Trafikudvalget 2006-07
SB 12 10
Offentligt
1070551_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om tilsynet med luftfarten
Februar
2012
Statsrevisorerne beretning SB12/2006 - Bilag 10: Rigsrevisors fortsatte notat (nr. 3) af 20. januar 2012
1070551_0002.png
RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om tilsynet med luftfarten (beretning nr. 12/06)
20. januar 2012
RN A603/12
I.
Indledning
1. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 17. november 2010 om tilsynet med luftfarten,
at jeg ville følge udviklingen i SAS’ ureglementerede flyvninger, indtil Transportministeriet
og Trafikstyrelsen – Statens Luftfartsvæsen indtil 1. november 2010 – fandt SAS’ håndte-
ring af AD-noter tilfredsstillende. Punktet er det sidste udestående i beretningssagen.
Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2009.
2. I Endelig betænkning 2009 fremhævede Statsrevisorerne i deres afgivelsesbemærkning
særligt udviklingen i beretningssagen om tilsynet med luftfarten. Det fremgår, at Statsreviso-
rerne under opfølgningen på mit notat til Statsrevisorerne af 4. august 2010 fortsat fandt det
utilfredsstillende og bekymrende, at SAS og tilsynet stadig ikke havde styr på SAS-flyenes
overholdelse af gældende luftdygtighedsdirektiver – de såkaldte AD-noter.
Det fremgår også, at transportministeren i sin redegørelse af 18. oktober 2010 redegjorde
for, at ministeren havde understreget sagens alvor over for sine kolleger i Norge og Sverige
og over for formanden for SAS’ bestyrelse. Statsrevisorerne konstaterede afslutningsvist, at
de fortsat vil følge udviklingen, indtil SAS’ håndtering af AD-noter er tilfredsstillende.
3. Rigsrevisionen har holdt møde med Transportministeriet og Trafikstyrelsen og har gen-
nemgået samarbejdsaftalen mellem de danske, norske og svenske luftfartsmyndigheder om
den nye organisering af tilsynet med SAS, referater fra møder i OPS-udvalget, Trafikstyrel-
sens statusrapporter til Transportministeriet om SAS’ ureglementerede flyvninger, som mini-
steriet har orienteret Transportudvalget om, og øvrigt relevant materiale.
Notatet har desuden været forelagt SAS, der ikke havde nogen bemærkninger til notatet.
4. Jeg vil i dette notat redegøre for de initiativer, som SAS har taget for at reducere antallet
af ureglementerede flyvninger, og for Transportministeriets og Trafikstyrelsens opfølgning
på SAS’ håndtering af luftdygtighedsdirektiver.
Statsrevisorerne beretning SB12/2006 - Bilag 10: Rigsrevisors fortsatte notat (nr. 3) af 20. januar 2012
1070551_0003.png
2
II.
SAS
5. I mit notat til Statsrevisorerne af 4. august 2010 konstaterede jeg, at SAS havde foretaget
11.114 ureglementerede flyvninger i perioden januar 2006 - december 2009.
6. I 2010 foretog SAS 2.223 ureglementerede flyvninger, som involverede 4 fly, der tilsam-
men overskred 3 AD-noter. Heraf overskred ét dansk registreret fly én AD-note med 228
flyvninger. SAS’ seneste overskridelse af en AD-note fandt sted i oktober 2010. SAS har
ikke foretaget ureglementerede flyvninger i 2011.
7. Ifølge Trafikstyrelsens statusrapporter til Transportministeriet iværksatte SAS i efteråret
2010 en række yderligere initiativer for at nedbringe antallet af ureglementerede flyvninger.
For det første indførte SAS flere kontroller med udførelsen af det vedligeholdelsesarbejde,
der knytter sig til en AD-note. Derfor kontrollerer medarbejdere nu, både om vedligeholdel-
sesarbejdet er udført, og om det er korrekt dokumenteret. SAS sikrer i den sammenhæng,
at vedligeholdelsesarbejdet sættes i gang så tidligt, at et fly kan stoppes, inden fristen for ud-
førelsen af AD-noten er overskredet, hvis de ekstra kontroller rejser tvivl om, hvorvidt det på-
krævede vedligeholdelsesarbejde er udført. Ifølge Trafikstyrelsens statusrapport til Trans-
portministeriet af 17. oktober 2011 havde SAS indtil dette tidspunkt i 2011 foretaget over
17.000 vedligeholdelsesopgaver relateret til AD-noter, og kun ét fly var blevet stoppet inden
flyvning, fordi der herskede tvivl om, hvorvidt det påkrævede vedligeholdelsesarbejde var
blevet udført rettidigt.
For det andet har SAS ført vedligeholdelsesopgaverne tilbage til SAS-konsortiet fra SAS
Tech AB og har gennemgået de relevante procedurer. Dermed har den ansvarlige tekniske
ledelse i SAS fået fuld kontrol over alle de funktioner, der knytter sig til styring, planlægning
og udførelse af vedligeholdelsesarbejder i relation til AD-noter. Samtidig har SAS omstruk-
tureret organisations- og ledelsesstrukturen i den afdeling, der styrer det vedligeholdelses-
arbejde, som knytter sig til AD-noterne.
Det er Trafikstyrelsens vurdering, at ovennævnte initiativer er væsentlige elementer til at ska-
be større sikkerhed mod fremtidige overskridelser af AD-noter.
8. Jeg kan konstatere, at SAS har indført yderligere kontroller med udførelsen af vedligehol-
delsesopgaver knyttet til AD-noter, at SAS har trukket vedligeholdelsesopgaverne tilbage i
SAS-konsortiet, så ansvaret nu er placeret ét sted, og at SAS har omstruktureret organisa-
tions- og ledelsesstrukturen. Jeg kan videre konstatere, at SAS ikke har foretaget uregle-
menterede flyvninger siden oktober 2010, hvor de nye initiativer blev sat i værk.
III.
Transportministeriet og Trafikstyrelsen
9. I mit notat til Statsrevisorerne af 4. august 2010 tilkendegav jeg, at Transportministeriet
og Trafikstyrelsen burde genoverveje tilrettelæggelsen af tilsynet med SAS, hvis den forven-
tede omorganisering af tilsynet medio 2010 ikke resulterede i, at SAS’ ureglementerede flyv-
ninger inden for kort tid blev nedbragt i væsentligt omfang.
10. Det overordnede ansvar for tilsynet med SAS varetages af OPS-udvalget, som er et fæl-
les samarbejdsorgan for de danske, norske og svenske luftfartsmyndigheder, og som be-
står af de 3 luftfartsdirektører og en fælles koordinationsfunktion.
OPS-udvalget valgte ved udgangen af 2010 at nedlægge Skandinavisk Tilsynskontor, som
hidtil havde udført tilsynet med SAS på vegne af OPS-udvalget. De 3 myndigheder indgik
den 11. februar 2011 en samarbejdsaftale om det fremtidige tilsyn med SAS og fordelte til-
synsopgaverne på de områder, hvor SAS har en fælles skandinavisk godkendelse. Trafik-
styrelsen skal derfor føre tilsyn med SAS’ værkstedsautorisation og det norske luftfartstilsyn
med SAS’ tekniske godkendelse, mens den svenske transportstyrelse står for det operatio-
nelle tilsyn. Tilsynet med det enkelte fly er fortsat placeret i det land, hvor flyet er registreret.
Statsrevisorerne beretning SB12/2006 - Bilag 10: Rigsrevisors fortsatte notat (nr. 3) af 20. januar 2012
1070551_0004.png
3
11. Trafikstyrelsen understreger, at samarbejdsaftalen ikke delegerer ansvar mellem myndig-
hederne. Det er således stadig styrelsens ansvar, at tilsynet med SAS foretages i overens-
stemmelse med de gældende regler, selv om en del af udførelsen af tilsynet er delegeret til
henholdsvis de norske og svenske myndigheder.
12. Trafikstyrelsen har oplyst, at den primære forskel mellem den nuværende og den hidti-
dige tilsynsmodel er, at den nuværende organisering af tilsynet giver bedre gennemsigtig-
hed i dokumentationen af tilsynet med SAS.
Ifølge samarbejdsaftalen skal OPS-udvalget godkende tilsynsplanerne for SAS, og myndig-
heder skal holde hinanden fuldt informerede om resultatet af tilsynene.
Trafikstyrelsen har oplyst, at en ny dokumentdatabase giver adgang til alle tilsynsrapporter
om SAS fra de 3 myndigheder, og at styrelsen lægger disse rapporter ind i deres eget til-
synsplanlægningssystem. Det betyder, at styrelsen nu har adgang til samme dokumentation
og overblik over tilsynsstatus for tilsynene med SAS som for tilsynene med de øvrige luft-
fartsselskaber.
13. Ifølge samarbejdsaftalen har hver af de 3 luftfartsmyndigheder til enhver tid ret til at del-
tage i tilsynet med ét af de områder, hvor de ikke selv er udførende tilsynsmyndighed. Tra-
fikstyrelsen har oplyst, at styrelsen deltager i relevant omfang i de tilsyn, som de øvrige skan-
dinaviske luftfartsmyndigheder foretager.
14. Transportministeriet har oplyst, at ministeriet er tilfreds med den nye organisering af til-
synet med SAS.
15. Transportministeren oplyste i sin redegørelse af 18. oktober 2010, at Transportministe-
riet havde bedt Trafikstyrelsen om at følge sagen om SAS’ ureglementerede flyvninger tæt
og underrette ministeriet kvartalsvis om udviklingen. Ministeren oplyste også, at det fremover
vil blive vurderet ved konkrete overtrædelser af luftdygtighedsdirektiver på dansk registre-
rede SAS-fly, om der bør rejses straffesag mod SAS med påstand om bøde.
Trafikstyrelsen har oplyst, at styrelsen ud over det almindelige tilsyn fortsat evaluerer SAS’
såkaldte AD-note-styringslister på dansk registrerede fly, hvor SAS dokumenterer AD-noter-
nes status på det enkelte fly. Styrelsen har i 2011 gennemgået 35 af SAS’ AD-note-styrings-
lister og har ikke konstateret fejl eller mangler i listerne. Styrelsen har derudover gennem-
gået den seneste overskridelse af en AD-note i efteråret 2010 med SAS. Efterfølgende har
SAS korrigeret de berørte interne procedurer.
Trafikstyrelsen har videre oplyst, at der ikke har været grundlag for at igangsætte en vurde-
ring af, om der skal rejses straffesag mod SAS ved eventuelle fremtidige overskridelser af
AD-noter. Vurderingen heraf vil afhænge af det konkrete tilfælde.
16. Transportministeriet har oplyst, at ministeriet er tilfreds med Trafikstyrelsens særlige til-
syn med SAS’ styring af AD-noter.
17. I perioden januar 2011 - november 2011 modtog Transportministeriet 4 særlige status-
rapporter fra Trafikstyrelsen om SAS’ håndtering af ureglementerede flyvninger. I den se-
neste statusrapport af 17. oktober 2011 fremgår det, at Trafikstyrelsen vurderer, at der ikke
er behov for yderligere stramninger i tilsynet med SAS’ håndtering af AD-noter, da alle indi-
kationer tyder på, at SAS med sine initiativer har fået processen under kontrol.
Transportministeren oplyste den 1. november 2011 Transportudvalget om, at Trafikstyrel-
sen ville ophøre med sin særlige opfølgning i form af statusrapporter, da styrelsen vurde-
rede, at SAS’ håndtering af luftdygtighedsdirektiver var tilfredsstillende.
Statsrevisorerne beretning SB12/2006 - Bilag 10: Rigsrevisors fortsatte notat (nr. 3) af 20. januar 2012
1070551_0005.png
4
Transportministeriet har oplyst, at ministeriet fremover vil blive orienteret om tilsynet med
SAS gennem Trafikstyrelsens årlige tilsynsrapporter for den samlede tilsynsvirksomhed.
18. Jeg kan konstatere, at Transportministeriet og Trafikstyrelsen finder SAS’ håndtering af
AD-noter tilfredsstillende.
Jeg finder det tilfredsstillende, at der er etableret en ny model for tilsynet med SAS, der si-
krer, at Trafikstyrelsen nu har adgang til den samme dokumentation for tilsynet med SAS
som for tilsynet med de øvrige luftfartsselskaber. Jeg finder det også tilfredsstillende, at Tra-
fikstyrelsen fortsat fører et skærpet tilsyn med SAS ved at gennemgå SAS’ AD-note-sty-
ringslister og orientere Transportministeriet om resultatet af tilsynet i Trafikstyrelsens årlige
tilsynsrapporter.
IV.
Afslutning
19. Jeg finder det tilfredsstillende, at SAS ikke har foretaget ureglementerede flyvninger, si-
den SAS i efteråret 2010 tog en række initiativer for at nedbringe antallet af ureglemente-
rede flyvninger.
20. Jeg kan konstatere, at Transportministeriet og Trafikstyrelsen finder SAS’ håndtering af
AD-noter tilfredsstillende.
Jeg finder det tilfredsstillende, at den nye model for tilsynet med SAS sikrer, at Trafikstyrel-
sen har adgang til samme dokumentation for tilsynet med SAS som for tilsynet med de øv-
rige luftfartsselskaber. Jeg finder det også tilfredsstillende, at Trafikstyrelsen fortsat følger
SAS’ håndtering af AD-noter.
Jeg betragter hermed sagen som afsluttet.
Henrik Otbo