Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2007-08 (1. samling)
SB 12 2
Offentligt
885900_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om effekten af
integrationsindsatsen over for
nyankomne udlændinge
Oktober
2008
Statsrevisorerne beretning SB12/2007 - Bilag 2: Rigsrevisors notat af 26. september 2008
885900_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 12/2007 om effekten af integrationsindsatsen
over for nyankomne udlændinge
Integrationsministerens redegørelse af 18. august 2008
26. september 2008
RN A405/08
I.
Indledning
1. Beretningen handler om integrationsindsatsen over for nyankomne udlændinge og om
opfyldelsen af integrationslovens målsætninger. I beretningen har Rigsrevisionen desuden
undersøgt, om Integrationsministeriet bidrager til, at kommunerne kan yde en målrettet in-
tegrationsindsats.
Integrationsindsatsen over for nyankomne udlændinge, der har fået opholdstilladelse i Dan-
mark, varetages med udgangspunkt i integrationsloven. Integrationsindsatsen skal medvir-
ke til at skabe rammerne for en fremtid i Danmark, så udlændinge får mulighed for at blive
deltagende og ydende medborgere på lige fod med samfundets øvrige borgere. De centra-
le mål for integrationen er, at udlændinge sikres mulighed for
deltagelse
i samfundslivet,
selvforsørgelse
gennem beskæftigelse og forståelse for det danske samfunds grundlæg-
gende
værdier.
II. Integrationsministeriets foranstaltninger og overvejelser vedrørende måling af
målsætningerne i integrationsloven
2. Statsrevisorerne kritiserer i deres bemærkninger, at det stadig ikke er muligt fuldt ud at
måle og opgøre effekterne af integrationsindsatsen. Ministeren lovede at opbygge en me-
tode til løbende måling af, hvorvidt integrationslovens mål opfyldes, i sin redegørelse fra
december 2003 til Statsrevisorernes beretning nr. 2/03 om Integrationsministeriets opga-
vevaretagelse i forbindelse med integrationsindsatsen.
3. Beretningen viser, at Integrationsministeriet siden 2004 har fået foretaget årlige målinger
vedrørende udlændinges selvforsørgelse. Ministeriet har dog ikke suppleret selvforsørgel-
sesmålsætningen med konkrete succeskriterier for, hvor mange udlændinge der skal i be-
skæftigelse, så ministeriet kan vurdere, om de ønskede resultater med indsatsen opnås.
4. Ministeren har i redegørelsen nævnt, at regeringen har ønsket at opstille en overordnet
målsætning frem for en yderligere konkretisering af selvforsørgelsesmålsætningen. Mål-
sætningen, som regeringen opstillede i 2004, går på, at 25.000 flere indvandrere og efter-
kommere skal i beskæftigelse frem mod 2010. Målsætningen omfatter også personer un-
der integrationsloven.
5. Ministeren oplyser, at ministeriet vil være opmærksom på muligheden for at konkretisere
selvforsørgelsesmålsætningen yderligere.
Statsrevisorerne beretning SB12/2007 - Bilag 2: Rigsrevisors notat af 26. september 2008
885900_0003.png
2
6. Jeg finder det tilfredsstillende, at ministeriet, som led i dets pilotarbejde med effektsty-
ring på integrationsområdet, vil være opmærksom på, om der er mulighed for at konkreti-
sere selvforsørgelsesmålsætningen yderligere, så ministeriet kan vurdere, om de ønskede
resultater med indsatsen opnås.
7. Beretningen viser, at Integrationsministeriet har iværksat et arbejde med at få konkreti-
seret deltagelses- og værdimålsætningerne i loven. Arbejdet blev iværksat ultimo 2003
som en opfølgning på Statsrevisorernes beretning nr. 2/03, men arbejdet var endnu ikke
afsluttet, da beretningen blev udarbejdet.
8. Beretningen viser endvidere, at ministeriet, som led i arbejdet, har fået gennemført en
pilotundersøgelse af brugernes syn på introduktionsprogrammet. Ifølge ministeriet skulle
undersøgelsen desuden bidrage til at afdække effekterne af introduktionsprogrammet i for-
hold til værdi- og deltagelsesmålsætningerne. Rigsrevisionens undersøgelse viste imidler-
tid, at pilotundersøgelsen ikke dækker værdimålsætningen, og at den kun delvist dækker
deltagelsesmålsætningen.
9. Det fremgår af ministerens redegørelse, at ministeriet gennem undersøgelser mv. har
indhentet erfaringer på området, som nu kan bruges i det videre arbejde. Ministeriet sigter
mod en nærmere definering af deltagelses- og værdimålsætningerne. Ministeren oplyser,
at der som led i ministeriets pilotarbejde med effektstyring på integrationsområdet vil blive
arbejdet med at opstille et antal centrale indikatorer (herunder om den deltagelses- og vær-
dimæssige side af integrationen), som følges med hensyn til at vurdere, om integrations-
indsatsen udvikler sig i den rigtige retning.
10. Det fremgår videre af redegørelsen, at der er en række udfordringer i forhold til at måle
udlændinges deltagelse i samfundslivet og grundlæggende værdier.
11. Ministeriet har indgået en aftale om at gennemføre en ny brugerundersøgelse i 2008,
hvor deltagere i introduktionsprogrammet bliver spurgt om dels forløbet af introduktionspro-
grammet, dels mere bredt om kontakten til og forståelsen for det danske samfund. Der til-
føjes således i forhold til den tidligere undersøgelse en række nye spørgsmål, der skal sø-
ge at afdække, om introduktionsprogrammet har øget brugernes mulighed for at deltage i
samfundslivet, og om de gennem programmet har opnået en større forståelse for grund-
læggende normer og værdier i Danmark. Blandt de grundlæggende normer og værdier vil
der bl.a. blive spurgt til forståelsen af ligestilling, ytringsfrihed, religionsfrihed og demokrati.
12. Ministeren oplyser, at både den deltagelses- og værdimæssige side af integrationen
er områder, som ministeriet prioriterer. I regeringsgrundlaget ”Mulighedernes samfund” fra
november 2007 lægger regeringen således i høj grad vægt på at forbedre udlændinges
deltagelse i det danske samfund. Således er der bl.a. oprettet et nyt kontor i Integrations-
ministeriet, ”Kontoret for Demokratisk Fællesskab og Forebyggelse af Radikalisering”.
13. Jeg finder det tilfredsstillende, at ministeriet foretager en ny undersøgelse for derigen-
nem at forbedre metoden til måling af deltagelses- og værdimålsætningerne og derved få
viden om effekten af integrationsindsatsen. Jeg finder det positivt, at ministeren gennem
opstilling af centrale indikatorer vil konkretisere deltagelses- og værdimålsætningerne, så
det bliver muligt at vurdere, om indsatsen udvikler sig i den rigtige retning. Jeg vil følge ar-
bejdet med opstilling af disse centrale indikatorer.
III. Integrationsministeriets foranstaltninger og overvejelser vedrørende en styr-
kelse af indsatsen i forhold til kommunerne
14. Statsrevisorerne finder det tilfredsstillende, at Integrationsministeriet har muliggjort en
målrettet integrationsindsats i kommunerne ved at etablere en række redskaber og ved at
udbrede kendskabet til god praksis. Imidlertid kan indsatsen fortsat styrkes på en række
områder, bl.a. over for de kommuner, der har begrænset succes med at integrere udlæn-
Statsrevisorerne beretning SB12/2007 - Bilag 2: Rigsrevisors notat af 26. september 2008
885900_0004.png
3
dinge. Kommunerne kunne således i højere grad lægge udlændingenes uddannelse og
kompetencer til grund og i større omfang anvende arbejdsmarkedsrettede tilbud i introduk-
tionsprogrammet.
15. Beretningen viser, at Integrationsministeriet i højere grad bør nyttiggøre resultaterne af
benchmarkinganalyserne, fx gennem dialog og en mere aktiv opsøgende indsats over for
de kommuner, der har en begrænset succes i integrationen af udlændinge.
16. Ministeren oplyser, at ministeriets erfaringsudvekslings- og vejledningsindsats i forhold
til kommunerne blev styrket væsentligt gennem oprettelsen af Integrationsservice i 2005.
Samarbejdet mellem Integrationsservice og kommunerne baserer sig mest hensigtsmæs-
sigt på frivillig basis, idet det vurderes at give det mest konstruktive udbytte, såfremt sam-
arbejdet ikke bliver pålagt kommunen. Ministeriet bestræber sig således på, at alle kommu-
nerne benytter sig af Integrationsservices tilbud ad frivillig vej, men har også ansporet kom-
muner med mindre succes i integrationsindsatsen til at benytte sig af Integrationsservices
tilbud.
Integrationsservice vil dog fremover yderligere styrke indsatsen i de kommuner, som viser
begrænset succes i integrationsindsatsen, gennem en opsøgende indsats.
17. Jeg finder det tilfredsstillende, at ministeriet har fokus på at styrke indsatsen i de kom-
muner, der har begrænset succes med at integrere udlændinge, gennem en øget opsøgen-
de indsats.
18. Beretningen viser, at Integrationsministeriet i højere grad bør søge at påvirke kommu-
nerne til at sammensætte målrettede forløb med en klar sammenhæng mellem medbragte
kompetencer, fastsatte mål og tilbudte aktiviteter. Herunder bør ministeriet i højere grad
opfordre kommunerne til at få udlændinges medbragte kompetencer afdækket og bedømt,
ligesom kommunerne opfordres til at fastsætte konkrete målsætninger for alle udlændinge,
og at målsætningerne justeres undervejs. Ministeriet bør endvidere kortlægge kommuner-
nes anvendelse af de arbejdsmarkedsrettede tilbud.
19. Ministeren oplyser, at kompetenceafklaring af nyankomne udlændinge kan gennemfø-
res på flere måder og i stort omfang skal tilpasses den enkeltes situation og uddannelses-
baggrund. Kompetenceafklaring kan ske indirekte gennem fx virksomhedspraktik eller me-
re formelt gennem vurdering af medbragte kvalifikationer. For nogle udlændinge vil afdæk-
ningen vise, at det er mest oplagt at satse på en placering direkte på arbejdsmarkedet,
mens andre har medbragte kvalifikationer, der kan bygges videre på og derfor bør afklares
nærmere i et egentligt afklaringsforløb.
20. Ministeren oplyser, at ministeriet planlægger at gennemføre en nærmere undersøgelse
af kommunernes kompetenceafklaring af den enkelte udlænding, fastsættelse af konkrete
målsætninger og brug af de beskæftigelsesrettede tilbud. Undersøgelsen forventes påbe-
gyndt primo 2009.
21. Endelig anfører ministeren, at ministeriet er ved at igangsætte et arbejde for at øge den
opsøgende formidling af viden om integration. Indsatsen skal bidrage til at bringe praktisk
viden tættere på brugerne. Det forventes, at denne intensiverede vidensformidling til bl.a.
kommunale praktikere kan medvirke til at forbedre integrationsindsatsen. Det opnås bl.a.
gennem øget netværksbaseret erfaringsudveksling samt synliggørelse af, hvor der kan ind-
hentes faglig sparring i konkrete sager.
22. Jeg finder det positivt, at ministeren har fokus på løbende formidling af viden om inte-
gration. Jeg finder det tilfredsstillende, at ministeriet planlægger at gennemføre en nærme-
re undersøgelse af kommunernes kompetenceafklaring af den enkelte udlænding, fastsæt-
telse af konkrete målsætninger og brug af beskæftigelsesrettede tilbud. Jeg vil følge resul-
taterne af ministeriets undersøgelse.
Statsrevisorerne beretning SB12/2007 - Bilag 2: Rigsrevisors notat af 26. september 2008
885900_0005.png
4
IV.
Sammenfatning
23. Jeg finder samlet set integrationsministerens redegørelse tilfredsstillende. Ministeren
præsenterer i sin redegørelse en række initiativer, der kan forbedre integrationsindsatsen
over for nyankomne udlændinge.
24. Ministeren har tilkendegivet fortsat at arbejde med konkretisering af målsætninger og
opstilling af indikatorer i sit videre arbejde med effektstyring på integrationsområdet samt
dokumentation heraf.
25. Som det fremgår, vil ministeriet styrke integrationsindsatsen gennem en mere opsøgen-
de indsats, bl.a. gennem Integrationsservice, netværkssamarbejde og formidlingsaktivite-
ter. Samtidig planlægger ministeriet en undersøgelse af kommunernes arbejde med at sam-
mensætte målrettede introduktionsforløb for den enkelte udlænding.
26. Jeg vil følge resultaterne af ministeriets undersøgelse vedrørende kommunernes kom-
petenceafklaring af den enkelte udlænding, fastsættelse af konkrete målsætninger og brug
af beskæftigelsesrettede tilbud. Undersøgelsen forventes påbegyndt primo 2009. Jeg vil li-
geledes følge ministeriets arbejde med opstilling af centrale indikatorer for deltagelses- og
værdimålsætningerne.
27. Jeg vil orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning.
Henrik Otbo