Trafikudvalget 2006-07
SB 12 8
Offentligt
964191_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1220 København K
Dato
18. oktober 2010
Dok.id
J. nr.
2010-54
Deres ref.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
33 92 33 55
Redegørelse vedrørende den fortsatte behandling af
Statsrevisorernes beretning nr. 12/2006 om tilsynet med luftfarten.
Statsrevisorerne har i brev af 18. august 2010 (Ref. 07-000669-22) anmodet
om en redegørelse i anledning af den fortsatte behandling af beretningen, der
er foretaget på grundlag af rigsrevisors notat af 4. august 2010.
Det fremgår af beretning nr. 12/2006, at den overordnede konklusion er, at
tilsynet med den civile luftfart i Danmark samlet set er tilfredsstillende.
Det fremgår af rigsrevisors notat til Statsrevisorerne af 23. november 2007, der
er udarbejdet på baggrund af transport- og energiministerens redegørelse af
24. august 2007 samt supplerende redegørelse af 26. oktober 2007, at
rigsrevisor ville følge, om:
1.
Transportministeriet fremover modtager mere detaljerede redegørelser om
minimumsfrekvenser
mv. for Statens Luftfartsvæsens (SLV’s) tilsyn
2. Transportministeriet fremover modtager oplysninger om Skandinavisk
Tilsynskontors (STK’s)
virksomhed
3.
SLV’s tilsyn sikrer, at dokumentationen for STK’s virksomhed fremover
forbedres
4. SLV i OPS-udvalget medvirker til at sikre, at SAS fremover ikke foretager
ureglementerede flyvninger med fly, der formelt set ikke er luftdygtige.
For så vidt angår punkt 1-3 fremgår det af sammenfatningen i rigsrevisors notat
af 4. august 2010, at det findes tilfredsstillende,
at
transportministeren i form
af tilsynsplaner og tilsynsrapporter nu modtager oplysninger, der viser, om
SLV overholder internationale og nationale krav til minimumsfrekvenser mv.
for tilsyn,
at
SLV ved etableringen af tilsynsplanlægningssystemet (TPS) har
forbedret det datagrundlag, som SLV baserer tilsynsplaner og tilsynsrapporter
på, samt
at
Transportministeriet nu modtager oplysninger om STK i form af en
tilsynsplan og en årsrapport med årsregnskab, og at SLV nu modtager
dokumentation for STK’s
tilsynsvirksomhed.
For så vidt angår punkt 4 finder Statsrevisorerne det utilfredsstillende og
bekymrende, at SAS fortsat gennemfører et stort antal flyvninger med fly, som
Statsrevisorerne beretning SB12/2006 - Bilag 8: Transport- og energiministerens redegørelse af 18. oktober 2010
964191_0002.png
overskrider gældende luftdygtighedsdirektiver. På baggrund af sagens alvor og
unødigt lange forløb anmoder Statsrevisorerne transportministeren om igen at
redegøre for, hvilke initiativer der tages for at forhindre antallet af SAS’
ureglementerede flyvninger.
Jeg skal hermed redegøre for de foranstaltninger og overvejelser, som SAS’
ureglementerede flyvninger har givet anledning til.
Jeg har rettet henvendelse til mine kolleger i Norge og Sverige og understreget
sagens alvor og anmodet om deres medvirken til, at der fortsat er stor fokus på
dette område.
Samtidig har jeg rettet henvendelse til formanden for bestyrelsen i SAS og
afholdt møde, hvor jeg har understreget sagens alvor og drøftet de initiativer,
som SAS tager for at forhindre fremtidige overtrædelser. Jeg har i den
forbindelse påtalt sagens langvarige forløb og påpeget vigtigheden af, at SAS'
øverste ledelse har fokus på løsning af problemet.
Jeg kan endelig oplyse, at det ved fremtidige overtrædelser af
luftdygtighedsdirektiver med SAS’ fly på dansk register konkret vil blive
vurderet, om der bør rejses straffesag med påstand om bøde, hvilket særligt
kan være relevant i de tilfælde, hvor den manglende overholdelse har baggrund
i systemmæssige forhold.
Luftfartsselskaberne har efter lovgivningen ansvaret for, at luftdygtigheds-
direktiverne overholdes. Det kræver, at luftfartsselskaberne har en detaljeret og
vedvarende styring af luftdygtighedsdirektiver. SAS har, uanset en lang række
tiltag, endnu ikke været i stand til sikre dette på et tilfredsstillende niveau.
SAS konsortiet har gennem de senere år outsourcet styringen af
luftdygtighedsdirektiver til SAS Tech AB, og det samme er tilfældet med hensyn
til udførelsen af selve vedligeholdelsesarbejdet. SAS Tech AB er et svensk
aktieselskab, som er underlagt tilsyn fra de svenske luftfartsmyndigheder, og er
ikke en del af SAS konsortiet, hvori selve flyvirksomheden udføres.
Denne organisering har medført flere lag af kontrakter mellem parterne
vedrørende håndteringen af luftdygtighedsdirektiver og den praktiske
gennemførelse af vedligeholdelsesarbejderne. De mange snitflader har medført
problemer med koordineringen af disse arbejder. Videre kan visse
overskridelser af luftdygtighedsdirektiver henføres til kvaliteten af det arbejde,
der er udført i SAS Tech AB.
SAS har gennem det seneste år gennemført omfattende organisations-
ændringer. Den tidligere beslutning om opdeling af SAS konsortiets
flyvirksomhed i flere nationale selskaber er således omgjort. Al flyvirksomhed
udføres således i dag inden for rammerne af SAS konsortiet, der er undergivet
et fælles skandinavisk tilsyn.
Side 2/4
Statsrevisorerne beretning SB12/2006 - Bilag 8: Transport- og energiministerens redegørelse af 18. oktober 2010
964191_0003.png
SAS har videre truffet beslutning om at ophøre med outsourcing af styringen af
overholdelsen af luftdygtighedsdirektiverne. Dette arbejde er således tilbageført
fra SAS Tech AB til SAS konsortiet. SAS konsortiets tekniske organisation er
herved forøget fra 30 til 226 personer ved overførsel af ressourcer fra SAS Tech
AB.
I forbindelse med denne omorganisering ansøgte SAS om, at en medarbejder i
SAS Tech AB blev godkendt til at være den øverste ansvarlige for
sikkerhedsarbejdet i SAS konsortiet. Videre blev ansøgt om godkendelse af en
anden person fra SAS Tech AB til at varetage den vedvarende luftdygtighed.
Disse ansøgninger blev afslået af de tre skandinaviske luftfartsmyndigheder,
idet de pågældende personer ikke opfyldte kravene til at kunne blive accepteret
af myndighederne i de pågældende positioner. Der er efterfølgende af de
skandinaviske luftfartsmyndigheder godkendt andre personer til at forestå de
pågældende opgaver.
SAS har besluttet, at der skal gennemføres yderligere ændringer i
organisationen. SAS konsortiet har således for kort tid siden ansøgt de
skandinaviske luftfartsmyndigheder om tilladelse, således at konsortiet selv
kan udføre det fysiske vedligeholdelsesarbejde, der i dag udføres i SAS Tech
AB. Når denne tilladelse er givet, og arbejdet er tilbageført, vil SAS konsortiets
virksomhed svare til den virksomhed, som tidligere inden de gentagne
omorganiseringer blev udført af SAS konsortiet.
De skandinaviske luftfartsmyndigheder har videre overvejet, om det fælles
tilsyn med SAS kunne udføres på en mere hensigtsmæssig måde end i dag, hvor
det fælles tilsyn forestås af det skandinaviske fælles tilsynskontor (STK).
Resultatet af disse drøftelser er, at STK nedlægges, og at det fælles tilsyn med
SAS fremover vil blive gennemført således, at hver af de tre skandinaviske
luftfartsmyndigheder vil forestå tilsynet med nærmere fastlagte områder. Det
er sigtet, at disse ændringer skal være gennemført ved årsskiftet 2010-2011. Det
vil indebære et nærmere direkte samarbejde mellem de tre skandinaviske
luftfartsmyndigheder.
Det fremgår af rigsrevisors notat, at det findes tilfredsstillende, at SLV har
indført en ordning som indebærer, at SAS i forbindelse med fornyelse af
luftdygtighedsbeviser for fly på dansk register skal udarbejde lister over
gældende luftdygtighedsdirektiver, som gennemgås stikprøvevis.
Det fremgår videre, at rigsrevisor finder det tilfredsstillende, at SLV
selvstændigt har gennemført en undersøgelse i relation til en overskridelse af et
luftdygtighedsdirektiv på et dansk registreret fly. Der er tale om en meget
detaljeret undersøgelse, der dokumenterede, at der var en række kritiske
forhold i relation til processen med luftdygtighedsdirektiver. Der blev på
baggrund heraf opstillet en aktionsliste på 11 punkter vedrørende korrektioner i
relation til organisering, procedurer og ledelsesfokus, som skulle gennemføres
af SAS. SAS har gennemført arbejdet i relation til disse aktionspunkter. En
Side 3/4
Statsrevisorerne beretning SB12/2006 - Bilag 8: Transport- og energiministerens redegørelse af 18. oktober 2010
964191_0004.png
række aktioner vil have effekt på længere sigt, hvorfor effekten ikke på
indeværende tidspunkt kan konstateres fuldt ud.
Sidste punkt på aktionslisten omhandlede udførelse af en intern audit af
processen med håndteringen af luftdygtighedsdirektiver i SAS, en audit som
skulle foretages af SAS' egen kvalitetsafdeling. Myndighederne har netop
modtaget resultatet af denne audit. Resultatet indikerer, at der fortsat er
områder, hvor der skal ske forbedringer i forhold til styringsprocessen i SAS.
Denne problemstilling vil blive taget op af myndighederne med SAS' ledelse
straks.
Jeg skal bemærke, at der ikke kan gives en garanti for, at der ikke fremover kan
forekomme overskridelser af luftdygtighedsdirektiver. Uanset anvendelse af
ressourcer i luftfartsselskabet og hos luftfartsmyndighederne vil der bl.a. kunne
forekomme menneskelige fejl ved håndteringen af luftdygtighedsdirektiver. Det
skal bemærkes, at det er en proces der er unik for luftfarten, og som er
medvirkende til at sikre det generelt meget høje sikkerhedsniveau på området.
SAS har netop informeret om en overtrædelse af et luftdygtighedsdirektiv på et
dansk registreret fly. Af den foreløbige redegørelse fra SAS om
hændelsesforløbet fremgår det, at der sandsynligvis er tale om en menneskelig
fejl, hvor en medarbejder i det svenske selskab SAS Tech AB, der forestår
vedligeholdelsesopgaver for SAS, har meldt arbejdet udført, selv om det rent
faktisk ikke var tilfældet. Når det endelige hændelsesforløb i denne
overtrædelse er klarlagt, vil jeg tage stilling til, hvad der videre skal ske i sagen.
Jeg har bedt SLV om at følge tæt op på sagen om SAS' ureglementerede
flyvninger, og at underrette mig kvartalsvis om fremdriften heri.
Rigsrevisor har modtaget kopi af dette brev.
Med venlig hilsen
Side 4/4
Hans Chr. Schmidt