Statsrevisorerne 2006
11
Offentligt
RIGSREVISIONEN
København, den 1. august 2006
RN SEKR02/06
Faktuelt notat til statsrevisorerne
om
Europa-Parlamentets beslutning om decharge for gennemførelsen af
Den Europæiske Unions budget for 2004
I. Resumé
1. Europa-Parlamentet traf den 27. april 2006 beslutning om decharge for gennemfø-
relsen af Den Europæiske Unions budget for 2004. Europa-Parlamentet fulgte dermed
Rådets henstilling om decharge af 14. marts 2006 for så vidt angår 23 ud af de 24 fore-
lagte betænkninger. Europa-Parlamentets godkendelse af gennemførelsen af deres eget
budget blev udsat i 6 måneder.
2. I notatet gennemgår jeg Europa-Parlamentets bemærkninger om Kommissionens
administration samt bemærkninger om administrationen af sektorerne indtægter, land-
brugspolitik og strukturforanstaltninger. Derudover gennemgår jeg Europa-Parlamen-
tets bemærkninger om fordelingen af ansvaret for EU’s økonomiske styring mellem
Kommissionen og medlemslandene, herunder opfordringer til de nationale statsrevi-
sorer og rigsrevisioner om at bidrage til øget national kontrol. Endelig omtaler jeg Eu-
ropa-Parlamentets kommentarer om Den Europæiske Revisionsrets (herefter Retten)
arbejde samt Europa-Parlamentets bemærkninger om Danmark.
3. Europa-Parlamentet bemærker vedrørende Kommissionens administration, at Ret-
ten ligesom sidste år tager en række forbehold i sin revisionserklæring for EU’s ind-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 11: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Europa-Parlamentets beslutning om decharge for gennemførelsen af Den Europæiske Unions budget for 2004
-2-
tægter og udgifter. Retten begrunder forbeholdene med, at der ikke findes nogen ef-
fektive procedurer for intern kontrol med diverse indtægter og udbetalte forskud.
4. Europa-Parlamentet kommenterer på ansvarsfordelingen for EU’s økonomiske sty-
ring mellem Kommissionen og medlemslandene. Europa-Parlamentet finder generelt,
at medlemslandene bør stå til ansvar for deres anvendelse af EU-midler, og opfordrer
medlemslandene til at udarbejde frivillige erklæringer om de nationale overvågnings-
og kontrolsystemer. Europa-Parlamentet opfordrer de nationale rigsrevisioner til at
påtage sig ansvaret for at kontrollere den nationale anvendelse af EU-midlerne. De
nationale statsrevisorer opfordres til at drøfte dette spørgsmål med den nationale rigs-
revision.
5. Europa-Parlamentet bemærker, at Rettens nuværende revisionserklæring ikke giver
en fyldestgørende beskrivelse af, hvor resultaterne har været positive, og hvor de har
været negative. Europa-Parlamentet foreslår, at Retten reviderer revisionsmetoden
med henblik på udarbejdelse af specifikke revisionserklæringer for de enkelte gene-
raldirektorater i Kommissionen inden for rammerne af en samlet revisionserklæring.
6. Europa-Parlamentet omtaler Danmark i forbindelse med en sag mellem Det Euro-
pæiske Miljøagentur og de danske myndigheder. Europa-Parlamentet opfordrer Kom-
missionen til at hjælpe agenturet med at bilægge striden med de danske myndigheder
om tilbagebetaling af uretmæssigt opkrævet skat. Rigsrevisionen har indhentet oplys-
ninger om sagen fra Københavns Kommune, der har opkrævet skat af ejeren af den
ejendom, som agenturet lejer. Ejeren af ejendommen har i henhold til den indgåede
lejekontrakt opkrævet skat af agenturet, der ellers er fritaget for at betale skat i hen-
hold til aftale om hjemsted. Det er ikke afgjort, hvem der skal yde refusion til agentu-
ret.
7. Europa-Parlamentet har således med en række bemærkninger givet decharge for
gennemførelsen af Den Europæiske Unions samlede budget for 2004 (med undtagel-
se af Europa-Parlamentets eget budget).
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 11: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Europa-Parlamentets beslutning om decharge for gennemførelsen af Den Europæiske Unions budget for 2004
1001652_0003.png
-3-
II. Indledning
8. Formålet med dette notat er at orientere statsrevisorerne om Europa-Parlamentets
beslutning om decharge for gennemførelsen af Den Europæiske Unions samlede bud-
get for 2004 (med undtagelse af Europa-Parlamentets eget budget). Den 27. april 2006
traf Europa-Parlamentet beslutning om decharge og fulgte Rådets henstilling af 14.
marts 2006 for så vidt angår 23 ud af de 24 forelagte betænkninger. Efter præsentatio-
nen af betænkningerne og den efterfølgende debat blev Europa-Parlamentets Budget-
kontroludvalgs (svarende til statsrevisorerne) forslag til beslutninger om decharge ved-
taget uden ændringer. Beslutningen om godkendelse af Europa-Parlamentets gennem-
førelse af deres eget budget blev udsat i 6 måneder
1)
.
Forud for beslutningen ligger dechargeproceduren, der tager udgangspunkt i Ret-
tens årsberetning og følges op af høringer af relevante EU-kommissærer foretaget af
Budgetkontroludvalget. På baggrund af bl.a. høringerne drøfter Budgetkontroludvalget
udkast til decharge, og Rådet giver sin anbefaling vedrørende decharge. Derefter
træffer Europa-Parlamentet beslutning om decharge.
9. Meddelelsen om decharge til Kommissionen er præget af Europa-Parlamentets inte-
resse for debatten i 2005 om ansvaret for EU’s økonomiske styring. Debatten tog afsæt
i ”Køreplan for indførelse af en integreret struktur for intern kontrol”, som Kommis-
sionen offentliggjorde i juni 2005 efter opfordring fra Europa-Parlamentet. I kørepla-
nen opfordrede Kommissionen alle involverede parter til at gøre en indsats for at ret-
te op på den økonomiske styring og kontrol af EU-budgettet.
10. Jeg refererer og kommenterer i notatet udvalgte dele af Europa-Parlamentets
meddelelse om decharge til Kommissionen.
Notatet er disponeret som følger:
1)
Europa-Parlamentet valgte at udsætte godkendelsen af sit eget budget i 6 måneder med henvisning til
usikkerheden om Europa-Parlamentets køb af 2 parlamentsbygninger i Strasbourg. Medlemmerne
af Europa-Parlamentet har rejst tvivl om den årlige leje, som EU betaler for de 2 parlamentsbygnin-
ger. Mistanken går på, at Europa-Parlamentet har betalt en merpris på 7,5 mio. kr. om året. Ifølge
pressemeddelelsen er udsættelsen ikke ensbetydende med, at Europa-Parlamentet vil afvise at god-
kende sit eget budget for regnskabsåret 2004.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 11: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Europa-Parlamentets beslutning om decharge for gennemførelsen af Den Europæiske Unions budget for 2004
-4-
Europa-Parlamentets bemærkninger om Kommissionens administration (kap. III)
Europa-Parlamentets kommentarer til administrationen på sektorniveau: indtægter,
landbrugspolitik og strukturforanstaltninger (kap. IV)
Fordelingen af ansvaret for EU’s økonomiske styring mellem Kommissionen og
medlemslandene, herunder opfordringer til de nationale statsrevisorer og rigsrevi-
sioner om at bidrage til øget national kontrol (kap. V)
Europa-Parlamentets kommentarer om Rettens arbejde (kap. VI)
Europa-Parlamentets omtale af Danmark (kap. VII).
III. Europa-Parlamentets bemærkninger om Kommissionens administration
11. Europa-Parlamentet bemærker i lighed med sidste år, at Retten atter tager en ræk-
ke forbehold i sin revisionserklæring for EU’s indtægter og udgifter under henvis-
ning til, at der ikke findes nogen effektive procedurer for intern kontrol med diverse
indtægter og udbetalte forskud. Europa-Parlamentet henleder opmærksomheden på,
at Kommissionen i meddelelsen om decharge for 2003 blev opfordret til at give regn-
skabsføreren rollen som ledende finansadministrator og dermed et personligt ansvar
for regnskaberne. Europa-Parlamentet beklager, at Kommissionens forslag til ændring
af finansforordningen ikke imødekommer denne henstilling.
12. Europa-Parlamentet bemærker fremskridtene med hensyn til at gennemføre det
nye regnskabssystem, men er samtidig foruroliget over Rettens bemærkninger om den
forsinkede opstilling af åbningsbalancen for 2005. Europa-Parlamentet opfordrer
Kommissionen til hurtigst muligt at afhjælpe de mangler, som Retten har påpeget, så
de ikke får indflydelse på rigtigheden af årsregnskabet for 2005. Europa-Parlamentet
finder det uacceptabelt, at der internt i Kommissionen er usikkerhed om, hvem der
har det endelige ansvar for at levere tallene til opstillingen af åbningsbalancen, og
forventer, at disse problemer bliver løst i 2006.
13. Europa-Parlamentet konstaterer, at Kommissionen har udbetalt ca. 477.440 mio.
kr. (64.000 mio. euro), uden at støtteberettigelsen var endeligt fastslået, og uden at
midlerne var anvendt. Europa-Parlamentet bemærker, at beløbet svarer til ca.
af
EU-budgettet, og påpeger, at Kommissionen fremover bør undgå alt for generøse
forskud og alt for lange frister for afslutning af programmer og projekter.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 11: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Europa-Parlamentets beslutning om decharge for gennemførelsen af Den Europæiske Unions budget for 2004
-5-
IV. Europa-Parlamentets kommentarer til administrationen på sektorniveau: ind-
tægter, landbrugspolitik og strukturforanstaltninger
14. Europa-Parlamentet har følgende kommentarer til administrationen af sektorerne
indtægter, landbrugspolitik og strukturforanstaltninger:
Indtægter:
Europa-Parlamentet bemærker, at bidrag beregnet på basis af bruttona-
tionalindkomsten (BNI) er den vigtigste indtægtskilde for EU-fællesskabet. Europa-
Parlamentet finder Rettens bemærkninger om store forskelle mellem de nationale
statistiske kontorers overvågnings- og kontrolsystemer foruroligende, fordi disse
forskelle kan få indflydelse på kvaliteten af de data, der anvendes til beregning af
medlemslandenes bidrag.
Landbrugspolitik:
Europa-Parlamentet bemærker med tilfredshed, at Retten for
første gang har udtalt sig positivt om udgifterne under Det Integrerede Forvalt-
nings- og Kontrolsystem (IFKS).
Strukturforanstaltninger:
Europa-Parlamentet tager til efterretning, at Retten end-
nu en gang har konstateret svagheder ved forvaltnings- og kontrolsystemerne på
strukturforanstaltningerne, og opfordrer især medlemslandene til snarest muligt at
sørge for forbedringer med bistand fra nationale rigsrevisioner og de relevante
uafhængige myndigheder.
V. Fordelingen af ansvaret for EU’s økonomiske styring mellem Kommissionen
og medlemslandene, herunder opfordringer til de nationale statsrevisorer og rigs-
revisioner om at bidrage til øget national kontrol
15. Europa-Parlamentet glæder sig over Kommissionens ”Køreplan for indførelse af
en integreret struktur for intern kontrol” fra juni 2005, der fulgte som svar på Europa-
Parlamentets opfordring i meddelelsen om decharge for 2003-budgettet. Europa-Par-
lamentet forventer, at den integrerede kontrolstruktur gennemføres fra 1. maj 2009,
og anmoder i den forbindelse Kommissionen om at offentliggøre en liste over de mål,
der skal nås inden denne dato. Europa-Parlamentet anmoder også Kommissionen om
at aflægge beretning til Budgetkontroludvalget hvert halve år om de fremskridt, der er
sket på de enkelte områder.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 11: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Europa-Parlamentets beslutning om decharge for gennemførelsen af Den Europæiske Unions budget for 2004
1001652_0006.png
-6-
16. Europa-Parlamentet støtter Kommissionen i bestræbelserne på at få prioriteret
spørgsmålet om økonomisk ansvarlighed, men påpeger samtidig, at 4 ud af 5 euro på
budgettet administreres af medlemslandene som led i delt forvaltning. Europa-Parla-
mentet finder generelt, at medlemslandene bør stå til ansvar for deres anvendelse af
EU-midler. Europa-Parlamentet henstiller indtrængende Retten og de nationale rigs-
revisioner til at tage yderligere initiativer med henblik på at levere valide oplysninger
om svaghederne ved den nationale finanskontrol.
17. Europa-Parlamentet beklager, at medlemslandenes finansministre har besluttet at
nægte at drøfte afgivelse af yderligere oplysningserklæringer og revisionserklæringer
på nationalt plan, jf. pkt. 12 i de konklusioner, der blev vedtaget på mødet i Økofin-
Rådet den 8. november 2005
2)
. Europa-Parlamentet afviser, at de instrumenter, som
Europa-Parlamentet har foreslået, ville ”sætte spørgsmålstegn ved den nuværende ba-
lance mellem Kommissionen og medlemslandene”, sådan som det angives i Økofin-
Rådets konklusioner. Europa-Parlamentet mener fortsat, at en erklæring på politisk
plan underskrevet af medlemslandenes finansministre, som foreslået i sidste års med-
delelse om decharge, er nødvendig. Europa-Parlamentet vil dog gerne være konstruk-
tiv og understreger derfor, at det vigtigste er at finde frem til en måde, hvorpå svag-
hederne ved de nuværende overvågnings- og kontrolsystemer kan afsløres og deref-
ter afhjælpes. En eventuel erklæring skal signalere, hvilken kvalitet der kan forventes
af de overvågnings- og kontrolsystemer, som erklæringen dækker. Dernæst må det
afgøres, hvem der skal underskrive erklæringen i det enkelte medlemsland.
18. Europa-Parlamentet opfordrer de nationale rigsrevisioner til at påtage sig ansva-
ret for at kontrollere den nationale anvendelse af EU-midler, så alle overvejelser om
at oprette nationale afdelinger af Retten bliver overflødige. Det er Europa-Parlamen-
tets opfattelse, at kontrol med fokus på de nationale aktiviteter kan bidrage til at øge
bevidstheden om behovet for effektiv kontrol og være en rettesnor for medlemmerne
2) ”
Da man bør undgå at sætte spørgsmålstegn ved den nuværende balance mellem Kommissionen og
medlemslandene eller at kompromittere ansvarligheden og redegørelsespligten på operationelt plan,
mener Rådet, at de eksisterende erklæringer på operationelt plan kan være en betydningsfuld måde,
hvorpå Kommissionen og i sidste ende Revisionsretten kan opnå sikkerhed, og bør være nyttige og
omkostningseffektive, og at Kommissionen og i sidste instans Revisionsretten bør tage hensyn her-
til med henblik på en positiv DAS”.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 11: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Europa-Parlamentets beslutning om decharge for gennemførelsen af Den Europæiske Unions budget for 2004
1001652_0007.png
-7-
af de nationale parlamenter, når de skal fastlægge deres regerings holdning i Økofin-
Rådet. Europa-Parlamentet opfordrer desuden de nationale statsrevisorer til at drøfte
dette spørgsmål med den nationale rigsrevision. Europa-Parlamentet opfordrer med-
lemslandene til at sikre, at nationale og regionale revisionsinstitutioner offentliggør
en årlig revisionsberetning om de anvendte EU-midler. Endelig foreslår Budgetkon-
troludvalget, at Europa-Parlamentet overvejer at indbyde repræsentanter for de natio-
nale rigsrevisioner og de nationale statsrevisorer til at overvære, når Retten præsente-
rer sin årsberetning for Europa-Parlamentets relevante udvalg.
19. Jeg finder Europa-Parlamentets kommentarer til de nationale rigsrevisioners rolle
relevante, og jeg kan orientere om, at dette spørgsmål drøftes løbende i EU-Kontakt-
komitéen, hvor medlemslandenes rigsrevisorer og Rettens præsident samles årligt. I
mit faktuelle notat af 9. januar 2006 om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning,
revisionserklæring og særberetninger for regnskabsåret 2004 orienterede jeg om sam-
arbejdet i EU-Kontaktkomitéen og om Rigsrevisionens bestræbelser på at udbygge
samarbejdet i dette forum. EU-Kontaktkomitéen drøfter løbende de nationale rigsrevi-
sioners rolle i relation til EU’s økonomiske styring.
Rigsrevisionen afgav i 2005 en udtalelse om revisionen af EU-midlerne i Danmark,
jf. beretning om revisionen af statsregnskabet for 2004. Rigsrevisionen arbejder fortsat
på at udvikle en erklæring om revisionen af EU-midlerne i Danmark.
20. Europa-Parlamentet bringer endvidere 3 opfordringer til de nationale statsreviso-
rer
3)
:
Europa-Parlamentet opfordrer de nationale statsrevisorer og de nationale parlamen-
ter til at indhente oplysninger hos deres regeringer og til at gennemføre en parla-
mentarisk debat om deres regeringers holdning til Økofin-Rådets konklusioner om
balancen mellem Kommissionen og medlemslandene i relation til øget erklærings-
afgivelse.
3)
Opfordringerne bringes i ”Betænkning om decharge for gennemførelsen af Den Europæiske Unions
almindelige budget for regnskabsåret 2004 – Sektion III – Kommissionen” på henholdsvis s. 14,
pkt. 26, s. 17, pkt. 49-50, og s. 19, pkt. 56-57.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 11: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Europa-Parlamentets beslutning om decharge for gennemførelsen af Den Europæiske Unions budget for 2004
-8-
Europa-Parlamentet opfordrer medlemslandene til at udarbejde frivillige erklærin-
ger om de nationale overvågnings- og kontrolsystemer. Europa-Parlamentet anbe-
faler et reduceret revisionsprogram for lande, der afgiver erklæringer, dog forud-
sat at Kommissionen vurderer fejlrisikoen som mindre end i lande, der ikke afgi-
ver en sådan erklæring. Europa-Parlamentet opfordrer Kommissionen til i fuld ud-
strækning at gøre brug af betalingssuspension i de tilfælde, hvor Kommissionen
ikke kan opnå sikkerhed fra medlemslandene. Europa-Parlamentet opfordrer de
nationale parlamenter (især statsrevisorerne og de nationale udvalg, der deltager i
konferencen for organer med ansvar for Europa- og EU-anliggender i de nationale
parlamenter) til at drøfte dette spørgsmål med deres nationale regeringer.
Europa-Parlamentet opfordrer de nationale rigsrevisioner til at påtage sig ansvaret
for at kontrollere den nationale anvendelse af EU-midlerne. De nationale statsrevi-
sorer opfordres til at drøfte dette spørgsmål med den nationale rigsrevision.
21. Det er min vurdering, at den nuværende arbejdsdeling mellem henholdsvis Kom-
missionen og den danske statsadministration, Retten og Rigsrevisionen samt mellem
Budgetkontroludvalget og statsrevisorerne er fornuftig. Det er ligeledes min opfattel-
se, at statsrevisorerne allerede holder Folketinget godt orienteret om den debat og ud-
vikling, der foregår inden for relevante dele af EU-samarbejdet, bl.a. ved at sende
Rigsrevisionens 2 årlige EU-notater til Finansudvalget og Europaudvalget.
VI. Europa-Parlamentets kommentarer om Rettens arbejde
22. Europa-Parlamentet bemærker, at Rettens nuværende revisionserklæring ikke gi-
ver en fyldestgørende beskrivelse af, hvor resultaterne har været positive, og hvor de
har været negative. Europa-Parlamentet foreslår, at Retten reviderer DAS-systemet
med henblik på udarbejdelse af specifikke revisionserklæringer for de enkelte gene-
raldirektorater i Kommissionen inden for rammerne af en samlet revisionserklæring.
23. Europa-Parlamentet gør opmærksom på, at Rettens formand i november 2005
gav udtryk for, at Retten var i færd med at foretage en vurdering af sin organisation
og sine arbejdsmetoder, som ville blive fulgt op af et peer review. Europa-Parlamen-
tet bemærker, at der ikke tidligere er foretaget en uafhængig undersøgelse af Rettens
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 11: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Europa-Parlamentets beslutning om decharge for gennemførelsen af Den Europæiske Unions budget for 2004
1001652_0009.png
-9-
arbejde. Europa-Parlamentet glæder sig over initiativet og har forstået det på den må-
de, at peer reviewet bliver en ekstern undersøgelse i lighed med dem, der for øjeblik-
ket gennemføres i nogle medlemslande, og at målet er at undersøge kvaliteten og re-
levansen af Rettens arbejde og præcist at pege på, hvor Retten kunne tage ved lære af
andre, heriblandt medlemslande.
VII. Europa-Parlamentets omtale af Danmark
24. Europa-Parlamentet opfordrer indtrængende Kommissionen til at hjælpe Det Eu-
ropæiske Miljøagentur med at bilægge striden med de danske myndigheder om tilba-
gebetaling af uretmæssigt opkrævet skat
4)
.
Jeg har indhentet oplysninger fra Københavns Kommune, der over for ejeren af
den ejendom, som agenturet lejer, har rejst krav om betaling af ejendomsskatter for
2000-2003. Kravet om tilbagebetaling skyldes, at der tidligere fejlagtigt var indrøm-
met fritagelse for grundskyld. Ejeren (privat firma) har efterfølgende, i henhold til
den indgåede lejekontrakt, afkrævet skatterne fra agenturet. I aftalen om hjemsted for
agenturet fremgår det bl.a., at agenturet er fritaget for alle skatter og afgifter, der ved-
rører agenturets lokaler, bortset fra beløb, der udgør betaling for særlige ydelser. I
protokol af 22. november 2005 til ændring af aftale om hjemsted mellem agenturet
og den danske regering er der tilføjet en sætning til den oprindelige aftale, der med-
fører, at agenturet skal have refunderet de opkrævede ejendomsskatter. Kommunen
mener, at refusionen af skatterne herefter må være en sag mellem agenturet og den
danske regering, da kommunen ikke har hjemmel til at yde refusion af ejendomsskat-
ter. Kommunen understreger, at den har haft en sag med ejendommens ejer som mod-
part og ikke agenturet.
Rigsrevisionen reviderer hverken Københavns Kommune eller Det Europæiske
Miljøagentur, og jeg har ingen kommentarer til ovennævnte sag.
VIII. Afslutning
25. Jeg vil sammenfattende bemærke, at jeg finder Europa-Parlamentets kommenta-
rer til ansvarsfordelingen for EU’s økonomiske styring relevante. For Danmarks
4) ”
Betænkning om decharge for gennemførelsen af Den Europæiske Unions almindelige budget for
regnskabsåret 2004 – Sektion III – Kommissionen”, s. 39, pkt. 210.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2006 nr. 11: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om Europa-Parlamentets beslutning om decharge for gennemførelsen af Den Europæiske Unions budget for 2004
- 10 -
vedkommende er det min opfattelse, at den nuværende arbejdsdeling mellem hen-
holdsvis Kommissionen og den danske statsadministration, Retten og Rigsrevisionen
samt mellem Budgetkontroludvalget og statsrevisorerne er fornuftig.
Jeg vil fortsat orientere statsrevisorerne om den udvikling, der måtte ske i relation
til fordeling af ansvaret for EU’s økonomiske styring.
26. Afslutningsvis kan jeg konstatere, at Europa-Parlamentet har givet decharge for
gennemførelsen af Den Europæiske Unions budget for 2004.
Henrik Otbo