Statsrevisorerne 2006
16
Offentligt
RIGSREVISIONEN
København, den 4. oktober 2006
RN A306/06
Faktuelt notat til statsrevisorerne
om
status for forsøgsordningen med fleksible svarfrister for ministerredegørelser
til statsrevisorernes beretninger
I. Indledning
1. På statsrevisorernes temadag den 2. marts 2005 om ”Folketinget og statsrevisorer-
ne” blev spørgsmålet om en forkortelse af tidsfristen for ministerredegørelser rejst af
formanden for Finansudvalget. I forlængelse af temadagen besluttede statsrevisorer-
ne at anmode mig om et notat om spørgsmålet.
Jeg redegjorde i notat af 11. maj 2005 for mine overvejelser vedrørende en forkor-
tet svarfrist for ministerredegørelser til statsrevisorernes beretninger. Jeg vurderede,
at det i visse tilfælde vil være muligt for en minister at redegøre tilfredsstillende in-
den for en kortere tidsfrist end 4 måneder, men at svarfristen i øvrigt måtte afhænge
af en række forhold, herunder sagens kompleksitet. Jeg anførte, at jeg gerne ville bi-
stå statsrevisorerne med en vurdering af mulighederne for at forkorte svarfristen, og
anbefalede, at der i første omgang etableredes en forsøgsordning, hvor det fx efter 1
år blev vurderet, om ordningen med en forkortet svarfrist fungerede efter hensigten.
I dette notat gør jeg status over forsøgsordningen.
II. Status for forsøgsordningen med fleksible svarfrister
2. Ordningen med fleksible svarfrister for ministerredegørelser til statsrevisorernes be-
retninger har nu fungeret siden maj 2005, dvs. i knap 1�½ år. Statsrevisorerne har i den
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 16: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om status for forsøgsordningen med fleksible svarfrister for ministerredegørelser til Statsrevisorernes beretninger
-2-
periode afgivet 21 beretninger til Folketinget, hvoraf statsrevisorerne for 11 beretnin-
ger har givet en forkortet svarfrist. Svarfristerne for ministrenes redegørelser i de 11
beretninger har varieret fra 1 til 3,5 måned. For de øvrige beretninger har svarfristen
været 4 måneder. Statistikken for de 21 beretninger fremgår af bilag 1.
3. Jeg har i forbindelse med afgivelsen af hver beretning vurderet, om der var for-
hold, der kunne begrunde en kortere svarfrist, eller om den normale frist på 4 måne-
der burde opretholdes.
I de 11 beretningssager, hvor jeg har vurderet, at der kunne gives en forkortet
svarfrist, har de problemstillinger, der er omtalt i beretningen, været fuldt belyst, og
det har ligget lige for, hvilke foranstaltninger der var behov for at gennemføre. Som
følge af en ændret beretningsprocedure, hvor ministeriet tidligere og i større omfang
inddrages i beretningsprocessen, er andelen af sager, hvor ministeriet allerede i løbet
af denne proces tager initiativer til at forbedre sin forvaltning, øget. Denne ændrede
procedure giver gode muligheder for at forkorte svarfristen, og det er da også hoved-
sageligt de senere beretninger, hvor der er givet forkortet svarfrist, jf. bilag 1.
I de beretningssager, hvor jeg har vurderet, at der skulle gives en svarfrist på 4
måneder, kræver de problemstillinger, der er peget på i beretningen, også efter beret-
ningsprocessens afslutning omfattende overvejelser, før ministeren kan pege på kon-
krete foranstaltninger. Som eksempel kan nævnes den seneste beretning, nemlig be-
retning nr. 17/05 om indsatsen mod momskarruselsvindel, hvor Rigsrevisionen har
peget på nogle forhold, hvor en forbedring formentlig vil kræve lovændringer.
4. Statsministeriet og Finansministeriet har haft dette notat i høring og oplyst, at de
ikke har bemærkninger til notatet. Statsministeriet har herved forudsat, at der ved fast-
sættelse af svarfristerne tages hensyn til relevante forhold, mens Finansministeriet har
forudsat, at tidsfristerne forkortes under skyldig hensyntagen til de forhold, der kan
begrunde en længere tidsfrist, sådan som det er sket under forsøgsordningen.
5. Rigsrevisionen har ikke erfaret, at den forkortede svarfrist for ministerredegørel-
serne har givet anledning til problemer for ministerierne med hensyn til overholdelse
af svarfristen, og erfaringerne med forsøgsordningen med fleksible svarfrister er efter
min opfattelse positive. Da ordningen med fleksible svarfrister ligger inden for rigs-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 16: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om status for forsøgsordningen med fleksible svarfrister for ministerredegørelser til Statsrevisorernes beretninger
-3-
revisorlovens rammer, finder jeg det ikke nødvendigt, at loven ændres, så der for alle
beretninger fastsættes en kortere tidsfrist end 4 måneder. Dette skyldes, at der, som
omtalt i det tidligere notat, kan være forhold, der begrunder, at ministeren gives en
svarfrist på 4 måneder, fx når der er behov for omfattende overvejelser eller behov
for koordinering af initiativer mellem ministrene. Endvidere kan der være behov for
drøftelser og forhandlinger af mere politisk karakter, før ministeren kan lægge sig
fast på en løsning. Endelig vil jeg pege på, at ordningen med fleksible svarfrister gi-
ver mulighed for at tage hensyn til eventuelle ferieperioder, hvor det af praktiske år-
sager kan være vanskeligt at afgive en redegørelse inden for en forkortet tidsfrist.
6. Det er som nævnt min vurdering, at ordningen med fleksible svarfrister har funge-
ret godt. Hvis statsrevisorerne er enige heri, er jeg derfor indstillet på at fortsætte
med at fremsætte min vurdering af mulighederne for en forkortet svarfrist i forbin-
delse med fremsendelse af beretningerne til statsrevisorerne.
Henrik Otbo
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 16: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om status for forsøgsordningen med fleksible svarfrister for ministerredegørelser til Statsrevisorernes beretninger
1001694_0004.png
-4-
Bilag 1
Oversigt over beretninger med forkortet svarfrist for ministerredegørelse
Beretningsnr.
3/05
6/05
7/05
8/05
9/05
10/05
11/05
12/05
13/05
15/05
16/05
Titel
Forsvarets anskaffelse og ibrugtagning af it-systemet DeMars
Administration af folkepension
Pulje til socialt udsatte grupper
Flerårsaftalen for Kulturministeriets uddannelsesinstitutioner 2003-2006
Harmonisering og tilpasning af Danmarks bilaterale bistand til program-
samarbejdslandene
Udlændingestyrelsens tildeling af studie- og erhvervsopholdstilladelser samt
forretningsvisa
Sagsbehandlingstider i 6 statslige nævn
AF’s inddragelse af andre aktører i beskæftigelsesindsatsen
Staten som indkøber
Forsvarets anskaffelse og afvikling af Tårnfalken
Danmarks multilaterale bistand og 2015-målene
Frist (måned)
2
1
2
1
2
1
2
3,5
3,5
2,5
2
Oversigt over beretninger med 4 måneders svarfrist for ministerredegørelse
Beretningsnr.
14/04
15/04
16/04
17/04
1/05
2/05
4/05
5/05
14/05
17/05
Statens anvendelse af evalueringer
Visumadministrationen på danske ambassader og generalkonsulater
Post Danmark A/S
Finanstilsynets virksomhed
7 sager (om Banedanmark) forelagt for Folketingets Finansudvalg
ToldSkats indsats mod sort økonomi
Digitale løsninger i staten
Vedligeholdelse af statens bygninger
Videnskabsministeriets innovationsindsats - med særlig fokus på samspillet
mellem videninstitutioner og erhvervsliv
Indsatsen mod momskarruselsvindel
Titel
Frist (måned)
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4