneste måneders stigende ledighed,
som har øget aktivitetspresset på jobcentrene betydeligt. Eksempelvis er antallet af
jobsamtaler, der gives til tiden, steget fra 61.000 i 2. kvartal 2008 til 80.000 i 2.
kvartal 2009. Jobcentrene har på landsplan således øget antallet af samtaler til tiden
med godt 30 pct.
Med lanceringen af min handlingsplan i maj 2009 er der kommet nye initiativer til,
som skal understøtte det fortsatte arbejde med at sikre, at kontanthjælpsmodtagerne
får og deltager i den beskæftigelsesindsats, som de har ret og pligt til ifølge loven:
Task force til effektivisering af arbejdsgange
Der er blevet oprettet en task force med eksterne eksperter i hver beskæftigelsesre-
gion. Task forcen skal bidrage til at effektivisere jobcentrenes arbejdsgange i for-
bindelse med organiseringen af jobsamtaler og afgivelsen af aktive beskæftigelses-
tilbud til borgerne. Task forcen skal fokusere på organiseringen og styringen af det
individuelle kontaktforløb, fritagelsespraksis for borgere fra tilbud, ledelsesmæssig
fokus på en aktiv indsats til tiden, it-understøtning, datadisciplin og uddannelse af
medarbejdere. Task forcen starter med at gennemgå de jobcentre, der har størst
problemer i hver region.
Der er pr. dags dato indledt task force-projekter i 11 jobcentre.
Intensiv formidling af best practice på tværs af jobcentre
På tværs af landet er der jobcentre, der håndterer den aktive beskæftigelsesindsats
godt. Beskæftigelsesregionerne vil nu tage yderligere initiativer til at formidle best
practice. De gode jobcentre skal inspirere de mindre gode jobcentre.
3
Statsrevisorerne beretning SB12/2008 - Bilag 2: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 23. september 2009
Målretning og intensivering af visitationstilsynet
Det lovbestemte visitationstilsyn bliver målrettet de kommuner, der har særlige
problemer med at afholde samtaler til tiden. Det betyder også, at de kommuner, der
har tilfredsstillende resultater, slipper. De første ca. 1.000 sager er allerede udtruk-
ket til det målrettede tilsyn.
Hjemtagelse af statsrefusion for kontanthjælpsmodtagere, der ikke er retti-
digt aktiveret
Det er selvfølgelig helt uacceptabelt, at kommuner modtager refusion, hvis de ikke
gennemfører den indsats, som de har pligt til. Det går ikke kun ud over statens
penge. Det går også ud over de borgere, som ikke får de tilbud, som de har krav på.
Vi har derfor indskærpet meget kraftigt overfor landets borgmestre, at det ikke er
godt nok.
Allerede den 3. april i år sendte Arbejdsmarkedsstyrelsens direktør et brev til alle
landets borgmestre om denne problemstilling. I brevet blev
det indskærpet, ”…at
kommunerne i henhold til lov om aktiv beskæftigelsesindsats kapitel 17, er forplig-
tet til at afholde jobsamtaler og påbegynde aktiveringstilbud inden for de i loven
fastsatte frister”.
Det blev endvidere i brevet indskærpet,
”…at kommunerne
frem-
over i henhold til § 100, stk. 2, i lov om en aktiv socialpolitik og i overensstemmel-
se med god forvaltningsskik, på eget initiativ foretager kontering på en ikke-
refusionsberettiget konto af den del af udgiften til kontanthjælp, der ikke er refusi-
onsberettiget”.
Kommunal fokusrevision af den aktive beskæftigelsesindsats
Et af initiativerne i handlingsplanen er derudover, at Beskæftigelsesministeriet vil
iværksætte en fokusrevision af refusionsområdet i regnskaberne for 2010, hvor de
kommunale revisorer foretager en særlig stikprøvebaseret revision af den aktive
beskæftigelsesindsats.
Fokusrevisionen skal undersøge, om kontering og hjemtagelse af refusion sker i
overensstemmelse med reglerne, så kommunerne ikke modtager refusion for aktive
tilbud til kontanthjælps- og starthjælpsmodtagere, som ikke er blevet givet.
Rådighedsvurderinger og sanktioner
Beskæftigelsesministeriet har allerede sat fokus på, at der er stor forskel i kommu-
nernes rådighedsvurderinger, og at spredningen i brugen af sanktioner er stor
kommunerne imellem. Fra den 1. januar i 2009 har kommunerne derfor skulle regi-
strere og indberette hver gang en ledig udebliver fra samtaler eller aktiviteter, afvi-
ser et aktiveringstilbud, mangler at registrere oplysninger som jobsøgende og andre
situationer, der rejser tvivl om en persons rådighed for arbejdsmarkedet. Kommu-
nerne skal også registrere, hvilken konsekvens eller sanktion fx udeblivelse har for
kontanthjælpsmodtageren.
De nye regler er indført for at skabe mere viden om jobcentrenes rådighedsvurde-
ringer, så der kan ske en sammenligning mellem de enkelte kommuner. Oplysnin-
ger om kommunernes rådighedsvurderinger vil løbende blive offentliggjort på Ar-
bejdsdirektoratets hjemmeside. På den måde får vi et bedre grundlag for at se for-
skelle i kommunernes administration af rådighedsområdet.
4
Statsrevisorerne beretning SB12/2008 - Bilag 2: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 23. september 2009
Jeg er helt enig med Rigsrevisionen i, at det skal undersøges nærmere, om nogle
jobcentre foretager for få rådighedsvurderinger. Arbejdsdirektoratet er ved at un-
dersøge, hvordan denne problemstilling kan indgå i det kommunale rådighedstil-
syn.
Nyttiggørelse af oplysninger om kommunernes beskæftigelsesindsats over
for kontanthjælpsmodtagere
Arbejdsdirektoratet fører lovpligtige visitationstilsyn og rådighedstilsyn med
kommunernes administration af reglerne. Herudover fører ministeriet via Arbejds-
markedsstyrelsen mere generelle tilsyn på området. Statsrevisorerne skriver, at Be-
skæftigelsesministeriet mere aktivt bør søge at nyttiggøre de oplysninger, man via
tilsyn og overvågning har om kommunernes beskæftigelsesindsats over for kon-
tanthjælpsmodtagere.
Det har altid været et klart mål for Beskæftigelsesministeriet, at resultaterne af vo-
res tilsyn og overvågning skal nyttiggøres.
For det første arbejdes der meget bevidst med at stille data til rådighed. Dels på
nettet, dels via skriftlige rapporter. Målet er, at alle aktører på området skal kunne
drage nytte af de mange oplysninger, og at man skal kunne benchmarke resultater-
ne fra et område med resultaterne fra et andet.
For det andet gøres der en stor indsats for at sikre, at de mange resultater samles og
bearbejdes, så de kan indgå konstruktivt i beskæftigelsesregionernes løbende dialog
med jobcentrene.
Herudover indgår resultaterne fra tilsyn og overvågning ved udformning af ny lov-
givning og regler i øvrigt. Fx har erfaringerne fra det kommunale rådigheds- og vi-
sitationstilsyn været inddraget i forbindelse med den afbureaukratisering af sankti-
onsreglerne for kontant- og starthjælpsmodtagere, der er beskrevet nærmere i næste
afsnit.
I forbindelse med intensiveringen af visitationstilsynet udvælges de jobcentre, der
skal omfattes af tilsynet, nu i samarbejde med Beskæftigelsesregionerne. Herved
nyttiggøres Beskæftigelsesregionernes viden om kommunernes indsats i tilsynet.
Derudover er et af mine initiativer i handlingsplanen, som nævnt, at udsprede best
practice fra de jobcentre, der håndterer den aktive beskæftigelsesindsats godt. På
tværs af landet skal de gode jobcentre således inspirere de mindre gode jobcentre.
Det kan bl.a. dreje sig om at sprede gode ideer til metoder og processer, som har
givet resultater i nogle jobcentres beskæftigelsesindsats.
Forenkling af komplicerede regelsæt på beskæftigelsesområdet
Jeg er enig i, at regelsættene på beskæftigelsesområdet er komplicerede og også
enig i, at der er behov for forenkling. Derfor iværksatte regeringen allerede i be-
gyndelsen af 2007 et projekt med det formål at forenkle reglerne og mindske bu-
reaukratiet på beskæftigelsesområdet. Projektet
kaldet
”Afbureaukratiseringspro-
jektet” –
tog udgangspunkt i forslag fra medarbejdere og ledere i jobcentrene.
Medarbejdere og ledere i alle jobcentrene fik mulighed for at komme med forslag
til forenklinger af regler og procedurer, og der blev arbejdet med forslagene på
konferencer og i workshops. Resultatet var i alt 169 forslag. Knap halvdelen af for-
5
Statsrevisorerne beretning SB12/2008 - Bilag 2: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 23. september 2009
slagene kunne gennemføres administrativt, og langt størstedelen af disse forslag er
gennemført. Desuden var der en lang række forslag, som jobcentrene selv kunne
gennemføre, da de handler om sagsgange, der kan ændres lokalt.
Endelig var der forslag, der krævede lovændringer, og der blev udvalgt 4 områder,
hvor der var et særligt stort forenklingspotentiale: Ungereglerne, sanktionsområdet,
sygeopfølgningsområdet og jobcentrenes modtagelse af borgere.
På disse områder har konsulentfirmaet Deloitte gennemført analyser og workshops
med jobcentre mv. for at klarlægge forenklingsbehovene, og der blev for hvert af
de 4 områder udarbejdet en rapport med en række forslag til forenklinger.
Forslag om afbureaukratisering på sygedagpengeområdet indgår i aftalen af 5. no-
vember 2008 om nedbringelse af sygefravær mellem regeringen og partierne bag
Jobplanen. Aftalen er udmøntet i et selvstændigt lovforslag om ændring af syge-
dagpengeloven m.fl. love. Lovforslaget blev vedtaget den 29. maj 2009 og forenk-
lingerne træder i kraft mellem den 6. juli 2009 og den 4. januar 2010.
Den 24. februar 2009 blev der indgået en aftale mellem regeringen, Socialdemo-
kraterne, Dansk Folkeparti og De Radikale om afbureaukratisering og forenkling af
reglerne om aktivering af unge, sanktioner for kontant- og starthjælpsmodtagere og
forenkling af sagsbehandlingen i forbindelse med jobcentrenes modtagelse af bor-
gere. Aftalen blev udmøntet i et lovforslag om ændring af lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats m.fl. love. Lovforslaget blev vedtaget 28. maj 2009 og forenklin-
gerne er for størstedelen af områderne trådt i kraft den 1. august 2009.
Forenklingerne af sanktionsreglerne for kontant- og starthjælpsmodtagere træder
dog først i kraft den 1. oktober 2009. Du nye regler på dette område gennemfører
generelt mange af de forslag, som jobcentrenes medarbejdere og ledere har foreslå-
et. Jeg forventer derfor, at jobcentrenes administration af reglerne på dette område
fremover bliver væsentligt enklere og dermed mere effektiv.
Som det fremgår, har regeringen haft stort fokus på behovet for forenklinger af re-
gelsættene på området, og dette fokus vil helt klart blive fastholdt også i fremtiden.
De særlige lovbestemte tilsyn
De særlige statslige tilsyn er oprettet på områder, hvor det politisk er besluttet, at
det er særligt vigtigt at føre statslige tilsyn med indsatsen. Tilsynene
som er rå-
digheds- og visitationstilsynene - blev indført som led i den brede politiske aftale
om Flere i Arbejde fra 2002.
Jeg er ikke enig i, at der er behov for flere særlige lovbestemte tilsyn. Vi må jo ikke
glemme, at beskæftigelsesindsatsen i kommunerne er undergivet de generelle
kommunale tilsyn, der varetages af den kommunale revision.
Kommunernes beskæftigelsesindsats er omfattet af det kommunale selvstyre. An-
svaret for, at lovgivningen bliver overholdt, er i første omgang kommunalbestyrel-
sens. Alle områder med statsrefusion bliver kontrolleret af den kommunale revisi-
on, og finder revisorerne fejl af refusionsmæssig betydning, skal der ske berigtigel-
se, jf. de regler der er fastsat herom i bekendtgørelse nr. 1246 af 15. december 2008
om statsrefusion og tilskud, samt regnskabsaflæggelse og revision på bl.a. Beskæf-
6
Statsrevisorerne beretning SB12/2008 - Bilag 2: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 23. september 2009
tigelsesministeriets område. Og med hensyn til lovligheden af den kommunale for-
valtning har vi kommunaltilsynet, jf. den kommunale styrelseslov.
Da hovedansvaret for tilsynet med kommunerne er placeret hos den kommunale
revision, er det naturligvis vigtigt, at Beskæftigelsesministeriet nøje følger resulta-
terne fra revisorernes gennemgang. Derfor skal de kommunale revisorer i form af
revisionsberetninger sende resultaterne fra deres revisionsgennemgange til Beskæf-
tigelsesministeriet. Alt efter indholdet i disse revisionsberetninger følger ministeri-
et op overfor de enkelte kommuner.
Jeg har som led i min handlingsplan besluttet at fremsætte lovforslag med henblik
på at sikre en generel bemyndigelse til at fastsætte nærmere retningslinier om de
kommunale revisorers tilsyn på beskæftigelsesområdet. Det betyder, at der efter
behov vil være mulighed for at iværksætte yderligere målrettede tilsynsaktiviteter.
Det kan fx være nærmere retningslinier om de kommunale revisorers finansielle
tilsyn, herunder undersøgelsestema, stikprøvestørrelse, berigtigelse og hvilke
kommuner, der skal føres mere intensivt tilsyn med. Herved vil jeg hurtigt kunne
gennemføre yderligere stramninger via de kommunale revisorer, hvis kommunerne
ikke retter op på problemerne.
Kommunernes administration af 300-timers reglen
Som led i undersøgelsen af jobcentrenes beskæftigelsesindsats overfor kontant-
hjælpsmodtagere undersøgte Rigsrevisionen særskilt kommunernes administration
af 300-timers reglen.
Jeg finder det meget tilfredsstillende, at Rigsrevisionens undersøgelse viser, at
kommunerne administrerer 300-timers reglen tilfredsstillende, og at der er fokus på
kvalitetskontrol af de afgørelser om bortfald af hjælpen, som træffes.
Beskæftigelsesministeriet vil naturligvis fortsat følge administrationen af 300/450-
timers reglen nøje.
Afsluttende bemærkninger
Ovenfor er beskrevet de initiativer, som Statsrevisorernes bemærkninger og Rigs-
revisionens beretning har givet anledning til. Det er min bestemte opfattelse, at der
hermed er taget initiativer, der vil skabe forbedringer i kommunernes administrati-
on af beskæftigelsesindsatsen.
Et eksemplar af denne redegørelse er sendt til Rigsrevisionen, Landgreven 4, Post-
boks 9009, 1022 København K.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
7