Statsrevisorerne 2007
6
Offentligt
923086_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
revisionen af Nordisk Råd,
Nordisk Ministerråd og
Nordisk Kulturfond for 2006
December
2007
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2007 nr. 6: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionen af Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond for 2006
923086_0002.png
RIGSREVISORS FAKTUELLE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Revisionen af Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond for 2006
30. november 2007
RN D203/07
I.
Indledning
1. Jeg giver med dette notat Statsrevisorerne en orientering om revisionen af de fælles-
nordiske aktiviteter for 2006. Revisionen afgav påtegninger og beretninger om 2006-regn-
skaberne for Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond i juni 2007. Nordisk
Råds kontrolkomité behandlede de 3 revisionsberetninger og afgav komitéens betænknin-
ger med tilhørende beslutningsforslag herom til Nordisk Råds 59. session, der fandt sted i
Oslo den 30. oktober - 1. november 2007.
Jeg vedlægger til Statsrevisorernes orientering revisionsberetningerne for 2006 vedrøren-
de Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond. Endvidere vedlægger jeg kopi
af kontrolkomitéens 3 betænkninger vedrørende beretningerne mv.
Efter Nordisk Råds plenarforsamlings behandling af kontrolkomitéens betænkninger mv. er
regnskabs- og revisionsprocessen vedrørende 2006 afsluttet og årsregnskaberne god-
kendt.
I kap. II er givet et resumé af revisionen for 2006, og i kap. III, IV og V er omtalt henholds-
vis Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond. Endelig har jeg i kap. VI anført
mine afsluttende bemærkninger.
2. Revisionen har været tilrettelagt med henblik på at efterprøve, om årsregnskaberne er
udarbejdet i overensstemmelse med økonomireglementerne mv. Det er påset, at årsregn-
skaberne er retvisende og giver de fornødne oplysninger til bedømmelse af sekretariater-
nes forvaltning af budgetterne. Revisionen er udført efter de gældende regler i det internor-
diske revisionsreglement.
3. Det anvendte regnskabsprincip og den anvendte regnskabspraksis for årsregnskaberne
er uændret i forhold til sidste år.
II.
Resumé
4. På baggrund af de gennemførte revisioner er det min opfattelse, at årsregnskaberne for
Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond gav et retvisende billede af institu-
tionernes resultat for 2006 og finansielle stilling den 31. december 2006. Kontrolkomitéens
gennemgang og behandling af årsregnskaberne og revisionens beretninger bekræftede
denne opfattelse, og kontrolkomitéen indstillede til Nordisk Råds plenarforsamling, at regn-
skaberne og beretningerne blev taget til efterretning.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2007 nr. 6: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionen af Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond for 2006
923086_0003.png
2
5.
Nordisk Råd
havde et overskud på 1,7 mio. kr. i 2006. Præsidiet behandlede årsregn-
skabet på sit møde i september 2007 og tog bl.a. stilling til disponering af årets overskud.
6. Da vi fandt Nordisk Råds sekretariats styring af bevilgede journaliststipendier utilfreds-
stillende og utilstrækkelig, anbefalede vi, at der snarest blev etableret procedurer, der si-
krer en korrekt styring af uddelte og udbetalte journaliststipendier.
7. I
Nordisk Ministerråd
var regnskabsaflæggelsen for 2006 bedre end for det tidligere år,
selv om økonomifunktionen i Nordisk Ministerråds sekretariat var belastet af nøgleperso-
ners fratræden. Økonomifunktionen er i 2007 blevet tilført yderligere medarbejdere med
regnskabsmæssige kompetencer, og vi forventer, at Nordisk Ministerråds sekretariat fort-
sat kan aflægge tilfredsstillende regnskaber.
8. Vi anbefalede, at ansvarsfordelingen mellem sekretariaterne i Nordisk Råd, Nordisk
Kulturfond og Nordisk Ministerråd blev tydeliggjort i de indgåede samarbejdsaftaler, fordi vi
bl.a. konstaterede manglende afklaring af fordelingen af ansvaret for fx afstemning af gam-
le udestående fordringer, opløsning af gamle bogføringssaldi samt periodisering af om-
kostningerne. Nordisk Ministerråds sekretariat har oplyst, at sekretariatet vil tilstræbe, at
ansvarsfordelingen tydeliggøres i de kommende samarbejdsaftaler for 2008, der forhand-
les ultimo 2007.
9. Nordisk Ministerråd havde et overskud på 5,8 mio. kr. i 2006. Overskuddet blev overført
til modregning i den negative egenkapital fra 2005, hvor der blev foretaget en ekstraordinær
afskrivning på tilgodehavender hos landene med 50 mio. kr. Den negative egenkapital
medførte ligesom for 2005 også for 2006 en supplerende oplysning i revisionspåtegningen.
Rigsrevisionen er orienteret om, at Nordisk Samarbejdskomité og samarbejdsministrene
(NSK/MR-SAM) har besluttet at foretage en yderligere nedskrivning på 70 mio. kr. i 2008
og at ændre økonomireglementet, så det fremtidigt er muligt at opbygge en væsentlig ne-
gativ bunden grundkapital. Rigsrevisionen har en igangværende drøftelse med Nordisk Mi-
nisterråds sekretariat om dette forhold.
10. I 2006 var i alt 21 fællesnordiske institutioner omfattet af Nordisk Ministerråds budget.
De 3 institutioner i Danmark blev revideret af Rigsrevisionen, mens rigsrevisionerne og i
særlige tilfælde private revisionsfirmaer i de øvrige nordiske lande reviderede de øvrige 18
institutioner. 19 af institutionerne fik en revisionspåtegning uden forbehold eller suppleren-
de oplysninger.
NSK har tidligere vedtaget at nedlægge 2 institutioner i Danmark i 2006. For disse 2 insti-
tutioner blev der afgivet revisionspåtegning med supplerende oplysninger om nedlæggel-
sen i 2006 og om de eventuelle påvirkninger af årsregnskabet for 2006.
11.
Nordisk Kulturfond
blev revideret af folketingsmedlem Elisabeth Arnold og mig i fore-
ning. Der er endnu ikke foretaget valg af nyt folketingsmedlem som min medrevisor efter
det afholdte folketingsvalg.
Kulturfonden, der primært administrerer budgetmidler fra Nordisk Ministerråd, havde et un-
derskud på 1 mio. kr. i 2006.
Nordisk Kulturfonds bestyrelse vedtog i 2004, at der for bevillinger på indtil 50.000 kr. ikke
mere ville blive stillet krav om ekstern revision af det endelige projektregnskab, idet en
uforholdsmæssig stor del af projektmidlerne ville medgå til revisionen. Samtidig skulle Nor-
disk Kulturfonds sekretariat selv forestå gennemgang af projektregnskaberne.
Revisionen har i en overgangsfase i 2005 og 2006 i samarbejde med Nordisk Kulturfonds
sekretariat stikprøvevist gennemgået nogle projektregnskaber, så sekretariatet efterfølgen-
de kunne udarbejde et koncept for sin gennemgang af disse projektregnskaber.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2007 nr. 6: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionen af Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond for 2006
923086_0004.png
3
Revisorerne er i 2007 fra fondens sekretariat blevet orienteret om, at fondens bestyrelse
ikke kan finde resurser til, at fondens sekretariat selv forestår den stikprøvevise gennem-
gang af projektregnskaberne.
Revisorerne reviderer som led i sin revision af Nordisk Kulturfonds årsregnskaber også
projektmidlerne. Dette sker bl.a. ved en stikprøvevis revision af projektregnskaber og her-
under også enkelte regnskaber under 50.000 kr., selv om stikprøven primært fokuserer på
større regnskaber. Det er imidlertid Nordisk Kulturfonds ansvar som led i god regnskabsaf-
læggelse at gennemgå projektregnskaberne for at sikre, at projektmidlerne administreres
forsvarligt af modtagerne af projektmidlerne, og at midlerne anvendes til formålet. Reviso-
rerne har med fondens sekretariat drøftet forskellige forslag til løsning af dette forhold. Re-
sultatet af drøftelserne vil blive forelagt fondens bestyrelse på et møde ultimo november
2007.
12. Jeg kan konstatere, at regnskabsaflæggelsen for 2006 for Nordisk Råd, Nordisk Mini-
sterråd og Nordisk Kulturfond har været bedre end for det tidligere år, hvilket jeg finder til-
fredsstillende. Det er min vurdering, at Nordisk Ministerråds sekretariat fortsætter bestræ-
belserne på at forbedre økonomifunktionen.
Rigsrevisionen har givet nogle anbefalinger i forbindelse med regnskabsaflæggelserne for
2006. Ved den løbende revision for 2007 har Rigsrevisionen allerede konstateret, at nogle
af anbefalingerne er blevet fulgt, og revisionen vil følge op på de øvrige anbefalinger ved
den afsluttende revision for 2007, der sker i foråret 2008.
III.
Revisionen af Nordisk Råd
13. Nordisk Råds sekretariat og Nordisk Ministerråds sekretariat har siden 1997 haft en
samarbejdsaftale, hvorefter Nordisk Ministerråds sekretariat mod betaling bl.a. stiller for-
valtning af løn- og økonomifunktion til rådighed for Nordisk Råds sekretariat.
Vi anbefalede, at ansvarsfordelingen mellem sekretariaterne i Nordisk Råd og Nordisk Mini-
sterråd blev tydeliggjort i samarbejdsaftalen. Anbefalingen var begrundet i, at vi ved revi-
sionen for 2006 bl.a. konstaterede manglende afklaring af gamle udestående fordringer,
manglende afklaring af gamle bogføringssaldi samt utilstrækkelig periodisering af omkost-
ningerne. Nordisk Ministerråds sekretariat har oplyst, at sekretariatet vil tilstræbe, at an-
svarsfordelingen tydeliggøres i de kommende samarbejdsaftaler for 2008, der forhandles
ultimo 2007.
14. Nordisk Råds indtægter var på 33 mio. kr. i 2006 og var stort set uændrede i forhold til
2005. Indtægterne bestod af bidrag fra delegationerne (30,7 mio. kr.) og intern afgift af løn
og renteindtægter.
Omkostningerne var på 31,3 mio. kr., hvilket var 0,3 mio. kr. mere end i 2005.
Det samlede resultat var på 1,7 mio. kr. for 2006, hvilket var 0,1 mio. kr. mindre end i 2005.
15. Rigsrevisionen konstaterede endvidere, at Nordisk Råds sekretariat baserede styrin-
gen af journaliststipendier på de bogførte udbetalinger og ikke på de oprindelige bevillin-
ger. Dette fandt vi utilfredsstillende og utilstrækkeligt, idet vi konstaterede ikke uvæsentlige
differencer mellem uddelte journaliststipendier og bogføringens udvisende. Vi anbefalede,
at der snarest blev etableret procedurer, der sikrer en korrekt styring af uddelte og udbetal-
te journaliststipendier.
16. Egenkapitalen udgjorde 2,3 mio. kr. pr. 31. december 2006 efter overførsel af årets re-
sultat for 2006 på 1,7 mio. kr. Forskellen på 0,6 mio. kr. var en andel af den samlede egen-
kapital ved udgangen af 2005, som Præsidiet i 2006 traf beslutning om at reservere til en
opinionsundersøgelse og journaliststipendier i 2006. De faktiske omkostninger hertil har
påvirket resultatet for 2006 med i alt 0,4 mio. kr.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2007 nr. 6: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionen af Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond for 2006
923086_0005.png
4
Rigsrevisionen har konstateret, at Præsidiet på sit møde i september 2007 har truffet be-
slutning om, at hele resultatet for 2006 på 1,7 mio. kr. skal reserveres til bl.a. en ny opinions-
undersøgelse, 2 seminarer og Nordisk Råds andel af omkostningerne til udvikling af nye
hjemmesider for det nordiske samarbejde.
17. Det er min opfattelse, at årsregnskabet var aflagt i overensstemmelse med gældende
regler, og at årsregnskabet gav et retvisende billede af Nordisk Råds resultat for 2006 og
finansielle stilling den 31. december 2006.
Revisionen gav ikke anledning til supplerende bemærkninger eller forbehold.
18. I kontrolkomitéens betænkning af 24. september 2007 over Rigsrevisionens beretning
konstaterede komitéen bl.a., at Rigsrevisionens anbefalinger fra tidligere år i stor grad er
fulgt op af Nordisk Råd.
Kontrolkomitéen var ligesom Rigsrevisionen af den opfattelse, at Nordisk Råds årsregn-
skab var aflagt efter gældende regler og gav et retvisende billede af Nordisk Råds resultat
for 2006 og finansielle stilling den 31. december 2006. Komitéen foreslog, at årsregnska-
bet og revisionsberetningen for Nordisk Råd for 2006 blev taget til efterretning.
Årsregnskabet og revisionsberetningen blev godkendt på Nordisk Råds session i novem-
ber 2007.
IV.
Revisionen af Nordisk Ministerråd
19. Rigsrevisionen fandt, at regnskabsaflæggelsen for 2006 var bedre end det tidligere år.
Revisionen af årsregnskabet for 2006 har dog afdækket, at der fortsat var anvendt mange
resurser ved den daglige brug af økonomisystemet, der blev implementeret i 2005. Dette
forhold sammenholdt med fratrædelse af nøglepersoner i økonomifunktionen har medført,
at der ikke var foretaget alle de nødvendige regnskabsmæssige afstemninger mv. i forbin-
delse med regnskabsaflæggelsen. Derfor var der flere korrektioner til det foreliggende års-
regnskab.
Nordisk Ministerråds sekretariat har oplyst, at økonomifunktionen i 2007 er blevet tilført
nye medarbejdere med regnskabsmæssige kompetencer, og vi forventer, at økonomifunk-
tionen i Nordisk Ministerråds sekretariat fortsat kan aflægge tilfredsstillende regnskaber
med underbyggende dokumentationer.
20. Nordisk Ministerråds sekretariat havde i lighed med de tidligere år samarbejdsaftaler
med såvel Nordisk Råds sekretariat som Nordisk Kulturfond om en række tjenesteydelser,
som Nordisk Ministerråds sekretariatet mod betaling stiller til rådighed for de 2 sekretaria-
ter.
Vi anbefalede, at ansvarsfordelingen mellem sekretariaterne i Nordisk Råd, Nordisk Kultur-
fond og Nordisk Ministerråd tydeliggøres i samarbejdsaftalerne. Anbefalingen var begrun-
det i, at vi ved revisionen af Nordisk Råd og Nordisk Kulturfond for 2006 bl.a. konstaterede
manglende afklaring af fordelingen af ansvaret for fx afstemning af gamle udestående for-
dringer, opløsning af gamle bogføringssaldi samt periodisering af omkostningerne.
Rigsrevisionen er fra Nordisk Ministerråds sekretariat orienteret om, at sekretariatet vil til-
stræbe, at ansvarsfordelingen tydeliggøres i de kommende samarbejdsaftaler for 2008, der
forhandles ultimo 2007.
21. Nordisk Ministerråds indtægter udgjorde 845,5 mio. kr. i 2006 mod 830,1 mio. kr. i
2005. Af de samlede indtægter udgjorde bidrag fra de nordiske lande i alt 826,8 mio. kr.
Beløbet blev fastsat af samarbejdsministrene i forbindelse med Nordisk Råds session den
27.-28. oktober 2005.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2007 nr. 6: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionen af Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond for 2006
923086_0006.png
5
22. De samlede omkostninger udgjorde 839,7 mio. kr. i 2006 mod 876,7 mio. kr. i 2005. I
regnskabet for 2005 var der en ekstraordinær afskrivning af krav på landene på 50 mio. kr.
Årsregnskabet for 2006 viste et ordinært resultat på 5,8 mio. kr. mod et ordinært resultat
på 3,5 mio. kr. i 2005.
23. Under egenkapitalen var der som for 2005 opført en negativ bunden egenkapital på 50
mio. kr. NSK/MR-SAM besluttede i 2005, at de samlede tilgodehavende budgetmidler fra
landene på 50 mio. kr. ud fra et likviditetshensyn skulle afskrives over driften, og at denne
afskrivning skulle optages som en regnskabsmæssig negativ egenkapital i årsregnskabet.
Rigsrevisionen tog i 2005 dette forhold til efterretning, men fandt, at der kunne findes en – i
regnskabsmæssig henseende – mere optimal løsning.
Rigsrevisionen er i 2007 orienteret om, at NSK/MR-SAM på budgetekspertgruppens ind-
stilling har besluttet at foretage en yderligere nedskrivning på 70 mio. kr. i 2008 og at ænd-
re økonomireglementet, så det fremtidigt er muligt at opbygge en væsentlig negativ bun-
den grundkapital, bl.a. ved at underbudgettere for det enkelte regnskabsår. Rigsrevisionen
har en igangværende drøftelse med Nordisk Ministerråds sekretariat om dette forhold, dels
da der ikke er incitament til at få opløst den nuværende negative egenkapital, dels da det
regnskabsmæssigt er usædvanligt at have en negativ bunden grundkapital, som reelt er en
fordring på medlemslandene for ikke-indbetalte budgetmidler.
Under hensyn til forholdets karakter afgav jeg igen for 2006 revisionspåtegning med føl-
gende supplerende oplysning om den negative egenkapital:
Ӂrsregnskabet viser en egen-
kapital på ÷44.194 tkr. Den negative egenkapital er opstået som følge af afskrivning af til-
godehavendet hos medlemslandene i 2005 på 50.000 tkr. Efter en specifik ændring til øko-
nomireglementet i 2005 om denne afskrivning skal medlemslandene ikke indbetale under-
skud/negativ egenkapital for så vidt angår afskrivningen. Som følge heraf vil der fremover
være en negativ grundkapital på 50.000 tkr. Den årlige samlede egenkapital vil også være
negativ, men afvige fra den negative grundkapital med årets over- eller underskud, der lø-
bende afregnes med medlemslandene”.
24. Egenkapitalen udgjorde ÷44,2 mio. kr. pr. 31. december 2006, svarende til årets resul-
tat for 2006 med fradrag af den negative bundne egenkapital på 50 mio. kr. Samarbejdsmi-
nistrene har godkendt regnskabet. I overensstemmelse med ministerrådets økonomiregle-
ment er det ordinære overskud på 5,8 mio. kr. blevet betalt tilbage til giverlandene i 2007
ved modregning i indbetalingerne for 2. halvår 2007.
25. Nordisk Ministerråds kontor i Skt. Petersborg solgte i 2005 og 2006 3 kontorlejlighe-
der, og kontoret lejer nu kontorfaciliteter. Salgsprovenuet skulle registreres som en forplig-
telse i årsregnskabet og skulle bruges til forlods dækning af husleje for kontoret i Skt. Pe-
tersborg. Rigsrevisionen konstaterede, at Nordisk Ministerråds sekretariat i forbindelse
med salget ikke havde foretaget en opgørelse af salgsprovenuet. Dette fandt jeg utilfreds-
stillende og har bedt Nordisk Ministerråds sekretariat om at få forholdet berigtiget og indar-
bejdet i årsregnskabet.
26. Projekter, støtteordninger o.l., som administreres af statslige institutioner mv., revide-
res som hovedregel stikprøvevist af det enkelte lands rigsrevision som led i revisionen af
pågældende institutions/forvaltningsorgans regnskab. Andre projekter og støtteordninger
mv. revideres af private revisorer. Rigsrevisionen reviderede i 2006 som for tidligere år
stikprøvevist de projekter, der administreredes af Nordisk Ministerråds sekretariat, og kon-
staterede, at udbetalinger var sket på et korrekt grundlag, og at der var en tilfredsstillende
administrativ styring af enkeltprojekterne.
27. I skyldige projektmidler var indeholdt udisponerede projektmidler på 38,4 mio. kr. i
2006 mod tilsvarende 30,1 mio. kr. i 2005. Udisponerede projektmidler kan henstå i maks.
3 år, hvorefter de skal tilbageføres til medlemslandene.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2007 nr. 6: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionen af Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond for 2006
923086_0007.png
6
Der var for 2006 ikke tilbageført udisponerede midler over resultatopgørelsen. Vi konstate-
rede, at Nordisk Ministerråds sekretariat i 2006 ikke havde undersøgt, om der var projekt-
midler, der var ældre end 3 år, og som derfor skulle have været tilbageført.
Som følge af ændringer i økonomireglementet vil Nordisk Ministerråds sekretariat fra 2008
indføre nye beregningsmodeller for tilbageførsel af udisponerede midler. Alligevel har vi
anmodet om, at Nordisk Ministerråds sekretariat i 2007 foretager en nøje gennemgang af
de udisponerede midler for en afklaring af, om der skal ske tilbageførsler i 2007.
28. I 2006 var i alt 21 fællesnordiske institutioner omfattet af Nordisk Ministerråds budget,
hvoraf de 3 institutioner i Danmark blev revideret af Rigsrevisionen. De øvrige blev revide-
ret af de andre nordiske landes rigsrevisioner eller private revisionsfirmaer. Rigsrevisionen
har derfra modtaget revisionsberetninger mv. om den gennemførte revision vedrørende
2006. Ligeledes har Rigsrevisionen modtaget sammendrag, der indeholdt såvel generelle
bemærkninger som mere specifikke bemærkninger om enkelte institutioner.
19 af institutionerne fik revisionspåtegninger uden forbehold og supplerende oplysninger.
NSK har tidligere vedtaget at nedlægge 2 institutioner i Danmark i 2006. For disse 2 insti-
tutioner blev der afgivet revisionspåtegning med supplerende oplysninger om nedlæggel-
sen i 2006 og om de eventuelle påvirkninger af årsregnskabet for 2006.
29. Rigsrevisionen aflagde i 2006 revisionsbesøg ved Nordisk Ministerråds kontorer i Skt.
Petersborg og Tallinn. Generelt konstaterede Rigsrevisionen, at der ved begge kontorer
var en tilfredsstillende økonomiforvaltning, og at man i vid udstrækning havde efterkommet
anbefalingerne fra det foregående besøg i 2004.
30. Ved begge kontorer kunne Rigsrevisionen konstatere, at der var meget mangelfulde
informationer fra Nordisk Ministerråds sekretariat om overførsel af budget- og projektmidler
til kontorerne, hvilket gav fejlinformation i kontorernes bogføring. Rigsrevisionen anbefale-
de, at dette forhold blev løst i samråd med Nordisk Ministerråds sekretariat.
31. Ved besøget på kontoret i Skt. Petersborg konstaterede Rigsrevisionen, at økonomi-
funktionen var blevet styrket ved ansættelse af en ny bogholder til afløsning af vicedirektø-
ren, hvilket jeg fandt tilfredsstillende.
Vi konstaterede også, at der ikke var aflagt kvartalsrapporter for hele 2005, og at kvartals-
rapporten for 1. kvartal 2006 var væsentligt forsinket. Vi anbefalede, at der fra Nordisk Mi-
nisterråds sekretariats side skete en mere konsekvent opfølgning af den økonomiske ud-
vikling ved kontoret i Skt. Petersborg under hensyntagen til, at der allokeres stadig flere
budgetmidler til kontoret.
32. Ved kontoret i Tallinn konstaterede Rigsrevisionen bl.a., at kompetencerne i økonomi-
funktionen var styrket væsentligt ved ansættelse af en ny bogholder.
33. Det er min opfattelse, at årsregnskabet for Nordisk Ministerråd var aflagt i overens-
stemmelse med gældende regler, og at årsregnskabet gav et retvisende billede af Nordisk
Ministerråds resultat for 2006 og finansielle stilling den 31. december 2006.
Revisionen gav ikke anledning til forbehold. Derimod blev der givet supplerende oplysning
om den negative egenkapital.
34. I betænkning af 24. september 2007 konstaterede kontrolkomitéen med udgangspunkt
i Rigsrevisionens beretning, at der var få bemærkninger til Nordisk Ministerråds regnskab
og virksomhed.
Kontrolkomitéen ville ligesom Rigsrevisionen følge op på, om der sker en tydeliggørelse af
ansvarsfordelingen i samarbejdsaftalerne med Nordisk Råd og Nordisk Kulturfond.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2007 nr. 6: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionen af Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond for 2006
923086_0008.png
7
Kontrolkomitéen var enig i Rigsrevisionens konklusion om, at Nordisk Ministerråds års-
regnskab var aflagt efter gældende regler og gav et retvisende billede af Nordisk Minister-
råds resultat for 2006 og finansielle stilling den 31. december 2006. Sluttelig foreslog kon-
trolkomitéen, at Nordisk Råd tog årsregnskabet og revisionsberetningen om Nordisk Mini-
sterråds virksomhed 2006 til efterretning.
Årsregnskabet og revisionsberetningen blev godkendt på Nordisk Råds session i novem-
ber 2007.
V.
Revisionen af Nordisk Kulturfond
35. Årsregnskabet for Nordisk Kulturfond blev revideret af folketingsmedlem Elisabeth Arnold
og mig i forening. Revisorerne vælges for 2 år ad gangen, og min medrevisor vælges
blandt folketingets medlemmer. Der er endnu ikke foretaget valg af nyt folketingsmedlem
som min medrevisor efter det afholdte folketingsvalg.
Revisorerne konstaterede, at årsregnskabet var aflagt på samme måde og efter samme
regnskabsprincipper som for 2005.
Nordisk Kulturfonds sekretariat og Nordisk Ministerråds sekretariat havde i lighed med tidli-
gere år en samarbejdsaftale, hvorefter Nordisk Ministerråds sekretariat mod betaling bl.a.
stiller forvaltning af løn- og økonomifunktion til rådighed for Nordisk Kulturfonds sekretariat.
Revisorerne anbefalede, at ansvarsfordelingen mellem sekretariaterne i Nordisk Kulturfond
og Nordisk Ministerråd tydeliggøres i samarbejdsaftalen. Anbefalingen var begrundet i, at
revisorerne ved revisionen for 2006 bl.a. konstaterede manglende afklaring af gamle ude-
stående fordringer, manglende afklaring af gamle bogføringssaldi samt utilstrækkelig perio-
disering af omkostningerne.
Revisorerne er fra Nordisk Ministerråds sekretariat orienteret om, at sekretariatet vil tilstræ-
be, at ansvarsfordelingen tydeliggøres i de kommende samarbejdsaftaler for 2008, der for-
handles ultimo 2007.
36. Nordisk Kulturfond havde indtægter på 33,7 mio. kr. i 2006 mod 32,7 mio. kr. i 2005 og
omkostninger på 34,7 mio. kr. i 2006 mod 32,1 mio. kr. i 2005.
Årets underskud på 1 mio. kr. blev overført til egenkapitalen, der udgjorde 0,8 mio. kr. pr.
31. december 2006.
37. Nordisk Kulturfonds bestyrelse vedtog i 2004, at der for bevillinger på indtil 50.000 kr.
ikke mere vil blive stillet krav om ekstern revision af det endelige projektregnskab, idet en
uforholdsmæssig stor del af projektmidlerne ville medgå til revisionen. Samtidig fik sekreta-
riatet fuldmagt til at forestå den regnskabsmæssige evaluering af disse projekter.
Revisorerne anbefalede i den forbindelse, at det blev fastlagt, hvordan sekretariatets eva-
luering af regnskaber, der ikke har tilknyttet ekstern revision, skulle ske. I en overgangsfa-
se ville Rigsrevisionen bistå Nordisk Kulturfonds sekretariat med at udarbejde et koncept
for sekretariatets gennemgang af disse projektregnskaber, så gennemgangen fokuserer på
de væsentlige og risikofyldte elementer. I den forbindelse gennemgik Rigsrevisionen i til-
knytning til årsregnskab for 2005 og 2006 stikprøvevist nogle projektregnskaber for at opnå
et erfaringsgrundlag for udarbejdelse af konceptet. Gennemgangen af de stikprøvevist ud-
valgte projektregnskaber viste i øvrigt, at de bevilgede midler var disponeret i overens-
stemmelse med projektkontrakten, og at der var taget skyldige økonomiske hensyn ved
projekternes gennemførelse.
Revisorerne er i 2007 fra fondens sekretariat blevet orienteret om, at fondens bestyrelse
ikke kan finde resurser til, at fondens sekretariat selv forestår den stikprøvevise gennem-
gang af projektregnskaber.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2007 nr. 6: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionen af Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond for 2006
923086_0009.png
8
Revisorerne reviderer som led i sin revision af Nordisk Kulturfonds årsregnskaber også
projektmidlerne. Dette sker bl.a. ved en stikprøvevis revision af projektregnskaber og her-
under også enkelte regnskaber under 50.000 kr., selv om stikprøven primært fokuserer på
større regnskaber. Det er imidlertid Nordisk Kulturfonds ansvar som led i god regnskabsaf-
læggelse at gennemgå projektregnskaberne for at sikre, at projektmidlerne administreres
forsvarligt af modtagerne af projektmidlerne, og at midlerne anvendes til formålet.
Revisorerne har med fondens sekretariat drøftet forskellige forslag til løsning af dette for-
hold. Resultatet af drøftelserne vil blive forelagt fondens bestyrelse på et møde ultimo no-
vember 2007.
38. Det er revisorernes opfattelse, at årsregnskabet var aflagt i overensstemmelse med
gældende regler, herunder de af Nordisk Ministerråd udarbejdede forskrifter, og at års-
regnskabet gav et retvisende billede af Nordisk Kulturfonds resultat for 2006 og finansielle
stilling den 31. december 2006.
Revisionen gav ikke anledning til supplerende oplysninger eller forbehold.
39. I kontrolkomitéens betænkning af 24. september 2007 fremgik det bl.a., at kontrolko-
mitéen fandt, at der var en god administration af Nordisk Kulturfond.
Kontrolkomitéen fremkom med bemærkninger om den gennemførte reform af det nordiske
kultursamarbejde fra 2007 og anførte, at det vil være en vigtig opgave for kulturfonden og
Nordisk Ministerråd at få etableret en god arbejdsdeling mellem kulturfondens virksomhed
og Nordisk Ministerråds nye programvirksomhed for at sikre en optimal udnyttelse af mid-
lerne i det nordiske kultursamarbejde.
Med baggrund i ovenstående anbefalede kontrolkomitéen, at Nordisk Råd godkendte Nor-
disk Kulturfonds årsregnskab for 2006, bevilgede fondens bestyrelse ansvarsfrihed for
2006 og tog virksomheds- og revisionsberetningen for 2006 til efterretning.
Årsregnskabet og revisionsberetningen blev godkendt på Nordisk Råds session i novem-
ber 2007.
VI.
Afsluttende bemærkninger
40. Jeg kan konstatere, at der fortsat tages initiativer til at forbedre økonomiforvaltningen
af de fællesnordiske aktiviteter, og at regnskabsaflæggelsen for Nordisk Råd, Nordisk Mini-
sterråd og Nordisk Kulturfond for 2006 har været bedre end for det tidligere år.
Det er min opfattelse, at årsregnskaberne for Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk
Kulturfond giver et retvisende billede af de fællesnordiske aktiviteter for 2006.
41. Revisionen har givet nogle anbefalinger i forbindelse med regnskabsaflæggelserne for
2006, og jeg kan konstatere, at der fortsat fremkommer nye forhold, der vedrører de kom-
mende regnskabsaflæggelser for det nordiske område, fx nye retningslinjer for overførsel
af udisponerede projektmidler og budgetprocedure i Nordisk Ministerråd og gennemgang
af projektregnskaber i Nordisk Kulturfond. Jeg finder det tilfredsstillende, at Rigsrevisionen
løbende inddrages i løsningen af problemstillingerne, og revisionen vil følge op på dette
ved revisionen af 2007-regnskaberne.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2007 nr. 6: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om revisionen af Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond for 2006
923086_0010.png
9
Ved den løbende revision i 2007 har revisionen allerede konstateret, at Nordisk Ministerråd
arbejder på at indarbejde en tydelig ansvarsfordeling i samarbejdsaftalerne mellem sekre-
tariaterne i Nordisk Ministerråd, Nordisk Råd og Nordisk Kulturfond. Nordisk Råd er i gang
med at etablere en procedure, der sikrer en bedre styring af journaliststipendier. Herudover
er økonomifunktionen ligesom i Nordisk Ministerråd blevet styrket personalemæssigt.
Ved den afsluttende revision af 2007-regnskabet i foråret 2008 vil revisionen følge op på
disse initiativer. Herudover vil revisionen følge op på, om der er fundet en tilfredsstillende
løsning på Nordisk Kulturfonds gennemgang af mindre projektregnskaber.
Henrik Otbo