Statsrevisorerne 2006
12
Offentligt
RIGSREVISIONEN
København, den 13. september 2006
RN A608/06
Faktuelt notat til statsrevisorerne
om
vejledning om Finansministeriets ansvar og rolle i forbindelse med bevillings-
ansøgninger til Finansudvalget
I. Indledning
1. Jeg fandt i mit udvidede notat af 15. februar 2006 til statsrevisorerne om Finans-
ministeriets ansvar og rolle i forbindelse med bevillingsansøgninger til Finansudvalget,
at Finansministeriet burde sikre, at ministeriets ansvar og rolle blev beskrevet i en vej-
ledning.
2. Finansministeriet har i august 2006 udarbejdet vejledningen. Vejledningen udgøres
af 2 tekststykker, som er indsat på departementets hjemmeside og i ministeriets Øko-
nomisk Administrative Vejledning.
3. I dette notat redegør jeg overordnet for og foretager en vurdering af Finansministe-
riets vejledning.
II. Vejledning om Finansministeriets behandling af aktstykker
4. Vejledningen er opdelt i 2 tekststykker om ”Finansministeriets budgetkoordinering”
og ”Finansministeriets behandling af aktstykker”.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om vejledning om Finansministeriets ansvar og rolle i forbindelse med bevillingsansøgninger til Finansudvalget
-2-
a. Finansministeriets budgetkoordinering
5. Det fremgår af vejledningen, at Finansministeriet forestår koordineringen af sta-
tens budgetlægning. Finansministeren fremsætter således regeringens forslag til be-
villingslove for Folketinget på grundlag af bidrag fra de øvrige ministerier. De enkel-
te bevillingsforslag skal udarbejdes på grundlag af et overslag over de forventede ind-
tægter og udgifter.
Som led i koordineringen af budgetlægningen kan Finansministeriet vurdere priori-
teringens hensigtsmæssighed og budgetteringens realisme. Endvidere skal ministeri-
erne indhente tilslutning fra Finansministeriet, forinden aktstykker forelægges for Fi-
nansudvalget.
6. Det fremgår videre, at herudover skal forslag til love, administrative forskrifter mv.
forelægges for Finansministeriet. Forelæggelsespligten omfatter også bekendtgørelser,
cirkulærer, vejledninger, redegørelser og programmer mv., som har væsentlige økono-
miske, administrative eller personalemæssige konsekvenser for staten, kommuner eller
regioner.
Finansministeriet kan i forbindelse med behandlingen af udkast til lovforslag mv.
kræve oplyst tekniske beregningsforudsætninger samt andre forudsætninger, der er af
betydning for vurderingen af de økonomiske konsekvenser.
b. Finansministeriets behandling af aktstykker
7. Det fremgår af vejledningen, at det er som led i Finansministeriets budgetkoordi-
nering, at aktstykker inden fremsendelsen til Finansudvalget i udkast kræves forelagt
for Finansministeriet. Formålet er således internt i regeringen at sikre finans- og ud-
giftspolitisk koordinering af regeringens forslag. Kravet blev indført ved Statsmini-
steriets cirkulære nr. 98 af 25. juni 1924.
8. Det fremgår videre, at Finansministeriet i sammenhæng med de finans- og ud-
giftspolitiske synsvinkler inddrager overvejelser og eventuelt uddybende spørgsmål
til det pågældende ministerium om:
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om vejledning om Finansministeriets ansvar og rolle i forbindelse med bevillingsansøgninger til Finansudvalget
-3-
hensigtsmæssigheden af den ønskede disposition
rimeligheden af omkostningerne til den ønskede disposition
behovet for kompenserende besparelser
konsekvenserne for andre områder
koordination af eventuelle reservetræk.
9. Det fremgår endvidere, at Finansministeriet også behandler udkast til aktstykker
ud fra en budgetteknisk og bevillingsretlig synsvinkel. Finansministeriet må påse, at
forslagene er i overensstemmelse med gældende regler, formelt og teknisk i orden og
i øvrigt forståelige. Ved gennemgangen søger Finansministeriet at sikre, at forslage-
ne kan gennemføres inden for rammerne af de bevillingsretlige regler og de budget-
tekniske retningslinjer, herunder budgetvejledningen. Gennemgangen har endvidere
til formål at sikre, at forskrifterne for den tekniske opbygning af aktstykker er over-
holdt.
Finansministeriets muligheder for at stå inde for de materielle oplysninger på fi-
nanslovforslag mv. er som udgangspunkt mere begrænsede. Det er således de enkelte
ministerier, der står inde for beskrivelsen af sagsforholdene i aktstykker.
10. Det fremgår herudover, at intensiteten af Finansministeriets sagsbehandling af-
hænger af den enkelte sags karakter, herunder om der er tale om indholdsmæssigt og/
eller teknisk komplicerede sager, og af, om der er behov for drøftelser med det på-
gældende ministerium om finansiering o.l.
III. Sammenfatning
11. Jeg kan konstatere, at Finansministeriet har udarbejdet en vejledning om Finans-
ministeriets ansvar og rolle i forbindelse med bevillingsansøgninger til Finansudval-
get.
12. Jeg finder, at vejledningens omfang giver et tilfredsstillende overblik over Finans-
ministeriets sagsbehandling af udkast til aktstykker. Vejledningen afspejler Finansmi-
nisteriets faktiske sagsbehandling, der omfatter en grundbehandling af alle aktstykker
ved at gennemgå formalia, men som herudover er varierende som følge af et ledelses-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 12: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om vejledning om Finansministeriets ansvar og rolle i forbindelse med bevillingsansøgninger til Finansudvalget
-4-
mæssigt skøn. Vejledningen giver dermed Finansudvalget, ressortministerier og andre
interessenter indsigt i Finansministeriets muligheder og begrænsninger i sagsbehand-
lingen af udkast til aktstykker.
Kirsten Leth-Nissen
fg.