Arbejdsmarkedsudvalget 2007-08 (1. samling)
SB 8 1
Offentligt
Statsrevisoratet
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 01
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
14. april 2008
J.nr. 320-0002
Redegørelse for foranstaltninger og overvejelser i anledning af Statsreviso-
rernes Beretning nr. 8 2007 om a-kassernes rådighedsvurderinger
Statsrevisoratet har i brev af 14. februar 2008 anmodet om en redegørelse for de
foranstaltninger og overvejelser beretningen har givet anledning til. Redegørelsen
vil forholde sig til såvel beretningens indhold og konklusioner som til statsreviso-
rernes bemærkninger.
Det fremgår af Statsrevisorernes bemærkninger, at det er Statsrevisorernes vurde-
ring, at Beskæftigelsesministeriet og Arbejdsdirektoratet ikke har ført et tilstrække-
ligt systematisk og løbende tilsyn med de rådighedsvurderinger, a-kasserne foreta-
ger på eget initiativ.
Det fremgår endvidere af Rigsrevisionens beretning, at det er Rigsrevisionens sam-
lede vurdering, at
A-kassernes procedurer ikke i alle tilfælde bidrager til, at der rådighedsvurderes
i overensstemmelse med rådighedsreglerne. Der er forskel på, hvilken doku-
mentation rådighedsvurderingerne bygger på, og hvor stramt a-kasserne admini-
strerer rådighedsreglerne.
Arbejdsdirektoratet har ført et tilfredsstillende tilsyn med den del af a-kassernes
rådighedsvurderinger, der er baseret på underretninger fra jobcentrene. Rigsre-
visionen anbefaler, at direktoratet nu opprioriterer tilsynet med den type rådig-
hedsvurderinger, som a-kasserne foretager på eget initiativ.
Beskæftigelsesministeriet i samarbejde med a-kasserne har taget en række initi-
ativer til at sikre en effektiv kommunikation mellem a-kasser og jobcentrene.
Kommunikationen er dog endnu ikke tilstrækkelig effektiv.
Svar på Statsrevisorernes bemærkninger
Jeg er enig med statsrevisorerne i, at der skal føres et løbende og systematisk tilsyn
med a-kassernes rådighedsvurderinger. Dette er der også blevet gjort i overens-
stemmelse med de politiske aftaler, der har ligget til grund for kontrollen af a-
kassernes rådighedsvurderinger.
Som følge af finanslovsaftalen i 1996 blev der oprettet en tilsynsafdeling i Direkto-
ratet for Arbejdsløshedsforsikringen (nu Arbejdsdirektoratet). Enheden skulle i
Statsrevisorerne beretning SB8/2007 - Bilag 1: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 14. april 2008
henhold til forligsteksten varetage et intensiveret tilsyn med a-kassernes admini-
stration, herunder et intensiveret tilsyn med de af a-kassernes rådighedsvurderin-
ger, der udsprang af de underretningspligtige hændelser fra det daværende AF.
Med aftalen om ”Flere i Arbejde” i efteråret 2002 blev det bestemt, at alle a-
kassernes positive rådighedsvurderinger, der udsprang af underretningspligtige
hændelser fra AF uopfordret skulle sendes til kontrol i Arbejdsdirektoratet.
Da der ikke længere kun var tale om en stikprøvevis kontrol, men en kontrol, hvor
a-kasserne
uopfordret skulle sende alle ”positive afgørelser” til direktoratet med
henblik på en kontrol, vurderede Arbejdsdirektoratet, at det var nødvendigt med en
ændring af lovgrundlaget.
Af lovbemærkningerne fremgår det:
”Arbejdsdirektoratet har siden 1995 ført løbende stikprøvebaseret tilsyn med a-
kassernes rådighedsafgørelser. Dette tilsyn foreslås udvidet, således at direktoratet
følger op på sager, der kan udløse sanktion for selvforskyldt ledighed eller konsta-
tering af manglende rådighed, og hvor a-kassen har afgjort, at medlemmets hand-
lemåde ikke har dagpengemæssige konsekvenser. Disse sager skal fremover ind-
sendes til Arbejdsdirektoratet, som kontrollerer, om a-kassens afgørelse er korrekt.
Det udvidede rådighedstilsyn vil angå sager om afslag på formidlet arbejde, afslag
på udarbejdelse eller revision af en individuel handlingsplan eller uddannelsesplan
samt afslag på eller ophør i aktivering i henhold til en individuel handlingsplan el-
ler uddannelsesplan……”.
Som det fremgår af ovennævnte har de politiske aftaler alene omhandlet rådig-
hedskontrollen i forbindelse med de underretningspligtige hændelser. Der er derfor
min klare opfattelse, at det alene er ved behandlingen af disse underretningspligtige
hændelser, at der har været et krav om et løbende systematisk tilsyn. Et tilsyn, som
Arbejdsdirektoratet i hele perioden også har udført.
Siden regelændringen i 2002 er tilsynet med a-kassernes rådighedsvurderinger ble-
vet justeret to gange. Begge justeringer er sket på baggrund af kriterier som risiko
og væsentlighed:
- i 2006, hvor a-kasserne ikke længere skulle indsende alle positive sager til kon-
trol, idet det kunne konstateres, at der kun blev fundet få fejl i det indsendte mate-
riale. Det frigjorde resurser til blandt andet en mere målrettet at undersøgelse af a-
kassernes 3-månders-samtaler, og
- i 2008, hvor tilsynet blev omlagt således, at hovedvægten af kontrollen skulle
lægges på kontrollen med a-kassernes 3-måneders-samtaler, og ikke på de under-
retningspligtige hændelser, idet fejlprocenten ved behandlingen af underretnings-
pligtige hændelser i de seneste 5 undersøgelser har ligget på et stabilt lavt niveau.
Samtidig har Arbejdsdirektoratet kunnet konstatere, at der tilsyneladende var pro-
blemer med de krav a-kasserne stillede til de lediges egen jobsøgning.
Jeg har forelagt og fået tilslutning til ændringerne fra forligskredsen, da udførelsen
af tilsynet, jf. ovenfor, var fastlagt i forliget om Flere i Arbejde fra 2002.
2
Statsrevisorerne beretning SB8/2007 - Bilag 1: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 14. april 2008
Jeg er bekendt med problemerne vedrørende a-kassernes rådighedsadministration
som Rigsrevisionen har påpeget. Ovennævnte omlægninger af tilsynet er netop
som følge af disse problemer.
For fuldstændighedens skyld skal jeg dog tilføje, at der i hele perioden også har
været ført tilsyn med a-kassernes egne rådighedsvurderinger. Dette tilsyn har imid-
lertid ikke været udført løbende, men har været tilrettelagt ud fra betragtninger om
væsentlighed og risiko.
I det følgende gennemgås Rigsrevisionens bemærkninger til de tre ovennævnte
punkter samt Beskæftigelsesministeriets og Arbejdsdirektora-
tets/Arbejdsmarkedsstyrelsen indsats i forbindelse hermed.
Beretningens kapitel III A-kassernes rådighedsvurderinger på eget initiativ
Arbejdsgangsbeskrivelser
Rigsrevisionen har undersøgt a-kassernes arbejdsgangsbeskrivelser.
Det fremgår af undersøgelsen, at rigsrevisionen har konstateret, at ikke alle a-
kasser har opdaterede arbejdsgangsbeskrivelser, der dækker følgende områder:
- rådighedsbegrænsninger, lægeerklæring vedrørende medlemmets helbredspro-
blemer
- supplerende dagpenge, medlemmet skal stå til rådighed for fuldtidsarbejde
- overgang fra sygedagpenge til dagpenge, lægeerklæring på, at medlemmet er rask
- rådighedsvurdering ved rådighedssamtalen
Rigsrevisionen anbefaler derfor, at de a-kasser, der ikke allerede har gjort det, op-
daterer arbejdsgangsbeskrivelserne, så væsentlige situationer (primært med hensyn
til krav til dokumentation for rådighedsindskrænkninger og omfang af jobsøgning)
er beskrevet heri. I den forbindelse bør a-kasserne desuden sikre, at beskrivelserne i
alle tilfælde er i overensstemmelse med rådighedsreglerne.
Jeg er enig med Rigsrevisionen i, at der skal foreligge opdaterede arbejdsgangsbe-
skrivelser i a-kasserne.
I følge reglerne er det a-kassens statsautoriserede revisor, der skal kontrollere om
a-kassernes arbejdsgangsbeskrivelser er i overensstemmelse med reglerne.
Jeg har derfor foranlediget, at Arbejdsdirektoratet har pålagt samtlige a-kasser at
sikre, at a-kassernes statsautoriserede revisorer gennemgår arbejdsgangene, så a-
kassernes arbejdsgangsbeskrivelser bliver bragt i overensstemmelse med gældende
regler.
A-kassernes statsautoriserede revisor er blevet bedt om inden den 1. april 2008 at
oplyse til Arbejdsdirektoratet, om gennemgangen er afsluttet, og om a-kassernes
arbejdsgangsbeskrivelser er i overensstemmelse med gældende regler. Direktoratet
har i skrivende stund ikke modtaget tilbagemeldinger fra alle a-kasser endnu.
3
Statsrevisorerne beretning SB8/2007 - Bilag 1: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 14. april 2008
A-kassernes administration af rådighedsreglerne
Rigsrevisionen har konstateret, at der er forskel på, hvordan a-kasserne fortolker
rådighedsreglerne. Fx opererer nogle a-kasser med minimumsgrænser for antal
søgte job, mens andre lader det være op til sagsbehandlerens skøn. Ligeledes giver
nogle a-kasser de ledige en frist, hvis der er tvivl om rådigheden, mens andre med
det samme tilbageholder den lediges dagpenge.
Rigsrevisionen har på baggrund af en gennemgang af 43 sager i 4 a-kasser fundet,
at a-kasserne i 6 af sagerne har undladt at sanktionere. I sagerne har Rigsrevisio-
nens vurderet, at den ledige ikke har været aktivt arbejdssøgende. Rigsrevisionen
har udtalt, at da den samme praksis er fundet i sager fra alle 4 a-kasser, er der an-
ledning til at formode, at den praksis gælder for a-kasserne generelt.
Vurderingen af, om en ledig kan anses for aktivt jobsøgende, skal ikke være af-
hængig af, hvilken a-kasse den ledige er medlem af. Selv om udgangspunktet for
vurderingen er en konkret vurdering, bør niveauet for jobsøgningen i alle a-
kasserne tage udgangspunkt i samme niveau.
Arbejdsdirektoratet har derfor i februar 2008 sendt en meddelelse til a-kasserne
om, hvad der efter Arbejdsdirektoratets opfattelse skal til for at den ledige er ”på
den sikre side” for at være aktivt arbejdssøgende,
(meddelelse nr. 2 af 6. februar
2008). Det bemærkes, at der ikke er sket en ændring af reglerne. Det beror således
fortsat på en konkret vurdering, om den ledige kan anses for at være aktivt arbejds-
søgende.
Aktuelt mener Arbejdsdirektoratet, at den ledige skal søge 4 stillinger om ugen for
at være på den sikre side. Udmeldingen vil medvirke til, at der ikke længere er tvivl
om, hvilket niveau jobsøgningen som udgangspunkt bør være på, for at ledige kan
anses som aktivt jobsøgende. Der vil dermed blive skabt en ensartet praksis i alle a-
kasserne. Dette følger Arbejdsdirektoratet op på i deres tilsyn med a-kassernes rå-
dighedsvurderinger.
Beretningens kapitel IV. Arbejdsdirektoratets tilsyn med a-kassernes rådigheds-
vurderinger
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisionen finder, at der er ført et tilfredsstillende tilsyn
med den del af a-kassernes rådighedsvurderinger, der er baseret på underretninger
fra jobcentrene. Rigsrevisionen anbefaler, at direktoratet nu opprioriterer tilsynet
med den type rådighedsvurderinger, som a-kasserne foretager på eget initiativ.
Rigsrevisionen har i øvrigt udtalt, at Arbejdsdirektoratet i overensstemmelse med
de politiske aftaler har tilrettelagt tilsynet med a-kassernes rådighedsvurderinger, så
det primært omhandlede de rådighedsvurderinger, der bygger på underretninger fra
jobcentrene.
Arbejdsdirektoratet har siden 2007, blandt andet som følge af a-kassernes nye op-
gaver som følge af velfærdsaftalen, overvejet at omlægge tilsynet så hovedvægten
af tilsynet flyttes fra de underretningspligtige hændelser, hvor fejlprocenten gen-
nem flere år har været lav. I stedet for prioriteres ud fra væsentlighed og risiko et
4
Statsrevisorerne beretning SB8/2007 - Bilag 1: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 14. april 2008
systematisk tilsyn med a-kassernes rådighedsvurderinger, der sker på eget initiativ.
Overvejelserne har i forbindelse med undersøgelsen været fremlagt for Rigsrevisi-
onen.
Rigsrevisionen har fundet denne fremgangsmåde fornuftig, idet der derved på
tværs af de enkelte typer af rådighedsvurderinger vil kunne skabes et ensartet bille-
de af, hvorvidt a-kasserne foretager korrekte rådighedsvurderinger.
Jeg er enig med Rigsrevisionen i, at der skal ske en omlægning af Arbejdsdirekto-
ratets tilsyn, således at tilsynet med den type rådighedsvurderinger, som a-kasserne
foretager på eget initiativ, bliver opprioriteret.
I januar 2008 har jeg derfor som tidligere omtalt, ligesom ved sidste omlægning af
rådighedstilsynet i 2006, fået forligspartiernes tilslutning til at omlægge
rådighedstilsynet, så tilsynet fremadrettet løbende og systematisk vil undersøge a-
kassernes rådighedsvurderinger ved 3 måneders-samtalerne. Her skal det bl.a. un-
dersøges:
- om den ledige har været aktivt arbejdssøgende, herunder om den ledige har be-
grænsninger i sin rådighed
- om a-kassen har fulgt op på pålagt jobsøgning
- om a-kassen har fulgt op på eventuelle henvisninger og
- kvaliteten af a-kassernes CV samtaler, herunder opfølgningen på den pålagte job-
søgning i forbindelse med CV-samtalen.
Det betyder, at a-kassernes opfølgning på underretningspligtige hændelser fra job-
centrene ikke vil blive fulgt så tæt som hidtil, idet opfølgningen blandt andet vil
ske som en overvågning af rådighedsstatistikken og undersøgelser blandt udvalgte
tilbagemeldinger. Det vil heller ikke længere være muligt hvert år at udmelde en
gennemsnitlig fejlprocent i forbindelse med a-kassernes behandling af underret-
ningspligtige hændelser.
Jeg har i den forbindelse noteret mig, at Rigsrevisionen finder det positivt, at der
kan frigøres resurser i direktoratet ved at erstatte de årlige stikprøver af a-kasserne
tilbagemeldinger på underretningspligtige hændelser til stikprøver fx hvert 2. eller
3. år. Herved kan udviklingen i fejlraten fortsat følges, således at resurserne i stedet
anvendes til at føre et tættere tilsyn med de rådighedsvurderinger, som a-kasserne
foretager på eget initiativ.
Beretningens kapitel V. Beskæftigelsesministeriets sikring af en effektiv kommuni-
kation mellem jobcentre og a-kasser
Som det fremgår af beretningen, er det Rigsrevisionens samlede vurdering, at Be-
skæftigelsesministeriet i samarbejde med a-kasserne har taget en række initiativer
til at sikre en effektiv kommunikation mellem a-kasserne og jobcentrene. Kommu-
nikationen er dog endnu ikke tilstrækkelig effektiv. Fx konstaterer Rigsrevisionen
at:
Over halvdelen af de hændelser vedrørende lediges rådighed, som jobcentrene un-
derretter a-kasserne om, er irrelevante i forhold til de lediges rådighed. Dette skyl-
5
Statsrevisorerne beretning SB8/2007 - Bilag 1: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 14. april 2008
des primært, at den ledige ikke har afmeldt sig hos jobcentret, selv om vedkom-
mende har fået job (afmeldeproblemet).
Der mistes information i den elektroniske kommunikation fra jobcentrene til a-
kasserne, fordi nogle a-kassers it-systemer ikke kan modtage al relevant infor-
mation fra jobcentrene. Dette medfører enten, at den ledige skal gentage de op-
lysninger, der er gået tabt, eller at a-kasserne skal kontakte jobcentrene igen.
Der sker et informationstab i kommunikationen fra a-kasserne til jobcentrene,
idet jobcentrene ikke modtager oplysninger om begrundelserne for a-kassernes
rådighedsvurderinger.
Det fremgår endvidere af beretningen, at Beskæftigelsesministeriet har iværksat en
række initiativer med henblik på at reducere antallet af rådighedsirrelevante hæn-
delser og informationstabet mellem jobcentrene og a-kasserne. Fx er ministeriet i
færd med at modernisere it-understøttelsen af a-kasse-kommunikationen, så job-
centrene og a-kasserne får et fælles billede af den lediges situation. Desuden har
ministeriet, med henblik på at reducere omfanget af afmeldeproblemet, i januar
2008 implementeret et krav om, at den ledige mindst én gang om ugen skal bekræf-
te, at vedkommende er arbejds-søgende. Det er endnu for tidligt at vurdere, om ini-
tiativerne vil kunne sikre en effektiv kommunikation til brug for a-kassernes rådig-
hedsvurderinger.
Det fremgår af statsrevisorernes bemærkninger, at ”Statsrevisorerne
finder det til-
fredsstillende, at der i 2008-2009 bliver etableret et it-system, der kan sikre en ef-
fektiv kommunikation mellem a-kasserne og jobcentrene. Herved undgås, at der
bruges unødigt mange resurser i a-kasser og jobcentre, fordi vigtige informationer
går tabt”.
I det følgende gennemgås de tre ovennævnte kritikpunkter hver for sig, ligesom der
redegøres for, hvilke initiativer der allerede er eller vil blive iværksat.
Den høje andel af rådighedsirrelevante hændelser
Det fremgår af beretningen, at Rigsrevisionen anerkender, at det ikke er realistisk
at undgå, at AF/jobcentrene underretter a-kasserne om hændelser, der viser sig at
være rådighedsirrelevante, når myndighedsopgaven er delt mellem 2 instanser.
Rigsrevisionen vurderer samtidig, at en andel på over 50 % over en længere perio-
de er uacceptabel høj.
Jeg er enig med Rigsrevisionen i, at andelen er for høj. Derfor har ministeriet taget
en række initiativer til at nedbringe andelen af rådighedsirrelevante hændelser, som
det også fremgår af beretningen.
Allerede i 2005 forsøgte Arbejdsmarkedsstyrelsen at reducere antallet af rådigheds-
irrelevante hændelser til a-kasserne ved at reducere antallet af forskellige typer af
hændelser samt præcisere over for AF, hvornår og hvordan de skulle underrette a-
kasserne.
Endvidere har Arbejdsmarkedsstyrelsen i 2006 og 2007 iværksat en række initiati-
ver med henblik på at forenkle a-kassernes og de lediges egne muligheder for at
afmelde sig.
6
Statsrevisorerne beretning SB8/2007 - Bilag 1: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 14. april 2008
Endelig har styrelsen i januar 2008 implementeret et krav om, at den ledige mindst
én gang om ugen skal bekræfte, at vedkommende er arbejdssøgende. Med denne
funktion vil ledige, der ikke ugentligt online bekræfter aktiv jobsøgning, blive af-
meldt. På denne måde forventes det, at afmeldeproblemet afhjælpes betragteligt, og
at der vil ske en betydelig reduktion i antallet af rådighedsirrelevante hændelser.
Selv om effekten af tiltaget endnu ikke konkret kan opgøres, er der allerede tegn
på, at det har en meget positiv effekt ift. minimering af afmeldeproblemet.
Rigsrevisionen finder, at Beskæftigelsesministeriet fortsat bør have fokus på at
nedbringe andelen af underretningspligtige hændelser, der viser sig at være rådig-
hedsirrelevante, herunder særligt at afhjælpe afmeldeproblemet.
Jeg er enig med Rigsrevisionen heri. Jeg vil bede Arbejdsmarkedsstyrelsen løbende
holde øje med udviklingen i andelen af rådighedsirrelevante hændelser samt afmel-
deproblemet og om nødvendigt overveje yderligere initiativer.
Informationstab i den elektroniske kommunikation fra jobcentrene til a-kasserne
Det er velkendt, at visse a-kassers it-systemer ikke er i stand til at modtage og/eller
vise fritekstfelter. A-kasserne er selv ansvarlige for, om de vælger et it-system, der
muliggør visning af fritekstfelter. Som det fremgår af beretningen har ministeriet
via en rundskrivelse til a-kasserne fra juni 2003 indskærpet vigtigheden heraf og i
april 2005 har ministeriet gjort a-kasserne opmærksomme på problemet.
Rigsrevisionen finder, at Beskæftigelsesministeriet bør præcisere, at det er a-
kasserne, der er ansvarlige for, at deres systemer kan modtage og behandle oplys-
ninger fra jobcentrene, og at ministeriet i den forbindelse bør overveje, om det vil
være hensigtsmæssigt at udstede en ny bekendtgørelse om udveksling af informati-
oner mellem jobcentrene og a-kasserne, der klarlægger ansvarsfordelingen mellem
Arbejdsmarkedsstyrelsen og a-kasserne.
På baggrund af en vurdering fra Arbejdsmarkedsstyrelsen er jeg er enig i, at der bør
udarbejdes en ny bekendtgørelse om udveksling af informationer mellem a-kasser
og jobcentre. Jeg vil bede Arbejdsmarkedsstyrelsen om at igangsætte arbejdet her-
med.
Jeg er generelt enig i, at der bør være en større grad af samtidighed og et fælles bil-
lede af den lediges situation. Som det fremgår af beretningen har ministeriet derfor
siden juni 2006 i samarbejde med a-kasserne arbejdet på en modernisering af it-
understøttelsen af a-kasse-kommunikationen. Det forventes, at a-kasse-
kommunikationen vil være fuldt moderniseret i løbet af 2008-2009, og at en del a-
kasser ligeledes vil være klar til at anvende den nye it-understøttelse i løbet af
2008, hvorimod andre a-kasser forventes at udnytte mulighederne fuldt ud i 2009.
Informationstab i kommunikationen fra a-kasserne til jobcentrene
Rigsrevisionen konstaterer, at jobcentrene via den elektroniske kommunikation
alene får den overordnede rådighedsvurdering fra a-kasserne og ikke modtager til-
bagemelding om årsagen til udfaldet af rådighedsvurdering.
Som det fremgår af beretningen, er det aftalt mellem Arbejdsmarkedsstyrelsen, Ar-
bejdsdirektoratet og a-kasserne, at de oplysninger, a-kasserne indberetter om sank-
7
Statsrevisorerne beretning SB8/2007 - Bilag 1: Beskæftigelsesministerens redegørelse af 14. april 2008
tioner, skal videregives til jobcentrene. Ændringen implementeres i de statslige it-
systemer i 2008.
Ovenfor er beskrevet de initiativer som Statsrevisorernes bemærkninger og rigsre-
visionens beretning har givet anledning til. Beretningen har ikke givet anledning til
yderligere foranstaltninger.
Venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Kopi af redegørelsen er sendt til rigsrevisor
8