Finansudvalget 2006-07
SB 5 3
Offentligt
RIGSREVISIONEN
København, den 30. april 2007
RN A402/07
Notat til Statsrevisorerne i henhold til rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 5/06 om ansættelsesformer i staten
Finansministerens redegørelse af 30. marts 2007
I. Indledning
1. Finansministeren anfører vedrørende statsrevisorernes bemærkning om, at fleksi-
bilitet bør prioriteres højt ved statslige ansættelser, at ministeren har noteret dette
med tilfredshed, og at hensynet til fleksibilitet er vigtigt, ikke mindst i en tid, hvor
staten gennemgår store reformer og andre omstillingsprocesser.
II. Ansættelsesformer for chefer
2. Det fremgår af beretningen, at Rigsrevisionen finder, at Finansministeriet bør fast-
lægge de overordnede principper for, i hvilke typer af chefstillinger der bør ske tjene-
stemandsansættelse.
Ministeren anfører, at Finansministeriet har til hensigt at fastlægge nye overordne-
de retningslinjer for anvendelse af tjenestemandsansættelse i chefstillinger, men at mi-
Statsrevisorerne beretning SB5/2006 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 30. marts 2007
-2-
nisteriet vil afvente udfaldet af den igangværende voldgiftssag, og at ministeren har
noteret sig, at Rigsrevisionen finder en sådan udsættelse velbegrundet.
Jeg finder dette tilfredsstillende og vil følge fastlæggelsen af de overordnede ret-
ningslinjer for anvendelse af tjenestemandsansættelse i chefstillinger.
III. Lavere pligtig afgangsalder
3. Rigsrevisionen konstaterer i beretningen, at Finansministeriet har fokus på at ud-
vide arbejdsstyrken, bl.a. med udmøntningen af velfærdsaftalen, hvor der lægges op
til at løfte de lavere pligtige afgangsaldre, samt muligheden for de individuelle for-
længelser af de lavere pligtige afgangsaldre, der blev aftalt ved overenskomst- og af-
talefornyelsen i 2005.
Finansministeren anfører, at regeringen lægger vægt på opblødning af aldersgræn-
ser på arbejdsmarkedet, og jeg kan konstatere, at ministeren ser Rigsrevisionens be-
retning som en støtte hertil.
IV. Rådighedsløn
4. I beretningen omtales, at der udbetales betydelige beløb til tjenestemænd, der af-
skediges med krav på rådighedsløn, og at det kun i ganske få tilfælde er lykkedes at
få genplaceret tjenestemænd. Rigsrevisionen fandt derfor, at Finansministeriet skulle
iværksætte analyser med henblik på eventuelle nye initiativer, der kan fremme gen-
placering.
Finansministeren oplyser, at ministeriet som opfølgning til beretningen vil indhen-
te oplysninger fra samtlige ministerier om, hvilke procedurer de følger for at sikre
genplacering i videst muligt omfang, og i hvilket omfang det er lykkedes. Hvis svare-
ne giver grundlag herfor, vil samtlige ministerier blive orienteret herom med henblik
på inspiration til fremtidige tiltag, der kan fremme genplacering.
Jeg finder dette tiltag, der kan fremme videndeling og rådgivning om genplace-
ring, for tilfredsstillende, og jeg vil følge gennemførelsen heraf.
Statsrevisorerne beretning SB5/2006 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 30. marts 2007
-3-
V. Åremålsansættelse
5. Statsrevisorerne anfører, at alle institutioner bør have en politik for åremålsansættel-
se, og at Finansministeriet i den forbindelse bør undersøge, hvilken sammenhæng der
er mellem åremålsansættelser og en bedre opgavevaretagelse.
6. Ministeren oplyser, at Finansministeriets Personalestyrelse vil opfordre de enkelte
ministerier til nøje at overveje fordele og ulemper i forbindelse med valget mellem va-
rig ansættelse og åremålsansættelser. Personalestyrelsens forbedrede procedurer for
indsamling af data om åremålsaftaler kan tillige sikre en bedre videndeling.
Jeg finder det tilfredsstillende, at Personalestyrelsen har etableret forbedrede pro-
cedurer til indsamling af data om åremålsaftaler, der tillige kan sikre en bedre rådgiv-
ning og videndeling i forbindelse med ministeriernes valg af ansættelsesform.
7. Ministeren anfører tillige, at når der foreligger et mere udbygget datagrundlag om
nogle år, vil ministeriet tage åremålsansættelse op til vurdering. Vurderingen skal
bl.a. basere sig på ministeriernes erfaringer, idet ministerierne har de bedste forud-
sætninger for at vurdere sammenhængen mellem åremålsansættelser og opgavevare-
tagelsen. Ministeren tilføjer dog, at det under alle omstændigheder kan vise sig van-
skeligt at besvare dette spørgsmål entydigt.
Jeg finder det tilfredsstillende, at Finansministeriet vil vurdere sammenhængen
mellem åremålsansættelser og opgavevaretagelsen i den statslige administration, når
datagrundlaget er tilstrækkeligt, og jeg vil følge gennemførelsen heraf. Jeg finder
endvidere, at spørgsmålet om fx uhensigtsmæssig konkurrence mellem de statslige
institutioner indbyrdes og forholdet til det private arbejdsmarked med fordel kan ind-
gå i vurderingen af åremålsansættelser.
VI. Afslutning
8. Samlet finder jeg redegørelsen fra finansministeren tilfredsstillende. Jeg vil fortsat
følge:
Finansministeriets fastlæggelse af de overordnede retningslinjer for anvendelse af
tjenestemandsansættelse i chefstillinger
Statsrevisorerne beretning SB5/2006 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 30. marts 2007
-4-
Finansministeriets gennemførelse af initiativet, der kan fremme ministeriernes
muligheder for genplacering
Finansministeriets vurdering af sammenhængen mellem åremålsansættelser og
opgavevaretagelsen i den statslige administration.
Henrik Otbo