Trafikudvalget 2006-07
SB 12 1
Offentligt
964148_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Att. Sekretariatschefen
Folketinget,
Christiansborg
1240 København K
Dato
24. august 2007
J nr. 231-30
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
33 92 33 55
Redegørelse vedrørende Statsrevisorernes beretning nr. 12/06 om
tilsynet med luftfarten.
Statsrevisorernes Sekretariat har ved brev af 31. maj 2007 sendt beretning nr.
12/06 om tilsynet med luftfarten, som blev behandlet på statsrevisorernes
møde den 23. maj 2007.
I den anledning skal jeg herved redegøre for de foranstaltninger og overvejelser
som beretningen giver anledning til.
Beretningens samlede vurdering
Flyvning er som bekendt en meget sikker transportform.
Antallet af havarier og hændelser i dansk luftfart med udgangspunkt i 10-års
gennemsnit har udvist en faldende tendens gennem de seneste år.
Statens Luftfartsvæsen udfører tilsynet med den civile luftfart
Et velfungerende tilsyn, der baserer sin virksomhed på internationalt fastsatte
standarder og anbefalinger har bidraget til denne udvikling og er en
forudsætning for at denne positive udvikling kan fortsætte.
Jeg har derfor med glæde noteret, at den overordnede konklusion i beretningen
er, at tilsynet med den civile luftfart i Danmark samlet set er tilfredsstillende.
I tilslutning hertil er i sammenfatningen i beretningen indeholdt en række
bemærkninger og anbefalinger om anvendelse af risikovurderinger, Statens
Luftfartsvæsens (SLV) overblik over Skandinavisk Tilsynskontors (STK) tilsyn
med SAS samt Transport- og energiministeriets tilsyn.
SLV’s tilsyn med den civile luftfart
Undersøgelsen har
som det anføres i beretningen -
vist, at SLV’
s
tilrettelæggelse af tilsynet med den civile luftfart er tilfredsstillende.
Jeg tager anbefalingen fra Rigsrevisionen og statsrevisorernes bemærkning om,
at SLV i højere grad sikrer sig, at tilsynene lever op til nationale og
Statsrevisorerne beretning SB12/2006 - Bilag 1: Transport- og energiministerens redegørelse af 24. august 2007
964148_0002.png
internationale krav om tilsynsfrekvenser samt om i videre omfang at anvende
risikovurderinger m.v. til efterretning.
Der er i beretningen indeholdt oplysning om, at SLV vil anskaffe et nyt IT-
baseret tilsynssystem, som vil muliggøre at tilsynsplanerne kan trækkes på
grundlag af en base over tilsynsobjekter, hvilket vil reducere den i forvejen lille
risiko for, at enkelte tilsynsobjekter utilsigtet falder ud af tilsynsplanerne eller
at tilsyn ikke gennemføres i overensstemmelse med de nationalt og
internationalt fastsatte krav om minimumsfrekvenser. Arbejdet hermed er
iværksat.
Jeg er endvidere enig i, at der bør arbejdes mod en mere risikobaseret
tilsynsmetodik.
SLV har en klar målsætning om, at tilsyn i højere grad skal udføres på grundlag
af risikovurderinger, hvilket dog samtidig skal ses i sammenhæng med den
internationale udvikling på dette område.
SLV vil fremover anvende sådanne vurderinger og vurderinger om
tilsynsintensiteten i tilsynsplanlægningen vedrørende en række større
tilsynsobjekter. Der vil som led i tilsynsvirksomheden i 2008 blive gennemført
et projekt med sådanne vurderinger for udvalgte luftfartsselskaber.
SLV’s tilsyn med Skandinavisk tilsynskontor (STK)
Rigsrevisionen finder ikke SLV’s tilsyn med Skandinavisk
tilsynskontor for
tilfredsstillende, mens statsrevisorerne finder dette tilsyn utilfredsstillende, Det
anføres, at SLV bør tilvejebringe et solidt dokumenteret overblik over, om
tilsynet med SAS mindst svarer til det tilsyn, som SLV fører med den øvrige
civile luftfart i Danmark, og lever op til internationale og nationale krav.
Jeg tager dette til efterretning.
SLV vil derfor sammen med de svenske og norske luftfartsmyndigheder inden
for rammerne af det skandinaviske luftfartssamarbejde sikre, at
dokumentationen
for STK’s tilsynsvirksomhed forbedres.
Det bemærkes i den forbindelse, at de skandinaviske luftfartsmyndigheder
afholder regelmæssige møder med STK i en række fora, ligesom repræsentanter
for myndighederne også deltager i visse dele af den egentlige
tilsynsvirksomhed, og herved har et løbende indblik i de udførte tilsyn og om
disse udføres i overensstemmelse med de fastsatte krav.
De enkelte tilsyn, der foretages af STK, er dokumenterede, hvorfor
forbedringerne vil ske i relation til den samlede
dokumentation for STK’s
tilsynsvirksomhed.
Side 2/4
Statsrevisorerne beretning SB12/2006 - Bilag 1: Transport- og energiministerens redegørelse af 24. august 2007
964148_0003.png
Beretningen indeholder oplysning om et antal ureglementerede flyvninger med
SAS-fly, idet foranstaltninger angivet i luftdygtighedsdirektiver ikke blev
foretaget forskriftsmæssigt som følge af brist i selskabets kontrol- og
kvalitetssystemer. Bl.a. på baggrund heraf finder Rigsrevisionen det vigtigt, at
STK fører et tilsyn, der som minimum svarer til det tilsyn, som SLV fører med
andre luftfartsselskaber. Dette danner grundlag for Rigsrevisionens ovenfor
anførte
bemærkninger om SLV’s tilsyn med STK.
Statsrevisorerne bemærker imidlertid, at der ikke er fulgt tilfredsstillende op
på, at der siden 1999 er foretaget ureglementerede flyvninger med fly, der
formelt set ikke var luftdygtige.
Jeg skal i tilknytning hertil bemærke, at der efter hændelserne i 1999 blev
iværksat et større udredningsarbejde om tilsynet med SAS, som resulterede i en
redegørelse og ændringer i tilsynet med SAS, herunder ændringer i STK. Denne
redegørelse blev fremsendt til Folketingets Trafikudvalg i februar 2002.
Endvidere indhentede Transport- og Energiministeriet senest i
oktober/november 2006 en redegørelse fra SLV om de seneste uregelmæssige
flyvninger i SAS samt om, hvad tilsynsmyndighederne ville foretage sig.
Det skal endvidere anføres, at det efter luftfartslovgivningen er
luftfartsselskabernes ansvar at sikre, at luftdygtighedsdirektiver overholdes.
Såfremt det ikke er tilfældet, skal luftfartsmyndighederne have underretning
herom, og disse træffer derefter konkret beslutning om flyene må anvendes.
Det er beslutninger, der alene træffes af luftfartsmyndighederne.
De skandinaviske luftfartsmyndigheder har haft speciel fokus på dette område,
og det har dannet grundlag for en række særlige tiltag både i relation til STK og
SAS.
Det kan samtidig oplyses, at dette område fortsat er undergivet særlig
opmærksomhed hos såvel selskabet som de skandinaviske
luftfartsmyndigheder.
Transport- og energiministeriets tilsyn og indseende med SLV og
STK
Rigsrevisionen anbefaler, at Transport- og energiministeriet indhenter
opgørelser, der viser, om SLV overholder internationale krav og nationale krav
til minimumsfrekvenser m.v. for tilsyn, ligesom det bemærkes, at ministeriet
ikke modtager helt basale informationer fra SLV om STK. Statsrevisorerne
kritiserer i sine bemærkninger, at disse oplysninger ikke er indhentet og finder
det utilfredsstillende, at der således ikke har foreligget det nødvendige
grundlag for at vurdere, om de uddelegerede opgaver er løst reglementeret og
efter hensigten.
Side 3/4
Statsrevisorerne beretning SB12/2006 - Bilag 1: Transport- og energiministerens redegørelse af 24. august 2007
964148_0004.png
Side 4/4
SLV udarbejder årlige tilsynsplaner og redegørelser for det udførte tilsyn.
Vedrørende 2006 er disse fremsendt til ministeriet. Det er i resultatkontrakten
med SLV for perioden 2007-2010 præciseret, at disse fremtidigt systematisk
skal fremsendes til ministeriet, der således får den omhandlede mere
detaljerede redegørelse om minimumsfrekvenser m.v. for tilsyn.
Tilsvarende er SLV anmodet om at sikre, at ministeriet fremover løbende
modtager oplysninger om STK’s virksomhed.
Kopi af denne redegørelse er samtidig sendt til Rigsrevisor.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen