Statsrevisorerne 2006
20
Offentligt
RIGSREVISIONEN
København, den 1. december 2006
RN SEKR03/06
Faktuelt notat til statsrevisorerne
om
Den Europæiske Revisionsrets årsberetning og revisionserklæring
for regnskabsåret 2005
I. Resumé
1. Formålet med dette notat er at orientere statsrevisorerne om Den Europæiske Revi-
sionsrets (herefter Retten) årsberetning. Årsberetningen er en redegørelse for den finan-
sielle revision, som Retten har foretaget, og den indeholder Rettens revisionserklæring
for regnskabsåret 2005.
2. Rettens revisionserklæring er opdelt i 2. Den ene erklæring handler om regnskaber-
nes rigtighed, den anden om de underliggende transaktioners lovlighed og formelle rig-
tighed. Det fremgår af den samlede revisionserklæring, at Retten overordnet set finder,
at EU’s årsregnskab for 2005 er retvisende. Retten godkender dermed regnskabet, men
tager samtidig en række forbehold. Forbeholdene skyldes bl.a., at Retten har vurderet,
at regnskabssystemerne i nogle af Europa-Kommissionens (herefter Kommissionen)
generaldirektorater ikke har kunnet sikre kvaliteten af de finansielle oplysninger. Der-
udover tager Retten igen i år forbehold for de underliggende transaktioners rigtighed
på områderne landbrug, strukturfonde, interne politikker og foranstaltninger udadtil.
3. Danmark omtales i Rettens årsberetning i forbindelse med 2 sager om henholdsvis
revisionen af programmet under EUGFL (landbrugsstøtte) og revisionen af eksportre-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 20: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning og revisionserklæring for regnskabsåret 2005
-2-
stitutioner. På baggrund af revisionen af EUGFL for 1994-2006 påpeger Retten, at en
række danske landmænd ikke var blevet informeret om, at den støtte, de havde modta-
get, var medfinansieret af EU og derfor omfattet af særlige regler for støtteberettigelse.
Jeg finder, at sagen bl.a. er en konsekvens af, at Rettens revision har fundet sted meget
sent i forhold til udbetalingen af tilskuddene. I forbindelse med revisionen af eksport-
restitutioner konkluderer Retten, at bl.a. Danmark ikke har overholdt det grundlæg-
gende krav om, at eksportører ikke på forhånd må få information om de kontroller,
der vil blive foretaget på lastestedet. Retten bemærker også, at Danmark tidligere har
anvendt en særlig procedure for anbringelse af toldsegl, som dog ikke var i strid med
gældende lovgivning. Jeg er enig i Rettens bemærkninger vedrørende revisionen af
eksportrestitutioner.
4. Retten har undersøgt Kommissionens interne kontrol, herunder Kommissionens le-
delseserklæringer på generaldirektørniveau samt de interne kontrolstandarder, som
Kommissionen har fastsat. Retten bemærker, at kvaliteten af generaldirektørernes er-
klæringer generelt er blevet bedre. Retten påpeger imidlertid også, at Retten i forbin-
delse med sin revision af forvaltnings- og kontrolsystemerne i medlemslandene fandt
en række væsentlige systemsvagheder, der burde have givet anledning til forbehold i
generaldirektørernes erklæringer.
5. Retten påpeger, at Kommissionen i sin budgetforvaltning bør tage hensyn til, hvor
store beløb medlemslandene og andre modtagerlande kan absorbere. Retten konstate-
rer, at Kommissionen ikke har taget dette hensyn i de første 3 år af den nuværende
programperiode for strukturfondene (2000-2006). Det betyder, at der er risiko for, at
der vil blive afholdt meget store betalinger i medlemslandene længe efter udløbet af de
finansielle overslag for perioden 2000-2006.
II. Indledning
6. Rettens formand præsenterede årsberetningen for Europa-Parlamentets Budgetkon-
troludvalg (herefter EP-Budgetkontroludvalg) den 23. oktober 2005. Retten offentlig-
gjorde herefter årsberetningen den 24. oktober 2005. Retten har også afgivet 10 sær-
beretninger om resultaterne af forvaltningsrevisionen i 2005. Danmark er kun nævnt
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 20: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning og revisionserklæring for regnskabsåret 2005
1001730_0003.png
-3-
i enkelte tabeller i 3 af særberetningerne, som derfor ikke omtales yderligere. I bilag 1
bringes en oversigt over de 10 særberetninger for 2005 til orientering.
7. Rettens afgivelse af årsberetningen er første led i godkendelsen af EU’s årsregn-
skab, jf. figur 1.
Figur 1. Tidslinje for EP-Budgetkontroludvalgets behandling af Rettens årsberetning for 2005
23.
oktober
2006
20.
november
2006
30.
januar
2007
27.-28.
februar
2007
26.-27.
marts
2007
24.
april
2007
Høringer af EU-kommissærer
om årsberetningen
Retten præsenterer
sin årsberetning for
EP-Budgetkontroludvalget
EP- Budgetkontroludvalget
drøfter udkast til decharge
for 2005
Europa-Parlamentet
Rådets anbefaling
forventes at vedtage
vedrørende decharge
for 2005 præsenteres for decharge
EP-Budgetkontroludvalget.
Herefter foretager EP-Budgetkontroludvalget høringer af EU-kommissærerne for rele-
vante områder, hvorefter EP-Budgetkontroludvalget drøfter udkast til decharge. Deref-
ter giver Rådet sin anbefaling vedrørende decharge, og endelig vedtager Europa-Par-
lamentet i plenum beslutningen om decharge for EU’s 2005-regnskaber – dette for-
ventes at ske den 24. april 2007. Undervejs i dechargeprocessen skal medlemslandene
svare Kommissionen på de bemærkninger i årsberetningen, der vedrører deres forvalt-
ning af EU-midlerne. I Danmark er det Finansministeriet, der indkalder kommentarer
fra de relevante ministerier og afgiver et samlet svar til Kommissionen vedrørende om-
talen af de danske forhold.
8. Jeg skal i øvrigt bemærke, at Rigsrevisionen har afgivet en erklæring om anvendel-
sen af de danske EU-midler i beretning om revisionen af statsregnskabet for 2005.
Jeg orienterer Retten og Kommissionen om erklæringen og håber, at Retten kan bru-
ge erklæringen i sit arbejde. Jeg vil også drøfte med mine kolleger i de øvrige EU-
rigsrevisioner, hvordan vi bedst kan bidrage til Rettens revision af EU-midlerne.
9. I det følgende omtaler jeg Rettens bemærkninger i årsberetningen om:
Danmark, s. 4-5
revisionserklæringen for 2005, s. 5-7
Kommissionens interne kontrol og budgetforvaltning, s. 7-9
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 20: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning og revisionserklæring for regnskabsåret 2005
1001730_0004.png
-4-
forvaltningen af landbrugsområdet – delt forvaltning med medlemslandene, s. 9-10
forvaltningen af strukturfondsområdet – delt forvaltning med medlemslandene,
s.10-11.
Jeg afslutter notatet på s. 11-12.
III. Rettens bemærkninger om Danmark – 2 revisioner
10. Retten har i forbindelse med revisionen af regnskabet for 2005 besøgt Danmark 5
gange i anledning af 4 forskellige revisioner. Rigsrevisionen har deltaget ved alle be-
søgene.
Revisionsobjekter
Revision af komponenterne i BNI-indtægter
(bruttonationalindkomst, der er basis for en del af medlemslandenes EU-bidrag)
DAS-revision af program under EUGFL (EU-landbrugsstøtten)
DAS-revisionen 2005 (revision med henblik på revisionserklæringen)
Revision af eksportrestitutioner (EU’s tilskud til eksport)
Periode
27.-29. april 2005
12.-16. december 2005
19.-29. september 2005
20.-21. marts 2006
10.-11. april 2006
Rettens besøg i Danmark gav anledning til bemærkninger til revisionen af program-
met under EUGFL og revisionen af eksportrestitutioner. Danmark omtales i Rettens
årsberetning i forbindelse med de 2 sager.
11. Den første af de 2 sager har udgangspunkt i Rettens revision af EUGFL for 1994-
2006. I forbindelse med revisionen i Danmark fandt Retten, at en række landmænd
ikke var blevet informeret om, at den støtte, de havde modtaget, var medfinansieret
af EU og derfor omfattet af særlige regler for støtteberettigelse. Rettens sektorbrev af
30. marts 2006 omtalte således, at der var fundet 6 tilsyneladende fejl vedrørende for-
valtnings- og kontrolsystemet og 23 tilsyneladende fejl vedrørende de underliggende
transaktioner.
Jeg svarede Retten i et brev af 31. maj og igen af 23. august 2006, at Retten ved
den endelige vurdering af de tilsyneladende fejl bør tage hensyn til, at de omtalte til-
skud vedrørte perioden 1994-1999 og dermed lå mere end 5 år tilbage i tiden på tids-
punktet for Rettens revision. Såvel personalet, systemet og procedurerne kan være æn-
dret fra 1999 og frem til i dag, hvilket kan have gjort det vanskeligt for de danske myn-
digheder umiddelbart at fremskaffe hele dokumentationen. Det er derfor min opfat-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 20: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning og revisionserklæring for regnskabsåret 2005
-5-
telse, at flere af de tilsyneladende fejl kan henføres til det sene revisionstidspunkt,
herunder bl.a. dokumentationen for landmændenes kendskab til, at der var tale om EU-
støtte. De danske myndigheder har oplyst, at den nødvendige dokumentation for de
udførte kontroller eventuelt kan fremskaffes, men at det vil kræve en betydelig ind-
sats.
12. Den anden sag vedrører revisionen af eksportrestitutioner, hvor Retten har revi-
deret fysiske kontroller og/eller ombytningskontroller i 11 medlemslande fra 2004-
2006. På den baggrund konkluderer Retten, at det grundlæggende krav om, at eks-
portører ikke på forhånd må advares om kommende kontroller på lastestedet, ikke
var blevet systematisk overholdt af bl.a. Danmark. Retten påpeger også, at der ikke
altid var foretaget ombytningskontrol af varer, der var blevet mærket med toldsegl
uden forudgående fysisk kontrol ved ladningen. Danmark nævnes blandt de lande, der
har givet tilladelse til, at godkendte eksportører selv kunne anbringe toldsegl. Retten
bemærker samtidig, at det ikke strider mod gældende lovgivning at anbringe toldsegl
på vareforsendelser, selv om der ikke er foretaget fysisk kontrol af dem. Retten nævner
også, at Danmark gik væk fra denne procedure pr. 1. februar 2006.
Jeg er enig med Retten og de danske myndigheder i, at det ikke er acceptabelt, at
der mangler forseglinger. Endelig finder jeg det tilfredsstillende, at de danske myn-
digheder har imødekommet Rettens kritik.
13. Sammenfattende har Retten i sin årsberetning omtalt 2 sager vedrørende Dan-
mark. I sagen om revisionen af EUGFL er jeg ikke enig med Retten i, at der er tale
om fejl fra Danmarks side. I sagen om revisionen af eksportrestitutioner erklærer jeg
mig enig i Rettens bemærkning om, at det ikke er acceptabelt, at der mangler forseg-
linger på vareforsendelser.
IV. Revisionserklæringen for 2005
14. Rettens årsberetning offentliggøres hvert år efter regnskabsårets afslutning og om-
handler alle EU’s indtægter og udgifter. Årsberetningen består først og fremmest af re-
visionserklæringen, ”la déclaration d’assurance” (DAS). Denne erklæring, der er base-
ret på Rettens specifikke vurderinger af alle EU’s større indtægts- og udgiftsområder,
er den centrale del af Rettens årsberetning. Rettens revisionserklæring består af 2 dele:
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 20: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning og revisionserklæring for regnskabsåret 2005
-6-
en om regnskabernes rigtighed
en om de underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed.
Retten har afgivet sin erklæring i 12 år, og i alle år har Retten taget forbehold i sin er-
klæring.
15. Erklæringen om regnskabernes rigtighed er Rettens vurdering af, om EU’s års-
regnskab giver et fuldstændigt og retvisende billede af det regnskabsmæssige resultat
og af EU’s formue ved årets udgang. Det fremgår af Rettens revisionserklæring, at
EU’s årsregnskab giver et overordnet retvisende billede af status pr. 31. december
2005 og af resultaterne af transaktioner og pengestrømme i 2005. Retten tager dog en
række forbehold for regnskabet, der bl.a. begrundes i, at
den nuværende ramme for finansiel rapportering ikke er blevet anvendt konsekvent,
samt at regnskabssystemerne i nogle af Kommissionens generaldirektorater ikke
har kunnet sikre kvaliteten af de finansielle oplysninger.
16. Den anden del af erklæringen om de underliggende transaktioners lovlighed og
formelle rigtighed er Rettens vurdering af, om indtægts- og udgiftstransaktionerne, her-
under støtten til landbrugene, til lokale myndigheder og til udviklingsprojekter, er be-
regnet rigtigt og er i overensstemmelse med de gældende regler. Dvs. om Retten kan af-
give erklæringen med eller uden forbehold. Retten tager forbehold i de tilfælde, hvor
Retten har konstateret væsentlige fejl, fx hvis støttemodtagere har anmeldt for store ud-
giftsbeløb eller af andre grunde ikke har opfyldt betingelserne for at modtage EU-støtte
eller tilskud. Det fremgår også af Rettens revisionserklæring, at de underliggende
transaktioner overordnet set er lovlige og formelt rigtige på de områder, hvor over-
vågnings- og kontrolsystemerne er implementeret, så de sikrer en passende risikosty-
ring. Det gælder for områderne indtægter, forpligtelser, administrationsudgifter og før-
tiltrædelsesstrategi, bortset fra Sapard-programmet. Men Retten noterer sig, at der på
andre områder er fejl, der indvirker væsentligt på betalingerne. Det drejer sig om den
fælles landbrugspolitik, strukturforanstaltninger, interne politikker og foranstaltninger
udadtil. Rettens forbehold begrundes i følgende:
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 20: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning og revisionserklæring for regnskabsåret 2005
-7-
De
landbrugsudgifter,
der ikke er omfattet af Det integrerede forvaltnings- og kon-
trolsystem (IFKS), eller hvor IFKS ikke anvendes korrekt eller lige er blevet ind-
ført, er forbundet med større risiko, fordi kontrolsystemerne er mindre effektive.
Kommissionen fører ikke et tilstrækkeligt effektivt tilsyn med medlemslandene for
strukturforanstaltningernes
vedkommende. Derudover har Retten påpeget, at de 2
seneste programmeringsperioder, henholdsvis 1994-1999 og 2000-2006, var præ-
get af væsentlige uregelmæssigheder.
På trods af fremskridt på nogle områder af administrationen med
interne politikker
er der fortsat svagheder i de interne overvågnings- og kontrolsystemer. Fejlene skyl-
des det komplicerede program for godtgørelse af omkostninger og de uklare pro-
cedurer og instrukser for de forskellige programmer.
Kommissionens overvågnings- og kontrolsystemer for så vidt angår
foranstaltnin-
gerne udadtil
har ikke haft nogen effekt i de organisationer, der gennemfører foran-
staltningerne. Retten mener, at den manglende effekt skyldes, at der ikke er lagt en
samlet strategi for overvågning, kontrol og revision af disse organisationer.
I lighed med sidste år tager Retten således forbehold for forvaltningen af størstedelen
af EU’s udgifter.
17. Retten gør opmærksom på, at Kommissionen siden 2002 har arbejdet med at re-
formere regnskabssystemet, og at Kommissionen i 2005 for første gang aflagde sit års-
regnskab som et omkostningsbaseret regnskab. Retten finder, at Kommissionen med
det nye regnskabssystem har nået en vigtig milepæl.
V. Rettens bemærkninger til Kommissionens interne kontrol og budgetforvaltning
18. Intern kontrol er hele den række procedurer og processer, der anvendes i admini-
strationen og forvaltningen af EU’s budget, og som skal give sikkerhed for, at EU-mid-
lerne inkasseres og bruges korrekt og i overensstemmelse med reglerne. Kommissio-
nen er overordnet ansvarlig for forvaltningen af EU’s budget og for at fastsætte kon-
trolprocedurer, som skal forebygge eller afsløre og korrigere fejl. Medlemslandene
skal kontrollere, om projektomkostningerne er anmeldt korrekt og opfylder støttebe-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 20: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning og revisionserklæring for regnskabsåret 2005
-8-
tingelserne. Kommissionen fører tilsyn med, om medlemslandenes ordninger til kon-
trol af udgifterne opfylder kravene i EU-lovgivningen. Dette kaldes delt forvaltning.
Ansvarskæden går fra de endelige modtagere af EU-finansieringen gennem de na-
tionale myndigheders organer og andre underordnede enheder i medlemslandene til
Kommissionen via dens generaldirektorater. Det er således stadig Kommissionen, der
i sidste ende er ansvarlig for den formelle rigtighed af udgifterne til strukturforan-
staltningerne. Størstedelen af EU’s budget administreres ved delt forvaltning, herun-
der landbrugsmidler og strukturfondsmidler. Inden for den del af budgettet, som Kom-
missionen administrerer ved direkte forvaltning, såsom interne politikker og foran-
staltninger udadtil, er det kun Kommissionen, der har ansvaret for den interne kontrol.
19. Retten har undersøgt Kommissionens administrative foranstaltninger, herunder
Kommissionens ledelseserklæringer på generaldirektørniveau samt de interne kon-
trolstandarder, som Kommissionen har fastsat. Retten bemærker, at kvaliteten af ge-
neraldirektørernes erklæringer generelt er blevet bedre. Retten påpeger imidlertid og-
så, at Retten i forbindelse med sin revision af forvaltnings- og kontrolsystemerne i
medlemslandene fandt en række væsentlige systemsvagheder, der burde have givet
anledning til forbehold i generaldirektørernes erklæringer. Retten har også undersøgt,
hvordan de interne kontrolstandarder anvendes i Kommissionen. Resultatet viste, at
95 % af de interne kontrolstandarder var opfyldt, men Retten finder alligevel, at de
interne kontrolstandarder kan blive mere effektive. Retten anbefaler, at Kommissio-
nen analyserer effekten af anvendelsen af kontrolstandarderne og dernæst udvikler
specifikke indikatorer for, hvornår kontrollerne kan siges at fungere effektivt.
20. Retten påpeger, at effektiv budgetforvaltning forudsætter, at budgettet er realis-
tisk og af en passende størrelse, og at der bl.a. tages hensyn til, hvor store beløb med-
lemslandene og andre modtagerlande kan absorbere. Retten konstaterer, at Kommis-
sionen ikke har taget dette hensyn i de første 3 år af strukturfondenes nuværende pro-
gramperiode (2000-2006). Det betyder, at selv om næsten hele budgettet for 2005
blev brugt, har det lave betalingsniveau ved programmernes begyndelse i 2000 resul-
teret i en ophobning af uindfriede budgetmæssige forpligtelser (dvs. beløb, som Kom-
missionen retligt har forpligtet sig til at afholde i fremtiden). De uindfriede budget-
mæssige forpligtelser steg i 2005 til 119 mia. euro, hvilket svarer til 2,4 års betalinger.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 20: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning og revisionserklæring for regnskabsåret 2005
-9-
Det er en stigning på 8 % i forhold til 2004 og det højeste niveau nogensinde. Der er
således risiko for, at der vil blive afholdt meget store betalinger i medlemslandene læn-
ge efter udløbet af de finansielle overslag for perioden 2000-2006. Retten anbefaler, at
Kommissionen foretager en analyse af de konsekvenser, som afslutningen af de igang-
værende programmer vil få for starten af den kommende programperiode for 2007-
2013.
VI. Rettens bemærkninger til forvaltningen af landbrugsområdet – delt forvaltning
med medlemslandene
21. I 2005 beløb udgifterne til landbrugsområdet sig til i alt 48.466 mio. euro (i 2004
var tallet 43.579 mio. euro). Stort set alle landbrugsudgifter afholdes under delt
forvaltning. Det betyder, at betalinger til endelige støttemodtagere (landmænd, priva-
te selskaber, handelsvirksomheder, sammenslutninger eller offentlige organer) afhol-
des af udbetalende organer, som er godkendt af medlemslandene. Under 1 % af ud-
gifterne forvaltes direkte af Kommissionen. De udgifter, der anmeldes af medlems-
landene, er omfattet af flere kontrolsystemer:
kontrol af, at landmændenes anmeldelser inden for rammerne af IFKS er korrekte
sektorspecifikke kontroller, fx vedrørende olivenolie og udvikling af landdistrik-
terne
fysisk kontrol af landbrugsvarer, der eksporteres med EU-støtte
kontrol af forretningspapirer hos handels- og forarbejdningsvirksomheder, der be-
skæftiger sig med landbrugsvarer
regnskabsafslutningsproceduren, som dækker alle de anmeldte udgifter.
Retten konstaterer som i tidligere år, at udgifterne til den fælles landbrugspolitik sta-
dig er behæftet med en væsentlig forekomst af fejl, som ikke konstateres eller fore-
bygges af overvågnings- og kontrolsystemerne. De forskellige hovedkategorier af land-
brugsudgifter er behæftet med forskellige risikograder og svagheder. De udgifter til
den fælles landbrugspolitik, der forvaltes og kontrolleres ved hjælp af IFKS, beløber
sig til 25.500 mio. euro i EU-15 og 1.400 mio. euro i de nye medlemslande. Når
IFKS anvendes korrekt, er det et effektivt kontrolsystem, der kan begrænse risikoen
for fejl eller regelstridige udgifter. Retten konstaterer, at dette ikke er tilfældet i Græ-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 20: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning og revisionserklæring for regnskabsåret 2005
- 10 -
kenland, samt at systemerne endnu ikke er pålidelige i de nye medlemslande, som
Retten reviderede.
Retten tager forbehold for regnskabsaflæggelsen af de landbrugsudgifter, der ikke
er omfattet af IFKS, eller hvor IFKS ikke anvendes korrekt eller lige er blevet ind-
ført.
VII. Rettens bemærkninger til forvaltningen af strukturfondsområdet – delt
forvaltning med medlemslandene
22. Udgifterne til strukturfondsprogrammerne afholdes ligesom udgifterne til land-
brugsprogrammerne under delt forvaltning. De samlede udgifter i 2005 beløb sig til
32.763 mio. euro. Den nuværende finansieringsperiode løber fra 2000 til 2006, hvor
der er 545 strukturfondsprogrammer og 1.200 samhørighedsfondsprojekter. Struktur-
fondsprogrammer varierer i størrelse fra under 500.000 euro til over 8 mia. euro. Pro-
jektudgifterne inden for disse programmer kan variere betydeligt fra nogle få hundrede
euro i støtte til en enkelt støttemodtager til flere hundrede millioner euro til et større
infrastrukturprojekt. Projekter under Samhørighedsfonden har en størrelse fra 50.000
euro til lidt over 1 mia. euro.
23. Retten reviderede 16 strukturfondsprogrammer og 9 afsluttede samhørigheds-
fondsprojekter. Retten fandt væsentlige fejl i strukturfondsudgifterne for regnskabs-
året 2005. Retten mener, at revisionen tyder på, at Kommissionen ikke foretager ef-
fektiv overvågning af de kontroller, der er uddelegeret til medlemslandene, og der-
med ikke forhindrer udbetalinger til ikke-støtteberettigede. Det betyder, at overvåg-
nings- og kontrolsystemerne ikke giver den ønskede sikkerhed for udgifternes lovlig-
hed og formelle rigtighed. Retten anbefaler, at Kommissionen fordeler sin revision me-
re jævnt over hver programperiode for at sikre, at de finansielle korrektioner anvendes
på en måde, der tilskynder medlemslandene til at forbedre overvågnings- og kontrol-
systemerne.
Retten anbefaler også, at Kommissionen og medlemslandene forbereder afslutnin-
gen af programmerne for perioden 2000-2006 bedre, end det var tilfældet med pro-
grammerne for perioden 1994-1999. Den langvarige afslutningsproces for perioden
1994-1999 lagde beslag på resurser, der i stedet kunne have været anvendt til at sikre,
at overvågnings- og kontrolsystemerne for den nuværende periode fungerer effektivt.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 20: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning og revisionserklæring for regnskabsåret 2005
- 11 -
Retten peger afslutningsvis på, at næsten halvdelen af det samlede EU-budget for
2007- 2013 vil gå til strukturforanstaltninger.
Retten mener ikke, at Kommissionen fører et tilstrækkeligt effektivt tilsyn med
medlemslandene på strukturfondsområdet, og tager derfor forbehold for regnskabsaf-
læggelsen af udgifterne på dette område. Derudover påpeger Retten, at de 2 seneste
programmeringsperioder, henholdsvis 1994-1999 og 2000-2006, var præget af væsent-
lige uregelmæssigheder.
VIII. Afslutning
24. Jeg har i dette notat orienteret statsrevisorerne om Rettens årsberetning og revi-
sionserklæring. Der er Rettens opfattelse, at EU’s årsregnskab for 2005 er retvisende.
Retten godkender regnskabet, men tager samtidig en række forbehold. Forbeholdene
skyldes bl.a., at Retten har vurderet, at regnskabssystemerne i nogle af Kommissio-
nens generaldirektorater ikke har kunnet sikre kvaliteten af de finansielle oplysnin-
ger. Derudover tager Retten igen i år forbehold for de underliggende transaktioners
rigtighed på områderne landbrug, strukturfonde, interne politikker og foranstaltninger
udadtil.
25. Danmark omtales i Rettens årsberetning i forbindelse med 2 sager om henholdsvis
revisionen af programmet under EUGFL (landbrugsstøtte) og revisionen af eksport-
restitutioner. På baggrund af revisionen af EUGFL for 1994-2006 påpeger Retten, at
en række danske landmænd ikke var blevet informeret om, at den støtte, de havde
modtaget, var medfinansieret af EU og derfor omfattet af særlige regler for støtteberet-
tigelse. Jeg finder, at sagen bl.a. er en konsekvens af, at Rettens revision har fundet
sted meget sent i forhold til udbetalingen af tilskuddene. I forbindelse med revisio-
nen af eksportrestitutioner konkluderer Retten, at bl.a. Danmark ikke har overholdt
det grundlæggende krav om, at eksportører ikke på forhånd må få information om de
kontroller, der vil blive foretaget på lastestedet. Retten bemærker også, at Danmark
tidligere har anvendt en særlig procedure for anbringelse af toldsegl, som dog ikke
var i strid med gældende lovgivning. Jeg er enig i Rettens bemærkninger vedrørende
revisionen af eksportrestitutioner.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 20: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning og revisionserklæring for regnskabsåret 2005
- 12 -
26. Jeg vil orientere statsrevisorerne, når Europa-Parlamentet har behandlet 2005-regn-
skabet, hvilket efter planen skal ske inden udgangen af april 2007.
Henrik Otbo
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 20: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning og revisionserklæring for regnskabsåret 2005
1001730_0013.png
- 13 -
Bilag 1
Oversigt over Revisionsrettens særberetninger for regnskabsåret 2005
Nr.
Nr. 1/2006
Nr. 2/2006
Nr. 3/2006
Nr. 4/2006
Nr. 5/2006
Nr. 6/2006
Nr. 7/2006
Nr. 8/2006
Nr. 9/2006
Nr. 10/2006
Titel
Den Europæiske Socialfonds bidrag til bekæmpelse af skolefrafald
Resultaterne af de projekter, der finansieres under Tacis i den Russiske Føderation
Europa-Kommissionens humanitære bistand efter tsunamien
Phare-investeringsprojektet i Bulgarien og Rumænien
MEDA-programmet
Miljøaspektet i Kommissionens udviklingssamarbejde
Om investeringer i udvikling af landdistrikterne: Tages der med disse investeringer effektivt fat
på landdistrikternes problemer?
En dyrkning af succes? Effektiviteten af Den Europæiske Unions støtte til driftsprogrammer til
fordel for producenter af frugt og grøntsager
Kommissionens, Parlamentets og Rådets udgifter til oversættelse
Efterfølgende evalueringer af mål 1- og mål 3-programmer