Udenrigsudvalget 2006-07
SB 8 4
Offentligt
1022172_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om Udenrigsministeriets
administration af NGO-bistanden
August
2011
Statsrevisorerne beretning SB8/2006 - Bilag 4: Rigsrevisors fortsatte notat af 1. august 2011
1022172_0002.png
RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om Udenrigsministeriets administration af NGO-bistanden
(beretning nr. 8/06)
1. august 2011
RN A506/11
I.
Indledning
1. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 21. juni 2007 i henhold til rigsrevisorlovens
§ 18, stk. 4, om Udenrigsministeriets administration af NGO-bistanden, at jeg fortsat ville
følge udviklingen i sagen på følgende punkter:
Udenrigsministeriets videre arbejde med at opdatere og operationalisere Civilsamfunds-
strategien, herunder udarbejdelse af en årlig rullende handlingsplan, hvori der opstilles
mål for udmøntningen af strategien
Udenrigsministeriets arbejde med at inddrage NGO-bistanden i ministeriets mål- og re-
sultatstyringssystem
udarbejdelsen af mere resultatorienterede vurderinger for rammeorganisationerne
Udenrigsministeriets initiativer vedrørende forbedring af administrationen af enkeltpro-
jekter
Udenrigsministeriets initiativer vedrørende ambassadernes fortsatte fokus på og støtte
til civilsamfundet i samarbejdslandene.
Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for finansåret 2006, s. 131-132.
2. Rigsrevisionens opfølgning på sagen er baseret på brevveksling og møde med Udenrigs-
ministeriet, gennemgang af strategier, retningslinjer, vejledninger, reviews, evalueringer, ka-
pacitetsanalyser, oplæg til Styrelsen for Internationalt Samarbejde og referater af styrelses-
møderne.
3. Beretningen handlede om Udenrigsministeriets operationalisering af Civilsamfundsstrate-
gien, ministeriets tilsyn med rammeorganisationerne, ministeriets administration af støtten
til NGO’ernes enkeltprojekter og ministeriets arbejde med at støtte civilsamfundet i program-
samarbejdslandene gennem ambassaderne.
II.
Operationalisering af Civilsamfundsstrategien
4. Statsrevisorerne anførte i deres bemærkninger til beretningen bl.a., at Udenrigsministe-
riet burde udmønte Civilsamfundsstrategien. På baggrund heraf oplyste udviklingsministe-
ren, at ministeriet ville opdatere strategien og operationalisere strategien ved at udarbejde
en handlingsplan med konkrete målsætninger og indikatorer.
Statsrevisorerne beretning SB8/2006 - Bilag 4: Rigsrevisors fortsatte notat af 1. august 2011
1022172_0003.png
2
5. Udenrigsministeriet opdaterede Civilsamfundsstrategien i december 2008. Strategiens
langsigtede mål er nu at bidrage til udviklingen af et stærkt, uafhængigt og mangfoldigt ci-
vilsamfund i udviklingslandene. Derudover indeholder strategien 9 overordnede strategiske
mål, som derefter er nedbrudt i en række hensigtserklæringer. De strategiske mål fremgår
af boks 1.
BOKS 1. DE STRATEGISKE MÅL I CIVILSAMFUNDSSTRATEGIEN
Fremme af levende og åben debat nationalt og internationalt
Fremme af et repræsentativt, legitimt og lokalt forankret civilsamfund
Fremme af kapacitetsudvikling, fortalervirksomhed (dvs. lobbyarbejde rettet mod politiske beslut-
ningstagere med det formål at forbedre udsatte gruppers vilkår) og netværksmuligheder
Fremme af fokus på rettigheder
Fremme af fleksible og relevante indsatser i skrøbelige stater og situationer
Fremme af civilsamfundsstøtte i den danske bilaterale og multilaterale bistand
Danske organisationers inddragelse i udviklingsarbejdet
Samarbejde med andre interessenter
Mål og resultater.
6. Folketinget tilsluttede sig i maj 2010 en ny overordnet strategi for dansk udviklingsbistand
kaldet ”Frihed fra Fattigdom – Frihed til Forandring”. Strategien lægger op til øget koncentra-
tion af det udviklingspolitiske engagement på færre partnerlande og sektorer.
BOKS 2. FRIHED FRA FATTIGDOM – FRIHED TIL FORANDRING
Strategien indeholder følgende 5 politiske prioriteter:
Frihed, demokrati og menneskerettigheder
Vækst og beskæftigelse
Ligestilling
Stabilitet og skrøbelighed
Miljø og klima.
7. Udenrigsministeriet har oplyst, at de gældende strategier, fx Civilsamfundsstrategien og
eksisterende retningslinjer, vil blive inddraget i udmøntningen af den nye strategi. Udmønt-
ningen vil ske i årlige handlingsplaner (kaldet køreplaner) med målsætninger, aktiviteter og
indikatorer for hver af de 5 politiske prioriteter, og det er hensigten, at ministeriet over en år-
række skal have favnet hele Civilsamfundsstrategien.
Opfølgningen viser, at køreplanen for 2011 inden for prioritetsområdet ”Frihed, demokrati
og menneskerettigheder” – ud over ministeriets generelle arbejde med gennemførelsen af
den overordnede strategi inden for dette område – også afspejler de civile organisationers
indsats. Derudover viser opfølgningen, at ministeriet i forbindelse med udarbejdelsen af
køreplaner for 2012 planlægger af lade målsætninger fra Civilsamfundsstrategien indgå i
udmøntningen af 3 af de 5 prioritetsområder.
8. Det er min vurdering, at Udenrigsministeriet med opdateringen af Civilsamfundsstrategi-
en og med de strategiske mål har udarbejdet en mere systematisk ramme for NGO’ernes
indsats. Jeg finder det desuden fornuftigt, at ministeriet er i færd med at koble Civilsamfunds-
strategien til den nye overordnede strategi for dansk udviklingsbistand, og at de årlige hand-
lingsplaner indeholder målsætninger og indikatorer. Jeg forventer, at ministeriet vil fortsætte
arbejdet med at konkretisere og operationalisere Civilsamfundsstrategiens strategiske mål
– så vidt som det er muligt – og anser på den baggrund punktet for afsluttet.
Statsrevisorerne beretning SB8/2006 - Bilag 4: Rigsrevisors fortsatte notat af 1. august 2011
1022172_0004.png
3
III.
Mål- og resultatstyring af NGO-bistanden
9. Beretningen viste, at NGO-bistanden kun i begrænset omfang var omfattet af Udenrigs-
ministeriets mål- og resultatstyringssystem, og ministeren oplyste, at ministeren var enig med
Rigsrevisionen i, at det burde kunne måles, hvordan NGO-bistanden bidrager til målene for
den danske udviklingsbistand.
10. Opfølgningen viser, at Udenrigsministeriet i 2010 introducerede en tværgående monito-
rering og rapportering af NGO-bistanden, der supplerer organisationernes resultatrapporte-
ring på projekt- og programniveau. Den tværgående rapportering bygger på en ny metode,
hvor udmøntningen af Civilsamfundsstrategien belyses ved hjælp af de danske NGO’ers
kvalitative indrapportering på ét eller flere temaer. Temaerne, der fremgår af boks 3, relate-
rer sig alle til de strategiske mål i Civilsamfundsstrategien.
BOKS 3. TEMAER I DEN TVÆRGÅENDE MONITORERING OG RAPPORTERING
Rettighedsbaseret bistand, fortalervirksomhed og levende debat
Bistandens effektivitet og harmonisering
Partnerskab og repræsentative, legitime og lokalt forankrede civilsamfund
Kapacitetsudvikling af civilsamfundsorganisationer i udviklingslande
Skrøbelige stater og situationer.
På baggrund af NGO’ernes årlige indrapportering på ét eller flere temaer sammenfatter mi-
nisteriet NGO’ernes indrapportering på alle 5 temaer. I rapporteringen for 2010 vil der sær-
ligt blive fokuseret på temaet ”Bistandens effektivitet og harmonisering”. Ministeriet har op-
lyst, at de forventer, at rapporteringen særligt vil kunne bidrage til den tværgående mål- og
resultatstyring på det overordnede strategiske niveau. Ministeriet har endvidere oplyst, at
ministeriet i 2012 vil evaluere strategien og i den forbindelse vurdere, om de iværksatte til-
tag er tilstrækkelige til at sikre mål- og resultatstyringen af civilsamfundsstøtten.
I boks 4 ses som eksempel ministeriets sammenfatning, der vedrører temaet ”Kapacitetsud-
vikling af civilsamfundsorganisationer i udviklingslande” fra den tværgående rapportering for
2009.
BOKS 4. UDENRIGSMINISTERIETS SAMMENFATNING AF TEMAET ”KAPACITETSUDVIKLING
AF CIVILSAMFUNDSORGANISATIONER I UDVIKLINGSLANDE”
Mange anvender kurser og anden træningsvirksomhed, men der kan også gives støtte til udvikling
af mere effektive systemer. Der synes ikke at være en systematisk anvendelse af kapacitetsanaly-
ser som grundlag for støtte til kapacitetsudvikling. Der synes at være brug for en større harmonise-
ring af støtten til kapacitetsudvikling. Mange partnere i udviklingslandene modtager støtte til kapaci-
tetsudvikling fra flere donorer, men hvis disse ikke tilrettelægges i sammenhæng og ses i en helhed,
kan effekterne minimeres.
11. Det er min vurdering, at den tværgående monitorering og rapportering er velegnet til at
skabe en fremadrettet fælles forståelse for muligheder og begrænsninger i forhold til at støt-
te civilsamfundet.
Jeg finder dog ikke, at rapporteringen – som den fx fremgår af Udenrigsministeriets sammen-
fatning af temaet ”Kapacitetsudvikling af civilsamfundsorganisationer i udviklingslande” – in-
deholder en samlet vurdering af, hvordan indsatsen bidrager til målene for den danske ud-
viklingsbistand. Jeg vil derfor følge sagen og orientere Statsrevisorerne, når evalueringen
er gennemført, og ministeriet har taget stilling til, om den tværgående rapportering er tilstræk-
kelig til at sikre mål- og resultatstyring af NGO-bistanden.
Statsrevisorerne beretning SB8/2006 - Bilag 4: Rigsrevisors fortsatte notat af 1. august 2011
1022172_0005.png
4
IV.
Rammeorganisationerne
12. Beretningen viste, at Udenrigsministeriets vurderinger af rammeorganisationernes virke
ikke i tilstrækkelig grad var fokuseret på resultaterne af de konkrete bistandsaktiviteter og
indsatsområderne. Ministeren oplyste derfor, at ministeriets vurderinger fremover i højere
grad ville blive fokuseret på resultaterne af bistanden i forbindelse med konsultationerne
med rammeorganisationerne og den efterfølgende rapportering til Styrelsen for Internatio-
nalt Samarbejde.
BOKS 5. RAMMEORGANISATIONER
Der er indgået rammeaftaler mellem Udenrigsministeriet og 6 danske civilsamfundsorganisationer:
Care Danmark, Dansk Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp, Ibis, Mellemfolkeligt Samvirke og Red
Barnet.
Rammeorganisationerne planlægger, iværksætter, gennemfører, monitorerer og evaluerer selv deres
bistandsaktiviteter.
Ifølge Udenrigsministeriet reguleres tilskuddet til rammeorganisationerne i henhold til de opnåede re-
sultater vurderet i sammenhæng med de bistandspolitiske målsætninger og principper.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at ministeriets konsultationer med rammeorganisationer-
ne og den efterfølgende rapportering til Styrelsen for Internationalt Samarbejde stadig kun i
begrænset omfang er fokuseret på resultaterne af rammeorganisationernes indsats. Rappor-
teringen har i stedet et fremadrettet sigte og handler primært om de udfordringer, som ram-
meorganisationerne står over for i forbindelse med udvikling af civilsamfundet i udviklingslan-
dene, fx kapacitetsopbygning af de lokale NGO’er og projekternes bæredygtighed.
13. Udenrigsministeriet har oplyst, at ministeriet forventer, at den tværgående monitorering,
den kommende evaluering af Civilsamfundsstrategien og de tematiske evalueringer af NGO-
indsatsen vil medføre, at dialogen med rammeorganisationerne bliver mere fokuseret på or-
ganisationernes arbejde med resultater, hvilket giver ministeriet et bedre grundlag for at fore-
tage en sammenfattende vurdering af rammeorganisationernes virke. Ministeriet holder frem-
over konsultationer med rammeorganisationerne hvert 2. år, og næste konsultation finder
sted i slutningen af 2011.
Jeg vil derfor følge området og på den baggrund vurdere, om Udenrigsministeriets vurderin-
ger af rammeorganisationerne er blevet mere resultatorienterede.
V.
Administration af enkeltprojekter
14. Statsrevisorerne bemærkede, at Udenrigsministeriet havde forbedret regnskabsopfølg-
ningen og tilsynet på tilskudsområdet, og at ministeriet generelt havde administreret NGO-
bistanden tilfredsstillende. De fandt dog samtidig, at ministeriet burde forbedre administra-
tionen ved at:
vurdere NGO’ers budgetter og ansøgninger om enkeltprojekter mere kritisk og efter mere
ensartede kriterier
anvende NGO’ernes evalueringer mere aktivt, systematisk og tværgående på basis af
mere ensartede tilsynsrapporter.
Statsrevisorerne beretning SB8/2006 - Bilag 4: Rigsrevisors fortsatte notat af 1. august 2011
1022172_0006.png
5
Udenrigsministeren oplyste på baggrund heraf, at ministeriet var i gang med at:
opdatere sagsbehandlervejledningen og de administrative retningslinjer for at sikre, at
indkomne ansøgninger fremover ville blive behandlet ensartet
revidere projektansøgningsformatet, så kravet til NGO’erne om en realistisk udfasning
af projekter blev skærpet
udarbejde en udførlig budgetvejledning, som skulle fremme ensartet budgetteringsprak-
sis og ministeriets mulighed for at sammenligne udgiftsposter på tværs af ansøgninger
opkvalificere evalueringsområdet, herunder se på mulighederne for at iværksætte tema-
tiske evalueringer, sikre systematisk indsamling og registrering af gennemførte evalue-
ringer samt opstille formelle krav til gennemførelsen af evalueringer.
Ensartet behandling af projektansøgninger
15. Rigsrevisionens opfølgning viser, at ministeriet – for at opnå en ensartet behandling af
projektansøgningerne – har udarbejdet et bedømmelsesskema, der skal sikre, at sagsbe-
handlerne vurderer, i hvilken grad projektansøgningerne lever op til målsætningerne i den
overordnede strategi for dansk udviklingsbistand og målsætningerne i Civilsamfundsstrate-
gien. Boks 6 viser, hvilke spørgsmål sagsbehandlerne skal besvare i forbindelse med bud-
get, finansiel styring og omkostningseffektivitet, når de vurderer projektansøgninger om en-
keltbevillinger.
BOKS 6. UDENRIGSMINISTERIETS VURDERING AF BUDGET, FINANSIEL STYRING OG
OMKOSTNINGSEFFEKTIVITET VED ANSØGNING OM ENKELTBEVILLINGER
Er Danidas budgetvejledning fulgt?
Er der sammenhæng mellem projektbeskrivelse og budget? Er budgettet realistisk?
Står udgifterne mål med forventede resultater? Er projektet omkostningseffektivt, og omfanget
velbegrundet?
Hvor stor en andel går til henholdsvis lokalt personale, lokal administration, udsendte, projekttilsyn,
evaluering og information i Danmark?
Er partnerorganisationens finansielle styringskapacitet og systemer beskrevet i projektansøgnin-
gen?
Er rapporterings-, regnskabs- og revisionskravene beskrevet?
Udfasning af projekterne
16. Med hensyn til udfasning af projekterne har opfølgningen vist, at Udenrigsministeriet nu
stiller krav om, at NGO’en skal have overvejet bæredygtigheden af projektet og formuleret
en exitstrategi. Derudover fremgår det af de generelle principper, at den danske organisa-
tion fra begyndelsen skal have gjort sig perspektiverne og tidshorisonten for projektet klart.
Ensartet budgetteringspraksis
17. Beretningen viste, at Udenrigsministeriets gennemgang af NGO’ernes budgetter kunne
forbedres, fx ved en grundigere vurdering af udgifter til evaluering og projektrelaterede op-
lysningsaktiviteter i Danmark.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at ministeriet har revideret Danidas budgetvejledning, så
det nu fremgår, at eventuelle udgifter i budgettet til gennemførelse af evalueringer skal be-
grundes i ansøgningen. Desuden har ministeriet oplyst, at ansøgninger med udgifter til eva-
lueringer vurderes af ministeriets evalueringskontor.
Statsrevisorerne beretning SB8/2006 - Bilag 4: Rigsrevisors fortsatte notat af 1. august 2011
1022172_0007.png
6
I forbindelse med oplysningsaktiviteter fremgår det nu af budgetvejledningen, at støtten til
projektrelateret oplysning i Danmark højst må udgøre 2 % af projektstøtten. Derudover har
ministeriet indføjet i de generelle principper for støtte til udviklingsaktiviteter gennem dan-
ske civilsamfundsorganisationer, at ministeriet vurderer organisationernes oplysningsvirk-
somhed på baggrund af følgende:
oplysningsaktiviteternes karakter, kendskab til målgrupperne og deres behov samt antal
personer, der berøres
form for involvering/deltagelse, herunder indsatsernes nyskabende karakter
resultater med hensyn til informationsformidling.
Opkvalificering af evalueringsområdet
18. Rigsrevisionens gennemgang viser, at Udenrigsministeriet er begyndt at gennemføre
tematiske evalueringer af NGO-indsatsen – i første omgang af indsatsen i Ghana og Etio-
pien, jf. boks 7.
BOKS 7. EVALUERING AF DANSKE NGO’ERS INDSATS I GHANA OG ETIOPIEN
Den første tematiske evaluering fra 2009 handlede om danske NGO’ers indsats i Ghana og Etiopien
under temaet ”Demokratisk udvikling og folkelig deltagelse”. Evalueringen fandt bl.a., at der var skabt
en bred vifte af resultater, som særligt på lokalt niveau bidrog til at styrke folkelig deltagelse og demo-
kratisk udvikling, men at det var svært at måle, hvor meget det havde bidraget til at mindske fattigdom-
men i de 2 lande.
Den næste tematiske evaluering er en fælles donorevaluering, der på dansk initiativ gennem-
føres i samarbejde med 5 andre donorer, og som vil se på den rolle, civilsamfundsorganisa-
tionerne spiller i policy-dialogen nationalt og lokalt. Evalueringen gennemføres i perioden
maj 2011 – juni 2012 med forventet offentliggørelse omkring september 2012 og vil blive ba-
seret på få udvalgte policy-processer i henholdsvis Bangladesh, Mozambique og Uganda.
Derudover har ministeriet taget initiativ til at indsamle NGO’ernes evalueringer med henblik
på at fremme en tværgående erfaringsopsamling. Resultaterne af disse evalueringer vil sam-
men med ovennævnte tematiske evalueringer indgå som et væsentligt bidrag til førnævnte
evaluering af Civilsamfundsstrategien i slutningen af 2012.
Endelig har ministeriet opstillet formelle krav til NGO’ernes gennemførelse af evalueringer,
der følger de principper for evaluering af udviklingsbistand, som DAC (Development Assi-
stance Committee) har udarbejdet, herunder upartiskhed, uafhængighed, troværdighed og
brugbarhed.
19. Jeg finder Udenrigsministeriets initiativer med hensyn til administration af enkeltprojek-
ter tilfredsstillende og anser punktet for afsluttet.
VI.
Ambassadernes rolle
20. Beretningen viste, at Udenrigsministeriet ikke har sikret, at Civilsamfundsstrategiens mål
om udarbejdelse af analyser af civilsamfundet i programsamarbejdslandene er blevet opfyldt,
og at målet om fælles erfarings- og informationsudveksling mellem ambassader og NGO’er
ikke prioriteres tilstrækkeligt højt i alle programsamarbejdslande. På baggrund heraf fandt
Statsrevisorerne, at ministeriet burde styrke udvekslingen af informationer og erfaringer mel-
lem ambassader og NGO’er i programsamarbejdslandene.
Statsrevisorerne beretning SB8/2006 - Bilag 4: Rigsrevisors fortsatte notat af 1. august 2011
1022172_0008.png
7
Ministeren oplyste dernæst, at ministeriet ville forholde sig til Rigsrevisionens og Statsrevi-
sorernes anbefalinger om ambassadernes involvering i støtte til civilsamfund i forbindelse
med opdateringen af Civilsamfundsstrategien og udarbejdelsen af ambassadernes rappor-
teringsformat.
21. Det fremgår af den opdaterede civilsamfundsstrategi, at ambassaderne vil anvende ana-
lyser af civilsamfundet som bidrag til landestrategier og i tilrettelæggelsen af den mest hen-
sigtsmæssige civilsamfundsstøtte.
Derudover har Udenrigsministeriet oplyst, at Projektrådgivningen, der er en paraplyorgani-
sation for små og mellemstore NGO’er i Danmark, på ministeriets vegne siden 2009 har be-
søgt en række ambassader med henblik på at afdække ambassadernes praksis i forhold til
Civilsamfundsstrategien. Ifølge rapporten fra de første landebesøg i Bolivia, Nepal og Tan-
zania var implementeringen af Civilsamfundsstrategien forholdsvis lavt prioriteret på de 3
ambassader, hvilket ifølge rapporten hang sammen med, at strategien var lavt prioriteret i
ministeriet. Projektrådgivningen anbefalede derfor, at ministeriet sørgede for, at strategien
fik en mere fremtrædende placering i ambassadernes årlige afrapportering.
I sammenhæng hermed har ministeriet oplyst, at ministeriet for første gang i 2010 stillede
krav til ambassaderne om, at de skulle rapportere i forhold til Civilsamfundsstrategien i for-
bindelse med deres landevurderinger. Ambassaderne skal således fremover vurdere de lo-
kale rammebetingelser for civilsamfundet, de lokale NGO’ers involvering i den danske bila-
terale bistand samt den danske ambassades støtte til og dialog med civilsamfundet.
22. Selv om initiativet har været længe undervejs, finder jeg det tilfredsstillende, at Udenrigs-
ministeriet har taget initiativ til at skabe bedre sammenhæng mellem Civilsamfundsstrate-
gien og støtten til civilsamfundet på den ene side og ambassadernes almindelige arbejde
på den anden. Jeg anser derfor punktet for afsluttet.
VII. Sammenfatning
23. Jeg finder det tilfredsstillende, at Udenrigsministeriet på flere måder arbejder på at blive
bedre til at få NGO’erne til at målrette deres indsats og efterfølgende vurdere, om de under-
støtter en udvikling i civilsamfundet inden for rammerne af de overordnede mål for dansk ud-
viklingsbistand.
Jeg vil dog fortsat følge:
Udenrigsministeriets videre arbejde med at integrere NGO-bistanden i ministeriets sam-
lede mål- og resultatstyring
Udenrigsministeriets videre arbejde med at gøre vurderingerne af rammeorganisationer-
ne mere resultatorienterede.
Jeg vil orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning.
Henrik Otbo