Statsrevisorerne 2005
15
Offentligt
RIGSREVISIONEN
København, den 2. december 2005
RN A608/05
Faktuelt notat til statsrevisorerne
om
tilrettelæggelsen af en undersøgelse af DSB’s anskaffelse af IC4-tog
Indledning
1. På statsrevisorernes møde den 23. november 2005 lovede jeg, at Rigsrevisionen
ville udarbejde et kort notat om tilrettelæggelse og timing af en undersøgelse af DSB’s
anskaffelse af IC4-tog.
2. Jeg finder, at tidspunktet er kommet til, at Rigsrevisionen bør iværksætte en un-
dersøgelse af IC4-sagen. Begrundelsen er, at transport- og energiministeren i novem-
ber 2005 har oplyst, at det forventede leveringstidspunkt for IC4-togene er rykket
endnu 4-6 måneder. Den samlede forsinkelse kommer dermed op på næsten 3 år.
Rigsrevisionens tidligere undersøgelse af IC4-tog omhandlede ikke en vurdering af
DSB’s anvendelse af kontrakten med AnsaldoBreda. Jeg finder, at den nye undersø-
gelse bør gennemføres, inden den del af processen, hvor kontrakten anvendes som
styringsredskab, er afsluttet. Formålet med en ny undersøgelse vil være at vurdere
DSB’s håndtering af sagen, herunder om DSB i højere grad kunne have anvendt kon-
trakten med leverandøren som et styringsredskab til at sikre rettidig leverance af tog.
Afhængig af undersøgelsens resultater vil jeg afrapportere til statsrevisorerne i
form af et notat eller en beretning.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2005 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en undersøgelse af DSB's anskaffelse af IC4-tog
-2-
Baggrund
3. Rigsrevisionen afgav den 14. februar 2005 et udvidet notat til statsrevisorerne om
IC4-tog (RN B302/05) på baggrund af en anmodning fra statsrevisorerne. Statsrevi-
sorerne anmodede Rigsrevisionen om at undersøge 3 forhold. Notatet indeholdt føl-
gende undersøgelsesresultater for disse forhold.
Er IC4-kontrakten med ændringer udarbejdet i overensstemmelse med betingelser
for givne tilladelser?
4. Finansudvalget tilsluttede sig ved Akt 113 6/12 2000, at DSB kunne indgå kon-
trakt om levering af en ny type dieseltogsæt til maksimalt 4.980 mio. kr. Indkøbet af
dieseltogsæt (IC4-togene) skete efter et EU-udbud med en forudgående prækvalifika-
tionsrunde. DSB vurderede de indkomne bud ud fra bl.a. følgende kriterier: erfarin-
ger (herunder underleverandører), generel kontraktlig vurdering, tekniske forbehold
og kvalifikationer samt teknisk evaluering, der omfattede brug af standardkomponen-
ter, togsættets konstruktion, miljøbelastning mv. DSB vurderede på den baggrund, at
AnsaldoBredas tilbud var det økonomisk mest fordelagtige.
Rigsrevisionen gennemgik DSB’s kontrakt med AnsaldoBreda, Settlement Agree-
ment af december 2002 (et tillæg til kontrakten) og sammenholdte disse med oplys-
ningerne i Akt 113. Jeg fandt på baggrund af Rigsrevisionens gennemgang, at prisen
og betingelserne i kontrakten med ændringer var udarbejdet i overensstemmelse med
betingelserne for givne tilladelser.
Får DSB økonomisk kompensation ved de allerede nu konstaterede leverings-
forsinkelser?
5. DSB kan i henhold til kontrakten kræve bod og erstatninger af AnsaldoBreda, hvis
leveringsplanen ikke overholdes. Det fremgår af kontrakten, at det første togsæt skulle
have været klar til foreløbig overtagelse den 15. april 2003. DSB indgik i december
2002 et tillæg til kontrakten i form af en Settlement Agreement, som nu er den kon-
traktlige gældende leveringsplan. Ved dette tillæg blev leveringen af det første togsæt
til foreløbig overtagelse udskudt med 3�½ måned til den 31. juli 2003. DSB forventede
med denne leveringsplan at kunne indsætte IC4-tog i køreplanen 2003/2004. Juli 2004
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2005 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en undersøgelse af DSB's anskaffelse af IC4-tog
-3-
udarbejdede AnsaldoBreda en ny leveringsplan, der indebar, at DSB først kunne for-
vente at indsætte de første tog i køreplanen ved årsskiftet 2005/2006.
På baggrund af Rigsrevisionens undersøgelse fandt jeg, at det ikke på daværende
tidspunkt kunne vurderes, om DSB får fuld økonomisk kompensation ved de allerede
dengang konstaterede leveringsforsinkelser. Det er fortsat min opfattelse, at krav om
bod, erstatninger og hævelse af kontrakten vil afhænge af projektets videre forløb,
herunder om den reviderede leveringsplan holder, og om der bliver leveret tog i den
bestilte kvalitet. I sidste instans er uoverensstemmelser mellem DSB og AnsaldoBre-
da om DSB’s mulighed for at hæve kontrakten, kræve erstatning og endelig kræve
bod et domstolsanliggende, som i henhold til kontrakten skal afgøres efter dansk ret
ved Sø- og Handelsretten i København eller, hvis denne ikke har kompetence, ved
Københavns Byret.
Indgår de afledte udgifter i Akt 113 eller andre aktstykker, og hvordan optræder de i
regnskabet?
6. Ved Akt 113 tilsluttede Finansudvalget sig, at DSB i forbindelse med IC4-projek-
tet kan gennemføre afledte investeringer i værksteds- og klargøringsfaciliteter mv. til
en anslået værdi af 275 mio. kr. i 2000-priser. Jeg konstaterede i notatet, at der i
regnskabet var medtaget udgifter på 302,2 mio. kr., som dermed er i overensstem-
melse med det anslåede beløb i Akt 113.
Trafikministeren oplyste i en redegørelse af 14. maj 2004 til Finansudvalget og Tra-
fikudvalget, at der var behov for yderligere investeringer på 18-32 mio. kr. afledt af
IC4-togsættene i form af visse sikringstekniske ændringer (signalforhold).
Jeg fandt sammenfattende, at de direkte afledte udgifter af IC4-projektet indgik i
Akt 113, bortset fra nødvendige investeringer i signalforhold, som jeg var enig med
trafikministeren i burde have fremgået af Akt 113.
Status for IC4-sagen af 22. november 2005
7. Den 22. november 2005 orienterede transport- og energiministeren Trafikudvalget
om, at AnsaldoBreda har fremsendt en ny leveringsplan. Planen indebærer, at det før-
ste IC4-tog forventes indsat i ordinær drift i maj/juni 2006. Der er således tale om en
yderligere forsinkelse på 4-6 måneder. I forhold til den leveringsplan, der indgik i
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2005 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en undersøgelse af DSB's anskaffelse af IC4-tog
-4-
Settlement Agreement, er der dermed tale om en samlet forsinkelse af IC4-tog på
næsten 3 år.
Timing og tilrettelæggelse af en undersøgelse af DSB’s anskaffelse af IC4-tog
8. På baggrund af den seneste udvikling i sagen om leveringen af IC4-tog finder jeg,
at det er det rette tidspunkt at lade Rigsrevisionen iværksætte en ny undersøgelse af
IC4-sagen. Med den seneste forskydning af det forventede leveringstidspunkt kom-
mer den samlede forsinkelse op på næsten 3 år. Rigsrevisionens tidligere undersøgel-
se omhandlede ikke en vurdering af DSB’s anvendelse af kontrakten med Ansal-
doBreda. Jeg finder, at den nye undersøgelse bør gennemføres, inden den del af pro-
cessen, hvor kontrakten anvendes som styringsredskab, er afsluttet. Formålet med en
ny undersøgelse vil således være at vurdere DSB’s håndtering af sagen, herunder om
DSB i højere grad kunne have anvendt kontrakten som et styringsredskab til at sikre
rettidig leverance af tog. Undersøgelsen vil bygge videre på Rigsrevisionens tidligere
undersøgelse af IC4-tog og vil fokusere på følgende overordnede emner:
baggrunden for DSB’s valg af AnsaldoBreda som leverandør af tog
DSB’s analyse og styring af projektrisici
DSB’s anvendelse af kontrakten med AnsaldoBreda om levering af IC4-tog.
Undersøgelsen vil herudover kunne omfatte andre problemstillinger, der er afledt
af AnsaldoBredas manglende overholdelse af tidsplaner for levering af IC4-tog til
DSB.
9. Ifølge den seneste plan leverer AnsaldoBreda de første IC4-tog til DSB, så de kan
sættes i drift i maj/juni måned 2006. Det vil blive tilstræbt, at undersøgelsen færdig-
gøres, så resultaterne kan afrapporteres til statsrevisorerne umiddelbart herefter. Af-
hængig af undersøgelsens resultater vil jeg afrapportere til statsrevisorerne i form af
et notat eller en beretning.
10. Undersøgelsen vil naturligvis ikke omhandle parternes retsstilling i et eventuelt
efterspil, og på grund af timingen af undersøgelsen forventer jeg tillige, at der vil væ-
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2005 nr. 15: Rigsrevisors faktuelle notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en undersøgelse af DSB's anskaffelse af IC4-tog
-5-
re oplysninger, der må behandles fortroligt for ikke at skade DSB’s mulighed for se-
nere at gøre økonomiske krav gældende over for AnsaldoBreda.
11. Såfremt statsrevisorerne er indforstået med, at jeg igangsætter en sådan undersø-
gelse, vil jeg senere orientere statsrevisorerne nærmere om, hvordan og hvornår un-
dersøgelsen afrapporteres, når undersøgelsens resultater giver et tilstrækkeligt grund-
lag for det.
Henrik Otbo