Forsvarsudvalget 2007-08 (1. samling)
SB 16 2
Offentligt
885937_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om forsvarets administration
af vedligeholdelses-, bygge- og anlægs-
projekter
December
2008
Statsrevisorerne beretning SB16/2007 - Bilag 2: Rigsrevisors notat af 27. november 2008
885937_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 16/2007 om f
orsvarets administration af vedlige-
27. november 2008
RN A515/08
holdelses-, bygge- og anlægsprojekter
Forsvarsministerens redegørelse af 28. oktober 2008
I.
Indledning
1. Beretningen handler om forsvarets administration af både mindre og større vedligeholdel-
ses-, bygge- og anlægsprojekter i 2006 og 2007. Et større projekt er et projekt med en sam-
let udgift over 3 mio. kr. I beretningen er undersøgt forsvarets sagsbehandling, den økono-
miske styring samt Forsvarsministeriets opfølgning på forsvarets oplysninger på området.
2. Forsvarsministeren vil tage Statsrevisorernes bemærkninger og kritikpunkter til efterret-
ning. Ministeren har generelt tilsluttet sig Rigsrevisionens konklusioner og anbefalinger i
beretningen og finder, at disse fremover kan støtte Forsvarets Bygnings- og Etablissements-
tjeneste i at varetage sine opgaver. Det finder jeg tilfredsstillende.
3. Forsvarsministeren er enig i Rigsrevisionens overordnede bemærkning om, at forsvarets
betydelige organisatoriske omlægninger efter forsvarsforliget 2005-2009 og den generelle
mangel på arbejdskraft har ført til personalemangel på området og vanskeliggjort opgave-
løsningen. Forsvarsministeren henviser til, at manglende besættelse af chefstillinger ved
byggestøttecentrene har medvirket til, at implementeringen af den nye organisation og de
nye interne processer og interne procedurer ikke er gennemført med den fornødne grad af
stabilitet. Ministeren oplyser videre, at halvdelen af chefstillingerne i de 6 byggecentre er
besat i 2008, og at der er fremdrift i ansættelsen af medarbejdere til den projektgruppe, der
i 2008 blev oprettet for at indhente det vedligeholdelsesmæssige efterslæb, som forsvaret
har opsamlet. Jeg vil derfor følge udviklingen med at besætte disse funktioner.
II.
Forsvarets sagsbehandling af projekterne
4. Forsvarsministeren har taget til efterretning, at Statsrevisorerne kritiserer, at udbudsreg-
lerne i de
større
projekter ikke har været overholdt i alle tilfælde. Ministeren forventer en
strammere styring af området med besættelsen af velkvalificerede chefer i byggestøtte-
centrene og øget fokus på at overholde bygge- og rådgivermanualer. Jeg vil fortsat følge,
om forsvaret forbedrer styringen af projekterne.
5. Forsvarsministeren tager Statsrevisorernes kritik af sagsbehandlingen af de
mindre
ved-
ligeholdelsesprojekter til efterretning og vil stramme op på området. Det omfatter, at For-
svarskommandoen nøje skal følge brugen af de rammeaftaler, som forsvaret indgik i sep-
tember 2007. Rammeaftalerne dækker 11 håndværk og skal bl.a. sikre, at mindre vedlige-
holdelsesopgaver bliver udført mest økonomisk, og at udbudsregler bliver fulgt. Jeg vil fort-
sat følge, om Forsvarskommandoen har fulgt tilstrækkeligt op på brugen af de nævnte ram-
meaftaler.
Statsrevisorerne beretning SB16/2007 - Bilag 2: Rigsrevisors notat af 27. november 2008
885937_0003.png
2
6. Ministeren har anført, at Rigsrevisionens forslag om en tjekliste er hensigtsmæssig i en
overgangsperiode. Tjeklisten skal sikre, at sagsbehandlingen af projekterne er gennemsig-
tig, og at der bliver skabt dokumentation for, at projektlederne i de enkelte projekter indkø-
ber mest økonomisk, og at habilitetsregler bliver fulgt. Forsvarsministeren oplyser i redegø-
relsen, at forsvaret har taget et nyt projektstyringsmodul i brug i forsvarets it-system, DeMars,
og at forsvaret i 2008 vil udarbejde en vedligeholdelsesmanual. Ministeren finder derfor, at
tjeklisten efter en overgangsperiode bør revideres, når de nye initiativer er fuldt implemen-
teret.
Jeg finder forsvarets initiativer hensigtsmæssige og vil fortsat følge udviklingen.
III.
Forsvarets styring af økonomien på området
7. Til Statsrevisorernes kritik af, at forsvaret ikke har haft et løbende overblik over det øko-
nomiske forbrug på
mindre
vedligeholdelsesprojekter, henviser forsvarsministeren til, at
Forsvarskommandoen og Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste i 2008 har ud-
arbejdet en handleplan, der skal sikre sammenhæng mellem aktiviteter, disponeringer og
forbrug. Det er tanken, at styringen af bygningsvedligeholdelsen i større grad skal ske ved
brug af DeMars. Det omfatter planlægning ud fra en vedligeholdelsesplan for samtlige af
forsvarets bygninger. Forsvaret skal ud fra planen prioritere og vælge projekter, og der vil
også blive afsat midler til ikke-planlagt vedligeholdelse (pludseligt opståede skader mv.).
Budgettet og den reelle opgave skal ligeledes registreres i forsvarets resursestyringssy-
stem. Princippet er, at alle opgaver, planlagte eller ikke-planlagte, alene sættes i gang
gennem DeMars.
Jeg finder det hensigtsmæssigt, at forsvaret vil sikre en bedre økonomisk styring og op-
følgning via DeMars. Jeg vil følge, om forsvaret fremadrettet sikrer valide data for planlæg-
ning og styring i DeMars, og at forsvaret følger op på den samlede økonomi på området.
IV.
Forsvarsministeriets opfølgning på oplysninger
8. Ministeren erklærer sig i sin redegørelse enig i, at projektet Kongsøre burde have været
forelagt som et samlet projekt i 2005. Jeg finder ministerens tilkendegivelse tilfredsstillende.
9. Statsrevisorerne konstaterede, at forsvarets efterslæb på vedligeholdelse i 2006 var op-
gjort til 750-800 mio. kr. Ministeren tager kritikken om den manglende reduktion af efterslæ-
bet til efterretning og oplyser, at efterslæbet pr. 31. december 2007 er opgjort til en værdi
af ca. 700 mio. kr. Ministeren forventer at have afviklet for ca. 100 mio. kr. af efterslæbet i
2008 og for ca. 100 mio. kr. i 2009 samt for 150 mio. kr. i 2010.
Forsvarsministeren oplyser, at forsvaret vil have udført samtlige vedligeholdelsesarbejder,
der er omfattet af efterslæbet inden udgangen af 2013. Ministeren henviser dog til, at ind-
satsen i de første år bliver fokuseret på, at de vigtigste bygningsvedligeholdelsesmæssige
efterslæb bliver indhentet.
Jeg har noteret mig, at ministeren planlægger, at indhentning af efterslæbet kan integreres
som en del af større byggeprojekter, i takt med at der kan findes midler til det enkelte større
byggeprojekt. Ministeren oplyser samtidig, at disse større byggeprojekter – og dermed ind-
hentelse af efterslæb – eventuelt først vil blive gennemført efter 2013.
Forsvarsministeren venter, at det vedligeholdelsesmæssige efterslæb og resurser hertil vil
indgå i både Forsvarskommissionens arbejde og de efterfølgende drøftelser om forsvars-
forlig for årene efter 2009. Endelig henviser ministeren til, at der er usikkerhed om at afhæn-
de Flyvestation Værløse, og det er også besluttet at sætte afhændelsen af Sjælsmark Ka-
serne i bero. Det kan ifølge ministeren have indflydelse på, om efterslæbet bliver indhentet,
da disse etablissementer ikke oprindeligt var indeholdt i opgørelsen. Usikkerheden er ikke
kvantificeret, men kan få indflydelse på tidspunktet for indhentelse af det vedligeholdelses-
mæssige efterslæb.
Statsrevisorerne beretning SB16/2007 - Bilag 2: Rigsrevisors notat af 27. november 2008
885937_0004.png
3
10. Jeg vil fortsat følge, om forsvaret nedbringer det vedligeholdelsesmæssige efterslæb
og får etableret den særlige projektgruppe, der skal styre, at det vedligeholdelsesmæssige
efterslæb bliver indhentet.
11. Forsvarsministeren tager til efterretning, at Forsvarsministeriet fremover bør følge mere
systematisk op på oplysninger fra vedligeholdelsesområdet. Ministeren har taget initiativ til
at udbygge resultatkontrakten mellem Forsvarskommandoen og Forsvarsministeriet for 2008
og har understeget Forsvarskommandoens tilsynsforpligtelse, og at Forsvarskommanoden
skal orientere departementet ved substantielle bemærkninger.
12. Forsvarsministeriet har endvidere iværksat en gennemgang af Forsvarets Bygnings- og
Etablissementstjeneste. Undersøgelsen har til formål at vurdere, hvordan Forsvarets Byg-
nings- og Etablissementstjeneste fungerer internt, Forsvarets Bygnings- og Etablissements-
tjenestes effektivitet, samt om modtagerne af Forsvarets Bygnings- og Etablissementstje-
nestes ydelser får ydelser i det omfang og den kvalitet, som det forventes.
V.
Sammenfatning
13. Jeg finder samlet set forsvarsministerens redegørelse tilfredsstillende.
Jeg finder, at ministeren i sin redegørelse præsenterer initiativer til at understøtte og forbed-
re forsvarets administration på området. Da initiativerne er fremadrettede, er det endnu for
tidligt at vurdere resultaterne. Jeg vil derfor følge udviklingen på området med udgangs-
punkt i følgende punkter:
om forsvaret får besat stillingerne i byggestøttecentrene og sikrer, at bemandingen af
efterslæbsgruppen kommer på plads
om forsvaret har øget fokus på at overholde bygge- og rådgivermanualer for de større
projekter
om forsvaret for de mindre projekter har fulgt tilstrækkeligt op på brugen af rammeafta-
ler og sikret dokumentation for, at indkøb sker mest økonomisk med overholdelse af
habilitet
om forsvaret har sikret en bedre økonomisk styring og opfølgning via DeMars
om forsvaret nedbringer det vedligeholdelsesmæssige efterslæb
om Forsvarsministeriet dokumenterer et bedre tilsyn af området og følger op på den
undersøgelse, der bliver udført vedrørende Forsvarets Bygnings- og Etablissements-
tjenestes funktioner.
14. Jeg vil orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning.
Henrik Otbo