Udkast
MINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1220 København K
Dato
18. oktober 2010
Dok.id
J. nr.
2010-54
Deres ref.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
33 92 33 55
Redegørelse vedrørende den fortsatte behandling af
Statsrevisorernes beretning nr. 12/2006 om tilsynet med luftfarten.
Statsrevisorerne har i brev af 18. august 2010 (Ref. 07-000669-22) anmodet
om en redegørelse i anledning af den fortsatte behandling af beretningen, der
er foretaget på grundlag af rigsrevisors notat af 4. august 2010.
Det fremgår af beretning nr. 12/2006, at den overordnede konklusion er, at
tilsynet med den civile luftfart i Danmark samlet set er tilfredsstillende.
Det fremgår af rigsrevisors notat til Statsrevisorerne af 23. november 2007, der
er udarbejdet på baggrund af transport- og energiministerens redegørelse af
24. august 2007 samt supplerende redegørelse af 26. oktober 2007, at
rigsrevisor ville følge, om:
1.
Transportministeriet fremover modtager mere detaljerede redegørelser om
minimumsfrekvenser
mv. for Statens Luftfartsvæsens (SLV’s) tilsyn
2. Transportministeriet fremover modtager oplysninger om Skandinavisk
Tilsynskontors (STK’s)
virksomhed
3.
SLV’s tilsyn sikrer, at dokumentationen for STK’s virksomhed fremover
forbedres
4. SLV i OPS-udvalget medvirker til at sikre, at SAS fremover ikke foretager
ureglementerede flyvninger med fly, der formelt set ikke er luftdygtige.
For så vidt angår punkt 1-3 fremgår det af sammenfatningen i rigsrevisors notat
af 4. august 2010, at det findes tilfredsstillende,
at
transportministeren i form
af tilsynsplaner og tilsynsrapporter nu modtager oplysninger, der viser, om
SLV overholder internationale og nationale krav til minimumsfrekvenser mv.
for tilsyn,
at
SLV ved etableringen af tilsynsplanlægningssystemet (TPS) har
forbedret det datagrundlag, som SLV baserer tilsynsplaner og tilsynsrapporter
på, samt
at
Transportministeriet nu modtager oplysninger om STK i form af en
tilsynsplan og en årsrapport med årsregnskab, og at SLV nu modtager
dokumentation for STK’s
tilsynsvirksomhed.
For så vidt angår punkt 4 finder Statsrevisorerne det utilfredsstillende og
bekymrende, at SAS fortsat gennemfører et stort antal flyvninger med fly, som