Trafikudvalget 2006-07
SB 12 4
Offentligt
964165_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om tilsynet med luftfarten
November
2007
Statsrevisorerne beretning SB12/2006 - Bilag 4: Rigsrevisors notat af 23. november 2007
964165_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 12/06 om tilsynet med luftfarten
Transport- og energiministerens redegørelse af 24. august 2007 samt supplerende
redegørelse af 26. oktober 2007
23. november 2007
RN A607/07
I.
Transport- og Energiministeriets tilsyn med SLV og indseende i STK
1. Statsrevisorerne kritiserer i tilknytning til beretningen, at Transport- og Energiministeriet
har forsømt at indhente oplysninger fra Statens Luftfartsvæsen (SLV) og Skandinavisk Til-
synskontor (STK), der kan give indblik i, om tilsynene med luftfarten er tilfredsstillende, og
om de lever op til nationale og internationale krav.
Oplysninger fra SLV
2. Det fremgår af beretningen, at Transport- og Energiministeriet indhenter opgørelser, der
viser, om SLV overholder internationale og nationale krav til minimumsfrekvenser mv. for
tilsyn.
Transport- og energiministeren oplyser, at SLV årligt udarbejder tilsynsplaner og redegø-
relser for det udførte tilsyn. Vedrørende 2006 er disse fremsendt til ministeriet. Det er i re-
sultatkontrakten for perioden 2007-2010 præciseret, at disse fremtidigt systematisk skal
fremsendes til ministeriet, der således får en mere detaljeret redegørelse om minimumsfre-
kvenser mv. for tilsyn.
3. Jeg vil følge, at Transport- og Energiministeriet fremover modtager mere detaljerede re-
degørelser om minimumsfrekvenser mv. for SLV’s tilsyn.
Oplysninger fra STK
4. Det fremgår af beretningen, at Transport- og Energiministeriet ikke modtager helt basa-
le informationer fra SLV om STK, selv om ministeriet er overordnet ansvarlig tilsynsmyn-
dighed.
Statsrevisorerne understreger i tilknytning hertil, at transport- og energiministeren, uanset
delegation af tilsynsopgaven, er øverste ansvarlige på området. Statsrevisorerne finder det
utilfredsstillende, at ministeren ikke har sørget for at have det nødvendige grundlag for at
vurdere, om de uddelegerede opgaver er løst reglementeret og efter hensigten.
5. Transport- og energiministeren oplyser, at SLV er anmodet om at sikre, at ministeriet
fremover løbende modtager oplysninger om STK’s virksomhed.
6. Jeg vil følge, at Transport- og Energiministeriet fremover modtager oplysninger om
STK’s virksomhed. Jeg finder det naturligt, at ministeriet sikrer, at STK efterlever det fæl-
lesskandinaviske aftalegrundlag og derfor fremover også afgiver årsberetning og aflægger
årsregnskab.
Statsrevisorerne beretning SB12/2006 - Bilag 4: Rigsrevisors notat af 23. november 2007
964165_0003.png
2
II.
SLV’s tilsyn
7. Det fremgår af beretningen, at SLV i planlægningen og opfølgningen på sine tilsyn i hø-
jere grad bør sikre, at alle tilsynsobjekter tilses med frekvenser, der mindst svarer til inter-
nationale og nationale minimumskrav.
Transport- og energiministeren oplyser i sin redegørelse, at ministeren tager anbefalingen
til efterretning.
8. Det fremgår videre af beretningen, at SLV er i gang med at tilvejebringe et nyt tilsynssy-
stem, hvor det er hensigten, at tilsynsplaner kan trækkes automatisk på en base over til-
synsobjekter, så der ikke er risiko for, at objekter falder ud af planen. Kravspecifikationen
for det nye system blev færdiggjort i foråret 2007.
Transport- og energiministeren oplyser, at det nye tilsynssystem vil reducere den i forvejen
lille risiko for, at enkelte tilsynsobjekter utilsigtet falder ud af tilsynsplanerne, eller at tilsyn
ikke gennemføres i overensstemmelse med de nationalt og internationalt fastsatte krav om
minimumsfrekvenser. Arbejdet med at skaffe det nye tilsynssystem er iværksat.
9. Det fremgår endvidere af beretningen, at SLV i højere grad bør anvende risikovurderin-
ger og overvejelser om tilsynsintensitet over for de enkelte tilsynsobjekter.
Transport- og energiministeren oplyser, at ministeren er enig i, at der bør arbejdes mod en
mere risikobaseret tilsynsmetodik. Ministeren oplyser videre, at der som led i tilsynsvirksom-
heden i 2008 vil blive gennemført et projekt med sådanne vurderinger for udvalgte selskaber.
10. Jeg finder transport- og energiministerens svar tilfredsstillende.
III.
SLV’s tilsyn med STK
11. Det fremgår af beretningen, at SLV’s tilsyn med STK ikke er tilfredsstillende. SLV bør
derfor tilvejebringe et solidt dokumenteret overblik over, om STK fører et tilsyn, der mindst
svarer til det tilsyn, som SLV fører med den øvrige civile luftfart i Danmark, og som lever
op til internationale og nationale krav.
Transport- og energiministeren oplyser, at ministeren tager bemærkningen til efterretning.
Transport- og energiministeren oplyser videre, at SLV sammen med de svenske og norske
luftfartsmyndigheder vil sikre, at dokumentationen for STK’s tilsynsvirksomhed forbedres.
Da de enkelte tilsyn, der foretages af STK, allerede er dokumenterede, vil forbedringerne
ske i relation til den samlede dokumentation for STK’s tilsynsvirksomhed.
12. Jeg vil følge SLV’s tilsyn med, at dokumentationen for STK’s virksomhed forbedres.
Jeg finder det relevant, at SLV sikrer, at STK’s samlede dokumentation for tilsynsvirksom-
heden klart viser, om STK overholder internationale og nationale krav til minimumsfrekven-
ser mv., og om STK’s tilsyn med SAS mindst svarer til det tilsyn, som SLV underlægger
den øvrige civile luftfart. Jeg finder det endvidere relevant, at STK dokumenterer sammen-
hængen mellem STK’s resurser, indsats og resultater.
13. Statsrevisorerne finder, at der ikke er fulgt tilfredsstillende op på, at SAS siden 1999
har foretaget ureglementerede flyvninger med fly, der formelt set ikke var luftdygtige.
Transport- og energiministeren oplyser, at de ureglementerede flyvninger er sket som føl-
ge af, at et antal luftdygtighedsdirektiver ikke har været overholdt. Årsagerne hertil har bl.a.
været, at de datasystemer, som styrer, hvornår de enkelte fly skal vedligeholdes, ikke har
fungeret optimalt. Dertil kommer, at der har været en række problemer med koordinationen
mellem de 2 selvstændige selskaber i SAS, der er ansvarlige for vedligeholdelsesprogram-
merne.
Statsrevisorerne beretning SB12/2006 - Bilag 4: Rigsrevisors notat af 23. november 2007
964165_0004.png
3
Ministeren oplyser videre, at de skandinaviske luftfartsmyndigheders behandling af SAS’
manglende overholdelse af et antal luftdygtighedsdirektiver har været en løbende proces
siden starten af 2006. De skandinaviske luftfartsmyndigheder ser med stor alvor på mang-
lende overholdelse af luftdygtighedsdirektiver og har de seneste år gennem det fælles
samarbejdsudvalg (OPS-udvalget) besluttet en række særlige tiltag i relation til SAS.
Det fremgår således af ministerens redegørelse bl.a., at SAS blev pålagt at træffe særlige
foranstaltninger til at sikre overholdelse af luftdygtighedsdirektiverne, men at myndigheder-
ne på visse områder kunne konstatere afvigelser i forhold til planen. SAS blev derfor pålagt
at gennemføre forbedringer straks og redegøre herom. OPS-udvalget fandt ikke redegørel-
sen tilfredsstillende. SAS skulle derfor bl.a. fremkomme med en deltaljeret projektplan. OPS-
udvalget tog efterfølgende SAS’ redegørelse til efterretning, men præciserede, at det måtte
vurderes, om projektet havde den ønskede virkning.
Det fremgår videre af redegørelsen bl.a., at OPS-udvalget i juli 2007 meddelte SAS, at myn-
dighederne havde foretaget en evaluering af SAS’ compliance-lister, som dokumenterer, at
det enkelte fly overholder alle gældende luftdygtighedsdirektiver. Det blev på den baggrund
besluttet at indføre skærpede krav til disse listers udformning med virkning fra 1. oktober
2007. Listerne indeholder nu mere deltaljerede informationer, hvorved myndighedernes ar-
bejde med at konstatere overholdelse af samtlige gældende krav i relation til luftdygtigheds-
direktiverne er blevet forenklet. SAS er samtidig blevet oplyst om, at fornyelse af luftdygtig-
hedsbeviser ikke vil blive foretaget, medmindre der foreligger fyldestgørende compliance-
lister.
14. Jeg vil følge, at SLV’s tiltag i OPS-udvalget medvirker til at sikre, at SAS fremover ikke
foretager ureglementerede flyvninger med fly, der formelt set ikke er luftdygtige.
IV.
Sammenfatning
15. Jeg finder samlet transport- og energiministerens redegørelse tilfredsstillende.
Jeg vil følge, at:
Transport- og Energiministeriet fremover modtager mere detaljerede redegørelser om
minimumsfrekvenser mv. for SLV’s tilsyn
Transport- og Energiministeriet fremover modtager oplysninger om STK’s virksomhed
SLV’s tilsyn sikrer, at dokumentationen for STK’s virksomhed fremover forbedres
SLV i OPS-udvalget medvirker til at sikre, at SAS fremover ikke foretager ureglemente-
rede flyvninger med fly, der formelt set ikke er luftdygtige.
Jeg vil orientere Statsrevisorerne om udviklingen.
Kirsten Leth-Nissen
fg.