Trafikudvalget 2008-09
SB 11 6
Offentligt
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om bilsyn efter
liberaliseringen i 2005
December
2012
Statsrevisorerne beretning SB11/2008 - Bilag 6: Rigsrevisors fortsatte notat nr. 3 af 19. november 2012
RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om bilsyn efter liberaliseringen i 2005 (beretning nr. 11/2008)
19. november 2012
RN A608/12
1. I dette notat følger jeg op på sagen om bilsyn efter liberaliseringen i 2005, som blev ind-
ledt med en beretning i 2009.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Notatet indeholder følgende konklusion:
Transportministeriet og Trafikstyrelsen har på tilfredsstillende vis håndteret 2 udestå-
ende punkter, der handler om implementeringen af opgørelsesmetoder for kvaliteten
af bilsyn og oplysninger om biler, der udebliver fra syn. Det er derfor min opfattelse,
at sagen kan afsluttes med dette notat.
Jeg bygger min konklusion på følgende:
Trafikstyrelsen er nu i stand til at frasortere de kontrolsyn efter syn, der er foreta-
get på baggrund af målrettede eller skærpede tilsyn, så udviklingen af opgørelses-
metoder til at måle kvaliteten af bilsyn nu er på plads. Opgørelserne fra 2010 til
2012 viser, at kvaliteten af bilsyn generelt udvikler sig positivt, og at styrelsen drøf-
ter med bilsynsbranchen, hvordan kvaliteten kan forbedres yderligere.
Trafikstyrelsen kan nu indhente sammenlignelige oplysninger om køretøjer, der
udebliver fra syn. Styrelsen forventer på den baggrund, at antallet af biler, der ude-
bliver fra syn, bliver reduceret.
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
I.
Baggrund
2. Jeg afgav i april 2009 en beretning om bilsyn efter liberaliseringen i 2005. Beretningen vi-
ste, at forventningerne til liberaliseringen kun delvist var indfriet, og at Færdselsstyrelsens
(nu Trafikstyrelsen) tilsyn burde forbedres. Beretningen viste desuden, at Transportministe-
riet ikke aktivt havde fulgt op på liberaliseringen af bilsyn, selv om området havde en mar-
kant betydning for færdsels- og retssikkerheden.
Statsrevisorerne beretning SB11/2008 - Bilag 6: Rigsrevisors fortsatte notat nr. 3 af 19. november 2012
2
Beretningens vurdering var baseret på følgende:
Forventningerne til liberaliseringen af myndighedsopgaven med bilsyn var både høj kva-
litet, uændret eller faldende pris og øget tilgængelighed. Forventningerne til tilgængelig-
hed var indfriet, mens forventningen til pris kun var indfriet i begrænset omfang. Trans-
portministeriet kunne ikke dokumentere, at forventningen til høj kvalitet var indfriet.
Der fandtes ikke sammenlignelige oplysninger om, i hvilket omfang biler udeblev fra syn.
Færdselsstyrelsen havde ikke tilrettelagt sit tilsyn med bilsyn tilfredsstillende.
Departementet havde ikke sikret, at Trafikstyrelsens tilsyn med bilsyn var effektivt.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at de nøje ville følge Trans-
portministeriets arbejde med at effektivisere og kvalitetssikre Trafikstyrelsens tilsyn med bil-
syn. Statsrevisorerne ville også følge Transportministeriets overvejelser om, hvordan der
kunne tilvejebringes sammenlignelige oplysninger om, i hvilket omfang biler udebliver fra
syn og dermed ikke synes rettidigt.
4. Som svar på beretningen afgav transportministeren en redegørelse til Statsrevisorerne i
august 2009. Heri oplyste ministeren, at han fandt, at liberaliseringen af bilsynsmarkedet
grundlæggende havde været en succes. Transportministeren oplyste yderligere, at Trans-
portministeriet havde iværksat en række initiativer til at effektivisere Trafikstyrelsens tilsyn
og skabe større klarhed omkring kvaliteten af tilsynet og af de gennemførte bilsyn.
5. På baggrund af ministerredegørelsen afgav jeg i september 2009 et notat i henhold til rigs-
revisorlovens § 18, stk. 4, hvori jeg fremlagde mine planer for den videre opfølgning på be-
retningen. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2009. I notatet love-
de jeg, at jeg ville følge udviklingen på følgende punkter:
om Transportministeriet medvirker til at skabe større gennemsigtighed i priserne for bilsyn
ministeriets arbejde med udviklingen af opgørelsesmetoder
ministeriets overvejelser om at tilvejebringe sammenlignelige oplysninger om biler, der
udebliver fra bilsyn
resultatet af Trafikstyrelsens og Rigspolitiets vurdering af hensigtsmæssigheden ved at
iværksætte en forsøgsordning, der tilvejebringer oplysninger om, hvorvidt nysynede bi-
ler, som er indblandet i større færdselsuheld, har tekniske fejl
departementets og Trafikstyrelsens initiativer til at effektivisere styrelsens tilsyn med bil-
syn.
6. Som opfølgning på punkterne afgav jeg i februar 2012 et notat til Statsrevisorerne. Nota-
tet viste, at Transportministeriet og Trafikstyrelsen på flere måder arbejdede med styrelsens
tilsyn med bilsyn og med at sikre gennemsigtighed i priserne for bilsyn. Notatet viste dog og-
så, at Transportministeriet endnu ikke var i mål med at implementere opgørelsesmetoder
for kvaliteten af bilsyn eller med at kunne sammenligne oplysninger om biler, der udebliver
fra syn. I notatet lovede jeg derfor, at jeg ville følge Transportministeriets arbejde med:
at udvikle opgørelsesmetoder for kvaliteten af bilsyn
at tilvejebringe sammenlignelige oplysninger om biler, der udebliver fra syn.
7. I dette notat redegør jeg for resultaterne af min opfølgning.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB11/2008 - Bilag 6: Rigsrevisors fortsatte notat nr. 3 af 19. november 2012
3
II.
Transportministeriets initiativer
8. Jeg gennemgår i det følgende Transportministeriets initiativer i forhold til de udestående
punkter. Gennemgangen er baseret på møder med og materiale fra Transportministeriet og
Trafikstyrelsen, herunder Trafikstyrelsens statusrapporter til ministeriet om styrelsens tilsyn
med køretøjer og syn/omsyn og data over udviklingen i kvaliteten af bilsyn fra 2010 til i dag.
Opgørelsesmetoder for kvaliteten af bilsyn
9. Beretningen viste, at Trafikstyrelsen havde begrænset datagrundlag til at vurdere kvalite-
ten af bilsyn. Rigsrevisionen anbefalede derfor, at Transportministeriet arbejdede systema-
tisk med at dokumentere kvaliteten af bilsyn og fastlagde et niveau for, hvornår kvaliteten
af bilsyn er tilfredsstillende.
Statsrevisorerne konstaterede, at forventningerne til fortsat høj kvalitet i bilsyn ikke kunne
dokumenteres af Transportministeriet.
10. I mit notat fra februar 2012 fandt jeg Transportministeriets tiltag til at måle kvaliteten af
bilsyn tilfredsstillende. Trafikstyrelsen havde udarbejdet en definition af kvaliteten af bilsyn
og opstillet mål for kvaliteten, hvor
90 % af alle syn skal have det korrekte synsresultat
90 % af alle nysynede køretøjer skal være uden oversete tekniske fejl
99 % af alle nysynede køretøjer skal være uden oversete alvorlige færdselssikkerheds-
mæssige fejl.
Jeg var enig i, at såkaldte ikke-målrettede kontrolsyn efter syn var den rigtige parameter at
måle kvaliteten af bilsyn ud fra. Trafikstyrelsen kunne på daværende tidspunkt ikke opgøre
disse kontrolsyn.
Jeg oplyste også, at jeg ville følge arbejdet med gennemførelsen af den elektroniske opda-
tering, der skulle gøre Trafikstyrelsen i stand til at frasortere de kontrolsyn efter syn, der er
foretaget på baggrund af målrettede eller skærpede tilsyn.
11. Trafikstyrelsen har oplyst, at styrelsen nu kan frasortere de kontrolsyn efter syn, der er
foretaget på baggrund af målrettede eller skærpede tilsyn, og at de dermed har data til rå-
dighed, som kan dokumentere kvaliteten af bilsyn fra 2010 og frem. Målrettede og skærpe-
de tilsyn baserer sig på en risikovurdering, og disse tilsyn vil alt andet lige resultere i en over-
vægt af dårlige tilsynsresultater. Kun ved ikke-målrettede kontrolsyn efter syn alene vil sty-
relsen kunne få et reelt billede af kvaliteten af bilsyn.
12. Rigsrevisionen har på baggrund af Trafikstyrelsens data undersøgt kvaliteten af bilsyn
ud fra styrelsens 3 opstillede mål. Målopfyldelsen fra 2010 og frem fremgår af figur 1-3.
Statsrevisorerne beretning SB11/2008 - Bilag 6: Rigsrevisors fortsatte notat nr. 3 af 19. november 2012
4
13. Figur 1 viser udviklingen i korrekte synsresultater målt i procent i perioden 2010-2012
(til og med 3. kvartal). Målingen er foretaget på baggrund af Trafikstyrelsens kontrolsyn ef-
ter syn, frasorteret målrettede og skærpede tilsyn.
Figur 1. Udviklingen i korrekte synsresultater i perioden 2010-2012 (til og med 3. kvartal)
92%
90%
88%
86%
84%
82%
80%
2010
Årligt gennemsnit
Mål
2011
2012
Figur 1 viser, at målet om, at 90 % af alle syn skal have det korrekte synsresultat, ikke er nå-
et endnu. Udviklingen har været positiv siden 2010, og gennemsnittet for de første 3 kvarta-
ler i 2012 er på mere end 88 %.
14. Figur 2 viser udviklingen i antal nysynede køretøjer uden oversete tekniske fejl målt i
procent i perioden 2010-2012 (til og med 3. kvartal). Målingen er foretaget på baggrund af
Trafikstyrelsens kontrolsyn efter syn, frasorteret målrettede og skærpede tilsyn.
Figur 2. Udviklingen i antal nysynede køretøjer uden oversete tekniske fejl i perioden 2010-2012
(til og med 3. kvartal)
92%
90%
88%
86%
84%
82%
80%
2010
Årligt gennemsnit
Mål
2011
2012
Figur 2 viser, at udviklingen i antal nysynede køretøjer uden oversete tekniske fejl har været
positiv siden 2010. Gennemsnittet for de første 3 kvartaler i 2012 er på knap 88 % og er der-
med lidt under målet på 90 %.
Statsrevisorerne beretning SB11/2008 - Bilag 6: Rigsrevisors fortsatte notat nr. 3 af 19. november 2012
5
15. Figur 3 viser udviklingen i antal nysynede køretøjer uden oversete farlige fejl målt i pro-
cent i perioden 2010-2012 (til og med 3. kvartal). Målingen er foretaget på baggrund af Tra-
fikstyrelsens kontrolsyn efter syn, frasorteret målrettede og skærpede tilsyn.
Figur 3. Udviklingen i antal nysynede køretøjer uden oversete farlige fejl i perioden 2010-2012
(til og med 3. kvartal)
100,0%
99,8%
99,6%
99,4%
99,2%
99,0%
98,8%
2010
2011
2012
Årligt gennemsnit
Mål
Figur 3 viser, at målet om, at 99 % af alle nysynede køretøjer skal være uden oversete alvor-
lige færdselssikkerhedsmæssige fejl, er opfyldt i hele perioden 2010-2012 (til og med 3. kvar-
tal).
16. Trafikstyrelsen har oplyst, at styrelsen har aftalt med branchen, at der nedsættes en fæl-
les arbejdsgruppe, som har til formål at drøfte, hvordan synskvaliteten fortsat kan forbedres.
17. Transportministeriet henholder sig til Trafikstyrelsens redegørelse.
18. Jeg finder det tilfredsstillende, at Trafikstyrelsen nu er i stand til at frasortere de kontrol-
syn efter syn, der er foretaget på baggrund af målrettede eller skærpede tilsyn, så udviklin-
gen af opgørelsesmetoderne til at måle kvaliteten af bilsyn nu er i mål.
Jeg finder det vigtigt, at Transportministeriet fortsat følger udviklingen af kvaliteten i forhold til
de opstillede mål. Jeg finder det i den forbindelse positivt, at Trafikstyrelsen har et tæt sam-
arbejde med branchen om fortsat at forbedre kvaliteten.
Oplysninger om biler, der udebliver fra syn
19. Beretningen viste, at der ikke var sammenlignelige oplysninger om udviklingen i antallet
af biler, som ejeren ikke fremstiller rettidigt til periodisk syn. Beretningen viste også, at der
ikke var brugbare oplysninger om, hvor længe bilerne typisk overskred synsdatoen.
Statsrevisorerne kritiserede i deres bemærkninger til beretningen, at Transportministeriet ik-
ke havde sammenlignelige oplysninger om, i hvilket omfang biler udeblev fra syn.
20. I mit notat fra februar 2012 fandt jeg Transportministeriets tiltag på området tilfredsstil-
lende. Ministeriet havde fået adgang til at udstede administrative bøder til køretøjsejere, der
ikke mødte op til syn, og forventede på den baggrund at kunne nedbringe det løbende an-
tal af usynede biler i Danmark fra p.t. ca. 15.000 til 2.000-3.000 og dermed opnå en bedre
overholdelse af bilsynsforpligtelsen af hensyn til trafiksikkerhed og miljø. Iværksættelsen af
det nye tiltag afventede dog SKATs digitale motorregister (DMR), hvorfra de nødvendige op-
lysninger om udviklingen i antal usynede biler, og hvor lang tid disse overskrider synsdatoen,
skulle hentes. Transportministeriet forventede, at disse tiltag ville blive iværksat medio 2012.
Statsrevisorerne beretning SB11/2008 - Bilag 6: Rigsrevisors fortsatte notat nr. 3 af 19. november 2012
6
Som det fremgik af mit notat fra februar 2012, ville jeg derfor følge op på, om Trafikstyrel-
sen fik tilvejebragt de sammenlignelige oplysninger om biler, der udebliver fra syn, som i
de kommende år forventes at ville medføre en reduktion af usynede køretøjer på vejene.
21. Trafikstyrelsen har oplyst, at DMR er iværksat medio 2012, og at mulighederne for at til-
vejebringe oplysninger fungerer tilfredsstillende. Styrelsen har udsendt informationsbreve
om bøderne til køretøjsejere og kan allerede nu se en effekt på antallet af biler, der er ble-
vet synet, set i forhold til samme periode sidste år. Styrelsen planlægger i givet fald at ud-
stede de første administrative bøder i november 2012.
22. Transportministeriet henholder sig til Trafikstyrelsens redegørelse.
23. Jeg finder det tilfredsstillende, at Trafikstyrelsen nu kan indhente sammenlignelige op-
lysninger om køretøjer, der udebliver fra syn.
Jeg finder det vigtigt, at Transportministeriet fortsat følger udviklingen på området, fx ved
at evaluere de metoder, som styrelsen anvender i forsøget på at nedbringe antallet af usy-
nede køretøjer på vejene til gavn for trafiksikkerhed og miljø.
III.
Afslutning
24. Jeg finder Transportministeriets initiativer tilfredsstillende, og det er min opfattelse, at
sagen kan afsluttes.
Lone Strøm